Mijn zelfgebouwde PC wordt mega snel stoffig

Pagina: 1
Acties:

• g0bledyg00k
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-07 14:23
Hoi,

Een tijd geleden heb ik voor het eerst een PC gebouwd, alleen het ding wordt mega snel stoffig. Vooral het voorpaneel wordt zo wat wit van het stof. Heb niet zoveel verstand van airflow en dat soort dingen, dus misschien dat iemand hier kan zien of ik wat verkeerd heb gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtYAmY8w4-HX0EonTIBbnvsAzKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNBFzrrn6dCskKL3Ci4CJbJW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNpnwbgSoc3A6nQn7nro_5ihyHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvMNpCfKuvgWhTn6cB4OdOpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NNotEZwG3MTmMiQNyjQVSaTHkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCvWTXXithoigLrXDTffojPH.jpg?f=fotoalbum_large

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Hoe vaak reinig je de kamer waar de pc in staat? Uiteindelijk is dit een stofzuiger die de staat van zijn omgeving weergeeft.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
MarkyB schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:32:
Hoe vaak reinig je de kamer waar de pc in staat? Uiteindelijk is dit een stofzuiger die de staat van zijn omgeving weergeeft.
Daarnaast kan het helpen om stoffilters te gebruiken bij je kast. Dan gaat het stof niet je kast in, maar blijft het plakken op de stoffilters.

Daags je kamer stofzuigen en afstoffen is het beste remedie.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 16:34
Als de voorkant van je computer heel snel stoffig wordt, dan is je computer niet het probleem. Vaker stoffen en stofzuigen is de enige echte oplossing.

The devil is in the details.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:12
Keertje extra per week stofzuigen zal idd de beste oplossing zijn :)

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Welke richting draaien die fans? Als je overdruk creëert heb je minder last van stof in de kast. Stoffilters zijn ook een optie inderdaad maar die dan wel regelmatig schoonmaken, anders komt er bijna geen lucht meer doorheen, of een elektrische luchtblazer aanschaffen om het stof weg te blazen.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:19
Soldaatje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:05:
Welke richting draaien die fans? Als je overdruk creëert heb je minder last van stof in de kast. Stoffilters zijn ook een optie inderdaad maar die dan wel regelmatig schoonmaken, anders komt er bijna geen lucht meer doorheen, of een elektrische luchtblazer aanschaffen om het stof weg te blazen.
Hoe zie je dit voor je zonder lucht in de kast te blazen, waar stof in zit?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• g0bledyg00k
Oke dan is dat waarschijnlijk het probleem, ik stofzuig vrij weinig want ik haat stofzuigen

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:52
Hoe hard draaien de fans als je pc idle is?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
g0bledyg00k schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:20:
Oke dan is dat waarschijnlijk het probleem, ik stofzuig vrij weinig want ik haat stofzuigen
Ik nomineer deze voor beste antwoord 😂

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[Robotstofzuigers] Ervaringen & Discussies - Deel 2
Welkom alvast *O*

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:02
Boeryepes schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Ik nomineer deze voor beste antwoord 😂
Een keer per week stofzuigen moet voldoende zijn, dan zie je ook beter het verschil.

Ik had vroeger een PC kast waar er voor de ingaande fan's een uitneembaar stoffilter zat. Dit werkte best goed! Een groot deel van het stof bleef in die filters zitten en die kon je dan weer schoonmaken voor een goede airflow.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-07 22:10

Barrycade

Through the...

Stoffilters in je pc en flink gamen, best of 2 worlds.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:07

franssie

Save the albatross

Een ikea luchtreiniger doet ook wel iets, maar hier moet je echt vaker stofzuigen :p

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• g0bledyg00k
Vaak overwogen maar lees altijd dat het geen vervanging is voor handmatig stofzuigen/dweilen en dan is mijn interesse weer weg

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
g0bledyg00k schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:07:
[...]

Vaak overwogen maar lees altijd dat het geen vervanging is voor handmatig stofzuigen/dweilen en dan is mijn interesse weer weg
Nee, maar het helpt wel een slok op een borrel, zeker als je liever helemaal niet stofzuigt. Wel bijzonder dat je je afvraagt waar het stof vandaan komt, als je het, waarschijnlijk, gewoon overal wel ziet of voelt liggen. 8)7

Koop al mijn ads!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
g0bledyg00k schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:07:
[...]

En daar ben ik het niet mee eens *O* Daarnaast stofzuig je nu kennelijk veel te weinig.. de robot kan 3x per week rondrijden! Nooit meer stof op de vloer en véél minder in je PC.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Cyriel85 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:13:
[...]

Hoe zie je dit voor je zonder lucht in de kast te blazen, waar stof in zit?
Sorry, ik begrijp je vraag niet.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:49
Soldaatje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:13:
[...]

Sorry, ik begrijp je vraag niet.
Hij zegt dat ongeacht er overdruk of onderdruk is er toch lucht in moet. En aangezien het filter al wit is dan moet het stof echt van buiten komen. En dan maakt onderdruk of overdruk iets minder uit en ligt het eerder aan de omgeving.

• g0bledyg00k
haarbal schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:25:
Hoe hard draaien de fans als je pc idle is?
Volgens hwmonitor CPU tussen 800-900 RPM en case fans tussen 1300-1400 RPM. Wel met browser open en wat achtergrond shit draaiend, maar geen games etc.

Geloof dat alle case fans ook op 1 aansluiting zitten, zie alleen SYS1 in hwmonitor. Neem aan dat ze allemaal dezelfde snelheid draaien

• g0bledyg00k
Room42 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Nee, maar het helpt wel een slok op een borrel, zeker als je liever helemaal niet stofzuigt. Wel bijzonder dat je je afvraagt waar het stof vandaan komt, als je het, waarschijnlijk, gewoon overal wel ziet of voelt liggen. 8)7
Ik zie wel stof hier en daar, voelen doe ik het niet echt. Had geen idee dat een PC daar ook zo stoffig van wordt, ik dacht dat alleen de bovenkant stoffig zou worden zoals met alles

• g0bledyg00k
Trouwens PC staat eigenlijk 24/7 aan, aangezien het ook m’n Plex server is. Weet niet of dat nog wat uit maakt

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
g0bledyg00k schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:25:
Trouwens PC staat eigenlijk 24/7 aan, aangezien het ook m’n Plex server is. Weet niet of dat nog wat uit maakt
Dat maakt niet uit. De stof bouwt zich vooral op op de momenten dat de PC aan staat. Als dat 24/7 is, zal dat dus 24 uur per dag zijn. Als je PC maar 8 uur per dag aan stond, zou dat net zo snel gebeuren alleen is de kalendertijd langer voordat de stof waarneembaar wordt.

Of zit ik nu jouw open deur te goed dicht te metselen? :+

Koop al mijn ads!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je wilt geen stof in je PC maar hebt gewone open ventilatoren? Waarom zitten daar geen stoffilters op? Dat maakt het al een stuk beter, dan is het een kwestie van af en toe de filters vervangen/verschonen.

• g0bledyg00k
sypie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:05:
Je wilt geen stof in je PC maar hebt gewone open ventilatoren? Waarom zitten daar geen stoffilters op? Dat maakt het al een stuk beter, dan is het een kwestie van af en toe de filters vervangen/verschonen.
Ik wist niet dat dat een ding was

• haarbal
g0bledyg00k schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Volgens hwmonitor CPU tussen 800-900 RPM en case fans tussen 1300-1400 RPM. Wel met browser open en wat achtergrond shit draaiend, maar geen games etc.
Het zou wel schelen als je die case fan snelheid temperatuurafhankelijk maakt. Terug naar 700 als de pc koel genoeg is oid.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18

pistole

Frutter

Kijk even goed naar alle draairichtingen van alle fans. Als het goed is, is de helft naar binnen en de andere helft naar buiten (ongeveer dan). Kijk of je bij de aanzuigende fans aan de buitenkant een filter kan plaatsen (vaak een mesh/fijn gaas). Dat is uiteindelijk de meest praktische oplossing. Naast regelmatig stofzuigen dan ook het filter regelmatig schoonmaken. Laagje is er vaak makkelijk af te vegen. Blaas het vervolgens je kamer in om het stof te recyclen! :+

Ik frut, dus ik epibreer

• g0bledyg00k
haarbal schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:10:
[...]

Het zou wel schelen als je die case fan snelheid temperatuurafhankelijk maakt. Terug naar 700 als de pc koel genoeg is oid.
Om eerlijk te zijn snap ik weinig van die MSI fan control in de BIOS, heb maar wat geklooid met die blauwe puntjes. Schommelt nu tussen 650-750 RPM. PWM moet aangevinkt staan, op DC blazen alle fans op volle snelheid, dus dat lijkt niet goed. Smart Fan Mode moet geloof ik ook aan staan zodat ie zelf de RPM aanpast wanneer er zware shit draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYghtXQATM63YwGpI6qkjYFyGBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQOho2NpkGBMx1Bvu9bff4Sj.jpg?f=fotoalbum_large

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:18
Zoek even naar FanControl, wordt op de frontpage geplaatst bij updates. Werkt heel fijn.

Verder: wordt je videokaart fysiek ondersteund? Hij lijkt scheef te hangen door zijn eigen gewicht en dat kan ervoor zorgen dat er breuken in de printplaat gaan ontstaan waardoor je videokaart hartstikke kapot gaat. Een simpel steunpilaartje heb je op AliExpress voor een euro of vijf en dat werkt supergoed.

• g0bledyg00k
Mark_88 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:33:
Zoek even naar FanControl, wordt op de frontpage geplaatst bij updates. Werkt heel fijn.

Verder: wordt je videokaart fysiek ondersteund? Hij lijkt scheef te hangen door zijn eigen gewicht en dat kan ervoor zorgen dat er breuken in de printplaat gaan ontstaan waardoor je videokaart hartstikke kapot gaat. Een simpel steunpilaartje heb je op AliExpress voor een euro of vijf en dat werkt supergoed.
FanControl geïnstalleerd. Lijkt beetje hetzelfde als die MSI ding, alleen betere interface. System fan varieert tussen 700-900 RPM, volgens mij is dat prima.

Thanks voor de tip, wist niet dat je die fysiek moest ondersteunen. Heb er eentje besteld. Voor 88 cent is het een poging waard

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-06 23:50
Naast alle tips over stofzuigen en afstoffen, zie ik nergens de vraag over de plaatsing van de pc zelf. Staat deze op de tafel of op de grond? Op de grond plaatsen zorgt niet alleen voor nog veel meer stof, het is ook funest voor de levensduur van je componenten.

Als tweede tip: probeer alle grommets in je pc kast te benutten. Nu komen alle kabels door één grommet (de opening tussen de achter- en voorzijde van je pc kast). Waardoor de airflow aangetast wordt. Daarnaast dien je een goede push/pull configuratie van je fans te hebben (schema's hiervoor zijn soms te vinden op de website van het merk van je pc kast). En last but not least, zoals reeds meermaals aangegeven, stoffilters zijn zeer aan te raden.

Bonustip: de ene kast is de andere niet. Ik ken vissenkom kasten van 60€ die een betere airflow hebben dan top tier kasten van 300€.

• Mark_88
Indifstublatia schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:25:
Naast alle tips over stofzuigen en afstoffen, zie ik nergens de vraag over de plaatsing van de pc zelf. Staat deze op de tafel of op de grond? Op de grond plaatsen zorgt niet alleen voor nog veel meer stof, het is ook funest voor de levensduur van je componenten.

Als tweede tip: probeer alle grommets in je pc kast te benutten. Nu komen alle kabels door één grommet (de opening tussen de achter- en voorzijde van je pc kast). Waardoor de airflow aangetast wordt. Daarnaast dien je een goede push/pull configuratie van je fans te hebben (schema's hiervoor zijn soms te vinden op de website van het merk van je pc kast). En last but not least, zoals reeds meermaals aangegeven, stoffilters zijn zeer aan te raden.

Bonustip: de ene kast is de andere niet. Ik ken vissenkom kasten van 60€ die een betere airflow hebben dan top tier kasten van 300€.
En is volgens jou je pc op de vloer laten staan funest door die versnelde stofopbouw, of (ook) vanwege andere redenen?

IMO kan een PC prima op de vloer staan als hij overdruk heeft met goede stoffilters op de inlaten. En hij gereinigd wordt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PEBKAC dus.
Ik stel voor dat je meer in het huishouden en algemene gaat doen ipv een pc bouwen.

Stof verzamelen kan alleen als het er is..pak het aan bij de bron. Haal het weg voor het je pc bereikt.
Je woning zuigt zichzelf niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Indifstublatia
The Eagle schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:05:
[...]

PEBKAC dus.
Ik stel voor dat je meer in het huishouden en algemene gaat doen ipv een pc bouwen.

Stof verzamelen kan alleen als het er is..pak het aan bij de bron. Haal het weg voor het je pc bereikt.
Je woning zuigt zichzelf niet ;)
Noem mij maar oud, maar wat is in vredesnaam PEBKAC ?

• Indifstublatia
Mark_88 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:34:
[...]

En is volgens jou je pc op de vloer laten staan funest door die versnelde stofopbouw, of (ook) vanwege andere redenen?

IMO kan een PC prima op de vloer staan als hij overdruk heeft met goede stoffilters op de inlaten. En hij gereinigd wordt.
Stofopbouw. Het is een feit dat computers op de grond meer stofhappen dan op een bureau. Niet zozeer omdat de stofopbouw sneller op gang komt als dat ding op de grond staat, maar vanwege het feit dat computers op de grond vrijwel altijd vergeten worden wanneer er afgestoft wordt.

• Mark_88
Indifstublatia schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Noem mij maar oud, maar wat is in vredesnaam PEBKAC ?
Problem exists between keyboard and chair!

• g0bledyg00k
Indifstublatia schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:25:

Staat op tafel, als ie op de grond stond moest ik steeds bukken als ik wat wil aansluiten

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-07 22:10

Barrycade

Through the...

*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 15-06-2026 08:05 ]

• The Eagle

The Eagle

*knip* nee, doe eens normaal

Nofi, maar je bent zelf de oorzaak van je problemen. Met die PC is niks mis :)

[ Voor 113% gewijzigd door br00ky op 15-06-2026 08:05 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• g0bledyg00k
*knip* zelf meedoen in offtopic geklets gaat niet helpen

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 15-06-2026 08:06 ]

• haarbal
g0bledyg00k schreef op zondag 14 juni 2026 @ 03:43:
[...]

Om eerlijk te zijn snap ik weinig van die MSI fan control in de BIOS, heb maar wat geklooid met die blauwe puntjes. Schommelt nu tussen 650-750 RPM. PWM moet aangevinkt staan, op DC blazen alle fans op volle snelheid, dus dat lijkt niet goed. Smart Fan Mode moet geloof ik ook aan staan zodat ie zelf de RPM aanpast wanneer er zware shit draait.

[Afbeelding]
Misschien valt er nog een andere temperatuursensor te selecteren. Heb hem bij mijn kast laten reageren op een sensor bij het pci-e slot in de buurt.

• Indifstublatia
*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 15-06-2026 08:07 ]

• Indifstublatia
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 15-06-2026 08:07 ]

• The Eagle

The Eagle

*knip* offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 15-06-2026 08:11 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door br00ky op 15-06-2026 08:11 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Wit stof kan bestaan uit huiddeeltjes, misschien heb je een droge huid of eczeem? Smeren is dan een deeloplossing.

Wit stof als je PC in de slaapkamer staat kan ook ontstaan door het opschudden van het dekbed. Gebruik dan de stofzuiger nadat je het bed verschoont.

Misschien is een vloerwisser beter geschikt voor jou.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Indifstublatia schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Stofopbouw. Het is een feit dat computers op de grond meer stofhappen dan op een bureau. Niet zozeer omdat de stofopbouw sneller op gang komt als dat ding op de grond staat, maar vanwege het feit dat computers op de grond vrijwel altijd vergeten worden wanneer er afgestoft wordt.
Dat eerste is zo. Dat er meer stof komt dan op een bureau is niet te ontkennen. Dat een PC op de grond hebben staan funest is voor de levensduur vind ik wel wat ver gaan. En afstoffen van je PC doet natuurlijk heel weinig voor de stof opbouw in je PC. Daarvoor moet je soms je stoffilters schoonmaken (die je bij mijn PC niet van buiten ziet), en de binnenkant (wat bij mij nog nooit nodig is geweest ondanks dat hij op de vloer staat).

En hoe doe ik dat? Simpelweg wat overdruk met stoffilters bij de intake. En 5x per week stofzuigen. (Nou ja, een robot laten stofzuigen :P )

• Nightmare5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 23:23
Wat een gelul, stof is er altijd, overal, stofzuigen en stoffen als een idioot lost dit probleem tijdelijk op maar is zonde van je tijd, 1x per week zou meer dan prima moeten zijn.

Klinkt eerder alsof je een luchtvochtigheidsprobleem heb in de ruimte waar je pc staat, misschien zelfs het hele huis, zeker als de pc al op een bureau staat.

Bij een luchtvochtigheid >60% koekt stof aan op pc's als je iets voor de fans heb (gril bijv.) Dan hier eerst, daarna inwendig op alle onderdelen, eerst als gewoon stof en indien erger bijna als een hele dunne laag witte pasta (stofmatten).

Koop/regel/vind een hygrostaat, deze hoeven niet duur te zijn, je doelstelling zou 40 tot max 45% luchtvochtigheid moeten zijn.

P.s. boven de 60% is de kans op huisstofmijt, schimmel, beslagen ramen aan de binnenkant en dus hout rot in de kozijnen, naast veel stof ook allemaal veel groter... Dus ik zou er sowieso even wat tijd aan besteden aangezien dit ook een aanslag op je gezondheid kan zijn (lees; luchtweg problemen?).

P.p.s. oplossingen kunnen bijv. varieren van een ontvochtiger, luchtbehandeling (airco met ontvochtiger) tot mogelijk vocht in de kruipruimte waar je een oplossing of bariere voor zal moeten vinden/maken.

P.p.p.s. wij doen dit ook voor server ruimtes en geloof mij, daar wordt alleen incidenteel stofgezogen.
Pagina: 1