Ik kreeg vandaag een aanmaning binnen van de belastingdienst, maar ik snap totaal niet waarom.
De aanmaning zelf bevat de volgende info:
Maar nu komt het: ik heb echt geeeeen idee waarom ik BTW aangifte zou moeten doen. Ik heb geen eigen bedrijf?!
Ja ik heb wel degelijk een bedrijf, maar dat is een VOF met een partner. Brieven van de belasting komen keurig op naam van de VOF binnen, en we zijn daar niet te laat met onze aangifte. Deze aanmaning lijkt volledig los van deze VOF te staan en op persoonlijke naam te zijn
Het enige wat ik me kan bedenken is dat dit iets met de KOR te maken zou kunnen hebben. In februari 2021 heb ik zonnepanelen laten installeren. Destijds kon je de BTW terugkrijgen door aan de KOR mee te doen. Het bedrijf waar ik de zonnepanelen installatie heb aangeschaft heeft dat destijds allemaal voor me geregeld.
In augustus 2025 heb ik de woning met zonnepanelen verkocht en dus heb ik mij afgemeld van de KOR in oktober 2025.
Enkel antwoorden op vragen waarvan ik verwacht dat deze gesteld zullen gaan worden in dit topic:
Is het geen nep brief?
Nee, de brief is echt. Alles klopt en de aanmaning is ook terug te vinden bij mijn belastingdienst online
Wat zei de belastingdienst toen je ze belde?
Ik heb nog geen tijd gehad om ze te bellen (ze zijn nu gesloten), staat voor morgen op de planning
Waarom heb je geen BTW aangfte gedaan dan?
Omdat ik nooit heb geweten dat (en waarom) ik dat zou moeten doen. Nooit enige mail of post over gehad.
Ik ga iig via mijn belastingdienst die aangifte op 0 euro zetten, en morgen bellen. Maar wellicht dat iemand een licht kan schijnen of dit ook maar met KOR / zonnepanelen te maken zou kunnen hebben?
De aanmaning zelf bevat de volgende info:
Blijkbaar dus een naheffingsaanslag voor de BTW aangifte over het eerste kwartaal 2026. Omdat ze geen idee hebben hoeveel schatten ze het in op 500 euro vermeerderd met boetes.Naheffingsaanslag
Omzetbelasting
Jaar/Tijdvak
01-01-2026 t/m 31-03-2026
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij ontvangt u een aanslag voor de omzetbelasting (btw). In deze brief leest u waarom u deze aanslag krijgt. En kunt u lezen hoeveel u moet betalen en wanneer, en hoe u kunt betalen.Btw volgens schatting
€ 500Subtotaal: Openstaand btw-bedrag
€ 500Boete voor niet betalen
3% van € 500 als minimum
bij € 50Boete voor niet doen van aangifte
bij € 82Te betalen
€ 632
Reden voor deze naheffingsaanslag
Wij hebben u deze naheffingsaanslag opgelegd omdat u geen aangifte hebt gedaan en geen btw hebt betaald.Toelichting bij de schatting
Op 18 mei 2026 hadden wij uw btw-aangifte over 01-01-2026 t/m 31-03-2026 nog niet gekregen. Daarom hebben wij de btw die u moet betalen geschat. Als u alsnog aangifte doet, passen wij het bedrag van de naheffingsaanslag aan.Toelichting bij de boete
Op 18 mei 2026 had u de btw voor 01-01-2026 t/m 31-03-2026 nog niet betaald.
De boete is 3% van het niet betaalde bedrag.
Deze boete is minimaal € 50 en maximaal € 6.709.
Maar nu komt het: ik heb echt geeeeen idee waarom ik BTW aangifte zou moeten doen. Ik heb geen eigen bedrijf?!
Ja ik heb wel degelijk een bedrijf, maar dat is een VOF met een partner. Brieven van de belasting komen keurig op naam van de VOF binnen, en we zijn daar niet te laat met onze aangifte. Deze aanmaning lijkt volledig los van deze VOF te staan en op persoonlijke naam te zijn
Het enige wat ik me kan bedenken is dat dit iets met de KOR te maken zou kunnen hebben. In februari 2021 heb ik zonnepanelen laten installeren. Destijds kon je de BTW terugkrijgen door aan de KOR mee te doen. Het bedrijf waar ik de zonnepanelen installatie heb aangeschaft heeft dat destijds allemaal voor me geregeld.
In augustus 2025 heb ik de woning met zonnepanelen verkocht en dus heb ik mij afgemeld van de KOR in oktober 2025.
Enkel antwoorden op vragen waarvan ik verwacht dat deze gesteld zullen gaan worden in dit topic:
Is het geen nep brief?
Nee, de brief is echt. Alles klopt en de aanmaning is ook terug te vinden bij mijn belastingdienst online
Wat zei de belastingdienst toen je ze belde?
Ik heb nog geen tijd gehad om ze te bellen (ze zijn nu gesloten), staat voor morgen op de planning
Waarom heb je geen BTW aangfte gedaan dan?
Omdat ik nooit heb geweten dat (en waarom) ik dat zou moeten doen. Nooit enige mail of post over gehad.
Ik ga iig via mijn belastingdienst die aangifte op 0 euro zetten, en morgen bellen. Maar wellicht dat iemand een licht kan schijnen of dit ook maar met KOR / zonnepanelen te maken zou kunnen hebben?