Windows 11 25H2 veroorzaakt Explorer/Shell problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gst56767
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 18:22
Mijn vraag

Na installatie van Windows 11 25H2 kreeg ik meerdere keren ernstige Explorer/Shell-problemen.

Na het inloggen zie ik vaak alleen de wallpaper. De taakbalk ontbreekt, het Startmenu werkt niet, bureaubladpictogrammen ontbreken en Explorer start pas na 1 tot 3 minuten. Chrome en andere programma's starten meestal wel.

Knipprogramma werkt regelmatig niet en explorer.exe handmatig starten via Taakbeheer helpt slechts beperkt.

Ik ben benieuwd of anderen dit herkennen en of er een definitieve oplossing bestaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Windows 11 Pro
  • Intel Core Ultra 9 285K
  • 64 GB RAM
  • NVIDIA RTX 4070 SUPER
  • Samsung 990 Pro SSD's
  • Samsung Magician
  • Fan Control
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • explorer.exe handmatig gestart via Taakbeheer.
  • Systeem meerdere keren herstart.
  • Gewacht tot Explorer uiteindelijk alsnog verscheen.
  • Windows 11 25H2 verwijderd (KB5054156).
  • Security Update KB5089549 verwijderd.
Hierdoor lijkt het probleem sterk gerelateerd aan de geïnstalleerde updates en niet aan de hardware zelf.

Mijn vraag is daarom vooral of anderen dit herkennen en of er inmiddels een bekende oorzaak of permanente oplossing bekend is.

Extra observatie

Na het verwijderen van de updates werkt het systeem direct weer normaal. Explorer, taakbalk, Startmenu, bureaubladpictogrammen en programma's functioneren dan weer zonder vertraging.

Ik draai nu weer Windows 11 24H2 (build 26100.6584) tot nu toe lijken de problemen verdwenen.

Mijn vraag is of dit een bekende bug is van Windows 11 25H2, KB5054156 of KB5089549, en of er een oplossing bestaat zonder telkens de update te moeten verwijderen?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer eens 25H2 als in-place upgrade. Dan spoelt hij Windows schoon over je bestaande installatie heen qua systeembestanden. Wellicht is je probleem dan ook weg.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• gst56767
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 18:22
Dankjewel @nelizmastr

Dat is een interessante suggestie.

Wat mij echter doet twijfelen, is dat ik dit inmiddels meerdere keren heb meegemaakt na verschillende Windows-updates.

Ik heb inmiddels ook het volgende uitgevoerd:
  • DISM.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
    Result: "The operation completed successfully."
  • sfc /scannow
    Result: "Windows Resource Protection did not find any integrity violations."
Daarnaast verdwijnt het probleem iedere keer direct nadat ik de betreffende update verwijder.

Daardoor vraag ik mij af of dit echt wijst op corrupte systeembestanden, of dat er mogelijk een specifieke incompatibiliteit speelt tussen bepaalde updates en mijn systeemconfiguratie.

Denk je dat een 25H2 in-place upgrade alsnog zinvol is in zo'n situatie?

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:33
kb5083769 <-- deze update verpeste ook gewoon compleet je taskbar.

Dan crashed ie als je even niet op je pc zat, haalde ik hem weg nergens last van.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:54
gst56767 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 01:48:
Mijn vraag is of dit een bekende bug is van Windows 11 25H2, KB5054156 of KB5089549, en of er een oplossing bestaat zonder telkens de update te moeten verwijderen?
KB5054156 is alleen het 24H2 enablement pack om de 25H2 opties aan te zetten.
KB5089549 is nu een oudere cumulative update, daarvoor in de plaats zou je nu al KB5094126 aangeboden moeten krijgen?
Ook dan wel weer met weer andere problemen maar dat is niets nieuws onderhand met de recente Windows 11 updates.
gst56767 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:12:
Daardoor vraag ik mij af of dit echt wijst op corrupte systeembestanden, of dat er mogelijk een specifieke incompatibiliteit speelt tussen bepaalde updates en mijn systeemconfiguratie.

Denk je dat een 25H2 in-place upgrade alsnog zinvol is in zo'n situatie?
Zelf herken ik de beschreven explorer problemen niet op diverse Windows 25H2 installaties/upgrades hier, ook niet op wat oude 1st gen i3-i5 systemen.
Een repair installatie is inderdaad vaak wel de oplossing om vreemde problemen op te lossen.
Gebruik bij een offline repair/upgrade repair installatie dan wel de laatste Windows 11 25H2 ISO.
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade (ISO)

0x80248007 fout bij windows update KB5031354
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.