Hulp nodig bij: één netwerk compatibel voor babyfoon

Pagina: 1
Acties:

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-01 16:39
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende scenario en hoop op advies:

Huidige situatie:
  • Glasvezelverbinding met 1 Gbps snelheid.
  • Ik had eerst drie netwerken (Normaal, 5G en Gasten). Omdat de Wi-Fi traag was, heb ik 2,4 GHz en 5 GHz samengevoegd tot één netwerk, wat goed werkte.i.
  • Ik heb een TP-Link Deco BE25 aangeschaft die morgen geleverd wordt.
Hoe kan ik mijn netwerk zo instellen dat ik:
  • Ik één netwerk krijg + een gastennetwerk.
  • De babyfoon blijft werken op 2,4 GHz.
Is dit überhaupt mogelijk? Ik heb geprobeerd de babyfoon aan te sluiten op het nieuwe netwerk, maar deze maakt geen verbinding als het SSID gedeeld wordt met 5 GHz. De babyfoon werkt alleen op 2,4 GHz. Alleen heb ik dan 2 of 3 netwerken.

De nieuwe TP-Link Deco sluit ik in op de meterkast en verdeel ik op elke etage. Moet ik hier nog ergens rekening mee houden?

Alvast bedankt voor jullie advies!

[ Voor 9% gewijzigd door saert op 25-01-2026 19:44 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen idee of die Deco dat kan, maar je zou het 2.4GHz netwerk kunnen verbergen, nadat je de babyfoon hebt verbonden. Je ziet hem dan niet uitzenden, eenmaal geconfigureerd blijft dat dan met de babyfoon meestal wel werken.

Dat dergelijke “IoT” apparatuur niet met een gecombineerd netwerk om kan gaan is vrij gebruikelijk. Dat oplossen op een andere manier dan een los 2.4GHz netwerk is zelden mogelijk, dus neem maar aan dat je er niet aan ontkomt.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 25-01-2026 21:37 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• saert
nelizmastr schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:36:
Geen idee of die Deco dat kan, maar je zou het 2.4GHz netwerk kunnen verbergen, nadat je de babyfoon hebt verbonden. Je ziet hem dan niet uitzenden, eenmaal geconfigureerd blijft dat dan met de babyfoon meestal wel werken.

Dat dergelijke “IoT” apparatuur niet met een gecombineerd netwerk om kan gaan is vrij gebruikelijk. Dat oplossen op een andere manier dan een los 2.4GHz netwerk is zelden mogelijk, dus neem maar aan dat je er niet aan ontkomt.
Ik zal er morgen eens naar kijken. En eventueel de babyfoon in een apart gast- of IoT netwerk te plaatsen?

En wat betreft de nieuwe TP‑Link Deco BE25; alles in één netwerk te zetten?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:49
Deco kan een apart IoT netwerk aanmaken en die 2.4 only maken
Gewoon wizard volgen:)

CISSP! Drop your encryption keys!

• saert
laurens0619 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:56:
Deco kan een apart IoT netwerk aanmaken en die 2.4 only maken
Gewoon wizard volgen:)
Perfect, ik ga aan de slag :)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:24
Die babyfoon ziet toch alleen 2,4GHz, dus een gemeenschappelijk 2,4/5GHz netwerk/SSID zou toch geen probleem moeten geven?
Alleen veel IOT spullen moet je configureren/koppelen via phone vanaf een 2,4GHz verbinding.
Daarvoor kan je dan tijdelijk 5GHz uitzetten.

• laurens0619
The_Doman schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:01:
Die babyfoon ziet toch alleen 2,4GHz, dus een gemeenschappelijk 2,4/5GHz netwerk/SSID zou toch geen probleem moeten geven?
Alleen veel IOT spullen moet je configureren/koppelen via phone vanaf een 2,4GHz verbinding.
Daarvoor kan je dan tijdelijk 5GHz uitzetten.
Ja dat snap ik ook niet zo goed.
Ik lees het wel vaker maar vond het ook vaak. Enige logische verklaring zou een rotte bandsteering zijn ofzo?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Ja dat snap ik ook niet zo goed.
Ik lees het wel vaker maar vond het ook vaak. Enige logische verklaring zou een rotte bandsteering zijn ofzo?
Hersendood ESP32 library + API (voor de bijbehorende app) die een soort L2 discovery doet.

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:03
Waarom heb je het idee dat het samenvoegen van het 2,4Ghz en 5Gzh op een SSID de wifi minder traag zou maken?

Maakt gewoon twee SSSID's een voor de 2,4Ghz band en en voor de 5Ghz band en lat alle normale gebruikers enkel met die 5Ghz band verbinden, dan blijft de 2,4Ghz vrij voor de babyfoon.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik heb dat met van die stekkers die enkel op 2.4 GHz werken. Alleen moet je ze configureren via je telefoon.

Oplossing: even 5 Ghz wifi uitzetten zodat je telefoon ook op 2.4 zit. Configureren en 5 kan weer aan.

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-02 11:29
Ik weet niet welk systeem je hiervoor had, maar mijn ervaring is dat het met een modern Deco systeem wel moet werken. Zelf heb ik recent mijn Deco X60 systeem vervangen voor een X75 systeem. Met dit systeem heb ik geen enkel probleem meer met de IOT apparatuur, terwijl ik maar 1 SSID gebruik voor 2.4 / 5 en 6 ghz band.
Wel heb ik via de app deze apparaten aangegeven alleen via de 2.4 ghz band te verbinden.
Ik zou dus eerst eens proberen hoe het werkt met één SSID op de nieuwe BE25.

• The_Doman
HansvDr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:46:
Ik heb dat met van die stekkers die enkel op 2.4 GHz werken. Alleen moet je ze configureren via je telefoon.

Oplossing: even 5 Ghz wifi uitzetten zodat je telefoon ook op 2.4 zit. Configureren en 5 kan weer aan.
Alleen dat "even uitzetten" kan dus niet altijd zo makkelijk meer:
KPN Community: Ik wil de 5 Ghz uitzetten

Bij wat Tuya lampen/stekkers hier moet ik dat ook doen vanaf een 2,4GHz verbinding.
Een netwerk info tooltje kan dan soms behulpzaam zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6db2M73Ovd5aFaM6mcV8yh4zuJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6AHXcrIyNIseP9LDFqdJLePf.png?f=fotoalbum_large

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
The_Doman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Alleen dat "even uitzetten" kan dus niet altijd zo makkelijk meer:
KPN Community: Ik wil de 5 Ghz uitzetten
Oke, bijzondere keuze. Nou ja ik zit niet bij KPN dus ik wist dat niet, bij mij kan het gelukkig wel.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Apart dat iedereen aanraad om alles aan te passen behalve de babyfoon..
Als dat ding niet kan verbinden met "moderne" WiFi netwerken en wellicht ook nog
eens "handige" cloud services heeft zou ik dat apparaat in nog geen kilometer van mijn huis willen hebben. Wat is het merk/model van de babyfoon? Het is natuurlijk speculatie maar mijn gevoel zegt dat je dit model überhaupt niet in jouw huis wilt hebben.

• laurens0619
Vage babyfoons die richting het internet gaat zou ik inderdaad voorzichtig mee zijn ja.

Dat je een los IoT netwerk nodig hebt vind ik minder erg.
De wifi standaarden ontwikkelen steeds verder en op gegeven moment is een apart IoT netwerk gewoon handig om met je moderne apparatuur geen concessies hoeven te doen (bv WPA3/802.11krv)

Veel oplossingen, waaronder Deco, hebben daarom een IoT netwerk ingebakken, dat is een oldschool netwerk zonder allerlei features. Die kun je dan gebruiken voor je IoT spul en je modern spul op het reguliere netwerk door laten draaien

• saert
MasterL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:46:
Apart dat iedereen aanraad om alles aan te passen behalve de babyfoon..
Als dat ding niet kan verbinden met "moderne" WiFi netwerken en wellicht ook nog
eens "handige" cloud services heeft zou ik dat apparaat in nog geen kilometer van mijn huis willen hebben. Wat is het merk/model van de babyfoon? Het is natuurlijk speculatie maar mijn gevoel zegt dat je dit model überhaupt niet in jouw huis wilt hebben.
Het gaat om de Philips Avent Connected.

Ik zal eerst proberen om een IoT netwerk aan te maken en het hierop proberen te verbinden. Mocht dat niet werken, maak ik alsnog een apart 2.4 en 5 GHz netwerk.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
laurens0619 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:50:
Vage babyfoons die richting het internet gaat zou ik inderdaad voorzichtig mee zijn ja.

Dat je een los IoT netwerk nodig hebt vind ik minder erg.
De wifi standaarden ontwikkelen steeds verder en op gegeven moment is een apart IoT netwerk gewoon handig om met je moderne apparatuur geen concessies hoeven te doen (bv WPA3/802.11krv)

Veel oplossingen, waaronder Deco, hebben daarom een IoT netwerk ingebakken, dat is een oldschool netwerk zonder allerlei features. Die kun je dan gebruiken voor je IoT spul en je modern spul op het reguliere netwerk door laten draaien
Duly noted maar nu hebben we twee keuzes.
1: Is deze babyfoon "modern" mijn vermoedde is...nee.
2: Ook al gebruikt deze babyfoon geen cloud services kun je er alsnog niet
bij omdat deze niet kan verbinden met hetzelfde LAN/SSID/L2 domain.

Om tot de conclusie te komen:
- Babyfoon kan niet verbinden met moderne WiFi netwerken.
- Onduidelijk of de babyfoon gebruik maakt van cloud diensten.
- Indien L2/LAN toegang vereist is (lees geen cloud services) moet deze in hetzelfde netwerk zitten.

Samenvattend:
* De babyfoon kan niet verbinden met een modern Wifi netwerk.
* Hopeloos verouderd alle apparaten moet je "downgraden" voor de babyfoon.
* Mogelijk onveilig gezien het feit dat het niet eens de huidige standaarden ondersteund.

Ik persoonlijk heb 0,000 vertrouwden in dit product,

• The_Doman
Ben(V) schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:33:
Maakt gewoon twee SSSID's een voor de 2,4Ghz band en en voor de 5Ghz band en lat alle normale gebruikers enkel met die 5Ghz band verbinden, dan blijft de 2,4Ghz vrij voor de babyfoon.
Maar hoe praktisch is dat?
Gescheiden 2,4/5GHz SSID's vind ik zelf maar onhandig omdat clients dan niet automatisch kunnen switchen naar 2,4GHz indien nodig bijvoorbeeld in tuin/schuur etc.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MasterL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Duly noted maar nu hebben we twee keuzes.
1: Is deze babyfoon "modern" mijn vermoedde is...nee.
2: Ook al gebruikt deze babyfoon geen cloud services kun je er alsnog niet
bij omdat deze niet kan verbinden met hetzelfde LAN/SSID/L2 domain.

Om tot de conclusie te komen:
- Babyfoon kan niet verbinden met moderne WiFi netwerken.
- Onduidelijk of de babyfoon gebruik maakt van cloud diensten.
- Indien L2/LAN toegang vereist is (lees geen cloud services) moet deze in hetzelfde netwerk zitten.

Samenvattend:
* De babyfoon kan niet verbinden met een modern Wifi netwerk.
* Hopeloos verouderd alle apparaten moet je "downgraden" voor de babyfoon.
* Mogelijk onveilig gezien het feit dat het niet eens de huidige standaarden ondersteund.

Ik persoonlijk heb 0,000 vertrouwden in dit product,
Het probleem met wifi babyfoons is dat dit gewoon heel simpele IP-camera's zijn, en 9/10 van die dingen kan niet met 5GHz verbinden. Zeker de helft kan ook niet met een gemengd netwerk verbinden.

Mijn oplossing thuis is een los IoT netwerk, en wij gebruiken gewoon Eufy camera's als babyfoon in plaats van vele malen duurdere 'babyfoons' die exact hetzelfde doen. Een bedrijf als Eufy is m.i. (ondanks de problemen die ze voorheen hebben gehad) nog altijd 100x betrouwbaarder dan een bedrijf dat goedkope IP-camera's duur verkoopt als babyfoon :+

• Ben(V)
The_Doman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Maar hoe praktisch is dat?
Gescheiden 2,4/5GHz SSID's vind ik zelf maar onhandig omdat clients dan niet automatisch kunnen switchen naar 2,4GHz indien nodig bijvoorbeeld in tuin/schuur etc.
Heel erg praktisch.
Zijn babyfoon werk dan weer gewoon.
Wat is belangrijker dat je babyfoon het doet of dat je telefoon even moet omschakelen naar een ander SSID als je naar buitengaat.

En uiteraard gaat dat omschakelen vanzelf, dat hoef je zelf niet te doen, de telefoon schakelt gewoon zelf over als de 5Ghz band geen bereik meer heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 26-01-2026 13:35 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• The_Doman
Ben(V) schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:34:
En uiteraard gaat dat omschakelen vanzelf, dat hoef je zelf niet te doen, de telefoon schakelt gewoon zelf over als de 5Ghz band geen bereik meer heeft.
Dat wil je toch niet als je bezig bent met een laptop/mobiel whatever?
Dan blijven deze hangen op een brakke 5GHz verbinding als er (te) weinig bereik is.
Deze moeten juist naadloos omschakelen/roamen naar 2,4GHz voordat de 5GHz verbinding te slecht/verbroken wordt.
En weer terug als het 5GHz signaal weer acceptabel genoeg is natuurlijk.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:16

m-vw

Dus?

Ik heb hier op mijn Delta modem de mogelijkheid om meerdere gescheiden netwerken op te zetten en zou heb ik dus een combinatie van de hierboven genoemde opties.

Mijn "gewone" wifi is 2,4 en 5 met dezelfde SSID en dan nog een separaat netwerk enkel op 2,4.

Misschien is dit nog een optie?

• laurens0619
The_Doman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Dan blijven deze hangen op een brakke 5GHz verbinding als er (te) weinig bereik is.
Deze moeten juist naadloos omschakelen/roamen naar 2,4GHz voordat de 5GHz verbinding te slecht/verbroken wordt.
Het hangt een beetje van je apparatuur af of die slim genoeg is om terug te gaan naar de 5Ghz.

Zelf heb ik ook gesplitst 2.4 en 5ghz.
2.4 zit al het IoT spul op en 5ghz alles wat roamt.
Ja dit betekent dat mijn Wifi signaal wegvalt zodra ik langs mn tripe glas buiten kom :P
Nou boeie, dan roam ik toch naar 5g?

Liever dat dan clients die bij een middelsterkte 5ghz verbinding opeens op de sterkere 2.4ghz gaan zitten.
Dat clients dat doen is trouwens ook mijn eigen schuld, ik heb geen ap op de 1e verdieping dus daar is het 5ghz signaal matig.
Als ik daar een AP bijplaats dan zullen de clients denk ik altijd netjes op 5ghz blijven maar ik heb dan ook geen koppige clients

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 26-01-2026 14:55 ]

• Ben(V)
The_Doman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Alleen brakke telefoons doen dat niet goed.
Een beetje telefoon doet dat naadloos, zonder dat je er iets van merkt.

En als je maar een SSID voor beide banden gebruikt moet die telefoon nog steeds tijdig overschakelen dus dat maakt geen verschil.

En als je geen voldoende bereik hebt op de 5Ghz band, dan moet je daar wat aan doen want die 2,4Ghz zit al stampvol, zeker als je naar buiten gaat.

• saert
Even een update:

Ik heb de TP Link Mesh ontvangen en deze rechtstreeks aangesloten op de modem. Wifi van de modem uitgeschakeld.

Het volgende is nu ingesteld via de Deco app:
  • 1 Normaal netwerk 2.4 GHz + 5 GHz
  • 1 Gasten netwerk
  • 1 IoT netwerk op 2.4 GHz voor de babyfoon
Op deze manier werkt het mijn inziens perfect. Dank voor jullie hulp. Topic mag dicht!

[ Voor 7% gewijzigd door saert op 26-01-2026 18:04 ]

Pagina: 1