Vraag

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik kreeg vandaag een aanmaning binnen van de belastingdienst, maar ik snap totaal niet waarom.

De aanmaning zelf bevat de volgende info:

Naheffingsaanslag

Omzetbelasting

Jaar/Tijdvak
01-01-2026 t/m 31-03-2026

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij ontvangt u een aanslag voor de omzetbelasting (btw). In deze brief leest u waarom u deze aanslag krijgt. En kunt u lezen hoeveel u moet betalen en wanneer, en hoe u kunt betalen.
Btw volgens schatting
€ 500
Subtotaal: Openstaand btw-bedrag
€ 500
Boete voor niet betalen
3% van € 500 als minimum
bij € 50
Boete voor niet doen van aangifte
bij € 82

Te betalen

€ 632

Reden voor deze naheffingsaanslag

Wij hebben u deze naheffingsaanslag opgelegd omdat u geen aangifte hebt gedaan en geen btw hebt betaald.

Toelichting bij de schatting

Op 18 mei 2026 hadden wij uw btw-aangifte over 01-01-2026 t/m 31-03-2026 nog niet gekregen. Daarom hebben wij de btw die u moet betalen geschat. Als u alsnog aangifte doet, passen wij het bedrag van de naheffingsaanslag aan.

Toelichting bij de boete

Op 18 mei 2026 had u de btw voor 01-01-2026 t/m 31-03-2026 nog niet betaald.

De boete is 3% van het niet betaalde bedrag.
Deze boete is minimaal € 50 en maximaal € 6.709.
Blijkbaar dus een naheffingsaanslag voor de BTW aangifte over het eerste kwartaal 2026. Omdat ze geen idee hebben hoeveel schatten ze het in op 500 euro vermeerderd met boetes.
Maar nu komt het: ik heb echt geeeeen idee waarom ik BTW aangifte zou moeten doen. Ik heb geen eigen bedrijf?!
Ja ik heb wel degelijk een bedrijf, maar dat is een VOF met een partner. Brieven van de belasting komen keurig op naam van de VOF binnen, en we zijn daar niet te laat met onze aangifte. Deze aanmaning lijkt volledig los van deze VOF te staan en op persoonlijke naam te zijn

Het enige wat ik me kan bedenken is dat dit iets met de KOR te maken zou kunnen hebben. In februari 2021 heb ik zonnepanelen laten installeren. Destijds kon je de BTW terugkrijgen door aan de KOR mee te doen. Het bedrijf waar ik de zonnepanelen installatie heb aangeschaft heeft dat destijds allemaal voor me geregeld.
In augustus 2025 heb ik de woning met zonnepanelen verkocht en dus heb ik mij afgemeld van de KOR in oktober 2025.

Enkel antwoorden op vragen waarvan ik verwacht dat deze gesteld zullen gaan worden in dit topic:

Is het geen nep brief?
Nee, de brief is echt. Alles klopt en de aanmaning is ook terug te vinden bij mijn belastingdienst online

Wat zei de belastingdienst toen je ze belde?
Ik heb nog geen tijd gehad om ze te bellen (ze zijn nu gesloten), staat voor morgen op de planning

Waarom heb je geen BTW aangfte gedaan dan?
Omdat ik nooit heb geweten dat (en waarom) ik dat zou moeten doen. Nooit enige mail of post over gehad.

Ik ga iig via mijn belastingdienst die aangifte op 0 euro zetten, en morgen bellen. Maar wellicht dat iemand een licht kan schijnen of dit ook maar met KOR / zonnepanelen te maken zou kunnen hebben?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Beste antwoord (via Koffie op 28-05-2026 09:17)

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-06 16:36
Ik heb hetzelfde en hang nu met de belastingdienst aan de lijn. Ons oude huis met zonnepanelen is een tijd geleden verkocht en ik had me afgemeld voor de KOR op 11 november 2025. Denkende dat ik er dan van af zou zijn.. Gisteren een naheffingsaanslag ontvangen van €632 inclusief schatting en boete.

Na de aangifte ingevuld te hebben (1 minuut werk, niets aan te geven). Gaat de schatting er af maar de boete blijft staan. Wat nu nog nodig is per brief is een afmelding bij de belastingdienst dat ik geen ondernemer meer ben.

Belastingdienst / Klantbeheer
Postbus 2891
6401 DJ Heerlen

Ik moet wel even de aangifte van kwartaal 2 en 3 in de gaten houden totdat ik afgemeld ben als ondernemer.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

Alle reacties

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat zal er zeker mee te maken hebben. De KOR is min of meer ‘een vrijstelling van BTW voor mensen die kleinschalig ondernemen’. Het uitbaten van zonnepanelen valt daaronder. Dat wás gunstig voor jou, omdat je daardoor de BTW op de zonnepanelen kon terugvragen, maar geen BTW hoefde af te dragen over de opgewekte energie.

Jij hebt de belastingdienst verteld: ‘ik hoef de vrijstelling niet meer’, met als gevolg dat je dus nu wél BTW aangifte moet doen.

De goede manier was geweest om de belastingdienst mee te delen dat je niet meer onderneemt.

Maar ze hebben vast vaker met dit bijltje gehakt en ik ga er vanuit dat alles gecorrigeerd wordt :)

[ Voor 12% gewijzigd door eamelink op 27-05-2026 22:56 ]

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-06 00:45
Wat eamelink zegt. Volgens mij heeft je zonnepaneelinstallateur een onderneming voor je geregistreerd en die aangemeld voor de KOR. De KOR is opgezegd, maar de onderneming bestaat nog. Die heeft de verplichting elk kwartaal BTW-aangifte te doen.

Wat je volgens mij moet doen => de onderneming beeindigen bij de KvK. Ik gok dat het een eenmanszaak is. Zodra je dat doet vervalt de verplichting om BTW aangifte te doen. Waarschijnlijk moet je nog wel aangifte doen voor het tijdvak Q2-2026. Vergeet dat niet (nulaangifte kost niks)!

https://www.kvk.nl/stoppen-en-uitschrijven/eenmanszaak-uitschrijven/

Daarnaast:
  1. Aanslag betalen.
  2. Naheffing op 0 zetten, zodat je 500 euro terugkrijgt.
  3. Bezwaar maken (binnen 6 weken) tegen de aanslag en uitleggen dat je een fout hebt gemaakt en hopen dat ze de resterende 132 euro kwijtschelden.
Ow, en als je bij de KvK op je oude adres zoekt vind je vast de registratie van je onderneming. En ik denk dat als je bij de belastingdienst zakelijk inlogt met je DigiD je zo je BTW-nummer te zien krijg als je dat al niet hebt in de brief/mail.

Succes!

[ Voor 45% gewijzigd door filipy23 op 27-05-2026 23:47 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
filipy23 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:38:
Wat eamelink zegt. Volgens mij heeft je zonnepaneelinstallateur een onderneming voor je geregistreerd en die aangemeld voor de KOR. De KOR is opgezegd, maar de onderneming bestaat nog. Die heeft de verplichting elk kwartaal BTW-aangifte te doen.

Wat je volgens mij moet doen => de onderneming beeindigen bij de KvK. Ik gok dat het een eenmanszaak is. Zodra je dat doet vervalt de verplichting om BTW aangifte te doen. Waarschijnlijk moet je nog wel aangifte doen voor het tijdvak Q2-2026. Vergeet dat niet (nulaangifte kost niks)!

https://www.kvk.nl/stoppen-en-uitschrijven/eenmanszaak-uitschrijven/

Daarnaast:
  1. Aanslag betalen.
  2. Naheffing op 0 zetten, zodat je 500 euro terugkrijgt.
  3. Bezwaar maken (binnen 6 weken) tegen de aanslag en uitleggen dat je een fout hebt gemaakt en hopen dat ze de resterende 132 euro kwijtschelden.
Ow, en als je bij de KvK op je oude adres zoekt vind je vast de registratie van je onderneming. En ik denk dat als je bij de belastingdienst zakelijk inlogt met je DigiD je zo je BTW-nummer te zien krijg als je dat al niet hebt in de brief/mail.

Succes!
Zojuist nog ingelogd bij de KvK, daar is helemaal geen eenmanszaak te vinden. Alleen mijn ongerelateerde VOF.

Ik heb de aangifte op 0 gezet, morgen bellen wat voor bedrijf ik dan volgens de belastingdienst zou hebben en hoe ik daar vanaf kom.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:08
Door af te melden voor de KOR ben je idd weer BTW plichtig en had je aangifte moeten doen.
Heeft overigens niets van doen met KvK, dat staat los van je BTW nummer bij de belastingdienst.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maar normaalgesproken krijg je begin van het jaar een brief van de belastingdienst waarin staat dat je, en wanneer je BTW-aangifte moet doen. Die niet gezien?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47

Herman

FP ProMod
Gooi het BTW nummer op de brief eens in VIES:
- https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation

Dan kun je zien wat de entiteit van het BTW-nummer is. Dat kun je ook zien aan het BTW-nummer, als dat een RSIN-nummer bevat, dan is het van een rechtspersoon/samenwerkingsverband, als het je BSN-nummer bevat dan is je EZ of zonnepanelen o.i.d.

Ik zou even de Belastingdienst bellen (0800-0543) met de vraag of de aanslag legit is en of ze er meer over kunnen vertellen. Als legit en rek.nr. sluit aan met fiscus 1) naheffing in het geheel betalen 2) aangifte doen op btw-nummer (nihil-aangifte?) en 3) bezwaar maken op verzuimboetes. Waarschijnlijk zul je t.z.t. nog een bank.rek. door moeten geven waarop de fiscus het bedrag mag terugstorten.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:50

Peetman

Tjah....

Ben erg benieuwd of dit inderdaad vanwege de zonnepanelen BTW teruggave is. Wij hebben in 2014 hetzelfde gedaan (laten doen via bedrijf dat plaatste) op naam van mijn vrouw en zijn 4 jaar daarna verhuisd. We hebben haar alleen nooit afgemeld voor de KOR. Maar een zwevend bedrijf nog ergens hebben is niet handig natuurlijk.

Ik heb gezocht bij de KVK maar daar kan ik geen ingeschreven bedrijf vinden (niet op het oude, ook niet op het nieuwe adres), maar we hebben ook geen bedrijf ingeschreven bij de KVK, dat was volgens mij geen vereiste destijds. Ook nog maar eens bij de belastingdienst kijken of daar nog een bedrijf bekend is.

• IJsbeer
  • Niet online
Peetman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:16:
Ben erg benieuwd of dit inderdaad vanwege de zonnepanelen BTW teruggave is. Wij hebben in 2014 hetzelfde gedaan (laten doen via bedrijf dat plaatste) op naam van mijn vrouw en zijn 4 jaar daarna verhuisd. We hebben haar alleen nooit afgemeld voor de KOR. Maar een zwevend bedrijf nog ergens hebben is niet handig natuurlijk.

Ik heb gezocht bij de KVK maar daar kan ik geen ingeschreven bedrijf vinden (niet op het oude, ook niet op het nieuwe adres), maar we hebben ook geen bedrijf ingeschreven bij de KVK, dat was volgens mij geen vereiste destijds. Ook nog maar eens bij de belastingdienst kijken of daar nog een bedrijf bekend is.
Ik heb het toendertijd zelf gedaan. En KVK was helemaal niet nodig. Alles bij de belasting geregeld.
Heb ook afgelopen tijd afgemeld voor de KOR, maar kreeg wel een brief: Je mag aangifte doen.. ik heb dus , blijkbaar, de vrijstelling stopgezet...
Dus volg het met interesse :)

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:38
Je hebt inderdaad afgemeld voor de KOR, maar niet je omzetbelastingnummer afgemeld zoals al meerdere mensen hebben gezegd. Denk dat het nu zaak is om 3 dingen te doen:
  1. Log in bij de Belastingdienst (ondernemers) en dien je aangifte omzetbelasting alsnog nihil in.
  2. Schrijf een briefje naar de Belastingdienst waarin je meldt dat je geen belaste prestaties meer verricht, en dus verzoekt om het omzetbelastingnummer zsm af te voeren (zal waarschijnlijk eind 2e kwartaal worden, dus let op dat je na afloop van het tweede kwartaal dan nog een keer nihilaangifte doet).
  3. Schrijf een tweede briefje (kan niet in dezelfde) dat je verzoekt om een ambtshalve vermindering van de boete die nu is opgelegd. Bezwaar maken kan niet, want technisch gezien heeft de belastingdienst gewoon gelijk dat ze een boete opleggen, maar je kan wel ambtshalve verminder verzoeken tot nihil en dan in het briefje even uitleggen dat het nummer indertijd is aangevraagd voor zonnepanelen, dat je huis verkocht is, dat je afgemeld had voor de KOR en daarmee dacht afgemeld te hebben voor de aansluiting, dat dat nu niet zo blijkt te zijn, dat je inmiddels verzocht hebt om het hele nummer af te sluiten en dat je daarom vind dat de boete buiten proportie is. Ik schat de kans dat de boete dan naar nihil gaat eigenlijk wel op 90%. Let wel even op dat je ook gelijk vraag om uitstel van betaling tot op het verzoek is beslist, anders krijg je straks een boete omdat je de boete (die je waarschijnlijk niet hoeft te betalen) niet betaald is, het blijft wel overheid...

Acties:
  • Beste antwoord

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-06 16:36
Ik heb hetzelfde en hang nu met de belastingdienst aan de lijn. Ons oude huis met zonnepanelen is een tijd geleden verkocht en ik had me afgemeld voor de KOR op 11 november 2025. Denkende dat ik er dan van af zou zijn.. Gisteren een naheffingsaanslag ontvangen van €632 inclusief schatting en boete.

Na de aangifte ingevuld te hebben (1 minuut werk, niets aan te geven). Gaat de schatting er af maar de boete blijft staan. Wat nu nog nodig is per brief is een afmelding bij de belastingdienst dat ik geen ondernemer meer ben.

Postbus 2891
6401 DJ Heerlen

Ik moet wel even de aangifte van kwartaal 2 en 3 in de gaten houden totdat ik afgemeld ben als ondernemer.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• BCC
  • Laatst online: 18:02

BCC

Mijn accountant rade mij destijds ook aan om bij een vof gewoon een btw correctie te doen aan het einde van het jaar over je zonnepanelen en dit niet via een kor laten verlopen omdat het heel veel verwarring oplevert bij de belastingdienst. Maar dat is een beetje mosterd na de maaltijd maar misschien nuttig voor anderen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
BCC schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:10:
Mijn accountant rade mij destijds ook aan om bij een vof gewoon een btw correctie te doen aan het einde van het jaar over je zonnepanelen en dit niet via een kor laten verlopen omdat het heel veel verwarring oplevert bij de belastingdienst. Maar dat is een beetje mosterd na de maaltijd maar misschien nuttig voor anderen.
Het grappige in dit verhaal is dat mijn VOF pas veel later na de KOR is gestart :)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
StephanS1984 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:04:

Postbus 2891
6401 DJ Heerlen

Dank voor deze info!
Ik ga voor de zekerheid ook nog even bellen, en proberen onder de boete uit te komen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Het grappige in dit verhaal is dat mijn VOF pas veel later na de KOR is gestart :)
Maar als je een VOF start dan lijkt me de kans groot dat je sowieso niet meer in aanmerking komt voor de KOR, en dat je dan ook btw-plichtig bent geweest sinds de start van de VOF wat betreft je zonnepanelen.

• BCC

BCC

Ja het is wel logisch wat dat betreft vanuit de belastingdienst. Maar ik snap dat je dat niet zo 123 doorhebt als startende ondernemer die ooit zonnepanelen privé heeft aangeschaft.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Hielko
  • Nu online
BCC schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:24:
Ja het is wel logisch wat dat betreft vanuit de belastingdienst. Maar ik snap dat je dat niet zo 123 doorhebt als startende ondernemer die ooit zonnepanelen privé heeft aangeschaft.
Correctie: die ooit zonnepanelen ZAKELIJK heeft aangeschaft. Dat is de enige reden waarom je de btw kon terug krijgen!

• BCC

BCC

Je hebt gelijk, en dat is denk ik precies de crux van de verwarring 👍

[ Voor 58% gewijzigd door BCC op 28-05-2026 09:41 ]

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-06 12:45
Oef. Handig om even te lezen. Dus als je verhuist/erVanAfWil eerst de onderneming opzeggen bij de belastingdienst.

Daarna zal de KOR wel automatisch stop gaan?

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• IJsbeer
  • Niet online
TheWalrus schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:48:
Oef. Handig om even te lezen. Dus als je verhuist/erVanAfWil eerst de onderneming opzeggen bij de belastingdienst.

Daarna zal de KOR wel automatisch stop gaan?
Verhuizen maakt an sich niets uit. Het gaat dus mis op het moment dat je zelf begint op te zeggen, dat moet je goed doen....

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47

Herman

FP ProMod
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:18:
[...]

(...) en proberen onder de boete uit te komen.
De fiscus is niet coulant als het gaat om aangifteverzuim. Ik geeft je dus niet zo heel veel kans.

De Belastingdienst stuurt normaal gesproken aan het begin van het jaar aangiftebrieven waarop de tijdvakken van de aangiften en de uiterste betaal / aangiftedatum zijn. Heb je deze brief ook gekregen?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
BCC schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:24:
Inmiddels zijn zonnepanelen sowieso vrij van BTW, kan je dan ook pro-actief de onderneming nu stopzetten en daarna afmelden voor de KOR?

• IJsbeer
  • Niet online
@Koffie : Nog gebeld?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ja gebeld, zie hieronder:
Tehh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Inmiddels zijn zonnepanelen sowieso vrij van BTW, kan je dan ook pro-actief de onderneming nu stopzetten en daarna afmelden voor de KOR?
Het was dus idd vanwege de KOR :)

Nou dat bleek in de eerste instantie niet zo te zijn volgende de mevrouw van de belasting. Ik kon wel van KOR afmelden maar dan zou ik dus altijd handmatig aangifte moeten doen want ik was nu eenmaal ondernemer en kon me daar niet voor afmelden want zonnepanelen.
Nadat ik uitgelegd had dat ik de woning met de panelen verkocht had en daarom uit de KOR was gegaan kon het wel.
Ze konden ook zien dat ik nu de aangifte op 0 euro had gedaan, daar komt dus een nieuwe brief over. De 500 euro inschatting plus de 3% van die 500 vallen daarmee weg. Blijft over de boete voor te laat aangifte doen. Daar kon ik bezwaar tegen maken, dan schort de betaling op.

Ik heb dus online bezwaar gemaakt tegen de boete en ook direct een brief geschreven met verzoek mij als ondernemer uit te schrijven.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Ja gebeld, zie hieronder:

[...]

Het was dus idd vanwege de KOR :)

Nou dat bleek in de eerste instantie niet zo te zijn volgende de mevrouw van de belasting. Ik kon wel van KOR afmelden maar dan zou ik dus altijd handmatig aangifte moeten doen want ik was nu eenmaal ondernemer en kon me daar niet voor afmelden want zonnepanelen.
Nadat ik uitgelegd had dat ik de woning met de panelen verkocht had en daarom uit de KOR was gegaan kon het wel.
Ze konden ook zien dat ik nu de aangifte op 0 euro had gedaan, daar komt dus een nieuwe brief over. De 500 euro inschatting plus de 3% van die 500 vallen daarmee weg. Blijft over de boete voor te laat aangifte doen. Daar kon ik bezwaar tegen maken, dan schort de betaling op.

Ik heb dus online bezwaar gemaakt tegen de boete en ook direct een brief geschreven met verzoek mij als ondernemer uit te schrijven.
Kan ik hieruit concluderen dat je je niet uit kan schrijven als ondernemer/ uit de KOR wanneer je die panelen nog op je dak hebt liggen?

Een bedrijfje heeft het in 2021 geregeld en ik heb geen idee of ik er nu iets mee moet doen.

• Hielko
  • Nu online
Waarom zou je er iets mee willen doen? En correct, zolang de zonnepanelen er nog liggen blijf je ondernemer.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hielko schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:07:
Waarom zou je er iets mee willen doen? En correct, zolang de zonnepanelen er nog liggen blijf je ondernemer.
Tegen wil en dank door de kromme constructie van de overheid.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

IJsbeer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Verhuizen maakt an sich niets uit. Het gaat dus mis op het moment dat je zelf begint op te zeggen, dat moet je goed doen....
Dus wel verhuizen maar nooit de KOR opzeggen? :?
(Ik hoop over twee jaar te verhuizen, dus lees even mee :) )

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hielko schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:07:
Ik zou er eigenlijk ook wel vanaf willen. Gekke constructie die inmiddels door nieuwe wet achterhaald is. Ik ben geen ondernemer, heb alleen btw voordeel gehad dat iedereen vanaf 2023 rechtstreeks heeft gekregen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
BounceMeister schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:02:
[...]

Kan ik hieruit concluderen dat je je niet uit kan schrijven als ondernemer/ uit de KOR wanneer je die panelen nog op je dak hebt liggen?

Een bedrijfje heeft het in 2021 geregeld en ik heb geen idee of ik er nu iets mee moet doen.
CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:30:
[...]

Ik zou er eigenlijk ook wel vanaf willen. Gekke constructie die inmiddels door nieuwe wet achterhaald is. Ik ben geen ondernemer, heb alleen btw voordeel gehad dat iedereen vanaf 2023 rechtstreeks heeft gekregen.
In theorie kun je gewoon uit de KOR stappen de BD een brief sturen dat je geen ondernemer meer bent.
Die mevrouw zei eerst dat het niet kon, maar ik kan me niet voorstellen dat ze er uberhaupt naar kijken.
Het is een blok aan je been met dit soort gevolgen voor iets wat allang al niet meer van toepassing is.

Helaas mag ik het hele riedeltje nog een keer opnieuw doen omdat mijn huidige nieuwbouw zonnepanelen toch onder de 21% regeling zijn verkocht |:(

Braaikamer - Smoke&BBQ

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:48
Ik heb dit een aantal jaren laten regelen na aanschaf zonnepanelen. Er moest toen een aantal maanden aangifte worden gedaan en daarna is ontheffing aangevraagd en afgegeven.

• IJsbeer
  • Niet online
gelukkie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:03:
Ik heb dit een aantal jaren laten regelen na aanschaf zonnepanelen. Er moest toen een aantal maanden aangifte worden gedaan en daarna is ontheffing aangevraagd en afgegeven.
Klopt, maar daar gaat dit niet over. Voor de belasting ben je dus nog steeds een KOR, je hebt alleen vrijstelling. Als je de KOR opzegt omdat je geen ondernemer meer bent, daar gaat dit over.

• IJsbeer
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Helaas mag ik het hele riedeltje nog een keer opnieuw doen omdat mijn huidige nieuwbouw zonnepanelen toch onder de 21% regeling zijn verkocht |:(
Je mag maar 1 keer aanvragen volgens mij. De tweede keer heb ik het energiecontract op naam van mijn vriendin gezet en het onder haar naam aangevraagd.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
IJsbeer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:13:
[...]

Je mag maar 1 keer aanvragen volgens mij. De tweede keer heb ik het energiecontract op naam van mijn vriendin gezet en het onder haar naam aangevraagd.
Dat gaat hier dus ook gebeuren :)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Hielko
  • Nu online
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:24:
[...]

Tegen wil en dank door de kromme constructie van de overheid.
Je kiest er zelf voor om een creatieve constructie op te zetten om wat belasting te ontwijken...

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-06 20:36

Managelorian

“This is the workflow.”

Hielko schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Je kiest er zelf voor om een creatieve constructie op te zetten om wat belasting te ontwijken...
Gebruikmaken van een constructie die door de politiek zelf in het leven is geroepen zou ik niet willen gooien op ‘je kiest er zelf voor om op te zetten’.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hielko schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Managelorian schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Gebruikmaken van een constructie die door de politiek zelf in het leven is geroepen zou ik niet willen gooien op ‘je kiest er zelf voor om op te zetten’.
idd. Het was geen vage creatieve constructie, dit was gewoon waar heel Nederland mee adverteerde. Het hele belasting terugvragen werd zelfs voor je geregeld.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:37
Dit hele gezeur is toch gekomen door een uitspraak van de hoge raad? Gewoon overheid die zelf heeft zitten slapen. De consument had hier gewoon recht op, dus stellen dat je op een constructie optuigt om belasting te ontduiken is nogal een statement 😂

• Hielko
  • Nu online
ID-College schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:47:
Dit hele gezeur is toch gekomen door een uitspraak van de hoge raad? Gewoon overheid die zelf heeft zitten slapen. De consument had hier gewoon recht op, dus stellen dat je op een constructie optuigt om belasting te ontduiken is nogal een statement 😂
Is dat niet de essentie van de meeste creatieve belastingconstructies? De overheid heeft er nooit bewust voor gekozen dat mensen met zonnepanelen aangemerkt kunnen worden als ondernemer, maar dat was een slimme harrie die vervolgens een paar rechtzaken heeft gewonnen. Vervolgens ruikt heel Nederland geld als duidelijk is dat er een loophole is om effectief geen btw te betalen.

En juist dit topic onderschrijft dat punt, want de meeste mensen hebben helemaal niet door dat ze de panelen zakelijk hebben gekocht en niet prive.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik ben nu aan het verbouwen en vervang de panelen door zwaardere. Wat is nu het advies? Moet ik administratief iets doen, of gewoon zo laten staan? (Originele panelen komen uit 2015, uiteraard ook KOR.) Sorry for asking, maar ik begrijp het niet helemaal...

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:42

Qwerty-273

Meukposter

De consument had hier gewoon recht op, dus stellen dat je op een constructie optuigt om belasting te ontduiken is nogal een statement 😂
Het statement rept dan ook over ontwijken ipv ontduiken. Dat is toch net een andere tak van ‘sport’. Eerste is creatief de mogelijkheden gebruiken, tweede is er te creatief mee omgaan en over de grenzen van de mogelijkheden gaan.

Als je er iets mee wilt doen als consument (en dus niet als bedrijfsentiteit) dan moet je aankloppen bij de partij die dit voor je opgezet heeft, en je daar niet duidelijk genoeg over heeft geïnformeerd (of ben je die informatie van destijds vergeten?). Daar zou jij de gemaakte kosten voor de boete eventueel kunnen proberen te vorderen.

Ie deed de bouw/installatie partij ook financieel advies/dienstverlening door alles voor de consument te regelen? Waarna zij niet aan hun zorgplicht hebben voldaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Qwerty-273 op 29-05-2026 08:37 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De overheid heeft inderdaad zitten slapen (zoals gewoonlijk), want ze proberen wel iedereen aan de zonnepanelen te krijgen, maar dat zou dan betekenen dat iedereen een extra administratie bij moet houden en btw moet gaan afdragen. Alsof we nog niet genoeg ellende zelf moeten regelen. Die KOR was een lapmiddeltje waardoor je geen accountant voor je zonnepanelen nodig hebt, maar het zou mooi zijn als je daar (makkelijk) vanaf kan.

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-06 12:45
gysman11 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:45:
Ik ben nu aan het verbouwen en vervang de panelen door zwaardere. Wat is nu het advies? Moet ik administratief iets doen, of gewoon zo laten staan? (Originele panelen komen uit 2015, uiteraard ook KOR.) Sorry for asking, maar ik begrijp het niet helemaal...
Zolang je zonnepanelen hebt of krijgt bij een nieuwe woning en je hebt je ooit als ondernemer opgegeven voor je zonnepanelen dan kun je dat gewoon aanhouden(die ondernemer voor de BD + KOR). Als je helemaal stopt met zonnepanelen dan kun je je onderneming opzeggen end dus de KOR.

Het aantal WP is niet van toepassing. Eigenlijk zonnepanelen ook niet. Terugleveren is de criteria. Met een wokkel lever je ook terug.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:37
Hielko schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:17:
[...]

Is dat niet de essentie van de meeste creatieve belastingconstructies? De overheid heeft er nooit bewust voor gekozen dat mensen met zonnepanelen aangemerkt kunnen worden als ondernemer, maar dat was een slimme harrie die vervolgens een paar rechtzaken heeft gewonnen. Vervolgens ruikt heel Nederland geld als duidelijk is dat er een loophole is om effectief geen btw te betalen.

En juist dit topic onderschrijft dat punt, want de meeste mensen hebben helemaal niet door dat ze de panelen zakelijk hebben gekocht en niet prive.
Ook niet gek. Het was 1 A4tje invullen en opsturen. Vervolgens krijg je wel allerlei brieven van de BD en btw nummers.. mja, die negeren mensen wss en dan heb je dit idd.. uiteindelijk zou je ook gek zijn om het niet te doen!

• _JGC_
  • Laatst online: 19:08
TheWalrus schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:47:
[...]

Zolang je zonnepanelen hebt of krijgt bij een nieuwe woning en je hebt je ooit als ondernemer opgegeven voor je zonnepanelen dan kun je dat gewoon aanhouden(die ondernemer voor de BD + KOR). Als je helemaal stopt met zonnepanelen dan kun je je onderneming opzeggen end dus de KOR.

Het aantal WP is niet van toepassing. Eigenlijk zonnepanelen ook niet. Terugleveren is de criteria. Met een wokkel lever je ook terug.
Onder de KOR boeit het aantal Wp niet idd, dat blijft onder de grens van de KOR. Onder de KOR mag je 20K omzet per jaar draaien zonder BTW af te tikken, dan moet je 80.000Wp hebben liggen om daarboven te komen. Op een woonhuis en een schuur ga je dat niet redden. De meeste mensen willen hun tuin anders gebruiken ;)

Ik ben zelf ondernemer voor de BTW en kan de KOR niet toepassen, afhankelijk van het aantal Wp wat je hebt liggen mag je dan een bedrag optellen bij de BTW afdracht. In mijn geval is dat 60 euro voor 2001-3000Wp, als ik van 3000KWh opwek per jaar de BTW uitreken kom ik zelfs na aftrek van BTW over de terugleverboete boven het forfaitair bedrag uit. Zal straks na afschaffen van saldering wel anders worden overigens, maar dan nog is het tientjeswerk.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:37
Ik heb me eerder dit jaar afgemeld voor de KOR, ooit (laten) aanvragen ivm panelen. Ben ook al verhuist, dus die panelen heb ik niet meer. Ik ben miv 1 juli uit de KOR. En daarmee struikel ik geloof ik net op tijd over dit topic! De TODO is dus:

1. een brief (?) naar BD Heerlen met verzoek afvoer OB nummer. Is hier een template voor? Magische woorden? [edit] Ik lees bij de BD over het uitschrijven dat je moet melden dat de onderneming stopt. Is dat het magische woord? Klinkt een beetje vreemd, omdat het geen onderneming was. Mag die datum ook in het verleden liggen (die van verhuizing dan maar?).
2. Evt voor de zekerheid tot bevestiging van deze opheffing (nihil) kwartaalaangiften doen (voor mij dus begin Q4 voor Q3).

Klopt dit?

[ Voor 30% gewijzigd door Brent op 31-05-2026 16:26 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1