Grasmat leggen op paardenbloemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:03
Hallo allemaal,

Ik wil een groot deel van mijn tuin voorzien van grasmatten. Alleen zitten er hier en daar best wat paardenbloemen en ander onkruid in de grond, en die krijg ik niet allemaal makkelijk weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VdNxlQAajXxTahUai1O9Fw1oKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbLkpmrUYVrIVdTGeidNS7oY.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik me af: kan ik de grond gewoon omspitten en daarna klaarmaken voor de grasmatten? Of moet ik echt eerst alle paardenbloemen en onkruid verwijderen omdat het anders straks gewoon door het nieuwe gras heen groeit?

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Paardenbloemen komen toch wel aanwaaien.
Het andere "onkruid", hangt er vanaf wat het is, maar het meeste maai je wel weg of kan je moet voeding/kalk etc wat bijsturen.
Zie overigens ook Het grote tuinen, balkons en plantentopic

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Niet om belerend over te komen, maar onkruid an sich bestaat niet. Elk plantje in de natuur heeft nut. Zo maken paardenbloemen de grond open en transporteren nutriënten vanuit de diepere grond naar boven.
Verder; zowat alle 'onkruid' komt van boven, het waait gewoon de tuin in, dus ook al haal je ze nu weg, er zullen weer nieuwe plantjes ontkiemen in jouw grasmat.
Maar dat terzijde.
Om grasmatten goed aan te laten slaan is het belangrijk dat de ondergrond goed bewerkt is, voldoende (organische) meststoffen en voldoende organische stof (compost) bevat.
Op deze website (geen aandelen) wordt aardig goed uitgelegd hoe te werk te gaan.
Succes!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:53
(jarig!)
Alles op de foto krijg je toch gewoon met een schoffel weg?

• dhr_sam
Draakje5 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:40:
Alles op de foto krijg je toch gewoon met een schoffel weg?
Klopt, maar het is slechts een deel van de tuin. Er is nog wel wat meer aanwezig

• dhr_sam
franssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:34:
Paardenbloemen komen toch wel aanwaaien.
Het andere "onkruid", hangt er vanaf wat het is, maar het meeste maai je wel weg of kan je moet voeding/kalk etc wat bijsturen.
Zie overigens ook Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Heb je ergens ook wel gelijk in inderdaad.

Ik denk dat ik dan probeer het om te spitten en zoveel mogelijk weghaal. Wat je zegt; paardenbloemen komen toch wel weer terug.

Ik had misschien gehoopt op een wonder- middeltje/methode haha

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:25
Ik zou er een uurtje of twee aan besteden om het meeste eruit te halen. Onder het deel wat nu bestraat is (op de foto)) zal waarschijnlijk een aantal cm geel zand zitten. Als daar gras gepland is, zal dat er ook uit moeten en opgevuld indien nodig met tuinaarde.

• Yaksa
Taatort schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:48:
Ik zou er een uurtje of twee aan besteden om het meeste eruit te halen. Onder het deel wat nu bestraat is (op de foto)) zal waarschijnlijk een aantal cm geel zand zitten. Als daar gras gepland is, zal dat er ook uit moeten en opgevuld indien nodig met tuinaarde.
Wat is zwarte tuinaarde? Is dat een beetje baggerspecie, vermengd met zand en turf en zwart gemaakt met kolenstof?
Want dat is soms wat je koopt bij sommige grondhandelaren, die maken van 'afval' grond die ze duur verkopen, zelf meegemaakt.
Of is dat echte zwarte grond afkomstig uit Oekraïne (is overigens duur en bijna nergens meer te koop)?
Goede tuinaarde is een mengsel van klei, zand en veel organische stof, dit mengsel werkt als een spons welke voldoende vocht vast kan houden en ook voor voeding zorgt.
Ga daarom, voordat je grond besteld, eerst naar een paar locaties waar ze het verkopen en neem dan een monster van hetgeen je wilt kopen mee in een plastic zakje.
Dit om te voorkomen dat er een halve vrachtwagen met zooi op je oprit ligt waar je niks mee kunt.
Er zullen best goede handelaren tussen zitten (en daar betaal je meestal ook voor), maar er worden ook vrachtwagens vol troep in tuinen gedumpt waarvan later de fora volstaan met vragen waarom er in die tuinen niks wil groeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gras is het beste 'onkruid' dat er is. Door frequent te maaien blijft er uiteindelijk alleen maar gras over.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Gewoon vooraf wat dieper verticuteren, dan grasmat erop, dan sproeien :)

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:25
Yaksa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:01:
[...]

Wat is zwarte tuinaarde? Is dat een beetje baggerspecie, vermengd met zand en turf en zwart gemaakt met kolenstof?
Want dat is soms wat je koopt bij sommige grondhandelaren, die maken van 'afval' grond die ze duur verkopen, zelf meegemaakt.
Of is dat echte zwarte grond afkomstig uit Oekraïne (is overigens duur en bijna nergens meer te koop)?
Goede tuinaarde is een mengsel van klei, zand en veel organische stof, dit mengsel werkt als een spons welke voldoende vocht vast kan houden en ook voor voeding zorgt.
Ga daarom, voordat je grond besteld, eerst naar een paar locaties waar ze het verkopen en neem dan een monster van hetgeen je wilt kopen mee in een plastic zakje.
Dit om te voorkomen dat er een halve vrachtwagen met zooi op je oprit ligt waar je niks mee kunt.
Er zullen best goede handelaren tussen zitten (en daar betaal je meestal ook voor), maar er worden ook vrachtwagens vol troep in tuinen gedumpt waarvan later de fora volstaan met vragen waarom er in die tuinen niks wil groeien.
Tuinaarde kun je in allerlei verpakkingen kopen. Bijv. Zakken, big bags, of per vrachtauto lading. Bij grote hoeveelheden moeten ze certificaat kunnen overleggen. Op zakken dient een keurmerk te staan. Indien niet, ga je een deur verder. Aanbieders genoeg.

• Yaksa
Taatort schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:19:
[...]Tuinaarde kun je in allerlei verpakkingen kopen. Bijv. Zakken, big bags, of per vrachtauto lading. Bij grote hoeveelheden moeten ze certificaat kunnen overleggen. Op zakken dient een keurmerk te staan. Indien niet, ga je een deur verder. Aanbieders genoeg.
Alleen jammer dat die keurmerken niet altijd kloppen (Bron:).
En bij schone grond certificaten kun je je ook afvragen of het klopt. Sommige grondhandelaren mengen vervuilde grond met schone grond zodat ze na de vermenging alsnog een certificaat kunnen krijgen.
Lees deze publicatie maar eens.
Je kunt beter naar een lokaal tuinbouwbedrijf of zoiets gaan, liefst biologisch, en vragen waar zij hun grond of compost vandaan halen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
LethalInnocence schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:07:
Gras is het beste 'onkruid' dat er is. Door frequent te maaien blijft er uiteindelijk alleen maar gras over.
nee, paardenbloemen winnen het echt van gras en madeliefjes ook. Maar dat is beide ook niet per se onkruid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• franssie

franssie

Save the albatross

No Hands schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:55:
[...]

nee, paardenbloemen winnen het echt van gras en madeliefjes ook. Maar dat is beide ook niet per se onkruid.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je maait - ik ken mensen met robotmaaiers die dat ding twee maal per dag laten lopen, dan zijn ze er niet :P

Gras is wel het best cultiveerbare onkruid wat er is, ik woon aan een oever en waar ik kan maaien heeft zelfs riet geen kans (en dat is best hardnekkig spul).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:30
Pas als je geen paardenbloemen meer in je tuin hebt is de grond pas echt goed is me ooit verteld, en ja ik heb ook nog steeds van die mooie gele en later witte bollen in de tuin staan. Ik laat de natuur ook gewoon zijn gang gaan.

• franssie

franssie

Save the albatross

pman63 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:29:
Pas als je geen paardenbloemen meer in je tuin hebt is de grond pas echt goed DOOD is me ooit verteld, <>
FTFY :P

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:02
Het leuke van een paardebloem is dat hij zich aanpast aan de omgeving, tussen de krappe stenen worden het lange sprieten zodat de kans vergroot om zich verder te verspreiden op een plek waar minder steen is.
Wanneer ze op een veld staan die vaker op een bepaalde hoogte wordt gehouden gaan ze proberen om op die hoogte te blijven.

Verder kan je de gele bloem eten, van de stengel kan je een soort spaghetti maken, en van de wortel kan je thee zetten, erg gezond dus prima plantje ;) mocht je nou madeliefjes en andere gele bloemen krijgen in het gras, niet druk om maken zijn de bijen weer blij mee
Pagina: 1