Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
Vraag
Alle reacties
Een non-meterered (Standard) gataway reageert zeer traag op het afschakelen van de micro's, dat kan wel tot een half uur duren. Dat is totaal niet wenselijk icm een dynamisch contract, waarbij je zelfs te maken hebt met kwartierprijzen. Een Metered met geïnstalleerde CT-spoelen reageert binnen enkele seconden. Als ik zelf een (handmatig) commando geeft om de productie te staken, is het systeem binnen 30 seconden gestopt met produceren. Mijn advies is om te investeren in een Metered gateway met CT-spoelen.
Extra info mbt de verschillen hier, en algemeen de mogelijkheden mbt slim aansturen hier.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
*Ik had er dus wel last van 1 mei dat ze niet meer aangingen, maar ze waren dus niet via Frank uitgezet. Enphase telefonische support schakelde ze weer in na belletje en ik geloof dat de niet bellers later een automatisch signaal ontvingen ???
Dus het kan, het werkt goed zolang Enphase niet een storing heeft of met updates vergeet dat van die functie gebruik gemaakt wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door Vdvmark op 01-06-2026 16:30 ]
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Die Enphase storing had je dus ook als je die 500+ euro uitgeeft, wat ik hier heb gelezen hadden zowel metered als standaard gateways het probleem van niet meer opstarten.cgms schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:46:
@Vdvmark Bedankt voor het delen van je ervaring. Het klinkt vrij positief. Een enkele storing weegt niet op tegen 500+ euro investering. Je schrijft "gehad". Wil je delen waarom je het nu niet meer hebt?
Enphase van je dak laten halen is duurder dan leven met de storingen die ze zelf creeren en weer oplossen. Het zijn ook niet die storingen waardoor je denkt had ik maar een goedkoper systeem gekozen, maar dat wordt hierboven ook al aangehaald. En het is zelfs niet zo dat dingen met bepaalde Enphase produkten niet kunnen, met diezelfde produkten kan dat elders op de wereld dan wel. Voor hier met zulke welgestelde klanten bepaalt Enphase dan echter dat t alleen door extra geld te betalen kan.
Daarom niet aan Frank Energie koppelen maar gewoon zelf aansturen zodat je het in eigen hand heb.chielsen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:56:
Eens met wat hierboven staat. Heb ook unmeteres en Frank. Enorm nadeel is wel dat Frank alles bepaalt, je kan ook niet nul op de meter doen of bijv als je netto geld verliest (< 2 cent epex) afknijpen. Dus beter dan niks voor de dagen dat het enorm negatief is en dus maakt het nog lastiger de investering in ct spoelen te doen, maar wel apart dat je bij zo'n premium product zo weinig aanstuur mogelijkheden hebt. Met mijn sunnyboy 1,5 kan ik meer..
Niet afhankelijk zijn van iemand anders.
Hoe dan? Ik kan alleen vinden dat je met een bi dit zou kunnen schakelen, maar lijkt ook niet 100% zeker. Gedeeltelijk afknijpen lijkt al helemaal niet te kunnen.Pazo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:51:
[...]
Daarom niet aan Frank Energie koppelen maar gewoon zelf aansturen zodat je het in eigen hand heb.
Niet afhankelijk zijn van iemand anders.
Zie mijn eerste bericht hierboven met verwijzing.chielsen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:21:
[...]
Hoe dan? Ik kan alleen vinden dat je met een bi dit zou kunnen schakelen, maar lijkt ook niet 100% zeker. Gedeeltelijk afknijpen lijkt al helemaal niet te kunnen.
Als ik het goed lees is dus export limiteren ook mogelijk via de custom integration en het aansturen van de dpel (Dynamic production export limitation?) waarde via Home Assistant? Zelfs met een non-metered Envoy. Klinkt interessant, maar ook ingewikkeld. Misschien moet ik in het algemene Enphase topic maar eens gaan vragen of iemand dat al werkend heeft, met een redelijk nul-op-de-meter regeling (want die staat er in de custom integratie nog niet bij), en dan kijken of ik dat aan durf. Bedankt voor de input.Pazo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:08:
Extra info mbt de verschillen hier, en algemeen de mogelijkheden mbt slim aansturen hier.
:strip_exif()/f/image/926zaGUqIvyH7U5bXe882i3a.jpg?f=fotoalbum_large)