Bovendeel inbouwkast ophangen

Pagina: 1
Acties:

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:55
Voor een eigen ontworpen inbouwkast zit ik te tobben hoe ik het bovenste deel solide op kan hangen. Aan 1 kant leunt hij op de onderstaande kast, het andere deel zweeft.

De muur is niet helemaal recht en heeft een hobbel in het midden, waardoor strak tegen de muur niet zomaar kan. Tevens is de kast flink zwaar want alles is in 18mm uitgevoerd (100kg) leeg.

Zat nu te denken om chemisch anker met draad te monteren, waar je met een schroef de diepte verschil kan stellen per bout en door de achterwand heen te boren. In de kast natuurlijk ook nog een ring voor de verdeling.

Het stelkastje is puur ter ondersteuning tijdens montage
  1. Volstaan normale 10x80 pluggen? Of toch chemisch anker?
  2. Is direct door de achterwand heen in de plug/anker een goed idee? Of moet ik sowieso iets van een rails gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkIwSLSRivSlBcNgL7VqcOFGWoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcNsCnfLp7oM5L3c0Rq5iEQW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMXYix9GxArAR4BfTUHqb0CVZMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmH9Pkyce57UBu0fzud4Dfrt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Artopaper op 12-06-2026 08:45 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:48
TS denkt veel te moeilijk.

Lees eens wat een gewone fischer plug en schroef kan dragen. Dat zit in orde grootte van tientallen kg per stuk.

Dan is de conclusie al snel om gewoon wat 8mm gaten te boren, pluggen erin, schroeven door het hout met de juiste lengte al dan niet met ringetje, en klaar.

De niet vlakke muur kan met afstands- of stelschroeven maar net zo makkelijk met uitvulplaatjes of vulhout. Potentieel zelfs beter want dan is er minder (kans op) momentkracht op de schroef, maar dat mag een timmerman bepalen.

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 12-06-2026 08:58 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30
Haha, deels deja vu van eerder deze week :P
Welke schroeven en pluggen voor ophangen badkamermeubel?
Artopaper schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:42:
  1. Volstaan normale 10x80 pluggen? Of toch chemisch anker?
  2. Is direct door de achterwand heen in de plug/anker een goed idee? Of moet ik sowieso iets van een rails gebruiken?
Terug naar jouw meubel:
Normaal worden dat soort meubels nooit aan de achterwand opgehangen. Dat kan meestal helemaal niet.
Dat is immers meestal maar een heel dun cosmetisch plaatje. Wat voor materiaal is jouw achterwand dan? (en hoe zit die precies aan de rest van het meubel bevestigd?)
Normaal wordt zoiets op zn minst aan de zijwanden opgehangen, mits die stevig genoeg zijn. (Dus dat de bevestiging van de bodemplaat naar de zijwanden ALLE gewicht kan dragen)
Aangezien jouw meubel maar van spaanplaat is, en van standaard Ikea (oid) voorbewerkte plaat lijkt te zijn, twijfel ik zeer sterk of die hoekverbinding daarvoor sterk genoeg is.
Daarom zou ik die kast dus niet alleen met de zijwanden aan de muur bevestigen, maar ook zorgen dat daarnaast óók de bodemplaat op de een of andere manier direct bevestigd wordt aan de muur.
Als je zeker weet dat de bodemverbinding met de zijwanden sterk genoeg is, zou je kunnen volstaan met de twee zijwanden, en minimaal 1 tussenwand, op minimaal twee hoogtes, met bijvoorbeeld hoekprofielen tegen de muur te bevestigen.
Als de muur voldoende zwaar uitgevoerd is (dus steenachtig materiaal, anders dan cellenbeton), dan zouden die 10x80 pluggen meer dan voldoende moeten zijn (met minimaal een stuk of 6 montagepunten dan wel)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
Rukapul schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:52:
TS denkt veel te moeilijk.

Lees eens wat een gewone fischer plug en schroef kan dragen. Dat zit in orde grootte van tientallen kg per stuk.
TS specificeert helemaal niet van wat voor materiaal de achterwand is, en hoe die exact vastgemaakt is aan de rest van het meubel. We weten dus helemaal niet of die achterwand wel in staat is om het hele meubel plus inhoud te dragen. (zie mijn reactie hierboven)
Hoeveel de pluggen dan uiteindelijk kunnen handlen is dan ineens niet meer het belangrijkste vraagstuk.
Ook is de draagkracht van de pluggen afhankelijk van het materiaal van de ondergrond. Dat is ook niet bekend. (Wie zegt dat het geen houtskeletbouw is, om maar wat te noemen).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:08
BrainCrash schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:18:
[...]

TS specificeert helemaal niet van wat voor materiaal de achterwand is, en hoe die exact vastgemaakt is aan de rest van het meubel. We weten dus helemaal niet of die achterwand wel in staat is om het hele meubel plus inhoud te dragen. (zie mijn reactie hierboven)
Hoeveel de pluggen dan uiteindelijk kunnen handlen is dan ineens niet meer het belangrijkste vraagstuk.
Ook is de draagkracht van de pluggen afhankelijk van het materiaal van de ondergrond. Dat is ook niet bekend. (Wie zegt dat het geen houtskeletbouw is, om maar wat te noemen).
er staat letterlijk in de TS dat alles van 18mm plaat is.

dan blijft alleen nog de onzekerheid over de muur waar het aan komt te hangen. Als TS zelf met een chemisch anker komt zal dat wel geen HSB wandje zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Artopaper
Alles is van 18mm spaanplaat incl de achterwand en de muur is van baksteen waar het deel zweeft. De linkerzijde is dubbelgips Aan de linkerzijde zal de kast leunen op de onderkast, dus daar maak ik me niet zo druk om

[ Voor 8% gewijzigd door Artopaper op 12-06-2026 10:12 ]

• BrainCrash
No Hands schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:31:
[...]
er staat letterlijk in de TS dat alles van 18mm plaat is.
Dat zou écht niet de eerste keer zijn dat er naderhand blijkt dat het tóch anders is, omdat de achterwand even vergeten was in die bewering bijvoorbeeld.
Er is immers ook niet *expliciet* gezegd dat de achterwand ook van 18mm plaat is.
Zeker met de kennis dat dat soort kasten normaal gesproken een ander, veel dunner materiaal als achterwand gebruiken, kan het zeker geen kwaad om dit even bevestigd te hebben (pun intended :+ )

Jij weet vast ook wel dat bij doorvragen naar details over bepaalde gevallen, de situatie toch ineens ietsje anders blijkt dan een TS in eerste instantie globaal omschreven had. Dat zie je talloze keren hier op het forum. Iets met assumptions en fuckups enzo. :P

Zelfs als die achterwand inderdaad ook van 18mm spaanplaat blijkt te zijn, kan het nog steeds geen kwaad om te weten hoe de bevestiging tussen de verschillende planken uitgevoerd is.

• BrainCrash
Artopaper schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:36:
Alles is van 18mm spaanplaat incl de achterwand en de muur is van baksteen waar het deel zweeft.
Ah, kijk, das duidelijk.
Als de zijwanden heel stevig vast zitten aan de achterwand, en ook aan de bodemplaat, dan zou je die inderdaad gewoon met pluggen aan de achterwand vast kunnen zetten als de hele linkerzijde toch rust op de andere kast.
De linkerzijde is dubbelglas.
HR++ ?? :+

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een 10x80 in een volle baksteen mag 145 kg dragen (haakse belast).

Nu zou ik niet 1 plug toepassen, maar dit gaat ook zonder chemisch anker (altijd een ding op Tweakers) prima.

Je moet alleen even goed weten welke type baksteen gebruikt is en op basis daarvan kun je ook de belasting berekenen en uiteindelijk ook de lengte van de plug.

Zie ook: https://fiproductmedia.azureedge.net/media/Load%20Tables/Load%20Tables%20fischer/LT_DUOPOWER_NL_T1.pdf

• Artopaper
HR++ ?? :+
Dubbelgips:)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je kasten wil ophangen, moet je het systeem van de "french cleat" (haaklat) eens bekijken. Lat tegen de muur, lat op je kast bovenaan (netjes inwerken, of onderaan ook een lat plaatsen zodat het vlak hangt); en je haakt je kast zo aan de muur.

Het is even passen en meten in jou geval, om exact boven de kasten er onder uit te komen, maar het gemak om enkel een lat waterpas te moeten monteren, in plaats van zware kasten uit te passen terwijl je ze vast moet houden...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik denk dat de uitdaging zit in de kracht overbrengen op je meubel en niet zo zeer op de muur. Een goede plug in een baksteenmuur is sterk genoeg.

Ophangen met schroeven door de spaanplaat achterwand zonder verstevigingen wordt een lastig verhaal denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Pejdref op 12-06-2026 12:41 ]

Pagina: 1