Geschil over gravier d’or geleverd door hovenier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lazerus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:42
Beste tweakers,

Een aantal jaar geleden hebben wij de tuin laten aanleggen door een hovenier. We hebben gekozen voor gravier d’or in plaat van gras.

Het gravier d’or is na de aanleg een keer aangevuld en dat was prima, het was hetzelfde product. Nu is het onlangs weer aangevuld maar het lijkt wel een totaal ander of vervuild product met grote witte kiezels. Zie foto’s voor en na.

We zijn niet blij met het resultaat en hebben dat aangegeven. De hovenier zegt dat het een normale variatie is van een natuurproduct. Ik heb daar mijn twijfels bij. Het lijkt een hele andere samenstelling.

Hij heeft vooraf niet aangegeven dat het product een andere uitstraling of kleur zou hebben. Als we wisten wat het resultaat zou worden zouden we het niet gedaan hebben.

We hebben gebeld maar hij blijft bij variatie van natuurproduct en ik bij niet hetzelfde product. Hij zegt ook dat hij het niet kan herstellen omdat dit product momenteel het enige is wat beschikbaar is bij de groothandels.

Is dit een niet conform product? Hebben we recht op herstel en heeft het zin om dit aan te kaarten bij rechtsbijstand?

Graag jullie advies.

Voor (bij aanleg tuin en na 1e keer aanvullen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHK4RvLAWmwJ1pWRuKfEagm8toE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X63eQ0heVdRxzRVMAni7f7CS.jpg?f=fotoalbum_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CI8icXvzb-DC9vK88A8ezhIHsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vKG1cjpcAuCSnPRSP3V9b6n.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAfAsL06I2yhHolbDJLwfxW5PF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3cj0yEsNIlaqrdxvL99Dz4T.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:57
voor hen die het, net als ik, niet weten:

Gravier d’Or is een decoratief siergranulaat van kalkhoudend natuursteen met een karakteristieke goudgele kleur. Het materiaal wordt veel toegepast als halfverharding voor wandelpaden, opritten, pleinen en erfverhardingen in zowel particuliere tuinen als openbare ruimten. Dankzij de hoekige korrelvorm haakt het materiaal goed in elkaar, wat zorgt voor een stabiele, beloopbare en waterdoorlatende toplaag.
Gravier d’Or is onderhoudsarm, compacteerbaar en bestand tegen weersinvloeden. Het materiaal is beschikbaar in diverse korrelgroottes en past uitstekend in natuurlijke en mediterrane tuinstijlen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Het gaat dan om die witte steentjes die er doorheen zitten ga ik vanuit?
Op die eerste foto lijkt het veel egaler inderdaad, maar die lijkt ook wel met veel meer licht genomen te zijn waardoor misschien alles meer ‘verbleekt’ en qua kleur dichter bij elkaar komt?

Is sowieso altijd lastig vanaf foto’s beoordelen maar als het voorheen praktisch egaal was en nu die lichtkleurige steentjes er echt uitspringen alsof er met een klein zakje van een andere kleur doorheen is gemengd zou ik daar ook niet blij van worden nee. :|

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:35
Dit soort steentjes verkleuren toch altijd beetje na paar maanden? Dus langzaam wordt het verschil steeds minder, door vuil etc. Of is het probleem iets anders dan het feit dat er wat witte steentjes door zitten? Ontstaan er grote plassen water oid?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:42

Qwerty-273

Meukposter

Is dat trouwens niet het verschil tussen de standaard beige kleur en de silver/grijs variant?
Als je kijkt naar https://www.amagard.com/nl/catalogsearch/result/?q=dolomiet of https://www.buitenbart.nl...ing/gravier-d-or-dolomiet lijkt de grijze variant een stukje goedkoper te zijn dan de beige. Het kan natuurlijk ook zijn dat de leverancier van de hovenier momenteel een andere voorraad heeft liggen en niet meer de eerdere gravier d’or die jullie hadden liggen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• MarkSdS
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:28
Heb je de originele aankoopgegevens nog, en zo ja: staat daarop iets gespecificeerd over kleur of herkomst?

Hetzelfde geldt voor de aanvulsessie: is daarbij iets gespecificeerd over kleur of herkomst van de steensoort?

Je zou kunnen proberen enkele donkere en enkele lichte steentjes eruit te halen en deze te laten onderzoeken op steensoort/samenstelling door een kenner.

Verder doet het mij denken aan roodband dat ik ooit op een muur heb gesmeerd. 25 kilo en 6(?) kilo zakken van dezelfde fabrikant: kleurverschil door andere herkomst. Dus fabrikant/leverancier zou met die steentjes ditzelfde hebben kunnen doen, misschien kun je bij hun iets vinden over potentieel kleurverschil.

In mijn optiek blijft de hovenier verantwoordelijk voor een correct resultaat, dat voldoet aan jouw verwachting (waarvan hij zich een beeld moet vormen en akkoord moet krijgen voordat hij onomkeerbare acties uitvoert). En jij blijft klant (in deze situatie, na deze situatie niet meer, denk ik)

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:04
Ja die witte horen er natuurlijk niet tussen. Lijkt mij precies een reden om een hovenier aan het werk te hebben. Om dit soort foutjes niet te hebben..

Hij heeft dus aan dat er geen ander product leverbaar is.

En ondertussen dat het hetzelfde proiis met variatie.

Dat strookt natuurlijk niet.. wat met het eerste suggereert hij dat het wel bestaat.. toch?

En daarmee spreekt hij zichzelf dus tegen.

Foto s zijn lastig maar als het ene product wel en het andere niet een wit steentje er in heeft lijken het me andere producten/andere kleur menging.

Of verkeerde batch.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:53
Pluk de witte steentjes er even uit, uurtje werk?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:27

Fanta

FordPerformance™️

SCIxX schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:18:
Deze oplossing valt wat mij betreft in dezelfde categorie als het welbekende kratje bier bij de buren brengen. Misschien kan hij dan gelijk even komen helpen, want deze steentjes pluk je er echt niet in een uurtje uit. Denk ook even 3-dimensionaal.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Lazerus
Ter verduidelijking nog twee foto’s.

Voor (wel zonniger):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vGH4i_Ntz7gm0bdcbpsZFbtyfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeJwM7VA5h25j8xGlOw5YniD.jpg?f=fotoalbum_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m4Fwh09aY79tZei25XVPgC-NlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx8HM0m2Uo14IvMXe2pYQs0d.jpg?f=fotoalbum_large

Het is inderdaad geen uurtje werk, er is best veel aangebracht, een laag van ik gok een paar centimeter, en ook een stukje voortuin.

Mijn vraag was overigens om alleen wat plekken aan te vullen waar regenwater bleef staan. Hij zij dat hij was uitgeschoten met de loader en heeft overal extra uitgesmeerd. Achteraf vraag ik me af of eea met elkaar te maken heeft gehad.

• Lazerus
In de oorspronkelijke ontwerptekening staat ‘gravidor zandkleurig’.

Het is eerder aangevuld naar wens dus ging we ervan uit dat het deze keer weer hetzelfde zou zijn.

De witte kiezels lijken ook een slag groter.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:14
Niet accepteren, het verschil is te groot met wat dezelfde hovenier voorheen geleverd, niet accepteren. Als zijn verhaal klopt, had hij dit vooraf met je kunnen bespreken, zodat je de keuze had om wel of niet dit te acceptern.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Als ik naar de border kijk welke boven in je laatste twee foto's te zien is, dan zie ik niet terug dat er een laag van een paar centimeter is aangevuld. Ik denk nog niet eens één centimeter (bij die border).

Verder ben ik het eens met @Degast , je betaald een hovenier voor de uitkomst. Anders had je wel een beunhaas geregeld of het zelf gedaan. Als de hovenier dit niet heeft gezien kan hij nog proberen zijn gram te halen bij de leverancier; dat er iets geleverd is wat niet aan de specificaties voldoet, maar het afschuiven op de klant met 'dit is het nu eenmaal' is een mentaliteit die hem klanten gaat kosten.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:28
Eerlijk gezegd zie ik op de foto's geen heel groot probleem, maar soms is dat ook moeilijk te fotograferen.

Jammer dat de hovenier niet wil meedenken over een oplossing. Dat maakt het lastig. Je zou het even aan een andere hovenier kunnen voorleggen. Als die kan bevestigen dat het een ander product is, kan je misschien nog een keer vragen om een oplossing.

• Lazerus
Dank voor jullie advies en inzichten. Ik heb besloten om nog een laatste keer een verzoek neer te leggen om het te herstellen en het anders voor te leggen aan mijn rechtsbijstandsverzekering.

T.z.t. zal ik nog eens een update plaatsen over de uitkomst.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:27

Fanta

FordPerformance™️

Ik vind dat je voor een goed beeld wel even de foto's op het zelfde tijdstip moet maken, want de eerste (voor) is vol in de zon genomen en de tweede (na) in de schaduw. Lichtinval doet veel met de kleur op de foto, want op de plekken waar de zon nog op schijnt ziet de kleur na bijvullen er bijna hetzelfde uit als daarvoor..

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:38
Denk wel meer dan een uurtje werk ook goed voor je knieën ;)

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:43
Groot verschil en ik vind het er zelf ook niet mooier op geworden, zonde. Ik blijf het altijd wel bijzonder vinden dat dit soort dingen gewoon doorgezet worden en men denkt dat de klant toch niet zal klagen. Groot gelijk dat je hier werk van maakt.

Idempotent.

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-06 14:41
Het verschil in de foto's is alleen de witte steentje? De na foto heeft een klein beetje zon, daar is de kleur niet echt anders. Al is het moeilijk te beoordelen, met 2 verschillende weer/tijd momenten voor de foto's.

Vraag mij af of je met RBV ver gaat komen. Het is een natuurproduct dan is er best wel veel variatie mogelijk.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:17

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het is toch duidelijk te zien dat het twee totaal verschillende kleuren zijn.
Ook was de eerste storting egaal van kleur. Bij de aanvulling klopt er niks van, met die witte steentjes er doorheen.

Niet accepteren. Het lijkt er helaas wel op dat het een trajectje gaat worden...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijn vraag was overigens om alleen wat plekken aan te vullen waar regenwater bleef staan. Hij zij dat hij was uitgeschoten met de loader en heeft overal extra uitgesmeerd. Achteraf vraag ik me af of eea met elkaar te maken heeft gehad.
Ja dan was alles weer dezelfde kleur, handig dat uitschieten _O-

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:14

Croga

The Unreasonable Man

Qwerty-273 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:01:
Is dat trouwens niet het verschil tussen de standaard beige kleur en de silver/grijs variant?
absoluut en zonder enige twijfel.....
Makkelijke manier om wat meer marge te maken. Ik zou het in ieder geval niet accepteren. En mijn hovenier zou dit ook absoluut eerst gevraagd hebben.

• No Hands
heb je al betaald? want als je nog niet betaald hebt dan heb je de RBV toch niet nodig? Hij heeft het verkeerde iets anders geleverd dus schraap die laag er maar weer af.

• MiniBlob
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-06 20:13
Oke ik reageer even zonder me ooit te hebben voorgesteld o.i.d. op dit forum maar als ondernemer met o.a. een split/grind webshopje zit ik tamelijk dicht bij het vuur.. Gravier d'Or is al enige tijd niet meer leverbaar vanuit de groothandelaren omdat de groeve waaruit dit werd gewonnen niet langer actief is. Althans, dat is wat mijn leverancier stelt en de reden dat wij het niet langer leveren. Er zijn alternatieven (zoals Gravilux) maar mengen zou ik het niet.

Hopelijk kan je wat met deze info want op basis van de foto's zou ik ook niet akkoord gaan met het geleverde. Tenminste niet als zou zijn gesteld dat hetzelfde zou worden geleverd.

Let op dat er nog genoeg leveranciers online te vinden zijn die stellen Gravier d'Or te verkopen, maar de kans dat dit qua kleur en structuur aansluit bij het echte Gravier d'Or (zoals je hebt liggen in de eerste foto) acht ik klein. Tenzij men toevallig nog ergens een oude batch heeft staan..

• Chaki
  • Niet online
Hovenier betalen om berg steentjes uit te kiepen en monnikenwerk verrichten om er nog wat van proberen te maken? Wat hij doet in een uurtje, doe ik weken over

• Chaki
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:05:
[...]

absoluut en zonder enige twijfel.....
Makkelijke manier om wat meer marge te maken. Ik zou het in ieder geval niet accepteren. En mijn hovenier zou dit ook absoluut eerst gevraagd hebben.
Precies! Ongeacht hoe of wat: eerst vragen of ik dat accepteer of niet

• Chaki
  • Niet online
Lazerus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:53:
Beste tweakers,

Een aantal jaar geleden hebben wij de tuin laten aanleggen door een hovenier. We hebben gekozen voor gravier d’or in plaat van gras.

Het gravier d’or is na de aanleg een keer aangevuld en dat was prima, het was hetzelfde product. Nu is het onlangs weer aangevuld maar het lijkt wel een totaal ander of vervuild product met grote witte kiezels. Zie foto’s voor en na.

We zijn niet blij met het resultaat en hebben dat aangegeven. De hovenier zegt dat het een normale variatie is van een natuurproduct. Ik heb daar mijn twijfels bij. Het lijkt een hele andere samenstelling.

Hij heeft vooraf niet aangegeven dat het product een andere uitstraling of kleur zou hebben. Als we wisten wat het resultaat zou worden zouden we het niet gedaan hebben.

We hebben gebeld maar hij blijft bij variatie van natuurproduct en ik bij niet hetzelfde product. Hij zegt ook dat hij het niet kan herstellen omdat dit product momenteel het enige is wat beschikbaar is bij de groothandels.

Is dit een niet conform product? Hebben we recht op herstel en heeft het zin om dit aan te kaarten bij rechtsbijstand?

Graag jullie advies.

Voor (bij aanleg tuin en na 1e keer aanvullen):

[Afbeelding]

Na:

[Afbeelding] [Afbeelding]
Rechtsbijstand, zonder twijfel

• Lazerus
MiniBlob schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:20:
Oke ik reageer even zonder me ooit te hebben voorgesteld o.i.d. op dit forum maar als ondernemer met o.a. een split/grind webshopje zit ik tamelijk dicht bij het vuur.. Gravier d'Or is al enige tijd niet meer leverbaar vanuit de groothandelaren omdat de groeve waaruit dit werd gewonnen niet langer actief is. Althans, dat is wat mijn leverancier stelt en de reden dat wij het niet langer leveren. Er zijn alternatieven (zoals Gravilux) maar mengen zou ik het niet.

Hopelijk kan je wat met deze info want op basis van de foto's zou ik ook niet akkoord gaan met het geleverde. Tenminste niet als zou zijn gesteld dat hetzelfde zou worden geleverd.

Let op dat er nog genoeg leveranciers online te vinden zijn die stellen Gravier d'Or te verkopen, maar de kans dat dit qua kleur en structuur aansluit bij het echte Gravier d'Or (zoals je hebt liggen in de eerste foto) acht ik klein. Tenzij men toevallig nog ergens een oude batch heeft staan..
Bedankt voor deze info. Enig idee hoe dit op te lossen is? Als het oorspronkelijke niet meer verkrijgbaar is dan compliceert dat de boel weer extra.

Ik zie bijvoorbeeld ardenner split geel wat best wel lijkt op wat er eerst lag.

• Lazerus
No Hands schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:34:
heb je al betaald? want als je nog niet betaald hebt dan heb je de RBV toch niet nodig? Hij heeft het verkeerde iets anders geleverd dus schraap die laag er maar weer af.
Ik heb al betaald. Moet ook zeggen dat het pas zichtbaar werd na een regenbui. Maar nu het droog is blijven de witte steentjes zichtbaar.

Wellicht een goede tussenoplossing, maar ik weet niet of het zo simpel is om eraf te halen zonder kale/lege plekken achter te laten.

• Ressiv1978
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 17:39

Ressiv1978

GSX-R for life

Van een rechtsbijstandverzekering zou ik niet te veel verwachten. Die zijn alleen maar uit op middelen (zo min mogelijk kosten maken dus).

Verder lijkt het mij een natuurproduct? Is het niet zo dat je dan altijd verschillen houd bij een latere batch?

Ik kan mij herinneren toen wij gemêleerde steentjes in de tuin lieten leggen, daarbij wel duidelijk vermeld werd dat als je later nog eens een stuk wilt bijleggen er altijd hele kleine kleurverschillen in kunnen zitten omdat het een natuurproduct is.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:21
Wanneer er een aantal jaren tussen het aanbrengen van een natuurprodukt zit dan is het bijna onmogelijk om exact dezelfde kleur weer in te kunnen kopen.
Het is niet dat hoveniers een paar kuub van een bepaald product jaren 'op voorraad' laten liggen om eventueel jaren later een hersteloperatie te kunnen doen.
Hetzelfde heb je ook met grind, wanneer de zand/grind zuiger materiaal van een tiental meters dieper aan het opzuigen is (of van 100 meter verderop) dan kan er ook kleurverschil optreden met het grind/zand wat een paar maanden terug is opgezogen.
Een keer goed doorharken en dan lijkt het net alsof het zo hoort.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:05
Een beetje off-topic, maar je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar dit spul. Ziet er beter uit dan kiezels (op de eerste foto), mooi egaal, als er tenminste niet ongewenst witte stenen door zitten. Maar is het niet een enorme kattenbak?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lazerus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:05:
Ter verduidelijking nog twee foto’s.

Voor (wel zonniger):

[Afbeelding]

Na:

[Afbeelding]

Het is inderdaad geen uurtje werk, er is best veel aangebracht, een laag van ik gok een paar centimeter, en ook een stukje voortuin.

Doe je nu expres elke keer de ‘voor’ foto in de volle zon en de ‘na’ foto met volle schaduw erop? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Pak gewoon elke keer als je er bent een paar witte steentjes weg. Stap voor stap, en uiteindelijk ben je er vanaf.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• No Hands
Dinictus208 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:06:
Pak gewoon elke keer als je er bent een paar witte steentjes weg. Stap voor stap, en uiteindelijk ben je er vanaf.
Of, spuitbusje in kleur laten mengen en de toplaag even bijwerken.

• Lazerus
Nog wat foto’s in de volle zon voor een betere vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqQ2R1oXQC699kD7dWQgJHxijIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFJcOu7ql52rfMWb7aJtKZnI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgJx_nez599_-wDxpLRHD63wGnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngPFlNkqTNpkQQkysgPvnwZb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiGtna7A3pCeJn1U-RkQ4vKFHjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3sI5NrVGI91S5z8sXDc2CD5.jpg?f=fotoalbum_large

• Lazerus
Ik heb een formele klacht gestuurd met zakelijke en vriendelijke toon. In een reactie laat hij weten dat zowel hij als de leverancier het een normale producteigenschap vinden. Ik heb het idee dat ik in de maling wordt genomen.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Lazerus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:04:
Nog wat foto’s in de volle zon voor een betere vergelijking.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het nog nat van de buien vannacht en zijn die licht vlekken dan plekken waar het wel droog is, of is in die foto’s alles helemaal kurkdroog?

• Yaksa
Wat ook nog kan is dat in eerste instantie, bij aanleg van het terras, het verkeerde product is gebruikt.
Zonder de witte steentjes die er in horen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Lazerus
Die lichte vlekken zijn de wat meer verharde onderlaag waar weinig losse steentjes liggen. Alles is kurkdroog.

• Lazerus
Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:12:
Wat ook nog kan is dat in eerste instantie, bij aanleg van het terras, het verkeerde product is gebruikt.
Zonder de witte steentjes die er in horen.
Creatief gedacht maar nee. Zoek in het volgende overzicht maar een voorbeeld met witte steentjes.

https://duckduckgo.com/?q=gravier+d%27or+tuin&t=iphone&ia=images&iax=images

Het lijkt overigens echt een andere soort steen, kalksteen ofzo.

• Yaksa
Misschien dat er tijdens het productieproces (het breken van het gele dolomiet gesteente) er op enig moment een stuk witte kwarts in is gekomen. Ik denk dat dat bijna niet te voorkomen is.
Ik kan bij mijn grindhandelaar ook geen Maasgrind bestellen zonder de antraciet kleurige keitjes er in.
Je krijgt ze er nu ook niet meer uit, er is al overheen gelopen en zo. Dan moet het hele pakket er uit en weer nieuw er in. Troost je met de gedachte dat je er over anderhalf jaar niks meer van ziet, dan komen namelijk de algen er in en krijg je allemaal mooie groene vlekken.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:44:
Misschien dat er tijdens het productieproces (het breken van het gele dolomiet gesteente) er op enig moment een stuk witte kwarts in is gekomen. Ik denk dat dat bijna niet te voorkomen is.
Ik kan bij mijn grindhandelaar ook geen Maasgrind bestellen zonder de antraciet kleurige keitjes er in.
Je krijgt ze er nu ook niet meer uit, er is al overheen gelopen en zo. Dan moet het hele pakket er uit en weer nieuw er in. Troost je met de gedachte dat je er over anderhalf jaar niks meer van ziet, dan komen namelijk de algen er in en krijg je allemaal mooie groene vlekken.
TS bestelt A, krijgt B, en moet het er maar mee doen en de factuur aftikken begrijp ik? Ik begrijp niet zo goed wat je doel is hier.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Lazerus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:28:
Die lichte vlekken zijn de wat meer verharde onderlaag waar weinig losse steentjes liggen. Alles is kurkdroog.
Aangezien je aangeeft dat alles nu kurkdroog is dan ziet het er wel heel anders uit dan de ‘voor’-foto’s in de zon inderdaad, toen was het geheel zo licht als die paar lichte vlekken die er nu zijn. Waarschijnlijk omdat dat nog de originele laag is waar de laatste lading nieuw grind zich niet mee heeft kunnen mengen.

Ziet er echt heel anders uit en minder mooi. Vooral doordat het veel donkerder is en daarbij ook nog eens met die witte steentjes erin die veel minder zouden opvallen als het geheel lichter was. Ik snap heel goed dat je terug wil naar de oude situatie, ik zou het ook niet accepteren zo.

Wordt alleen nog wel een hele strijd als ik de reactie van de hovenier zo lees. :|
Hopelijk kan de rechtsbijstand nog iets doen al zijn die best snel van het afkopen. Succes/sterkte hiermee in elk geval!

• Yaksa
Vliegvlug schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:08:
[...]Aangezien je aangeeft dat alles nu kurkdroog is dan ziet het er wel heel anders uit dan de ‘voor’-foto’s in de zon inderdaad, toen was het geheel zo licht als die paar lichte vlekken die er nu zijn.
Maar zoals TS zelf aangeeft, bij de voor foto's had het nog niet geregend.
Goede kans dat die witte steentjes er toen ook al wel in zaten, alleen zit er dan nog zo'n gele 'sluier' op van het steenbreekproces zelf.
Ikzelf zou er geen halszaak van maken, maar waarschijnlijk is TS beter af om iets af proberen te spreken in de trend van een korting of zo. Of dat de tuinman een paar uur komt harken en opnieuw aan trilt. Dan ziet het er weer 'als nieuw' uit.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt?

Dit is de voor foto die hij in zijn topic start heeft gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHK4RvLAWmwJ1pWRuKfEagm8toE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X63eQ0heVdRxzRVMAni7f7CS.jpg?f=fotoalbum_large
Die foto is naar wat ik begrijp gemaakt bij zonnig weer en toen het grind droog was.

Dit de ‘na’-foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqQ2R1oXQC699kD7dWQgJHxijIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFJcOu7ql52rfMWb7aJtKZnI.jpg?f=fotoalbum_large
Ook droog en in de volle zon.

Dan vind ik die laatste toch een stuk donkerder en daardoor minder mooi.
Goede kans dat die witte steentjes er toen ook al wel in zaten, alleen zit er dan nog zo'n gele 'sluier' op van het steenbreekproces zelf.
Ikzelf zou er geen halszaak van maken, maar waarschijnlijk is TS beter af om iets af proberen te spreken in de trend van een korting of zo. Of dat de tuinman een paar uur komt harken en opnieuw aan trilt. Dan ziet het er weer 'als nieuw' uit.
Maar dan blijft het een stuk donkerder dan voorheen en ik vermoed dat het TS primair om de flink lichtere kleur gaat en dan vallen die witte steentjes natuurlijk ook minder op.

• Yaksa
Vliegvlug schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:09:
[...]Ik snap niet wat je bedoelt?
Wat snap je niet aan regenen? Dan wast (regen is water) de gele sluier (van het breekproces) van alle steentjes af, voor de regen vielen ze dus niet op.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:35:
[...]

Wat snap je niet aan regenen? Dan wast (regen is water) de gele sluier (van het breekproces) van alle steentjes af, voor de regen vielen ze dus niet op.
Dat snap ik wel maar waar heeft TS gezegd dat die “voor”-foto’s per se gemaakt zijn direct na het leggen van die extra laag die de eerste keer wel goed ging. Hij zegt alleen “na 1e keer aanvullen” maar dat kan ook een week daarna zijn waarin het bijv. geregend heeft.

Maar zelfs als het foto’s zijn die direct na het storten zijn gemaakt en de witte steentjes zaten daar ook al in maar waren ze geler door het stof dan ga je voorbij aan het feit dat het grind nu veel donkerder is dan voorheen. Dat is het hoofd probleem volgens mij en zorgt er ook voor dat de witte steentjes meer opvallen waar dat voorheen minder was, als ze er al in zaten.

• Yaksa
Vliegvlug schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:59:
[...]Dat snap ik wel maar waar heeft TS gezegd dat die “voor”-foto’s per se gemaakt zijn direct na het leggen van die extra laag die de eerste keer wel goed ging. Hij zegt alleen “na 1e keer aanvullen” maar dat kan ook een week daarna zijn waarin het bijv. geregend heeft.
Maar zelfs als het foto’s zijn die direct na het storten zijn gemaakt en de witte steentjes zaten daar ook al in maar waren ze geler door het stof dan ga je voorbij aan het feit dat het grind nu veel donkerder is dan voorheen. Dat is het hoofd probleem volgens mij en zorgt er ook voor dat de witte steentjes meer opvallen waar dat voorheen minder was, als ze er al in zaten.
Het punt met dit soort natuurprodukt is dat het altijd van kleur veranderd na regenbuien in de eerste periode dat het ligt. Da's ook gelijk het nadeel ervan, op den duur waait (en valt) er sowieso allerlei vuil en stof (roet, meteorietenstof, zand, stuifmeel, plantenzaden, blad) in en gaat het verkleuren. Grind kun je goed opharken vlak voor een regenbui en dan regent het weer schoon, bij dit materiaal is dat veel lastiger (tot welhaast onmogelijk) te voorkomen.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Het punt met dit soort natuurprodukt is dat het altijd van kleur veranderd na regenbuien in de eerste periode dat het ligt. Da's ook gelijk het nadeel ervan, op den duur waait (en valt) er sowieso allerlei vuil en stof (roet, meteorietenstof, zand, stuifmeel, plantenzaden, blad) in en gaat het verkleuren. Grind kun je goed opharken vlak voor een regenbui en dan regent het weer schoon, bij dit materiaal is dat veel lastiger (tot welhaast onmogelijk) te voorkomen.
TS geeft echter aan dat het al een aantal jaren geleden is aangelegd en dat het daarna ook een keer is aangevuld met een nieuwe laag waarvan ik aanneem dat dit niet al na een week gebeurd is en ook niet vorige week maar grofweg ergens halverwege tussen het initiële aanleggen en nu.

Dat aanvullen was blijkbaar wel naar tevredenheid en nu niet, dus TS heeft een goed vergelijk en zal hier niet komen klagen als het de keer daarvoor er eerst ook heel anders uitzag wat weer wegtrok na een paar keer regenen en een paar maanden wachten om het te laten verkleuren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er is maar één steengroeve en bedrijf wat deze soort wint, neem eens contact met hun op?

• Yaksa
Wolly schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:30:
Er is maar één steengroeve en bedrijf wat deze soort wint, neem eens contact met hun op?
Wanneer je de moeite had genomen om het hele topic te lezen dan had je kunnen lezen dat @MiniBlob in zijn reactie al aangaf dat deze steengroeve inmiddels gesloten is en het product wat hun leverden niet langer verkrijgbaar is.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dit soort spul koop je meestal als particulier niet zelf in bij een steengroeve, en zelfs een hovenier doet dat meestal niet.... De meest waarschijnlijke NL importeur van dit spul zal 'Excluton' zijn geweest, echter of de hovenier van de TS daar direct mee handelt of ooit handelde is maar de vraag, vaak zit er dan nog een tussenhandel (groothandel?) tussen waardoor het spel nóg vaker over de kop gaat.

Spul is bij Excluton overigens gewoon op voorraad en direct te bestellen:

https://excluton.nl/produ...rjaumont-0-8-mm-geelbruin

Óf bij de Hornbach als Duitse importeur voor €26,- /Ton minder:

https://www.hornbach.nl/p...-bigbag-1000-kg/10463377/

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Wanneer je de moeite had genomen om het hele topic te lezen dan had je kunnen lezen dat @MiniBlob in zijn reactie al aangaf dat deze steengroeve inmiddels gesloten is en het product wat hun leverden niet langer verkrijgbaar is.
Nou nou. Azijn gedronken?

Steengroeve staat gewoon als geopend op Google, inclusief telefoonnummer. Er zal vast wel iemand zijn die weet hoe het product eruitziet.

• Yaksa
Wolly schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:58:
[...]Steengroeve staat gewoon als geopend op Google, inclusief telefoonnummer. Er zal vast wel iemand zijn die weet hoe het product eruitziet.
Dat zegt niks, Google werkt bedrijfsdata héél traag bij.
Het blijft een feit dat je, bij een halfverharding zoals dit, niet kunt eisen dat je na een aantal jaren exact hetzelfde product geleverd kunt krijgen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Dat zegt niks, Google werkt bedrijfsdata héél traag bij.
Het blijft een feit dat je, bij een halfverharding zoals dit, niet kunt eisen dat je na een aantal jaren exact hetzelfde product geleverd kunt krijgen.
En daar zit nu waarschijnlijk precies de hele clou aangaande het 'probleem' wat er geschetst wordt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Lazerus
Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:41:
[...]

De ‘voor’ foto is van een paar jaar geleden en alles is 3 jaar lang egaal en naar wens geweest tot de laatste aanvulling een paar weken terug.

• Lazerus
Welk bedrijf is dat?

• Yaksa
Lazerus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:51:
[...]De ‘voor’ foto is van een paar jaar geleden en alles is 3 jaar lang egaal en naar wens geweest tot de laatste aanvulling een paar weken terug.
Wanneer je slim was geweest dan had je drie jaar terug 2 big bags van dat materiaal ergens in je tuin (of elders) opgeslagen. Dan had je in ieder geval nu geen 'probleem' gehad. Waarschijnlijk over 3 jaar weer wel. Zoals al tig keer vermeld, het is een natuurproduct.
Alternatief voor halfverharding kan ook, dan krijg je zoiets. Wel in de door jou gewenste kleur 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIZqmW6McUNw_JzPp-EIviIu5Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4diEq3Aiosd2wNwPTB61SXB.jpg?f=fotoalbum_large

• F1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:04

F1k

Captain Obvious

Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Wanneer je slim was geweest dan had je drie jaar terug 2 big bags van dat materiaal ergens in je tuin (of elders) opgeslagen. Dan had je in ieder geval nu geen 'probleem' gehad.
TS huurt een hovenier in, dan is het toch aan de hovenier om te adviseren extra in te kopen zodat er voorraad is om verzakkingen aan te vullen en geen risico te lopen op kleurverschillen met latere leveringen?

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Trouwens, als jij de moeite had genomen om te lezen had je begrepen dat het helemaal niet vast staat dat de groeve gesloten is :D
Althans, dat is wat mijn leverancier stelt…

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:22
Waar woon je? Ik heb twee kinderen die maar al te graag stenen verzamelen, die vissen de witte stenen er zo uit :+

Zonder gekkigheid, het ziet er inderdaad minder mooi uit. Het kan natuurlijk gebeuren dat een product niet geleverd kan worden, maar daar kan een hovenier gewoon eerlijk over zijn. Iedereen kan zien dat die witte stenen daar niet thuishoren, dus het is wel heel makkelijk om dat weg te praten. Zonder de witte stenen ziet het er veel strakker uit.

• Yaksa
Wolly schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:54:
[...]Trouwens, als jij de moeite had genomen om te lezen had je begrepen dat het helemaal niet vast staat dat de groeve gesloten is :D
offtopic:
Ik neem aan dat een ondernemer die wereldwijd handelt in dit soort producten beter op de hoogte is dan een willekeurige hovenier die zijn spullen bij de dichtstbijzijnde handelaar betrekt.

Pagina: 1