• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:59:
Bij een 2,5 mm2 en 125m met 2000W zal je een spanningsverlies van 15,5V hebben over die kabel.
Ofwel in plaats van 230V hou je daar nog 214,5 V over in dat tuinhuisje.

Dat kacheltje zal wel blijven werken alleen iets minder warmte geven, of de electronica nog blijft werken is de vraag, maar ik vermoed van wel.

Zekeringen reageren alleen op stroomsterkte dus die blijven prima werken, er gaat alleen wat minder stroom lopen en de NEN heeft helemaal geen voorschriften hierover, die gaat over veiligheid en dat is hier uiteraard niet in het geding.
De NEN vind daar wel zeker wat van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkkImoQRJtmBIZouPYOdisKMEzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9lxGTzfzX1ohicf6gNrwh0a.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
laurens0619 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Ik ben beetje n00b maar probeer t te begrijpen.

Ik lees dat het probleem bij te lange kabel is dat je a) spanningsverlies krijgt en b) de automaat niet veilig is omdat de weerstand te groot wordt.

Als je dan automaat op het einde zet, is dan niet de weerstand kleiner geworden tussen de afnemer en de automaat?
Een automaat heeft een (hoge) kortsluitstroom nodig om direct uit te schakelen bij kortsluiting. Hoe hoog die stroom is hangt af van de karakteristiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnVWbuet3so1T3q56cnvefDvfcw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GFWQXuFgVphKzIMENV21ARWD.jpg?f=user_large

De kortsluitbeveiliging van een B-automaat spreekt aan ergens tussen de 3x en 5x de nominaalstroom. Om veilig te zitten reken je altijd met de bovengrens, dus bij 5x de nominaalstroom weet je zeker dat iedere willekeurige B-automaat tijdig uitschakelt. Dit betekent dat je voor een B16 automaat een kortsluitstroom van 80A nodig hebt.

De stroom die bij een kortsluiting gaat lopen is afhankelijk van de spanning en impedantie (weerstand). Om een kortsluitstroom van 80A te halen bij een netspanning van 230V, mag de netimpedantie (Zi) maximaal 230/80 = 2,875Ω zijn.

De netimpedantie wordt bepaald door het hele circuit, van transformator tot toestel. Door ergens halverwege het circuit een beveiliging toe te voegen, verlaag je niet de impedantie (in tegendeel). Het is niet de weerstand tussen beveiliging en toestel die er toe doet, maar de kortsluitstroom die kan gaan lopen.
edit:
Los van dit alles beveilig je met een automaat op het einde natuurlijk ook niet de kabel, ook met de kabel in de grond kan iets gebeuren waarbij je graag wilt dat de boel uitschakelt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 14-06-2026 12:16 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1