Zonwerende folie op binnenkant van het raam, paar vragen

Pagina: 1
Acties:

  • devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24
Hopelijk is dit de juiste afdeling...

Aangezien de zomer nog maar net is begonnen en we ongetwijfeld nog dramatisch hoge temperaturen gaan krijgen, heb ik besloten om toch eens goed te gaan kijken naar wat de opties zijn om het huis niet zo snel te laten opwarmen. Zonwering in mijn geval.

Ik woon op de eerste verdieping, ben niet super handig en ik kan niet heel gemakkelijk bij de buitenkant van het raam komen, dus dat gaat de binnenkant worden. Het is ook een huurwoning, dus sowieso mag ik niet heel veel doen. Nou zou ik graag zonwerende raamfolie willen gaan kopen en aanbrengen, maar ik zag dat je wel geschikte folie moet halen. Ik heb dubbelglas en het gaat om Rapid pane e 88-1. Ik zie verder op de plint niets staan van HR+ of wat dan ook. Toch heb ik begrepen dat ik niet zomaar elk soort folie kan gaan gebruiken ivm glasbreuk.

Ik heb gezien dat er opties zijn zoals Squid raam textiel folie, maar het liefst wil ik volledig transparante folie als het even kan. Het gaat om twee grote ramen en èèn kleintje. Raam 1 is 108,5cm breed en 158cm hoog. Raam 2 is 94cm breed en 114cm hoog. Raam 3 is 105cm breed en 33cm hoog.

Welke folie kan ik nou echt gewoon met een gerust hart halen en aanbrengen? Vrijdag gaan we hele warme dagen krijgen en ik wil dit graag voor wezen.

  • Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Transparante folie aan de binnenkant gaat je niet helpen om het minder warm te laten worden.
En ook donkere folie niet.

Spiegelfolie helpt wel een beetje, aan de binnenkant.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.


  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

devilsnight schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:33:
Ik woon op de eerste verdieping, ben niet super handig en ik kan niet heel gemakkelijk bij de buitenkant van het raam komen, dus dat gaat de binnenkant worden. Het is ook een huurwoning, dus sowieso mag ik niet heel veel doen.
Laat me raden, je mag niet in de gevel boren om zonwering te plaatsen? Lotgenoot hier.

Overigens hier meerdere verdiepingen: Ingang op de 1e van het pand, woonkamer/keuken/slaapkamer/wc/zeembalkon op de 2e en op de 3e (onder plat dak :/ ) badkamer, pc-/hobbykamer, rommelhok, CV-ruimte en dakterras.

Nou staat het vervangen van enkel glas blijkbaar op de planning, dus daar waar enkel glas in zit ga ik nu niet mee aan de gang, voor het geval de afmetingen van de nieuwe anders zijn dan de oude. Zit namelijk screens met zuignappen te overwegen, voor de ramen waar ik aan de buitenkant bij kan althans.

Helaas is niet alles hier bereikbaar. Het raam in het trapgat achter de voordeur (oostkant) kan ik aan de buitenkant niet bij, de ramen in de woonkamer (zuidkant) zijn via het zeembalkon bereikbaar, de enkel glas ramen in de slaapkamer op die verdieping (noordkant) dan weer niet. Gelukkig staat er wel een grote boom aan die kant die voor wat schaduw zorgt.

Het dakterras (zuidkant) is voorzien van een deur met enkelglas waar de warmte zo doorheen gaat, hetzelfde geld echter ook voor het Velux GGL SK06 2050 kiepraam met HR++ in de pc-/hobbykamer. Het rolgordijn aan de binnenkant voelt op een zonnige dag al vrij snel behoorlijk warm aan, om over hoe snel het daar binnen opwarmt niet te beginnen. Voor dat raam heb ik toen straks de bijpassende Velux MHL zonwering voor aan de buitenkant gekocht, die kan op dat raam geschroefd worden. Het rommelhok ernaast heeft enkelglas (oostkant) en is niet van buitenaf toegankelijk. Tenzij een hele hoge ladder wordt ingezet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wanneer je de hitte van aankomende vrijdag voor wil zijn dan zit er weinig anders op dan gedurende de nacht zoveel mogelijk open te zetten zodat het goed afkoelt. Dan voordat het buiten opwarmt alles (deuren, ramen, gordijnen) potdicht doen (en houden) zodat de warmte niet de woning in trekt.
Daarna de verhuurder aanschrijven of je zonwering aan de buitenkant van de ramen aan mag brengen. Een zogenaamde Zelf Aangebrachte Voorziening. Zonwering helpt alleen echt wanneer je het aan de buitenkant aanbrengt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24
Raven schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:00:
[...]

Laat me raden, je mag niet in de gevel boren om zonwering te plaatsen? Lotgenoot hier.

Overigens hier meerdere verdiepingen: Ingang op de 1e van het pand, woonkamer/keuken/slaapkamer/wc/zeembalkon op de 2e en op de 3e (onder plat dak :/ ) badkamer, pc-/hobbykamer, rommelhok, CV-ruimte en dakterras.

Nou staat het vervangen van enkel glas blijkbaar op de planning, dus daar waar enkel glas in zit ga ik nu niet mee aan de gang, voor het geval de afmetingen van de nieuwe anders zijn dan de oude. Zit namelijk screens met zuignappen te overwegen, voor de ramen waar ik aan de buitenkant bij kan althans.

Helaas is niet alles hier bereikbaar. Het raam in het trapgat achter de voordeur (oostkant) kan ik aan de buitenkant niet bij, de ramen in de woonkamer (zuidkant) zijn via het zeembalkon bereikbaar, de enkel glas ramen in de slaapkamer op die verdieping (noordkant) dan weer niet. Gelukkig staat er wel een grote boom aan die kant die voor wat schaduw zorgt.

Het dakterras (zuidkant) is voorzien van een deur met enkelglas waar de warmte zo doorheen gaat, hetzelfde geld echter ook voor het Velux GGL SK06 2050 kiepraam met HR++ in de pc-/hobbykamer. Het rolgordijn aan de binnenkant voelt op een zonnige dag al vrij snel behoorlijk warm aan, om over hoe snel het daar binnen opwarmt niet te beginnen. Voor dat raam heb ik toen straks de bijpassende Velux MHL zonwering voor aan de buitenkant gekocht, die kan op dat raam geschroefd worden. Het rommelhok ernaast heeft enkelglas (oostkant) en is niet van buitenaf toegankelijk. Tenzij een hele hoge ladder wordt ingezet.
Klopt! Dat soort dingen mogen niet. Al jaren lang wil ik dolgraag een split unit airco hebben maar dit wordt gewoon niet toegestaan. Nou kwam ik er dus laatst achter dat je tegenwoordig mobiele versies van Split unit aircos hebt en dat is iets waar ik echt voor ga sparen, want qua geld kan ik dat nu gewoon niet doen. Maar van wat ik ervan gezien heb is dit echt super ideaal.

Ik heb nu zelf al jaren lang een mobiele airco want zonder zoiets waren mijn hond en ik kapot gegaan hier tijdens sommige dagen. Echter is het een vreselijk lawaai en zodra je hem uitzet is het in no time weer net zo warm. Ik raak ook suf van dat geluid de hele dag en soms verkouden.

Ik zag op Reddit wel wat positieve reacties over textiel raam folie van het merk Squid en die is bedoeld voor binnen. Maar ook kozijn folie zou helpen tegen de warmte.


Hoe doe ik hier eigenlijk een multi quote?

  • luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-06 13:17
Een dergelijke mobile split oplossing is jouw situatie ideaal. Ik heb als tussenoplossing, tot de vaste aircos komen, een Midea Portasplit gekocht en dat ding koelt als een tierelier

  • canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:11
kijk eens in onderstaande forum, ik denk dat dat beter werkt voor zonnige dagen dan de folie aan de binnenkant.
Zonwering met zuignappen.

  • devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24
luuksnijmegen schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:10:
Een dergelijke mobile split oplossing is jouw situatie ideaal. Ik heb als tussenoplossing, tot de vaste aircos komen, een Midea Portasplit gekocht en dat ding koelt als een tierelier
Hij is helaas uitverkocht bij alle zaken behalve eentje die er gewoon 2000 euro voor vragen, bizar. Dan houd ik het eerst op de Rowenta mobiele airco die ik iets van 3 jaar heb nu ongeveer. Veel lawaai maar echt een life saver met echt hele warme dagen.

Ik zag overigens een comment van iemand op een Facebook post van Recharged over de Midea en deze persoon zei dat je net zo goed een caravan spit unit airco kan kopen, aanzienlijk goedkoper ook. Maar ik gok dat die dan veel minder goed koelt?

  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@devilsnight Die zijn - van wat ik heb gelezen - bedoelt voor kleinere ruimtes, als je slaapkamer een klein kippenhok is zou het denk ik wel kunnen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:47
Raven schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:34:
@devilsnight Die zijn - van wat ik heb gelezen - bedoelt voor kleinere ruimtes, als je slaapkamer een klein kippenhok is zou het denk ik wel kunnen.
12000 BTU is geschikt voor meer dan een kleine slaapkamer, 100+ kubieke meter. Voor een mobiele airco aardig koelvermogen zelfs, de meeste zitten rond de 7000btu. Hiermee zou je prima een huiskamer kunnen koelen.

Maar, geen enkele airco komt echt tot zijn recht als je niet eerst aan goede zonwering doet, al is het alleen maar om het verbruik terug te dringen. Goede zonwering zorgt al snel voor een verschil van meerdere graden die je airco niet af hoeft af te voeren.

[ Voor 21% gewijzigd door MicGlou op 23-06-2026 18:47 ]


  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@MicGlou Ik doelde op de caravan-modellen, die wat ik heb gezien komen daar niet in de buurt ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1