WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Jaren 70 huis verbouwen Type C+ ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thomasbosch
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:23
Mijn vraag
Eind juni krijg ik de sleutel van mijn Jaren 70 hoekhuis. Het huis zal van boven naar beneden helemaal verbouwd gaan worden. Zo heeft het huis momenteel ook nog enkel glas en is buiten de spouwmuur isolatie vrij weinig gedaan. Momenteel ben ik bezig om een plan te maken voor de ventilatie.

Zelf neig ik op dit moment naar een Type C+ vraaggestuurd en eventueel klep gestuurd met de Duco Focus.

Het plan is om een afzuigkap in de nieuwe keuken te plaatsen die direct naar buiten afzuigt. Daarnaast is er op dit moment een 125mm buis vanaf zolder naar de keuken om te ventileren en een 75mm buis vanaf zolder naar de badkamer.

Zie afbeelding voor locatie en maten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_wwWTYSW8hz05uksgR7MegGsw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzvS8nyK6yHwRc5i2YE2uBpq.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien is er op dit moment in de wc beneden nog geen afvoerbuis. Zoals ik het begrijp heb je voor een type C daar ook een afvoerbuis nodig dus dat zal geregeld moeten worden als dat mogelijk is.

Glas:

Om in de toevoer te voorzien zullen er DucoLine 23 ZR roosters boven de vastendelen glas geplaatst worden. Ik zal hieronder even opsommen wat de maximale ventilatiecapaciteit per ruimte is.

WC

- 44,7 m3/h (Is dit nodig of juist niet omdat alle lucht dan door het rooster komt en niet via de gang etc.)

Openkeuken/woonkamer

- Raamvoor: 113,9 m3/h

- Raamachter 113,9 m3/h

- Keukenraam 42,3 m3/h

Badkamer

- 76,5 m3/h (Is dit nodig of juist niet omdat alle lucht dan door het rooster komt en niet via de gang etc.)

Slaapkamers allemaal

- 57 m3/h

Momenteel is de zolder geen verblijfsruimte maar daar komt naast de CV ketel de wasmachine & droger. Op termijn zal daar ook een slaap/werk kamer van gemaakt gaan worden.

Concrete vraag:

Moet je in de nate ruimtes wel of geen ventilatieroosters en In het bouwbesluit heb ik de verschillende minima gevonden voor elke ruimte. Echter moet ik ook de ventilatiebehoefte voor de ruimtes berekenen. De ene site zegt X*vloeroppervlakte de ander zegt eerst inhoud berekenen. Wat is een goede manier op de ventilatiebehoefte te berekenen zodat ik daarna verder kan kijken naar de juiste spullen?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:26
een rooster in je natte ruimte zorgt ervoor dat er oude lucht wordt aangezogen. dat levert mogelijk condens op. je wil liever je droge lucht uit de verwarmde ruimtes halen en daarmee je vocht of geur wegventileren.
Dat levert dan wel op dat je in de ruimtes waar je lekker warm zit wat kou door je rooster zuigt maar als het vraaggestuurd is dan is dit minimaal mits je roosters verder goed sluitend zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:34
Wij doen een soortgelijke verbouwing en gaan ook type C aanleggen. Wij hebben in elke ruimte een raam met ventilatierooster gekozen.
In de wc en badkamer alleen niet, daar komt de lucht onder de deur door en wordt het vanuit het plafond afgezogen. Hier zitten dus gewone draaikiepramen in, wel nog met een extra winterstanddingetje. Ik vraag me af of het zin heeft de ventilatiebehoefte te berekenen. Klinkt heel nuttig natuurlijk, maar in de praktijk zit je vast aan de maten van je ramen en bepaal je daarmee dus de grootte ventilatierooster en hoeveelheid ventilatie. Je kunt hoogstens iets schuiven met een vast deel/ draaikiep deel om zo een groter of kleiner rooster in te passen.

• thomasbosch
No Hands schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:00:
een rooster in je natte ruimte zorgt ervoor dat er oude lucht wordt aangezogen. dat levert mogelijk condens op. je wil liever je droge lucht uit de verwarmde ruimtes halen en daarmee je vocht of geur wegventileren.
Dat levert dan wel op dat je in de ruimtes waar je lekker warm zit wat kou door je rooster zuigt maar als het vraaggestuurd is dan is dit minimaal mits je roosters verder goed sluitend zijn.
Ja precies dus je wil juist geen roosters in de natte ruimtes zie wc beneden en badkamer boven. Uiteraard zitten daar wel ramen in dat indien nodig er wel extra geventileerd kan worden.

• thomasbosch
MikaX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:10:
Wij doen een soortgelijke verbouwing en gaan ook type C aanleggen. Wij hebben in elke ruimte een raam met ventilatierooster gekozen.
In de wc en badkamer alleen niet, daar komt de lucht onder de deur door en wordt het vanuit het plafond afgezogen. Hier zitten dus gewone draaikiepramen in, wel nog met een extra winterstanddingetje. Ik vraag me af of het zin heeft de ventilatiebehoefte te berekenen. Klinkt heel nuttig natuurlijk, maar in de praktijk zit je vast aan de maten van je ramen en bepaal je daarmee dus de grootte ventilatierooster en hoeveelheid ventilatie. Je kunt hoogstens iets schuiven met een vast deel/ draaikiep deel om zo een groter of kleiner rooster in te passen.
Het is toch juist relevant voor het aantal afvoer debieten als mede de grote van de buis en ventilatie unit?

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:34
thomasbosch schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Het is toch juist relevant voor het aantal afvoer debieten als mede de grote van de buis en ventilatie unit?
Die boxen heb je in verschillende capaciteit inderdaad, die buizen zijn standaard 125 (160 bestaat maar is niet standaard), het aantal ruimtes en welke is al bekend en het ding werkt automatisch. Vochtsensor, CO2 sensor en die ventielen kun je handmatig verder open en dicht draaien. Afstandsbediening erbij. Rooster in de ramen, in de natte ruimtes onder de deur ruimte voor toevoer. Maar misschien denk ik werkelijk te makkelijk. Hier komen ze het installeren, maar ik zou erg verrast zijn als het anders was.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
zo'n ventilatiestroomschema is prima te maken met een plattegrondje en een excel werkblad. Even de correct Bbl artikelen er bij en wat websites om je op gang te helpen:

https://www.handelbouwadvies.nl/implementeren-van-een-ventilatieberekening/
https://alphaventilatie.nl/ventilatie/ventilatieberekening-maken/

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

Pagina: 1