Gedeelde septische put afgesloten door buurman

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.428 views

Onderwerpen

Vraag


  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
Mijn buurman heeft een septische put op zijn grond. Deze septische put word gedeeld door beide woningen al tientallen jaren aangezien deze voordien van dezelfde eigenaar waren. Mijn buurman moet voor renovatiewerken de septische put afbreken en we zijn overeengekomen dat ik mijn eigen septische put ga steken en riolering.

Helaas is mijn buurman ongeduldig geworden en heeft hij mijn afvoer leidingen vandaag afgesloten. Ik heb nog minstens 3 of 4 weken nodig voor de verbouwing en keuring van mijn riolering. Wat doe ik het best in dit geval?

Het gaat over een woning in Belgie.

In mijn akte stond dat de woning verkocht word met alle zichtbare en onzichtbare erfdienstbaarheden.

Alle reacties


  • Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:09

Fe2O3

Ja das roest

Even bij de buurman aanbellen?

Die put ligt dus op het land van de buurman?

Advocaat de tekst laten lezen. Als het slecht geschreven is heb je een probleem, als het goed geschreven is heeft de buurman een probleem. Zonder de exacte text uit de overeenkomst is dat gissen. Is de tekst goed geschreven, diezelfde advocaat een gepeperde brief richting buurman over verhalen kosten ed.

Bedenk je wel dat je nog even naast je buurman moet wonen ;)

Dum de dum


  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
Fe2O3 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:34:
Even bij de buurman aanbellen?

Die put ligt dus op het land van de buurman?

Advocaat de tekst laten lezen. Als het slecht geschreven is heb je een probleem, als het goed geschreven is heeft de buurman een probleem. Zonder de exacte text uit de overeenkomst is dat gissen. Is de tekst goed geschreven, diezelfde advocaat een gepeperde brief richting buurman over verhalen kosten ed.

Bedenk je wel dat je nog even naast je buurman moet wonen ;)
Ja volledig op de grond van de buurman.

Ik heb het nagevraagd bij de notaris hopelijk geven die morgen antwoord. De buurman aanspreken gaat weinig zin hebben want die zei dat ik maar in een emmer naar de WC moet en hij is op de hoogte dat de werken nog niet klaar zijn.

Dit is de tekst in de akte

"Het goed wordt verkocht met alle heersende en lijdende,voortdurende en niet-voortdurende, zichtbare en onzichtbare erfdienstbaarheden waarmee het belast of bevoordeeld zou kunnen zijn. De verkopers verklaren dat zij geen kennis hebben van erfdienstbaarheden in voor- of nadeel van het verkochte goed"

  • DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:33
Dat is wel echt een shit probleem (sorry kon het niet laten).

Zelfs al had je buurman juridisch 100% gelijk (waar ik al over twijfel) dat de put weg moet, dan nog mag hij de leiding niet eigenhandig afsluiten zolang er geen alternatief is. Een woning zonder werkende afvoer voldoet direct niet meer aan de minimale kwaliteitsnormen (Vlaamse Codex Wonen) en kan onbewoonbaar worden verklaard.

  • TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Arago7 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:09:
Wat doe ik het best in dit geval?
Iets van een nood faciliteit regelen.

Theoretisch gezien zou je een kortgeding kunnen starten, dan kan de rechter (doordat de nood hoog is) binnen enkele dagen al een voorlopige uitspraak doen.
Maar als je buurman dusdanig voortvarend aan de slag is gegaan, dat er niks meer te herstellen is, dan kom je weer uit bij een nood faciliteit. Alleen zijn de kosten dan voor hem en de ruzie voor jou.

  • Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

Leuke buren. Vooral ook met deze temperatuur.

  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als jullie niet op papier een datum hebben afgesproken per wanneer de boel mag worden afgesloten dan had de buurman dat ook niet mogen doen. Je zit nu alleen wel in de situatie dat het ws. niet meer is terug te draaien en je hebt op korte termijn (3-4 weken) zicht op een oplossing. Ik zou me dan toch maar daarop richten en tot die tijd een noodvoorziening treffen (porta potti oid ;)).

Je zou natuurlijk altijd parallel hieraan een juridische procedure kunnen starten, maar dan komt het er ws. op neer dat je geleden schade vergoed gaat worden. Het is aan jou of dat het allemaal waard is. Ik lees nl. ook dat je wel hebt toegezegd dat je een eigen voorziening gaat treffen en dat het de buurman kennelijk te lang duurt. Dan klinkt het ook dat beide partijen niet helemaal volgens afspraak handelen (ws. alleen mondeling gedaan). Enige wat juridisch getouwtrek dan nog oplevert is een nog slechtere verhouding met je buurman.

[edit] snap wel dat je niet over je heen wilt laten lopen. Als je dan 'advocaat van de duivel' wilt spelen kun je natuurlijk eisen dat al jouw kosten voor een nieuwe septische put/riolering door de buurman vergoed worden. Vooral als jullie daarover niks op papier hebben staan qua afspraken waaruit blijkt dat je dat eigenlijk al van plan was.

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 27-05-2026 08:58 ]


  • Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:28

Qwerty-273

Meukposter

***** ***

Hoe is de algemene relatie tussen jullie? Procederen etc, kan maar daar zit natuurlijk wel de keerzijde aan dat de relatie nog meer onderdruk komt te staan, dan wel verder verslechterd. Waarbij er een volgend punt zal worden gestart om verder te kunnen escaleren. Pragmatisch is je eigen tijdelijke voorziening treffen de weg van de minste weerstand, gewoon een toi toi dixi huren (of een andere aanbieder van een septische toiletcabine natuurlijk).

Je eigen escalatie kan je natuurlijk doen met een emmer en het leegkieperen voor zijn deur / in zijn tuin.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.


  • Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Hoe ziet de buurman dit? Kennelijk is TS wel op de hoogte dat de bestaande put weg moet maar heeft zelf nog niks in gang gezet. Afgezien van de lompe actie van de buurman, kan ik mij wel voorstellen dat hij daar niet op gaat wachten.

Dus als de raphazen de boel in werking zetten. De buurman op de hoogte stellen van de vorderingen en je semi excuses aanbieden dat je het hebt laten sloeren en niet dacht dat het zo snel zou gaan (even op je tong bijten en de wijste zijn. en iets met stroop en azijn) en vragen of in de tussentijd de boel weer even aangesloten kan worden.

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:22
Wat is er bij de scheiding van de percelen op papier gezet en in de aktes opgenomen?

  • SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04
Ikke_niet schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:22:
Hoe ziet de buurman dit? Kennelijk is TS wel op de hoogte dat de bestaande put weg moet maar heeft zelf nog niks in gang gezet. Afgezien van de lompe actie van de buurman, kan ik mij wel voorstellen dat hij daar niet op gaat wachten.

Dus als de raphazen de boel in werking zetten. De buurman op de hoogte stellen van de vorderingen en je semi excuses aanbieden dat je het hebt laten sloeren en niet dacht dat het zo snel zou gaan (even op je tong bijten en de wijste zijn. en iets met stroop en azijn) en vragen of in de tussentijd de boel weer even aangesloten kan worden.
Wat ik lees is dat TS wel zaken op gang heeft gezet, maar dat daar tijd overheen gaat. Een gat graven is één, goedkeuring krijgen is een ander. Buurman is voornamelijk ongeduldig.

  • silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 09:28
Zou je de akte nogmaals kunnen doorlezen? In mijn akte (ook BE) staat iets gelijkaardigs maar verder staan er ook details van wat gekend is. Bv in mijn akte staat een aantal pagina's verder de aansluiting van grondwater beschreven die gedeeld is met de buren (op mijn grond), dit is één zinnetje en lees je gemakkelijk over.

Situatie zelf is natuurlijk moeilijk, als de buurman op de hoogte was dat de installatie binnen 3-4 weken ging opgeleverd zijn dan is dit gewoon smerig en zou ik het er persoonlijk niet bij laten maar het gaat geene cadeau worden als je er juridisch moet aan beginnen. Hier zal je echt goed moeten afwegen of je daarmee wilt doorzetten. Als je er nu pas aan begonnen bent na afsluiting en in het verleden telkens alles hebt laten liggen kan ik in bepaalde mate het wel snappen, waarmee ik niet zeg dat ik dit soort gedrag goedkeur, al zeker niet met zo'n opmerking.

Wat ik zou doen, als je nu zicht hebt op installatie & oplevering van de nieuwe put (of als die datum er al was) is gewoon even naar de buurman lopen, of nodig hem uit voor een pintje en een taartje en stel die datum voor, hopelijk kan het terug in dienst genomen worden en daarmee is de kous af.

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
Ikke_niet schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:22:
Hoe ziet de buurman dit? Kennelijk is TS wel op de hoogte dat de bestaande put weg moet maar heeft zelf nog niks in gang gezet. Afgezien van de lompe actie van de buurman, kan ik mij wel voorstellen dat hij daar niet op gaat wachten.

Dus als de raphazen de boel in werking zetten. De buurman op de hoogte stellen van de vorderingen en je semi excuses aanbieden dat je het hebt laten sloeren en niet dacht dat het zo snel zou gaan (even op je tong bijten en de wijste zijn. en iets met stroop en azijn) en vragen of in de tussentijd de boel weer even aangesloten kan worden.
De buurman is eind vorig jaar langs gekomen en heeft gezegd dat hij die put weg wil ergens dit jaar. Ik heb hem meermaals gevraagd om specifieker te zijn want ik had al een hoop dingen gepland in de komende maanden maar hij zei dat ik mij geen zorgen moest maken dat hij nog veel ander werk heeft eerst en dat nog niet voor direct zou zijn. Ik ben zelf ook volledig aan het renoveren en had een aantal zaken in de planning staan die niet zomaar geannuleerd kunnen worden dus het is niet zo eenvoudig om zo maar even een nieuwe riolering en badkamer te steken maar als goede buur heb ik toch gezegd dat ik het dit jaar ging doen.

Uiteindelijk na de zoveelste keer vragen of hij al een zicht had op wanneer die put weg zou moeten zei hij in februari dat hij het in maart wou doen. Ik heb hem gezegd dat dat geen redelijke termijn voor mij was en mijn planning al volledig vol zat tot mei.

Ik ben altijd heel transparent geweest maar niets op papier dus woord tegen woord. Ik had al een aannemer ingehuurd die deze week nieuwe riolering komt leggen en die is nu bezig dus ik heb het wel degelijk in gang gezet in mei zoals ik gezegd heb. Natuurlijk moet al het werk langs binnen nog gebeuren en daarna moet pidpa het komen keuren dus daar ben ik nog wel een paar weken mee zoet wat ik ook tegen de buurman gezegd had.

  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:06:
[...]

De buurman is eind vorig jaar langs gekomen en heeft gezegd dat hij die put weg wil ergens dit jaar. Ik heb hem meermaals gevraagd om specifieker te zijn want ik had al een hoop dingen gepland in de komende maanden maar hij zei dat ik mij geen zorgen moest maken dat hij nog veel ander werk heeft eerst en dat nog niet voor direct zou zijn. Ik ben zelf ook volledig aan het renoveren en had een aantal zaken in de planning staan die niet zomaar geannuleerd kunnen worden dus het is niet zo eenvoudig om zo maar even een nieuwe riolering en badkamer te steken maar als goede buur heb ik toch gezegd dat ik het dit jaar ging doen.

Uiteindelijk na de zoveelste keer vragen of hij al een zicht had op wanneer die put weg zou moeten zei hij in februari dat hij het in maart wou doen. Ik heb hem gezegd dat dat geen redelijke termijn voor mij was en mijn planning al volledig vol zat tot mei.

Ik ben altijd heel transparent geweest maar niets op papier dus woord tegen woord. Ik had al een aannemer ingehuurd die deze week nieuwe riolering komt leggen en die is nu bezig dus ik heb het wel degelijk in gang gezet in mei zoals ik gezegd heb. Natuurlijk moet al het werk langs binnen nog gebeuren en daarna moet pidpa het komen keuren dus daar ben ik nog wel een paar weken mee zoet wat ik ook tegen de buurman gezegd had.
Ik zou maar gaan regelen dat je z.s.m. een werkende afvoer gaat krijgen, desnoods een noodtoilet regelen. Later even kijken wie de kosten voor de laatste gaat betalen. Beter even je energie steken in een werkende afvoer, daarna het uitvechten met de buurman.

  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gezien de reactie van de buurman, denk ik dat die juist vind dat jij allerlei andere verbouwingsactiviteiten hebt geprioriteerd en hem hebt afgewimpeld over de wanneer, waardoor hij niet verder kon met zijn plannen en hij dat zat is geworden. Slechte communicatie van beide kanten. Maar je kunt natuurlijk niet in februari zeggen "wacht maar tot mei tot ik er klaar voor ben", dat is ook niet redelijk.

Mogelijk is er nog wat te regelen als je nu laat zien het de grootste urgentie te geven, maar kijk uit dat je niet de indruk geeft dat jou niets te verwijten valt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
gambieter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:35:
Gezien de reactie van de buurman, denk ik dat die juist vind dat jij allerlei andere verbouwingsactiviteiten hebt geprioriteerd en hem hebt afgewimpeld over de wanneer, waardoor hij niet verder kon met zijn plannen en hij dat zat is geworden. Slechte communicatie van beide kanten. Maar je kunt natuurlijk niet in februari zeggen "wacht maar tot mei tot ik er klaar voor ben", dat is ook niet redelijk.

Mogelijk is er nog wat te regelen als je nu laat zien het de grootste urgentie te geven, maar kijk uit dat je niet de indruk geeft dat jou niets te verwijten is.
Tja ik zat met een deadline om het huis bewoonbaar te maken en er was al een keuken besteld die in februari geleverd werd die eerst geplaatst moest worden. Heel de maand april kwam mijn vriendin en schoonfamilie uit het buitenland logeren en die tickets waren al geboekt in september nog voor de buurman was langs geweest. Dan bleef enkel nog een 2tal weken in maart over maar dat ging nooit klaar zijn voor april.

De buurman zegt wel dat hij niet voort kan maar er is daar nog een hele hoop dingen die hij eerst kan doen waaronder het zelf aanleggen van zijn nieuwe riolering en de voorbouw die volledig in casco staat.

De oude septische put is al volledig weg dus daar valt niets meer te regelen.

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:22
Ik weet niet hoor, maar de buurman heeft natuurlijk ook riool nodig en had zo nodig nog steeds tijdelijk jouw riool kunnen voorzien als overbrugging. Zoals ook verplicht door de eigendoms akte waarschijnlijk.

  • Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:09

Fe2O3

Ja das roest

Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:04:
[...]

Ja volledig op de grond van de buurman.

Ik heb het nagevraagd bij de notaris hopelijk geven die morgen antwoord. De buurman aanspreken gaat weinig zin hebben want die zei dat ik maar in een emmer naar de WC moet en hij is op de hoogte dat de werken nog niet klaar zijn.

Dit is de tekst in de akte

"Het goed wordt verkocht met alle heersende en lijdende,voortdurende en niet-voortdurende, zichtbare en onzichtbare erfdienstbaarheden waarmee het belast of bevoordeeld zou kunnen zijn. De verkopers verklaren dat zij geen kennis hebben van erfdienstbaarheden in voor- of nadeel van het verkochte goed"
Wat zei de notaris? Want het gebruik van die put is natuurlijk een erfdienstbaarheid, en die tekst slaat dus helemaal nergens op. Ze wisten dat donders goed neem ik aan.

Dum de dum


  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
Fe2O3 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Wat zei de notaris? Want het gebruik van die put is natuurlijk een erfdienstbaarheid, en die tekst slaat dus helemaal nergens op. Ze wisten dat donders goed neem ik aan.
Ik heb al gebeld maar krijg de notaris niet te pakken.

Ja klopt wat je zegt want de notaris heeft het mij zelf verteld toen ik de akte ging tekenen. Ik had het beter door een advocaat laten nalezen.

  • evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:06:
[...]

De buurman is eind vorig jaar langs gekomen en heeft gezegd dat hij die put weg wil ergens dit jaar.
Dat is leuk dat die dat wil, maar waarom is dat jouw probleem? Ik heb hier ook een gedeelde rioolput in de tuin, kan ik echt niet zomaar weghalen omdat ik dat leuk vind en de buren verder in de stront laten zakken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|


  • Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:36

Croga

The Unreasonable Man

gambieter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:35:
Maar je kunt natuurlijk niet in februari zeggen "wacht maar tot mei tot ik er klaar voor ben", dat is ook niet redelijk.
pardon?!?
TS had ook nee kunnen zeggen. Er is een verplichting en dat de buurman die eenzijdig opheft is niet redelijk en niet toegestaan.

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
evilution schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Dat is leuk dat die dat wil, maar waarom is dat jouw probleem? Ik heb hier ook een gedeelde rioolput in de tuin, kan ik echt niet zomaar weghalen omdat ik dat leuk vind en de buren verder in de stront laten zakken.
Tja om een goede buurman te zijn heb ik daarmee ingestemd. Heb ik nu natuurlijk spijt van maar ik heb al een voorschot betaald aan de aannemer.

  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:53:
Tja ik zat met een deadline om het huis bewoonbaar te maken en er was al een keuken besteld die in februari geleverd werd die eerst geplaatst moest worden. Heel de maand april kwam mijn vriendin en schoonfamilie uit het buitenland logeren en die tickets waren al geboekt in september nog voor de buurman was langs geweest. Dan bleef enkel nog een 2tal weken in maart over maar dat ging nooit klaar zijn voor april.
Wat heeft de buurman te maken met jouw schoonfamilie? Die hadden toch alternatieven kunnen zoeken?
De buurman zegt wel dat hij niet voort kan maar er is daar nog een hele hoop dingen die hij eerst kan doen waaronder het zelf aanleggen van zijn nieuwe riolering en de voorbouw die volledig in casco staat.
Misschien moet je even teruglezen wat je schrijft. Jouw plannen kunnen niet veranderd worden (inclusief de schoonfamilie onzin), en jij gaat hem vertellen in welke volgorde hij moet gaan werken?

Als je dit soort opmerkingen tegen hem hebt gemaakt, dan kan ik me wel voorstellen dat hij is ontploft.

Beter nadenken en niet alleen van je eigen prioriteiten blijven uitgaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
evilution schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Dat is leuk dat die dat wil, maar waarom is dat jouw probleem? Ik heb hier ook een gedeelde rioolput in de tuin, kan ik echt niet zomaar weghalen omdat ik dat leuk vind en de buren verder in de stront laten zakken.
idd, dit getuigt niet echt van goed 'buurmanschap'. Ik zou iig alle extra kosten die je nu moet maken vanwege deze plotselinge afsluiting goed documenteren, zodat je dit evt. nadien via de juridische weg op de buurman kunt verhalen.

  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:11:
[...]

[...]

Misschien moet je even teruglezen wat je schrijft. Jouw plannen kunnen niet veranderd worden (inclusief de schoonfamilie onzin), en jij gaat hem vertellen in welke volgorde hij moet gaan werken?

Als je dit soort opmerkingen tegen hem hebt gemaakt, dan kan ik me wel voorstellen dat hij is ontploft.

Beter nadenken en niet alleen van je eigen prioriteiten blijven uitgaan.
Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje de omgekeerde wereld. Het is het plan van de buurman om de boel op te breken. Dan moet die buurman zich wel degelijk schikken naar de planning van topicstarter. Als hij een maand (al daarvoor gepland) zijn familie over de vloer krijgt en dus niet kan verbouwen dan vind ik dat een prima reden voor vertraging.

Sowieso gaan verbouwingen nou eenmaal langzaam. Als ie eind vorig jaar zijn plan meldt en dan in mei al verwacht dat alles geregeld is dan weet ik niet bij welke aannemer je zo snel terecht kunt. Los van de vergunningsaanvragen en ambtelijk geneuzel eromheen.

  • Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:23
Het leest alsof er "vaag" is overééngekomen dat de gedeelde put weggaat, wat al goed is, maar dat er toch iets mis is gegaan bij de uitwerking. Simpelweg stellen dat je al vol zit tot mei komt nogal bot over, ook als je niet verplicht bent om het verwijderen van de septische tank te faciliteren.

Waar 2 partijen ruziën hebben meestal 2 partijen schuld. Ik heb ook het gevoel dat er wat nuance mist, wist die buurman dat je vanaf mei nog een aantal weken nodig zou hebben, of was hij onder de indruk dat je vanaf medio mei die tank niet meer nodig had?

  • Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:09

Fe2O3

Ja das roest

Overigens kost een tijdelijke tank je 4 tientjes per week oid. Het halen en brengen kost je een honderdje of twee.

Dum de dum


  • Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:12
jeroen3 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:56:
Ik weet niet hoor, maar de buurman heeft natuurlijk ook riool nodig en had zo nodig nog steeds tijdelijk jouw riool kunnen voorzien als overbrugging. Zoals ook verplicht door de eigendoms akte waarschijnlijk.
Dit lijkt mij ook vrij logisch. Waar loost de buurman nu zijn riool op? Sluit het daar (al dan niet tijdelijk) maar op aan.

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
Spherix schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:57:
[...]


Dit lijkt mij ook vrij logisch. Waar loost de buurman nu zijn riool op? Sluit het daar (al dan niet tijdelijk) maar op aan.
De buurman heeft het niet gekocht om zelf in te wonen dus voorlopig staat het leeg. Hij gaat uiteraard wel nog een nieuwe riolering moeten aanleggen maar die is er nu niet en de oude heeft hij gisteren weg gehaald.

  • JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 10:58

JCG

PA1JCG

Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Sowieso gaan verbouwingen nou eenmaal langzaam. Als ie eind vorig jaar zijn plan meldt en dan in mei al verwacht dat alles geregeld is dan weet ik niet bij welke aannemer je zo snel terecht kunt. Los van de vergunningsaanvragen en ambtelijk geneuzel eromheen.
Er is langzaam en er is niets doen. Als je in half jaar het niet kan regelen ligt het echt aan jouw. OP vind blijkbaar zijn eigen projecten veel belangrijker dan project van zijn buurman niet vertragen, dan kan ik de buurman niet kwalijk nemen dat hij dezelfde instelling aanneemt.

  • Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nu weet ik niet hoelang geleden je dit gekocht hebt, maar gezien jullie beide zwaar aan het renoveren zijn gok ik relatief recent?
Dan heb je toch nog wel ergens een kopie of mail van de koopakte van wat je gekocht hebt?

Alles valt of staat met wat er op papier staat. Staat er in die akte een erfdienstbaarheid over die put benoemd, dan heeft de buurman daar niet zomaar iets over te zeggen en eenzijdig te beslissen.

Braaikamer - Smoke&BBQ


  • Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:09

Fe2O3

Ja das roest

In die koopakte staat dus dat ze er niet zijn, thans niet bekend bij de verkopers (en volgens mij was dit 1 partij die beide huizen min of meer tegelijk heeft verkocht).

De oplossing hier is waarsch. een tijdelijke tank zelf neerzetten, of even met de buurman te overleggen of jouw pijp tijdelijk op zijn nieuwe oplossing mag of dat jullie samen iets tijdelijks neerzetten. Ik neem aan dat hij ook eerst wat nieuws moet hebben voor hij z'n stront van die put afkoppelt.

Dum de dum


  • LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:04

LankHoar

Langharig tuig

gambieter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:35:
Maar je kunt natuurlijk niet in februari zeggen "wacht maar tot mei tot ik er klaar voor ben", dat is ook niet redelijk.
Waarom niet? De buurman wil een wijziging maken in de vastgelegde erfdienstbaarheid. Hij mag blij zijn dat TS daar zo makkelijk mee akkoord ging, anders had hij die hele put niet kunnen weghalen. Dus dat dit dan op een moment gebeurd welke goed uitkomt voor TS, is imo niet meer dan logisch.

Het feit dat zijn buurman plots zonder blikken of blozen zijn riool afsluit, is echt niet normaal en gaat alle fatsoen te buiten. Die relatie is wat mij betreft al compleet verziekt, zo zou ik er tenminste in staan. Zoiets doe je niet als je een enigzins goede relatie hebt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!


  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
JCG schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:08:
[...]

Er is langzaam en er is niets doen. Als je in half jaar het niet kan regelen ligt het echt aan jouw. OP vind blijkbaar zijn eigen projecten veel belangrijker dan project van zijn buurman niet vertragen, dan kan ik de buurman niet kwalijk nemen dat hij dezelfde instelling aanneemt.
Wordt dan welles nietes, maar een half jaar is zo om. Vooral als je er ook nog je eigen projecten, een baan, gezin etc. bij hebt... Een plotselinge wens van de buurman komt bij mij dan niet op prio 1. Natuurlijk is het wel zo netjes om de buurman binnen redelijke termijn tegemoet te komen, maar ik lees ook nergens dat TS niks doet. Er is zo te lezen al veel geregeld en er zijn nog een paar weken nodig. Het is dan ronduit onbeschoft om het zonder verdere aankondiging af te sluiten en je buurman letterlijk in de stront te laten zakken.

Ik zou de situatie nu niet verder laten escaleren, maar hem er wel op attenderen dat je extra kosten vanwege die onverwachte afsluiting mogelijk op hem gaat verhalen. Je zou kunnen voorstellen om samen even te gaan zitten hoe jullie daar samen uit gaan komen. Dan voorkom je verrassingen achteraf.

  • dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:41
Qwerty-273 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:10:
Hoe is de algemene relatie tussen jullie? Procederen etc, kan maar daar zit natuurlijk wel de keerzijde aan dat de relatie nog meer onderdruk komt te staan, dan wel verder verslechterd. Waarbij er een volgend punt zal worden gestart om verder te kunnen escaleren. Pragmatisch is je eigen tijdelijke voorziening treffen de weg van de minste weerstand, gewoon een toi toi dixi huren (of een andere aanbieder van een septische toiletcabine natuurlijk).

Je eigen escalatie kan je natuurlijk doen met een emmer en het leegkieperen voor zijn deur / in zijn tuin.
Als de buurman mij vertelt dat ik maar een emmertje moeten pakken, dan zou de relatie mij helemaal niks meer uitmaken. Dixi is overigens een goed idee voor nu. Douchen met de tuinslang kan gelukkig ook goed nu, omdat het zo vroeg al hoog zomer is. :P

  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Fe2O3 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:55:
Overigens kost een tijdelijke tank je 4 tientjes per week oid. Het halen en brengen kost je een honderdje of twee.
Als dat idd is waar het om gaat (eurootje of 400) dan zou ik naar de buurman stappen met het aanbod om dit bedrag te splitten en dan hebben we het nergens meer over.

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:13:
[...]

Als dat idd is waar het om gaat (eurootje of 400) dan zou ik naar de buurman stappen met het aanbod om dit bedrag te splitten en dan hebben we het nergens meer over.
Ik heb de buurman gisteren de optie gegeven om een dixie te huren en hij heeft geweigerd daarvoor te betalen. Ik maak al kosten genoeg uit goede wil ik vind het echt oneerlijk als ik ook nog eens zelf voor een tijdelijke oplossing moet betalen terwijl ik een wettelijk recht heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Arago7 op 27-05-2026 13:16 ]


  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Ik heb de buurman gisteren de optie gegeven om een dixie te huren en hij heeft geweigerd daarvoor te betalen.
pff, wat lastig is het dan. Ik denk wel dat je in je recht staat als je dit soort kosten via de juridische weg achteraf op hem gaat verhalen. Maar dat pad wil je eigenlijk niet in. Moet je de keuze maken of je voor 400 euro dat proces aan wilt gaan met als bijkomstigheid een nog vervelendere buurman. Of het erbij laten. Ik zou misschien voor dat laatste hebben gekozen... :X

  • Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:50
Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:17:
[...]

pff, wat lastig is het dan. Ik denk wel dat je in je recht staat als je dit soort kosten via de juridische weg achteraf op hem gaat verhalen. Maar dat pad wil je eigenlijk niet in. Moet je de keuze maken of je voor 400 euro dat proces aan wilt gaan met als bijkomstigheid een nog vervelendere buurman. Of het erbij laten. Ik zou misschien voor dat laatste hebben gekozen... :X
Inderdaad. Voor 400 euro zou ik het vermoedelijk zo laten, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar alle goodwill is weg. Als hij het huis heeft gekocht om te renoveren en door te verkopen maakt dat voor de buur niks meer uit. Wil hij er huurders plaatsen, tja...

  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:14:
Ik heb de buurman gisteren de optie gegeven om een dixie te huren en hij heeft geweigerd daarvoor te betalen. Ik maak al kosten genoeg uit goede wil ik vind het echt oneerlijk als ik ook nog eens zelf voor een tijdelijke oplossing moet betalen terwijl ik een wettelijk recht heb.
Mwoh, dat is dan ook geen verrassing. "Dit is de oplossing voor het probleem en jij moet ervoor betalen" gaat echt niet werken. Als je een compromis probeert te bereiken, dan zul je zelf ook moeten bijdragen.

Het verder op scherp zetten is Rijdende Rechter-voer, maar helpt niets in deescalatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Ik heb de buurman gisteren de optie gegeven om een dixie te huren en hij heeft geweigerd daarvoor te betalen. Ik maak al kosten genoeg uit goede wil ik vind het echt oneerlijk als ik ook nog eens zelf voor een tijdelijke oplossing moet betalen terwijl ik een wettelijk recht heb.
"Luister, buurman, mijn stront gaat via jouw tuin de grond in totdat mijn eigen put is opgeleverd. Of dat per riolering is of per emmer over de schutting maakt mij niet uit."

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.


  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anastanax schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Inderdaad. Voor 400 euro zou ik het vermoedelijk zo laten, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar alle goodwill is weg. Als hij het huis heeft gekocht om te renoveren en door te verkopen maakt dat voor de buur niks meer uit. Wil hij er huurders plaatsen, tja...
Dat is wel een goed punt idd. Als hij er zelf niet gaat wonen dan is het voor hem puur iets zakelijks. Dan zou ik het ook zakelijker aanpakken en wel lekker via de juridische weg alle gemaakte kosten op hem verhalen.

  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

FooLsKi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:23:
"Luister, buurman, mijn stront gaat via jouw tuin de grond in totdat mijn eigen put is opgeleverd. Of dat per riolering is of per emmer over de schutting maakt mij niet uit."
Dan documenteert de buurman dat en gaat naar de politie. Onverstandig.

Met dit soort topics is het eigenlijk altijd zo dat je alleen een kant van het verhaal hoort en dat er meestal meer nuances zijn, waarbij de eenzijdige kant wat dingen weglaat die niet in het straatje passen.

Als de TS nog hoopt op een wat meer schappelijke, niet-juridische oplossing, dan moet hij ook wat aan zijn aanpak doen en bereid zijn compromissen te sluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 27-05-2026 13:28 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:35

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Fe2O3 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:55:
Overigens kost een tijdelijke tank je 4 tientjes per week oid. Het halen en brengen kost je een honderdje of twee.
Ook die bedragen kunnen nog lager.

https://www.wimverhuur.be...werfinrichting/werftoilet
€ 22,39 ex btw bij tweekelijkse reiniging, en 30 ex btw voor een wekelijkse reiniging, en halen en brengen kan afhankelijk van route en moment dan gratis.

Wat het risico in dit verhaal is. We horen wel heel erg het verhaal van de topicstarter en zijn perspectief. Het is best een risico om je juridische positie te bepalen (en hier versterkt te zien) op basis van alleen je eigen (tunnel)visie.

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 27-05-2026 13:28 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo


  • Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:09

Fe2O3

Ja das roest

gorgi_19 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:25:
[...]

Ook die bedragen kunnen nog lager.

https://www.wimverhuur.be...werfinrichting/werftoilet
€ 22,39 ex btw bij tweekelijkse reiniging, en 30 ex btw voor een wekelijkse reiniging, en halen en brengen kan afhankelijk van route en moment dan gratis.
Ik had gewoon een tank waarop OP zijn zut kon aansluiten, kan hij nog douchen ook ^^

Maar het komt er wel een beetje op neer dat OP pragmatisch moet zijn; geen erfdienstbaarheid in de akte blijkbaar. Dus een welles nietes verhaal. Ja je gaat waarschijnlijk wel gelijk krijgen met een advocaat maar via een advocaat kost dat meer dan zelf oplossen, en welles nietes spelen voor een paar maanden terwijl je stront niet wegloopt uit de pot is ook zoiets.

Dum de dum


  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
gorgi_19 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:25:
[...]

Ook die bedragen kunnen nog lager.

https://www.wimverhuur.be...werfinrichting/werftoilet
€ 22,39 ex btw bij tweekelijkse reiniging, en 30 ex btw voor een wekelijkse reiniging, en halen en brengen kan afhankelijk van route en moment dan gratis.

Wat het risico in dit verhaal is. We horen wel heel erg het verhaal van de topicstarter en zijn perspectief. Het is best een risico om je juridische positie te bepalen (en hier versterkt te zien) op basis van alleen je eigen (tunnel)visie.
De buurman is van mening dat ik alles had moeten laten vallen en er direct aan beginnen. Is wat mij betreft niet realistisch omdat ik al inplanningen had gemaakt en voorschotten betaald. Dezelfde buurman heeft ook de gemeenschappelijke omheining tussen de tuinen weg gehaald en een andere geplaatst zonder enige raadpleging. Heeft ook een stuk gemeenschappelijk dak weg gehaald waardoor het binnen regende in mijn nieuwe keuken en pas na enkele weken dicht gemaakt met een tijdelijke folie.

  • DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:36
Laat die juridische beschouwingen nou even weg. Dat is pas relevant in een rechtzaak en die gaat er toch niet van komen, of je moet tijd over hebben.

Het gaat hier vooral om slechte persoonlijke verhoudingen en het ongemak van een tijdelijke noodoplossing. Je bent al twee keer met buurman in gesprek geweest, heeft niks opgeleverd. Een derde keer gaat ook niets opleveren.

Ik zou mijn noodoplossing regelen en de buurman verder negeren. Mocht ie nog een keer medewerking nodig hebben dan moet er eerst wat uitgesproken worden.

  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01
Dit zo lezende is natuurlijk een triest verhaal, maar ik krijg door o.a. de laatste post van TS zo wel een betere duiding waarom ik iedere keer weer wanneer ik in België ben bij vrienden ik me verbaas over hoe gebouwde huizen, al dan niet samen met de buren in het straatbeeld passen als iedereen maar doet waar die zelf zit in heeft.

  • thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30
Volgens mij heeft TS alle recht van klagen..

Mensen die zeggen dat TS maar wat meer 'goeie wil' moet tonen vind ik kort door de bocht..

TS heeft nu gelukkig precies wel de financiële middelen om de werken te doen.. maar wat als dit niet het geval was.. TS kon ook gezegd hebben, ik heb het komende jaar hier geen budget voor om deze werken uit te voeren.. dus denk ik dat TS hier heel weinig verantwoordelijkheid over heeft..

  • VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-06 08:21
snip: dit helpt niemand

[ Voor 78% gewijzigd door We Are Borg op 27-05-2026 14:05 ]


  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
thomke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:40:
Volgens mij heeft TS alle recht van klagen..

Mensen die zeggen dat TS maar wat meer 'goeie wil' moet tonen vind ik kort door de bocht..

TS heeft nu gelukkig precies wel de financiële middelen om de werken te doen.. maar wat als dit niet het geval was.. TS kon ook gezegd hebben, ik heb het komende jaar hier geen budget voor om deze werken uit te voeren.. dus denk ik dat TS hier heel weinig verantwoordelijkheid over heeft..
Ik had er in principe ook niet echt budget voor. Ik heb budget genomen van andere geplande werken die dan uitgesteld moeten worden.

  • chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:18
Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:33:
[...]

De buurman is van mening dat ik alles had moeten laten vallen en er direct aan beginnen. Is wat mij betreft niet realistisch omdat ik al inplanningen had gemaakt en voorschotten betaald. Dezelfde buurman heeft ook de gemeenschappelijke omheining tussen de tuinen weg gehaald en een andere geplaatst zonder enige raadpleging. Heeft ook een stuk gemeenschappelijk dak weg gehaald waardoor het binnen regende in mijn nieuwe keuken en pas na enkele weken dicht gemaakt met een tijdelijke folie.
Ik moet eerlijk zijn dat ik me echt wel afvraag waarom je nog geen contact hebt gezocht met een vrederechter of de sociale dienst van de lokale politie.

Zeker omdat die al eerder dus van die zaken heeft uitgehaald.

  • LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:04

LankHoar

Langharig tuig

Afgaande op de informatie in dit topic, lijkt me dit een geval waarin de buurman denkt dat zijn wil wet is, en hij kan doen en laten wat hij wil. De TS beweegt ook altijd netjes mee, met als gevolg dat het veel gortiger wordt (van gezamenlijke omheining zomaar weghalen, tot wateroverlast veroorzaken, tot nu letterlijk het riool afsluiten). In mijn ervaring zal de buurman dit gedrag doorzetten tot in den treuren (wat zal het volgende zijn?). Een mogelijkheid om dat te voorkomen is om even de meewerkmodus uit te zetten, en even te knallen met de buurman. Dus niet oplossingsgericht praten (daar staat buurman momenteel duidelijk niet open voor), maar even terugbijten. Hoe ik dat zou doen? Naar de buurman gaan en ferm toespreken dat hij echt compleet van de pot gerukt is te denken dat hij dit zo kan maken, hij als de sodemieter die riolering weer moet aansluiten, en hij anders mijn schijt op zijn erf kan verwachten.

Denk dat pas als hij weerstand krijgt, hij wellicht vatbaar zal worden voor rede, want dat is hij nu absoluut niet. Ik zou uiteraard nooit geweld of fysieke escalatie aanraden, maar even vocaal van je afbijten lijkt me wel op zijn plaats.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!


  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, aangezien de buurman er zo instaat: kort geding met spoed:

Naleven erfdienstbaarheid
Schadevergoeding
Mandelig Dak herstelkosten
Mandelige schutting terugbrengen in oorspronkelijke staat (natuurlijk is een nieuwe schutting een vooruitgang maar even je punt maken)
Wat je nog meer kan bedenken

Nu advocaat bellen en regelen

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 27-05-2026 15:42 ]

Wise enough to play the fool


  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LankHoar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:23:
Denk dat pas als hij weerstand krijgt, hij wellicht vatbaar zal worden voor rede
Escaleren met iemand die er zelf niet woont, ja, dat is slim...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:04

LankHoar

Langharig tuig

gambieter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Escaleren met iemand die er zelf niet woont, ja, dat is slim...
Die ene post waar dat feit gemeld staat heb ik over het hoofd gezien. De term "buurman" zet me op het verkeerde been; het is niet feitelijk de buurman, maar de eigenaar van de naastgelegen woning.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!


  • silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 09:28
JCG schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:08:
[...]

Er is langzaam en er is niets doen. Als je in half jaar het niet kan regelen ligt het echt aan jouw. OP vind blijkbaar zijn eigen projecten veel belangrijker dan project van zijn buurman niet vertragen, dan kan ik de buurman niet kwalijk nemen dat hij dezelfde instelling aanneemt.
Want jij woont in België, wss niet? Als ik de reacties doorlees van de TS denk ik dat hem niets ten laste kan gelegd worden maar we hebben uiteraard maar één kant van het verhaal. Vergunning in BE is 4-6 weken (afhankelijk van de gemeente), daarna inspectie 5-10 dagen om alles rond te krijgen én dan pas kan je alles in werking laten krijgen, moet de aannemer ook nog beschikbaar zijn die dag. Dat zijn werkdagen. Dan spreken we nog niet over iemand vinden die de werken kan doen, uitstel door andere (prioriteire) werken, aanvragen voor containers (mocht dat het geval zijn), beschermd gebied en wie weet wat nog meer. Ik heb ook ooit 1 jaar en 2 maand en 2 dagen mogen wachten voor een aansluiting op water (vergunning, dan spreken we nog niet over de werken) dus ik weet waarover ik spreek. Iets meer nuance lijkt mij dus op zijn plaats.

  • FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
Ik moest meteen aan deze oplossing denken :P :

Afbeeldingslocatie: https://i.makeagif.com/media/6-14-2018/agALyt.gif

  • Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:54
En zo simpel is het vaak niet om "even" de riolering aan te passen wat betreft vergunningen. Wij zijn door verbouwingen ook bezig met de riolering en hier kwam een openbaar onderzoek aan te pas. Dit heeft bijna een half jaar geduurd voor we een akkoord kregen en dan moeten inderdaad de werkzaamheden nog beginnen. En voor de vergunning aangevraagd is heb je ook tijd nodig met de architect. Uiteraard allemaal afhankelijk van de grootte van de verbouwing. De TS kan ik verder helaas niet vooruit helpen, een ellendige situatie is het wel..

  • Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:00

Patriot

Fulltime #whatpulsert

silencedkill schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:47:
[...]

Want jij woont in België, wss niet? Als ik de reacties doorlees van de TS denk ik dat hem niets ten laste kan gelegd worden maar we hebben uiteraard maar één kant van het verhaal. Vergunning in BE is 4-6 weken (afhankelijk van de gemeente), daarna inspectie 5-10 dagen om alles rond te krijgen én dan pas kan je alles in werking laten krijgen, moet de aannemer ook nog beschikbaar zijn die dag. Dat zijn werkdagen. Dan spreken we nog niet over iemand vinden die de werken kan doen, uitstel door andere (prioriteire) werken, aanvragen voor containers (mocht dat het geval zijn), beschermd gebied en wie weet wat nog meer. Ik heb ook ooit 1 jaar en 2 maand en 2 dagen mogen wachten voor een aansluiting op water (vergunning, dan spreken we nog niet over de werken) dus ik weet waarover ik spreek. Iets meer nuance lijkt mij dus op zijn plaats.
Ach, dit is Tweakers. Ik denk dat we het als winst moeten zien dat er nog niet is geopperd dat TS moet verhuizen.

  • TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik nog een beetje mis in dit verhaal:

De septische put, die moet regelmatig geleegd worden? Heb je daarvoor al betaald?

Het klinkt namelijk een beetje alsof de buurman de woning zsm wil klaarmaken en stiekem al best veel kosten voor z'n rekening neemt.
Het opruimen van de oude septische put zal ook niet gratis zijn, nieuwe schutting kost ook gewoon geld.

Dus ik vraag me een beetje af of @Arago7 niet de deksel op z'n neus gaat krijgen als hij 'z'n gelijk' gaat proberen te halen.
Hij heeft al afgesproken dat hij z'n eigen septische put gaat maken, hij heeft gratis een nieuwe schutting gekregen en hoeft ook niet te betalen voor het opruimen van de oude troep.
Als de buurman een tegen claim indient, dan kan het fors tegenvallen.

  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tonkey schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:58:
En zo simpel is het vaak niet om "even" de riolering aan te passen wat betreft vergunningen. Wij zijn door verbouwingen ook bezig met de riolering en hier kwam een openbaar onderzoek aan te pas. Dit heeft bijna een half jaar geduurd voor we een akkoord kregen en dan moeten inderdaad de werkzaamheden nog beginnen. En voor de vergunning aangevraagd is heb je ook tijd nodig met de architect. Uiteraard allemaal afhankelijk van de grootte van de verbouwing. De TS kan ik verder helaas niet vooruit helpen, een ellendige situatie is het wel..
Als het dan zo lang duurt, dan is het eigenlijk nog onhandiger dat de TS dat allemaal maar uitstelt met slappe excuses als schoonfamiliebezoek etc. Zet dan tenminste het proces in gang, zodat je kunt laten zien dat er vooruitgang wordt geboekt.

De buurman is een hork en is het duidelijk zat, maar de TS helpt zichzelf niet.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 27-05-2026 17:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Shit man....

  • Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:54
gambieter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Als het dan zo lang duurt, dan is het eigenlijk nog onhandiger dat de TS dat allemaal maar uitstelt met slappe excuses als schoonfamiliebezoek etc. Zet dan tenminste het proces in gang, zodat je kunt laten zien dat er vooruitgang wordt geboekt.

De buurman is een hork en is het duidelijk zat, maar de TS helpt zichzelf niet.
Je vult hier behoorlijk veel in voor TS (klopt, ik ook). Maar je moet wel eerst weten wat je allemaal wilt doen voor je het e.e.a. in gang kunt zetten. "Even" een aanpassing in je planning (toch wat ruimte extra, misschien toilet op andere plaats) kan al betekenen dat je vergunning helemaal niet meer klopt en je dit proces weer voor af aan in moet met bijbehorende kosten. Over één nacht ijs ga je niet in een dergelijk proces.

Misschien is dit geheel ook vergunningsvrij dat kan ook, dat kan TS ons misschien vertellen

  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tonkey schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:38:
Je vult hier behoorlijk veel in voor TS (klopt, ik ook). Maar je moet wel eerst weten wat je allemaal wilt doen voor je het e.e.a. in gang kunt zetten. "Even" een aanpassing in je planning (toch wat ruimte extra, misschien toilet op andere plaats) kan al betekenen dat je vergunning helemaal niet meer klopt en je dit proces weer voor af aan in moet met bijbehorende kosten. Over één nacht ijs ga je niet in een dergelijk proces.

Misschien is dit geheel ook vergunningsvrij dat kan ook, dat kan TS ons misschien vertellen
Klopt, maar de TS heeft veel tijd gehad. Drie maanden niets doen omdat schoonfamilie, oh er is te weinig tijd daartussen, of daarna. Het is iets wat de TS zich echt moet realiseren, want alleen doen alsof de buurman het probleem is gaat geen oplossing opleveren.

Het geeft een beetje het idee dat de TS het gewoon geen prioriteit heeft willen geven, en dat de buurman het zat is geworden. En dan krijg je dit soort escalaties.

Het gaat er niet om wie gelijk heeft, maar hoe je eruit gaat komen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-06 11:28
Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:04:
[...]

Dit is de tekst in de akte

"Het goed wordt verkocht met alle heersende en lijdende,voortdurende en niet-voortdurende, zichtbare en onzichtbare erfdienstbaarheden waarmee het belast of bevoordeeld zou kunnen zijn. De verkopers verklaren dat zij geen kennis hebben van erfdienstbaarheden in voor- of nadeel van het verkochte goed"
Ik ben geen jurist, maar ik lees hier niet dat die put een erfdienstbaarheid is. Er lijkt te staan: eventuele erfdienstbaarheden gaan mee, maar verkopers weten niet of die er zijn.

Heel praktisch gezien zou ik mijn geld en tijd steken in een eigen oplossing, niet in strijd met de buren. Zeker omdat de afspraak toch al was om deze situatie te beëindigen. Je kunt proberen de kosten van een tijdelijk toilet te verhalen, maar dat is kosten/baten al snel niet meer aantrekkelijk.

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
TheGhostInc schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:04:
Wat ik nog een beetje mis in dit verhaal:

De septische put, die moet regelmatig geleegd worden? Heb je daarvoor al betaald?

Het klinkt namelijk een beetje alsof de buurman de woning zsm wil klaarmaken en stiekem al best veel kosten voor z'n rekening neemt.
Het opruimen van de oude septische put zal ook niet gratis zijn, nieuwe schutting kost ook gewoon geld.

Dus ik vraag me een beetje af of @Arago7 niet de deksel op z'n neus gaat krijgen als hij 'z'n gelijk' gaat proberen te halen.
Hij heeft al afgesproken dat hij z'n eigen septische put gaat maken, hij heeft gratis een nieuwe schutting gekregen en hoeft ook niet te betalen voor het opruimen van de oude troep.
Als de buurman een tegen claim indient, dan kan het fors tegenvallen.
Die put is nog leeg gehaald voor de verkoop. Ik woon er zelf ook nog maar amper een half jaar dus vol gaat die niet zitten en zelfs dan nog had ik de helft betaald om die leeg te trekken moest hij dat gevraagd hebben. Die omheining had ik ook voor mee betaald indien dat in overleg was gebeurd wat ik ook al eerder tegen de buurman gezegd heb. Ik ben echt geen moeilijke mens maar ik voer dure werken uit nu die ik niet verplicht ben en als dank word ik technisch dakloos gemaakt.

  • LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:04

LankHoar

Langharig tuig

@Arago7 we zijn nu bijna een etmaal verder. Staan de darmen al op knappen? Welk plan van aanpak kies je?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!


  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
MallePietje schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Ik ben geen jurist, maar ik lees hier niet dat die put een erfdienstbaarheid is. Er lijkt te staan: eventuele erfdienstbaarheden gaan mee, maar verkopers weten niet of die er zijn.

Heel praktisch gezien zou ik mijn geld en tijd steken in een eigen oplossing, niet in strijd met de buren. Zeker omdat de afspraak toch al was om deze situatie te beëindigen. Je kunt proberen de kosten van een tijdelijk toilet te verhalen, maar dat is kosten/baten al snel niet meer aantrekkelijk.
Het feit dat de 2 huizen vroeger 1 eigendom waren speelt ook sterk in mijn voordeel.

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
LankHoar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:12:
@Arago7 we zijn nu bijna een etmaal verder. Staan de darmen al op knappen? Welk plan van aanpak kies je?
Ik krijg morgen nog juridisch advies en de wijkagent gaat ook langs voor bemiddeling. Voorlopig logeer ik noodgedwongen bij mijn moeder.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
MallePietje schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Ik ben geen jurist, maar ik lees hier niet dat die put een erfdienstbaarheid is. Er lijkt te staan: eventuele erfdienstbaarheden gaan mee, maar verkopers weten niet of die er zijn.

Heel praktisch gezien zou ik mijn geld en tijd steken in een eigen oplossing, niet in strijd met de buren. Zeker omdat de afspraak toch al was om deze situatie te beëindigen. Je kunt proberen de kosten van een tijdelijk toilet te verhalen, maar dat is kosten/baten al snel niet meer aantrekkelijk.
zo lees ik het ook, als er een bekende erfdienstbaarheid was dan was die beschreven lijkt me.Ik zou verder de 'buurman' ook laten voor wat het is, hij gaat daar niet wonen, wil gewoon snel klaar zijn want dan wordt er geld verdiend. Richt je op je eigen werk en bemoei je niet meer met dat mens. Bestel een dixi of ga douchen op je werk of sportschool.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:56
Buurman wil je gewoon wegpesten zodat je de boel te koop zet, met de hoop dat het eerst onbewoonbaar verklaard wordt waardoor de prijs instort. Dit kan je afleiden uit het feit dat eerst je keuken getarget was en nu je riolering. Je kan er van uit gaan dat het straks weer iets anders is. Bijvoorbeeld het dak.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:31
Bel een advocaat! Anders ga je dit niet winnen

  • FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

gambieter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Dan documenteert de buurman dat en gaat naar de politie. Onverstandig.

Met dit soort topics is het eigenlijk altijd zo dat je alleen een kant van het verhaal hoort en dat er meestal meer nuances zijn, waarbij de eenzijdige kant wat dingen weglaat die niet in het straatje passen.

Als de TS nog hoopt op een wat meer schappelijke, niet-juridische oplossing, dan moet hij ook wat aan zijn aanpak doen en bereid zijn compromissen te sluiten.
Compromissen hebben water bij de wijn van beide kanten nodig, van wat ik zo lees heeft die 'buurman' volledig lak aan TS en doet 'ie gewoon wat 'ie wil wanneer 'ie dat wil. En dat TS er 3 maanden niets aan heeft gedaan, o.a. vanwege bezoek van schoonfamilie, het had nooit in die korte tijd geregeld kunnen worden.
En wellicht is het mijn iets wat te assertieve Haagse instelling, maar no way dat ik over me heen zou laten lopen. Ik ken dat soort types en die hebben ineens respect voor je als je ze een grote bek geeft ipv dat je je laat intimideren.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.


  • d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Ik krijg morgen nog juridisch advies en de wijkagent gaat ook langs voor bemiddeling. Voorlopig logeer ik noodgedwongen bij mijn moeder.
De put is al weg, deze heeft normaal een overloop naar de straat voor het afval water.
Je zou de buurman kunnen vragen om hier op aan te sluiten, mits er nog enige deftige communicatie mogelijk is tussen beide. Dit zou dan zijn tot je eigen werken klaar zijn en gekeurd door Pidpa om aansluiten aan de straat.

Politie op zijn dak sturen voor bemiddeling gaat alleen kolen op het vuur gooien, maar als de bosjes al verbrand zijn dan maakt dat ook niet meer uit. Als hij er zelf niet woont kan het niet meer kwaad dan al is geschied.

Wat ik wel frappant vind en ook al meermaals is aangehaald door andere tweakers. Je was op de hoogte dat er wat ging gebeuren, dat heeft minimaal 4 maanden aangesleept en je vond het niet meer prioriteit om hier sneller mee aan de slag te gaan. Is het dan redelijk om van je buurman te verwachten dat hij met zijn verbouwingen stopt / uitstelt op zijn eigen grond en wacht tot jij een keer hier prioriteit aan wil geven?

Het leven bestaat uit geven en nemen en als je dit voor het vredegerecht gaat trekken, wat een civiele zaak is, wordt er gekeken naar een oplossing en niet naar een schadevergoeding waar je misschien recht op hebt. Ook zal hij niet jouw put moeten betalen, die je verplicht bent te steken voor je aangesloten wordt op het rioleringsnetwerk.

Wat je buurman doet en heeft gedaan verdient verre van een schoonheidsprijs, maar je moet even verder kijken. Wat levert je een zaak op, wat verlies je, en is dat het waard. Je buurman is straks weg i.v.m. huurders. Je krijgt stress van de zaak, je gaat betalen voor een advocaat inclusief het vredesgerecht. De brug is volledig verbrand als je hem ooit nodig gaat hebben want hij blijft hoofd eigenaar van het perceel.

  • indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
d5stick schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:29:
... Ook zal hij niet jouw put moeten betalen, die je verplicht bent te steken voor je aangesloten wordt op het rioleringsnetwerk.
Dat is lang niet meer overal het geval. Mijn huis van 1972 (ook België) heeft een septische put, maar met de nieuwe voorschriften mag ik die verwijderen. Hangt denk ik van gemeente tot gemeente af, maar bij mij is het schriftelijk bevestigd door de gemeente. Ik heb dat uiteindelijk (nog) niet gedaan omdat ik de tuinaanleg heel veel goedkoper heb gehouden dan oorspronkelijk gepland (scheiding en het was vooral de ex die de kasseien op de oprit en naast het huis weg wou, voor mij zijn ze echt ok, maar daarmee is de put eronder ook niet weggehaald).

Dus informeer zeker goed wat je wel en niet moet doen. Het heeft weinig zin die kost te doen als het niet echt nodig is.

  • TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:09:
[...]

Die put is nog leeg gehaald voor de verkoop. Ik woon er zelf ook nog maar amper een half jaar dus vol gaat die niet zitten en zelfs dan nog had ik de helft betaald om die leeg te trekken moest hij dat gevraagd hebben. Die omheining had ik ook voor mee betaald indien dat in overleg was gebeurd wat ik ook al eerder tegen de buurman gezegd heb.
Toch gek dat de buurman ervoor kiest om de hele mep zelf te betalen, terwijl in overleg de helft door jou betaald zou worden.
Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:09:
Ik ben echt geen moeilijke mens maar ik voer dure werken uit nu die ik niet verplicht ben en als dank word ik technisch dakloos gemaakt.
Allereerst ben je wel verplicht deze werkzaamheden uit te voeren, immers heb je dit met de buurman afgesproken. Juridisch ook gewoon bindend. Nu terugkrabbelen en je verstoppen achter erfdienstbaarheid, tja, dan is 'moeilijk mens' nog te positief.

Ten tweede lijkt het erop dat de buurman noodzakelijke zaken oppakt en doorpakt. Dan komt bij mij wel de vraag op in welke staat die septische put zich bevond. Een erfdienstbaarheid gaat over toegang of gebruik van het andere erf. Als je rioolbuis over zijn erf liep naar de gemeente aansluiting, dan had hij die niet zomaar mogen afsluiten. In dit geval is er sprake van een gemeenschappelijke faciliteit en hoort onderhoud gezamenlijk geregeld te worden. Als de technische levensduur van de put is gepasseerd, dan weet ik niet of je juridisch kunt claimen dat er een gemeenschappelijke vervanging komt.

Als laatste lijk je overvallen door de snelheid en voortvarendheid van de buurman. Maar jullie zijn al maanden in gesprek. De buurman wil er zelf niet gaan wonen dus gaat hij verhuren of verkopen? Ik neem aan dat hij daar ook niet maanden uitstel bij kan gebruiken en dat dit project ook een keer af moet.
Zo'n put vervangen is lomp werk en geeft een hoop troep. Dat doe je liever niet achteraf nog een keer als je net de tuin hebt aangelegd en alles keurig hebt geschilderd en afgewerkt.

Ik vind het heel opvallend dat de buurman een nieuwe schutting neerzet op zijn kosten, de oude put opruimt op zijn kosten en nu 'ineens' afsluit na 5 maanden. Ik ben benieuwd wat de buurman over @Arago7 zou zeggen...

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
TheGhostInc schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 00:22:
[...]

Toch gek dat de buurman ervoor kiest om de hele mep zelf te betalen, terwijl in overleg de helft door jou betaald zou worden.

[...]

Allereerst ben je wel verplicht deze werkzaamheden uit te voeren, immers heb je dit met de buurman afgesproken. Juridisch ook gewoon bindend. Nu terugkrabbelen en je verstoppen achter erfdienstbaarheid, tja, dan is 'moeilijk mens' nog te positief.

Ten tweede lijkt het erop dat de buurman noodzakelijke zaken oppakt en doorpakt. Dan komt bij mij wel de vraag op in welke staat die septische put zich bevond. Een erfdienstbaarheid gaat over toegang of gebruik van het andere erf. Als je rioolbuis over zijn erf liep naar de gemeente aansluiting, dan had hij die niet zomaar mogen afsluiten. In dit geval is er sprake van een gemeenschappelijke faciliteit en hoort onderhoud gezamenlijk geregeld te worden. Als de technische levensduur van de put is gepasseerd, dan weet ik niet of je juridisch kunt claimen dat er een gemeenschappelijke vervanging komt.

Als laatste lijk je overvallen door de snelheid en voortvarendheid van de buurman. Maar jullie zijn al maanden in gesprek. De buurman wil er zelf niet gaan wonen dus gaat hij verhuren of verkopen? Ik neem aan dat hij daar ook niet maanden uitstel bij kan gebruiken en dat dit project ook een keer af moet.
Zo'n put vervangen is lomp werk en geeft een hoop troep. Dat doe je liever niet achteraf nog een keer als je net de tuin hebt aangelegd en alles keurig hebt geschilderd en afgewerkt.

Ik vind het heel opvallend dat de buurman een nieuwe schutting neerzet op zijn kosten, de oude put opruimt op zijn kosten en nu 'ineens' afsluit na 5 maanden. Ik ben benieuwd wat de buurman over @Arago7 zou zeggen...
Indien de buurman was komen zeggen in oktober dat die put in maart weg moest dan zou het in orde zijn. Komt hij dat eind februari zeggen dan gaat dat gewoon niet. Maar nee hij hield het liever vaag door te zeggen ergens dit jaar en zeker niet direct. Ik heb van oktober tot februari verschillende keren gevraagd naar een concretere datum.

Ik denk overigens dat hij die scheiding heeft gezet omdat ik al eerder had laten vallen dat ik een houten of andere dichte schutting wou met meer privacy en hij heeft nu snel een met metalen palen en draad gezet waar ik van had laten vallen dat ik dat liever niet heb. Die 10 meter grens tussen onze percelen is ook maar een klein deel van zijn totale omheining rondom zijn volledig perceel.

  • Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:40
Arago7 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 00:38:
[...]

Indien de buurman was komen zeggen in oktober dat die put in maart weg moest dan zou het in orde zijn.
Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:06:
[...]

De buurman is eind vorig jaar langs gekomen en heeft gezegd dat hij die put weg wil ergens dit jaar.
Het lijkt me dat de buurman zo zijn eigen topic zou kunnen openen met klachten over jou en dat jullie allebei niet handig gehandeld hebben. Ik zou je verlies nemen.

  • evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*knip*
Dergelijke escalaties laten we aub.

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 28-05-2026 21:43 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|


  • Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:34
Als je dit soort spelletjes gaat spelen vergooi je gewoon je eigen plezier in het leven. Zo simpel is het.

[ Voor 41% gewijzigd door tweakduke op 28-05-2026 21:44 . Reden: quote aangepast ]


  • evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Luapper schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:06:
[...]

Als je dit soort spelletjes gaat spelen vergooi je gewoon je eigen plezier in het leven. Zo simpel is het.
De situatie klinkt anders nu ook niet erg lollig. Die buurman is een bullie. Die krijg je maar op een manier terug in z'n mand. Hij wil geld verdienen met dat huis toch? Beetje vervelend als de ene na de andere huurder vertrekt omdat het niet prettig wonen is daar. Just saying...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|


  • JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 10:58

JCG

PA1JCG

Arago7 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 00:38:
[...]

Indien de buurman was komen zeggen in oktober dat die put in maart weg moest dan zou het in orde zijn. Komt hij dat eind februari zeggen dan gaat dat gewoon niet. Maar nee hij hield het liever vaag door te zeggen ergens dit jaar en zeker niet direct. Ik heb van oktober tot februari verschillende keren gevraagd naar een concretere datum.
Als jij jouw riool in maart klaar had kunnen hebben volgens je eigen woorden, wat is het probleem dat je aansluiting op de septische put 2 maanden daarna afgesloten is? Je bent erg makkelijk met werkzaamheden van je buurman vertragen met het verschuilen achter "Hij geeft me geen concrete datum".

Hoe moet hij concrete datums geven als die er niet zeker van kan zijn dat jij jouw gedeelte dan klaar hebt? Je weet zelf hoelang je aannemers van te voren moet vastleggen. En die aannemer zijn je zeker niet dankbaar als je moet afzeggen, zelfs als het buiten je macht om is omdat je buurman zijn eigen septische put nog niet op orde heeft.

  • Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:00

Patriot

Fulltime #whatpulsert

TheGhostInc schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 00:22:
[...]

Toch gek dat de buurman ervoor kiest om de hele mep zelf te betalen, terwijl in overleg de helft door jou betaald zou worden.
Dat is niet zo heel gek hoor, hij zou niet de eerste zijn die (onterecht) denkt "oh nu is het helemaal van mij en heb ik alle zeggenschap, als ik de buurman mee laat betalen moet ik met hem meedenken."
[...]

Allereerst ben je wel verplicht deze werkzaamheden uit te voeren, immers heb je dit met de buurman afgesproken. Juridisch ook gewoon bindend. Nu terugkrabbelen en je verstoppen achter erfdienstbaarheid, tja, dan is 'moeilijk mens' nog te positief.
Ach hou toch op, het is de buurman die zich niet aan die afspraken houdt en niet TS. TS maakt gewoon terecht het punt dat hij zich aan afspraken heeft gebonden, dat maakt hem een goede buur. Het feit dat hij verwacht dat er met zijn reeds vastgestelde planning rekening gehouden wordt is niet meer dan normaal.
Ik vind het heel opvallend dat de buurman een nieuwe schutting neerzet op zijn kosten, de oude put opruimt op zijn kosten en nu 'ineens' afsluit na 5 maanden. Ik ben benieuwd wat de buurman over @Arago7 zou zeggen...
Het slaat nergens op om maar aan te nemen dat TS liegt omdat dat 'ook waar zou kúnnen zijn.' In de basis zouden we moeten aannemen dat iemand die hier een topic opent niet liegt, en alleen als er concrete aanleiding is is het redelijk om te twijfelen. Nu ben je gewoon lomp aan het doen om het lomp doen.

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
Patriot schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:43:
[...]

Dat is niet zo heel gek hoor, hij zou niet de eerste zijn die (onterecht) denkt "oh nu is het helemaal van mij en heb ik alle zeggenschap, als ik de buurman mee laat betalen moet ik met hem meedenken."
Dat klopt want in een eerder gesprek had ik al eens laten vallen dat ik een ander soort schutting wou dan dat er nu staat. Dat gedeelde stuk is ook maar een heel klein stuk in vergelijking met zijn totale omheining.

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
JCG schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Als jij jouw riool in maart klaar had kunnen hebben volgens je eigen woorden, wat is het probleem dat je aansluiting op de septische put 2 maanden daarna afgesloten is? Je bent erg makkelijk met werkzaamheden van je buurman vertragen met het verschuilen achter "Hij geeft me geen concrete datum".

Hoe moet hij concrete datums geven als die er niet zeker van kan zijn dat jij jouw gedeelte dan klaar hebt? Je weet zelf hoelang je aannemers van te voren moet vastleggen. En die aannemer zijn je zeker niet dankbaar als je moet afzeggen, zelfs als het buiten je macht om is omdat je buurman zijn eigen septische put nog niet op orde heeft.
In oktober had ik mogelijk nog iets kunnen verschuiven maar de buurman maakte meermaals de opmerking dat het niet dringend was en ergens in het jaar moest wanneer ik naar een concretere termijn vroeg. Dan ga ik er van uit dat ik mijn geplande werken in februari niet moet annuleren. In februari verandert de buurman van gedacht en zegt hij plots dat het dringend is en hij wil dat het in maart af is.

  • Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:00

Patriot

Fulltime #whatpulsert

JCG schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Als jij jouw riool in maart klaar had kunnen hebben volgens je eigen woorden, wat is het probleem dat je aansluiting op de septische put 2 maanden daarna afgesloten is? Je bent erg makkelijk met werkzaamheden van je buurman vertragen met het verschuilen achter "Hij geeft me geen concrete datum".

Hoe moet hij concrete datums geven als die er niet zeker van kan zijn dat jij jouw gedeelte dan klaar hebt? Je weet zelf hoelang je aannemers van te voren moet vastleggen. En die aannemer zijn je zeker niet dankbaar als je moet afzeggen, zelfs als het buiten je macht om is omdat je buurman zijn eigen septische put nog niet op orde heeft.
Je moet als buren bij zoiets samenwerken, dat tracht TS door meerdere keren het gesprek aan te gaan over wanneer die werkzaamheden plaats moeten vinden. De toenadering die de buurman ook had moeten zoeken voordat hij de tank weghaalde heeft TS wél gezocht, maar hij kreeg nul op rekest. Vervolgens zette de buurman hem voor een voldongen feit. Dan omdraaien en doen alsof TS beter had moeten communiceren is echt de wereld op z'n kop.

  • TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Arago7 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Dat klopt want in een eerder gesprek had ik al eens laten vallen dat ik een ander soort schutting wou dan dat er nu staat. Dat gedeelde stuk is ook maar een heel klein stuk in vergelijking met zijn totale omheining.
De schutting die er nu staat is dat grofweg hetzelfde als er stond?

Voor de buurman is dit natuurlijk niet handig, het grootste gedeelte moet hij zelf al doen, het 'heel klein stuk' moet hij dan anders gaan doen? Of zijn hele tuin anders doen? Is dat ook een duurdere variant? En wanneer stond dat bij jou in de planning om te gaan doen? Deze maand? Volgend jaar? Ooit?

Langzaam komt er meer context :)

  • Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:00

Patriot

Fulltime #whatpulsert

TheGhostInc schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:04:
[...]

De schutting die er nu staat is dat grofweg hetzelfde als er stond?

Voor de buurman is dit natuurlijk niet handig, het grootste gedeelte moet hij zelf al doen, het 'heel klein stuk' moet hij dan anders gaan doen? Of zijn hele tuin anders doen? Is dat ook een duurdere variant? En wanneer stond dat bij jou in de planning om te gaan doen? Deze maand? Volgend jaar? Ooit?
Allemaal vragen die de buurman had moeten stellen, maar dat heeft 'ie niet gedaan. Typisch gevalletje 'ikke ikke ikke en de rest kan stikke.'
Langzaam komt er meer context :)
Inderdaad, het is steeds duidelijker hoe fout die buurman bezig is geweest. De redenen om te zeggen dat deze asociale buurman flink moet worden aangepakt stapelen zich meer en meer op.

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
TheGhostInc schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:04:
[...]

De schutting die er nu staat is dat grofweg hetzelfde als er stond?

Voor de buurman is dit natuurlijk niet handig, het grootste gedeelte moet hij zelf al doen, het 'heel klein stuk' moet hij dan anders gaan doen? Of zijn hele tuin anders doen? Is dat ook een duurdere variant? En wanneer stond dat bij jou in de planning om te gaan doen? Deze maand? Volgend jaar? Ooit?

Langzaam komt er meer context :)
De oude schutting was ook maar enkele houten palen met draad. De buurman had die zonder iets te zeggen weg gehaald toen ze bij hem de tuin kwamen gelijk trekken. We hebben daar achteraf even over gesproken en ik had gezegd dat ik daar gerust samen een nieuwe wilde zetten en dat hij mocht aangeven wanneer hij daar klaar was met zijn werken. Ik had toen wel laten vallen dat ik een schutting met voldoende privacy wou zoals met houten platen.

  • TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Patriot schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:43:
Het feit dat hij verwacht dat er met zijn reeds vastgestelde planning rekening gehouden wordt is niet meer dan normaal.
Tenzij ik het verkeerd begrijp was er nog helemaal geen planning en ging @Arago7 het 'een keer' doen.
De planning kwam er pas toen de buurman het riool afsloot.

Dus misschien moet @Arago7 even een tijdlijntje maken. En zet er dan meteen in wat de buurman qua planning heeft gezegd. Wanneer verwacht hij dat er mensen gaan wonen? Want dat geeft nog wat meer context over planning e.d.

  • naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
TheGhostInc schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:04:
[...]

De schutting die er nu staat is dat grofweg hetzelfde als er stond?

Voor de buurman is dit natuurlijk niet handig, het grootste gedeelte moet hij zelf al doen, het 'heel klein stuk' moet hij dan anders gaan doen? Of zijn hele tuin anders doen? Is dat ook een duurdere variant? En wanneer stond dat bij jou in de planning om te gaan doen? Deze maand? Volgend jaar? Ooit?

Langzaam komt er meer context :)
Een gedeelde schutting mag de buurman niet alleen over beslissen, niet wettig en niet moreel. Buurman is een lul, die overal schijt aan heeft; en TS is te braaf.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.


  • Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:00

Patriot

Fulltime #whatpulsert

TheGhostInc schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Tenzij ik het verkeerd begrijp was er nog helemaal geen planning en ging @Arago7 het 'een keer' doen.
De planning kwam er pas toen de buurman het riool afsloot.
Het afsluiten van de tank was nog niet ingepland omdat er andere zaken waren ingepland, dat geeft TS ook aan:
In oktober had ik mogelijk nog iets kunnen verschuiven

  • Arago7
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:03
TheGhostInc schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Tenzij ik het verkeerd begrijp was er nog helemaal geen planning en ging @Arago7 het 'een keer' doen.
De planning kwam er pas toen de buurman het riool afsloot.

Dus misschien moet @Arago7 even een tijdlijntje maken. En zet er dan meteen in wat de buurman qua planning heeft gezegd. Wanneer verwacht hij dat er mensen gaan wonen? Want dat geeft nog wat meer context over planning e.d.
Nee die werken stonden al ingepland bij de aannemer inclusief voorschot en de buurman was daarvan op de hoogte dat die deze week gingen starten.

Hij is sinds vorig jaar bezig en verwacht een paar jaar bezig te zijn omdat hij veel alleen werkt.

  • LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:04

LankHoar

Langharig tuig

naftebakje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Een gedeelde schutting mag de buurman niet alleen over beslissen, niet wettig en niet moreel. Buurman is een lul, die overal schijt aan heeft; en TS is te braaf.
Precies waarom ik een andere aanpak suggereer ;) Geen fysieke escalatie, maar wel even verbaal laten escaleren. Sommige mensen luisteren daar dan wel naar, nu laat TS gewoon met zich sollen.

Vraag me af of een juridisch traject de nodige lucht gaat geven, of dat dit niet ook te lang duurt. Riolering afsluiten is niet mals.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!


  • olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:39
Hierboven al een keer gesuggereerd, maar kan het zijn dat de buurman probeert om je weg te jagen? Al dit soort acties (keukendak, schutting, en nu septische tank) en opmerkingen als "dan moet je maar met een emmer naar de WC" lijkt bijna wel alsof hij de boel op de spits probeert te drijven.

Dit soort types moet je wel mee uitkijken, zou zomaar kunnen dat als jij een keer uit je slof schiet of iets doet/zegt dat door emotie ingegeven wordt, hij ineens met het wetboek, een advocaat, en een gemeente-ambtenaar op de proppen komt en je het haasje bent.

Voor nu: alles documenteren, fotos maken van voor en na, ook van de eerdere schade die de buurman heeft gecreeerd, en dan zelf zo zakelijk mogelijk erin blijven zitten, en je rechtsbijstand of een jurist/advocaat erop zetten om de schade te verhalen. Wat hij kan, kan jij ook. Maar dan op de "nette" legale weg. Idealiter naai je hem zo terug dat ie de verhuur van z'n huis wel op z'n buik kan schrijven omdat niemand meer zaken met zo'n l*l wil doen.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:53
@Arago7 Eigenlijk wel benieuwd wat de status nu is.

Persoonlijk was ik gaan poepen schijten op zijn erf. Alhoewel, waarschijnlijker had ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld en daarmee geprobeerd allerlei kosten op hem te verhalen. Ook verblijfskosten elders.
Succes!

  • Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:59
Qwerty-273 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:10:
Hoe is de algemene relatie tussen jullie?
Arago7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:04:
[...]

...

Ik heb het nagevraagd bij de notaris hopelijk geven die morgen antwoord. De buurman aanspreken gaat weinig zin hebben want die zei dat ik maar in een emmer naar de WC moet en hij is op de hoogte dat de werken nog niet klaar zijn.

...

  • LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:04

LankHoar

Langharig tuig

@Arago7 heb je alweer een normale stoelgang of zit je nog steeds op een emmer? :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
Gaan we nu deze beerput weer opentrekken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.