1-fase houden of naar 3-fase? Dilemma voor gasloze toekomst

Pagina: 1
Acties:

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tyson69 er lopen hier veel tweakers rond die een all-electric huis hebben op één fase. Je doet wat mij betreft ook niet heel veel spannends met een warmtepomp en inductiekookplaat. De EV kun je eigenlijk buiten beschouwing laten vanwege de loadbalancing en het ontbreken van je wens om snel te kunnen laden.

Onderschat je hoofdzekering ook niet, het is niet alsof je hoofdzekering klapt als je 1 seconde 35,1A gebruikt. Je kunt daar ook een paar seconden 70A doorheen jagen of anderhalve minuut continu ruim 50A, of een uur lang minimaal 40A, dus met korte pieken bovende 35A gebeurt er weinig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM_I88mkLsc5A3qK44GHSrmBGyw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A0GqXarDw9OHXnmzIfXLbNg4.png?f=user_large

Overschat ook het continuverbruik van apparaten als je inductiekookplaat of oven niet. Ja, die dingen hebben een aansluitwaarde van bijvoorbeeld respectievelijk 7,2kW of 3,6kW. Maar een oven valt na een paar minuten opwarmen terug op af en toe opwarmen om de temperatuur te behouden en voor de rest het verwarmingselement uit. Zelfde met de inductiekookplaat: hoe groot is de kans dat je een half uur lang alle pitjes/kookzones op 100% gaat gebruiken? Misschien doe je dat enkele minuten met 1 pit om een pan water te koken, maar voor de rest kook je meestal met pitten op stand 3-7 van de 10. En ik heb nog nooit vier pannen/pitten tegelijk gebruikt, maar dat hangt misschien van mijn kookstijl af :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1