advies game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
een goede game pc waarop ik games op hoog/ultra kan spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?

rond de 1500 en 2000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
beeldscherm BenQ Ex2710 1920x1080, muis en toetsenbord, Fractal Design Focus G behuilzing

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis en advies

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik zou graag games op hoge of ultra settingen kunnen spelen:

cities skylines 2 grote steden kunnen bouwen

alle total war games waaronder warhammer 1,2,3 hoger/ultra setting kunnen spelen.

en als er eventuele nieuwe games uitkomen ik nog een tijdje door kan met deze setup.

Ga je overklokken?
als dat nodig is

Wat verwacht je van ons?
vorige keer heb ik het laten doen door een specialist in computers CODIMA in gent zonder zelf opzoek werk te doen voor onderdelen. en daarom wou ik zelf eens wat onderzoek doen en advies krijgen over de onderdelen en eventuele betere opties qua prijs of betere onderdelen en eventueel advies voor het zelf in elkaar steken van alle onderdelen. licenties,Drivers klaarzetten,De hardware en alles wat erbij komt kijken.

de onderdelen dat ik zelf voor ogen heb:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 339,30€ 339,30
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 150,25€ 150,25
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5070 12G VENTUS 2X OC€ 579,-€ 579,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 132,95€ 132,95
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 A-RGB (Black)€ 34,06€ 34,06
1Case fansNoctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 31,41€ 31,41
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000C30€ 529,-€ 529,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 750 - V2 - Full Modular€ 89,52€ 89,52
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 236,91€ 236,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.122,40

[ Voor 40% gewijzigd door gtakenneth op 08-06-2026 11:50 ]

Alle reacties


  • Urdnot Wrex
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 15:20
Voor 100 euro extra heb je een betere videokaart. uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6

En je kan eventueel ook keys kopen voor Windows 11, scheelt toch geld.

  • Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Op een X3D chip maken de timings van je RAM niet superveel uit. Als je bv 5600 of 6000 CL36 RAM kan kopen voor 100 euro minder, dan is dat een fijne besparing die geen performance kost.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:07
Graag vraag ik je even om je openingspost te updaten met een wensenlijstje. Dat helpt ons ook even. Handleiding Pricewatch

Zoals @Urdnot Wrex aangeeft, zou ik de RTX 5070 skippen en een RX 9070 XT nemen. Geheugen kan mogelijk tientjes goedkoper. Ook is het belangrijk dat het geheugen een AMD EXPO profiel heeft dat stabieler is voor een AMD processor. Dat kunnen we zonder modelnummer moeilijk bepalen.

Voor games als Cities en Warhammer is een goede CPU belangrijk. Als je in de toekomst upgrade van 1080p naar 1440p of 2160p, wordt deze al snel iets minder belangrijk omdat games dan meer op de GPU zullen gaan leunen.

De voeding is redelijk, maar er zijn betere voedingen voor dat geld, zoals de uitvoering: Montech Century II 850W

Ik zou het gewoon lekker zelf bouwen, is niet moeilijk, en zijn genoeg tutorials op internet te vinden hoe je dat moet doen. Binnen 30 minuten kan je je gehele PC in elkaar zetten met enige voorbereiding.

[ Voor 25% gewijzigd door Apart op 08-06-2026 10:16 ]

https://ko-fi.com/apart


  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
Apart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:11:
Graag vraag ik je even om je openingspost te updaten met een wensenlijstje. Dat helpt ons ook even. Handleiding Pricewatch

Zoals @Urdnot Wrex aangeeft, zou ik de RTX 5070 skippen en een RX 9070 XT nemen. Geheugen kan mogelijk tientjes goedkoper. Ook is het belangrijk dat het geheugen een AMD EXPO profiel heeft dat stabieler is voor een AMD processor. Dat kunnen we zonder modelnummer moeilijk bepalen.

Voor games als Cities en Warhammer is een goede CPU belangrijk. Als je in de toekomst upgrade van 1080p naar 1440p of 2160p, wordt deze al snel iets minder belangrijk omdat games dan meer op de GPU zullen gaan leunen.

De voeding is redelijk, maar er zijn betere voedingen voor dat geld, zoals de uitvoering: Montech Century II 850W

Ik zou het gewoon lekker zelf bouwen, is niet moeilijk, en zijn genoeg tutorials op internet te vinden hoe je dat moet doen. Binnen 30 minuten kan je je gehele PC in elkaar zetten met enige voorbereiding.
dankje voor het advies.

ik heb ondertussen een wenslijst toegevoegd.

Ik heb nog nooit zelf een computer in elkaar gestoken. maar ik ben er zeker over aan het nadenken om het zelf eens te proberen alleen maar ik heb schrik dat ik misschien iets fout ga doen. alle onderdelen. licenties,Drivers klaarzetten,De hardware en alles wat erbij komt kijken.

  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
Urdnot Wrex schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:10:
Voor 100 euro extra heb je een betere videokaart. uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6

En je kan eventueel ook keys kopen voor Windows 11, scheelt toch geld.
bedankt voor het advies

het is inderdaad goedkoper voor een key te kopen voor windows 11.

  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
Dekar schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:08:
Op een X3D chip maken de timings van je RAM niet superveel uit. Als je bv 5600 of 6000 CL36 RAM kan kopen voor 100 euro minder, dan is dat een fijne besparing die geen performance kost.
bedankt voor het advies

  • Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 01:14
gtakenneth schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:48:
[...]

Ik heb nog nooit zelf een computer in elkaar gestoken. maar ik ben er zeker over aan het nadenken om het zelf eens te proberen alleen maar ik heb schrik dat ik misschien iets fout ga doen.
Je zou het eerst eens kunnen oefenen door je huidige PC eens uit elkaar te halen. Begin eens met de Videokaart, en ga stap voor stap verder. Maak vooraf foto's en bouw daarna alles weer in.

Doe niet alles tegelijk maar ga stap voor stap. Op een oude PC ben je waarschijnlijk minder bang om iets stuk te maken.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:07
gtakenneth schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:48:
Ik heb nog nooit zelf een computer in elkaar gestoken. maar ik ben er zeker over aan het nadenken om het zelf eens te proberen alleen maar ik heb schrik dat ik misschien iets fout ga doen. alle onderdelen. licenties,Drivers klaarzetten,De hardware en alles wat erbij komt kijken.
Drivers zijn altijd te vinden op de pagina van het moederbord. Grafische drivers altijd op de websites van AMD, NVIDIA, of Intel, dus dat is niet zo'n probleem.

Windows 11 is gratis te installeren via een USB. Dat is heel simpel, ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11 en klik op "Download Nu" onder "Installatiemedia voor Windows 11 maken". Je hebt alleen een 8-16GB USB nodig. Desnoods maak je op die USB ook direct een map aan "drivers" waar je alle drivers in zet nadat je deze hebt gedownload van de moederbord fabrikant en videokaart drivers etc.

Je steekt deze dan in je nieuwe PC en de installatie moet dan haast vanzelf gaan. Mogelijk is het nodig om op te zoeken hoe je de online vereiste moet skippen, maar dit is ook simpel op te zoeken. https://windowsforum.com/...t-oobe-and-beyond.384163/ (option 1)

En je hoeft dus niet per se een licentie van dik over de honderd euro te kopen. Ook kan je waarschijnlijk inloggen met je Microsoft account op de nieuwe PC en wordt de activatie automatisch gedaan omdat de key van je oude PC verbonden is met dat account. (Tenminste, zo werkt het al een paar systemen voor mijn Windows 7 Pro key die ik nog steeds gebruik voor Windows 11 Pro.)

https://ko-fi.com/apart


  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
Apart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:55:
[...]


Drivers zijn altijd te vinden op de pagina van het moederbord. Grafische drivers altijd op de websites van AMD, NVIDIA, of Intel, dus dat is niet zo'n probleem.

Windows 11 is gratis te installeren via een USB. Dat is heel simpel, ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11 en klik op "Download Nu" onder "Installatiemedia voor Windows 11 maken". Je hebt alleen een 8-16GB USB nodig. Desnoods maak je op die USB ook direct een map aan "drivers" waar je alle drivers in zet nadat je deze hebt gedownload van de moederbord fabrikant en videokaart drivers etc.

Je steekt deze dan in je nieuwe PC en de installatie moet dan haast vanzelf gaan. Mogelijk is het nodig om op te zoeken hoe je de online vereiste moet skippen, maar dit is ook simpel op te zoeken. https://windowsforum.com/...t-oobe-and-beyond.384163/ (option 1)

En je hoeft dus niet per se een licentie van dik over de honderd euro te kopen. Ook kan je waarschijnlijk inloggen met je Microsoft account op de nieuwe PC en wordt de activatie automatisch gedaan omdat de key van je oude PC verbonden is met dat account. (Tenminste, zo werkt het al een paar systemen voor mijn Windows 7 Pro key die ik nog steeds gebruik voor Windows 11 Pro.)
bedankt voor de tip voor windows ik heb zelf ook nog een licentie dus kan ik probleemloos windows 11 installeren op de nieuwe computer. scheelt ook weer 100 euro!

  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
Apart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:11:
Graag vraag ik je even om je openingspost te updaten met een wensenlijstje. Dat helpt ons ook even. Handleiding Pricewatch

Zoals @Urdnot Wrex aangeeft, zou ik de RTX 5070 skippen en een RX 9070 XT nemen. Geheugen kan mogelijk tientjes goedkoper. Ook is het belangrijk dat het geheugen een AMD EXPO profiel heeft dat stabieler is voor een AMD processor. Dat kunnen we zonder modelnummer moeilijk bepalen.

Voor games als Cities en Warhammer is een goede CPU belangrijk. Als je in de toekomst upgrade van 1080p naar 1440p of 2160p, wordt deze al snel iets minder belangrijk omdat games dan meer op de GPU zullen gaan leunen.

De voeding is redelijk, maar er zijn betere voedingen voor dat geld, zoals de uitvoering: Montech Century II 850W

Ik zou het gewoon lekker zelf bouwen, is niet moeilijk, en zijn genoeg tutorials op internet te vinden hoe je dat moet doen. Binnen 30 minuten kan je je gehele PC in elkaar zetten met enige voorbereiding.
voor voeding heb ik inderdaad wat opzoek werk gedaan en is inderdaad een betere keuze! qua prijs en kracht en aansluiting

  • Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Apart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:11:Zoals @Urdnot Wrex aangeeft, zou ik de RTX 5070 skippen en een RX 9070 XT nemen.
In dit geval ben ik het daar niet helemaal mee eens. Ja, een 9070 geeft betere bang-for-buck en de extra VRAM is op hogere resoluties een pre, maar een simpele 9070 XT is toch bijna 100 euro duurder en hij geeft aan een 1080p monitor te willen gebruiken. In combinatie met een 7800x3D is de 5070 daar prima voor en de DLSS 4 en ray tracing features van die kaart bieden ins sommige spellen ook voordelen.

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:07
Polyprobatos schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:02:
[...]


In dit geval ben ik het daar niet helemaal mee eens. Ja, een 9070 geeft betere bang-for-buck en de extra VRAM is op hogere resoluties een pre, maar een simpele 9070 XT is toch bijna 100 euro duurder en hij geeft aan een 1080p monitor te willen gebruiken. In combinatie met een 7800x3D is de 5070 daar prima voor en de DLSS 4 en ray tracing features van die kaart bieden ins sommige spellen ook voordelen.
En AMD heeft geen FSR 4 of dergelijke? 8)7

De RX 9070 XT biedt zelfs op 1080p ongeveer 15% meer performance dan de RTX 5070. Dit nummer is nog hoger wanneer je RT features niet meetelt waar AMD iets achter loopt, maar dat is in principe geen ramp.

https://ko-fi.com/apart


  • CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bij een grijze keystore online hoeft een Windows 11 Pro licentie ook niet meer te kosten dan 7,50 euro. Dat is althans wat ik een kleine 1,5 week geleden ervoor betaalde.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 08-06-2026 15:04 ]


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De 7800X3D is tray ook voor een fors lager bedrag te krijgen, was vorige week via AliExpress met couponcode (als je dat aandurft natuurlijk) niet minder dan €225, maar sowieso flink goedkoper.

Een 7500X3D is puur voor gaming zelfs nog een betere bang for the buck, voor €210 heb je die al en hij presteert echt maar marginaal minder dan een 7800X3D. Sowieso is je budget voor een goede 1080P gaming setup ruim voldoende, maar als je van het bespaarde geld dan inderdaad naar een RX 9070 XT gaat heb je zelfs voor 1440P gaming een prima GPU. Vind je 1080P voldoende, dan is een non-XT variant ook echt geen slecht idee: eigenlijk is de XT gewoon overkill.

Je ramgeheugen is daarnaast echt fors duur. Tussen de €360-400 is prima DDR5-6000 te vinden.

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:07
Zonder behuizing maar met extra case fans. De Freezer 36-S is nieuw en slechts een enkele fan, maar kan de 7800X3D goed koelen. Zie ook https://www.techpowerup.c...rgb-cpu-air-cooler/7.html
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 269,93€ 269,93
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650E-PLUS WIFI€ 149,29€ 149,29
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 669,-€ 669,-
1ProcessorkoelingARCTIC Freezer 36-S A-RGB, Zwart€ 26,90€ 26,90
1Case fansARCTIC P12 Pro A-RGB, 3-pack, Zwart, 120mm€ 27,68€ 27,68
1Geheugen internGoodram IRDM IR-6000D564L30S/32GDC€ 361,50€ 361,50
1VoedingenMontech Century II 850W€ 84,90€ 84,90
1Interne ssd'sLexar NQ790 4TB€ 303,96€ 303,96
Totaal€ 1.893,16

https://ko-fi.com/apart


  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
Apart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:52:
[...]

En AMD heeft geen FSR 4 of dergelijke? 8)7

De RX 9070 XT biedt zelfs op 1080p ongeveer 15% meer performance dan de RTX 5070. Dit nummer is nog hoger wanneer je RT features niet meetelt waar AMD iets achter loopt, maar dat is in principe geen ramp.
ik zou graag mijn huidige monitor nog minstens 5+ jaar willen gebruiken (1080p) en misschien erna willen kijken voor eventueel daar een upgrade te doen.

is de RX 9070 XT dan een betere keuzen?

ik twijfel nog steeds welke van de 2 ik zou nemen.

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:07
De RX 9070 XT is sterker en gaat langer mee door extra VRAM. NVIDIA is op dit moment gewoon niet aantrekkelijk met GPUs, tenzij je echt een 5080 or 5090 nodig bent voor specifieke taken.

Relatieve performance, is de RX 9070 (dus non-XT) al 10% sneller dan de RTX 5070.
De RX 9070 XT is 23% sneller dan de RTX 5070.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_wFywAhwl_oaOr1fCgu1eUdkL4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YcmGpipn0AGkQgdkBd0XpLuN.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Apart op 08-06-2026 16:30 ]

https://ko-fi.com/apart


  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
Apart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:17:
De RX 9070 XT is sterker en gaat langer mee door extra VRAM. NVIDIA is op dit moment gewoon niet aantrekkelijk met GPUs, tenzij je echt een 5080 or 5090 nodig bent voor specifieke taken.

Relatieve performance, is de RX 9070 (dus non-XT) al 10% sneller dan de RTX 5070.
De RX 9070 XT is 23% sneller dan de RTX 5070.

[Afbeelding]
naast het gamen zou ik mijn pc ook willen gebruiken voor standaard dingen zoals. YouTube, Twitch livestreams bekijken, internetten, maar ik vermoed dat het niks uitmaakt met wat je bedoelt met specifieke taken?

  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
DeNachtwacht schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:45:
De 7800X3D is tray ook voor een fors lager bedrag te krijgen, was vorige week via AliExpress met couponcode (als je dat aandurft natuurlijk) niet minder dan €225, maar sowieso flink goedkoper.

Een 7500X3D is puur voor gaming zelfs nog een betere bang for the buck, voor €210 heb je die al en hij presteert echt maar marginaal minder dan een 7800X3D. Sowieso is je budget voor een goede 1080P gaming setup ruim voldoende, maar als je van het bespaarde geld dan inderdaad naar een RX 9070 XT gaat heb je zelfs voor 1440P gaming een prima GPU. Vind je 1080P voldoende, dan is een non-XT variant ook echt geen slecht idee: eigenlijk is de XT gewoon overkill.

Je ramgeheugen is daarnaast echt fors duur. Tussen de €360-400 is prima DDR5-6000 te vinden.
dank je voor het advies

heb je advies voor RAM geheugen ? met DDR 5, CL30 en AMD expo ondersteuning?

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:07
gtakenneth schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:38:
[...]

naast het gamen zou ik mijn pc ook willen gebruiken voor standaard dingen zoals. YouTube, Twitch livestreams bekijken, internetten, maar ik vermoed dat het niks uitmaakt met wat je bedoelt met specifieke taken?
Dit maakt niet uit inderdaad. En nee, ik heb het dan over professionele en AI taken.

Het Goodram geheugen is AMD EXPO met 6000MT/s CL30. CL30 is niet per se vereist, een X3D processor kan prima overweg met langzamer geheugen zonder echt prestatie verschil te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Apart op 08-06-2026 16:45 ]

https://ko-fi.com/apart


  • Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Apart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:52:
[...]

En AMD heeft geen FSR 4 of dergelijke? 8)7

De RX 9070 XT biedt zelfs op 1080p ongeveer 15% meer performance dan de RTX 5070. Dit nummer is nog hoger wanneer je RT features niet meetelt waar AMD iets achter loopt, maar dat is in principe geen ramp.
Maar als je nou wél optimaal gebruik wilt maken van RT features? Dan loopt AMD dus inderdaad iets achter, terwijl de 5070 dat op 1080p prima trekt. En ja AMD heeft FSR4, maar dat is niet exacy hetzelfde als DLSS4.

De 5070 heeft met 12GB minder VRAM dan de 9070 XT, maar voor een NVIDIA kaart de volgende 5+ jaar op 1080p is het gewoon ruim voldoende.

Ik zeg niet dat de 9070 XT over het geheel niet de betere kaart is, want dat is hij wel. Ik zeg alleen dat dat het het voor OP misschien niet de beste keus is. Had OP aangegeven binnen 2 jaar over te willen stappen naar 4k, dan was het een ander verhaal geweest.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
gtakenneth schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:41:
[...]

dank je voor het advies

heb je advies voor RAM geheugen ? met DDR 5, CL30 en AMD expo ondersteuning?
Deze kwam in een ander topic voorbij maar is een deal die wel heel snel uitverkocht zal zijn: https://www.bol.com/nl/nl/p/corsair-vengeance-geheugen-ddr5-32-gb-2-x-16-gb-288-pin-6000-mhz-pc5-48000-cl36-1-4v-amd-expo-on-die-ecc-icue-zwart/9300000123809787/?Referrer=ADVNLPPceea3a00b0a19be90018c29040f81115061&utm_source=1115061&utm_medium=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=pdl

Mocht je net naast het net vissen, filter in de pricewatch op DDR5 - 6000, 2x 16GB en dan is het simpel filteren op prijs oplopend. De eerste degelijke die je ziet begint dan meestal rond de €360-70 in een aanbieding.

  • belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-06 13:06

belgianmadcow

enthousiast

Apart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:55:
[...]


Drivers zijn altijd te vinden op de pagina van het moederbord. Grafische drivers altijd op de websites van AMD, NVIDIA, of Intel, dus dat is niet zo'n probleem.

Windows 11 is gratis te installeren via een USB. Dat is heel simpel, ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11 en klik op "Download Nu" onder "Installatiemedia voor Windows 11 maken". Je hebt alleen een 8-16GB USB nodig. Desnoods maak je op die USB ook direct een map aan "drivers" waar je alle drivers in zet nadat je deze hebt gedownload van de moederbord fabrikant en videokaart drivers etc.

Je steekt deze dan in je nieuwe PC en de installatie moet dan haast vanzelf gaan. Mogelijk is het nodig om op te zoeken hoe je de online vereiste moet skippen, maar dit is ook simpel op te zoeken. https://windowsforum.com/...t-oobe-and-beyond.384163/ (option 1)

En je hoeft dus niet per se een licentie van dik over de honderd euro te kopen. Ook kan je waarschijnlijk inloggen met je Microsoft account op de nieuwe PC en wordt de activatie automatisch gedaan omdat de key van je oude PC verbonden is met dat account. (Tenminste, zo werkt het al een paar systemen voor mijn Windows 7 Pro key die ik nog steeds gebruik voor Windows 11 Pro.)
Goeie uitleg al! Het enige dat ik er zou bij zetten is het updaten van de BIOS (zogenoemde flashen). Is niet altijd "nodig nodig" (enkel wanneer je een wat ouder moederbord koopt dat een vrij nieuwe CPU misschien niet out of the box ondersteunt met de meegeleverde BIOS-versie) maar altijd een goed idee.

Ik heb zelfbouw ondertussen 3 keer gedaan, mbv uitleg van het stuk "heb het ineengestoken, en nu" van Jayz2cents en Christopher Flannigan.

Het samenbouwen zelf is echt goed te doen. Zowel de handleiding als de website van je moederbord zijn je vriend. De grote luchtkoelers waar ik mee werkte waren de grootste uitdaging. En de kleinste kabeltjes, power switch. Dikke vingers, licht + leesbril ...Ik zoek ook altijd builds op in de kast die ik koop omdat je je daardoor ook nog beter voorbereid voelt.

  • gtakenneth
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 23:58
belgianmadcow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Goeie uitleg al! Het enige dat ik er zou bij zetten is het updaten van de BIOS (zogenoemde flashen). Is niet altijd "nodig nodig" (enkel wanneer je een wat ouder moederbord koopt dat een vrij nieuwe CPU misschien niet out of the box ondersteunt met de meegeleverde BIOS-versie) maar altijd een goed idee.

Ik heb zelfbouw ondertussen 3 keer gedaan, mbv uitleg van het stuk "heb het ineengestoken, en nu" van Jayz2cents en Christopher Flannigan.

Het samenbouwen zelf is echt goed te doen. Zowel de handleiding als de website van je moederbord zijn je vriend. De grote luchtkoelers waar ik mee werkte waren de grootste uitdaging. En de kleinste kabeltjes, power switch. Dikke vingers, licht + leesbril ...Ik zoek ook altijd builds op in de kast die ik koop omdat je je daardoor ook nog beter voorbereid voelt.
Dankjewel voor de tips!

Ik zou het zelf wel willen proberen en met eventuele handleidingen of videos zou het misschien lukken zonder mijn onderdelen te beschadigen of stuk te maken!

  • Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
Enkele suggesties om weer binnen je begrote budget te blijven, dat kan prima voor gamen op 1080p:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 269,93€ 269,93
1MoederbordenASRock B650 PG Lightning€ 123,04€ 123,04
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 OC Edition 16GB GDDR6€ 568,99€ 568,99
1BehuizingenSharkoon Rebel C50 RGB Zwart€ 66,99€ 66,99
1ProcessorkoelingSharkoon A50 RGB Zwart€ 17,99€ 17,99
1Geheugen internGoodram IRDM IR-6000D564L30S/32GDC€ 361,50€ 361,50
1VoedingenSharkoon Rebel P15 750 Watt€ 64,90€ 64,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.672,34
De 7800X3D Tray is aanzienlijk goedkoper en ook gewoon bij CAPS leverbaar.
Goedkoper moederbord met zware stroomvoorziening, PCIe5.0 M2 slot en ARGB-headers, maar zonder wifi/BT.
Flink afgeprijsde Sharkoon C50 behuizing met 4x ARGB pwm fans en bijpassende cpu-koeler met 5 heatpipes en ARGB.
Goedkopere ATX3.1 Gold met 7jaar garantie, niet-modulair.
Veel zuiniger AMD 9070 videokaart (t.o.v. XT) met 16Gb en iets sneller dan de RTX5070.

R.I.P. Pricewatch

Pagina: 1