WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Problemen met eigen mailserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• P1 modubus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:05
Goedendag, heb veel gelezen, geeft te veel mogelijkheden voor mij, ben ik volgend jaar nog bezig met studeren en uitproberen wat voor mij de best oplossing is.

Was bij KPN deze had geen glasvezel voor mijn adres, snelheid was erg matig en wisselend, daarom overgestapt naar Odido, deze had glasvezel reeds binnen in mijn pand.

Heb  WebVisonAlert voor afstandsbeheer van kantoren draaien met alarmmelding,
instelling was, inlog met ip adres. dan ga je naar een inlogscherm.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhJ6L0aUqXf6aks47FvUJe7lZA4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SBwYk44aJXUCHV6n0zsThkvU.png?f=user_large

Draaide goed mail werd gezonden en ontvangen.

Volgende problemen heb ik nu
Extern IP wordt regelmatig veranderd, reeds 2 ip adressen gehad in een korte tijd,
De alarmmeldingen worden niet meer doorgestuurd, zag wel met lookup dat ze wel worden ontvangen, maar niet doorgestuurd door SMTP mail server
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjppXHTmRRou2lElPTx4VjwmBmc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ULR1HjThT2653XhZSt6bZtcA.png?f=user_large
 Zover ik het begrijp komt is deze mailserver wel bereikbaar geeft het alleen niet door..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79WvK_obAG-SoAki-HVLPt6vcRE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pcl8NbQUwtP9rtzyxUccMVfC.png?f=user_large

Heb een Google Workspace Business Plus abonnement, eigen domeinnaam.

2de probleem het extern ip adres wordt vaker gewisseld,
normaal werd altijd via een IP ingelogd dus nu een probleem,
hoe stel je de DNS in ben een Meet&regel engineer, maar deze logica begrijp ik niet helemaal

Mijn Modem kan dat schijnbaar, ik kom door de vele mogelijkheden niet snel verder,
zyxel EX5601-T1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPnlvZ2_NOOzJAV3m-TvEJJr1FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmaX0sZreuvZE8Lj5lHgxowb.png?f=fotoalbum_large

Waar of bij wie kan ik terecht voor een snelle cursus of uitleg?

Ben zoals vele Tweakers niet graag afhankelijk.

[ Voor 96% gewijzigd door P1 modubus op 01-06-2026 13:29 ]

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
P1 modubus schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:23:
Goedendag, heb veel gelezen, geeft te veel mogelijkheden voor mij, ben ik volgend jaar nog bezig met studeren en uitproberen wat voor mij de best oplossing is.

Was bij KPN deze had geen glasvezel voor mijn adres, snelheid was erg matig en wisselend, daarom overgestapt naar Odido, deze had glasvezel reeds binnen in mijn pand.

instelling was, inlog met ip adres. dan ga je naar een inlogscherm.[Afbeelding]
Weet niet wat je probeert aan te tonen met je screenshot. Je doet een nslookup om het IP adres van een ontvangende mailserver, of je eigen mailserver, of, of...?
Ofwel: wat is sowieso je opzet hier? Heb je een eigen mailserver draaien, wat voor software? Wat heeft gmail in dit alles er mee te maken? Misschien dat anderen hier meteen snappen wat je doet, maar ik zo op het eerste gezicht nog niet.

Extern IP wordt regelmatig veranderd, reeds 2 ip adressen gehad in een korte tijd,
Dat is opmerkelijk. Kan je de eerste drie getallen van de IPv4 adressen eens geven? Ik vraag mij af of je misschien een CGNAT IP-adres hebt gekregen.
De alarmmeldingen worden niet meer doorgestuurd, zag wel met lookup dat ze wel worden ontvangen, maar niet doorgestuurd door SMTP mail server
[Afbeelding]
 Zover ik het begrijp komt is deze mailserver wel bereikbaar geeft het alleen niet door..

[Afbeelding]

hoe stel je de DNS in ben een Meet&regel engineer, maar deze logica begrijp ik niet helemaal

Mijn Modem kan dat schijnbaar, ik kom door de vele mogelijkheden niet snel verder,
zyxel EX5601-T1

[Afbeelding]

Je hebt een domeinnaam, dan is er een dienst die er voor zorgt dat een domeinnaam opgezocht kan worden en je het IP-adres terugkrijgt. DNS dus. Die gegevens (dus welk IP-adres bij je domeinnaam hoort) zitten dus in je DNS records en gebruikelijk is het om die bij je domein-registar te hebben.

Zo heb ik een domeinnaam bij TransIP geregistreerd en zij beheren ook de DNS gegevens / records, dus als iemand van mijn domein opvraagt wat het IP adres is, dan loopt dat verzoek via TransIP.

Nou kan je in plaats daarvan ook andere diensten de DNS laten beheren - en sommige van die diensten bieden een mooie interface aan om geautomatiseerd DNS records aan te passen. Dan kan je router, zodra die merkt dat z'n externe IP is veranderd, automatisch via die interface de DNS gegevens bijwerken. Dat systeem wordt ook wel DynDNS genoemd, ik gok omdat dat de eerste DNS-provider was die zo iets had opgezet.

Nou heb jij dus je domeinnaam bij Google ergens staan - dus de vraag is dan of die zo iets als DynDNS sowieso ondersteunen. Wat zijn je opties voor serviceproviders (zie je laatste screenshot)?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

P1 modubus schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:23:

instelling was, inlog met ip adres. dan ga je naar een inlogscherm.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

zyxel EX5601-T1

[Afbeelding]

Maak ff een eigen topic aan aub :)

Qua afhankelijkheid, je mist wel wat basiskennis... En straks ben je met je mailvoorziening ook wel afhankelijk van je eigen kennis.

Zo gebruik je bij je nslookup een poortnummer. Dat werkt niet en geeft ook aan dat je wat kennis mist. Niets mis mee, maar mail die het niet (goed) doet, of een zoveelste spamserver erbij... moet je dat willen?

En ivm de terugvindbaarheid, maak aub tekst van je plaatjes ;)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@P1 modubus ik heb je vraag afgesplitsts vanaf Eigen mailserver, het is makkelijker en beter om een eigen topic te hebben om zo niet twee discussies tegelijk te voeren.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@WargamingPlayer dat gevoel van perfectie deel ik niet helemaal.

Je hoort meerdere MX-records te hebben, dus meerdere verbindingen met eigen ip's. Daarnaast dingen als stroom, backup en dergelijke. Echt prima voor thuis/hobby maar perfect is mi. een te groot woord. Enige tijd geleden is in de buurt iets misgegaan met de glasvezel, ettelijke wijken hadden geen verbinding meer. Dit duurde een ruime avond, in zo'n geval ligt je mail er dus compleet uit, dat zou voor mij nu een dealbreaker zijn. Hoe goed je het thuis ook geregeld hebt.
offtopic:
ik heb ook jaren zelf gehost op zolder bij mijn ouders. De 2.4-kernel-tijd. heel leerzaam als scholier/student/beginner-met-ondernemen maar terugkijkend zie ik het meer als leerervaring dan als perfectie ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Boudewijn op 02-06-2026 14:40 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
Boudewijn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:34:
Je hoort meerdere MX-records te hebben, dus meerdere verbindingen met eigen ip's. Daarnaast dingen als stroom, backup en dergelijke. Echt prima voor thuis/hobby maar perfect is mi. een te groot woord. Enige tijd geleden is in de buurt iets misgegaan met de glasvezel, ettelijke wijken hadden geen verbinding meer. Dit duurde een ruime avond, in zo'n geval ligt je mail er dus compleet uit, dat zou voor mij nu een dealbreaker zijn. Hoe goed je het thuis ook geregeld hebt.
Wat is er mis met slechts 1 MX record te hebben?
Ik dacht dat de meeste mailservers, als ze hun mail niet kunnen afleveren, ze het voor een aantal uur bewaren en in de tussentijd regelmatig opnieuw proberen af te leveren. Ik dacht dat ze het zelfs meerdere dagen blijven proberen.

Natuurlijk is een backup-MX een mooiere oplossing, maar voor thuisgebruik lijkt het mij prima acceptabel om er een aantal uur uit te kunnen liggen.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:55
vanaalten schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Wat is er mis met slechts 1 MX record te hebben?
Ik dacht dat de meeste mailservers, als ze hun mail niet kunnen afleveren, ze het voor een aantal uur bewaren en in de tussentijd regelmatig opnieuw proberen af te leveren. Ik dacht dat ze het zelfs meerdere dagen blijven proberen.
Dat klopt ook, volgens mij standard tot 5 dagen. Als je verbinding zó lang eruit ligt zal het wel lukken binnen die tijd elders op een VPS een mailserver op te zetten en je DNS aan te passen.

En vergeet niet: Achter dat ene MX record kunnen zich X aantal échte servers verstoppen dmv meerdere A of AAAA records.

[ Voor 9% gewijzigd door mfkne op 02-06-2026 15:52 ]

Pagina: 1