WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:31
Ik krijg binnenkort een Plug-In hybride auto, accu van 18kW.

Nu wil ik deze uiteraard dagelijks thuis laden, liefst met eigen zonnestroom en anders ‘s nachts in de goedkope uren. Ik wil dit alles inregelen met mijn Homey ism mijn Enphase systeem van de zonnepanelen.

nu mijn vraag: waar hang ik het beste mijn laadpaal op? Aan de uitbouw, en dan een wat langere kabel (meter of 6) naar waar mijn auto staat (de aansluiting zit aan de bestuurderskant, bij de motorkap, de auto wordt dan andersom geparkeerd). Of beter op een paal en dan direct naast het hegje, op de plek van die stenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPSwe2P0Xnf49J4v1WOv71LB5lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44NKWRduaFfzG3UU46dt54z0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAHx_SUaDplCsi1J3LBIFb1knfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwUDTgRX3qKOPM6wyHaIioKt.jpg?f=fotoalbum_large

Op een paal is duurder, maar een kortere laadkabel. Aan het huis is goedkoper is aanleg, makkelijker te realiseren, maar heeft dus een langere kabel nodig.

En maakt het nog veel uit wat voor laadpaal? Ik hoef niet de duurste, maar hij moet wel load-balancing hebben, op 1-fase kunnen laden, maar ook voorbereid zijn op 3-fase (voor de toekomst). En ik moet hem dus kunnen aansturen met mijn Homey.

Alle reacties

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:53
Je wil niet dat die kabel moet hangen als een waslijn, dus zou die toch dicht genoeg plaatsen.

Is het privé parking? Dan kan je misschien altijd wel exact goed parkeren. Anders liever een beetje marge.

En naar goede gewoonte, indien publiek parkeren + voetpad controleer alle regelgeving.

[ Voor 18% gewijzigd door sonina op 03-06-2026 22:29 ]

• Goofyduck384
Tis publiekterrein ja, maar wilde de kabel liggend netjes afdekken met zo’n plaat erover. Dat zie je wel vaker.

Er loopt ook nooit iemand langs mijn auto, niet echt een voetpad. De mensen lopen gewoon midden over de straat. Tis geen doorgaande weg ofzo.

Of mag een wallbox helemaal niet zo laag, onder het raam gemonteerd worden?

[ Voor 33% gewijzigd door Goofyduck384 op 03-06-2026 22:38 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:54

mjl

Ugh

Goofyduck384 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:34:
Tis publiekterrein ja, maar wilde de kabel liggend netjes afdekken met zo’n plaat erover. Dat zie je wel vaker.

Er loopt ook nooit iemand langs mijn auto, niet echt een voetpad. De mensen lopen gewoon midden over de straat. Tis geen doorgaande weg ofzo.

Check bij je gemeente of dit wel mag, soms is een vergunning of ontheffing nodig of moet er een kabelgoot in de stoep gelegd worden.

Qua laadpaal, neem er 1 die volledig lokaal kan werken icm een P1 meter en wifi voor loadbalancing. Leg een dikke kabel voor 3 fasen vanaf de meterkast. Minimaal 4 mm2 is wel verstandig. Als het een erg lang stuk is dan 6mm2. Je hebt dan genoeg dikte mocht je eens een auto hebben die veel en hard moet kunnen laden.

Aangezien je aan de openbare weg zit, neem een laadpaal die de kabel vergrendeld en je alleen kan laden met jou specifieke pas(sen).

Andere overweging is een laadpaal te nemen met gecertificeerde MID meter om ook ERE certificaten voordeel te maken.

Qua lokatie zou ik de kabel vanaf het huis goed ingraven naar je heg, minste kans dat er iemand over struikelt dan. Je kan ook overwegen de paal publiek toegankelijk te maken, zit je wel vast aan een partij die de afrekening voor je doet.

Mocht je er toch voor kiezen voor onder het raam dan kan dat prima zo laag, als het maar niet onder water kan komen te staan.

Als je zelf een paal wilt bouwen: de Stegen SmartEVSE is een goede basis. Werkt goed met een P1 meter van HomeWizard bijv. De solar modus daarvan werkt erg goed en in principe geen verdere poespas in homey nodig. De data van de P1 is genoeg om nul op de meter te hebben (uitgaande dat je geen thuisaccu hebt).

[ Voor 22% gewijzigd door mjl op 04-06-2026 01:04 ]

-------

• Goofyduck384
Ik gebruik de P1 meter van Homey. En zelf een paal bouwen ga ik niet doen. Ik zoek dus eerst een goede en handige lader voor mijn situatie, daarna ga ik offertes opvragen van diverse partijen.

Maar ben nieuw in de wereld van (deels) elektrisch rijden, dus geen idee welke lader goed genoeg zou zijn. Ik hoef niet de duurste of de beste, maar wel een die dus aan de Homey kan en load balanced is.

Qua aansluiting wilde ik ook toekomstbestendig gaan ja, dus 3-fase draad, ook al ga ik nu 1-fase laden thuis.

Publiek laden ga ik ook niet doen, eigenlijk staat alleen mijn auto hier altijd, tis een heel rustig straatje, iedereen heeft zijn eigen plekje voor de deur. Geen stoep ofzo, alles gelijksvloers

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
Los of er (bijna) nooit iemand anders staat, in principe niemand loopt maakt niet dat je op en over gemeentegrond mag laden. Dus ik zou het bij de gemeente navragen wat er mag.

Je kunt het natuurlijk doen en zolang er niemand een melding doet is er niets aan de hand. Maar als er wel iemand iets meld, er iets gebeurd of de gemeente een controle doet kun je een probleem hebben.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:32
De gemeente gaat 100% nee zeggen, anders moeten ze het andere ook toestaan.

Zeker niet vragen, helemaal omdat je in dit geval niemand tot last bent.

Het is beetje lood om oud ijzer maar persoonlijk zou ik de paal daar zetten waar dat hoopje stenen staat. Netjes om de hoek uit het zicht vanaf straat. En dan paal zonder vaste kabel erin alleen een poort.

CISSP! Drop your encryption keys!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:28
wat is de max laadsnelheid van de phev? maw. kan een laadpaal wel uit en is een goed stopcontact (desnoods CEE) niet afdoende? Kun je dan evt. in de meterkast met een shelley groep aansturen.

[ Voor 3% gewijzigd door squashedraven op 04-06-2026 08:04 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:50
laurens0619 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:50:
De gemeente gaat 100% nee zeggen, anders moeten ze het andere ook toestaan.

Zeker niet vragen, helemaal omdat je in dit geval niemand tot last bent.

Het is beetje lood om oud ijzer maar persoonlijk zou ik de paal daar zetten waar dat hoopje stenen staat. Netjes om de hoek uit het zicht vanaf straat. En dan paal zonder vaste kabel erin alleen een poort.
Totdat iemand er zijn nek over breekt.

En hoezo sowieso nee zeggen? Waarschijnlijk moet je een vergunning aanvragen en dat kunnen ze vervolgens per situatie goed- of afkeuren. Bij mij in de gemeente zie ik regelmatig goedgekeurde vergunningen hiervoor langskomen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Webasto Unite Laadstation

Meer bang voor buck ga je echt niet krijgen voor je geld en in tegenstelling tot SmartEVSE is deze paal geschikt voor ERE certificaten. 8 tot 12 cent retour krijgen op elke kWh die je thuis oplaadt. Enig nadeel: native geen zonnestroom laden, maar in dit topic vind je precies hoe het wel kan.

Ik heb zelf gewoon een douglas paal gekocht en in het cement in de grond gezet (15x15, dus dat gaat wel even goed). Ik zou hem dan plaatsen op de plek van de stenen inderdaad.
VidaR-9 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:05:
[...]

En hoezo sowieso nee zeggen? Waarschijnlijk moet je een vergunning aanvragen en dat kunnen ze vervolgens per situatie goed- of afkeuren. Bij mij in de gemeente zie ik regelmatig goedgekeurde vergunningen hiervoor langskomen.
Er zijn heel veel gemeentes die tegenwoordig een VPA toestaan. Soms met laadmat, soms met een platte laadkabel.. @Goofyduck384 welke gemeente woon je?

Of kijk zelf: https://www.evrijders.nl/dossier-vpa. Beetje een baggerkaart maar goed :P Volgens mij ook niet helemaal compleet..

Dit kaartje is duidelijker: https://www.ad.nl/wonen/e...-zo-kan-het-wel~abcd9a09/

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 04-06-2026 09:12 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:32
VidaR-9 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:05:
[...]

Owja want met een vergunning breek je je nek minder hard :P

Maar ik lees nu dat ik mij heb vergist en gemeentes dus die zaken wel individueel goedkeuren regeling hebben in welke situaties het toegestaan is.

Alsnog vind ik het een zeer laag risico situatie, niet over een stoep, tussen de heg en een auto waar de auto geparkeerd staat, daar zou niemand moeten (kunnen) lopen.

Maar ik ben ook meer van de categorie we kunnen zelf ook prima nadenken en voor dit type zaken niet de overheid te belasten. Dan heb ik het wel over dit geval he, als er bv een stoep tussen had gezeten/risico dat er iemand zou lopen dan sta ik er helemaal anders in

Ik zou idd kijken of er een regeling is in jouw gemeente zoals @Glashelder post. Als die er niet is kijken of je vergunning wilt aanvragen of de best practice volgen die je bij andere gemeentes in de regeling terugziet. (kabelgoottegel/mat)

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 04-06-2026 09:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vergunning aanvragen zou ik niet beginnen. VPA's zijn best wel een hot topic binnen Nederlandse gemeenten. Vrijwel alle gemeentes hebben hier beleid op of over nagedacht (je zal ook zeer zeker niet de eerste zijn met de vraag). Dat maakt het aanvragen van een vergunning redelijk zinloos als er al beleid is.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 04-06-2026 09:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:06
Ik zou hem dicht tegen de haag plaatsen, en als je de auto oplaad, de auto strak tegen de haag zetten met de laadklep. Dan kan er echt niemand langslopen en struikelen, noch dat iemand ziet dat je de auto laadt. En dat enkel doen als je oplaad. Mag het, nee, maar als je aangeeft adt toch al iedereen over de straat loopt, zou ik het zo doen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:16
Goofyduck384 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:34:
Er zal vrij veel water en vuil op spatten als het regent. Zo laag is niet aanbevolen.
Je moet overigens ook telkens bukken.

In de norm staat vast een minimum hoogte.

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:26
Sowieso zou ik niet teveel beknibbelen op de kabellengte. Mocht je eens een grotere auto hebben, of eentje krijgen met de poort aan de andere kant, dan is het fijn als er niets strak staat. In mijn carport had ik eerst een 5m kabel besteld bij mijn lader, maar last minute heb ik op advies van de installateur toch geopteerd voor eentje van 7m. Was €90 extra, of daaromtrent. Achteraf ben ik erg blij dat ik dat gedaan heb.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:39
Als je een ERE laadpaal neemt heb je altijd korting tussen 8 en 12 cent per KW die je laad.

Ok laadpaal is wat duurder maar over 5 jaar verdien je het wel weer terug.

<GOT>DrOPje #2516

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
squashedraven schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:54:
wat is de max laadsnelheid van de phev? maw. kan een laadpaal wel uit en is een goed stopcontact (desnoods CEE) niet afdoende? Kun je dan evt. in de meterkast met een shelley groep aansturen.
Precies dit, meeste PHEVs laden met max 3.7 kW. Kan een installatie van een wallbox dan wel uit? Of ben je van plan de PHEV weer snel in te ruilen voor een EV?
Pagina: 1