Frank energie slim terugleveren en enphase omvormers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-06 23:23
Ik heb enphase zonnepanelen met micro-omvormers en een non-metered gateway. Ik heb nog tot oktober een vast contract waarbij ik 100% kan salderen. Voor de periode daarna ben ik me vast aan het oriënteren.

Ik overweeg, mede vanwege terugleverkosten, een dynamisch contract. Maar omdat ik een non-metered gateway heb, kan ik niet zelf de zonnepanelen productie aansturen. Maar Frank Energie kan dit kennelijk wel met de Slim Terugleveren optie, waarbij ze op afstand de panelen aansturen. Het klinkt mooi, maar ik zou graag van ervaringsdeskundigen horen wat hun ervaringen zijn. Is hier iemand die er gebruik van maakt (of eventueel met een ander merk zonnepanelen)?

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

Alle reacties

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:43

Pazo

Mroaw?

Ik ken de koppeling met Frank Energie niet, maar ik weet wel genoeg van Enphase :)

Een non-meterered (Standard) gataway reageert zeer traag op het afschakelen van de micro's, dat kan wel tot een half uur duren. Dat is totaal niet wenselijk icm een dynamisch contract, waarbij je zelfs te maken hebt met kwartierprijzen. Een Metered met geïnstalleerde CT-spoelen reageert binnen enkele seconden. Als ik zelf een (handmatig) commando geeft om de productie te staken, is het systeem binnen 30 seconden gestopt met produceren. Mijn advies is om te investeren in een Metered gateway met CT-spoelen.

Extra info mbt de verschillen hier, en algemeen de mogelijkheden mbt slim aansturen hier.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• cgms
Voor het vervangen van de gateway ben ik minimaal 500 euro kwijt, en waarschijnlijk nog wel wat meer. Dat duurt wel even voordat je dat hebt terugverdient met sneller schakelen. Het is een optie, maar ik zou toch ook graag van iemand horen die ervaring heeft met de dienst van Frank Energie.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Kbnmeister
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-06 11:06
Ik zit in hetzelfde schuitje als de originele post! Hoor graag

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:07
Ik heb een standaard (non metered) gateway en ik heb 9 maanden Slim Terugleveren van Frank gehad. Aan en uitschakelen werkt onmiddelijk dwz zodra uit signaal ontvangen wordt gaat ie van de productie op dat moment direct naar 0 en zodra aan opdracht ontvangen wordt schakelen de omvormers direct weer in naar volledig produceren, afhankelijk van zon op dat moment en misschien bij langdurige ik bedoel zeer langdurige uitschakeling dat er een opstartcyclus is, maar het was nooit erg langdurig. De keren dat het niet werkte met uitzetten die kennen gebruikers niet, want dan blijven ze gewoon produceren. De keren dat aan zetten niet werkt, dat zou je als gebruiker merken. Ik heb dat niet meegemaakt, maar wel gelezen dat 1 mei de Enphase omvormers niet meer aangingen (ik had SlimTerugleveren tot 1 april). De oorzaak van dat niet aangaan lag vrijwel zeker bij Enphase, er waren ook gebruikers die niet bij Frank zaten die er last van hadden. Dat is opgelost.

*Ik had er dus wel last van 1 mei dat ze niet meer aangingen, maar ze waren dus niet via Frank uitgezet. Enphase telefonische support schakelde ze weer in na belletje en ik geloof dat de niet bellers later een automatisch signaal ontvingen ???

Dus het kan, het werkt goed zolang Enphase niet een storing heeft of met updates vergeet dat van die functie gebruik gemaakt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Vdvmark op 01-06-2026 16:30 ]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Vdvmark goed te horen dat het bij jou ook met de Standard gateway goed werkte. In het Enphase topic komen regelmatig problemen met de Standard gateway voorbij, met name dat het traag zou reageren t.o.v. de Metered.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Vdvmark
Op Zonnedimmer gaat t ook goed, na 1 mei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmldReXAR3onlvqSpYRVFZ8M4UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/926zaGUqIvyH7U5bXe882i3a.jpg?f=fotoalbum_large Ik geloof dat ie deze keer herstartte op paar honderd watt minder en daar even over deed, dus paar omvormers die wellicht moesten herstarten, weet niet hoe Victron registreert qua aantal metingen, zal wel laag zijn, maar weet niet.

• cgms
@Vdvmark Bedankt voor het delen van je ervaring. Het klinkt vrij positief. Een enkele storing weegt niet op tegen 500+ euro investering. Je schrijft "gehad". Wil je delen waarom je het nu niet meer hebt?

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-06 20:25
Eens met wat hierboven staat. Heb ook unmeteres en Frank. Enorm nadeel is wel dat Frank alles bepaalt, je kan ook niet nul op de meter doen of bijv als je netto geld verliest (< 2 cent epex) afknijpen. Dus beter dan niks voor de dagen dat het enorm negatief is en dus maakt het nog lastiger de investering in ct spoelen te doen, maar wel apart dat je bij zo'n premium product zo weinig aanstuur mogelijkheden hebt. Met mijn sunnyboy 1,5 kan ik meer..

• cgms
Dat ben ik met je eens. Met een goede ingang op de Envoy zou je via Home Assistant en een P1 meter uitstekend zelf een nul-op-de-meter regeling kunnen maken. Helaas was ik niet zo ingelezen in het topic toen ik de zonnepanelen kocht, anders had ik wat meer betaald voor een metered (we deden een enorme verbouwing, en ik had wel andere dingen aan mijn hoofd).

• Vdvmark
cgms schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:46:
@Vdvmark Bedankt voor het delen van je ervaring. Het klinkt vrij positief. Een enkele storing weegt niet op tegen 500+ euro investering. Je schrijft "gehad". Wil je delen waarom je het nu niet meer hebt?
Die Enphase storing had je dus ook als je die 500+ euro uitgeeft, wat ik hier heb gelezen hadden zowel metered als standaard gateways het probleem van niet meer opstarten.

Enphase van je dak laten halen is duurder dan leven met de storingen die ze zelf creeren en weer oplossen. Het zijn ook niet die storingen waardoor je denkt had ik maar een goedkoper systeem gekozen, maar dat wordt hierboven ook al aangehaald. En het is zelfs niet zo dat dingen met bepaalde Enphase produkten niet kunnen, met diezelfde produkten kan dat elders op de wereld dan wel. Voor hier met zulke welgestelde klanten bepaalt Enphase dan echter dat t alleen door extra geld te betalen kan.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

chielsen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:56:
Eens met wat hierboven staat. Heb ook unmeteres en Frank. Enorm nadeel is wel dat Frank alles bepaalt, je kan ook niet nul op de meter doen of bijv als je netto geld verliest (< 2 cent epex) afknijpen. Dus beter dan niks voor de dagen dat het enorm negatief is en dus maakt het nog lastiger de investering in ct spoelen te doen, maar wel apart dat je bij zo'n premium product zo weinig aanstuur mogelijkheden hebt. Met mijn sunnyboy 1,5 kan ik meer..
Daarom niet aan Frank Energie koppelen maar gewoon zelf aansturen zodat je het in eigen hand heb.
Niet afhankelijk zijn van iemand anders.

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-06 20:25
Pazo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Daarom niet aan Frank Energie koppelen maar gewoon zelf aansturen zodat je het in eigen hand heb.
Niet afhankelijk zijn van iemand anders.
Hoe dan? Ik kan alleen vinden dat je met een bi dit zou kunnen schakelen, maar lijkt ook niet 100% zeker. Gedeeltelijk afknijpen lijkt al helemaal niet te kunnen.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

chielsen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:21:
[...]

Hoe dan? Ik kan alleen vinden dat je met een bi dit zou kunnen schakelen, maar lijkt ook niet 100% zeker. Gedeeltelijk afknijpen lijkt al helemaal niet te kunnen.
Zie mijn eerste bericht hierboven met verwijzing.

• cgms
Pazo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:08:
Extra info mbt de verschillen hier, en algemeen de mogelijkheden mbt slim aansturen hier.
Als ik het goed lees is dus export limiteren ook mogelijk via de custom integration en het aansturen van de dpel (Dynamic production export limitation?) waarde via Home Assistant? Zelfs met een non-metered Envoy. Klinkt interessant, maar ook ingewikkeld. Misschien moet ik in het algemene Enphase topic maar eens gaan vragen of iemand dat al werkend heeft, met een redelijk nul-op-de-meter regeling (want die staat er in de custom integratie nog niet bij), en dan kijken of ik dat aan durf. Bedankt voor de input.

Pagina: 1