WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Problemen met eigen mailserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• P1 modubus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-06 15:41
Goedendag, heb veel gelezen, geeft te veel mogelijkheden voor mij, ben ik volgend jaar nog bezig met studeren en uitproberen wat voor mij de best oplossing is.

Was bij KPN deze had geen glasvezel voor mijn adres, snelheid was erg matig en wisselend, daarom overgestapt naar Odido, deze had glasvezel reeds binnen in mijn pand.

Heb  WebVisonAlert voor afstandsbeheer van kantoren draaien met alarmmelding,
instelling was, inlog met ip adres. dan ga je naar een inlogscherm.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhJ6L0aUqXf6aks47FvUJe7lZA4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SBwYk44aJXUCHV6n0zsThkvU.png?f=user_large

Draaide goed mail werd gezonden en ontvangen.

Volgende problemen heb ik nu
Extern IP wordt regelmatig veranderd, reeds 2 ip adressen gehad in een korte tijd,
De alarmmeldingen worden niet meer doorgestuurd, zag wel met lookup dat ze wel worden ontvangen, maar niet doorgestuurd door SMTP mail server
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjppXHTmRRou2lElPTx4VjwmBmc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ULR1HjThT2653XhZSt6bZtcA.png?f=user_large
 Zover ik het begrijp komt is deze mailserver wel bereikbaar geeft het alleen niet door..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79WvK_obAG-SoAki-HVLPt6vcRE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pcl8NbQUwtP9rtzyxUccMVfC.png?f=user_large

Heb een Google Workspace Business Plus abonnement, eigen domeinnaam.

2de probleem het extern ip adres wordt vaker gewisseld,
normaal werd altijd via een IP ingelogd dus nu een probleem,
hoe stel je de DNS in ben een Meet&regel engineer, maar deze logica begrijp ik niet helemaal

Mijn Modem kan dat schijnbaar, ik kom door de vele mogelijkheden niet snel verder,
zyxel EX5601-T1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPnlvZ2_NOOzJAV3m-TvEJJr1FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmaX0sZreuvZE8Lj5lHgxowb.png?f=fotoalbum_large

Waar of bij wie kan ik terecht voor een snelle cursus of uitleg?

Ben zoals vele Tweakers niet graag afhankelijk.

[ Voor 96% gewijzigd door P1 modubus op 01-06-2026 13:29 ]

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:11
P1 modubus schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:23:
Goedendag, heb veel gelezen, geeft te veel mogelijkheden voor mij, ben ik volgend jaar nog bezig met studeren en uitproberen wat voor mij de best oplossing is.

Was bij KPN deze had geen glasvezel voor mijn adres, snelheid was erg matig en wisselend, daarom overgestapt naar Odido, deze had glasvezel reeds binnen in mijn pand.

instelling was, inlog met ip adres. dan ga je naar een inlogscherm.[Afbeelding]
Weet niet wat je probeert aan te tonen met je screenshot. Je doet een nslookup om het IP adres van een ontvangende mailserver, of je eigen mailserver, of, of...?
Ofwel: wat is sowieso je opzet hier? Heb je een eigen mailserver draaien, wat voor software? Wat heeft gmail in dit alles er mee te maken? Misschien dat anderen hier meteen snappen wat je doet, maar ik zo op het eerste gezicht nog niet.

Extern IP wordt regelmatig veranderd, reeds 2 ip adressen gehad in een korte tijd,
Dat is opmerkelijk. Kan je de eerste drie getallen van de IPv4 adressen eens geven? Ik vraag mij af of je misschien een CGNAT IP-adres hebt gekregen.
De alarmmeldingen worden niet meer doorgestuurd, zag wel met lookup dat ze wel worden ontvangen, maar niet doorgestuurd door SMTP mail server
[Afbeelding]
 Zover ik het begrijp komt is deze mailserver wel bereikbaar geeft het alleen niet door..

[Afbeelding]

hoe stel je de DNS in ben een Meet&regel engineer, maar deze logica begrijp ik niet helemaal

Mijn Modem kan dat schijnbaar, ik kom door de vele mogelijkheden niet snel verder,
zyxel EX5601-T1

[Afbeelding]

Je hebt een domeinnaam, dan is er een dienst die er voor zorgt dat een domeinnaam opgezocht kan worden en je het IP-adres terugkrijgt. DNS dus. Die gegevens (dus welk IP-adres bij je domeinnaam hoort) zitten dus in je DNS records en gebruikelijk is het om die bij je domein-registar te hebben.

Zo heb ik een domeinnaam bij TransIP geregistreerd en zij beheren ook de DNS gegevens / records, dus als iemand van mijn domein opvraagt wat het IP adres is, dan loopt dat verzoek via TransIP.

Nou kan je in plaats daarvan ook andere diensten de DNS laten beheren - en sommige van die diensten bieden een mooie interface aan om geautomatiseerd DNS records aan te passen. Dan kan je router, zodra die merkt dat z'n externe IP is veranderd, automatisch via die interface de DNS gegevens bijwerken. Dat systeem wordt ook wel DynDNS genoemd, ik gok omdat dat de eerste DNS-provider was die zo iets had opgezet.

Nou heb jij dus je domeinnaam bij Google ergens staan - dus de vraag is dan of die zo iets als DynDNS sowieso ondersteunen. Wat zijn je opties voor serviceproviders (zie je laatste screenshot)?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

P1 modubus schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:23:

instelling was, inlog met ip adres. dan ga je naar een inlogscherm.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

zyxel EX5601-T1

[Afbeelding]

Maak ff een eigen topic aan aub :)

Qua afhankelijkheid, je mist wel wat basiskennis... En straks ben je met je mailvoorziening ook wel afhankelijk van je eigen kennis.

Zo gebruik je bij je nslookup een poortnummer. Dat werkt niet en geeft ook aan dat je wat kennis mist. Niets mis mee, maar mail die het niet (goed) doet, of een zoveelste spamserver erbij... moet je dat willen?

En ivm de terugvindbaarheid, maak aub tekst van je plaatjes ;)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@P1 modubus ik heb je vraag afgesplitsts vanaf Eigen mailserver, het is makkelijker en beter om een eigen topic te hebben om zo niet twee discussies tegelijk te voeren.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:11
Boudewijn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:34:
Je hoort meerdere MX-records te hebben, dus meerdere verbindingen met eigen ip's. Daarnaast dingen als stroom, backup en dergelijke. Echt prima voor thuis/hobby maar perfect is mi. een te groot woord. Enige tijd geleden is in de buurt iets misgegaan met de glasvezel, ettelijke wijken hadden geen verbinding meer. Dit duurde een ruime avond, in zo'n geval ligt je mail er dus compleet uit, dat zou voor mij nu een dealbreaker zijn. Hoe goed je het thuis ook geregeld hebt.
Wat is er mis met slechts 1 MX record te hebben?
Ik dacht dat de meeste mailservers, als ze hun mail niet kunnen afleveren, ze het voor een aantal uur bewaren en in de tussentijd regelmatig opnieuw proberen af te leveren. Ik dacht dat ze het zelfs meerdere dagen blijven proberen.

Natuurlijk is een backup-MX een mooiere oplossing, maar voor thuisgebruik lijkt het mij prima acceptabel om er een aantal uur uit te kunnen liggen.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 11:45
vanaalten schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Ik dacht dat de meeste mailservers, als ze hun mail niet kunnen afleveren, ze het voor een aantal uur bewaren en in de tussentijd regelmatig opnieuw proberen af te leveren. Ik dacht dat ze het zelfs meerdere dagen blijven proberen.
Dat klopt ook, volgens mij standard tot 5 dagen. Als je verbinding zó lang eruit ligt zal het wel lukken binnen die tijd elders op een VPS een mailserver op te zetten en je DNS aan te passen.

En vergeet niet: Achter dat ene MX record kunnen zich X aantal échte servers verstoppen dmv meerdere A of AAAA records.

[ Voor 9% gewijzigd door mfkne op 02-06-2026 15:52 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vanaalten schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Natuurlijk is een backup-MX een mooiere oplossing, maar voor thuisgebruik lijkt het mij prima acceptabel om er een aantal uur uit te kunnen liggen.
Het is acceptabel, voor sommigen. Persoon hierboven claimt perfect.
Dat is mijn punt ;)

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:54
Boudewijn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:34:
@WargamingPlayer dat gevoel van perfectie deel ik niet helemaal.

Je hoort meerdere MX-records te hebben, dus meerdere verbindingen met eigen ip's. Daarnaast dingen als stroom, backup en dergelijke. Echt prima voor thuis/hobby maar perfect is mi. een te groot woord. Enige tijd geleden is in de buurt iets misgegaan met de glasvezel, ettelijke wijken hadden geen verbinding meer. Dit duurde een ruime avond, in zo'n geval ligt je mail er dus compleet uit, dat zou voor mij nu een dealbreaker zijn. Hoe goed je het thuis ook geregeld hebt.
offtopic:
ik heb ook jaren zelf gehost op zolder bij mijn ouders. De 2.4-kernel-tijd. heel leerzaam als scholier/student/beginner-met-ondernemen maar terugkijkend zie ik het meer als leerervaring dan als perfectie ;)
Ik heb een SMTP fallback bij mijn domain provider. Dus op het moment dat mijn glasvezel er uit ligt komt daar de mail binnen. Deze wordt daarna via Gromunnio opgehaald wanneer mijn verbinding er weer is. Hiervoor heb ik een kleine 4G router staan. Ik kan mijn verkeer heel snel door deze heen routeren. Ik heb dan wel geen eenmaal vanaf extern, maar mail blijft wel binnen komen en kan verzonden worden.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heren hierboven, volgens mij wil @P1 modubus gewoon een mail versturen vanaf zijn applicatie met de naam WebVisonAlert. Dat is niet een eigen mail server draaien, dat is gewoon de juiste uitgaande mail (SMTP) gegevens van Odido invullen op de plek van waar die van KPN stonden.

Als dan de mail nog niet aan komt kan je verder gaan zoeken, maar dit heeft m.i. helemaal niets te maken met een eigen mailserver draaien. Maar wel met mail versturen. Gewoon, standaard met SMTP.

Alles kan stuk.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Voor verzending heb je geen eigen mail server nodig. Wel een email account. De nslookup die je gebruikt hoort geen poort te hebben. Je kan wel via telnet de verbinding testen, dan gebruik je telnet mailserver.tld 587. Als je handmatig SMTP email wil versturen kun je een tool als openssl gebruiken.

Als je emails wil ontvangen op je eigen server kun je het volgende kiezen:

Zet je eigen VPS op als je IP adres niet stabiel genoeg is voor ontvangst van emails. De kosten daarvoor zijn beperkt (1 euro per maand).

Bijvoorbeeld Exim4 en Dovecot onder Debian of Ubuntu. Er zijn how-to pagina's te vinden online zoals deze.

Je hebt een domeinnaam nodig om mail te ontvangen (goedkoop nl domein: € 6,04 per jaar).

Voor het instellen van het MX record in DNS kun je de standaardinstellingen bestuderen van de domeinnaamprovider en je eigen IP adres invullen bij het A record en eigen domein bij het MX record.
A = IP adres
AAAA = IPv6 adres
MX = Mail eXchange record

Je kan dus voor ongeveer 18 euro per jaar hiermee vooruit. Zorg dat je server altijd up to date wordt gehouden met security updates.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 15:07

nelizmastr

Goed wies kapot

remco_k schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:23:
Heren hierboven, volgens mij wil @P1 modubus gewoon een mail versturen vanaf zijn applicatie met de naam WebVisonAlert. Dat is niet een eigen mail server draaien, dat is gewoon de juiste uitgaande mail (SMTP) gegevens van Odido invullen op de plek van waar die van KPN stonden.

Als dan de mail nog niet aan komt kan je verder gaan zoeken, maar dit heeft m.i. helemaal niets te maken met een eigen mailserver draaien. Maar wel met mail versturen. Gewoon, standaard met SMTP.
Odido heeft geen mailservers, echter. Die hebben ze jaren geleden al opgedoekt. Hij zal zijn zakelijke gmail moeten gaan gebruiken of elders een mailhosting nemen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tweede parameter voor nslookup is voor een (alternatieve) dns server. Zo kun je zien of het issue gerelateerd is aan dns. Een 587 kan daar als waarde nooit werken; het is geen ip adres zoals 9.9.9.9 is, maar ook nog eens te hoog (maximale waarde voor een getal van een ipv4 adres is immers 255).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CH4OS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:45:
Tweede parameter voor nslookup is voor een (alternatieve) dns server. Zo kun je zien of het issue gerelateerd is aan dns. Een 587 kan daar als waarde nooit werken; het is geen ip adres zoals 9.9.9.9 is, maar ook nog eens te hoog (maximale waarde voor een getal van een ipv4 adres is immers 255).
En 587 is toevallig het poortnummer van smtp icm starttls. Zoals ik al opmerkte snapt ts de functionaliteit van nslookup niet ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Boudewijn schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:59:
En 587 is toevallig het poortnummer van smtp icm starttls. Zoals ik al opmerkte snapt ts de functionaliteit van nslookup niet ;)
Yes, I know. 443 en 'gewoon' tls is dan veiliger inderdaad.

• P1 modubus
Goedendag
Heren hierboven, volgens mij wil @P1 modubus gewoon een mail versturen vanaf zijn applicatie met de naam WebVisonAlert. Dat is niet een eigen mail server draaien, dat is gewoon de juiste uitgaande mail (SMTP) gegevens van Odido invullen op de plek van waar die van KPN stonden

Ja. dat is het wat ik bedoel,
onderstaande zijn de instellingen van het WebVision programma dat draait op een mini pc, daar moeten deze gegeven ingevuld worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhJ6L0aUqXf6aks47FvUJe7lZA4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SBwYk44aJXUCHV6n0zsThkvU.png?f=user_large

Di=ze instellingen deden het bij een KPN account, nu wilde ik dit via Google mail server laten versturen, en daar moet ik nu de instellingen van weten, wat ik moet hebben om dit te doen, welke gegevens .
Heb alles van google zelfs een Domein, dus ook e-mail van google.

2de vraag is om via WWW in te loggen op mijn thuis adres, niet via een IP, dat gaat prima maar dit veranderde nu vaker, maar via een naam, waar kan ik dit instellen bij Odido, de modem?
Poorten zijn reeds geforward, werkt ook prima.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-06 07:59
Als je alles al bij Google hebt staan, dan kan je toch ook gewoon gebruik maken van hun SMTP server?

Even googlen levert een mooie uitleg op van wat je allemaal moet doen -> Zo gebruik je de SMTP server van Gmail om gratis e-mails te versturen (Kinsta.com).

Je hoeft overigens ook niks met MX records e.d. te doen, want je hebt geen eigen mailserver nodig omdat het een uitgaande mailflow betreft met een netwerkconnectie van binnen naar internet. En Google heeft alle juiste records ingesteld en servers draaien dus je hoeft niks in je eigen modem te regelen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:47
Ruben279 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:17:
Als je alles al bij Google hebt staan, dan kan je toch ook gewoon gebruik maken van hun SMTP server?

Even googlen levert een mooie uitleg op van wat je allemaal moet doen -> Zo gebruik je de SMTP server van Gmail om gratis e-mails te versturen (Kinsta.com).
Let wel op dat je niet meer je normale Google Wachtwoord kan gebruiken. Er moet een speciaal App Wachtwoord worden gemaakt. De uitleg op die pagina is dus enigszins verouderd .

Maar het lijkt mij wel de meest simpele manier om die alerts te versturen via de mail

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 03-06-2026 08:48 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:49
Precies wat @Kalentum zegt

Je moet een app wachtwoord aanmaken

@P1 modubus volg deze handleiding maar eens

https://help.meetalfred.com/en/articles/8160682-set-up-smtp-for-gmail-app-password-guide

CISSP! Drop your encryption keys!

• P1 modubus
Allen dank voor deze hulp, heb weer veel gelezen, ook de links.
Had reeds een wachtwoord voor mijn gmail gemaakt, ook deze instelling in het programma gezet, van waar de mail wordt verstuurd zie instellingen,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBrHRVtnU-p0LG9sJUOfWkNi4wY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FpMUX3jC3hTaKZeSBtCmLII5.jpg?f=user_large

Kan zien wat er gebeurd via Webalert messenger hoe en wat gebeurd, zie plaatje, gestuurde mail, wordt ontvangen maar niet doorgestuurd, want zelf ontvang ik deze niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egVvUjYLy0joXNKgaciV3b8zkSg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Oayq6RogXl1W5lmzX9jfukpu.jpg?f=user_large

• laurens0619
Klopt het from adres wel? Hier zou je je gmail adres moeten invullen die je ook voor smtp gebruikt. Ander adres kan ook maar daar moet je dan wat extra stappen voor ondernemen

Als je een fout wachtwoord gebruikt, krijg je dan een andere melding?

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 03-06-2026 22:44 ]

• nextware
  • Laatst online: 20:26
Staan ze binnen Google niet in de spamfolder ?

• P1 modubus
Goedemorgen,

Bij een fout wachtwoord zelfde melding binnen webvision messenger, alleen bij een verkeerde poort en bij de verkeerde mailserver, geeft messenger een fout als niet verzonden aan,

Jammer was wel prima geweest maar helaas niet in de spam terecht gekomen.

Heb e-mail voor nu en adres het zelfde gehouden, wil die wel straks ook naar derden sturen, via mailserver van Google.

Maar helaas nog geen succes geboekt

Moet deze ook verstuurd worden als TLS?

• laurens0619
ja dat is TLS

Ik zou eerste eens proberen een simpele imap/smtp verbinding op te zetten dmv dat mail password met een mailcient op de computer. Als het mailen daarmee lukt, dan pas in dat tooltje aan de gang gaan.

Bv met powershell, zoiets als dit (niet gevaliedeerD)
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$EmailFrom = "notifications@somedomain.com"
$EmailTo = "me@earth.com"
$Subject = "Notification from XYZ"
$Body = "this is a notification from XYZ Notifications.."
$SMTPServer = "smtp.gmail.com"
$SMTPClient = New-Object Net.Mail.SmtpClient($SmtpServer, 587)
$SMTPClient.EnableSsl = $true
$SMTPClient.Credentials = New-Object System.Net.NetworkCredential("username", "password");
$SMTPClient.Send($EmailFrom, $EmailTo, $Subject, $Body)

• P1 modubus
Powershell geïnstalleerd en gebruikt, maar kijk of ik het goed heb gedaan, mis nu een ) , zie niet waar
Eerste7 lijnen heb ik zo overgenomen, rest username en password ingevuld lijn zie lijnen 7-8 hier beneden

C:\Windows\System32> $SMTPClient.Credentials = New-Object System.Net.NetworkCredential("------@gmail.com", "-----------------");

PS C:\Windows\System32> $SMTPClient.Send($-----@gmail.com, $----@gmail.com, $test_mail, $storingWebVisonAlert)

arserError Line |
1 | $SMTPClient.Send($------@gmail.com, $-----@gmail.com, $test_mai …

Missing ')' in method call

Hoor wel of het goed was

• laurens0619
Een beetje inzet mag wel he :)

Gooi het even in google, chatgpt etc. komt vast goed

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 04-06-2026 17:24 ]

Pagina: 1