Frank energie slim terugleveren en enphase omvormers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:15
Ik heb enphase zonnepanelen met micro-omvormers en een non-metered gateway. Ik heb nog tot oktober een vast contract waarbij ik 100% kan salderen. Voor de periode daarna ben ik me vast aan het oriënteren.

Ik overweeg, mede vanwege terugleverkosten, een dynamisch contract. Maar omdat ik een non-metered gateway heb, kan ik niet zelf de zonnepanelen productie aansturen. Maar Frank Energie kan dit kennelijk wel met de Slim Terugleveren optie, waarbij ze op afstand de panelen aansturen. Het klinkt mooi, maar ik zou graag van ervaringsdeskundigen horen wat hun ervaringen zijn. Is hier iemand die er gebruik van maakt (of eventueel met een ander merk zonnepanelen)?

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

Alle reacties

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:36

Pazo

Mroaw?

Ik ken de koppeling met Frank Energie niet, maar ik weet wel genoeg van Enphase :)

Een non-meterered (Standard) gataway reageert zeer traag op het afschakelen van de micro's, dat kan wel tot een half uur duren. Dat is totaal niet wenselijk icm een dynamisch contract, waarbij je zelfs te maken hebt met kwartierprijzen. Een Metered met geïnstalleerde CT-spoelen reageert binnen enkele seconden. Als ik zelf een (handmatig) commando geeft om de productie te staken, is het systeem binnen 30 seconden gestopt met produceren. Mijn advies is om te investeren in een Metered gateway met CT-spoelen.

Extra info mbt de verschillen hier, en algemeen de mogelijkheden mbt slim aansturen hier.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline