PIR-platen tegen plafond lijmen: adviezen, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Hoi allen,
In het kader van verduurzaming van mijn appartement zou ik het plafond van de woonkamer en slaapkamer willen isoleren. Mijn oog is gevallen op dit type platen die ik tegen het plafond wil lijmen. Ik heb helaas niet meer dan 5 cm ruimte in de hoogte, dus het isolerend effect is beperkt. Theoretisch zou lijmen moeten kunnen, als ik zo her-en-der lees. Maar ervaringen kom ik zo gauw niet tegen.

Even puntsgewijs de situatie:
  • Appartement uit 1956
  • Woonkamer van 33 m2
  • Slaapkamer van 10 m2
  • Dak/plafondconstructie is als volgt opgebouwd (van boven naar beneden gezien):
    • dakleer + ballastgrind
    • 5 cm Kingspanplaten (rc-waarde van 2,15)
    • 15 cm gewapend betonconstructie
    • 2 a 3 cm cement afwerklaag
    • 0,5 cm stuclaag
    • latex verflaag
De stuclaag is op zichzelf stevig genoeg om het gewicht te kunnen dragen. Zelfs het latex laat niet los bij een trekproef. Echter door ervaring ben ik erg voorzichtig met het boren van gaten en spijkeren. De cement afwerklaag heeft dan de neiging er in tamelijk grote brokken af te breken. Vandaar de keuze om te lijmen.

Vragen: waar moet ik zoal op letten? Is lijmen sowieso goed mogelijk? Welk type lijm/hechtmiddel werkt het best in de gegeven situatie? Wel of geen spouw / luchtinsluitingen? Ervaringen?

Alle reacties

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:05
Ik zou het geheel in ubakus zetten om te bekijken of je hiermee risico hebt op condens in je constructie. Wat je namelijk doet met pir is alles luchtdicht afsluiten. Mocht er een (kleine) lekkege in je dakleer zitten ventileert dat ook nooit meer eruit.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn eerste gedachte was dat je in deze situatie juist wilt lijmen.

Maar toen ik je link zag realiseerde ik mij dat gips best zwaar is en ook nog afgewerkt moet worden.

Waarom heb je maar 5 cm hoogte beschikbaar en heb je ook een spanplafond overwogen?

• Gideon
TereZz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:02:
Ik zou het geheel in ubakus zetten om te bekijken of je hiermee risico hebt op condens in je constructie. Wat je namelijk doet met pir is alles luchtdicht afsluiten. Mocht er een (kleine) lekkege in je dakleer zitten ventileert dat ook nooit meer eruit.
Ah, Ubakus kende ik nog niet. Zal eens kijken wat het oplevert. Op het moment zijn er geen tekenen van lekkage door het dak. Wel komt het soms voor dat t.p.v. koudebruggen (met name boven de ramen) sprake is van oppervlakkige schimmel bij langdurig koud en nat weer.
nokiaan958GB schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:40:

Maar toen ik je link zag realiseerde ik mij dat gips best zwaar is en ook nog afgewerkt moet worden.

Waarom heb je maar 5 cm hoogte beschikbaar en heb je ook een spanplafond overwogen?
Die 5 cm is vanwege de wandunit van mijn airco, die moet aan de bovenkant enigszins kunnen 'ademen'. Ik wil geen sprong in het plafond omwille van de airco, want dat vind ik nogal lelijk..

Spanplafond.. kende ik ook nog niet. Maar goede suggestie, dank!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:40:

een spanplafond isoleert toch niet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05 20:34
Met wat stempels en bijvoorbeeld deze PUR lijm krijg je ze wel goed vast. Je moet ze alleen wel goed ondersteunen/vastdrukken als de lijm nog niet is uitgehard. Dit is de sneldrogende variant, maar alsnog moet je wel 15 tot 30 minuten wachten voordat je de ondersteuning weghaalt, anders komt het (denk ik) weer naar beneden. Ik heb zelf de normale variant gebruikt om wat gipsplaten aan het plafond te lijmen, dat gaat prima.

...

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:59
Ik heb indertijd een betonnen plafond geïsoleerd met tand-groef PIR platen door ze vast te zetten met isolatieschroeven met drukverdeelschotels (4 in de hoeken, eentje in het midden) icm met pur schuim. Voordeel van die isolatieschroeven is dat je snel kan werken, ding gaat nergens heen. In mijn geval was het 83m² dus ik had geen zin om telkens een tijd te wachten per plaat totdat alles uitverhard was. Die isolatieschroeven zijn mogelijks wel overkill in uw geval.

Mijn schoonvader heeft een paar maand erna hun plafond gedaan, doch met styrofoam platen en exact de lijm die @IceM linkte, werkt ook en ze hangen er al 2+ jaar. Daarna crepie erop gesmeerd. In zijn geval omdat hij slecht te been is en ik kon er toen niet bijzijn had hij een soort constructie gemaakt met een mechanische krik en een houten plaat om de styrofoam tegen het plafond te drukken, moet er nog steeds om lachen maar het werkte wel.

Belangrijkste is dat je ze inderdaad support geeft zolang de lijm nog niet verhard is én dat je een lijm kiest dat niet in de PIR platen vreet. Niet vergeten tussen de platen ook te lijmen, en uiteraard de naden afplakken.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:05
Mocht het vochttechnisch allemaal kunnen; High-tack. PUR moet je best lang op z'n plek houden, en isolatiepluggen zijn dan weer juist warmtelekkend.

Mooi zigzaggen. Grijpt direct wel. Qua stevigheid zal het los lopen, als alles vast zit gaat het allemaal nergens meer heen. Gok dat je aan zo'n plaat kan hangen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heb je het al met de VVE er over gehad of het niet aan de buitenkant mag?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gideon
Dank allen voor de reacties tot nu toe.
No Hands schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:41:
[...]

een spanplafond isoleert toch niet?
Ik denk dat hij een spanplafond als afwerking van de PIR-platen bedoeld. Althans, zo heb ik 'em opgevat. Scheelt een hoop werk en stof in vergelijking met afwerking met stuc, stel ik mij zo voor. Ik heb mij overigens nog niet verdiept in de bevestigingsmethodiek van een spanplafond..

• Gideon
Marzman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:30:
Heb je het al met de VVE er over gehad of het niet aan de buitenkant mag?
Volgens het MJOP wordt de dakbedekking pas in 2037 vervangen. Heb geen zin om tot die tijd te wachten.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-05 14:25
Ik heb het betonnen plafond van mijn uitbouw ook geisoleerd met PIR. Toen voor de zekerheid voor ventilatielatten gekozen, maar ik durf niet te zeggen of dat de beste keuze is.

Mijn PIR was wat dikker en ik heb niet die gecombineerde platen gebruikt, maar er later ook plafondgipsplaten tegenaan geplakt. De PIR platen heb ik met Den Braven High Tac op het plafond vastgemaakt. Eerst een paar trekproeven gedaan, en ik kon makkelijk aan een klein stukje hangen. Ik ben eerder bang dat de hechting van de cachering op het PIR faalt dan dat de lijm de bottleneck gaat vormen. hangt nu circa 2 jaar, en nog geen klachten.

• Gideon
Pyramiden schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:30:
Ik heb het betonnen plafond van mijn uitbouw ook geisoleerd met PIR. Toen voor de zekerheid voor ventilatielatten gekozen, maar ik durf niet te zeggen of dat de beste keuze is.

Mijn PIR was wat dikker en ik heb niet die gecombineerde platen gebruikt, maar er later ook plafondgipsplaten tegenaan geplakt. De PIR platen heb ik met Den Braven High Tac op het plafond vastgemaakt. Eerst een paar trekproeven gedaan, en ik kon makkelijk aan een klein stukje hangen. Ik ben eerder bang dat de hechting van de cachering op het PIR faalt dan dat de lijm de bottleneck gaat vormen. hangt nu circa 2 jaar, en nog geen klachten.
Heb je de PIR-platen rechtstreeks tegen het betonnen plafond gelijmd? Of op de ventilatielatten?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:02

dragonhaertt

@_'.'

Ventilatie latten hebben niet zo veel zin als zowel de buiten als binnenkant dampdicht is.
Er is een heel topic over isoleren waar je veel info uit kan halen: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-05 14:25
Gideon schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Heb je de PIR-platen rechtstreeks tegen het betonnen plafond gelijmd? Of op de ventilatielatten?
Ik heb ze zelf op de latten geplakt. Ik heb latten voor de zekerheid gebruikt omdat mijn "dak" bestaat uit een vrij poreus betonnen jaren 70 balkon welke gevoelig zijn voor betonrot. Als je gewoon een mooie kanaalplaat hebt met daar boven dakbedekking zou ik ze zeker direct daarop plakken. Dan heb je ook nog meer oppverlak om te lijmen.
Pagina: 1