Smart schakelaars

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views

Vraag

• kandio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-06 10:31
Mijn vraag
Hoi,

We zijn aan het verbouwen en nu wil ik mijn schakelaars slim maken. Nu valt me het aanbod eerlijk gezegd best tegen van opbouw schakelaars die compleet zijn. Toen kwam ik Shelly tegen, maar ik vind de verwoording/info wat verwarrend. Kan ik deze gebruiken op iedere bestaande schakelaar door gewoon zon unit er achter te plaatsen? Dan zou dit namelijk precies zijn wat ik zoek.

Alvast bedankt voor de hulp

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 21:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• kandio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-06 10:31
Ah oke top. Is dus precies wat ik bedoel. Verder zie ik dat je die modules ook gewoon bij de lamp kunt plaatsen bij gebrek aan ruimte in de schakelaar?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:13
kandio schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:49:
[...]

Ah oke top. Is dus precies wat ik bedoel. Verder zie ik dat je die modules ook gewoon bij de lamp kunt plaatsen bij gebrek aan ruimte in de schakelaar?
Er zijn inderdaad meerdere typen schakelaars en die kan je naar wens plaatsen.
Ga ervan uit (voor het gemak) dat je overal tenminste een fase, nul & schakeldraad nodig bent, geeft over het algemeen de beste resultaten.
Daarbij moet je nog gaan afwegen met welk protocol je verder wilt, bluethoot, wifi, zigbee, z-wave.
En dan wil je alleen schakelen, of wil je ook kunnen dimmen. Wil je de verlichting combineren met smart-lights of niet.

Zeker bij (bestaande) wisselschakelingen kan het handig zijn om de smartmodule bij de lamp te plaatsen.

Tip van mijn kant is wel werk goed je plan uit wat je zo ongeveer wilt/moet en hoe je het wilt gaan aansturen.
En je kan b.v. ook een combi maken van een slimme module als signaalgever naar een slimme lamp als je dat wilt.
Op plekken waar dat minder nodig is kan je de (domme) verlichting wel daadwerkelijk laten schakelen door de smartmodule (b.v. schuur/bijkeuken/overloop/hal).
Dan kan je zowel klassiek je verlichting schakelen als b.v. bij verlaten woning alles uit (afhankelijk van wat voor aansturing je gaat gebruiken).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat meer eigen inzet wordt verwacht. Zie inderdaad
Het grote smart-module (aansluiten) topic
En
[Shelly] Ervaringen & Discussie

Kan deze dicht

Dit topic is gesloten.