Wifi Buiten 5Ghz uitschakelen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.276 views

Vraag

• Steven Klink
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21-06 00:55
Ik heb het idee dat het slim is om bij een router voor buiten 5Ghz uit te schakelen omdat je snel buiten 5Ghz bereik raakt en je device moet reconnecten naar je 2.4Ghz als je je SSID hetzelfde houdt.

Ja een 2.4Ghz en 5 Ghz SSID aanmaken kan en alleen op 2.4Ghz connecten kan maar 5Ghz heeft dan nog steeds weinig zin; tenzij je 5Ghz op je terras zou willen gebruiken en altijd naar 2.4Ghz automatisch connect en in een ander geval handmatig naar 5Ghz.

Wat zijn de ervaringen hier ?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

lier

MikroTik nerd

Bereik van 5GHz “buiten” is groot. Roamen is geen enkel probleem.

Oftewel, je lijkt een oplossing voor een niet bestaand probleem te benoemen. Zeker omdat veel devices best wel slim zijn.

Je zegt router, bedoel je accespoint? Welke apparaten gebruik je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Steven Klink
lier schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:42:
Bereik van 5GHz “buiten” is groot. Roamen is geen enkel probleem.
Ja dat begrijp ik maar gezien het gevoelig is voor wat het ook tegen komt ben ik wat voorzichtig.
Oftewel, je lijkt een oplossing voor een niet bestaand probleem te benoemen. Zeker omdat veel devices best wel slim zijn.
Klopt ook maar het switchen - want ik wil het geen roamen noemen - duurt soms wel even en moet soms handmatig geïnitieerd worden leert de ervaring.
Je zegt router, bedoel je accespoint? Welke apparaten gebruik je?
Ligt eraan of ik hem laat routen of als AP op een swtich/router aansluit. Maar in dit geval gaat het om voornamelijk om telefoons welke wel handig zijn maar laptops ligt een beetje aan OS - kunnen wel eens bokken. Maar telefoons bokken sneller volgens mij.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

lier

MikroTik nerd

Wat kom je bij jou buiten tegen? Bij mij is het vooral veel lucht...

Welke netwerk apparatuur gebruik je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Steven Klink
lier schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:07:
Wat kom je bij jou buiten tegen? Bij mij is het vooral veel lucht...

Welke netwerk apparatuur gebruik je?
Heul veul bomen.

Ik denk over een WAVLINK 1200AC outdoor AP.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:54
Ik heb 2.4Ghz volledig uitgeschakeld thuis ... Daarvoor moest ik offcourse wel overal voldoende 5Ghz bereik hebben (inclusief overlap als ik naar buiten wandel).

2.4Ghz is uit de tijd van de gulden , de opel kadett en sesamstraat ... daar wil je anno 2026 niet meer opzitten ..
Bijkomstig , waarom zou je buiten... waar er normaliter geen obstakels zijn , en dus straling gemakkelijk verdere afstanden kan bereiken ... jezelf beperken tot een 100mW zender ? 5Ghz mag de volle 1000mW doen..
Je bomen die in de weg staan, staan voor beide frequenties in de weg anyway

[ Voor 38% gewijzigd door ijske op 17-06-2026 20:00 ]

• Steven Klink
ijske schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:55:
Ik heb 2.4Ghz volledig uitgeschakeld thuis ... Daarvoor moest ik offcourse wel overal voldoende 5Ghz bereik hebben (inclusief overlap als ik naar buiten wandel).
Dat is een keuze; voor een ieder anders.
2.4Ghz is uit de tijd van de gulden , de opel kadett en sesamstraat ... daar wil je anno 2026 niet meer opzitten ..
Volledige kul; veel apparaten vereisen 2.4Ghz met redenen en als je een goede IT-er bent dan begrijp je waarom.
Bijkomstig , waarom zou je buiten... waar er normaliter geen obstakels zijn , en dus straling gemakkelijk verdere afstanden kan bereiken ... jezelf beperken tot een 100mW zender ? 5Ghz mag de volle 1000mW doen..
Ik ken weinig tot geen 1W AP's door allerlei redenen die ik wel begrijp.
Je bomen die in de weg staan, staan voor beide frequenties in de weg anyway
No way; 2.4Ghz heeft minder last van obstakels; dat is gewoon proven. Veel power gaat je daar niet redden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33
Steven Klink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:57:
Klopt ook maar het switchen - want ik wil het geen roamen noemen - duurt soms wel even en moet soms handmatig geïnitieerd worden leert de ervaring. mij.
Schakelen tussen 2,4/5GHz met hetzelfde SSID is toch ook gewoon roamen.
Dat moet naadloos kunnen zonder verbindingsverlies maar het hangt ook wel van de clients af hoe goed/snel ze dat doen.
Een Motorola phone hier schakelt bijvoorbeeld heel snel tussen 2,4/5GHz terwijl wat Samsung phones/tablets er dan vaak weer beduidend langer over doen om terug te schakelen naar 5GHz als dat signaal weer beter/dichterbij is.
Band-steering kan ook nog wel eens voor zorgen dat het switchen naar 2,4GHz niet goed verloopt.
Apple geeft er ook wel wat interessante info over:
Google: Wifi band roaming
Apple: Ondersteuning voor wifiroaming op Apple apparaten

Hulp nodig bij: één netwerk compatibel voor babyfoon
The_Doman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:46:
Gescheiden 2,4/5GHz SSID's vind ik zelf maar onhandig omdat clients dan niet automatisch kunnen switchen naar 2,4GHz indien nodig bijvoorbeeld in tuin/schuur etc.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Steven Klink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Volledige kul; veel apparaten vereisen 2.4Ghz met redenen en als je een goede IT-er bent dan begrijp je waarom.
IT'ers weten doorgaans notoir weinig van RF en WiFI. Degenen die dat wel doen snappen waarom we er geen fan van zijn...
- lagere prestaties
- veel grotere storingsgevoeligheid en veel meer storingsbronnen
- omdat verloop van bereik veel geleidelijker is, is kans op soms wel/soms niet instabiele verbindingen veel groter. Bij 5GHz heb je *als* je verbinding hebt nagenoeg altijd goede verbinding, en zo niet weet je dat je voor meer dekking moet zorgen.

De redenen waarom veel IoT alleen op 2.4GHz werkt zijn simpel:
- goedkoper
- iets lager stroomverbruik
Daarnaast stuurt IoT doorgaans weinig data door en hoeft die data ook niet real-time aan te komen, dus zijn de nadelen van 2.4GHz geen groot probleem.

Je zegt niet welk "device" je buiten wilt verbinden met WiFi, maar als je ermee rond aan het bewegen bent klinkt het verdacht als een mobiele telefoon of laptop waar je actief op werkt. En dat is een totaal andere use-case dan IoT. Wil je video naadloos kunnen streamen of simpelweg probleemloos web browsen, dan kan 2.4GHz problematisch zijn en 5GHz noodzakelijk. Het is geen toeval dat sommige video streaming apparaten (ik denk hier bijvoorbeeld aan Proximus TV set-top boxes) 5GHz-only zijn.

Maar goed, in plaats van filosoferen is het beter om op zoek te gaan naar harde data. Geef eens wat cijfers over jouw 'buiten' en wat je er wilt kunnen
- wat zijn de afmetingen van het gebied dat je gedekt wilt hebben? En waar wil je de AP hangen daarbinnen?
- moet je op alle plekken dekking hebben of alleen op specifieke plekken binnen het gebied?
- wat is de demping (in dB) in 2.4GHz tussen beoogde locatie van AP en de plek daar het verst vandaan? En wat is de demping in de 5GHz tussen dezelfde locaties?
- wat zijn de specs van je client(s)? Welke WiFi-standaard? Hoeveel antenneketens (MIMO)?
- welke toepassingen wil je op die clients draaien? Wat vereisen die toepassingen qua bandbreedte? En hoe gevoelig zijn ze voor korte onderbrekingen - hoe lang mag het signaal max wegvallen?
- hoe zit het met de omgeving? Zijn er netwerken in de buurt in 2.4GHz en/of 5GHz? Zo ja, hoe breed zijn ze en op welke kana(a)l(en) zitten ze?
- kun je op je AP minimale RSSI en/of minimale data rate voor een verbinding instellen?

Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waar dekking met 2.4GHz beter is dan 5GHz. Band steering tussen de twee zou bij een goed ingesteld netwerk een fractie van een seconde moeten duren, dus ik zie voor gangbare toepassingen geen problemen verwachten met de steering.

Wanneer zou je wel problemen kunnen verwachten? Als je real-time toepassingen draait zonder enige bufferingen, dus rauwe SIP voice. Dat kan met default settings max onderbrekingen van 100ms overleven. Je kunt ook met raw unbuffered video streams in de knoop raken. Maar... dat zijn uitgerekend toepassingen die uitermate gevoelig zijn voor de nadelen van 2.4GHz.
Steven Klink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Klopt ook maar het switchen - want ik wil het geen roamen noemen - duurt soms wel even en moet soms handmatig geïnitieerd worden leert de ervaring.
Als je het zelf moet initieren zijn je instellingen niet optimaal - of je AP ondersteunt ze niet.

Dit is waar een minimale RSSI of data rate waardevol is. Stel die waarde in op laagste waarde waar je nog probleemloos je toepassing kunt draaien. Zodra je daaronder komt verbreekt de AP de verbinding en zoekt je client vanzelf een andere BSSID die zelfde SSID uitzendt waar ze wel mee mogen verbinden, wat in geval van een enkele dual-band AP de andere (2.4GHz) radio ervan zal zijn. Ondersteunen AP en client ook 802.11v, dan kan de AP eerst 'vriendelijk' dmv Network Assisted Roaming vragen voordat het hard de verbinding verbreekt, wat tijdsduur verder vermindert.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 18-06-2026 00:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
2.4Ghz en 5 Ghz actief en aan.

denk een meter of 100 tot 150 op de 5ghz verbinding. (mobiel doet max 100 meter naar AP)
Maar mijn schotels doen 1200 meter over de 5Ghz backup verbinding PtP

Maar nu zit ik wel in een situatie waarin ik de enigste ben die 2.4/5Ghz en 60Ghz uitzend.
Ik heb geen enkele verstoring rond mij van signalen van een ander.

verder zou ik zeggen, test het ipv van problemen bedenken die geen problemen zijn
Hoe is het met je antenne idee afgelopen? werkt het inmiddels? of ga je de ''normale'' weg in door een AP buiten op te hangen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Steven Klink
Zullen we het nog eens proberen op een normale manier/toon?

[ Voor 93% gewijzigd door MasterL op 18-06-2026 12:57 ]

• Steven Klink
The_Doman schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:02:
[...]

Schakelen tussen 2,4/5GHz met hetzelfde SSID is toch ook gewoon roamen.
Dat moet naadloos kunnen zonder verbindingsverlies maar het hangt ook wel van de clients af hoe goed/snel ze dat doen.
Een Motorola phone hier schakelt bijvoorbeeld heel snel tussen 2,4/5GHz terwijl wat Samsung phones/tablets er dan vaak weer beduidend langer over doen om terug te schakelen naar 5GHz als dat signaal weer beter/dichterbij is.
Band-steering kan ook nog wel eens voor zorgen dat het switchen naar 2,4GHz niet goed verloopt.
Apple geeft er ook wel wat interessante info over:
Google: Wifi band roaming
Apple: Ondersteuning voor wifiroaming op Apple apparaten

Hulp nodig bij: één netwerk compatibel voor babyfoon

[...]
Dat is goede info inderdaad; het verschilt echt per apparaat merk ik ook.

Waarom ik het geen roamen vindt is omdat roamen eigenlijk tussen twee apparaten gaat welke op dat moment beiden het MAC-adres kennen en er dus colissions op kunnen treden. Uiteraard heb je twee chips op je device maar het draait op dezelfde kernel en dat is iets anders dan een protocol nog even uit moet vechten wie de baas is over de MAC-table zeg maar; of hoe je het ook oplost.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Steven Klink schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:40:
Ik heb het idee dat het slim is om bij een router voor buiten 5Ghz uit te schakelen omdat je snel buiten 5Ghz bereik raakt en je device moet reconnecten naar je 2.4Ghz als je je SSID hetzelfde houdt.

Ja een 2.4Ghz en 5 Ghz SSID aanmaken kan en alleen op 2.4Ghz connecten kan maar 5Ghz heeft dan nog steeds weinig zin; tenzij je 5Ghz op je terras zou willen gebruiken en altijd naar 2.4Ghz automatisch connect en in een ander geval handmatig naar 5Ghz.

Wat zijn de ervaringen hier ?
Ik heb een aantal accesspoint hier, op verschillende kanalen maar met gelijke SSID die op 2.4GHz en 5GHz werken. Zowel huis als tuin worden hiermee gedekt. Afstanden tot 15 meter. Ik merk nooit iets van het overschakelen van kanaal of band. Werkt altijd vlekkeloos met telefoons, tablets, laptops op windows, android, chromeos en linux. Alle apparaten kiezen zelf voor de best passende verbinding en dat gaan prima. 5GHz heeft zo te zien de voorkeur, als dat signaal te zwak wordt, wordt er vanzelf overgeschakeld op 2.4GHz. Kortom ik heb geen ervaringen van een probleem op dit punt.

[ Voor 7% gewijzigd door Prisma16 op 18-06-2026 12:25 ]

• Steven Klink
Prisma16 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Ik heb een aantal accesspoint hier, op verschillende kanalen maar met gelijke SSID die op 2.4GHz en 5GHz werken. Zowel huis als tuin worden hiermee gedekt. Afstanden tot 15 meter. Ik merk nooit iets van het overschakelen van kanaal of band. Werkt altijd vlekkeloos met telefoons, tablets, laptops op windows, android, chromeos en linux. Alle apparaten kiezen zelf voor de best passende verbinding en dat gaan prima. 5GHz heeft zo te zien de voorkeur, als dat signaal te zwak wordt, wordt er vanzelf overgeschakeld op 2.4GHz. Kortom ik heb geen ervaringen van een probleem op dit punt.
15 meter: tja dat is de helft van de lengte van mijn huis; ik heb het over buiten en mijn terrein is zeker 400 meter hemelsbreed waar mijn huis gelukkig redelijk in het midden van staat; een stuk met bomen en het andere strikt genomen niet maar wel als ik er naartoe loop.

Als je buiten constant tussen de overlap loopt en er wordt constant geschakeld zijn er verschillende apparaten welke gewoon zeggen: OK verbind zelf maar een keer want dit is "flappy".

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
houdt er ook rekening mee dat band UNII-2 ( ch36 ~ ch64 ) in NL alleen vergund is voor gebruik binnenshuis!

band UNII-2 ext ( ch100 ~ ch144 ) mag wel buitenshuis gebruikt worden, maar kan last hebben van radar interferentie - DFS - dus is ook geen goed keuze. blijft over band UNII-3 ( ch149 ~ch173 ), maar de hogere frequentie daarvan maakt de reikwijdte minder.

bottom line: gebruik van 5GHz - en eventueel 6GHz buitenhuis is niet zo'n goed idee.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:11
PetervdM schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:07:
houdt er ook rekening mee dat band UNII-2 ( ch36 ~ ch64 ) in NL alleen vergund is voor gebruik binnenshuis!

band UNII-2 ext ( ch100 ~ ch144 ) mag wel buitenshuis gebruikt worden, maar kan last hebben van radar interferentie - DFS - dus is ook geen goed keuze. blijft over band UNII-3 ( ch149 ~ch173 ), maar de hogere frequentie daarvan maakt de reikwijdte minder.

bottom line: gebruik van 5GHz - en eventueel 6GHz buitenhuis is niet zo'n goed idee.
Gewoon een AP hebben die de DFS (en andere) eisen negeert. ;) Opmerkingen als 2,4GHz is uit de tijd van de gulder is natuurlijk raar. Wifi AX (6) doet ook gewoon 2,4 GHz en dat is stuk sneller. Ook doet wifi BE (7) MLO en doen 2,4GHz clients daarin mee. Dus 2,4Ghz is echt niet klaar voorlopig. En dat is alleen Wifi, heb hier ook nog een Thread netwerk op 2,4GHz. Best druk in die band, maar werkt prima!

Inventaris - Koop mijn meuk!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:37

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Waarom een band uitschakelen en niet gebruik maken van de toepasbaarheid van beide?
Dat een puur 2.4Ghz signaal (FSPL) verder rijkt als een 5Ghz signaal is natuurlijk geen geheim
maar is dit 2.4Ghz door de lagere bandbreedte en hoge(re) interferentie überhaupt nog bruikbaar aan het einde? Of is het al bruikbaar in het begin? Voor Whatsapp of Facebook misschien wel, voor real-time 4K videostreaming met hoge bitrate waarschijnlijk niet.
De kunst is de roaming tussen de frequenties en/of AP's goed te regelen, als dit niet lukt doe je toch iets fout.
Waarom ik het geen roamen vindt is omdat roamen eigenlijk tussen twee apparaten gaat welke op dat moment beiden het MAC-adres kennen en er dus colissions op kunnen treden. Uiteraard heb je twee chips op je device maar het draait op dezelfde kernel en dat is iets anders dan een protocol nog even uit moet vechten wie de baas is over de MAC-table zeg maar; of hoe je het ook oplost.
Dit is natuurlijk onzin, MAC-collisions treden op als er twee apparaten op 1 netwerk zitten met hetzelfde MAC-adres en niet een MAC adres wat verhuist naar een andere switch/AP/poort of wat dan ook.
Niemand hoeft uit te vechten wie de baas is van een MAC-table, dit is elk apparaat individueel. Switches gebruiken "dynamic learning" om te bepalen welke MAC-adres "actief" is op welke poort en passen hun MAC/CAM/FDB table razendsnel aan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Steven Klink schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:33:
[...]

15 meter: tja dat is de helft van de lengte van mijn huis; ik heb het over buiten en mijn terrein is zeker 400 meter hemelsbreed waar mijn huis gelukkig redelijk in het midden van staat; een stuk met bomen en het andere strikt genomen niet maar wel als ik er naartoe loop.
Kun je misschien een tekening maken?

Flink verschil tussen binnen en buiten is dat er buiten (doorgaans) geen muren zijn waar signalen vanaf kunnen reflecteren. Waar je binnen achter een obstakel vaak indirect signaal hebt, heb je dat buiten niet: in de 'schaduw' van een obstakel kun je helemaal zonder signaal komen te zitten.

Practisch betekent dat dat als je alles vanaf een enkele AP wilt dekken, die AP niet aan een muur gemonteerd kan zijn, maar hoog boven het huis. Is dat niet wenselijk/haalbaar dan zul je al snel richting twee AP's moeten kijken voor beide kanten van de woning.
Als je buiten constant tussen de overlap loopt en er wordt constant geschakeld zijn er verschillende apparaten welke gewoon zeggen: OK verbind zelf maar een keer want dit is "flappy".
Kun je een voorbeeld geven van welke apparaten die problemen geven bij jou?

Oslik blyat! Oslik!

• Steven Klink
Steven Klink schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:06:
[mbr]Zullen we het nog eens proberen op een normale manier/toon?[/mbr]
Dit was echt normale kritiek; dat het een moderator betreft welke tegenstrijdige dingen verkondigt is echt zijn probleem en van niemand anders.

Beetje opmerkelijk om dat weg te halen.

• Steven Klink
dion_b schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Kun je misschien een tekening maken?
Komop; een tekening van een veld met bomen ? Probeer je nou echt serieus te zijn ?

• Steven Klink
MasterL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:36:
Waarom een band uitschakelen en niet gebruik maken van de toepasbaarheid van beide?
Dat een puur 2.4Ghz signaal (FSPL) verder rijkt als een 5Ghz signaal is natuurlijk geen geheim
maar is dit 2.4Ghz door de lagere bandbreedte en hoge(re) interferentie überhaupt nog bruikbaar aan het einde? Of is het al bruikbaar in het begin? Voor Whatsapp of Facebook misschien wel, voor real-time 4K videostreaming met hoge bitrate waarschijnlijk niet.
De kunst is de roaming tussen de frequenties en/of AP's goed te regelen, als dit niet lukt doe je toch iets fout.
Als je denkt dat 4K streamen 5Ghz nodig hebt doe je pas iets fout; dat je extremen aanhaalt is ook een beetje overdreven.
[...]

Dit is natuurlijk onzin, MAC-collisions treden op als er twee apparaten op 1 netwerk zitten met hetzelfde MAC-adres en niet een MAC adres wat verhuist naar een andere switch/AP/poort of wat dan ook.
Niemand hoeft uit te vechten wie de baas is van een MAC-table, dit is elk apparaat individueel. Switches gebruiken "dynamic learning" om te bepalen welke MAC-adres "actief" is op welke poort en passen hun MAC/CAM/FDB table razendsnel aan.
OK, als je denkt dat het altijd zo makkelijk gaat stop ik daar de disucssie met jou want dat is echt per implementatie verschillend en soms een probleem want inderdaad niet zou moeten mogen maar het komt voor.

• Steven Klink
PetervdM schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:07:

Kijk iemand die dat ook gelezen heeft; smart! Zeker op 1000mW; en overigens ook andere landen wat je zegt.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

franssie

Save the albatross

Dat het met 5GHZ aan (beide hetzelfde SSID) uitstekend werkt. Je lijkt bang te zijn voor spoken.
Koop een AP voor buiten en test het.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Steven Klink
franssie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Dat het met 5GHZ aan (beide hetzelfde SSID) uitstekend werkt. Je lijkt bang te zijn voor spoken.
Koop een AP voor buiten en test het.
Ik heb ervaring op verschillende apparaten en accespoints dat het niet zo goed werkt als jij zegt; maar blijkbaar monitor jij constant je verbinding op je apparaten naar aanleiding van mijn vraag ?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

franssie

Save the albatross

Steven Klink schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Ik heb ervaring op verschillende apparaten en accespoints dat het niet zo goed werkt als jij zegt; maar blijkbaar monitor jij constant je verbinding op je apparaten naar aanleiding van mijn vraag ?
Ik heb een unifi setup met een buiten AP. En ja ik kijk regelmatig in de wifi analyzer open source app om te zien welk AP en op welke band ik verbonden ben. Is 5G in de hele tuin. Betreft een swiss army UK Ultra AP uitvoering: Ubiquiti Swiss Army Knife Ultra
Niet de snelste, maar in de tuin prima dekking.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 18-06-2026 14:25 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Steven Klink schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Komop; een tekening van een veld met bomen ? Probeer je nou echt serieus te zijn ?
Een tekening van lengte x breedte van het terrein dat gedekt moet worden en locatie van de woning daarbinnen.
Steven Klink schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Ik heb ervaring op verschillende apparaten en accespoints dat het niet zo goed werkt
Geef alsjeblieft voorbelden van apparaten in kwestie, dat maakt het concreet.

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 18-06-2026 14:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33
Het probleem was toch het niet goed switchen/roamen tussen 5/2,4GHz?
Misschien ook eens kijken/testen waarom dat dan blijkbaar niet goed gaat.
Mogelijk staan de instellingen niet goed/gelijk/optimaal?
Alles op WPA 2 only zetten eens proberen?

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:37

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Steven Klink schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Dit was echt normale kritiek; dat het een moderator betreft welke tegenstrijdige dingen verkondigt is echt zijn probleem en van niemand anders.

Beetje opmerkelijk om dat weg te halen.
Inhoudelijk kritiek op de post prima, de discussie aangaan prima.
Iets als onzin wegzetten zonder er inhoudelijk op in te gaan.. Niet prima.
Steven Klink schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Als je denkt dat 4K streamen 5Ghz nodig hebt doe je pas iets fout; dat je extremen aanhaalt is ook een beetje overdreven.

[...]

OK, als je denkt dat het altijd zo makkelijk gaat stop ik daar de disucssie met jou want dat is echt per implementatie verschillend en soms een probleem want inderdaad niet zou moeten mogen maar het komt voor.
Het extreme aanhalen is natuurlijk een tegenhanger op het eerder genoemde IOT verhaal waarbij de eisen natuurlijk 0 zijn. Je ontwerpt/bedenkt iets n.a.v. wensen/eisen, dit is in dit hele topic nergens duidelijk. Dus ja dit kan van 1bit per uur sturen zijn tot continu real-time full-bandwidth, low latency toepassingen. En goh de oplossing is anders in beide scenarios.
En nee je hebt gewoon geen gelijk, prima dat je de discussie stopt dat maakt mij niet uit maar het verspreiden van misinformatie (inhoudelijk) kan gewoon gecorrigeerd worden. Als je een serieus artikel kan aanhalen waarbij roaming duplicate MAC-adressen en daarbij collisions kunnen veroorzaken
geef ik je met alle liefde gelijk. Every day you learn something new. Ook prima trouwens bij het verhuizen van devices naar een andere switch poort, zelfde concept.

Dingen als: ik denk, ik vind(t) of ik heb deze ervaring voegen helemaal niks toe.
@dion_b weet echt wel de ins en outs over draadloze netwerken (beter als ik) en ik weet echt
wel hoe een netwerk in elkaar zit. Je vraagt om ervaringen, prima maar we zitten hier op Tweakers en niet in een buurthuis waarbij elke mening automatisch voor waarheid wordt aangenomen.
Ik heb in jouw post tot nu toe weinig kennis van zaken weten te bespeuren, dus ben je bereid om inhoudelijk de discussie/ervaringen/adviezen te bespreken of zullen we dit topic maar dichtgooien?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Steven Klink ik ga je hier stoppen. We willen je graag helpen, maar zaken die je niet bevallen wegzetten als onzin, vragen om meer informatie wegzetten als een grapje zijn gaan we niet ver mee komen.

Daarnaast is er meerdere keren gevraagd naar meer informatie over de gebruikte apparatuur, formaat van je tuin e.d.

Kortom, aangezien we niet constructief verder kunnen zo, ga ik hier en slotje op doen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.