Offerte rolluiken; waar doe ik goed aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hallo,

Wij twijfelen al langer om rolluiken te plaatsen op de bovenste verdieping om het geheel donker te kunnen maken op de slaapkamers en de warmte ook beter buiten te houden (zon staat 's ochtends voor, 's middags achter het huis). Ik heb 6 offertes laten maken bij verschillende bedrijven. Maar er is echt zoveel te koop en te vinden op internet. Dus was even benieuwd naar tips en meningen.

De uitgevraagde specs:
  • Somfy Solar RS100 motor
  • RAL7016
  • Somfy Situo 5 handzender
  • Somfy TaHoma smart switch
  • Montage, inmeten, brochure
Aanvullende algemene keynotes:
  • De rolluiken sluiten links en rechts verschillend aan, waardoor er mogelijk moet hoekprofielen of kokers gewerkt moet worden. Ik heb foto's meegestuurd. Sommigen willen dit eerst fysiek zien, anderen schatten in dat ze met hoekprofielen moeten werken.
  • We horen vaker dat Heroal wel een premium merk is. Een goede mix tussen prijs-kwaliteit vinden we vooral belangrijk. Immers; we kiezen voor een Somfy motor.
  • Er moet nog een inmeting plaatsvinden bij alle leveranciers. De afmetingen zijn indicatief.
  • De bakken zijn allemaal schuin, geleiders lopen in borstels. Hoe die geleiders uiteindelijk gemonteerd worden (type (hoeklijn)profiel of met koker) zal ter plekke bekeken moeten worden maar daar gaan we wel voorbeelden van aanleveren van de afwerking bij o.a. de buren hoe het wél en níet moet. Dat is echter 'tientjeswerk'.
Aanvullingen per offertenummer
  1. Alutech wordt via Droma Sunshade Experts geleverd. Is onderdeel van Hunter Douglas (Luxaflex etc). Volgens winkel krijgen deze lamellen soms Alutech of Luxaflex labels. Winkel ziet nagenoeg geen verschil in kwaliteit. Maar, vergiste zich wel eerst in type motor (Somfy zou geen solar met obstakeldetectie hebben, bleek uiteindelijk wel goed geoffreerd te zijn). Lokale onderneming (VOF) heeft goede reviews. Geen brochure. Wel ontzettend transparant over hoe de keten werkt, ook geen 'formele offerte' ontvangen behalve een mail met prijzen.
  2. Niet helemaal duidelijk via welke leverancier dit precies komt. Alukon Duitsland? Ik werd doorverwezen door winkel naar 'Allround Zonwering' voor de brochure (ik denk producent). Heeft goede reviews, net zoals de aanbieder (ZZP).
  3. Mijn ouders hebben via deze aanbieder screens en zijn tevreden over SunCircle en over de winkel. Zowel fabrikant als winkel hebben goede reviews.
  4. Deze partij zit wat verder weg. Biedt Heroal aan. Ook goede reviews. Biedt Heroal aan, premium merk zoals ze bekend staan.
  5. Vrij prijzig, biedt ook Heroal aan. Goede reviews.
  6. Valt af.
Mijn vraag
Op basis van de offertes en de informatie hierboven. Wat vinden jullie? Mijn voorkeur gaat qua gevoel uit naar 1, 2 of 3. Deze zijn qua prijs ook wel gunstig. Met offertes 4 en 5 heb ik de minste aansluiting, ook al bieden ze wel Heroal aan. Offerte 6 is een nobrainer en valt af.

Foto's van offertes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Beste antwoord (via ViezeVis op 02-06-2026 10:23)


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn tip is om vooral een betrouwbare partij te vinden met goede service/garantie. Ik lees namelijk Solar, en dus zonwering met zonnepaneeltje en accu. Dat scheelt boren door de gevel, maar heeft wat meer kwetsbare onderdelen en dus meer kansen op defecten.

Overal zit Somfy in en dat is gewoon kwalitatief goed én stil spul, dus daar zit je goed. Grootste verschillen kunnen zitten in het gebruikte pantser van de lamellen en de weersbestendigheid + sterkte van de coating.

Heroal staat over het algemeen aangeschreven als zeer degelijk en solide spul. De Heroal RS 42 heeft 9,3mm lamel dikte en dat is wel fijn, ze staan ook bekend om het vrij strak kunnen oprollen waardoor mogelijk de kast wat dunner kan. Qua geluid- en hagelbestendigheid zal de Heroal winnen, en ze hebben een klasse 3 windbestendigheid.

Maar de Alukon m442 is ook gewoon Duits spul van van redelijk vergelijkbare kwaliteit en zijn even dik. Alukon is vooral handig als een rolluik groter dan 3,50m moet worden, want die gaan tot iets boven de 4 meter. Suncircle ken ik niet zo goed, die zijn met 8,5mm iets dunner en lijken wat minder bestand tegen wind/geluid etc. Van wat ik lees gebruiken ze wel betere borstels in de geleiders waardoor ze nog wat stiller zijn.

Als je een partij kiest komen ze langs voor inmeten en een inspectie. Vooral een inspectie lijkt me handig, want je wil ze mogelijk in de dag laten monteren (tussen de muren)? Op foto 1 zie ik toch wel bijzonder dunne raamkozijnen. Is hier genoeg ruimte voor de rolluikgeleiders zodat je raam nog open kan? Bij de buren lijkt dat goed te gaan? Ze zijn daar in de houten gevel bekleding geboord + gemonteerd, weet je ook hoe het aan de muurzijde zit? Zijn ze daar in het (houten?) kozijn geboord + geschroefd, of in de muur?

Je hebt in ieder geval genoeg offertes, dus dat is top. Een prijsverschil van Heroal van zo'n 1000 euro is niet te rechtvaardigen op 3 rolluiken.. dat is gewoon 35% meerprijs? Dan zou ik eerder voor een Alukon of Suncircle kiezen en die €1000 lekker op je rekening houden. Ze zullen allemaal perfect verduisteren en het onderling verschil in geluid dempen + warmte buitenhouden zal in de praktijk niet echt veel verschillen. Ze hebben allemaal een prima lamel dikte.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 01-06-2026 15:01 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

Alle reacties


Acties:
  • Beste antwoord

  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn tip is om vooral een betrouwbare partij te vinden met goede service/garantie. Ik lees namelijk Solar, en dus zonwering met zonnepaneeltje en accu. Dat scheelt boren door de gevel, maar heeft wat meer kwetsbare onderdelen en dus meer kansen op defecten.

Overal zit Somfy in en dat is gewoon kwalitatief goed én stil spul, dus daar zit je goed. Grootste verschillen kunnen zitten in het gebruikte pantser van de lamellen en de weersbestendigheid + sterkte van de coating.

Heroal staat over het algemeen aangeschreven als zeer degelijk en solide spul. De Heroal RS 42 heeft 9,3mm lamel dikte en dat is wel fijn, ze staan ook bekend om het vrij strak kunnen oprollen waardoor mogelijk de kast wat dunner kan. Qua geluid- en hagelbestendigheid zal de Heroal winnen, en ze hebben een klasse 3 windbestendigheid.

Maar de Alukon m442 is ook gewoon Duits spul van van redelijk vergelijkbare kwaliteit en zijn even dik. Alukon is vooral handig als een rolluik groter dan 3,50m moet worden, want die gaan tot iets boven de 4 meter. Suncircle ken ik niet zo goed, die zijn met 8,5mm iets dunner en lijken wat minder bestand tegen wind/geluid etc. Van wat ik lees gebruiken ze wel betere borstels in de geleiders waardoor ze nog wat stiller zijn.

Als je een partij kiest komen ze langs voor inmeten en een inspectie. Vooral een inspectie lijkt me handig, want je wil ze mogelijk in de dag laten monteren (tussen de muren)? Op foto 1 zie ik toch wel bijzonder dunne raamkozijnen. Is hier genoeg ruimte voor de rolluikgeleiders zodat je raam nog open kan? Bij de buren lijkt dat goed te gaan? Ze zijn daar in de houten gevel bekleding geboord + gemonteerd, weet je ook hoe het aan de muurzijde zit? Zijn ze daar in het (houten?) kozijn geboord + geschroefd, of in de muur?

Je hebt in ieder geval genoeg offertes, dus dat is top. Een prijsverschil van Heroal van zo'n 1000 euro is niet te rechtvaardigen op 3 rolluiken.. dat is gewoon 35% meerprijs? Dan zou ik eerder voor een Alukon of Suncircle kiezen en die €1000 lekker op je rekening houden. Ze zullen allemaal perfect verduisteren en het onderling verschil in geluid dempen + warmte buitenhouden zal in de praktijk niet echt veel verschillen. Ze hebben allemaal een prima lamel dikte.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 01-06-2026 15:01 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Veel verschil in prijs zo te zien. Ik zou zoals @stin00 aangeeft kijken naar mix van goede prijs en garantie. kleinere lokale partijen hebben in eigen regio hun naam goed te houden, grote. landelijke partijen ben je vaker een "nummertje".

Wij hebben Suncircle screens met Somfy IO motoren die bedraad zijn aangesloten. Motoren zijn stil (staat somfy om bekend) en bevalt goed. Een paar huizen verder heeft iemand ook (solar) screens, maar die maken herrie met in- en uitrollen. Zou dus wel voor een gerenomeerd merk kiezen.

Met solar moet je rekening houden met de schaduw van je overstek / goot. Er moet voldoende licht vallen op de zonnepaneeltjes om op te laden.

  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
stin00 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:58:
Mijn tip is om vooral een betrouwbare partij te vinden met goede service/garantie. Ik lees namelijk Solar, en dus zonwering met zonnepaneeltje en accu. Dat scheelt boren door de gevel, maar heeft wat meer kwetsbare onderdelen en dus meer kansen op defecten.

Overal zit Somfy in en dat is gewoon kwalitatief goed én stil spul, dus daar zit je goed. Grootste verschillen kunnen zitten in het gebruikte pantser van de lamellen en de weersbestendigheid + sterkte van de coating.

Heroal staat over het algemeen aangeschreven als zeer degelijk en solide spul. De Heroal RS 42 heeft 9,3mm lamel dikte en dat is wel fijn, ze staan ook bekend om het vrij strak kunnen oprollen waardoor mogelijk de kast wat dunner kan. Qua geluid- en hagelbestendigheid zal de Heroal winnen, en ze hebben een klasse 3 windbestendigheid.

Maar de Alukon m442 is ook gewoon Duits spul van van redelijk vergelijkbare kwaliteit en zijn even dik. Alukon is vooral handig als een rolluik groter dan 3,50m moet worden, want die gaan tot iets boven de 4 meter. Suncircle ken ik niet zo goed, die zijn met 8,5mm iets dunner en lijken wat minder bestand tegen wind/geluid etc. Van wat ik lees gebruiken ze wel betere borstels in de geleiders waardoor ze nog wat stiller zijn.

Als je een partij kiest komen ze langs voor inmeten en een inspectie. Vooral een inspectie lijkt me handig, want je wil ze mogelijk in de dag laten monteren (tussen de muren)? Op foto 1 zie ik toch wel bijzonder dunne raamkozijnen. Is hier genoeg ruimte voor de rolluikgeleiders zodat je raam nog open kan? Bij de buren lijkt dat goed te gaan? Ze zijn daar in de houten gevel bekleding geboord + gemonteerd, weet je ook hoe het aan de muurzijde zit? Zijn ze daar in het (houten?) kozijn geboord + geschroefd, of in de muur?

Je hebt in ieder geval genoeg offertes, dus dat is top. Een prijsverschil van Heroal van zo'n 1000 euro is niet te rechtvaardigen op 3 rolluiken.. dat is gewoon 35% meerprijs? Dan zou ik eerder voor een Alukon of Suncircle kiezen en die €1000 lekker op je rekening houden. Ze zullen allemaal perfect verduisteren en het onderling verschil in geluid dempen + warmte buitenhouden zal in de praktijk niet echt veel verschillen. Ze hebben allemaal een prima lamel dikte.
Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord. Wordt gewaardeerd. Ik heb de hoogtes en diktes nog opgezocht, was benieuwd hoe je bij de SunCircle afmetingen kwam.

/Edit: SunCircle gebeld. Dikte is 9mm en iets met 0,33/33 aluminium dikte.

Alutech: 41mm hoogte, 8,5mm dikte
Alukon: 42mm hoogte, 9,3mm dikte (???)
SunCircle: /edit: 40mm hoogte, 9mm dikte
Heroal: 42mm hoogte, 9,3mm dikte

Qua wind/weersbestendigheid; hoe zwaarwegend is dit? Ik zou met Home Assistant de rolluiken ws kunnen aansturen dat bij een te harde wind de rolluiken in gaan. Ik zie overigens dat SunCircle t/m windweersstandklasse 6 ondersteunt (windkracht 9).

Wat betreft montage: ze zullen niet in de dag maar op de dag komen. De geleiders komen op het baksteen en het hout. Daarom is een dikker profiel nodig voor het hout, omdat het hout dieper ligt dan de bakstenen. Daardoor kunnen ook de ramen nog open met de rolluiken gesloten. Aan de muurzijde is dit met een vlakke (ik denk HF) profiel. Alleen de houtbekleding heeft dus een dikker profiel om het verschil in dikte op te vangen.

Je advies; Alukon/Suncircle zitten ook nog wel €1000,- uit elkaar. Dus die €1000,- op je bankrekening houden zou dan de motivatie zijn om voor Alukon te kiezen, toch?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Terrz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:22:
Veel verschil in prijs zo te zien. Ik zou zoals @stin00 aangeeft kijken naar mix van goede prijs en garantie. kleinere lokale partijen hebben in eigen regio hun naam goed te houden, grote. landelijke partijen ben je vaker een "nummertje".

Wij hebben Suncircle screens met Somfy IO motoren die bedraad zijn aangesloten. Motoren zijn stil (staat somfy om bekend) en bevalt goed. Een paar huizen verder heeft iemand ook (solar) screens, maar die maken herrie met in- en uitrollen. Zou dus wel voor een gerenomeerd merk kiezen.

Met solar moet je rekening houden met de schaduw van je overstek / goot. Er moet voldoende licht vallen op de zonnepaneeltjes om op te laden.
Haha, mijn ouders hebben dus Suncircles op het raam die fluisterstil zijn. Maar precies dezelfde modellen hangen ernaast. Maar mogelijk een compleet andere motor en andere geleiders. Dat verschil is bizar. Daarom wil ik sowieso geleiderails met borstels.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@stin00 In de 2e offerte staat er 'Allround Alukon M422'. M(Y)422 is een typenummer van Alukon. Maar 'Allround zonwering B.V.' is wel een ander bedrijf dan Alukon. En Allround Zonwering B.V. heeft het productieproces in eigen handen volgens hun site. Ik vind het dus wat verwarrend en weet nu niet of ik Alukon rolluiken krijg. Maar white/privatelabelling is ook wel populair heb ik gemerkt.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@Terrz Echte herrie met in- en uitrollen is heel vaak motor gerelateerd. Helaas ben ik daar zelf de mist in gegaan door Brel motoren te kiezen. Ik plaats regelmatig dit filmpje voor een mooie vergelijking: YouTube: Somfy IO solar vs Brel solar . Lamellen die langs geleiders lopen maken een beetje geluid, maar dat is van een hele andere orde dan het motorgeluid. Koop dus aub Somfy en leer van mijn fout.

Ik heb ook solar rolluiken op noord-oost met relatief weinig zon, maar ook die zijn in de winter gewoon voldoende opgeladen. Maar dan gaan ze vaak ook alleen sochtends een stuk omhoog en in de avond automatisch weer omlaag.

@ViezeVis Ik vond zelf wind- en weersbestendigheid geen hele grote factor spelen. Bij écht zware storm kunnen de lamellen wat klapperen in de geleiders. Ik heb de mijne nu bijna 2 jaar en ze zijn nog nooit uit de geleiders gesprongen of wat dan ook. Ik denk er eigenlijk niet eens over na en mijn 'goedkopere' Degalux luiken zien er nog perfect uit. En dat is zeker niet de dikste/sterkste soort.. qua licht/geluid dichtheid is ook de montage van belang. Als er ergens openingen zijn dan lekt het geluid daar gewoon langs. De betere installateurs kunnen dat ook opvullen met compriband. Dat is bij mij niet gebeurd. Gezien jouw 'niet vlakke' installatie (muur + hout) zal er vast wel compriband worden gebruikt.

Ik zou persoonlijk die €1000 in de zak houden als het enige productverschil de lamellen zijn.

De uitspraak "volledig in eigen hand" slaat denk ik vooral op de fabricage van het eindproduct. Allround zal de lamellen 100% zeker inkopen op grote lengtes en zaagt ze zelf op de millimeter nauwkeurig op maat. Daarna zullen ze samenstellen: arretering, assemblage kasten, geleiders en motoren van Somfy inbouwen. Maar ze zullen geen eigen lamelpantser fabriek hebben :+ Sommigen doen wel zelf het poedercoaten.

Je zou nog even kunnen navragen waar hun lamellen precies vandaan komen of wat de specs zijn. Als dat prima lijkt dan is het wel een interessante partij. En ja er wordt veel gewhitelabeld, vooral bij Chinese prut motoren die als kwalitatief fantastisch worden verkocht.

Wat ik vaak heb gemerkt in offertes is als er geen duidelijke specs bij staan (welk merk lamellen, dikte etc) dat ze dan vaak van iets mindere kwaliteit zijn. Bedrijven marketen maar wat graag hun goede producten in offertes, en bij wat meer budget spul wordt er bewust vaag over gedaan.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
stin00 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:23:
@Terrz Echte herrie met in- en uitrollen is heel vaak motor gerelateerd. Helaas ben ik daar zelf de mist in gegaan door Brel motoren te kiezen. Ik plaats regelmatig dit filmpje voor een mooie vergelijking: YouTube: Somfy IO solar vs Brel solar . Lamellen die langs geleiders lopen maken een beetje geluid, maar dat is van een hele andere orde dan het motorgeluid. Koop dus aub Somfy en leer van mijn fout.

Ik heb ook solar rolluiken op noord-oost met relatief weinig zon, maar ook die zijn in de winter gewoon voldoende opgeladen. Maar dan gaan ze vaak ook alleen sochtends een stuk omhoog en in de avond automatisch weer omlaag.

@ViezeVis Ik vond zelf wind- en weersbestendigheid geen hele grote factor spelen. Bij écht zware storm kunnen de lamellen wat klapperen in de geleiders. Ik heb de mijne nu bijna 2 jaar en ze zijn nog nooit uit de geleiders gesprongen of wat dan ook. Ik denk er eigenlijk niet eens over na en mijn 'goedkopere' Degalux luiken zien er nog perfect uit. En dat is zeker niet de dikste/sterkste soort.. qua licht/geluid dichtheid is ook de montage van belang. Als er ergens openingen zijn dan lekt het geluid daar gewoon langs. De betere installateurs kunnen dat ook opvullen met compriband. Dat is bij mij niet gebeurd. Gezien jouw 'niet vlakke' installatie (muur + hout) zal er vast wel compriband worden gebruikt.

Ik zou persoonlijk die €1000 in de zak houden als het enige productverschil de lamellen zijn.

De uitspraak "volledig in eigen hand" slaat denk ik vooral op de fabricage van het eindproduct. Allround zal de lamellen 100% zeker inkopen op grote lengtes en zaagt ze zelf op de millimeter nauwkeurig op maat. Daarna zullen ze samenstellen: arretering, assemblage kasten, geleiders en motoren van Somfy inbouwen. Maar ze zullen geen eigen lamelpantser fabriek hebben :+ Ik denk ook dat ze gewoon RAL gekleurde pantsers zo inkopen, zelf poedercoaten zie ik ook niet snel gebeuren.

Je zou nog even kunnen navragen waar hun lamellen precies vandaan komen of wat de specs zijn. Als dat prima lijkt dan is het wel een interessante partij. En ja er wordt veel gewhitelabeld, vooral bij Chinese prut motoren die als kwalitatief fantastisch worden verkocht.

Wat ik vaak heb gemerkt in offertes is als er geen duidelijke specs bij staan (welk merk lamellen, dikte etc) dat ze dan vaak van iets mindere kwaliteit zijn. Bedrijven marketen maar wat graag hun goede producten in offertes, en bij wat meer budget spul wordt er bewust vaag over gedaan.
Leuke video. Dat het Somfy wordt stond al vast, maar dit bevestigd het nog maar eens. Jij zou Alutech links laten liggen en kiezen voor Alukon? Ik heb de fabrikant al gesproken maar zij willen niks delen behalve via hun inkooppartners. Om eerlijkheid te kunnen garanderen. Maar, offerte 2 verwijst me voor de informatie etc. allemaal door naar Allround Zonwering. Dus tja :+. Bij Alutech (offerte 1) heb ik die specificaties qua merk, dikte, lamelgrootte wel gehad in een bijlage. Bij offerte 2 heb ik de dikte opgevraagd, offerte 3, 4/5 hebben dat op de site staan van het merk (SunCircle, Heroal). Die zijn wel transparanter. Maar gelijk €1000,- meer. Ik ga ws door voor offerte 2, als ik de dikte heb. Als dat ook nog eens 9mm zal zijn, is dat prijs/kwaliteit technisch het interessantst.

Andere vraag;
Zijn er manieren om te voorkomen dat vogels een nest bouwen op die rolluiken? Ik zie het bij de buren namelijk gebeuren. Ik dacht zelf aan 'bird spikes' (die hij er ook wel op wilde zetten tegen inkoopprijs van het product). Mogelijk zijn er andere opties voor.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Leuke video. Dat het Somfy wordt stond al vast, maar dit bevestigd het nog maar eens. Jij zou Alutech links laten liggen en kiezen voor Alukon? Ik heb de fabrikant al gesproken maar zij willen niks delen behalve via hun inkooppartners. Om eerlijkheid te kunnen garanderen. Maar, offerte 2 verwijst me voor de informatie etc. allemaal door naar Allround Zonwering. Dus tja :+. Bij Alutech (offerte 1) heb ik die specificaties qua merk, dikte, lamelgrootte wel gehad in een bijlage. Bij offerte 2 heb ik de dikte opgevraagd, offerte 3, 4/5 hebben dat op de site staan van het merk (SunCircle, Heroal). Die zijn wel transparanter. Maar gelijk €1000,- meer. Ik ga ws door voor offerte 2, als ik de dikte heb. Als dat ook nog eens 9mm zal zijn, is dat prijs/kwaliteit technisch het interessantst.

Andere vraag;
Zijn er manieren om te voorkomen dat vogels een nest bouwen op die rolluiken? Ik zie het bij de buren namelijk gebeuren. Ik dacht zelf aan 'bird spikes' (die hij er ook wel op wilde zetten tegen inkoopprijs van het product). Mogelijk zijn er andere opties voor.
Ik zie geen hele rare dingen bij Alutech eigenlijk. 8,5mm dik en 41mm hoog. Maargoed misschien hebben anderen hier wel een mening/advies over. Ik durf niet echt iets te zeggen over de (merkbare) verschillen in de praktijk.

Vogelnesten ook geen ervaring mee, gaat hier gelukkig goed :+ Waar ik wel aan moest wennen zijn regendruppels die op de metalen bakken vallen. Die kan je binnen goed horen. Nu slaap ik altijd met oordoppen dus dat is geen probleem meer, maar ik heb wel eens gekeken naar akoestische tape voor in/op de bakken: https://tromm.com/nl/akoestische-tape-voor-voorzetrolluiken-100-mm-breed.html#section-blog-posts . Maar bij jou lijken ze redelijk onder een afdakje te komen? Dus wellicht geen last van spetterende regen geluiden.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
stin00 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Ik zie geen hele rare dingen bij Alutech eigenlijk. 8,5mm dik en 41mm hoog. Maargoed misschien hebben anderen hier wel een mening/advies over. Ik durf niet echt iets te zeggen over de (merkbare) verschillen in de praktijk.

Vogelnesten ook geen ervaring mee, gaat hier gelukkig goed :+ Waar ik wel aan moest wennen zijn regendruppels die op de metalen bakken vallen. Die kan je binnen goed horen. Nu slaap ik altijd met oordoppen dus dat is geen probleem meer, maar ik heb wel eens gekeken naar akoestische tape voor in/op de bakken: https://tromm.com/nl/akoestische-tape-voor-voorzetrolluiken-100-mm-breed.html#section-blog-posts . Maar bij jou lijken ze redelijk onder een afdakje te komen? Dus wellicht geen last van spetterende regen geluiden.
Klopt hoor, komen onder een afdakje. En die tape is idd wel een goeie suggestie. Ik herinner me dit topic nog goed :).

Alutech of Alukon, we hebben in ieder geval stof tot nadenken. Valt of staat het denk ik met waar we het goede gevoel bij hebben. Als Alukon dikkere lamellen heeft, geniet dat de voorkeur. Bovendien was dit bedrijf ook bekend met onze type woningen. Betekent niet dat de anderen dat niet zijn, maar dat schept wat vertrouwen dat 'ie het klusje eerder heeft gedaan. Anyhow. Ik zal wel ff een update posten wanneer ik meer weet. En wacht eventueel feedback ook nog af :).

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • Kaaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 19:57
Ik heb goede ervaringen met hereol hr37 Dan kunnen de kasten een stuk compacter door strakker oprollen. En antidreun plakkers aan de binnenkant van de kast (anders spijt als het al hangt). Ik heb het zelf opgehangen en bij jvs zonwering gekocht en opgehaald. Dus lastig te vergelijken.

I don't care if I feel Better as long as you feel worse


  • jdjeasy
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-06 20:16
Wat een enorm verschil tussen de Brel en Somfy motoren(!). Ik heb even teruggekeken naar de partij die vrijblijvend komt inmeten, zij hadden een voorlopige offerte gedaan blijkbaar met BREL (per heden: brul) motoren. Dat gaat we dus alvast niet doen.

Ik zal nog wat meer partijen aanschrijven. Wellicht kan ik bij ons nog door de overhanging van het dak heen en het zo aansluiten op netstroom. Bij ons hangt de daktrim ook strak tegen de bovenkant van ds ramen aan.

Succes!

  • kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-06 17:09
stin00 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:23:
@Terrz Echte herrie met in- en uitrollen is heel vaak motor gerelateerd. Helaas ben ik daar zelf de mist in gegaan door Brel motoren te kiezen. Ik plaats regelmatig dit filmpje voor een mooie vergelijking: YouTube: Somfy IO solar vs Brel solar . Lamellen die langs geleiders lopen maken een beetje geluid, maar dat is van een hele andere orde dan het motorgeluid. Koop dus aub Somfy en leer van mijn fout.

Ik heb ook solar rolluiken op noord-oost met relatief weinig zon, maar ook die zijn in de winter gewoon voldoende opgeladen. Maar dan gaan ze vaak ook alleen sochtends een stuk omhoog en in de avond automatisch weer omlaag.

@ViezeVis Ik vond zelf wind- en weersbestendigheid geen hele grote factor spelen. Bij écht zware storm kunnen de lamellen wat klapperen in de geleiders. Ik heb de mijne nu bijna 2 jaar en ze zijn nog nooit uit de geleiders gesprongen of wat dan ook. Ik denk er eigenlijk niet eens over na en mijn 'goedkopere' Degalux luiken zien er nog perfect uit. En dat is zeker niet de dikste/sterkste soort.. qua licht/geluid dichtheid is ook de montage van belang. Als er ergens openingen zijn dan lekt het geluid daar gewoon langs. De betere installateurs kunnen dat ook opvullen met compriband. Dat is bij mij niet gebeurd. Gezien jouw 'niet vlakke' installatie (muur + hout) zal er vast wel compriband worden gebruikt.

Ik zou persoonlijk die €1000 in de zak houden als het enige productverschil de lamellen zijn.

De uitspraak "volledig in eigen hand" slaat denk ik vooral op de fabricage van het eindproduct. Allround zal de lamellen 100% zeker inkopen op grote lengtes en zaagt ze zelf op de millimeter nauwkeurig op maat. Daarna zullen ze samenstellen: arretering, assemblage kasten, geleiders en motoren van Somfy inbouwen. Maar ze zullen geen eigen lamelpantser fabriek hebben :+ Ik denk ook dat ze gewoon RAL gekleurde pantsers zo inkopen, zelf poedercoaten zie ik ook niet snel gebeuren.

Je zou nog even kunnen navragen waar hun lamellen precies vandaan komen of wat de specs zijn. Als dat prima lijkt dan is het wel een interessante partij. En ja er wordt veel gewhitelabeld, vooral bij Chinese prut motoren die als kwalitatief fantastisch worden verkocht.

Wat ik vaak heb gemerkt in offertes is als er geen duidelijke specs bij staan (welk merk lamellen, dikte etc) dat ze dan vaak van iets mindere kwaliteit zijn. Bedrijven marketen maar wat graag hun goede producten in offertes, en bij wat meer budget spul wordt er bewust vaag over gedaan.
Ik kan dit beamen. Koop geen BREL motoren die maken inmens veel lawaai.

  • centen
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 06:51
Wij hebben zelf zonnewering van het merk Wilms met Somfy IO bevalt zeer goed en stil.

Zijn aangesloten op een wcd met een draadloze zender afstandbediendingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZMf2AvT1953S6tXq1mQvYiPhmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itiUTKuvexyHiib0yiJSQkAl.jpg?f=fotoalbum_large we hebben het hele huis in de Rolluiken laten plaatsenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFbHDUTQIAR8O8wimiBamSycmHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktZNN9U85hHhBO7wPlZlsrCN.jpg?f=fotoalbum_large het is een hele investeringen geweest maar wil ze voor geen goud missen in de winter een extra laag voor de warmte binnen te houden in de zomer een bescherming tegen de zon.

  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Even een update. We laten offerte 2 langskomen voor een inmeetservice. Wat highlights uit het gesprek:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 02-06-2026 16:36 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
Ik heb begrepen dat als je in de zomer de rolluiken omlaag hebt en niet in de ventilatiestand dat de temperatuur tussen de rolluiken en het raam ontzettend hoog kan oplopen.

Heb je al eens gekeken naar (zip)screens? Toevallig hebben ze die bij ons vandaag geplaatst. Op de slaapkamer helemaal verduisterend en de andere kamers 1% lichtdoorlatend. Ze kunnen goed tegen wind en ik vind het persoonlijk veel netter uitzien.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
DutchKel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 01:39:
Ik heb begrepen dat als je in de zomer de rolluiken omlaag hebt en niet in de ventilatiestand dat de temperatuur tussen de rolluiken en het raam ontzettend hoog kan oplopen.

Heb je al eens gekeken naar (zip)screens? Toevallig hebben ze die bij ons vandaag geplaatst. Op de slaapkamer helemaal verduisterend en de andere kamers 1% lichtdoorlatend. Ze kunnen goed tegen wind en ik vind het persoonlijk veel netter uitzien.
Ik heb screens overwogen. Ik vind screens op de benedenverdieping chiquer staan dan boven (smaak). En dat heeft ook als reden dat een deel van de woningen al hebben gekozen voor rolluiken i.p.v. screens. Bovendien spelen nog andere factoren mee zoals de isolerende factor (temperatuur, maar óók geluid) en prijs. Die €1000,- wat we nu spreekwoordelijk in onze zak houden, gaan we waarschijnlijk besteden aan 2 screens voor en achter. En daar hebben we een rolhordeur voor gekocht (zelf op maat besteld, overigens).

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 27% gewijzigd door ViezeVis op 05-06-2026 16:33 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • Solaroid
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:03
Wat iemand anders ook al zei, Brel is echt een stuk minder dan Somfy. Maar je wilde toch al voor Somfy gaan dus dat doe je goed. Ook werd al gezegd dat je overstek de zon weg kan houden. Daarin heb ik zelf gekozen om de paneeltjes verticaal te laten monteren, dus naast de bakken op de muur in plaats van op de bakken. Zo komen ze een stuk lager en is er in ieder geval voor een deel zon op de panelen als de zon hoog staat in de zomer. Nooit een lege batterij gehad tot dusver in 2 jaar. Wilde dat alleen even als tip geven.

  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Solaroid schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:52:
Wat iemand anders ook al zei, Brel is echt een stuk minder dan Somfy. Maar je wilde toch al voor Somfy gaan dus dat doe je goed. Ook werd al gezegd dat je overstek de zon weg kan houden. Daarin heb ik zelf gekozen om de paneeltjes verticaal te laten monteren, dus naast de bakken op de muur in plaats van op de bakken. Zo komen ze een stuk lager en is er in ieder geval voor een deel zon op de panelen als de zon hoog staat in de zomer. Nooit een lege batterij gehad tot dusver in 2 jaar. Wilde dat alleen even als tip geven.
De bakken komen achter het huis netjes onder de boei te zitten, zonder dat de zonnepanelen verdwijnen achter de boei (beetje optisch bedrog op foto's). De zonnepanelen worden linksonderin gemonteerd, zou dus goed moeten gaan. Alternatief, zonnepanelen monteren op de zijkant, is ook besproken. Dat was mogelijk voor de voorzijde noodzakelijk, al wordt daar het rolluik al iets lager gemonteerd en lost dat zichzelf ook weer op.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:32
dat hoeft je toch ook niet te schroeven, dat kun je gewoon met high tack vastzetten netjes vastzetten

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
No Hands schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:03:
[...]

dat hoeft je toch ook niet te schroeven, dat kun je gewoon met high tack vastzetten netjes vastzetten
Ik weet niet of dat wel zo verstandig is omdat het gewicht van die bak op de geleiders valt.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:41
Heb je er niet eens aan gedacht om op die bovenverdieping gewoon één groot rolluik te hangen over de volledige breedte van de twee ramen incl. dat middenstuk gevelbekleding?

- Je kunt dan het rolluik geheel aan beide zijden op de bakstenen bevestigen, dus geen problemen of onduidelijkheden met de bevestiging meer. Zit sowieso stevig vast dan.
De vensterbank loopt nu ook al door tussen de beide ramen in.
- Als het rolluik dicht (omlaag) is krijg je een rustige logische uitstraling hierdoor.. één vensterbank, met daarop één rolluik.
- Als het rolluik open (omhoog) is, heb je geen lelijke storende verdikte hoekprofielen op die houten gevelbekleding-panelen zitten. Ziet er eveneens rustiger uit. De uitstraling van de houten bekleding blijft intact.
- Omdat je dan maar één rolluik nodig hebt ipv twee, zal deze waarschijnlijk goedkoper zijn dan twee losse, ook omdat je maar 1 motor nodig hebt, 1x assemblage- en montagekosten en het extra breedteverschil relatief klein lijkt.

Enige nadeel is natuurlijk dat je de rolluiken niet meer individueel kunt bedienen maar ze altijd voor beide ramen tegelijk open/dicht gaan... al zal dat in de praktijk meestal geen punt zijn omdat dat meestal toch het typische gebruik is.

Ik zou daarnaast toch even kijken of je met de kozijnbreedte misschien niet toch uit komt met de LHTF geleiders om de rolluiken ín de dag te monteren ipv erop. Dat ziet er wat strakker uit (maar dat is mijn mening), en je hebt geen geleiders buiten de vensterbank uitsteken. Moet dan uiteraard wel passen icm de raamkozijnen die niet zo heel breed lijken op de foto.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!


  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
BrainCrash schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:12:
Heb je er niet eens aan gedacht om op die bovenverdieping gewoon één groot rolluik te hangen over de volledige breedte van de twee ramen incl. dat middenstuk gevelbekleding?

- Je kunt dan het rolluik geheel aan beide zijden op de bakstenen bevestigen, dus geen problemen of onduidelijkheden met de bevestiging meer. Zit sowieso stevig vast dan.
De vensterbank loopt nu ook al door tussen de beide ramen in.
- Als het rolluik dicht (omlaag) is krijg je een rustige logische uitstraling hierdoor.. één vensterbank, met daarop één rolluik.
- Als het rolluik open (omhoog) is, heb je geen lelijke storende verdikte hoekprofielen op die houten gevelbekleding-panelen zitten. Ziet er eveneens rustiger uit. De uitstraling van de houten bekleding blijft intact.
- Omdat je dan maar één rolluik nodig hebt ipv twee, zal deze waarschijnlijk goedkoper zijn dan twee losse, ook omdat je maar 1 motor nodig hebt, 1x assemblage- en montagekosten en het extra breedteverschil relatief klein lijkt.

Enige nadeel is natuurlijk dat je de rolluiken niet meer individueel kunt bedienen maar ze altijd voor beide ramen tegelijk open/dicht gaan... al zal dat in de praktijk meestal geen punt zijn omdat dat meestal toch het typische gebruik is.

Ik zou daarnaast toch even kijken of je met de kozijnbreedte misschien niet toch uit komt met de LHTF geleiders om de rolluiken ín de dag te monteren ipv erop. Dat ziet er wat strakker uit (maar dat is mijn mening), en je hebt geen geleiders buiten de vensterbank uitsteken. Moet dan uiteraard wel passen icm de raamkozijnen die niet zo heel breed lijken op de foto.
Daar heb ik over nagedacht. Maar, heel kort. We wilden de rolluiken los van elkaar kunnen bedienen en dus is die optie niet mogelijk. Bovendien vinden we het ook geen porum om te zien in lijn met de andere woningen.

We hebben offerte 2 de opdracht gegund. Hij zal gebruik maken van 1x een HTF geleider voor de bakstenen muur en ws een LHTF profiel samen met een hoekprofiel aan de zijde van de gevelbekleding. Dat LHTF profiel valt dan tegen (of eigenlijk in) het hoekprofiel en wordt vastgezet met popnagels, waardoor je het hoekprofiel niet ziet. Dicht gelijk mooi af. De offerte valt in totaal iets duurder uit. We zitten nu op ca. €3100,-. 400 euro meer dan beoogd, maar dat heeft met een aantal zaken te maken:

- De keuze voor een Tahoma Switch die nog niet op de offerte stond
- De grotere maten rolluiken (ik heb kozijnmaat aangehouden, komt nu een aantal cm bij zowel in breedte als hoogte)
- Montage is iets duurder vanwege het gebruik van hoeklijnen en het correct dichtzetten van de rolluik aan de bovenzijde kost wat tijd (diepteverschillen her en der).

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic


  • rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 19:44
ViezeVis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:45:
[...]

Daar heb ik over nagedacht. Maar, heel kort. We wilden de rolluiken los van elkaar kunnen bedienen en dus is die optie niet mogelijk. Bovendien vinden we het ook geen porum om te zien in lijn met de andere woningen.

We hebben offerte 2 de opdracht gegund. Hij zal gebruik maken van 1x een HTF geleider voor de bakstenen muur en ws een LHTF profiel samen met een hoekprofiel aan de zijde van de gevelbekleding. Dat LHTF profiel valt dan tegen (of eigenlijk in) het hoekprofiel en wordt vastgezet met popnagels, waardoor je het hoekprofiel niet ziet. Dicht gelijk mooi af. De offerte valt in totaal iets duurder uit. We zitten nu op ca. €3100,-. 400 euro meer dan beoogd, maar dat heeft met een aantal zaken te maken:

- De keuze voor een Tahoma Switch die nog niet op de offerte stond
- De grotere maten rolluiken (ik heb kozijnmaat aangehouden, komt nu een aantal cm bij zowel in breedte als hoogte)
- Montage is iets duurder vanwege het gebruik van hoeklijnen en het correct dichtzetten van de rolluik aan de bovenzijde kost wat tijd (diepteverschillen her en der).
Klinkt goed! Wanneer worden ze geplaatst? Wat is je ervaring met Zonwering klein tot nu toe in contact? Zit in dezelfde regio en ben toevallig met hetzelfde bezig. Vergelijkbare eisen, dus dit topic helpt goed! _/-\o_

  • ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
rolandos582 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Klinkt goed! Wanneer worden ze geplaatst? Wat is je ervaring met Zonwering klein tot nu toe in contact? Zit in dezelfde regio en ben toevallig met hetzelfde bezig. Vergelijkbare eisen, dus dit topic helpt goed! _/-\o_
Tot zover goed! Denkt goed mee en vriendelijke man :) worden eind juli geplaatst.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Pagina: 1