Windows 11 eraf Lubuntu erop.....Grrrrr

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZegMaarPe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-06 12:20
Mijn vraag

Heb net een nieuwe PC gekocht (Acer veriton mini pc), want mijn oude laptop ging toch wel erg raar doen (vastlopen bv. dat ik verder niets meer kon dan de stroom te laten leeglopen. Achteraf denk ik dat het komt omdat ik er ubuntu op had staan ipv het veel lichter Lubuntu, het was nogal een oudje, van mijn broer gekregen die er nog windows 8 op draaide) Ubuntu is er door iemand anders voor mij opgezet.

Nu komen nieuwe PC's alleen met windows (in dit geval 11) dus dat wil ik er eigenlijk af hebben, en er lubuntu opzetten (of kan ik misschien dan toch beter voor ubuntu kiezen (heb beide systemen gebruikt en lubuntu beviel me wel, maar ben ook nu gewend aan ubuntu)

Het is me eindelijk wel gelukt om een opstart usb te maken met Lubuntu erop en er werd mij verteld dat installeren een fluitje van een cent zou zijn, maar niets is minder waar. (of in ieder geval eerst opstarten vanaf usb om uit te proberen)

Ik ga naar het boot menu en zeg dat er geboot moet worden vanaf usb, maar windows start gewoon weer op.

Weer info opgezocht en dan moet ik in het bootmenu het beveiligd opstarten uitschakelen (maar welke precies? zie meerdere opties, durf dan niet verder.

opstartvolgorde aangepast usb verplaatst naar boven.

En nu na opstarten zie ik nog steeds dat opstartscherm van windows (wazig), maar ik kom er niet meer in omdat mijn "pin" niet meer wordt herkend, moet een nieuwe aanvragen en die sturen ze dan naar mijn emailaccount, maar ik kan op die PC helemaal niet meer op het internet komen, dus ja, Hoe kom ik nou weer in de PC of aan een andere "PIN"?

Heb windows bij het eerste gebruik allerlei onzin doorgegeven want zij mogen niet te veel van mij weten, vertrouw ze voor geen meter, maar een "pin" dus wel

Waar in de bios kan ik die pin beveiliging uitschakelen?

Ik zag wel ergens in de bios staan wie er over gegevens mag gaan, maar wie ben ik? en wie moet ik wel en niet uitzetten?

Mijn kennis is beperkt, vooral van al die IT termen die me niets zeggen, zou graag plaatjes willen zien erbij wat ik precies moet aan klikken, maar heb die tot nu toe niet kunnen vinden.

ben niet al te bang geweest om te formatteren (usb stick want was toch leeg, maar dat ging ook al faliekant mis en ik heb nu een nieuwe 64 GB usb stick waar ik niets mee kan, moest een nieuwe kopen en met Rufus Lubuntu erop gezet. Die werkt, maar nu nog Lubuntu opstarten. PC staan ook nog geen belangrijke bestanden op.

Heb momenteel toch maar weer mijn laptop in gebruik, die doet het tenminste als ik niet te veel dingen tegelijk doe.

Alle hulp en advies is welkom.

...

Alle reacties

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:55
Volgens mij is het in de bios (of UEFI tegenwoordig) nu een rommeltje met secure boot, keys en Windows en Lubuntu door elkaar. Als het goed is kun je ergens een 'factory default' kiezen. Waar weet ik niet, want dat verschilt per moederbord.

Daarna zou je volgens mij prima met secure boot on een installatie moeten kunnen starten...

Waarom trouwens Lubuntu? In jouw geval zou ik veel eerder kiezen voor Fedora. Meer up-to-date, ook qua drivers, en dat is precies wat je wil bij nieuwe hardware. Desktop environment mag je zelf kiezen (GNOME / KDE, whatever).

Maar misschien kun je zelf even een foto plaatsen van UEFI menu's waar je vastloopt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat mis is met je PIN is dat die gekoppeld is aan de staat van de TPM beveiligingschip. Omdat je een instelling hebt aangepast, mogelijk dus Secure Boot, verandert de staat hiervan en kan je niet meer de PIN gebruiken totdat je de instelling terug zet.
Zomaar de boel naar factory defaults gooien is geen oplossing en doet mogelijk meer kwaad dan goed!

Ubuntu en hun andere smaken zoals Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu zouden in staat moeten zijn om te kunnen starten met Secure Boot aan. Enige reden waarom het niet wil starten die ik kan bedenken is dat Windows niet volledig is afgesloten en het systeem in een soort sleep/resume staat heeft gezet. Standaard als je Windows 'afsluit' wordt de huidige staat als een soort hibernate opgeslagen om sneller te kunnen starten. Maar dat geeft dus ook gelijk issues als je van andere media wilt starten.

@Saekerhett, er zit met de recente releases maar weinig verschil tussen Fedora en Ubuntu. Ze zijn kort na elkaar uitgebracht namelijk, beide in april. En om je 'meer up-to-date' mening wat af te zwakken, Fedora gebruikt kernel 6.19, terwijl Ubuntu 7.0 gebruikt. Is een bewuste keus van Fedora, maar het is dus niet de meest up-to-date stuk wat ze leveren. En waar zitten de drivers in? Juistem, in de kernel. ;) En als je komt "maar MESA dan?" Aardig, maar m'n bluetooth en netwerkkaart hebben daar niks mee te maken om te functioneren. :P En al heb je de meest recente MESA versie, als je videokaart niet door de kernel ondersteund wordt, heb je daar ook niks aan.

Commandline FTW

• Saekerhett
Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
@Saekerhett, er zit met de recente releases maar weinig verschil tussen Fedora en Ubuntu. Ze zijn kort na elkaar uitgebracht namelijk, beide in april. En om je 'meer up-to-date' mening wat af te zwakken, Fedora gebruikt kernel 6.19, terwijl Ubuntu 7.0 gebruikt.
Dat is niet waar, Fedora gebruikt eveneens kernel 7.0, dus hoe kom je daarbij?

Lubuntu is een LTS-versie (26.04) en wordt ondersteund tot april 2029 en focust zich op stabiliteit, maar Fedora zal veel up-to-dater blijven (cutting edge), en met nieuwe hardware is dat juist wat je wil. Updates en fixes sneller doorgevoerd in de up-to-date kernel. Precies zoals je zei.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Saekerhett schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Dat is niet waar, Fedora gebruikt eveneens kernel 7.0, dus hoe kom je daarbij?
Heel simpel: release notes en bijbehorend artikel. Zie ook nieuws: Fedora 44 is officieel uitgebracht met Gnome 50 - update
In het artikel stond aanvankelijk dat Fedora 44 een nieuwere versie van de Linux-kernel krijgt, maar dit klopt niet. Het OS gebruikt bij release nog steeds Linux 6.19.
Dat het ondertussen kernel 7 heeft door een update was ik niet van op de hoogte. Dacht eerst dat de reden ervan was omdat er een performance regressie in 7 zit voor Postgresql.
Lubuntu is een LTS-versie (26.04) en wordt ondersteund tot april 2029 en focust zich op stabiliteit, maar Fedora zal veel up-to-dater blijven (cutting edge), en met nieuwe hardware is dat juist wat je wil. Updates en fixes sneller doorgevoerd in de up-to-date kernel. Precies zoals je zei.
Leuk voor nieuwe hardware. TS heeft idd net een nieuw systeem gekocht, maar het zal net zo goed ondersteund worden door Ubuntu 26.04 als door Fedora 44 momenteel. Een installatie doe je vaak voor een langere tijd dan 9 maanden voordat je weer met upgrades aan de gang moet. Toegegeven, die van Fedora werken aanzienlijk beter dan Ubuntu, maar stabiliteit wil je ook. Je noemt het ook goed, Fedora is cutting edge. Je kan er je vingers aan snijden bij wijze van spreken. Terwijl Ubuntu de eerste paar maanden na release wat ruwe randjes kan hebben, is het met LTS versies vaak wel opgelost bij de .1 release.

Voor de rest is de keus van distro een persoonlijke. TS kent Ubuntu al en wil daar nu mee verder. Het issue is nu ook niet welke beter is, maar überhaupt kunnen starten van media. Uitgaande dat de stick volgens de documentatie van Ubuntu is gemaakt, zou Fedora net zo problemen geven.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Bedankt voor de input, maar ik wil kiezen tussen lubuntu en ubuntu, andere linux smaken wil ik me maar niet in verdiepen, ben nogal een gewoontedier, en toch wel een leek op PC gebied.

Ik kan helaas geen foto maken heb geen camera (dus ook geen mobiele telefoon)

Ik heb booten geprobeerd met een volledige afsluiting van het systeem en met opnieuw opstarten en dan op delete drukken om in de bios te komen. Windows startte steeds weer op.

Heb een heel to do lijstje erbij, maar dat blijkt dus niet zo compleet te zijn. Zijn er waarschijnlijk vanuit gegaan dat ik precies weet wat alles betekend.

Een ubuntu iso (ipv lubuntu) op de usb zetten gaat nu natuurlijk ook niet, want ik kom de pc niet meer in...en op mijn ubuntu laptop werkte het niet.

I.v.m. met Pin aanpassen....Wat is een tmp beveiligingchip? (tmp in dit geval, ik snap niets van al die afkortingen. Waar kan ik dat dan aanpassen? Ik kan in windows een nieuwe "PIN" aanmaken, maar dan sturen ze mij een email, waar ik dan helemaal niet naar toe kan omdat ik niet in windows kom.....heel logisch allemaal.....not

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:40

franssie

Save the albatross

Heb iets dergelijks gehad toen ik laatst een Surface Go 3 over zette naar Ubuntu 26.04.
Uiteindelijk werd zelfs mijn bitlocker niet vrijgegeven en moest ik de recovery key opgeven (die gelukkig in mijn MS account als backup zat, was wel even typen).
Maar zolang je windows nog opstart zou ik eerst kijken of je een recovery kan doen in de vorm van een herinstallatie zodat windows weer werkt.
Van daaruit kan je dan weer een installatie USB stick maken, maar eerst alles vwb security in bios.uefi uitzetten en dan defender uit (als het al aanstond).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Saekerhett
Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Heel simpel: release notes en bijbehorend artikel. Zie ook nieuws: Fedora 44 is officieel uitgebracht met Gnome 50 - update

[...]

Dat het ondertussen kernel 7 heeft door een update was ik niet van op de hoogte. Dacht eerst dat de reden ervan was omdat er een performance regressie in 7 zit voor Postgresql.

[...]

Leuk voor nieuwe hardware. TS heeft idd net een nieuw systeem gekocht, maar het zal net zo goed ondersteund worden door Ubuntu 26.04 als door Fedora 44 momenteel. Een installatie doe je vaak voor een langere tijd dan 9 maanden voordat je weer met upgrades aan de gang moet.
Je kunt gewoon releases upgraden als je wil, dat stelt niet zoveel voor...

Nogmaals, je wil juist bij nieuwe hardware dat de software daarbij aansluit en dus ook recent is. Fedora zal op een gegeven moment meegaan naar kernel 7.1, 7.2 etc, waarbij fouten worden opgelost die juist van toepassing zijn op nieuwe hardware. Kubuntu LTS is conservatiever en zal niet zo snel meelopen.

Als het een server zou zijn met hardware van vijf jaar zou zou ik helemaal niet Fedora aanraden, maar Debian bijvoorbeeld...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows is echt een draak met de "eis" om een online account te gebruiken. En dan voor 'eenvoud' maar een pin ipv je wachtwoord. Daar zou je trouwens ook nog mee moeten kunnen inloggen als je op 'meer opties' klikt. Mogelijk is het icoontje niet zichtbaar (bug in Windows, geen idee of dat al is opgelost), maar de knop is er functioneel wel.

TPM staat trouwens voor Trusted Platform Module, een beveiliginschip dat cryptografische informatie bevat. Simpel gezegd, het doet versleuteling. Hier staat ook je wachtwoord in opgeslagen als je met PIN inlogt op Windows. De PIN die je invoert ontgrendeld de kluis. Maar als de kluis een iets andere combinatie krijgt omdat je een BIOS instelling hebt aangepast, kan je PIN deze niet meer de kluis openen. Herstel je de instelling, dan wordt de combinatie weer beschikbaar.

Als je helemaal geen Windows meer wilt en (L)ubuntu wilt installeren met de media die je hebt, kan je nog proberen om de linker shift ingedrukt te houden en dan kiezen voor 'herstarten'. Je krijgt dan een nieuw scherm met opstartopties. Daar zou je de USB stick moeten kunnen selecteren om van op te starten. Het systeem herstart dan en als de stick in orde is om mee te kunnen starten, zal het dat ook doen.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Hoe kan ik nou een herinstallatie doen, ik heb bij de pc helemaal niets bij gekregen, vroeger kreeg je er tenminste nog een schijf bij. (laatste windows systeem dat ik gebruikt heb was 7 (beviel me wel heel goed, nooit problemen mee gehad)

De nieuwe code die windows zogenaamd naar mijn (al heel lang niet meer gebruikte) outlook account zou sturen voor een nieuwe code heb ik niet binnen gekregen. Wat nu?

Hero of time (Ik ook Zelda fan;), jij schijnt goed te begrijpen in welke predicament ik me bevind.

Ik heb niet gezien dat windows opstart, wanneer druk ik die shift knop precies in?

En kun je me dan ook zeggen hoe ik de instellingen herstel?

• franssie

franssie

Save the albatross

@ZegMaarPe Als het goed is staat de recovery partitie nog op je SSD.
Zoekterm: how to enter recovery mode windows 11

When you restart your PC, press and hold the Shift key while you select Power > Restart.

edit: Dus niet bij het opstarten maar echt bij het afsluiten via windows/power/restart shift indrukken en ingebrukt blijven houden tot ie opnieuw opstart, je krijgt dan een recovery optie.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 09-06-2026 17:40 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals hierboven net staat. Als je op het inlogscherm van Windows bent, klik je rechts onderin om 't systeem af te sluiten of herstarten. Kies daar voor herstarten terwijl je dus de linker shift ingedrukt houdt. Je hoeft hiervoor niet ingelogd te zijn gelukkig. Mogelijk heb je ook de optie 'Windows herstellen', om het opnieuw te installeren. Je kan tegenwoordig (sinds W10) Windows opnieuw laten installeren zonder de boel te moeten formatteren e.d. vanuit Windows zelf. Je bent dan wel je data kwijt, maar dat lijkt niet zo'n probleem te zijn?

Commandline FTW

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:32
En mocht je daarna alsnog Linux willen zou je een 'Linux install party' of een 'Linux cafe' kunnen bezoeken met je PC, die worden regelmatig door het land heen door lokale groepen georganiseerd.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:43

m-vw

Dus?

Als alles weer draait moet je eens kijken naar energiebeheer in je controle paneel. Daar moet je snel opstarten of iets dergelijks uitzetten. Dan wordt windows nl. echt afgesloten en zal na installatie linux waarschijnlijk wel opstarten.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik neem aan dat er uiteindelijk sowieso linux op moet komen, maar zoals ik al schreef werkte het bij mij niet om Ubuntu te instaleren zonder eerst in Windows en Uefi alle beveiliging uit te zetten, inclusief bitlocker.
Wat me eigenlijk bij een volgend punt brengt, hoe zet je dat weer aan in linux/Ubuntu?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:36
ZegMaarPe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:38:
Heb windows bij het eerste gebruik allerlei onzin doorgegeven want zij mogen niet te veel van mij weten, vertrouw ze voor geen meter, maar een "pin" dus wel

Waar in de bios kan ik die pin beveiliging uitschakelen?
Gebruik dan een lokaal account bij het opnieuw installeren van Windows.
Beveiligd opstarten/secure boot kan je ook uitzetten, is niet essentieel nodig.
Eerst even rondkijken in het Windows subforum kan dan wel helpen:

[Windows 11] Ervaringen & Discussie - Lokale account Rufus etc.
[Windows 11} Vergrendelscherm/aanmeldscherm

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:06:
Windows is echt een draak met de "eis" om een online account te gebruiken.
Dat kan je ontwijken door de computer van internet te houden bij de installatie. Dus geen netwerkkabel en ook niet verbinden met de Wifi bij de installatie. Moest ik pas geleden bij een (ex-)werklaptop doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gambieter schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Dat kan je ontwijken door de computer van internet te houden bij de installatie. Dus geen netwerkkabel en ook niet verbinden met de Wifi bij de installatie. Moest ik pas geleden bij een (ex-)werklaptop doen.
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens. MS zit het heel erg op te dringen, maar is nog te omzeilen. Echter als het al 25H2 is, doet 'oobe\skipnro' het niet meer.

Commandline FTW

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:55:
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens. MS zit het heel erg op te dringen, maar is nog te omzeilen. Echter als het al 25H2 is, doet 'oobe\skipnro' het niet meer.
Klopt, maar mijn optie doet het nog wel met 25H2 :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ZegMaarPe
Dank, dit zijn tips waar ik hopelijk mee uit de voeten kan (alhoewel 25H2 me dan niks zegt.)

Ga ik morgen even goed voor zitten.

Laat weten of het gelukt is ja of nee, leer hier natuurlijk wel weer veel van.

• The_Doman
gambieter schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:34:
gambieter schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:04:
Klopt, maar mijn optie doet het nog wel met 25H2 :)
Dat werkt dus alleen als je een aangepaste Windows 11 installatie gebruikt zoals bijvoorbeeld via Rufus.
Anders moet je de nieuwe methode gebruiken:
Google: Windows 11 "start ms-cxh:localonly"
Werkt trouwens ook bij Windows 10.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The_Doman schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:06:
Dat werkt dus alleen als je een aangepaste Windows 11 installatie gebruikt zoals bijvoorbeeld via Rufus.
Anders moet je de nieuwe methode gebruiken:
Google: Windows 11 "start ms-cxh:localonly"
Werkt trouwens ook bij Windows 10.
Ah, dat zou kunnen. Weet niet meer of ik dat gedaan heb ;)

• ZegMaarPe
Sorry, ik ben bang dat ik net een beetje teveel verschillende tips heb gekregen, want ik weet even niet wat ik nu eerst en laatst moet doen.
Wat me nu is gelukt is met de shift key ingedrukt opnieuw opstarten. Ik kom dan in een blauw scherm met choose an option (in het Engels allemaal weer....) Dan kan ik kiezen tussen "continue" (denk ik niet), "troubleshoot" en "turn off PC" (denk ik ook niet) Wat is hier trouwens anders aan dan in de Bios (of UEFI)? Lijkt op elkaar.
Maar als ik dan kies voor troubleshoot krijg ik weer een menu met sub menu's
Welke van die options moet ik naar toe? Reset your PC? (die is wel simpel wat ik hoef niets te bewaren) of advanced Options, waar ik weer 6 keuzes heb?
Bij die advanced options zie ik wel staan command prompt (voor start ms-cxh:localonly?) en start up settings
Ik durf even niet te experimenteren. Ook weet ik niet wanneer ik de shift/F10 moet doen. Ik heb begrepen tijdens installatie windows 11 maar ik heb geen installatie gegevens. (Misschien tijdens reset your PC en dan shift/F10?)
(Heb de internet kabel in mijn laptop, dus PC is op dit moment stand allone).
Sorry dat ik dom overkom, ik heb al heel lang niks met windows te maken gehad en ubuntu gaf weinig tot niks problemen, en heb een 60+ brein inmiddels. En microsoft is crimineel
Het laatste linux repair cafe in Groningen was 1 juni.....darn, pas in augustus weer. Er is er nog wel een in Leeuwarden a.s. vrijdag....Misschien moet ik daar dan even heen als ik in ieder geval weer in windows kan komen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Reset your PC is dacht ik de juiste optie.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Shift+F10 is alleen voor als je in de Windows installatie of OOBE zit. Je wilt effectief van Windows af, dus die is nu even niet nodig.
Reset PC is alleen als je dus Windows nog wilt gebruiken voor een paar dingen, want je kan nu niet inloggen. Maar is dat ook echt nodig gezien je Ubuntu wilt installeren?

Bij je Advanced Options zie je dus Startup Settings. Dat zou je een keuze menu moeten geven om met iets anders te kunnen starten of naar je UEFI/BIOS instellingen te gaan. Als de stick er al in zit, zou dus USB device er bij moeten staan. Dat is effectief wat je wilt om Ubuntu te installeren.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Het geeft me geen keuze menu, alleen wat er allemaal gebeurt, en dan kan ik alleen op restart klikken. Of ik moet iets over het hoofd zien?

Wacht, het vertelt me wat ik allemaal kan doen als ik restart.

Moet ik dan tijdens deze restart shiftF10 in drukken? Of niet, en de Boot usb van lubuntu in de PC stoppen (zit er nu nog niet in)

[ Voor 100% gewijzigd door ZegMaarPe op 10-06-2026 14:32 ]

• ZegMaarPe
Kom er niet uit, moet ook de hele tijd mijn muis en toetsenbord omwisselen van mijn laptop naar de PC, want die werken al allebei niet meer op die ouwe laptop van mij.

Maar het moet maar even zo.

Ik heb op restart geklikt (toch maar) en omdat ik (denk ik) geen keuze maakte (want mijn muis en toetsenbord zat er nog niet in) ging de PC gewoon helemaal uit. Kon ik weer van voren af aan beginnen, nu met de USB erin, maar daar doet ie niks mee kom steeds in een scherm dat me de pin wil laten veranderen. (En me aan het internet wil koppelen) ---> PC weer helemaal uit, usb eruit, en weer opstarten met shift, kom ik weer in het menu waar ik inzat.

Toen geprobeerd via advanced options---> UEFI, maar dan kom ik weer in de BIOS en dan weet ik het niet meer.

Blijf dus maar in kringetjes ronddraaien. Hopeloos geval (ik)

Ik denk dat ik vrijdag maar even met de PC (gelukkig een mini) naar Leeuwarden ga daar is nog een Linux repair cafe. Denk dat professionele hulp hierbij wel nodig is. Ik heb teveel keuzeopties en daar kan ik moeilijk mee omgaan.

Vraag ik later nog wel hoe ik van dat microsoft account af kan komen.

• The_Doman
ZegMaarPe schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:45:
Wat me nu is gelukt is met de shift key ingedrukt opnieuw opstarten. Ik kom dan in een blauw scherm met choose an option (in het Engels allemaal weer....)

Welke van die options moet ik naar toe? Reset your PC? (die is wel simpel wat ik hoef niets te bewaren) of advanced Options, waar ik weer 6 keuzes heb?
Kies dan "Reset your PC"
Daarna krijg je, al dan niet in het Engels:
Deze PC opnieuw instellen
Kies dan:
Lokaal opnieuw Installeren
Daarna:
Alleen bestanden verwijderen
Daarna wordt nog eens gevraagd of je het zeker weet.
ZegMaarPe schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:45:
Ik durf even niet te experimenteren. Ook weet ik niet wanneer ik de shift/F10 moet doen. Ik heb begrepen tijdens installatie windows 11 maar ik heb geen installatie gegevens. (Misschien tijdens reset your PC en dan shift/F10?)
Het SHIFT+F10 en "start ms-cxh:localonly" voer je pas uit als er gevraagd wordt om een internetverbinding of een online account aan te maken.
Wachtwoord kan/mag je ook leeg laten tijdens aanmaken van een lokaal account.
Zie ook uitleg/voorbeeld op deze site:

PeteNetLive: Windows 11 Bypass Microsoft Account Requirement

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de eenvoud, dat hele shift+F10 even vergeten, want dat is dus alleen als je Windows reset/herinstalleert. Maar dat wil je eigenlijk niet, het liefste start je de installatie van Ubuntu.

Dat je naar het UEFI/BIOS kan komen is wel handig. Van hieruit kan je namelijk ook kiezen om eenmalig van een ander apparaat op te starten. Met de installatie stick erin zou deze als boot override beschikbaar moeten zijn. In theorie, als de stick goed is gemaakt en het systeem het ook snapt (die twee zijn niet altijd hetzelfde), start het dan van die stick en kan je Ubuntu installeren.

Als je de USB stick eerder hebt gebruikt om Ubuntu mee te installeren, kan je er wel vanuit gaan dat de stick zelf in orde is en opstartbaar.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Ja, ik heb deze (nieuwe) stick maandag aangemaakt, maar vond daarna ook nog een oude, waarvan ik niet wist dat ik die nog had (wel met een ouder lubuntu erop dus) Heb me wat iso erop zetten volgens mij goed aan de instructies gehouden.

Ik ga morgen nog even proberen met de stap voor stap instructies van The_Doman of het lukt.

Wil jullie toch vast even bedanken voor het geduld wat jullie met mij hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door ZegMaarPe op 11-06-2026 00:15 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als gebruikers moeite tonen en welwillend zijn, hebben we genoeg geduld. :)

Voor het maken van de stick, ik mag hopen dat je niet de .iso als bestand erop hebt gezet, maar een tool als Rufus of Belana Etcher hebt gebruikt om die erop te schrijven zoals je vroeger ook een .iso op cd brandde.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Ja, ik heb Rufus gebruikt (toen windows het nog deed, ik moest dat hele menu ook wel door anders kon ik het niet, nu enorme spijt van)

Had ik maar eerder geweten dat ik het zonder de internet kabel moest doen, maar ja, ik heb windows al zo lang niet meer gebruikt. Mijn zoon zat nog lang op de Pc die ermee gestopt is (zat zelf op de ubuntu laptop) waar we nog windows7 op draaiden (vanaf 2007). Was er dus niet van op de hoogte dat Microsoft inmiddels tot zo een laag niveau gezakt was.

Maar goed, ik ben nu bezig met de reset, en het schijnt nu goed te gaan...(houden zo, Pe)

Zit nu in het scherm dat ik al die beveiligingsvragen moet bedenken, en wat er daarna gebeurt moet ik nog zien, staat even stil omdat ik de muis en toetsenbord moet omzetten om deze reply te plaatsen.

heb alleen wel een verkeerd toetsenbordsysteem opgegeven, maar ik ga ervan uit dat ik dat nog kan aanpassen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toetsenbordindeling kan je idd nog aanpassen naderhand, gelukkig. Als er beveiligsvragen komen, ben je mogelijk al voorbij het punt om een lokaal account te maken. Je merkt het iig snel genoeg als het om wat internet zaken vraagt, als het niet stiekem je wifi instellingen heeft behouden na de reset. Na het kiezen van je toetsenbordindeling wil het namelijk al direct met internet verbinden. Dat is wanneer je die omzeiling wilt doen.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Ik werk niet met Wifi, alles is bedraad en ik heb als het goed is Wifi op mijn router uitgezet.

Ik kwam tijden het resetten wel de vraag tegen welke Wifi(hotspot?) ik wilde gebruiken, maar die heb ik omzeild met de opdrachtpromt...Toch?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, dat is wanneer je dat doet idd. Het zou dan waarschijnlijk opnieuw opstarten en je een lokaal account laten maken. Of wat het ook maar met de nieuwe methode doet. In ieder geval niet door drammen voor een Microsoft account.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Tja, volgens mij heb ik inmiddels wèl een microsoft account, en daar wil ik natuurlijk ook vanaf, maar dat is nu even van latere zorg

Kun je me trouwens ook vertellen welk toetsenbord instelling ik moet kiezen, want daar snap ik nou ook niks meer van. Moest nu ook de hele tijd bij het opstarten (voordat alles in de soep liep) een andere indeling kiezen Engels, Belgisch en Amerikaans.......een icoontje rechts onderin en dan kreeg ik 3 opties, stond de hele tijd op ENG en dan moest ik NED kiezen kon ik gewoon typen, dus ja ik denk kies maar NED nu, maar dat is dus ook weer niet goed

Ga nu eerst maar even verder. (betekent dus dat ik hier weer even niks kan doen)

[ Voor 6% gewijzigd door ZegMaarPe op 11-06-2026 11:04 ]

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:39
Normaal gesproken gebruiken we "VS-Internationaal".

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor Windows wil je Nederland - VS Internationaal. Kies je voor US, dan heb je bijna hetzelfde als met NED, alleen kan je geen accenten op klinkers zetten, zoals ë.

Op Linux wordt er gelukkig niet met landen gewerkt, alleen toetsenbordindelingen. En daar vind ik US - Dead Keys (altgr) de prettigste.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Nou, ik ben er in (denk ik) Krijg een scherm met "zoeken naar".....

Vastgemaakt staat er: aan te klikken (denk ik) microsoft edge en instellingen

Aanbevolen: Welkom bij windows

Wat moet ik nu doen?

Opnieuw opstarten en naar de bios gaan? USB met lubuntu er vast in doen?

Wel de internet kabel er nu in doen? Doe ik nog maar even niet denk ik. Pas als het gelukt is Lubuntu erop te zetten?

Ik kan toch, als ik Lubuntu erop heb staan altijd nog switchen (upgraden) naar Ubuntu mocht ik dat toch op een of andere manier prettiger vinden werken.

[ Voor 16% gewijzigd door ZegMaarPe op 11-06-2026 11:24 ]

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
ZegMaarPe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:19:
Nou, ik ben er in (denk ik) Krijg een scherm met "zoeken naar".....

Vastgemaakt staat er: aan te klikken (denk ik) microsoft edge en instellingen

Aanbevolen: Welkom bij windows

Wat moet ik nu doen?

Opnieuw opstarten en naar de bios gaan? USB met lubuntu er vast in doen?

Wel de internet kabel er nu in doen? Doe ik nog maar even niet denk ik. Pas als het gelukt is Lubuntu erop te zetten?

Ik kan toch, als ik Lubuntu erop heb staan altijd nog switchen (upgraden) naar Ubuntu mocht ik dat toch op een of andere manier prettiger vinden werken.
Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik linux over een bestaande windows installatie geïnstalleerd heb, maar van wat ik me kan herinneren moet de optie "fast startup" ("snel opstarten"?) in windows uitgeschakeld worden om van de usb op te kunnen starten.

Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nu? Met al een lokaal account is er geen probleem mee om met internet te verbinden. Nouja, geen probleem? Het zal gelijk gaan zoeken naar updates om te installeren en dat kan daarna toch wel even duren voordat dat klaar is. Maar je kan iig wel wat instellingen wijzigen om het vervelende 'sleep' staat uit te schakelen, zoals direct hierboven is genoemd. Dan kan je ook weer proberen om vanaf de stick te starten. Iets wat je met je huidige systeem ook nog zou kunnen proberen, om zeker te weten dat de stick ook echt werkt.

Als je nadat Lubuntu erop staat toch liever Ubuntu wilt, is dat in principe niet meer dan het package 'ubuntu-desktop' installeren wat dan alles binnen haalt wat het anders zou doen als je standaard al kiest voor Ubuntu. Je zal dan wel een vraag krijgen welke login manager je wilt gebruiken, want Lubuntu gebruikt denk ik Lightdm terwijl Ubuntu gebruik maakt van GDM. Op het login scherm kan je daarna kiezen welke sessie je wilt, Gnome of LXDE.

Commandline FTW

• The_Doman
ZegMaarPe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:38:
Heb net een nieuwe PC gekocht (Acer veriton mini pc), want mijn oude laptop ging toch wel erg raar doen (vastlopen bv. dat ik verder niets meer kon dan de stroom te laten leeglopen. Achteraf denk ik dat het komt omdat ik er ubuntu op had staan ipv het veel lichter Lubuntu, het was nogal een oudje, van mijn broer gekregen die er nog windows 8 op draaide) Ubuntu is er door iemand anders voor mij opgezet.
ZegMaarPe schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:53:
Kom er niet uit, moet ook de hele tijd mijn muis en toetsenbord omwisselen van mijn laptop naar de PC, want die werken al allebei niet meer op die ouwe laptop van mij.
Ja wat wil je nu eigenlijk zelf?
Als ik dit zo allemaal lees is alles nieuw voor je.
Eerst zorgen dat je nu tenminste een(1) goed werkende PC hebt lijkt mij verstandig.
En dan de oude laptop eerst gebruiken om Linux opnieuw te testen/installeren?
Er zit toch wel een SSD in neem ik aan/hoop ik?

• ZegMaarPe
Waar en wanneer doe ik dat? Snel opstarten uitschakelen.

Ander vraagje: Ik heb nu de PC denk ik voor mij zo gebruiksklaar dat ik er in ieder geval in kan komen om (L)Ubuntu erop te zetten. Ja toch? Is het misschien vanaf nu verstandig om die even met rust te laten en dat morgen maar aan een Linux café over te laten? Ik voel me nog niet helemaal vertrouwd met dit alles. Daarom doe ik de internetkabel er ook nog maar niet in.

SSD is toch een harde schijf? Die zit mag ik hopen toch wel in mijn laptop.

Ik heb gisteren al even de USB's bekeken op de laptop en volgens mij moet het allemaal kloppen.

Wil op dit moment toch niet te veel op mijn laptop rommelen, omdat dat de enige werkende connectie met het internet is om hulp te vragen ...en te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZegMaarPe op 11-06-2026 12:05 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ZegMaarPe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:01:
Waar en wanneer doe ik dat? Snel opstarten uitschakelen.
Dit doe je in Windows bij Energiebeheer. Vanuit het centrale instellingenscherm moet je naar een nieuw scherm gaan om het uit te kunnen zetten. Daar zou een knop/link voor moeten zijn om er te komen en anders als je via het start menu zoekt, het icoontje met een batterij zou dat scherm moeten geven.
Ander vraagje: Ik heb nu de PC denk ik voor mij zo gebruiksklaar dat ik er in ieder geval in kan komen om (L)Ubuntu erop te zetten. Ja toch? Is het misschien vanaf nu verstandig om die even met rust te laten en dat morgen maar aan een Linux café over te laten? Ik voel me nog niet helemaal vertrouwd met dit alles. Daarom doe ik de internetkabel er ook nog maar niet in.
Prima om nog geen netwerkkabel erin te doen. Het werkt nu en je kan vrij proberen om van de USB op te starten. Er zou niet snel wat fout moeten gaan er mee.
SSD is toch een harde schijf? Die zit mag ik hopen toch wel in mijn laptop.
Er zijn twee types: solid state drive met geheugen chips en een mechanische harde schijf met mechanische onderdelen. Die laatste is langzaam vergeleken met een SSD.
Ik heb gisteren al even de USB's bekeken op de laptop en volgens mij moet het allemaal kloppen.

Wil op dit moment toch niet te veel op mijn laptop rommelen, omdat dat de enige werkende connectie met het internet is om hulp te vragen ...en te krijgen.
Idd niet rommelen met je productie systeem. Dat de stick er goed uit ziet is voldoende. Als die toch niet helemaal goed blijkt te zijn, kan men morgen dat bij het café opnieuw maken of hebben ze eigen media om de installatie uit te voeren.

Commandline FTW

• The_Doman
Nu direct Linux erop laten zetten zonder dat zelf te doen en/of weten wat er precies gedaan is lijkt mij op dit moment nog geen goed idee?
Ik zou gewoon eerst je PC online laten gaan en normaal laten updaten.
Al is het maar om te controleren of je nieuwe PC naar behoren werkt?
Let er dan wel op dat Microsoft toch regelmatig zal proberen je over te halen om toch over te schakelen naar een online MS account.
Je kan dat mogelijk wel uitzetten bij de instellingen.
Zoek/kijk daarvoor bij:
Meldingen en Acties
Instellingen / Systeem / Meldingen / Extra Instellingen
Dan de optie uitzetten:
Manieren voorstellen om optimaal gebruik te maken van Windows en het instellen van dit apparaat voltooien
Inderdaad heel verstandig.
Altijd een apart werkend systeem beschikbaar hebben als je experimenteert/dingen uitprobeert/leert met Windows, Linux of elk ander OS.

• ZegMaarPe
Ik kom wel in energiebeheer (via rechtsklik start), maar vind geen icoontje dat lijkt op een batterij. En ook geen optie die lijkt op opstarten. (vast een domme doos..) Heb alleen geen tijd meer om me er meer in te verdiepen, moet zo aan het werk op kantoor.

Ik laat het even zo, en ik ga morgen naar het Linux repair café. Laat wel even weten of het allemaal goed gelukt is.

Vooralsnog, iedereen dank voor alles. _/-\o_

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@The_Doman, er is niet speciaal internet nodig om te werking van het systeem vast te stellen. Voor nu is het systeem in orde en kan er in Windows gewerkt worden. Wie weet wat een update op de schop gooit of het ruiken van internet opeens aan andere dingen doet? Zit de TS straks spontaan weer met een MS account en PIN login. Ik zou dat risico niet durven nemen als ik al niet al te veel er van af weet.

Commandline FTW

• ZegMaarPe
Ik had gezegd dat ik even zou laten weten hoe alles er nu voor staat.

Ben vrijdag naar Leeuwarden geweest, maar moest mijn pc achterlaten omdat er geen beeldscherm was, (gaan vooral uit van laptops). Maar goed, hij is in vertrouwde handen, we kenden elkaar nog van vroeger toen ikzelf nog in die buurt woonde.

Ze werken er vooral met Linux Mint, en we hebben er dan samen maar voor gekozen om dat erop te zetten, is misschien even wennen, maar ik had het gevoel dat het niet al te problematisch hoeft te zijn, het blijft Linux en ben dan tenminste van Windows af.

Mocht het voor mij toch niet zo lekker werken kan ik (omdat er toch nog niks op de PC staat) altijd nog Lu-of Ubuntu erop (laten) zetten. Zo lang nog maar even op de Laptop, die ga ik denk ik zelf proberen te veranderen naar Lubuntu, heb ik toch nog wat oefening met installeren van Linux, maar dan moet ik eerst wel een goed werkende hoofd pc hebben.

Nogmaals bedankt voor alle hulp en input.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:45

Cyphax

Moderator LNX/AI
ZegMaarPe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:12:
Ik had gezegd dat ik even zou laten weten hoe alles er nu voor staat.

Ben vrijdag naar Leeuwarden geweest, maar moest mijn pc achterlaten omdat er geen beeldscherm was, (gaan vooral uit van laptops). Maar goed, hij is in vertrouwde handen, we kenden elkaar nog van vroeger toen ikzelf nog in die buurt woonde.

Ze werken er vooral met Linux Mint, en we hebben er dan samen maar voor gekozen om dat erop te zetten, is misschien even wennen, maar ik had het gevoel dat het niet al te problematisch hoeft te zijn, het blijft Linux en ben dan tenminste van Windows af.

Mocht het voor mij toch niet zo lekker werken kan ik (omdat er toch nog niks op de PC staat) altijd nog Lu-of Ubuntu erop (laten) zetten. Zo lang nog maar even op de Laptop, die ga ik denk ik zelf proberen te veranderen naar Lubuntu, heb ik toch nog wat oefening met installeren van Linux, maar dan moet ik eerst wel een goed werkende hoofd pc hebben.

Nogmaals bedankt voor alle hulp en input.
Mint is een goede keuze, en Mint is ook op Ubuntu gebaseerd dus je hebt uiteindelijk toch een soort Ubuntu-smaakje draaien dan. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• ZegMaarPe
Oh, blij dat jullie niet zeggen dat het een verkeerde keuze was....

Heel gerustgesteld nu :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We beginnen allemaal ergens en er is geen verkeerde keus als het doel is om van Windows af te komen. Ik ben ook destijds met Ubuntu begonnen, zakelijk een Suse server gehad die ik al snel uitfaseerde omdat er niks aan gedaan was na installatie en zelf eens een uitstapje naar Fedora gemaakt met dual boot. Gebleven bij Debian, want vertrouwde basis vanuit Ubuntu.

Sommige gaan helemaal wild en veranderen elke maand of week van distro totdat ze het gouden ei hebben gevonden. En wisselen net zo makkelijk weer als er iets nieuws is.

Commandline FTW

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:33
ZegMaarPe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:21:

Zeker niet. Linux Mint vind ik zelfs te prefereren boven Ubuntu omdat Mint standaard geen apps via de snapstore pusht. En Linux Mint vind ik ook nog net wat gebruiksvriendelijker dan Ubuntu.

Mijn platencollectie

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
ZegMaarPe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:21:

De tijd dat je per definitie op "een verkeerde" distro zat ligt gelukkig ver achter ons ^_^

Mint is een prima keuze. Naar mijn (niet) onbescheiden mening zeer terecht dat hij de standaard is bij veel repair cafe's.

[ Voor 17% gewijzigd door AnonymousGerbil op 19-06-2026 02:01 ]

Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.

Pagina: 1