1-fase houden of naar 3-fase? Dilemma voor gasloze toekomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:35
Ik zit met een dilemma over mijn stroomaansluiting en hoop op wat ervaringsdeskundigen hier. De urgentie is reëel: aanvragen voor een nieuwe of zwaardere aansluiting komen bij Stedin vanaf 1 juli 2026 op de wachtlijst, dus ik moet snel beslissen.

Mijn huidige situatie:
  • 1-fase aansluiting, 35A
  • 1-fase EV-lader, 32A zekering met loadbalancing. In praktijk laad ik altijd op lage snelheid (5–8A), sporadisch meer
  • 1-fase omvormer voor zonnepanelen, op 16A groep
  • Volledige elektrische installatie vernieuwd in 2014 (up to date)
Wat ik wil toevoegen:
  • All-electric warmtepomp (oriënteer me nog op model, mogelijk de Weheat BB)
  • Inductiefornuis
Het dilemma:
RTL nieuws berichtte dat je huis van het gas af kan met een standaard 1-fase aansluiting. Dat brengt me aan het twijfelen. Maar als ik dieper duik, zie ik een paar complicerende factoren.

Argument voor 3-fase:
Een standaard 4-pits inductiekookplaat kan nog wegkomen met een kookgroep op 1-fase, maar grotere kookplaten of modellen met ingebouwde afzuiging vragen op vol vermogen meer dan 7.000 tot 11.000 Watt , dat trekt een 1-fase aansluiting niet als de warmtepomp ook draait.
Voor warmtepompen met een vermogen vanaf ongeveer 7 kW is een 3-fase aansluiting vrijwel altijd noodzakelijk. En voor wie volledig all-electric wil: het verwarmen én het warme water uit de kraan en douche vraagt meer vermogen, en vaak is daarvoor een 3x25A aansluiting nodig — dat zegt Stedin zelf ook.

Argument voor 1-fase houden:
Het RTL-verhaal klopt deels: voor een hybride warmtepomp of kleinere all-electric units kán 1-fase volstaan. En het vastrecht voor een 3x25A aansluiting is bij de meeste netbeheerders gelijk aan dat van een 1x35A aansluiting — maandelijks dus geen verschil bij een basisverzwaring. Maar dat is dan ook meteen geen reden om het níet te doen.

WAF-overweging:
Mijn huisgenoten willen niet nadenken over "mag ik nu de oven aanzetten terwijl de warmtepomp loopt?". Dat pleit sterk voor 3-fase, waarbij de belasting over drie fasen verdeeld wordt en de kans op gedoe met zekeringen sterk afneemt.

Mijn voorlopige conclusie:
Ik neig sterk naar 3-fase aanvragen vóór 1 juli via mijnaansluiting.nl. De combinatie all-electric warmtepomp + inductie + EV-lader op 1-fase vraagt sowieso veel rekenwerk en loadbalancing, en de maandkosten gaan bij 3x25A niet omhoog.

Vragen aan jullie:
  1. Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie — all-electric warmtepomp + inductie op 1-fase? Werkt dat in de praktijk zonder gedoe?
  2. Is er iemand in Stedin-gebied die recent een verzwaring heeft aangevraagd? Hoe lang was de doorlooptijd?
  3. Zijn er redenen om tóch voor 1-fase te kiezen die ik mis?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:04
Wat is het voordeel van 1 fase? Hooguit dat je dan op die ene fase meer vermogen aan kan. Maar voor rest is 3 fase eigenlijk nuttiger. Ik zou het gewoon aanvragen - het kost je niets, en levert eigenlijk meer voordelen dan nadelen op.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:29

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@99ruud99 Bij Liander is 1-fase -> 3-fase niet gratis, kost ongeveer € 340,- als ik me niet vergis.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• User9
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 05-05 18:37
Met 1 fase kom je ook rond. Zeker als je de EV niet op max belast. Warmtepomp is niet zo'n stroomvreter als men denkt. En vergeet niet dat je max 35A uit het net kan trekken. Als je met de pv ook opwekt kan je dus ook nog extra 35A uit het net trekken en je pv productie verbruiken.

Aan laten passen kost geld voor de 4polige hoofdschakelaar en eventueel andere dingen aanpassen in de groepenkast. En voor de netbeheerder.

Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:57
Ik heb hier een 5KW warmtepomp, die vreet op vol vermogen 1380W. Daarmee zal 'ie het tapwater ook moeten doen. Tapwater komt een 2KW element bij, maar zal nooit tegelijk met de warmtepomp draaien.
Kookplaat kan je powermanagement op instellen, dan pakt 'ie minder stroom per pit naarmate je meer pitten gebruikt. Die 10KW is als je met 4 pannen op turbo kookt, dat doet niemand.

Ik heb hier de upgrade wel ingepland staan overigens. Januari aangevraagd, week 52 gepland. Aannemer moet een nieuwe kabel naar de buurman graven, die heeft een doortikaansluiting die onder mijn meter aftapt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ter overweging:
Dat dacht ik ook te hebben toen ik nog op 1 fase draaide. Stond ook zo in alle documentatie die ik heb van Eneco/Stedin.
Maar toen Stedin laatst bij mij de ombouw naar 3x 25A kwam doen, kwam er verrassend genoeg een 50A(!!) hoofdzekering uit. Navraag bij wat andere bewoners in dezelfde wijk waar ik woon: die hadden ook 50A, voordat ze naar 3 fasen werden omgebouwd. Het ziet er naar uit dat hier in de wijk alle huizen een 50A hoofdzekering hebben maar iedereen betaald voor een 35A en staat ook zo in de documentatie.

Als ik dát vooraf had geweten, had ik een keer extra nagedacht over de omschakeling naar 3 fasen en dat wellicht helemaal niet gedaan. (En daarmee c.a. 500+ euro in mn zak gehouden voor de ombouw door stedin + kosten ombouw groepenkast.)

Dus misschien kan je erachter komen wat er echt voor hoofdzekering in zit.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 05-05-2026 00:29 ]

Alles kan stuk.

• tyson69
99ruud99 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:24:
Wat is het voordeel van 1 fase? Hooguit dat je dan op die ene fase meer vermogen aan kan. Maar voor rest is 3 fase eigenlijk nuttiger. Ik zou het gewoon aanvragen - het kost je niets, en levert eigenlijk meer voordelen dan nadelen op.
Naast dat er inderdaad meer vermogen op 1 fase kan is het gemak van 1-fase houden vooral dat ik niets verder hoef aan te passen. Mijn laadpaal kan op 32A afgezekerd blijven, ik hoef met te gaan husselen met grootverbruikers over de fases en vooral, ik hoef niet acuut een nieuwe meterkast te laten installeren.

Hoe werkt dat eigenlijk bij een 3-fase aansluiting icm terugleveren? Hoe voorkom je dat je op fase 1 teruglevert terwijl op een andere fase de EV, wamtepomp of indictie vrolijk verbruikt? Daar hoef je bij 1-fase ook niet over na te denken

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@tyson69
Hoe werkt dat eigenlijk bij een 3-fase aansluiting icm terugleveren? Hoe voorkom je dat je op fase 1 teruglevert terwijl op een andere fase de EV, wamtepomp of indictie vrolijk verbruikt? Daar hoef je bij 1-fase ook niet over na te denken
Daar hoef je bij een drie fase aansluiting ook niet over na te denken - trefwoord "interne saldering"
dit is ingebouwd in de 3-fase meter en gaat quasi automatisch. Meer dan genoeg info hier op tweakers te vinden.
@Wolly En welke problemen worden met het afschaffen van de "interne saldering/verrekening" bij een 3-fase meter opgelost?

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 05-05-2026 12:26 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tyson69 er lopen hier veel tweakers rond die een all-electric huis hebben op één fase. Je doet wat mij betreft ook niet heel veel spannends met een warmtepomp en inductiekookplaat. De EV kun je eigenlijk buiten beschouwing laten vanwege de loadbalancing en het ontbreken van je wens om snel te kunnen laden.

Onderschat je hoofdzekering ook niet, het is niet alsof je hoofdzekering klapt als je 1 seconde 35,1A gebruikt. Je kunt daar ook een paar seconden 70A doorheen jagen of anderhalve minuut continu ruim 50A, of een uur lang minimaal 40A, dus met korte pieken bovende 35A gebeurt er weinig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM_I88mkLsc5A3qK44GHSrmBGyw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A0GqXarDw9OHXnmzIfXLbNg4.png?f=user_large

Overschat ook het continuverbruik van apparaten als je inductiekookplaat of oven niet. Ja, die dingen hebben een aansluitwaarde van bijvoorbeeld respectievelijk 7,2kW of 3,6kW. Maar een oven valt na een paar minuten opwarmen terug op af en toe opwarmen om de temperatuur te behouden en voor de rest het verwarmingselement uit. Zelfde met de inductiekookplaat: hoe groot is de kans dat je een half uur lang alle pitjes/kookzones op 100% gaat gebruiken? Misschien doe je dat enkele minuten met 1 pit om een pan water te koken, maar voor de rest kook je meestal met pitten op stand 3-7 van de 10. En ik heb nog nooit vier pannen/pitten tegelijk gebruikt, maar dat hangt misschien van mijn kookstijl af :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:11:
@tyson69
[...]

Daar hoef je bij een drie fase aansluiting ook niet over na te denken - trefwoord "interne saldering"
dit is ingebouwd in de 3-fase meter en gaat quasi automatisch. Genoeg info hier op tweakers te vinden.
Voor zolang het nog duurt, er was al ergens hier op het forum een 'insider' die wist te vertellen dat dit gaat wijzigen.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05 12:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:18:
[...]
Voor zolang het nog duurt, er was al ergens hier op het forum een 'insider' die wist te vertellen dat dit gaat wijzigen.
Gaan ze dan wéér alle slimme meters vervangen?

Dat je in de toekomst nog meer geneukt gaat worden, is overigens logisch, die trend zit er duidelijk in.

• Wolly
  • Niet online
Accretion schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Gaan ze dan wéér alle slimme meters vervangen?

Dat je in de toekomst nog meer geneukt gaat worden, is overigens logisch, die trend zit er duidelijk in.
Geen idee, misschien is het een update die remote kan worden uitgerold? Ik hecht ook niet teveel waarde aan een ´insider´ die iets post, maar het is zoals je zegt wel een trend om de touwtjes steviger in handen te nemen als er wat te verdienen valt.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05 12:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

tyson69 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:19:
Voor warmtepompen met een vermogen vanaf ongeveer 7 kW is een 3-fase aansluiting vrijwel altijd noodzakelijk.
Is het niet zo dat een warmtepomp van 7kW 'thermisch vermogen' maar ~2kW stroom trekt?
Nieuwe warmtepompen kunnen ook moduleren, dan staan ze niet volle bak aan, maar half aan.
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:30:
[...]
Geen idee, misschien is het een update die remote kan worden uitgerold?
Het duurt niet lang meer voordat ik mijn meterkast met aluminiumfolie ga bedekken...

[ Voor 25% gewijzigd door Accretion op 05-05-2026 12:36 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Het is technisch achterlijk om het zo te maken, geen enkele meter op de markt doet dat.
Dus bron.

• Wolly
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Het is technisch achterlijk om het zo te maken, geen enkele meter op de markt doet dat.
Dus bron.
Als jij een goede zoekmachine kent voor GoT ben ik niet te beroerd om even te zoeken. En zoals gezegd, het was een ´insider´ en die haakjes zette ik niet voor niets.

• kartoenweb
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:51
Om op de vraag terug te komen wel of geen upgrade naar 3 fase.
Ik zou vooral naar de toekomst kijken en dan echt wel 3 fase aansluiting willen hebben. Alles werkt misschien wel op 1 Fase. Maar ik denk dat het toch wel beter is om naar 3 fases te gaan.

Auto, kookplaat, warmtepomp(en) accu's etc. is gewoon te toekomst dat er steeds meer stroom verbruikt gaat worden is ook een feit, dan is 3fase echt wel een groot voordeel.

Auto laden gaat sneller, accu laden / ontladen gaat sneller.
En bij eventueel verkoop van het huis is 3fase altijd beter.

Dus als je de kans hebt. Zou ik persoonlijk volmondig ja zeggen.

• Gizz
  • Laatst online: 23:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het is wel een erg specifieke situatie om profijt te hebben van 3x 25A ipv 1x 35A bij het ontladen van een thuisaccu. De meeste mensen hebben een thuisaccu voor hun eigen verbruik, dus dan is bij het ontladen de hoofdzekering niet relevant want daar gaat de energie niet eens langs. En zelfs al wil je handelen op het stroomnet, dan heb je wel een flink systeem nodig als je er niet genoeg aan hebt om op de twee duurste uren van de dag 35A op het net te kunnen pompen.

Dat gaat een stuk verder dan ervoor zorgen dat je eigen all-electric huishouden normaal draait.

Met een andere bril op zou je juist kunnen opperen dat een mooie thuisaccu de noodzaak van een verzwaarde aansluiting vermindert, omdat je thuis een buffer hebt die je op rustige momenten kunt vullen en op momenten van veel verbruik kunt aanspreken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 05-05-2026 13:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:03
Accretion schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:35:
[...]

Is het niet zo dat een warmtepomp van 7kW 'thermisch vermogen' maar ~2kW stroom trekt?
Nieuwe warmtepompen kunnen ook moduleren, dan staan ze niet volle bak aan, maar half aan.
Niet bij defrosten en eventueel BUH (die laatste proberen te vermijden). Dan slurpen ze lekker stroom.

• col-dejong
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 13:50
Hou er buiten de kosten van Stedin/Liander ook rekening mee dat er een 3-fasen hoofdschakelaar aanwezig moet zijn in de meterkast, dus de meterkast ook voorbereid moet zijn om op 3-fasen te werken. Dan kan alsnog wel alles na de hoofdschakelaar op 1 fase draaien. We zijn zelf ook overgegaan van 1-fase naar 3-fasen om toekomstbestendiger te zijn met het oog op inductie en mogelijke keukenapparatuur beter over de fasen te verdelen.
Je gaat dan ook van 35A naar 3x25A dus maximaal totaalverbruik van 75A (exclusief opbrengst van zonnepanelen overdag).

• _JGC_
MotorBeast schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Niet bij defrosten en eventueel BUH (die laatste proberen te vermijden). Dan slurpen ze lekker stroom.
Ik heb hier een 5KW pomp zonder BUH. De enige BUH die hier komt is een 2KW element die 1x per week het vat naar 65 graden brengt, de warmtepomp doet het zonder.
De defrost zelf zet de compressor uit, laat warm water uit de woning door de warmtepomp stromen en zet dan een minuut de compressor aan in koelbedrijf, niet eens op hoogste vermogen. Dan krijg je een dip in de temperatuur die je daarna weer moet inhalen, dan moet het vermogen iets omhoog. Meer dan 1380W heb ik nog nooit gezien bij mijn 6KW unit die als 5.1 verkocht wordt.

• MotorBeast
_JGC_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:09:
[...]

Ik heb hier een 5KW pomp zonder BUH. De enige BUH die hier komt is een 2KW element die 1x per week het vat naar 65 graden brengt, de warmtepomp doet het zonder.
De defrost zelf zet de compressor uit, laat warm water uit de woning door de warmtepomp stromen en zet dan een minuut de compressor aan in koelbedrijf, niet eens op hoogste vermogen. Dan krijg je een dip in de temperatuur die je daarna weer moet inhalen, dan moet het vermogen iets omhoog. Meer dan 1380W heb ik nog nooit gezien bij mijn 6KW unit die als 5.1 verkocht wordt.
Mijn Vaillant 55/6 doet toch bij een defrost makkelijk 2800W. BUH staat hier uit maar bij een horror winter wellicht toch nodig. Welke winter? O-) En als ik SWW maak buiten de ECO modus (in de winter anders duurt opwarmen te lang) zie ik ook 2500W. BUH daarvoor niet nodig want mono.

• Wuursj
  • Laatst online: 00:38

Wuursj

want worst is al bezet

De WP is hier nog nooit boven de 2000w geweest. Dat is bij een defrost op het element als het water in de vloer te koud is voor een defrost. De WP zelf doet niet meer dan 1400w (maar borreld meestel op ~400w). Van het electrisch element heb ik wel maar 1 van de 3 deel-elementen aangesloten, 6kw vond ik overkill (en nog niet nodig gehad).

Koken is een veel grotere piek veroorzaker. Met 2 ovens, inductieplaat en een quooker is de maximale stroom hier behoorlijk wat hoger als er uitgebreid gekookt wordt en die dingen staan wel eens tegelijk aan. Voordeel van koken is echter weer dan het goed te combineren is met de auto (en ook WP) door ff niet te laden (of niet te verwarmen).

Achteraf gezien was de upgrade van 1x35A naar 3x25A hier niet nodig geweest voor een all-electric huis. maar ik rij nog niet electrisch. Daar kan 3 fase wel meerwaarde geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 05-05-2026 14:50 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn inschatting is dat zonder grotere laadpaal en groter inductiefornuis (meer vermogen dan de ouderwetse kookgroep) een verzwaring van 35 A -> 3 x 25 A à minimaal ca. € 340 vaak niet nodig is.
Bijkomende aanpassingen in de groepenkast kunnen de hele operatie tot boven de € 1.000 laten kosten.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:08

Theo

moederbord

Toevallig ben ik met een aantal personen ook aan het kijken naar dit onderwerp om daarmee een plan/advies te kunnen geven aan een grote groep personen die ook all-electric willen gaan met een 1X35 aansluiting. Het is goed te doen met een paar kleine aanpassingen in huis.

Zie het als een 7 stappen plan, waarbij elke stap 'erger' wordt. Stap 7 wil je voorkomen, en dat kun je ook voorkomen :)

1) Voorbereiding.
Vaak kun je een inductiekookplaat instellen op een max vermogen. Doe dit, en zet deze op max 5 kW. In de praktijk zil je hier niks van merken omdat je over het algemeen nooit meer dan twee pitten op standje turbo hebt staan.
Mocht je een wasdroger hebben; zorg dat dit een warmtepomp droger is/wordt. Een niet-warmtepompdroger verbruikt zomaar 3 kW continu, en dat is een risco. Een warmtepompdroger zit daar ver onder.

2) Gedrag
Zet de wasdroger, wasmachine en vaatwasser niet alle drie gelijktijdig aan. Max twee van de drie mogen aan.
Ga je koken? Dan wil je de droger, wasmachine en vaatwasser uit hebben staan.
Auto laden? Doe dit buiten de spits om (wel tussen 20:00 en 06:00, en wel tusen 09:00en 16:00)
Heb je een elec terrasverwarmer of een jacuzzi? Zet deze dan aan wanneer het witgoed uit staat en er niet gekookt wordt.

3) Automatisch terugschakelen
Gebruik een laadpaal met load balancing, en stel deze in dat deze in dat de stroom in de meterkast niet boven de 33A mag komen.

4) Tijdelijk automatisch meer vermogen beschikbaar
Heb je een thuisaccu? Stel deze zo in dat deze gaat ontladen zodra de stroom door de meterkast 34A is. Een beetje vaste thuisaccu kan al snel 15A leveren waardoor de woning al bijna 50A kan gebruiken voor een korte periode. (en dit zal dan nodig zijn wanneer de laadpaal al uit staat)

5) Automatisch afschakelen apparatuur bij dreigende overbelasting
Installeer in de meterkast de oven en qooker beide achter een DIN relais, en laat deze automatisch afschakelen wanneer er 35A door de meterkast gaat. Dit zal in de praktijk bijna nooit tot nooit voorkomen.

6) Installer een 35A B-kar automaat in de meterkast achter de hoofdschakelaar
Indien alle bovenstaande acties en ingrijpingen nog steeds zorgen voor een te hoge stroom dan kan een automaat direct achter de hoofdschakelaar de woning stroomloos maken. In veel gevallen (niet altijd!) schakelt een automaat sneller uit dan de 1X35A zekering die onder de meterkast zit.

7) Trippen zekering hoofdaansluiting
Situatie die je wil voorkomen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:48
Ook als je op 1 fase blijft, vraag dan om een automaat (als hoofdzekering) ipv een ouderwetse smeltzekering als je die nog hebt.

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:22
ik heb een 3 fase aansluiting (nieuwbouw), en een all- electric huis. maar kom zelden boven de 8kw.
Enkel als ik haast heb met laden en de laadpaal op 11kw zet. maar eigenlijk altijd laad ik met ca 3 kw. (zonneladen, en m.i. een basis gedragsregel gegeven de netcongestie) de warmtepomp trekt hoogstens 3kw in de winter (weet het exacte opgenomen vermogen niet).

Ik denk dat punt 2 van @Theo wel het meest relevant is hierin: Gedrag.
ben je bereid een beetje rekening te houden in je gebruik.
En neem dan een automaat, zoals @nono_einstein aangeeft ipv smeltzekering, toch iets comfortabeler, mocht je eens de piek bereikt hebben, loop je niet te hannessen.

Denk er aan dat je ook max 3,6 wp aan PV kan installeren op een 1-fase aansluiting

• tyson69
Meer leesvoer die mijn 1 fase gedachte ondersteunt: https://solarmagazine.nl/...tterij-bij-gasaansluiting

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:53
rutgerdrum123 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:03:
[...]
Denk er aan dat je ook max 3,6 wp aan PV kan installeren op een 1-fase aansluiting
Uh, Hoezo dat? Ik heb 6kwp op een één fase aansluiting, gaat prima hoor.
Wel verdeeld over twee groepen, maar 20A kan ook achter een 35A hoofd zekering... Is ook 4700 watt

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:29
Als je bang bent dat je tegen de tijd dat je het wel nodig hebt (want bepaalde aparaten) en je bang bent om achteraan in de rij aan te moeten sluiten, dan vraag je toch lekker voor 300e een 3 fase aansluiting aan? Kan je zolang je wil nog alles op 1 fase laten draaien (of in je meterkast al wat balanceren).

Voor mij was de keuze simpel: mijn machines in de werkplaats draaien veelal op 3 fase dus moest in mn nieuwe woning wel om. Inmiddels heb ik zonnepanelen, een kookplaat, een WP en mijn werkplaats dus op 3 fase draaien.

tijd voor wat klusjes!

• MotorBeast
hfolkers schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:53:
[...]

Uh, Hoezo dat? Ik heb 6kwp op een één fase aansluiting, gaat prima hoor.
Wel verdeeld over twee groepen, maar 20A kan ook achter een 35A hoofd zekering... Is ook 4700 watt
Ik 7310WP en jaag er soms 5500W doorheen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij Liander, hier, plaatsen ze voor de 1 fase hoofdzekering een C40 ipv C35. Toch 5 ampère extra.

Ben nu zelf wel naar 3x25A gegaan vanwege de verbouwing, waaronder een thuisbatterij (Victron systeem), elektrisch koken, voorbereiding elektrische auto etc...

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:13
Het is dat ik van de nieuwbouw al 3 fase heb, maar anders met alle liefde terug naar 1-fase.
Die onbalans maakt het onnodig ingewikkeld.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:22
Vorkie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:06:
Bij Liander, hier, plaatsen ze voor de 1 fase hoofdzekering een C40 ipv C35. Toch 5 ampère extra.

Ben nu zelf wel naar 3x25A gegaan vanwege de verbouwing, waaronder een thuisbatterij (Victron systeem), elektrisch koken, voorbereiding elektrische auto etc...
1 fase hoofdautomaat is altijd C40, er bestaan geen C35 automaten :)

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Oilman schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:14:
[...]

1 fase hoofdautomaat is altijd C40, er bestaan geen C35 automaten :)
Hoe kom je daarbij? Mijn 1 fase was 35A, is toen tijdelijk en op mijn verzoek door netbeheerder vervangen door 40A.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik wou net zeggen, in mijn meterkast zit er toch echt eentje :)

Hier stond een dode link.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
@tyson69
Er zijn nu nieuwbouwwoningen die geleverd worden met een 10A hoofdaansluiting, dus technisch zijn er genoeg oplossingen.

Bij je warmtepomp zou je bijv. een extra groot buffervat kunnen plaatsen.
Mocht je aan een thuisaccu gaan, neem dan een extra zware omvormer, dus kan dan al een gedeelte van een eventuele piek opvangen. En komen of zijn al thuisaccu's waar je direct je auto met kan opladen, dus van DC naar DC zonder omzetverlies.
Zou dus eerder naar die opties gaan kijken want daar heb je sowieso al profijt van.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
3-fase bij voorkeur in het ergste geval kun je met bijv. met een thuisaccu i.c.m. powerassist nog wel opkrikken.

Ze zijn al ergens testen aan het uitvoeren met een 1Fase 10A :z

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

mjl

Ugh

Dapdodo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:12:
Het is dat ik van de nieuwbouw al 3 fase heb, maar anders met alle liefde terug naar 1-fase.
Die onbalans maakt het onnodig ingewikkeld.
Wat voor onbalans heb je het dan over, je kan prima op 1 fase 25A trekken om je auto vol te laden en op de 2 andere terugleveren.

-------

• _JGC_
powerboat schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:56:
3-fase bij voorkeur in het ergste geval kun je met bijv. met een thuisaccu i.c.m. powerassist nog wel opkrikken.

Ze zijn al ergens testen aan het uitvoeren met een 1Fase 10A :z
Je moet toch wat als je geen aansluiting op het net kunt krijgen anders.

Is weer eens wat anders dan die aannemers die tegenwoordig standaard 3x35A aanvragen omdat de backup heater van hun goedkope warmtepomp 9KW vraagt (Remeha Mercuria en Eria warmtepompen waren daar berucht om).
Pagina: 1