Jaren 70 huis verbouwen Type C+ ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thomasbosch
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-06 15:32
Mijn vraag
Eind juni krijg ik de sleutel van mijn Jaren 70 hoekhuis. Het huis zal van boven naar beneden helemaal verbouwd gaan worden. Zo heeft het huis momenteel ook nog enkel glas en is buiten de spouwmuur isolatie vrij weinig gedaan. Momenteel ben ik bezig om een plan te maken voor de ventilatie.

Zelf neig ik op dit moment naar een Type C+ vraaggestuurd en eventueel klep gestuurd met de Duco Focus.

Het plan is om een afzuigkap in de nieuwe keuken te plaatsen die direct naar buiten afzuigt. Daarnaast is er op dit moment een 125mm buis vanaf zolder naar de keuken om te ventileren en een 75mm buis vanaf zolder naar de badkamer.

Zie afbeelding voor locatie en maten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_wwWTYSW8hz05uksgR7MegGsw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzvS8nyK6yHwRc5i2YE2uBpq.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien is er op dit moment in de wc beneden nog geen afvoerbuis. Zoals ik het begrijp heb je voor een type C daar ook een afvoerbuis nodig dus dat zal geregeld moeten worden als dat mogelijk is.

Glas:

Om in de toevoer te voorzien zullen er DucoLine 23 ZR roosters boven de vastendelen glas geplaatst worden. Ik zal hieronder even opsommen wat de maximale ventilatiecapaciteit per ruimte is.

WC

- 44,7 m3/h (Is dit nodig of juist niet omdat alle lucht dan door het rooster komt en niet via de gang etc.)

Openkeuken/woonkamer

- Raamvoor: 113,9 m3/h

- Raamachter 113,9 m3/h

- Keukenraam 42,3 m3/h

Badkamer

- 76,5 m3/h (Is dit nodig of juist niet omdat alle lucht dan door het rooster komt en niet via de gang etc.)

Slaapkamers allemaal

- 57 m3/h

Momenteel is de zolder geen verblijfsruimte maar daar komt naast de CV ketel de wasmachine & droger. Op termijn zal daar ook een slaap/werk kamer van gemaakt gaan worden.

Concrete vraag:

Moet je in de nate ruimtes wel of geen ventilatieroosters en In het bouwbesluit heb ik de verschillende minima gevonden voor elke ruimte. Echter moet ik ook de ventilatiebehoefte voor de ruimtes berekenen. De ene site zegt X*vloeroppervlakte de ander zegt eerst inhoud berekenen. Wat is een goede manier op de ventilatiebehoefte te berekenen zodat ik daarna verder kan kijken naar de juiste spullen?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
een rooster in je natte ruimte zorgt ervoor dat er oude lucht wordt aangezogen. dat levert mogelijk condens op. je wil liever je droge lucht uit de verwarmde ruimtes halen en daarmee je vocht of geur wegventileren.
Dat levert dan wel op dat je in de ruimtes waar je lekker warm zit wat kou door je rooster zuigt maar als het vraaggestuurd is dan is dit minimaal mits je roosters verder goed sluitend zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:56
Wij doen een soortgelijke verbouwing en gaan ook type C aanleggen. Wij hebben in elke ruimte een raam met ventilatierooster gekozen.
In de wc en badkamer alleen niet, daar komt de lucht onder de deur door en wordt het vanuit het plafond afgezogen. Hier zitten dus gewone draaikiepramen in, wel nog met een extra winterstanddingetje. Ik vraag me af of het zin heeft de ventilatiebehoefte te berekenen. Klinkt heel nuttig natuurlijk, maar in de praktijk zit je vast aan de maten van je ramen en bepaal je daarmee dus de grootte ventilatierooster en hoeveelheid ventilatie. Je kunt hoogstens iets schuiven met een vast deel/ draaikiep deel om zo een groter of kleiner rooster in te passen.

• thomasbosch
No Hands schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:00:
een rooster in je natte ruimte zorgt ervoor dat er oude lucht wordt aangezogen. dat levert mogelijk condens op. je wil liever je droge lucht uit de verwarmde ruimtes halen en daarmee je vocht of geur wegventileren.
Dat levert dan wel op dat je in de ruimtes waar je lekker warm zit wat kou door je rooster zuigt maar als het vraaggestuurd is dan is dit minimaal mits je roosters verder goed sluitend zijn.
Ja precies dus je wil juist geen roosters in de natte ruimtes zie wc beneden en badkamer boven. Uiteraard zitten daar wel ramen in dat indien nodig er wel extra geventileerd kan worden.

• thomasbosch
MikaX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:10:
Wij doen een soortgelijke verbouwing en gaan ook type C aanleggen. Wij hebben in elke ruimte een raam met ventilatierooster gekozen.
In de wc en badkamer alleen niet, daar komt de lucht onder de deur door en wordt het vanuit het plafond afgezogen. Hier zitten dus gewone draaikiepramen in, wel nog met een extra winterstanddingetje. Ik vraag me af of het zin heeft de ventilatiebehoefte te berekenen. Klinkt heel nuttig natuurlijk, maar in de praktijk zit je vast aan de maten van je ramen en bepaal je daarmee dus de grootte ventilatierooster en hoeveelheid ventilatie. Je kunt hoogstens iets schuiven met een vast deel/ draaikiep deel om zo een groter of kleiner rooster in te passen.
Het is toch juist relevant voor het aantal afvoer debieten als mede de grote van de buis en ventilatie unit?

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:56
thomasbosch schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Het is toch juist relevant voor het aantal afvoer debieten als mede de grote van de buis en ventilatie unit?
Die boxen heb je in verschillende capaciteit inderdaad, die buizen zijn standaard 125 (160 bestaat maar is niet standaard), het aantal ruimtes en welke is al bekend en het ding werkt automatisch. Vochtsensor, CO2 sensor en die ventielen kun je handmatig verder open en dicht draaien. Afstandsbediening erbij. Rooster in de ramen, in de natte ruimtes onder de deur ruimte voor toevoer. Maar misschien denk ik werkelijk te makkelijk. Hier komen ze het installeren, maar ik zou erg verrast zijn als het anders was.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:03
zo'n ventilatiestroomschema is prima te maken met een plattegrondje en een excel werkblad. Even de correct Bbl artikelen er bij en wat websites om je op gang te helpen:

https://www.handelbouwadvies.nl/implementeren-van-een-ventilatieberekening/
https://alphaventilatie.nl/ventilatie/ventilatieberekening-maken/

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• thomasbosch
achterhoeker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:06:
zo'n ventilatiestroomschema is prima te maken met een plattegrondje en een excel werkblad. Even de correct Bbl artikelen er bij en wat websites om je op gang te helpen:

Ik zal daar straks even mee aan de slag gaan kijken waar ik op uit kom.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Climarad heeft ook decentrale oplossingen..

Alleen wel gruwelijk aan de prijs... Maar ja je kan wel simpel door een buitenmuurtje

404 Signature not found

• thomasbosch
achterhoeker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:06:

Ik ben even aan de slag gegaan met die informatie en de tool op ventilatieland en ik kom op het volgende uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlSUFhYy6915oZVNWpHrSSuaPX4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OTVGgkni3WhYq9pTFLrhjAe9.png?f=user_large

Totaal zou ik volgens de berekening een behoefte hebben van 512 m3/h als ik nu alle roosters die in de offerte staan op tel kom ik op maximaal 441 m3/h. Om in balans te komen zit ik dus op dit moment nog te laag. Echter heb ik geen ventielatie rooster op zolder dus door er daar een te plaatsen kom ik waarschijnlijk wel in balans.

Gevoelgsmatig is een behoefte van 512 m3/h voor een hoekhuis van 108m2 erg hoog. Heb ik de berekening goed gedaan? Want ik ga namelijk een losse afzuigkap plaatsen in de keuken dus moet ik het wel of niet als keuken ruimte aangeven in de tool?

• waggelman
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 14:38
Als je alles toch open heb liggen kanje dan niet beter een type d wtw aanleggen en de ventilatieroosters in de ramen weglaten? En de afzuigkap van de kookunit niet intern op basis van koolstoffilters doen? Ik heb onlangs een Zehnder q350 installatie met kleppensturung (home assistent) aangelegd terwijl de boel niet echt open lag. Zelfs dat was te doen.

• thomasbosch
waggelman schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:50:
Als je alles toch open heb liggen kanje dan niet beter een type d wtw aanleggen en de ventilatieroosters in de ramen weglaten? En de afzuigkap van de kookunit niet intern op basis van koolstoffilters doen? Ik heb onlangs een Zehnder q350 installatie met kleppensturung (home assistent) aangelegd terwijl de boel niet echt open lag. Zelfs dat was te doen.
Gezien het aantal extra kanalen wat je dan zult moeten aanleggen wordt het daar niet enorm duur van? Want je zult dan door beton vloeren etc moeten boren.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-06 15:18
Als je raamroosters gebruikt, is het dan nuttig om het enkel glas te vervangen? Koude trek bij de ramen blijft dan toch?

En als je het zelf doet, kom je voor een type D ongeveer even duur uit als een type C met raamroosters. Meer bij een type D recupereer je wel 95% van de ventilatieverliezen, heb je geen koude tocht, filter je de lucht die binnenkomt (en als je die vervangt ben je blij dat ze er zitten), en het scheelt flink in lawaai (naast ons zit een school, merken we nauwelijks iets van tot we de ramen openen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• thomasbosch
naftebakje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:31:
Als je raamroosters gebruikt, is het dan nuttig om het enkel glas te vervangen? Koude trek bij de ramen blijft dan toch?

En als je het zelf doet, kom je voor een type D ongeveer even duur uit als een type C met raamroosters. Meer bij een type D recupereer je wel 95% van de ventilatieverliezen, heb je geen koude tocht, filter je de lucht die binnenkomt (en als je die vervangt ben je blij dat ze er zitten), en het scheelt flink in lawaai (naast ons zit een school, merken we nauwelijks iets van tot we de ramen openen).
Ik voel zeker heel veel voor een Type D. Alleen om het zelf te doen inclusief alle beton boringen is wel een uitdaging.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
thomasbosch schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Ik voel zeker heel veel voor een Type D. Alleen om het zelf te doen inclusief alle beton boringen is wel een uitdaging.
ik denk dat je niet te bang moet worden van betonboringen. Er zijn bedrijven die dat doen en die doen dat razendsnel. Dat is qua kosten wel overzichtelijk. Vergeet niet dat je zoiets als dit maar 1 keer gaat doen in een woning, dus nu is het moment om die keuze te maken. Ja er is nu wat extra geld wat je moet uitgeven maar op de lange termijn bespaar je op stookkosten en win je comfort. Die zijn beide onbetaalbaar.

Ik denk dat je met je 500+ flink teveel debiet hebt bedacht, dat heb ik en vele anderen in het grote balansventilatie topic niet eens in vrijstaande huizen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-06 15:18
thomasbosch schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Ik heb een kernboormachine gehuurd met de bijpassende boor, en lekker aan de gang gegaan. Er is een kost voor slijtage, die was onmeetbaar klein (terwijl ze vaak heel veel slijtage zien): heel rustig boren en voldoende vochtig houden. Als je zwakke polsen hebt, of twijfel over je kunnen, of je ziet het niet zitten om zo'n zwaar geval tegen het plafond aan op een ladder te houden; kan je voor een beperkte kost dit uitbesteden (dan kost elk gat ruwweg evenveel als de huur van het materiaal). Of je huurt een deluxe opstelling: https://www.boels.com/nl-be/huren/telescopisch-statiefsysteem/p/15205

Wel vooraf goed plannen, zodat alles in een keer gebeurt (ik had wat afvoeren te boren, want badkamer verplaatst, die meteen meegenomen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:34
Aangezien het een jaren 70 woning is krijg je deze nooit zo goed geïsoleerd als een nieuwe woning, ik denk dat type d ventilatie dan ook geen heel groot verschil gaat maken maar wel aanzienlijke installatiekosten. Plus je moet ergens alle leidingen laten en dat zijn er nogal wat bij een wtw systeem. Kan sis groot dat je in je jaren 70 woning betonnen of nehobo vloeren hebt dus daar kun je niet zomaar makkelijk iets wegwerken of in boren aangezien nehobo gebaseerd is op voorgespannen staal in een terracotta broodje welke niet beschadigd mag raken. Je moet een jaren 70 woning ook niet willen vergelijken met een nieuwe woning qua energiebesparing, dit ga je nooit hetzelfde krijgen. Dus ik zou er qua luchtafuiging nie teveel moeite en geld insteken.

Type c heb ik hier ook in een jaren 70 woning. Ik heb geen ventilatieroosters. Beneden heb ik de oude kozijnen laten zitten en alleen hr++ glas geplaatst en de spouw geïsoleerd. Oude kozijnen zijn nooit helemaal luchtdicht dus daar zuig je genoeg verse lucht aan. Het isoleren van de spouw maakte het meeste verschil aangezien in de meeste jaren 70 woningen de spouw helemaal open is en van beneden naar boven door waait. Ik merkte dit aan mijn binnen muren die op sommige plekken in de winter maar 7 graden warm waren. En dus enorm veel warmte uit de woning haalt. Ondanks het beperkte aantal vierkante meters binnen muren scheelde het isoleren toch ongeveer 30% in stookkosten met een warmtepomp. Heb overigens een twee onder één kapper.

Boven moet ik mijn badkamer nog verbouwen. De ventilatiebox die daar komt heeft een vocht sensor. Maar ik wil hem eigenlijk alleen met een timer laten draaien op momenten dat er gedouched wordt. Dus niet in de nacht. Je zuigt namelijk ook je warme lucht weg.

Beneden doe ik hetzelfde, ook in de nacht uit. Dan is er immers niemand beneden en kun je zo besparen op energiekosten. De ventilatiebox voor beneden heeft een vocht en co2 sensor.

Het werkt goed, heb eigenlijk nog nooit muffe lucht beneden gehad.

Ben nu bezig de vloer beneden te isoleren, dat scheelt ook veel. Moet dan alleen het dak nog isoleren. Heel veel meer kun je niet doen in een jaren 70 woning qua isolatie.

Ik heb een warmtepomp en genoeg zonnepanelen (7800wp) verdeeld over oost, zuid en west. En ben nu met een kleine accu bezig omdat ik een redelijk nacht verbruik heb. Deze accu kan ik ook gebruiken als noodstroom en eventueel direct opladen met de zonnepanelen zonder tussen omvormer. Dus dan ben ik wel een eindje uitgedaan qua verduurzaming. Het enige wat ik nog wil is een boiler voor mijn warmtepomp boilervat zetten welke aangestuurd wordt met een p1 dongel zodat als ik zonne energie over heb en dit teveel is voor de accu deze de boiler verwarmd. Is redelijk goedkoop zelf aan te leggen.

[ Voor 26% gewijzigd door epicrates86 op 03-06-2026 17:00 ]

• thomasbosch
epicrates86 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:49:
Aangezien het een jaren 70 woning is krijg je deze nooit zo goed geïsoleerd als een nieuwe woning, ik denk dat type d ventilatie dan ook geen heel groot verschil gaat maken maar wel aanzienlijke installatiekosten. Je moet een jaren 70 woning ook niet willen vergelijken met een nieuwe woning qua energiebesparing, dit ga je nooit hetzelfde krijgen.

Type c heb ik hier ook in een jaren 70 woning. Ik heb geen ventilatieroosters. Beneden heb ik de oude kozijnen laten zitten en alleen hr++ glas geplaatst en de spouw geïsoleerd. Oude kozijnen zijn nooit helemaal luchtdicht dus daar zuig je genoeg verse lucht aan. Het isoleren van de spouw maakte het meeste verschil aangezien in de meeste jaren 70 woningen de spouw helemaal open is en van beneden naar boven door waait. Ik merkte dit aan mijn binnen muren die op sommige plekken in de winter maar 7 graden warm waren. En dus enorm veel warmte uit de woning haalt. Ondanks het beperkte aantal vierkante meters binnen muren scheelde het isoleren toch ongeveer 30% in stookkosten met een warmtepomp. Heb overigens een twee onder één kapper.

Boven moet ik mijn badkamer nog verbouwen. De ventilatiebox die daar komt heeft een vocht sensor. Maar ik wil hem eigenlijk alleen met een timer laten draaien op momenten dat er gedouched wordt. Dus niet in de nacht. Je zuigt namelijk ook je warme lucht weg.

Beneden doe ik hetzelfde, ook in de nacht uit. Dan is er immers niemand beneden en kun je zo besparen op energiekosten. De ventilatiebox voor beneden heeft een vocht en co2 sensor.

Dat is ook een heel goed punt. Een bestaande woning van 50 jaar oud ga je nooit perfect krijgen. Ik neig zelf nu naar een knap C+ systeem in de bestaande buizen. Dat wordt dan ook niet 100% maar eerder 80% echter is dat alsnog beter dan 99% van de mensen waarschijnlijk heeft.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:34
thomasbosch schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Dat is ook een heel goed punt. Een bestaande woning van 50 jaar oud ga je nooit perfect krijgen. Ik neig zelf nu naar een knap C+ systeem in de bestaande buizen. Dat wordt dan ook niet 100% maar eerder 80% echter is dat alsnog beter dan 99% van de mensen waarschijnlijk heeft.
Ik heb inderdaad ook de bestaande oude buis van de afzuigkap gebruikt voor de mechanische ventilatie. Keuken is verplaatst en daar een nieuwe afzuiging naar buiten geboord.

• MarcoVelp
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:06
Dat je een huis niet goed geïsoleerd zou krijgen en daarom geen type D moet nemen is niet zo. Je ventilatie verlies is gewoon wat het is en met een type D minimaliseer je dat.

Er zijn ook type D installaties met centrale aanvoer (bijvoorbeeld overloop) waarvoor je eigenlijk geen extra leidingen hebt t o.v. type C(+).

Een extra overweging voor D is dat je huis ook koeler blijft, dat wordt steeds belangrijker.

Doe het in een keer goed, zou ik zeggen.

Grt

Marco

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:41
epicrates86 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:49:
Aangezien het een jaren 70 woning is krijg je deze nooit zo goed geïsoleerd als een nieuwe woning, ik denk dat type d ventilatie dan ook geen heel groot verschil gaat maken maar wel aanzienlijke installatiekosten. Plus je moet ergens alle leidingen laten en dat zijn er nogal wat bij een wtw systeem. Kan sis groot dat je in je jaren 70 woning betonnen of nehobo vloeren hebt dus daar kun je niet zomaar makkelijk iets wegwerken of in boren aangezien nehobo gebaseerd is op voorgespannen staal in een terracotta broodje welke niet beschadigd mag raken. Je moet een jaren 70 woning ook niet willen vergelijken met een nieuwe woning qua energiebesparing, dit ga je nooit hetzelfde krijgen. Dus ik zou er qua luchtafuiging nie teveel moeite en geld insteken.

Ben nu bezig de vloer beneden te isoleren, dat scheelt ook veel. Moet dan alleen het dak nog isoleren. Heel veel meer kun je niet doen in een jaren 70 woning qua isolatie.

Ik heb een warmtepomp en genoeg zonnepanelen (7800wp) verdeeld over oost, zuid en west. En ben nu met een kleine accu bezig omdat ik een redelijk nacht verbruik heb. Deze accu kan ik ook gebruiken als noodstroom en eventueel direct opladen met de zonnepanelen zonder tussen omvormer. Dus dan ben ik wel een eindje uitgedaan qua verduurzaming. Het enige wat ik nog wil is een boiler voor mijn warmtepomp boilervat zetten welke aangestuurd wordt met een p1 dongel zodat als ik zonne energie over heb en dit teveel is voor de accu deze de boiler verwarmd. Is redelijk goedkoop zelf aan te leggen.
Hier ook een jaren 70 huis met ventilatiebox zonder roosters. De lucht wordt afgezogen op de wc beneden, badkamer en wc op de eerste verdieping en op de overloop van de zolderverdieping. Dit gaat prima in de winter en in de zomer staan er altijd wel ramen op kiep of ventilatiestand. Groot voordeel is dat je geen koude trek/ tochtof geluid hebt uit je roosters maar het ventileert wel omdat er op verschillende plekken wel lucht naar binnenkomt. En als het te weinig is kun je een modern kiepraam ook op ventilatiestand zetten.

Engineering

Pagina: 1