Rolluikkasten + regenwater = enorm kabaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
In onze nieuwbouwwoning hebben we direct na oplevering rolluiken laten plaatsen. We hebben er nu een paar nachten geslapen, maar als het regent is er echt een enorm kabaal in de slaapkamers. Vooral in onze slaapkamer (rechtsonderin op de foto) is het niet uit te houden. Het is alsof er iemand met een hamer constant op de rolluiken slaat. We worden er gewoon wakker door. Doordat er ook een constante gong/dreun klinkt, blijf je dan ook wakker.

De woning heeft een plat dak en de rolluiken zijn als volgt geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FadV2Xis6FbYjZgNx2oTHLZGtm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4g1Jjl6Rpp68w65GntDa54F.jpg?f=fotoalbum_large

Uit frustratie afgelopen nacht een plank PVC vloer op gelegd (dat is wat je op de foto ziet), dat dempt wat, maar zelfs dan hoor je een constant getik.

Nu heb ik afgelopen dagen/nachten lopen observeren wat er gebeurt, en dat is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88fqqnG4UCOhGHfXLN_bIFKPy0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP677gF8ZdSE4t9XwcmppBnd.jpg?f=fotoalbum_large

Het regenwater verzameld zich op de bovenste rolluikasten. Daar "glijd" het naar de onderkant van de rolluikkast waar het blijft "hangen" totdat het dikke druppels worden. Deze druppels vallen dan (lijkt het) met forse kracht op de rolluikkast in onze slaapkamer. Daar geeft het een enorm gong/galm.

De rolluikkasten zijn gemaakt van aluminium en hol van binnen/ongeisoleerd, Ze zijn "in de dag" gemonteerd. Tussen de bovenzijde van de rolluikkast en de gevel zit ongeveer 1,5 cm speling. Daar zou ik dus wat kunnen tussen proppen. Als test heb ik daar eerst een stripje (2 mm dik) antislip geplakt. Dat deed niks. Vannacht dus een plank PVC vloer van 8 mm dik. Dat dempt al een stuk beter, maar is natuurlijk geen structurele oplossingen.

Hieronder een videotje:
https://streamable.com/mx196w

Nog ideeen, want zit echt met de handen in het haar...

Uiteraard het probleem bij de leverancier gelegd, maar die is nog niet met een concrete oplossing gekomen nog, behalve dat ze het "probleem bij de leverancier hebben gemeld".

[ Voor 9% gewijzigd door Batata007 op 04-08-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
*snip* dit is verre van constructief, dit is niet de HK (en zelfs daar niet)

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:45
Er een dakje boven maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Ik zou aan de bovenste kast een soort 'dakgoot' maken waardoor het water afgevoerd wordt in plaats van dat het op de kast eronder dreunt. Een aluminium hoekprofiel met wat constructielijm zou al genoeg kunnen zijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Batata007
*snip* niet op reageren

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16

timovd

Voorsprong door techniek

Een klein afdakje boven het bovenste luik zodat het water over beide bakken gaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:03

Pazo

Mroaw?

Paul schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:48:
Ik zou aan de bovenste kast een soort 'dakgoot' maken waardoor het water afgevoerd wordt in plaats van dat het op de kast eronder dreunt. Een aluminium hoekprofiel met wat constructielijm zou al genoeg kunnen zijn.
En dan evt iets van een touwtje / kabeltje spannen naar beneden waar het water langs kan lopen, dan valt het ook niet.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:37
Edit- ik moet niet over dingen heenlezen

[ Voor 78% gewijzigd door nickertNL op 04-08-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Paul schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:48:
Dus eigenlijk zoiets?
https://www.wovar.nl/alum...zdsED3i-F-tBoCw1IQAvD_BwE

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mr-schultzz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:33
Dit is wat de pro's gebruiken
https://www.akoestiekwink...x-butyl-ontdreuningsplaat
(binnenzijde monteren natuurlijk)

Als je even het internet afzoekt zul je deze vraag vaker zien (en meerdere oplossingen)

[ Voor 25% gewijzigd door mr-schultzz op 04-08-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Pazo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

En dan evt iets van een touwtje / kabeltje spannen naar beneden waar het water langs kan lopen, dan valt het ook niet.
Dit, of de regenpijp in.

Heel veel plek heb je niet boven de bovenste ramen, maar anders een kijken naar zonnepanelen met gevelmontage. Die zorgen voor een afdakje.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batata007
timovd schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:49:
Een klein afdakje boven het bovenste luik zodat het water over beide bakken gaat.
Deze snap ik niet zo goed.. zou je dat aub willen toelichten? Im all ears voor een oplossing. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:24
Batata007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Deze snap ik niet zo goed.. zou je dat aub willen toelichten? Im all ears voor een oplossing. :'(
Daar dacht ik ook aan. Als je een afdakje of richeltje aan je bovenste bak maakt zodat deze net iets verder uitsteekt dan bak op je slaapkamer zullen de druppels er langs vallen en geen geluid meer maken op je bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:26
Bij onze rolluiken zit er standaard demping in de kasten, gelukkig nergens last van. maar ik zou contact zoeken met de leverancier. Die hebben hier gewoon oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Batata007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Een huis met schuin dak heeft een regengoot. Als je daar rolluiken monteert, komt er geen regen tegen de luiken, omdat de goot boven de luiken hangt.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mooizon.nl/wp-content/uploads/2016/03/07-1_Kantoor.jpg
Kijk voor eenvoudige panelen op Marktplaats.
Het allermooist is om er nog een goot onder te maken die aansluit op de regenpijp.

[ Voor 23% gewijzigd door timovd op 04-08-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
https://www.merkala.nl/ha...EyIVsW0mzHLhoCCJUQAvD_BwE
Dit er bovenop plakken.

https://www.heatshielding...Xp1L_vax7E_xoCd4MQAvD_BwE
Of dit erin plakken.

[ Voor 39% gewijzigd door Slappyjoez op 04-08-2023 12:04 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:03

Pazo

Mroaw?

Rubbere mat op de onderste luiken?

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Als ik de oplossingen mag samenvatten:

1. Rubberen mat op de onderste luik plakken.

2. Demping maken in de rolluikkast met albutyl/ontdreuningsplaten/viltvellen.

3. Een afdakje maken met een hoekprofiel op de bovenste 2 luiken, zodat het niet op de onderste rolluikkast druppelt.

4.Goot maken onder de rolluikkasten boven, zodat het water afloopt en rechts wegdruppelt.

5. Een afdakje maken over de volledige breedte van de bovenste 2 luiken, zodat het water niet op de twee bovenste rolluikkasten komt.

6. Zonnepanelen met gevelmontage boven de rolluiken.

Van "minste impact" naar "meeste impact" gesorteerd. Eens?

[ Voor 30% gewijzigd door Batata007 op 04-08-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:38

Roozzz

Plus ultra

Galaxis schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:58:
Bij onze rolluiken zit er standaard demping in de kasten, gelukkig nergens last van. maar ik zou contact zoeken met de leverancier. Die hebben hier gewoon oplossing voor.
Dit dus. Optie 2 in jouw lijstje.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Je vergeet: goot onder aan de omkasting zodat het water naar 1 kant wegloopt / verder naar beneden drupt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxTO3vXelqbcdLlkfRgKwgSPOxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cgxd8Onxz1s5VXOjqIEHvWfC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ervaringsdeskunige hier (n=1).

Dit went.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Is dit wel water/weerbestendig? Gaat dat niet helemaal wegrotten als dat constant nat wordt?
Dit is inderdaad ook een goede, vraag is alleen of er wel 10 mm ruimte zit tussen de omkasting en het rolluik zelf.
m-vw schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:22:

Dit went.
Dat zou ik bij het lezen van dit bericht ook denken ja, maar het is helaas niet het "getik" van de regendruppels.. maar juist die grote druppels die zich verzamelen op de bak er boven. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het klinkt alsof iemand met een hamer op je raam staat te slaan, om 02:00 s'nachts. :+

[ Voor 24% gewijzigd door Batata007 op 04-08-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:38
m-vw schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:22:

Dit went.
Nog eentje hier. Wij hebben wel eens getik vanaf de dakgoot op de bakken. Overdag denk je wat een geluid, en 's nachts slaap je er doorheen.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
Er zijn zogenaamde anti-dreunmatten op de markt.
Normaal plak je deze aan de binnenkant van een aluminium lekdorpel. Misschien kan je daar iets mee.

Anders boven de rolluikkast een lekdorpel maken (zwart) dat het water daar op valt, en dan weggeleid wordt van de kast.

Succes!

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batata007
Zojuist telefoontje van de leverancier. Ze willen meehelpen om het op te lossen, maar hebben ook geen kant en klare oplossing en willen het liefst ook niets in de rolluikkast stoppen om de rolluik niet te verstoren.
Dat beperkt de mogelijkheden dus wel. Voor nu neig ik naar een hoekprofiel verlijmen op de bovenste rolluikkast, en eventueel een rubberen mat erop lijmen om het geluid wat te dempen.

Als ik trouwens een rubberen mat/strook kan vinden die enigzins een "u" vorm heeft, dan kan ik het water daarmee ook wegleiden naar rechts/links bedenk ik me nu.
hansie_k schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:41:
Er zijn zogenaamde anti-dreunmatten op de markt.
Normaal plak je deze aan de binnenkant van een aluminium lekdorpel. Misschien kan je daar iets mee.

Anders boven de rolluikkast een lekdorpel maken (zwart) dat het water daar op valt, en dan weggeleid wordt van de kast.

Succes!
Echt volledige amateur hier hoor, maar hoe zou je zo'n lekdorpel erop bevestigen? Krijg je dan niet aluminium op aluminium en daarmee alsnog herrie? :9

[ Voor 33% gewijzigd door Batata007 op 04-08-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Pazo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Ben even een plannetje aan het maken, zou je dit nader kunnen toelichten?

Als ik het goed begrijp, moet het met een hoekprofiel zoiets worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVs_KEHBub3bg5M_ix8nQa4QgXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sJgcxJvevgsvQsMZVkmpdWfY.jpg?f=user_large

Waar zou dan het kabeltje/touwtje moeten komen?

[ Voor 13% gewijzigd door Batata007 op 04-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X61sYNPxk3AvZCe5A5K5suENbuc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DRxkIMQW3fFSfmyeSUg9fZG3.png?f=user_large
Rood is hoekprofiel, groen is touwtje. Het geeft het water een manier om van de 'goot' (in de vorm van het hoekprofiel) af te vloeien zonder te vallen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
@Batata007 die lekdorpel zou er boven tegen de muur moeten bevestigen. Een waterslag profiel zou ook kunnen, kijk even bij Aluart aluminium.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:18
Als het water zich volgens jouw observatie zich OP de bovenste bak verzamelt, en de druppel dan halverwege de bak ontstaat, dan kan je wellicht dat hoekprofiel net zo makkelijk ook OP de bak monteren, over de hele breedte:

code:
1
2
3
4
5
6
7
(zijaanzicht)

_|
——————
     |
     |
____/

Dan loopt het water in ieder geval al 100% naar de zijkant. Misschien op de korte zijden van de bak ook een profieltje, zodat je het helemaal naar een geschikte plek kan sturen om het dan naar beneden te laten lopen, wellicht met een uitloopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Paul schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:38:
[Afbeelding]Rood is hoekprofiel, groen is touwtje. Het geeft het water een manier om van de 'goot' (in de vorm van het hoekprofiel) af te vloeien zonder te vallen.
Ah.. alleen is de rolluikkast helaas niet vierkant. Ik heb dat gecorrigeerd in mijn tekening. Dus ik denk niet dat een hoekprofiel "diep" genoeg is om de afstand van de onderkant tot daar waar de regendruppels naar beneden vallen, te overbruggen.

Hieronder een videotje:

https://streamable.com/mx196w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Zit die kast met een popnagel vast of met een schroef? Anders even open schroeven en kijken welke ruimte je hebt voor geluiddemping (of je moet hem even open boren en een popnageltang hebben liggen).

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is binnen no time vergaan door UV straling, weer en wind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik had hetzelfde effect met een vogelhuisje met zinken dak :+

oplossing was om er zelfklevend lood/aluminium dak afwerking op te plakken: dat dempt het geluid van vallende druppels fantastisch en is bedoeld voor buiten waardoor het ook goed lang mee gaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVxYVe5Z8aJlT1OQlxVefi4b700=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCfBP4mV2JGQrk4PVxOOJyZr.jpg?f=fotoalbum_large

foto van daarstraks en het hangt er al zeker 5 jaar zo bij

dit spul: https://www.hornbach.nl/p...ape-10-m-x-10-cm/7488981/

[ Voor 53% gewijzigd door Leipo op 04-08-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Slappyjoez schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:10:
Zit die kast met een popnagel vast of met een schroef? Anders even open schroeven en kijken welke ruimte je hebt voor geluiddemping (of je moet hem even open boren en een popnageltang hebben liggen).
Zijkanten met een schroef en bovenkant met en popnagel.
Deze tips ik inderdaad gevonden, maar gaan voornamelijk over van binnenuit isoleren. De rolluiken hangen er pas drie dagen en ik wil eigenlijk niet te veel in de binnenkant "klooien", met als risico dat als er toch op termijn wat misgaat, de leverancier niet daar naar gaat wijzen..
Leipo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:45:
ik had hetzelfde effect met een vogelhuisje met zinken dak :+

oplossing was om er zelfklevend lood/aluminium dak afwerking op te plakken: dat dempt het geluid van vallende druppels fantastisch en is bedoeld voor buiten waardoor het ook goed lang mee gaat
[Afbeelding]

foto van daarstraks en het hangt er al zeker 5 jaar zo bij

dit spul: https://www.hornbach.nl/p...ape-10-m-x-10-cm/7488981/
Klinkt als een geweldige oplossing! Wou gelijk al naar de Hornbach scheuren, maar zie net dat hij in geen van de vestigingen op voorraad is en niet bestelbaar.. Even zoeken naar een alternatief.

[ Voor 35% gewijzigd door Batata007 op 04-08-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wolly schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:41:
Dat is binnen no time vergaan door UV straling, weer en wind.
Goed punt, dank je :)

Dat gezegd, ik verwacht echter dat vrijwel alle oplossingen een andere kleur hebben dan de rolluiken, dus dat OP het toch wil verven. Dan speelt het een stuk minder.
Batata007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:03:
Ah.. alleen is de rolluikkast helaas niet vierkant. Ik heb dat gecorrigeerd in mijn tekening. Dus ik denk niet dat een hoekprofiel "diep" genoeg is om de afstand van de onderkant tot daar waar de regendruppels naar beneden vallen, te overbruggen.
Ah, dan zijn die wat kort inderdaad. Ik vermoed dat het meeste water van de bovenkant van de behuizing komt, dus een opstaand randje en een afvoer-optie (hetzij touwtje, hetzij gootje, hetzij zijkant ook grotendeels afdichten) lijkt me dan ook een optie. Dan vang je niet de druppels die zich vormen naar aanleiding van het water dat aan de voor- en zijkant verzamelt, maar het gros heb je dan wel afgevangen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou trouwens oppassen met het plaatsen van een hoekprofiel, je hebt best kans dat het water dan aan de kant van je gevel accumuleert en daar voor wateroverlast gaat zorgen.

Daarnaast krijg je veel leksporen op je gevel als je al het water via één of twee kanten geconcentreerd laat wegvloeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22
Mijn eerste ingeving. Een kitrandje aan de rand van de bak kitten, bovenop. Dan kan het water dat op je bak valt er niet meer aan de voorkant aflopen, wordt het genoodzaakt naar de zijkant te gaan. En dan aan de zijkant evt een klein profieltje / gootje waardoor het water net naast de bak er onder valt. VB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUWBD53EMGqa5AOj5UTmIA9TIgE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XbLBXPOtO4MKhHpXzcImAFPt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3gNsa7UW_YVVuLmE-V0HhBehXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LemGkmRpSK2egq90tovLKYqY.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 04-08-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een kwart pipe ronding op de kast maken, zodat de val breekt en het lawaai in ieder geval weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 18:18
Tijdens vakantie iets gezien in Duitsland, rubberen driehoekige tegels in de goot om als inrit te dienen. Die hadden in de breedte de maat van een rolluik bak. Die zullen er denk ik ook niet vanaf waaien.
Ik heb trouwens hetzelfde bij de keuken. Druipt tussen de zij-dakpannen door bij harde regen. Zowel bij het oude als het geheel nieuwe dak. Voordeel is dat de hond dan niet eruit wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Niet zelf gaan lopen klooien maar het bij de leverancier neerleggen. En als deze niks wilt doen zou ik hem in gebreke stellen, zij zijn specialist hierin en zouden moeten weten van het kabaal van regen op een holle kast van de rolluiken. Zodra je zelf begint te knutselen kan het lastig worden aangezien de leverancier dan zegt dat jij dingen hebt aangepast.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Prutsertje13 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:20:
Niet zelf gaan lopen klooien maar het bij de leverancier neerleggen. En als deze niks wilt doen zou ik hem in gebreke stellen, zij zijn specialist hierin en zouden moeten weten van het kabaal van regen op een holle kast van de rolluiken. Zodra je zelf begint te knutselen kan het lastig worden aangezien de leverancier dan zegt dat jij dingen hebt aangepast.
Daar is weer de typische in gebreke stellen/advocaat/aanklaag reactie.

Die rolluiken zijn precies zoals ze horen te zijn. Dat TS er niet van kan slapen betekent niet dat het produkt niet goed is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawmire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 08:29
Anti dreun folie/mat werkt inderdaad perfect voor dit soort toepassingen (mits je in de kast kunt komen).

Bij mij ook toegepast op oude lekdorpels en ik hoor de regen binnen niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Prutsertje13 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:20:
Niet zelf gaan lopen klooien maar het bij de leverancier neerleggen. En als deze niks wilt doen zou ik hem in gebreke stellen, zij zijn specialist hierin en zouden moeten weten van het kabaal van regen op een holle kast van de rolluiken. Zodra je zelf begint te knutselen kan het lastig worden aangezien de leverancier dan zegt dat jij dingen hebt aangepast
En waar in de offerte heeft de leverancier een maximale geluidsdrager gegarandeerd? Staat er vast niet in, voldoet ook allemaal aan de regels van de kunst ed.
Regendruppels kunnen enorm petsen, heb je daar last van (moeilijk te voorspellen, klein zuchtje wind kan dit bijvoorbeeld enorm beïnvloeden) moet er meerwerk gedaan worden. Het is niet alsof het dak vernieuwd werd en de dakgoot was vergeten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:16

CeesKees

I rest my Kees

Er is van dat watersport tapijt/matten spul. Van die kleine krioelende plastic vezels.
Weerbestendig. Ongeveer 1cm dik, en voldoet volgens mij precies in deze situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AECUKeDAwCaVS-AMibGxIb-8bWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/01Im36Ce4JrVjST8P0Y244zq.webp?f=user_large

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Batata007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:43:
Het is alsof er iemand met een hamer constant op de rolluiken slaat.
Als een v/d tips voor de regendruppels op de bak zou werken, hoeveel last heb je dan nog van de regen die "op de rolluiken slaat". Heb je daar al enig idee van? Je zou een test kunnen doen door op de bak een rubberen/foam mat te leggen/tijdelijk vast te maken en dan kijken hoeveel van je probleem er dan weg is?

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 06-08-2023 09:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jaren geleden (40 jaar?) bij m'n ouders thuis hetzelfde probleem aan de hand gehad. Was toen vrij snel opgelost met een strookje kunstgras uit een afvalpartij boven op de bakken ;)
Spul is tegenwoordig in iedere gewenste kleur te leveren en kost verhoudingsgewijs ook niet veel, zeker niet als je ergens een restant kunt vinden.

https://www.grasexpert.com/nl_NL/kunstgras-gekleurd

Dat spul waar @CeesKees het overigens over heeft heet 'Spaghetti-Mat' en zou je er uiteraard ook (meer dan) prima voor kunnen gebruiken. Bij de Hornbach hebben ze ook vaak restanten liggen van dat spul (en ook van kunstgras restanten).

https://www.hornbach.nl/p...breed-van-de-rol/6733927/

[ Voor 33% gewijzigd door Will_M op 06-08-2023 14:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Batata007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:12:
[...]
Klinkt als een geweldige oplossing! Wou gelijk al naar de Hornbach scheuren, maar zie net dat hij in geen van de vestigingen op voorraad is en niet bestelbaar.. Even zoeken naar een alternatief.
En bitumentape? Ik heb deze tape gebruikt om een stroompje water weg te leiden van een zinken dakrand. Ik zou het niet over de hele breedte tapen, maar misschien is een klein stukje genoeg. Voordeel is dat je de tape er ook weer af kunt pulken als het toch niet goed werkt.

Random link:
https://www.mupla.nl/tape/technische_tape/bitumen_tape/
Overigens zou ik op zoek gaan naar een zwarte of grijze tape, niet degene in de link.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
sawmire schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:49:
Anti dreun folie/mat werkt inderdaad perfect voor dit soort toepassingen (mits je in de kast kunt komen).

Bij mij ook toegepast op oude lekdorpels en ik hoor de regen binnen niet meer
Helaas kan ik niet makkelijk in de kasten komen. Zou het een optie zijn om anti-dreun matten te plakken op de bovenzijde, en deze waterdicht te verlijmen/afplakken met loodband?
CeesKees schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:24:
Er is van dat watersport tapijt/matten spul. Van die kleine krioelende plastic vezels.
Weerbestendig. Ongeveer 1cm dik, en voldoet volgens mij precies in deze situatie.

[Afbeelding]
Goede tip! Zeker het proberen waard!
route99 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Als een v/d tips voor de regendruppels op de bak zou werken, hoeveel last heb je dan nog van de regen die "op de rolluiken slaat". Heb je daar al enig idee van? Je zou een test kunnen doen door op de bak een rubberen/foam mat te leggen/tijdelijk vast te maken en dan kijken hoeveel van je probleem er dan weg is?
Het is echt het geluid van de regendruppels op de bak, en niet op de rolluiken. Ik heb op de bak nu een strook van mijn PVC vloer gelegd (8mm dik, met geïntegreerde ondervloer) en het geluid is nagenoeg weg.
Will_M schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:51:
Jaren geleden (40 jaar?) bij m'n ouders thuis hetzelfde probleem aan de hand gehad. Was toen vrij snel opgelost met een strookje kunstgras uit een afvalpartij boven op de bakken ;)
Spul is tegenwoordig in iedere gewenste kleur te leveren en kost verhoudingsgewijs ook niet veel, zeker niet als je ergens een restant kunt vinden.

https://www.grasexpert.com/nl_NL/kunstgras-gekleurd

Dat spul waar @CeesKees het overigens over heeft heet 'Spaghetti-Mat' en zou je er uiteraard ook (meer dan) prima voor kunnen gebruiken. Bij de Hornbach hebben ze ook vaak restanten liggen van dat spul (en ook van kunstgras restanten).

https://www.hornbach.nl/p...breed-van-de-rol/6733927/
Dit is idd ook een goede! Gelijk weerbestendig en redelijk in dezelfde kleur als de bakken te krijgen. Zal eens kijken of ik een strook kan scoren en testen.

[ Voor 82% gewijzigd door Batata007 op 06-08-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

De bakken open (laten) schroeven en aan de binnenkant tegen de bovenkant een anti dreunmat kleven :)

Bijvoorbeeld:

https://www.aluparts.nl/product/antidreun-10-meter-rol

[ Voor 27% gewijzigd door Jellabie op 07-08-2023 07:24 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 18:33
Let ook even op dat het onderstaande niet gaat gebeuren als je dak vol ligt :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_23AhwkzO7X9NEu4k3Ozx-sONLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AYJTotlkRjkmDXFGsRd3iVGq.png?f=user_large

Verder zou ik het hoekprofiel zo plaatsen dat je het water allemaal naar 1 zijkant leid, en idealiter ook naar 1 kleine opening waar je dan met een kabel het water verder geleid. Idealiter leid je het helemaal de regenpijp in, maar er tegenaan kan ook prima zodat het met die pijp mee naar beneden stroomt. Anders gewoon langs je muur naar beneden laten stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Jellabie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:22:
De bakken open (laten) schroeven en aan de binnenkant tegen de bovenkant een anti dreunmat kleven :)

Bijvoorbeeld:

https://www.aluparts.nl/product/antidreun-10-meter-rol
Helaas wil de leverancier van de rolluiken daar niet aan beginnen. Te weinig ruimte in de kast en hij durft het niet aan. Is het erop (bovenzijde) plakken en dan waterdicht aftapen met rubber seal tape ook een idee?
Of "werkt" het ontdreunen dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Batata007 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Helaas wil de leverancier van de rolluiken daar niet aan beginnen. Te weinig ruimte in de kast en hij durft het niet aan. Is het erop plakken en dan waterdicht aftapen met rubber seal tape ook een idee?
Of "werkt" het ontdreunen dan niet?
Er is meer dan ruimte genoeg in de kast :) (ik plaats ze voor mijn werk :P )

Erop kan je hem ook plakken, alleen weet ik niet in hoeverre die tape UV bestendig is.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Jellabie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Er is meer dan ruimte genoeg in de kast :) (ik plaats ze voor mijn werk :P )

Erop kan je hem ook plakken, alleen weet ik niet in hoeverre die tape UV bestendig is.
Oh kijk, handig! Ik heb zelf al even lopen spieken, en er zou voldoende ruimte moeten zijn. Denk dat het eerder is dat ze dan de volledige rolluiken moeten losmaken en demonteren. Of zou het ook mogelijk moeten zijn om de bovenzijde alleen los te halen?

Ik had deze tape gevonden. Zou water en uv bestendig moeten zijn:
https://www.toolstation.n...GZ2yq56FjwDUaAouJEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Batata007 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

Oh kijk, handig! Ik heb zelf al even lopen spieken, en er zou voldoende ruimte moeten zijn. Denk dat het eerder is dat ze dan de volledige rolluiken moeten losmaken en demonteren. Of zou het ook mogelijk moeten zijn om de bovenzijde alleen los te halen?

Ik had deze tape gevonden. Zou water en uv bestendig moeten zijn:
https://www.toolstation.n...GZ2yq56FjwDUaAouJEALw_wcB
Dat zijn maar 4 schroefjes, links en rechts, dan komt de voorplaat er af.

Rolluik zelf moet er niet uit, gewoon naar beneden laten.

Het klote is vooral dat je weer een stelling etc nodig hebt in uw geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Jellabie op 07-08-2023 10:10 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Jellabie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Dat zijn maar 4 schroefjes, links en rechts, dan komt de voorplaat er af.

Rolluik zelf moet er niet uit, gewoon naar beneden laten.

Het klote is vooral dat je weer een stelling etc nodig hebt in uw geval.
Ja precies. Vandaar dat ik dacht: dan maar wat op de bovenzijde plakken, dat is makkelijk(er) met 2 ladders te doen.

Zit nu vooral in dubio of ik moet gaan voor de ontdreuningsfolie + bison tape op bovenzijde, of gewoon een strook kunstgras/spaghetti mat, zoals hierboven gesuggereerd. Waar zou jij als deskundige voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Batata007 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Ja precies. Vandaar dat ik dacht: dan maar wat op de bovenzijde plakken, dat is makkelijk(er) met 2 ladders te doen.

Zit nu vooral in dubio of ik moet gaan voor de ontdreuningsfolie + bison tape op bovenzijde, of gewoon een strook kunstgras/spaghetti mat, zoals hierboven gesuggereerd. Waar zou jij als deskundige voor gaan?
Voor het zicht alleen zou ik antidreun nemen, dat is maar een paar mm dik, en ga je dus niet zien langs buiten.

Als je kunstgras gaat nemen gaat het er nogal gek uitzien gok ik :P

Beide zullen wel helpen tho.

De Nederbelg !

• mike96mk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09-2023
Hallo,

Ik heb momenteel het zelfde probleem.
Heeft u het al opgelost en zo ja hoe?

Ik ben aan het overwegen om deze tapeop de rolluik kast te plakken.

https://www.praxis.nl/bou...rubber-seal-tape/10000821

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batata007
Hoi,

Excuus voor de late reactie. Ik heb wel van alles gedaan inmiddels. Uiteindelijk heb ik bij 1 rolluikkast waar ikzelf makkelijk bij kon, antidreunfolie aan de binnenzijde en bovenop 2 lagen geplakt.
Binnenzijde had ik nooit moeten doen. Dat begon in de hitte los te laten, waardoor het hele rolluikschild ging plakken aan de omkasting en niet meer naar beneden wou. Met veel pijn en moeite weer opgelost.

De antidreunfolie hielp wel aanzienlijk, maar niet voldoende om het getik helemaal te verhelpen. Bij die rolluikkast heb ik vervolgens heel lelijk een half afgesneden PVC vloerstrook erop gelegd, waarvan de onderkant van kurk is. Het ziet er echt niet uit, maar ik hoor niets meer.

Bij de rolluikkasten waar ik niet bij kon is de leverancier teruggekomen en heeft een laag antidreun folie erop geplakt. Ook hier heeft het zeker geholpen, maar als het hard regent blijf je getik horen. Bij de testen die ik gedaan heb, blijkt een dikke laag foam het probleem het meest te verhelpen. Ik kan echter niet zelf bij de andere rolluiken, dus ga nu maar aankijken of we hieraan kunnen wennen.

Op basis van mijn ervaringen tot nu toe, zal die Bison tape niet voldoende helpen. Je hebt echt iets nodig met meer massa.

[ Voor 15% gewijzigd door Batata007 op 22-09-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osman66
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-11-2023
Geloof het of niet ik heb zelf douchematten gebruikt antislip 6 mm dik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_ks-SN-GOzIjHOgWqOJ1w0KcqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c44KKAXEgvnT5vrg9bL9XKtL.jpg?f=fotoalbum_largeen werkt perfect. Gelijmd boven mijn rolluik en geeft geen geluiden meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Batata007 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:19:
[...]
Ik heb al een aantal jaren een strookje kunstgras op mijn aluminium 'vensterbank' geplakt vanwege hetzelfde 'probleem'. En ik moet zeggen, het werkt prima. Waar het om gaat is dat je de grote, zware druppels als het ware 'breekt' voordat ze op het metalen oppervlak plonzen (wat het geluid veroorzaakt). Is een simpele goedkope oplossing. Boeie dat het er wat vreemd uit ziet, als het maar werkt. Want dat onregelmatige gedruppel kan knap irritant worden wanneer je in wilt slapen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1