Hulp nodig bij: één netwerk compatibel voor babyfoon

Pagina: 1
Acties:

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:01
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende scenario en hoop op advies:

Huidige situatie:
  • Glasvezelverbinding met 1 Gbps snelheid.
  • Ik had eerst drie netwerken (Normaal, 5G en Gasten). Omdat de Wi-Fi traag was, heb ik 2,4 GHz en 5 GHz samengevoegd tot één netwerk, wat goed werkte.i.
  • Ik heb een TP-Link Deco BE25 aangeschaft die morgen geleverd wordt.
Hoe kan ik mijn netwerk zo instellen dat ik:
  • Ik één netwerk krijg + een gastennetwerk.
  • De babyfoon blijft werken op 2,4 GHz.
Is dit überhaupt mogelijk? Ik heb geprobeerd de babyfoon aan te sluiten op het nieuwe netwerk, maar deze maakt geen verbinding als het SSID gedeeld wordt met 5 GHz. De babyfoon werkt alleen op 2,4 GHz. Alleen heb ik dan 2 of 3 netwerken.

De nieuwe TP-Link Deco sluit ik in op de meterkast en verdeel ik op elke etage. Moet ik hier nog ergens rekening mee houden?

Alvast bedankt voor jullie advies!

[ Voor 9% gewijzigd door saert op 25-01-2026 19:44 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen idee of die Deco dat kan, maar je zou het 2.4GHz netwerk kunnen verbergen, nadat je de babyfoon hebt verbonden. Je ziet hem dan niet uitzenden, eenmaal geconfigureerd blijft dat dan met de babyfoon meestal wel werken.

Dat dergelijke “IoT” apparatuur niet met een gecombineerd netwerk om kan gaan is vrij gebruikelijk. Dat oplossen op een andere manier dan een los 2.4GHz netwerk is zelden mogelijk, dus neem maar aan dat je er niet aan ontkomt.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 25-01-2026 21:37 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• saert
nelizmastr schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:36:
Geen idee of die Deco dat kan, maar je zou het 2.4GHz netwerk kunnen verbergen, nadat je de babyfoon hebt verbonden. Je ziet hem dan niet uitzenden, eenmaal geconfigureerd blijft dat dan met de babyfoon meestal wel werken.

Dat dergelijke “IoT” apparatuur niet met een gecombineerd netwerk om kan gaan is vrij gebruikelijk. Dat oplossen op een andere manier dan een los 2.4GHz netwerk is zelden mogelijk, dus neem maar aan dat je er niet aan ontkomt.
Ik zal er morgen eens naar kijken. En eventueel de babyfoon in een apart gast- of IoT netwerk te plaatsen?

En wat betreft de nieuwe TP‑Link Deco BE25; alles in één netwerk te zetten?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Deco kan een apart IoT netwerk aanmaken en die 2.4 only maken
Gewoon wizard volgen:)

CISSP! Drop your encryption keys!

• saert
laurens0619 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:56:
Deco kan een apart IoT netwerk aanmaken en die 2.4 only maken
Gewoon wizard volgen:)
Perfect, ik ga aan de slag :)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:48
Die babyfoon ziet toch alleen 2,4GHz, dus een gemeenschappelijk 2,4/5GHz netwerk/SSID zou toch geen probleem moeten geven?
Alleen veel IOT spullen moet je configureren/koppelen via phone vanaf een 2,4GHz verbinding.
Daarvoor kan je dan tijdelijk 5GHz uitzetten.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
The_Doman schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:01:
Die babyfoon ziet toch alleen 2,4GHz, dus een gemeenschappelijk 2,4/5GHz netwerk/SSID zou toch geen probleem moeten geven?
Alleen veel IOT spullen moet je configureren/koppelen via phone vanaf een 2,4GHz verbinding.
Daarvoor kan je dan tijdelijk 5GHz uitzetten.
Ja dat snap ik ook niet zo goed.
Ik lees het wel vaker maar vond het ook vaak. Enige logische verklaring zou een rotte bandsteering zijn ofzo?

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Ja dat snap ik ook niet zo goed.
Ik lees het wel vaker maar vond het ook vaak. Enige logische verklaring zou een rotte bandsteering zijn ofzo?
Hersendood ESP32 library + API (voor de bijbehorende app) die een soort L2 discovery doet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1