Ervaring met NextEnergy & Enphase? Wat doe ik verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lowres
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10-06 15:46
Beste Tweakers,

Ik heb een Enphase-systeem:
10x IQ7 Microinverters (peak PV totaal ~3000W)
2x IQ Battery 5P (Totaal ~10 kWh)

Ik zit bij NextEnergy en heb ze volledige controle gegeven over mijn Enphase-batterij.

Maar tot nu toe ben ik niet onder de indruk van de logica...

Het doet er alles aan om de winst tot een minimum te beperken. Het beste wat ik de afgelopen weken heb gehaald is sinds 1 juni 57 cent winst, terwijl het systeem de hele dag volop aan het laad- en ontlaaden is.
Het laadt vaak op tijdens de duurste uren en ontlaadt op goedkope momenten.

Ik begrijp dat het meespeelt met de onbalansmarkt, maar ik zie daar geen voordeel van — het zorgt vooral voor extra cycli op de batterij.

Het laadt vaak vroeg in de ochtend op en ontlaadt dan rond 6-7 uur ’s ochtends naar 20%. Daardoor moet ik op dat moment stroom van het net halen voor het huis. Het is niet ongebruikelijk dat de batterij om 8 uur nog op 20% staat, waarna hij volledig van het net oplaadt terwijl de weersvoorspelling de hele dag zonnig/helder is. Zodra hij op 80-90% zit stopt hij met laden en wordt het PV-vermogen naar het net geschoven. Daarna volgen er willekeurige laad- en ontlaadmomenten gedurende de dag. Al met al doet het veel werk voor minimale winst.

Ik heb al met de verschillende opties gespeeld: Self-Consumption only en Trading + self consumption.
Zelfs bij puur Self-Consumption heb ik het meerdere keren betrapt op opladen van het net terwijl de zon volop scheen.

Mis ik iets?

Alle reacties

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:59

Pazo

Mroaw?

Loskoppelen van NextEnergy en zelf aan de slag gaan? Bijvoorbeeld met AI-optimalisation van Enphase zelf. Schijnt al redelijk goed te werken icm de batterij.

(Persoonlijk snap ik niet dat mensen die soort zaken uitbesteden aan hun energiemaatschappij, die haalt er zelf het meeste voordeel uit - geen aanval op jou hoor!)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• lowres
Hoi Pazo, geen probleem, geen aanstoot genomen. Het was met een zwaar hart dat ik de controle heb overgedragen, maar ik wilde toch zien wat voor magie ze konden laten zien.

Ik heb zelf gespeeld met de Enphase AI Optimisation en Self Consumption.
Self Consumption werkte prima en deed precies wat het moest doen.
AI Optimization was erg teleurstellend (daarom wilde ik ook zien wat NextEnergy kon). Het was verre van geoptimaliseerd en de AI was een complete idioot. Wat het wél betrouwbaar deed, was mijn zonneproductie terugschroeven zodra de batterij vol was en de prijzen negatief stonden.

Het vervelende van Enphase is dat ze hun API niet openstellen voor het aansturen van het profiel.

Ik wilde het liefst voorkomen dat ik alles hacky moet oplossen met Python en Playwright om via de web-UI geautomatiseerd dingen te regelen.

Ik kan gewoon niet geloven dat dit de huidige staat van de markt is.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ja het is nog niet allemaal optimaal. De AI-optimalisatie van Enphase werkt ook niet helemaal. Ik gebruik het zelf niet, maar ik zie er genoeg over voorbij komen in Het Grote Enphase topic.
Gebruik je toevallig Home Assistant? Ik heb zelf nog geen batterijen maar ik stuur het laden van mijn EV en het uitschakelen van de productie bij negatieve prijzen wel aan via HA. In eigen beheer dus met deels automations. AI overtuigd mij ook nog niet. Je hebt geen controle over wat het doet. Ik wil dat liever zelf (zo veel mogelijk) in de hand houden.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• lowres
Ik gebruik Home Assistant voor het bijhouden van mijn energieverbruik en de dynamische prijzen.

Ik kon geen enkele manier vinden om het Enphase PV-systeem via Home Assistant aan te sturen. Heb ik daar iets gemist?

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:43
Maar ik zou bijna denken dat t ook niet helemaal goed hoeft te werken om op de beste dag 5 cent per kWh handelswinst te pakken, dat is vrij gemakkelijk te halen toch? In het Frank SlimHandelen draadje zijn ook wel mensen die Enphase AI nu verkiezen boven Frank laten handelen, wellicht helpen ze AI af en toe, dat weet ik niet. Maar die 5 cent lijkt me wel heel mager, je kan in dat Frank draadje ook posts vinden van een andere NextEnergy 'handelaar', hij postte niet zo lang geleden een maandoverzicht geloof met Sig batterij omdat ie wilde vergelijken. Die kan je eens vragen of er misschien instellingen zijn waar je op moet letten ?

• Pazo

Pazo

Mroaw?

lowres schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:17:
Ik gebruik Home Assistant voor het bijhouden van mijn energieverbruik en de dynamische prijzen.

Ik kon geen enkele manier vinden om het Enphase PV-systeem via Home Assistant aan te sturen. Heb ik daar iets gemist?
Mwah, er is een gigantisch topic, meer sinds kort heb ik de boel wat meer bij elkaar gebracht in deze post O-)
Alleen is toevallig dit weekend Enphase aan het klooien met hun machtigingen / manier van inloggen waardoor de integratie van Vincent Wolsink momenteel niet helemaal meer goed werkt, maar hopelijk zal dat binnenkort hersteld worden.

Pagina: 1