Webshop doet moeilijk bij defect product binnen garantie

Pagina: 1
Acties:

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:20
Goededag beste Tweakers,

Excuses alvast voor de lange tekst.
Vraagje betreffende het niet meewerken van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
aan de garantie van een product: Bosch MultiTalent 8 MC812M844 - Foodprocessor. Gekocht 9 Oktober 2025. Een opzetstuk voor de rasp (wat eigenlijk design technisch al niet deugdelijk is) brak af tijdens het raspen. Toen zag wat er kapot was zag ik ook al meteen dat zo'n 'planned obsolescence' onderdeel was. De houdertjes voor de rvs raspplaat waren afgebroken. Deze zijn van plastic en miniscuul, gewoon slecht design. Had ik dit maar geweten voor ik het product uberhaupt had gekocht. Enfin dit was 24 April 2026. Ik kon enkel een reparatie aanmelden waarbij ik dan maar in de aantekening heb gezet dat ik het graag vervangen zou willen hebben omdat het afgebroken gedeelte verpulverde in mijn eten en naar mijn inziens niet te repareren valt (want broos klein stukje plastic)
1 maand geen reactie gehad, de reparatie was voor 1 dag op afgerond gezet en volgens weer opnieuw aangemeld. Toen kreeg ik een reminder dat de ' 15 dagen niet gerepareerd geld terug' termijn bijna afliep. Een eigen reparatie voorwaarde van
Members only:
. Ik dacht prima jullie willen mijn aantekening niet lezen, jullie reageren niet, dan maar geld terug kan ik zelf vervanging regelen. Toch maar even naar de helpdesk. Hoe is het met mijn reparatie? Ja even kijken, we gaan reageren binnen 2 dagen. Daarmee zouden ze dus de 15 dagen geld terug termijn overgaan. Dus ik vroeg hoe het dan zat met die voorwaarde, van
Members only:
zelf, en dat die op deze manier verliep? Wat ik vreemd zou vinden welk bedrijf geeft er nu geld weg?/

Dat vroeg ik zo:
ok hoe zit het dan
Members only:
zijn eigen voorwaardes dat als het langer duurt dan 15 werkdagen ik mijn aankoopbedrag terug krijg? Ik ben in de afgelopen maand 1 keer op de hoogte gesteld, gek genoeg om dit te melden. Die zijn inmiddels verstreken?

Waarop ik het antwoord kreeg:
Ik kan helemaal snappen dat wij ons aan onze voorwaarden moeten houden, vandaar wij eigenlijk een navraag hebben gedaan aan de reparateur. Als hij terugkoppeld hoort u het zeker van ons terug.

Toen zag ik het lijk alweer drijven, maar ik had al door dat ik het niet kon winnen dus ik was alweer van plan me gewonnen te geven. Maar toen besloot meneer er nog even dit achteraan te sturen:
Ik vraag je beleefd om even af te wachten en dan komt het zeker goed.

Persoonlijk schoot mij deze in het verkeerde keelgat omdat ik nergens onbeleefd ben geweest? (wellicht was het mijn irritatie die mij parten speelde maar ik las, en lees het nog, als een sarcastische opmerking dat ik niet beleefd genoeg zou zijn geweest). Ik heb een klacht ingediend bij
Members only:
(had ik anders niet gedaan) en heb alsnog een reactie moeten afwachten.
Wij kunnen uw bestelling niet vinden. Oh? Die waarop ik wel al een reparatie heb afgeroepen en ook gewoon zichtbaar is in mijn account?
Maar weer gereageerd dat ik toch wel teleurgesteld ben in de administratie van
Members only:
met het bestelnummer erbij.

De reactie daarop is toch wel de minst professionele die ik ooit hebt gezien en de inhoudt is al net zo treurig:

Wat vervelend om te horen dat je al zolang moet wachten ): Ik wil je graag helpen maar daar heb ik wel een paar gegevens voor nodig, heb je een bestelnummer en track en trace nummer voor mij. Zodra ik deze heb kan ik eventjes opzoeken hoe en wat ;P Ik zie namelijk in het systeem dat er niks mis is met de Bosch MultiTalent 8 MC812M844 - Foodprocessor - Zwart/RVS.
Ik hoop dat ik je zo goed heb geholpen. 

Ik heb even gescholden, een traantje van de pijn weg gewreven en gelachen want watte?
Ik weet oprecht niet hoe ik dit moet oplossen? Ik heb gevraagd of dit een grap was en ze 3 keuzes gegeven.
Vervang mijn onderdeel
Vervang mijn product
Geef mij mijn geld terug.

Reactie: Stuur het gehele apparaat op want de reparateur kan het anders niet testen en kan het onderdeel niet gerepareerd worden.
Dat is dus onzin.

Artikel is binnen het 1e garantie jaar defect geraakt.
Door normaal gebruik defect geraakt (raspen van kaas voor de pizza)
Ik hoefde alleen het defecte deel op te sturen, stoot- en valvast verpakt.

Alle reactie kwamen van verschillende personen, 4, in totaal, iedere keer blijkt er weer wat anders te zijn en steeds ligt het weer bij mij. Ik ben het zat maarja ik ben ook de gebeten hond als ik niets doe.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen? Ik wil gewoon een werkende complete keukenmachine waar ik voor betaald heb.

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 16-06-2026 11:46 . Reden: Shopnaam ]

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:32
Uit ervaring altijd als geheel opsturen. Is er specifiek gezegd dat je enkel het onderdeel van de apparaat moest inleveren (lijkt me stug in een grote bedrijf als bol)?

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:57
Was
Members only:
zelf de verkopende partij of zat er ook nog een wederverkoper tussen? Dat lijkt ook nog al eens verschil te maken in de afhandeling van service verzoeken.

[ Voor 2% gewijzigd door Perkouw op 16-06-2026 09:08 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:57

Perkouw

Moderator General Chat
Titel aangepast en her en der berichten aangepast zie ook ons beleid Shopping Forum Beleid. Verder bij de TS ook even de handtekening verwijdert we zijn niet aan het mailen of brieven aan het sturen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Perkouw op 16-06-2026 09:10 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

toekie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:18:
Maar toen besloot meneer er nog even dit achteraan te sturen:
Ik vraag je beleefd om even af te wachten en dan komt het zeker goed.

Persoonlijk schoot mij deze in het verkeerde keelgat omdat ik nergens onbeleefd ben geweest? (wellicht was het mijn irritatie die mij parten speelde maar ik las, en lees het nog, als een sarcastische opmerking dat ik niet beleefd genoeg zou zijn geweest). Ik heb een klacht ingediend bij
Hier staat letterlijk dat de medewerker jou beleefd vraagt om nog even geduld te hebben, op geen enkele manier kan ik hier in lezen dat hij jou onbeleefd noemt.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:01
toekie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:18:

Reactie: Stuur het gehele apparaat op want de reparateur kan het anders niet testen en kan het onderdeel niet gerepareerd worden.
Dat is dus onzin.
Waarom is dit onzin? Ze bieden je aan om nogmaals de boel in behandeling te nemen. Waarschijnlijk wil de reparateur gewoon het hele apparaat voor zijn neus hebben.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

stylezzz schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Waarom is dit onzin? Ze bieden je aan om nogmaals de boel in behandeling te nemen. Waarschijnlijk wil de reparateur gewoon het hele apparaat voor zijn neus hebben.
Het is onzin omdat de wet voorschrijft dat het met zo weinig mogelijk hinder voor de consument opgelost hoort te worden. Wanner 1 onderdeel defect is, en je de rest van het apparaat nog prima kunt gebruiken en ook regelmatig gebruikt, is het hinderlijk om alles op te moeten sturen.

Zo had ik eens een eHDD + USB stick gekocht. De stick ging kapot, en toen verwachtte de betreffende winkel dat ik de eHDD ook mee zou sturen. Ik gaf aan dat die niet nodig was om het probleem vast te stellen, en ik bovendien die schijf in gebruik had. Uiteindelijk stond ik in mijn recht en hebben ze me een nieuwe USB stick toegestuurd, oude hoefde ook ineens niet meer retour :)

@toekie ik zou hun gewoon lekker hun eigen voorwaarden voorhouden, en aangeven dat de termijn inmiddels ver verstreken is en je graag je aankoopbedrag terug ziet. Gewoon weer een nieuw chatje starten, krijg je weer een nieuwe medewerker, en dat kun je in je voordeel gebruiken door iets als dit te sturen: "Reparatie van X duurt al Y dagen, dus de door winkel gestelde termijn is voorbij. Ik wil graag gebruik maken van die voorwaarde en mijn geld terug aub."

Verder zou ik ook aanraden om wat meer emotionele afstand te nemen. Zoals ik het lees, trek je het allemaal nogal aan, zoals die opmerking van de support medewerker. Zijn maar gewoon mensen die hun werk doen, en in dit geval is er niets geks gezegd. Niet teveel over opwinden, het is een groot bedrijf en dingen zullen niet zo perfect lopen als dat je graag zou willen waarschijnlijk. Dat accepteren helpt misschien ook om er wat anders in te gaan staan voor jezelf :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:12
LankHoar schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Het is onzin omdat de wet voorschrijft dat het met zo weinig mogelijk hinder voor de consument opgelost hoort te worden. Wanner 1 onderdeel defect is, en je de rest van het apparaat nog prima kunt gebruiken en ook regelmatig gebruikt, is het hinderlijk om alles op te moeten sturen.

Zo had ik eens een eHDD + USB stick gekocht. De stick ging kapot, en toen verwachtte de betreffende winkel dat ik de eHDD ook mee zou sturen. Ik gaf aan dat die niet nodig was om het probleem vast te stellen, en ik bovendien die schijf in gebruik had. Uiteindelijk stond ik in mijn recht en hebben ze me een nieuwe USB stick toegestuurd, oude hoefde ook ineens niet meer retour :)

@toekie ik zou hun gewoon lekker hun eigen voorwaarden voorhouden, en aangeven dat de termijn inmiddels ver verstreken is en je graag je aankoopbedrag terug ziet. Gewoon weer een nieuw chatje starten, krijg je weer een nieuwe medewerker, en dat kun je in je voordeel gebruiken door iets als dit te sturen: "Reparatie van X duurt al Y dagen, dus de door winkel gestelde termijn is voorbij. Ik wil graag gebruik maken van die voorwaarde en mijn geld terug aub."

Verder zou ik ook aanraden om wat meer emotionele afstand te nemen. Zoals ik het lees, trek je het allemaal nogal aan, zoals die opmerking van de support medewerker. Zijn maar gewoon mensen die hun werk doen, en in dit geval is er niets geks gezegd. Niet teveel over opwinden, het is een groot bedrijf en dingen zullen niet zo perfect lopen als dat je graag zou willen waarschijnlijk. Dat accepteren helpt misschien ook om er wat anders in te gaan staan voor jezelf :)
Is dit je mening of kun je dit nog ergens mee onderbouwen behalve je eigen ervaring die verder niet relevant is voor dit vraagstuk. Ik vind het namelijk geen onzin, je product is defect dus stuur je het product in het geheel op tenzij anders overlegd met de leverancier.

• stylezzz
LankHoar schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Je kunt je inderdaad achter dergelijke argumenten verschuilen en vervolgens gefrustreerd een topic openen op een forum om zo emotionele steun te vinden. Je kunt ook gewoon het hele apparaat aanleveren zoals gevraagd, en waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een gerepareerde/omgeruild exemplaar te ontvangen. Het is allemaal niet zo moeilijk.... Bespaar jezelf een hoop frustratie en gezeur, werk gewoon mee.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Nopheros schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Is dit je mening of kun je dit nog ergens mee onderbouwen behalve je eigen ervaring die verder niet relevant is voor dit vraagstuk. Ik vind het namelijk geen onzin, je product is defect dus stuur je het product in het geheel op tenzij anders overlegd met de leverancier.
Artikel 7:21 lid 3 Burgerlijk Wetboek:

"De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen."

Wanneer je een nieuwe auto koopt en de kofferbakverlichting defect is, is het niet logisch om de hele auto retour te moeten sturen, dat valt dan onder "ernstige overlast' omdat je ineens zonder vervoer zit. Dat is een overdreven voorbeeld wat niet snel in de praktijk voor zal komen, maar in geval van TS is de logica hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door LankHoar op 16-06-2026 14:40 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

stylezzz schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Je kunt je inderdaad achter dergelijke argumenten verschuilen en vervolgens gefrustreerd een topic openen op een forum om zo emotionele steun te vinden. Je kunt ook gewoon het hele apparaat aanleveren zoals gevraagd, en waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een gerepareerde/omgeruild exemplaar te ontvangen. Het is allemaal niet zo moeilijk.... Bespaar jezelf een hoop frustratie en gezeur, werk gewoon mee.
Klopt, daarom ook mijn advies om een beroep te doen op hun eigen voorwaarde en het aankoopbedrag retour te krijgen. Lijkt mij de snelste oplossing, en kun je elders iets nieuws kopen :)

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:49
LankHoar schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:36:
[...]

"De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen."

Wanneer je een nieuwe auto koopt en de kofferbakverlichting defect is, is het niet logisch om de hele auto retour te moeten sturen, dat valt dan onder "ernstige overlast' omdat je ineens zonder vervoer zit. Dat is een overdreven voorbeeld wat niet snel in de praktijk voor zal komen, maar in geval van TS is de logica hetzelfde.
Ik weet dat het een sarcastisch vergelijk is.

Maar dit is toch exact wat je doet? je wagen naar de garage brengen en hun de tijd geven om het te herstellen. (uiteraard is dit op afspraak en hoort dit geen 2 weken te duren).

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
LankHoar schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Volgens mij is het ook voor zoiets kleins alsnog heel gebruikelijk dat je met je auto langs de garage moet waar ze hem dan maken.

Zo vind ik het voor zo'n apparaat ook logisch dat ze het geheel willen zien om dan het defecte onderdeel te vervangen. Leuk dat iemand zelf zegt welk onderdeel er kapot is, maar als bedrijf wil je er toch voor zorgen dat het gehel apparaat het weer goed doet. En om dat zeker te weten heb je toch echt het hele apparaat nodig.

Aan de andere kant hebben ze schijnbaar zelf aangegeven dat alleen het onderdeel nodig was, en dan moeten ze niet later gaan klagen dat ze toch het hele apparaat nodig hebben. In dit geval zou ik het dan ook op de 15-dagen voorwaarde gooien en aangeven dat ze daar al ruim overheen zitten, zelfs als je alleen kijkt naar de reactie-tijd.

[removed]

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:50
Fanta schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Hier staat letterlijk dat de medewerker jou beleefd vraagt om nog even geduld te hebben, op geen enkele manier kan ik hier in lezen dat hij jou onbeleefd noemt.
Zo lees ik het ook, en bij mijn weten een vrij normale manier om correct en klantvriendelijk over te komen.

Of dit ook zo ervaren word door de ontvangende partij is dan weer een ander verhaal.

Gezien de emotie en/of frustratie over het traject word dit door @toekie anders opgevat wat ik ook kan begrijpen.

Hij/zij voelt zoch niet serieus genomen en dan wil het brein zaken nog weleens verdraaien.

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:50
My 2 cents,

Mijn vermoeden is ook dat ze het hele apparaat willen hebben om ook te kunnen uitsluiten dat er wat anders aan de hand is waardoor het onderdeel vroegtijdig defect is gegaan.

Mocht dit onderdeel normaal niet zo snel stuk gaan is het logisch dat ze het gehele apparaat willen onderzoeken.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Mijn vermoeden is dat je, met alle goede intenties, teveel hebt meegedacht door zaken in notities/in gedeeltes opsturen.

Bedrijven zijn zo kapot gestandaardiseerd dat dit helemaal mis gaat :P je kunt beter lekker met de stroom mee zwemmen en in het proces je brein even uitschakelen.

CISSP! Drop your encryption keys!

• stylezzz
Deathaspire schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Ik weet dat het een sarcastisch vergelijk is.

Maar dit is toch exact wat je doet? je wagen naar de garage brengen en hun de tijd geven om het te herstellen. (uiteraard is dit op afspraak en hoort dit geen 2 weken te duren).
Uiteraard..... De tijd dat je voor een defect lampje even naar de lokale benzinepomp fietste om een vervangende te scoren voor 3,95 is bij moderne autos wel achter ons.(allemaal LED :) ) Althans, ik kon toch echt even met de KIA van mijn vrouw langs de dealer voor een nieuw interieurlampje. Geeft ook niet.... Met een kop koffie in de hand even door de showroom gelopen. Uurtje later klaar.... Geen drama.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:48
laurens0619 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:03:
Mijn vermoeden is dat je, met alle goede intenties, teveel hebt meegedacht door zaken in notities/in gedeeltes opsturen.

Bedrijven zijn zo kapot gestandaardiseerd dat dit helemaal mis gaat :P je kunt beter lekker met de stroom mee zwemmen en in het proces je brein even uitschakelen.
Dit. Stuur dat ding gewoon op man.

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
M0otje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:23:
Uit ervaring altijd als geheel opsturen. Is er specifiek gezegd dat je enkel het onderdeel van de apparaat moest inleveren (lijkt me stug in een grote bedrijf als bol)?
Ja bij de aanvraag stond (en ik had het nagevraagd bij een medewerker) dat bij onderdelen je ook gewoon het losse onderdeel kon opsturen als dat defect was. Omdat het een apparaat is met meerdere opzetstukken heeft was dat voldoende en zo kan ik de rest nog wel netjes gebruiken tijdens deze procedure. Maar gezien de vage antwoorden die ik krijg zal dat ook wel een verkeerd antwoord zijn geweest van een medewerker......
Gadgeteer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:08:
Was
***members only***
zelf de verkopende partij of zat er ook nog een wederverkoper tussen? Dat lijkt ook nog al eens verschil te maken in de afhandeling van service verzoeken.
De grote blauwe man zelf.

Maar dank voor de reacties. Ik stuur de boel wel op. Ik heb er in ieder geval geen vertrouwen in dat mijn mixertje dan nog terug ga zien. Laatste keer dat iets van garantie had over een product en de communicatie zo ging, kon ik fluiten naar mijn centen. Mijn inziens is een fiets met kinderstoel kopen waarbij de kinderstoel defect blijkt en dat je dan toch ook de fiets erbij retour moet sturen een onzinnige manier van ' hulp' bieden aan een garantie gerechtigde klant. Maarja het is een wij/zij discussie tegen onze blauwe multinational en ik een simpele burger die graag zijn keukenmachine zou willen gebruiken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49
Tsja, iets meer vertrouwen in de medemens (en firma) mag ook wel.
Ik denk dat je gewoon een nieuwe krijgt opgestuurd.
Ik had laatst ook een onkruidbrander die na 3 x gebruik het niet meer deed. De reguliere retourprocedure van de fabrikant opgezocht, mailtje gestuurd dat het apparaat defect was en bericht terug dat ik een nieuwe zou krijgen wanneer ik de oude zou terugsturen, in de doos gepakt, gratis verzendetiket er op en teruggestuurd, melding gekregen dat het kapotte apparaat in hun magazijn was ontvangen en de week daarna had ik een nieuwe in huis. (En die blijft wel goed werken......)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

toekie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:20:
[...]

Maar gezien de vage antwoorden die ik krijg zal dat ook wel een verkeerd antwoord zijn geweest van een medewerker......

[...]
Iets met een pot en een ketel. Als jij letterlijk hebt gecommuniceerd naar ‘de grote blauwe man’ zoals je hier in dit topic post, kan ik me voorstellen dat ze niet te scheutig zijn met afwijken van standaard procedures. Dus inderdaad, lekker opsturen dat ding en binnen no-time genieten van een nieuw apparaat. En vraag je dan nog eens af of het echt de moeite en energie waard was om je er zo druk over te maken. Het raspen van kaas met een foodprocessor is nu ook niet bepaald een eerste levensbehoefte.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

Pagina: 1