Casten zonder mobiele device

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kemalism
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:20
Hi allen,

Voor onze clubhuis zijn we op zoek naar een oplossing. We hebben een TV hangen waar we belangrijke informatie in uitwisselen aan leden.
Hierin zit een USB stick die we elke keer eruit moeten halen om de PPT aan te passen en weer erin te duwen. De TV hangt best hoog en dit moet elke keer met een trap. Wekelijks moet dit meerdere keren gebeuren om alle nieuws en updates te voorzien

We zijn op zoek naar een remote oplossing, iets waarvoor we niet elke keer met een USB stick de trap op hoeven. Ook iets wat niet perse gekoppeld moet zijn aan een mobiele device omdat meerdere mensen hiermee werken.

We zoeken dus iets waarmee we de TV van afstand kunnen bedienen, een PPT kunnen aanpassen en erop kunnen laden. Zou een Chromecast dit bijvoorbeeld kunnen? Of zijn er andere oplossingen die ons hiermee kunnen helpen? Wat zijn jullie ervaringen?

De TV is niet de allernieuwste helaas, en een investering zit er even niet in. Wel heeft het HDMI en USB poorten.
Ik hoor graag wat jullie tips zijn!

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:01
Eerste wat me te binnen schiet:
een USB verlengkabel, dan hoef je in elk geval de trap niet meer op.

Andere mogelijkheid:
een NUC die met HDMI op de tv is aangesloten.

Of:
een HDMI kabel tussen de PC(?) die nu gebruikt wordt om de PPT aan te passen zodat de tv het tweede scherm wordt van die PC.

Spel en typfouten voorbehouden

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:47

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

https://pisignage.com/

1 licentie is gratis, remote uploaden van assets, in te plannen en zelfs playlist te maken.(Tegenwoordig al twee schermen gratis)

Raspberry Pi 4 met 2GB is prima om videos mee af te spelen of afbeeldingen. (Pi 4 2Gb zijn al voor paar tientjes te vinden)

Als die steeds uit gezet wordt (stroom er af en er op) beter de os laten draaien via een usb naar sata met kleine ssd, SD kaarten vinden uit en aan vaak niet fijn (tenzij je echt remote apparaat uitzet of knop maakt op de Gpio met command shutdown)

https://www.amazon.nl/Sh-adapter-schijf-USB-adapter-compatibel/dp/B0GS3B7PCX (kost 5,49)
categorie: Interne ssd's (120GB meer dan genoeg kosten 10,-)
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Raspberry+PI+4
Max 40,- voor een Pi4 2GB
HDMI kabel heeft vast wel iemand liggen.
USB C voeding van minimaal 3A (als die niet bij een RPI4 zit)

En PPT exporteren als afbeeldingen/PDF en af laten spelen.
https://blog.pisignage.com/displaying-powerpoint-in-digital-signage/

Als je video wilt afspelen kan die gewoon via dashboard op loop worden gezet dus niet nodig om een video van 4 uur in te laden.

[ Voor 100% gewijzigd door 42dpi op 26-05-2026 23:00 ]

Si vis pacem, para bellum

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33
FredvZ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:22:
Eerste wat me te binnen schiet:
een USB verlengkabel, dan hoef je in elk geval de trap niet meer op.
Dit als eerste inderdaad. :)
Ik doe dat hier eigenlijk altijd bij TV/Mediaspelers etc waar ik lastig bij kan en om de poorten fysiek te sparen als ik veel moet in/uit pluggen.

Als de TV netwerk mogelijkheden heeft:

Windows DLNA server
Media streamen naar TV
The_Doman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:47:
Een Windows DLNA server gebruiken is het makkelijkst inderdaad.
Werkt prima hier met een oude Samsung TV (2014).
Screen casten naar TV?
Casten naar LG TV's werkt niet.
The_Doman schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:18:
Zoals hier aangegeven zit het standaard in Windows 10/11.
Elke modernere TV ondersteunt dat wel, het kan onder verschillende benamingen vermeld staan zoals Miracast/Allshare Cast/Screen Mirroring,
Alleen moet er een Miracast compatible (Wifi) adapter aanwezig zijn om de cast verbinding te maken.
Casten zelf werkt ook via een LAN verbinding.
Een beetje recente Wifi adapter is wel Miracast compatible.
Anders krijg je wel een melding dat je systeem niet Miracast compatibel is

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:18

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat al meerderen aangeven. Een usb-verlengkabel. Gedoe met dlna servers etc kost je alleen maar tijd en gekloot. Als de mededeling op de usb-stick afdoende zijn en je het net zo simpel als nu wilt houden. Verlengkabel. :)

[ Voor 9% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-05-2026 23:36 ]

• Kemalism
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:20
Bedankt voor al deze waardevolle informatie. Een verlengkabel van een USB is denk ik voor ons nu de snelste oplossing.
Dus een chromecast dongel gaat me niet helpen begrijp ik ?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:20
Kemalism schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 01:20:
Dus een chromecast dongel gaat me niet helpen begrijp ik ?
Het nadeel van het cast-verhaal is dat je er altijd iets naartoe cast van een ander apparaat. Er zal dan dus altijd ergens anders een laptop, tablet of telefoon moeten zijn die de cast doet.

De Chromecast met Google TV zou wel een optie zijn. Je hebt dan in feite een zelfstandig Android-apparaat met een afstandsbediening. Er zijn voor Google TV wel PPT-viewers. Als je flexibel bent met het formaat van je media, kun je ook gewoon de videoplayer of een alternatief zoals VLC gebruiken.
Blijft nog over: hoe krijg je bestanden naar zo'n ding? Daar zijn ook verschillende oplossingen voor. Iets als LocalSend of Send Files to TV is misschien al voldoende. Maar ook iets als Google Drive kan werken om bestanden te delen. Of misschien heb je op de lokatie de mogelijkheid om een bestandsserver te draaien, http of windows share of iets dergelijks. Maar dan denk ik wellicht al te complex voor de situatie.
Bestanden op Google Drive zetten en met de afstandsbediening een bestand kiezen zal iets zijn wat je de meeste mensen wel uit kunt leggen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat is de afstand tussen die tv en een computer? Hdmi kabels kunnen best lang zijn namelijk.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1