Vraag

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik kreeg vandaag een aanmaning binnen van de belastingdienst, maar ik snap totaal niet waarom.

De aanmaning zelf bevat de volgende info:

Naheffingsaanslag

Omzetbelasting

Jaar/Tijdvak
01-01-2026 t/m 31-03-2026

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij ontvangt u een aanslag voor de omzetbelasting (btw). In deze brief leest u waarom u deze aanslag krijgt. En kunt u lezen hoeveel u moet betalen en wanneer, en hoe u kunt betalen.
Btw volgens schatting
€ 500
Subtotaal: Openstaand btw-bedrag
€ 500
Boete voor niet betalen
3% van € 500 als minimum
bij € 50
Boete voor niet doen van aangifte
bij € 82

Te betalen

€ 632

Reden voor deze naheffingsaanslag

Wij hebben u deze naheffingsaanslag opgelegd omdat u geen aangifte hebt gedaan en geen btw hebt betaald.

Toelichting bij de schatting

Op 18 mei 2026 hadden wij uw btw-aangifte over 01-01-2026 t/m 31-03-2026 nog niet gekregen. Daarom hebben wij de btw die u moet betalen geschat. Als u alsnog aangifte doet, passen wij het bedrag van de naheffingsaanslag aan.

Toelichting bij de boete

Op 18 mei 2026 had u de btw voor 01-01-2026 t/m 31-03-2026 nog niet betaald.

De boete is 3% van het niet betaalde bedrag.
Deze boete is minimaal € 50 en maximaal € 6.709.
Blijkbaar dus een naheffingsaanslag voor de BTW aangifte over het eerste kwartaal 2026. Omdat ze geen idee hebben hoeveel schatten ze het in op 500 euro vermeerderd met boetes.
Maar nu komt het: ik heb echt geeeeen idee waarom ik BTW aangifte zou moeten doen. Ik heb geen eigen bedrijf?!
Ja ik heb wel degelijk een bedrijf, maar dat is een VOF met een partner. Brieven van de belasting komen keurig op naam van de VOF binnen, en we zijn daar niet te laat met onze aangifte. Deze aanmaning lijkt volledig los van deze VOF te staan en op persoonlijke naam te zijn

Het enige wat ik me kan bedenken is dat dit iets met de KOR te maken zou kunnen hebben. In februari 2021 heb ik zonnepanelen laten installeren. Destijds kon je de BTW terugkrijgen door aan de KOR mee te doen. Het bedrijf waar ik de zonnepanelen installatie heb aangeschaft heeft dat destijds allemaal voor me geregeld.
In augustus 2025 heb ik de woning met zonnepanelen verkocht en dus heb ik mij afgemeld van de KOR in oktober 2025.

Enkel antwoorden op vragen waarvan ik verwacht dat deze gesteld zullen gaan worden in dit topic:

Is het geen nep brief?
Nee, de brief is echt. Alles klopt en de aanmaning is ook terug te vinden bij mijn belastingdienst online

Wat zei de belastingdienst toen je ze belde?
Ik heb nog geen tijd gehad om ze te bellen (ze zijn nu gesloten), staat voor morgen op de planning

Waarom heb je geen BTW aangfte gedaan dan?
Omdat ik nooit heb geweten dat (en waarom) ik dat zou moeten doen. Nooit enige mail of post over gehad.

Ik ga iig via mijn belastingdienst die aangifte op 0 euro zetten, en morgen bellen. Maar wellicht dat iemand een licht kan schijnen of dit ook maar met KOR / zonnepanelen te maken zou kunnen hebben?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Alle reacties

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat zal er zeker mee te maken hebben. De KOR is min of meer ‘een vrijstelling van BTW voor mensen die kleinschalig ondernemen’. Het uitbaten van zonnepanelen valt daaronder. Dat wás gunstig voor jou, omdat je daardoor de BTW op de zonnepanelen kon terugvragen, maar geen BTW hoefde af te dragen over de opgewekte energie.

Jij hebt de belastingdienst verteld: ‘ik hoef de vrijstelling niet meer’, met als gevolg dat je dus nu wél BTW aangifte moet doen.

De goede manier was geweest om de belastingdienst mee te delen dat je niet meer onderneemt.

Maar ze hebben vast vaker met dit bijltje gehakt en ik ga er vanuit dat alles gecorrigeerd wordt :)

[ Voor 12% gewijzigd door eamelink op 27-05-2026 22:56 ]

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:47
Wat eamelink zegt. Volgens mij heeft je zonnepaneelinstallateur een onderneming voor je geregistreerd en die aangemeld voor de KOR. De KOR is opgezegd, maar de onderneming bestaat nog. Die heeft de verplichting elk kwartaal BTW-aangifte te doen.

Wat je volgens mij moet doen => de onderneming beeindigen bij de KvK. Ik gok dat het een eenmanszaak is. Zodra je dat doet vervalt de verplichting om BTW aangifte te doen. Waarschijnlijk moet je nog wel aangifte doen voor het tijdvak Q2-2026. Vergeet dat niet (nulaangifte kost niks)!

https://www.kvk.nl/stoppen-en-uitschrijven/eenmanszaak-uitschrijven/

Daarnaast:
  1. Aanslag betalen.
  2. Naheffing op 0 zetten, zodat je 500 euro terugkrijgt.
  3. Bezwaar maken (binnen 6 weken) tegen de aanslag en uitleggen dat je een fout hebt gemaakt en hopen dat ze de resterende 132 euro kwijtschelden.
Ow, en als je bij de KvK op je oude adres zoekt vind je vast de registratie van je onderneming. En ik denk dat als je bij de belastingdienst zakelijk inlogt met je DigiD je zo je BTW-nummer te zien krijg als je dat al niet hebt in de brief/mail.

Succes!

[ Voor 45% gewijzigd door filipy23 op 27-05-2026 23:47 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
filipy23 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:38:
Wat eamelink zegt. Volgens mij heeft je zonnepaneelinstallateur een onderneming voor je geregistreerd en die aangemeld voor de KOR. De KOR is opgezegd, maar de onderneming bestaat nog. Die heeft de verplichting elk kwartaal BTW-aangifte te doen.

Wat je volgens mij moet doen => de onderneming beeindigen bij de KvK. Ik gok dat het een eenmanszaak is. Zodra je dat doet vervalt de verplichting om BTW aangifte te doen. Waarschijnlijk moet je nog wel aangifte doen voor het tijdvak Q2-2026. Vergeet dat niet (nulaangifte kost niks)!

https://www.kvk.nl/stoppen-en-uitschrijven/eenmanszaak-uitschrijven/

Daarnaast:
  1. Aanslag betalen.
  2. Naheffing op 0 zetten, zodat je 500 euro terugkrijgt.
  3. Bezwaar maken (binnen 6 weken) tegen de aanslag en uitleggen dat je een fout hebt gemaakt en hopen dat ze de resterende 132 euro kwijtschelden.
Ow, en als je bij de KvK op je oude adres zoekt vind je vast de registratie van je onderneming. En ik denk dat als je bij de belastingdienst zakelijk inlogt met je DigiD je zo je BTW-nummer te zien krijg als je dat al niet hebt in de brief/mail.

Succes!
Zojuist nog ingelogd bij de KvK, daar is helemaal geen eenmanszaak te vinden. Alleen mijn ongerelateerde VOF.

Ik heb de aangifte op 0 gezet, morgen bellen wat voor bedrijf ik dan volgens de belastingdienst zou hebben en hoe ik daar vanaf kom.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Door af te melden voor de KOR ben je idd weer BTW plichtig en had je aangifte moeten doen.
Heeft overigens niets van doen met KvK, dat staat los van je BTW nummer bij de belastingdienst.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maar normaalgesproken krijg je begin van het jaar een brief van de belastingdienst waarin staat dat je, en wanneer je BTW-aangifte moet doen. Die niet gezien?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:54

Herman

FP ProMod
Gooi het BTW nummer op de brief eens in VIES:
- https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation

Dan kun je zien wat de entiteit van het BTW-nummer is. Dat kun je ook zien aan het BTW-nummer, als dat een RSIN-nummer bevat, dan is het van een rechtspersoon/samenwerkingsverband, als het je BSN-nummer bevat dan is je EZ of zonnepanelen o.i.d.

Ik zou even de Belastingdienst bellen (0800-0543) met de vraag of de aanslag legit is en of ze er meer over kunnen vertellen. Als legit en rek.nr. sluit aan met fiscus 1) naheffing in het geheel betalen 2) aangifte doen op btw-nummer (nihil-aangifte?) en 3) bezwaar maken op verzuimboetes. Waarschijnlijk zul je t.z.t. nog een bank.rek. door moeten geven waarop de fiscus het bedrag mag terugstorten.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1