Vraag

• mamalinda
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21:25
Door de vele meningen om mij heen zie ik door de bomen het bos niet meer. Wij wonen in het gebied waar straks een stop komt op aansluiting te laten verzwaren.

We hebben nu een 1 fase aansluiting.

De situatie 12 zonnepanelen 4,4kwp. 3 airco's voor te verwarmen in de winter en te koelen in de zomer (MHI 1 multispit boven 4kw en 1 MHI enkelsplit beneden 5kw). We hebben een inductiekookplaat met 2 grote zones. Verder een niet permanente jacuzzi in de tuin, klein aquarium, Amerikaanse koelkast, wasmachine, droger, vaatwasser, oven, magnetron en afzuigkap.

We zijn nog aan het oriënteren voor een thuisbatterij voor als de saldering stopt. We verbruiken nu naast de zonnepanelen/saldering 1500kwh per jaar.

We hebben de mogelijkheid te verwarmen met stadsverwarming maar vanwege de kosten is stroom voordeliger. We gebruiken nu alleen warm water vanuit de stadsverwarming en hebben geen gas.

Dit is een foto van de meterkast. Stedin is de netbeheerder Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPzKCFmbNIyRIS_pwsFmxZ6qmnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Y6Wj1cGrIjtFkKPQP1h7SQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Is het verstandig om te verzwaren naar een 3 fase aansluiting?

Moet er dan veel worden aangepast? En zijn er tips voor goede betrouwbare electricien's?

Alle reacties

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:23
Wanneer je wilt verzwaren naar 3-fase, moet je groepenkast hierop zijn ingericht. Heb je een 1-fasegroepenkast en maak je een afspraak om te laten verzwaren naar 3-fase, dan kan de monteur van de netbeheerder de werkzaamheden niet uitvoeren en vertrekt hij onverrichterzake.

Deze groepenkast valt wel mee, zou gewoon even offertes opvragen.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:59
De aanpassing is in basis de hoofdschakelaar vervangen voor een 3 fase model,
De bestaande aardlekken verdelen over de 3 fases (eventueel wat groepen verwisselen voor een mooie verdeling)
kookgroep vervangen voor een 3fase automaat.

past allemaal net in de bestaande kast.

Maar persoonlijk zou ik ook gelijk een OSB plaatsen als ik toch iets ga laten doen, dus dan zou ik er een kast bij laten plaatsen, heb je gelijk plek voor uitbreiding later.

Daarna nog de actie vanuit de netbeheerder.

Maar goed, heb je het nodig........

Heb je behoefte aan 3fase, voor een laadpaal bijvoorbeeld. Dan zeker doen.
Anders zou ik het voorlopig nog lekker laten, maar dat ben ik.

Als het jouw gemoedsrust geeft om het alsnog te verzwaren, doen. De maandelijkse kosten blijven gelijk, je betaald enkel 1x de aanpassing.

Die verzwaringstop is niet permanent, na verzwaring van het net kan het later alsnog.
Alleen weet je niet wanneer.

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:02
Verzwaren kan heel goed voor je gemoedsrust, maar noodzakelijk is het lang niet altijd. Ik zie nog niets over EV voorbij komen, en wanneer je met de rest een beetje slim omgaat kan dan meer dan prima op 1 fase.

En wanneer je nog meer informatie wilt, 3,5 week geleden heeft iemand anders dezelfde vraag gesteld met tientallen reacties, mede door andere die met hetzelfde dilemma zitten:
1-fase houden of naar 3-fase? Dilemma voor gasloze toekomst

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:22
Zult vooral moeten kijken wat je piekbelasting en zijn. Met 3 fase heb je namelijk meer mogelijk, maar als je toch nooit jacuzzi tegelijk aanzet met airco en kookplaat, dan zal het wel los lopen.

1 fase kan max 40A (9.2 kW) zijn, vaak 35A (8kW).

Ik heb zelf 15 zonnepanelen op 1 fase, gaat perfect.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:46
Als het nu allemaal werkt en je wilt geen nieuwe grote gebruiker toevoegen (zoals een EV), dan zou ik het lekker zo laten.
En zelfs met een EV, deze wil je vaak laden op de gunstigere prijzen, zoals in de nacht, dus wellicht is zelfs dan verzwaring niet nodig.
Tenzij je met 3-fase wilt gaan opladen....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• heatgeeknl
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:00
Ik zou zeker proberen om hem te verzwaren. Je hebt al best vermogen aan apparaten die je opnoemt, en het is meer realistisch dat je meer dan minder vermogen gaat gebruiken. Je vastrecht blijft hetzelfde bij 3x25 dus je enige obstakel om het niet te doen is eenmalig in totaal ca. 500 eu of zo. Voor de hoofdschakelaar/groepenkast aanpassen en de verzwaring. Zwaarder dan 3x25 moet je niet snel doen, dan kan je beter met een batterij gaan peakshaven, maar van 1x25/35/40 naar 3x25 zou ik altijd doen als je al met deze vraag zit. Daar krijg je geen spijt van, van het niet doen waarschijnlijk wel.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:23
Deze kast is weinig werk aan. 3-fase HS er in. Daarna groepen opnieuw verdelen. Ik zie al 3 aardlek schakelaars dus deze kunnen gewoon ieder op eigen fase. Kookgroep kan een krachtgroep worden, dan gaat je dubbele automaat er uit en wordt dat een krachtgroep (3-fase Alamat) welke rechtstreeks op hoofdschakelaar komt. Dan heb je zat ruimte om je thuisaccu nog te plaatsen.

ik zou wel dat EMAT prul er uit laten halen en er een ABB in laten zetten. Aanpassing kast gaat je ongeveer:
  • 3 fase alamat ABB: 100
  • 3 fase HS ABB: 30
  • 1 fase alamat ABB voor PV: 30
  • Overig materiaal: 20
Dus voor 180 aan materiaal en 2 uur werk ben je met 380-400 klaar en alles up to date. Hoofdprijs is kookgroep naar krachtgroep en dat hoeft niet.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:25

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Kan je het geld missen en wil je gemoedsrust? Dan kan je hem nu alvast laten verzwaren. Dan hou je de opties open voor zwaardere belasters.
Denk aan bijvoorbeeld een elektrische auto.

Doe je het niet nu? Dan kan het zomaar een aantal jaar duren voordat je aan de beurt kan zijn als je in de toekomst een aanvraag doet.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1