WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Windows 11 eraf Lubuntu erop.....Grrrrr

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZegMaarPe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:07
Mijn vraag

Heb net een nieuwe PC gekocht (Acer veriton mini pc), want mijn oude laptop ging toch wel erg raar doen (vastlopen bv. dat ik verder niets meer kon dan de stroom te laten leeglopen. Achteraf denk ik dat het komt omdat ik er ubuntu op had staan ipv het veel lichter Lubuntu, het was nogal een oudje, van mijn broer gekregen die er nog windows 8 op draaide) Ubuntu is er door iemand anders voor mij opgezet.

Nu komen nieuwe PC's alleen met windows (in dit geval 11) dus dat wil ik er eigenlijk af hebben, en er lubuntu opzetten (of kan ik misschien dan toch beter voor ubuntu kiezen (heb beide systemen gebruikt en lubuntu beviel me wel, maar ben ook nu gewend aan ubuntu)

Het is me eindelijk wel gelukt om een opstart usb te maken met Lubuntu erop en er werd mij verteld dat installeren een fluitje van een cent zou zijn, maar niets is minder waar. (of in ieder geval eerst opstarten vanaf usb om uit te proberen)

Ik ga naar het boot menu en zeg dat er geboot moet worden vanaf usb, maar windows start gewoon weer op.

Weer info opgezocht en dan moet ik in het bootmenu het beveiligd opstarten uitschakelen (maar welke precies? zie meerdere opties, durf dan niet verder.

opstartvolgorde aangepast usb verplaatst naar boven.

En nu na opstarten zie ik nog steeds dat opstartscherm van windows (wazig), maar ik kom er niet meer in omdat mijn "pin" niet meer wordt herkend, moet een nieuwe aanvragen en die sturen ze dan naar mijn emailaccount, maar ik kan op die PC helemaal niet meer op het internet komen, dus ja, Hoe kom ik nou weer in de PC of aan een andere "PIN"?

Heb windows bij het eerste gebruik allerlei onzin doorgegeven want zij mogen niet te veel van mij weten, vertrouw ze voor geen meter, maar een "pin" dus wel

Waar in de bios kan ik die pin beveiliging uitschakelen?

Ik zag wel ergens in de bios staan wie er over gegevens mag gaan, maar wie ben ik? en wie moet ik wel en niet uitzetten?

Mijn kennis is beperkt, vooral van al die IT termen die me niets zeggen, zou graag plaatjes willen zien erbij wat ik precies moet aan klikken, maar heb die tot nu toe niet kunnen vinden.

ben niet al te bang geweest om te formatteren (usb stick want was toch leeg, maar dat ging ook al faliekant mis en ik heb nu een nieuwe 64 GB usb stick waar ik niets mee kan, moest een nieuwe kopen en met Rufus Lubuntu erop gezet. Die werkt, maar nu nog Lubuntu opstarten. PC staan ook nog geen belangrijke bestanden op.

Heb momenteel toch maar weer mijn laptop in gebruik, die doet het tenminste als ik niet te veel dingen tegelijk doe.

Alle hulp en advies is welkom.

...

Alle reacties

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28
Volgens mij is het in de bios (of UEFI tegenwoordig) nu een rommeltje met secure boot, keys en Windows en Lubuntu door elkaar. Als het goed is kun je ergens een 'factory default' kiezen. Waar weet ik niet, want dat verschilt per moederbord.

Daarna zou je volgens mij prima met secure boot on een installatie moeten kunnen starten...

Waarom trouwens Lubuntu? In jouw geval zou ik veel eerder kiezen voor Fedora. Meer up-to-date, ook qua drivers, en dat is precies wat je wil bij nieuwe hardware. Desktop environment mag je zelf kiezen (GNOME / KDE, whatever).

Maar misschien kun je zelf even een foto plaatsen van UEFI menu's waar je vastloopt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat mis is met je PIN is dat die gekoppeld is aan de staat van de TPM beveiligingschip. Omdat je een instelling hebt aangepast, mogelijk dus Secure Boot, verandert de staat hiervan en kan je niet meer de PIN gebruiken totdat je de instelling terug zet.
Zomaar de boel naar factory defaults gooien is geen oplossing en doet mogelijk meer kwaad dan goed!

Ubuntu en hun andere smaken zoals Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu zouden in staat moeten zijn om te kunnen starten met Secure Boot aan. Enige reden waarom het niet wil starten die ik kan bedenken is dat Windows niet volledig is afgesloten en het systeem in een soort sleep/resume staat heeft gezet. Standaard als je Windows 'afsluit' wordt de huidige staat als een soort hibernate opgeslagen om sneller te kunnen starten. Maar dat geeft dus ook gelijk issues als je van andere media wilt starten.

@Saekerhett, er zit met de recente releases maar weinig verschil tussen Fedora en Ubuntu. Ze zijn kort na elkaar uitgebracht namelijk, beide in april. En om je 'meer up-to-date' mening wat af te zwakken, Fedora gebruikt kernel 6.19, terwijl Ubuntu 7.0 gebruikt. Is een bewuste keus van Fedora, maar het is dus niet de meest up-to-date stuk wat ze leveren. En waar zitten de drivers in? Juistem, in de kernel. ;) En als je komt "maar MESA dan?" Aardig, maar m'n bluetooth en netwerkkaart hebben daar niks mee te maken om te functioneren. :P En al heb je de meest recente MESA versie, als je videokaart niet door de kernel ondersteund wordt, heb je daar ook niks aan.

Commandline FTW

• Saekerhett
Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
@Saekerhett, er zit met de recente releases maar weinig verschil tussen Fedora en Ubuntu. Ze zijn kort na elkaar uitgebracht namelijk, beide in april. En om je 'meer up-to-date' mening wat af te zwakken, Fedora gebruikt kernel 6.19, terwijl Ubuntu 7.0 gebruikt.
Dat is niet waar, Fedora gebruikt eveneens kernel 7.0, dus hoe kom je daarbij?

Lubuntu is een LTS-versie (26.04) en wordt ondersteund tot april 2029 en focust zich op stabiliteit, maar Fedora zal veel up-to-dater blijven (cutting edge), en met nieuwe hardware is dat juist wat je wil. Updates en fixes sneller doorgevoerd in de up-to-date kernel. Precies zoals je zei.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Saekerhett schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Dat is niet waar, Fedora gebruikt eveneens kernel 7.0, dus hoe kom je daarbij?
Heel simpel: release notes en bijbehorend artikel. Zie ook nieuws: Fedora 44 is officieel uitgebracht met Gnome 50 - update
In het artikel stond aanvankelijk dat Fedora 44 een nieuwere versie van de Linux-kernel krijgt, maar dit klopt niet. Het OS gebruikt bij release nog steeds Linux 6.19.
Dat het ondertussen kernel 7 heeft door een update was ik niet van op de hoogte. Dacht eerst dat de reden ervan was omdat er een performance regressie in 7 zit voor Postgresql.
Lubuntu is een LTS-versie (26.04) en wordt ondersteund tot april 2029 en focust zich op stabiliteit, maar Fedora zal veel up-to-dater blijven (cutting edge), en met nieuwe hardware is dat juist wat je wil. Updates en fixes sneller doorgevoerd in de up-to-date kernel. Precies zoals je zei.
Leuk voor nieuwe hardware. TS heeft idd net een nieuw systeem gekocht, maar het zal net zo goed ondersteund worden door Ubuntu 26.04 als door Fedora 44 momenteel. Een installatie doe je vaak voor een langere tijd dan 9 maanden voordat je weer met upgrades aan de gang moet. Toegegeven, die van Fedora werken aanzienlijk beter dan Ubuntu, maar stabiliteit wil je ook. Je noemt het ook goed, Fedora is cutting edge. Je kan er je vingers aan snijden bij wijze van spreken. Terwijl Ubuntu de eerste paar maanden na release wat ruwe randjes kan hebben, is het met LTS versies vaak wel opgelost bij de .1 release.

Voor de rest is de keus van distro een persoonlijke. TS kent Ubuntu al en wil daar nu mee verder. Het issue is nu ook niet welke beter is, maar überhaupt kunnen starten van media. Uitgaande dat de stick volgens de documentatie van Ubuntu is gemaakt, zou Fedora net zo problemen geven.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Bedankt voor de input, maar ik wil kiezen tussen lubuntu en ubuntu, andere linux smaken wil ik me maar niet in verdiepen, ben nogal een gewoontedier, en toch wel een leek op PC gebied.

Ik kan helaas geen foto maken heb geen camera (dus ook geen mobiele telefoon)

Ik heb booten geprobeerd met een volledige afsluiting van het systeem en met opnieuw opstarten en dan op delete drukken om in de bios te komen. Windows startte steeds weer op.

Heb een heel to do lijstje erbij, maar dat blijkt dus niet zo compleet te zijn. Zijn er waarschijnlijk vanuit gegaan dat ik precies weet wat alles betekend.

Een ubuntu iso (ipv lubuntu) op de usb zetten gaat nu natuurlijk ook niet, want ik kom de pc niet meer in...en op mijn ubuntu laptop werkte het niet.

I.v.m. met Pin aanpassen....Wat is een tmp beveiligingchip? (tmp in dit geval, ik snap niets van al die afkortingen. Waar kan ik dat dan aanpassen? Ik kan in windows een nieuwe "PIN" aanmaken, maar dan sturen ze mij een email, waar ik dan helemaal niet naar toe kan omdat ik niet in windows kom.....heel logisch allemaal.....not

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

franssie

Save the albatross

Heb iets dergelijks gehad toen ik laatst een Surface Go 3 over zette naar Ubuntu 26.04.
Uiteindelijk werd zelfs mijn bitlocker niet vrijgegeven en moest ik de recovery key opgeven (die gelukkig in mijn MS account als backup zat, was wel even typen).
Maar zolang je windows nog opstart zou ik eerst kijken of je een recovery kan doen in de vorm van een herinstallatie zodat windows weer werkt.
Van daaruit kan je dan weer een installatie USB stick maken, maar eerst alles vwb security in bios.uefi uitzetten en dan defender uit (als het al aanstond).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Saekerhett
Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Heel simpel: release notes en bijbehorend artikel. Zie ook nieuws: Fedora 44 is officieel uitgebracht met Gnome 50 - update

[...]

Dat het ondertussen kernel 7 heeft door een update was ik niet van op de hoogte. Dacht eerst dat de reden ervan was omdat er een performance regressie in 7 zit voor Postgresql.

[...]

Leuk voor nieuwe hardware. TS heeft idd net een nieuw systeem gekocht, maar het zal net zo goed ondersteund worden door Ubuntu 26.04 als door Fedora 44 momenteel. Een installatie doe je vaak voor een langere tijd dan 9 maanden voordat je weer met upgrades aan de gang moet.
Je kunt gewoon releases upgraden als je wil, dat stelt niet zoveel voor...

Nogmaals, je wil juist bij nieuwe hardware dat de software daarbij aansluit en dus ook recent is. Fedora zal op een gegeven moment meegaan naar kernel 7.1, 7.2 etc, waarbij fouten worden opgelost die juist van toepassing zijn op nieuwe hardware. Kubuntu LTS is conservatiever en zal niet zo snel meelopen.

Als het een server zou zijn met hardware van vijf jaar zou zou ik helemaal niet Fedora aanraden, maar Debian bijvoorbeeld...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows is echt een draak met de "eis" om een online account te gebruiken. En dan voor 'eenvoud' maar een pin ipv je wachtwoord. Daar zou je trouwens ook nog mee moeten kunnen inloggen als je op 'meer opties' klikt. Mogelijk is het icoontje niet zichtbaar (bug in Windows, geen idee of dat al is opgelost), maar de knop is er functioneel wel.

TPM staat trouwens voor Trusted Platform Module, een beveiliginschip dat cryptografische informatie bevat. Simpel gezegd, het doet versleuteling. Hier staat ook je wachtwoord in opgeslagen als je met PIN inlogt op Windows. De PIN die je invoert ontgrendeld de kluis. Maar als de kluis een iets andere combinatie krijgt omdat je een BIOS instelling hebt aangepast, kan je PIN deze niet meer de kluis openen. Herstel je de instelling, dan wordt de combinatie weer beschikbaar.

Als je helemaal geen Windows meer wilt en (L)ubuntu wilt installeren met de media die je hebt, kan je nog proberen om de linker shift ingedrukt te houden en dan kiezen voor 'herstarten'. Je krijgt dan een nieuw scherm met opstartopties. Daar zou je de USB stick moeten kunnen selecteren om van op te starten. Het systeem herstart dan en als de stick in orde is om mee te kunnen starten, zal het dat ook doen.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Hoe kan ik nou een herinstallatie doen, ik heb bij de pc helemaal niets bij gekregen, vroeger kreeg je er tenminste nog een schijf bij. (laatste windows systeem dat ik gebruikt heb was 7 (beviel me wel heel goed, nooit problemen mee gehad)

De nieuwe code die windows zogenaamd naar mijn (al heel lang niet meer gebruikte) outlook account zou sturen voor een nieuwe code heb ik niet binnen gekregen. Wat nu?

Hero of time (Ik ook Zelda fan;), jij schijnt goed te begrijpen in welke predicament ik me bevind.

Ik heb niet gezien dat windows opstart, wanneer druk ik die shift knop precies in?

En kun je me dan ook zeggen hoe ik de instellingen herstel?

• franssie

franssie

Save the albatross

@ZegMaarPe Als het goed is staat de recovery partitie nog op je SSD.
Zoekterm: how to enter recovery mode windows 11

When you restart your PC, press and hold the Shift key while you select Power > Restart.

edit: Dus niet bij het opstarten maar echt bij het afsluiten via windows/power/restart shift indrukken en ingebrukt blijven houden tot ie opnieuw opstart, je krijgt dan een recovery optie.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 09-06-2026 17:40 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals hierboven net staat. Als je op het inlogscherm van Windows bent, klik je rechts onderin om 't systeem af te sluiten of herstarten. Kies daar voor herstarten terwijl je dus de linker shift ingedrukt houdt. Je hoeft hiervoor niet ingelogd te zijn gelukkig. Mogelijk heb je ook de optie 'Windows herstellen', om het opnieuw te installeren. Je kan tegenwoordig (sinds W10) Windows opnieuw laten installeren zonder de boel te moeten formatteren e.d. vanuit Windows zelf. Je bent dan wel je data kwijt, maar dat lijkt niet zo'n probleem te zijn?

Commandline FTW

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:23
En mocht je daarna alsnog Linux willen zou je een 'Linux install party' of een 'Linux cafe' kunnen bezoeken met je PC, die worden regelmatig door het land heen door lokale groepen georganiseerd.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:15

m-vw

Dus?

Als alles weer draait moet je eens kijken naar energiebeheer in je controle paneel. Daar moet je snel opstarten of iets dergelijks uitzetten. Dan wordt windows nl. echt afgesloten en zal na installatie linux waarschijnlijk wel opstarten.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik neem aan dat er uiteindelijk sowieso linux op moet komen, maar zoals ik al schreef werkte het bij mij niet om Ubuntu te instaleren zonder eerst in Windows en Uefi alle beveiliging uit te zetten, inclusief bitlocker.
Wat me eigenlijk bij een volgend punt brengt, hoe zet je dat weer aan in linux/Ubuntu?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
ZegMaarPe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:38:
Heb windows bij het eerste gebruik allerlei onzin doorgegeven want zij mogen niet te veel van mij weten, vertrouw ze voor geen meter, maar een "pin" dus wel

Waar in de bios kan ik die pin beveiliging uitschakelen?
Gebruik dan een lokaal account bij het opnieuw installeren van Windows.
Beveiligd opstarten/secure boot kan je ook uitzetten is niet essentieel nodig.
Eerst even rondkijken in het Windows subforum kan dan wel helpen:

[Windows 11] Ervaringen & Discussie - Lokale account Rufus etc.
[Windows 11} Vergrendelscherm/aanmeldscherm

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:06:
Windows is echt een draak met de "eis" om een online account te gebruiken.
Dat kan je ontwijken door de computer van internet te houden bij de installatie. Dus geen netwerkkabel en ook niet verbinden met de Wifi bij de installatie. Moest ik pas geleden bij een (ex-)werklaptop doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gambieter schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Dat kan je ontwijken door de computer van internet te houden bij de installatie. Dus geen netwerkkabel en ook niet verbinden met de Wifi bij de installatie. Moest ik pas geleden bij een (ex-)werklaptop doen.
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens. MS zit het heel erg op te dringen, maar is nog te omzeilen. Echter als het al 25H2 is, doet 'oobe\skipnro' het niet meer.

Commandline FTW

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:55:
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens. MS zit het heel erg op te dringen, maar is nog te omzeilen. Echter als het al 25H2 is, doet 'oobe\skipnro' het niet meer.
Klopt, maar mijn optie doet het nog wel met 25H2 :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ZegMaarPe
Dank, dit zijn tips waar ik hopelijk mee uit de voeten kan (alhoewel 25H2 me dan niks zegt.)

Ga ik morgen even goed voor zitten.

Laat weten of het gelukt is ja of nee, leer hier natuurlijk wel weer veel van.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
gambieter schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:34:
gambieter schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:04:
Klopt, maar mijn optie doet het nog wel met 25H2 :)
Dat werkt dus alleen als je een aangepaste Windows 11 installatie gebruikt zoals bijvoorbeeld via Rufus.
Anders moet je de nieuwe methode gebruiken:
Google: Windows 11 "start ms-cxh:localonly"
Werkt trouwens ook bij Windows 10.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The_Doman schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:06:
Dat werkt dus alleen als je een aangepaste Windows 11 installatie gebruikt zoals bijvoorbeeld via Rufus.
Anders moet je de nieuwe methode gebruiken:
Google: Windows 11 "start ms-cxh:localonly"
Werkt trouwens ook bij Windows 10.
Ah, dat zou kunnen. Weet niet meer of ik dat gedaan heb ;)

Pagina: 1