Hoe zet ik dit beslag onder de deur vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:47
Mijn vraag
Mijn kunststof deur naar de tuin gaat helaas niet goed dicht. Ik heb ontdekt dat het beslag aan de onderzijde loszit

Ik moet hier een schroef inzetten.

Moet ik dit dan voorboren of kan ik direct schroeven.

Welke maat is hier gebruikelijk voor.

Ik dacht zelf aan 3.5 x 20 mm

ik kan niet de hele deur zo maar uit de scharnieren halen en heb dus relatief weinig ruimte om de schroeven ongeveer 25 a 30 cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bl9hIDovE4E-YG0djDTpQ3EuUl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXrlnsy0svIGYSmVRtjmu0Zq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwjRCom2BlPGnzwAmGpoUOXEUgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBdwL5PfO8jH7LHRVGRNrwjG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:11
Als er geen schroefgat zit zou er ook geen in hoeven lijkt me... waarschijnlijk moet je deur opnieuw afgesteld worden.. ik zou even met skk kozijnwacht bellen

• zimmert
ik heb meerdere deuren/ramen met hetzelfde beslag. Daar zit in alle gevallen wel een schroef. Ik vrees dus dat ze m vergeten zijn ion het verleden te plaatsten

Het beslag staat af (op de linkerzijde van de foto richting t scharnier) en daarom sluit de deur niet goed.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 11:37
Als je het zeker wil weten haal je een schroef uit een nu nog volledige sluiting, daarmee naar de bouwmarkt of online gaan zoeken naar de juiste maat. (of op zoek naar de leverancier en kijken of die ze hebben.

• zimmert
Zo'n schroef eruit kan dat gemakkelijk met kunststof om m ook weer terug te plaatsten dat ie z'n grip houdt?

Anders zit ik straks met twee belsagen die niet goed aansluiten...

En voorboren is dat wel niet gebruikelijk want een boormachine past er iet onder met deur in de scharnieren

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:06
Als ik het zo zie mis je op 2 plekken een schroef? Beetje afhankelijk van merk/model, maar meestal zit er een aluminium profiel in een kunststof deur (stevigheid). Je zou(!) dus ergens anders er een uit kunnen draaien en weer terug plaatsen.

Waarom kan de deur er niet uit...?

[ Voor 6% gewijzigd door hansie_k op 26-05-2026 17:51 ]

Live from Denmark

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06 06:33

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

25-30 cm zou genoeg zijn voor een haakse schroevendraaier. Waar je overigens ook mee zou kunnen voorboren. Tegenwoordig alleen nog maar op accu, zie ik, maar iets als een Makita DA3011 met een snoer is waar ik ervaring mee heb.

[ Voor 36% gewijzigd door thunder7 op 26-05-2026 19:04 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• zimmert
Ik kan er zeker een schroef uithalen. Je. Echter geen ervaring met kunststof En een uitgehaalde schroef terugplaatsen op de zelfdE plek.

Houdt deze dan zijn grip?

En zou je met een kleine maat schroevendraaier idd kunnen voorboren? Of is daar een andere tip voor?

ik heb geen ervaring met buitendeuren uit de scharnieren halen.

[ Voor 34% gewijzigd door zimmert op 26-05-2026 21:39 ]

• pman63
Als je de schroef wil zekeren dan kan dat met blauwe loctite (schroefdraadborging) die kun je als je dat wilt later nog losdraaien.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
zimmert schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:38:
Ik kan er zeker een schroef uithalen. Je. Echter geen ervaring met kunststof En een uitgehaalde schroef terugplaatsen op de zelfdE plek.

Houdt deze dan zijn grip?

En zou je met een kleine maat schroevendraaier idd kunnen voorboren? Of is daar een andere tip voor?

ik heb geen ervaring met buitendeuren uit de scharnieren halen.
het lijkt me bijzonder als die schroef alleen maar in kunststof zou zitten en niet in een metalen profiel binnen het kunststof deel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-06 17:36
Ik zou een zelftappende/borende schroef gebruiken die schroef je er in een keer in zonder voorboren. Neem dan wel een rvs schroef. Als er geen rvs zelfborende schroeven zijn neem dan een gewone stalen zelfborende schroef, draai die er dan weer uit en vervang 'm voor een gewone rvs schroef.

Een zelfborende schroef gaat zelfs door dun metaal.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQROQvGEmL1d2BKCKHCYra9omuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giN7NCB1YP7TuwcME298ohMz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door vogelmans op 27-05-2026 08:35 ]

• zimmert
Dat is dan wel een goed idee. Ik heb dan een platte kop nodig om te verzinken in t beslag zodat de schroef niet over t beslag uitsteekt

• pman63
Ik zou gaan voor iets wat meer lijkt op het origineel (dus geen zelftappers), die schroeven met verzonken kop zitten denk ik ook alleen in het metaal en niet in het kunststof. Loop anders eens langs bij een deurenverkoper, die kan je dat denk ik best uitleggen.

• zimmert
Deze deur zat in de woning toen het huis werd aangekocht. Er lijkt geen voorgeboord gat te zitten in t onderzijde. De rest van het beslag zit gewoon vast met platte schroef(koppen). Zowel in alle ramen als andere deuren in de woning.

Het waren bouwvakkers van het beunhaas type ben ik later achter gekomen die de renovatie hebben gedaan voordat wij het huis aankochten. Dus een originele schroef ik weet niet of je die term kunt gebruiken

Ik wil vooral niet het dubbelgals in de deur beschadigen of het frame eromheen.

Doel is echt alleen beslag vast zetten zodat de deur weer soepel dicht gaat.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:45
Mijn eerste observatie als kozijnen leek zijnde: die zwarte veeg onderop het kozijn, komt dat niet gewoon van het schrapen over het kozijn/dorpel/whatever? Wat @fockarty zegt, deur stellen? De "grap" is wel dat het in het midden lijkt te zitten, doorgaans zie je dit dan sneller aan de buitenkant van de deur zeg maar omdat die het meeste gaat hangen.

Ik neem aan dat die deur eerder wel normaal heeft gesloten, dat spul gaat op gegeven moment gewoon keer wat hangen en dan moet je het weer even stellen. Als het beslag aan de onderzijde echt los zit dan gewoon zo'n zelftapper gebruiken zoals @vogelmans suggereerd, de deur er even uithalen, dingen er netjes in boren/schroeven, en zeker wel vast draaien, maar gezien kunstof niet veelste hard door draaien. Dan moet het ook goed komen :)

Specs!

• zimmert
Dit loszittende beslag zit aan de buitenzijde van de deur (weg van de scharnieren)

Ik zie t niet zitten om de deur uit de scharnieren te halen. Kan ik die zelftapper er niet van onder (liggend) erin schroeven. Kies ik 2cm lang en 3,5 mm platte kop

• GoldenBatt
zimmert schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:12:
Dit loszittende beslag zit aan de buitenzijde van de deur (weg van de scharnieren)
Dat is juist de reden om wellicht eerst te kijken naar stellen want dikke kans dat hij gewoon wat hangt. Zit de deur recht in het kozijn als de deur gesloten is of hangt hij schuin met de deurklink kant naar onder zeg maar? Vaak zie je een heel iets verloop van een mm of iets ruimer, dan is het gewoon stellen...
zimmert schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:12:
Ik zie t niet zitten om de deur uit de scharnieren te halen. Kan ik die zelftapper er niet van onder (liggend) erin schroeven. Kies ik 2cm lang en 3,5 mm platte kop
Geen idee hoe jouw huis/tuin in elkaar steekt. Maar hoeveel ruimte van af kozijn tot aan de vloer heb je? Of wip je der liever een tegel uit ipv de deur uit kozijn te halen? Je moet naast de schroef ook nog je gereedschap der onder kunnen drukken, en dan nog je gereedschap kunnen hanteren en wat kracht te kunnen zetten. De meeste deuren die ik ken heb je daar eigenlijk niet genoeg ruimte voor.

Specs!

• zimmert
Ik kan er wel met een schroevendraaier onder komen.

De deur sluit wel goed heb ik t idee alleen te beslag hangt richting de grond. Zie ook de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNmULELE8dKwsmN1pCyjVn41_H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09Y2ZRwRZAsbV7FAfVAomwLd.jpg?f=fotoalbum_large

• GoldenBatt
Dan lekker een zelftapper indraaien, kan ansich geen kwaad. Zolang je maar zorgt dat de kop van die schroef in dat beslag valt, en niet uitsteekt. In dit geval dus schroeven met een verzonkenkop gebruiken (en idealiter met torx, maar dat is mijn voorkeur)

Specs!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Normaal gesproken worden kunststof deuren geleverd kant en klaar met beslag en driepunt sluiting af fabriek.
Dus zelf schroeven erin draaien lijkt niet de oplossing, zeker niet als er geen boorgat zit.
Als het goed is zit er namelijk een metalen frame in het kunststof.

Tegenwoordig zijn de kunststof deuren ook voorzien van lucht kamers en water kamers, dus als je op een verkeerde plek boort/schroeft maak je de deur lek waardoor de isolatie waarde afneemt of de vocht huishouding.

Als je niet weet wat je doet zou ik hem gewoon lijmen, dat is het veiligst en ook het eenvoudigste, even wat lijm ertussen, klemmen met een taps blokje hout en laten drogen.
Wel even oppassen dat je het bewegende deel niet vastlijmt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• zimmert
Ik heb dezelfde soort deuren/ramen ook elders in mijn woning en daar zit overal op die plek in het belsalg onder de ramen en deuren wel een platte kop schroef.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-06 17:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44hY9f8ZjyTrvVOQF_I1BzNY6oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFuZXkSIAWQ736QN52RJwTTE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ooit zo'n haaks schroef/boor apparaatje gekocht bij de Action of Lidl. Je kan 'm op een accumachine zetten om haaks te boren en schroeven, het ding is al vaak van pas gekomen op moeilijk toegangbare plaatsen. Koste maar een paar euro.

• left13
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 10-06 19:28
Beste, hier hoort een zogenaamde " beslag schroef" in. En die heb je in dit geval voor kunststof nodig. Trouwens zou ik hier niet zelf aan beginnen aangezien de slijtage sporen wijze op dat de deur afgesteld dient te worden. Dergelijke deuren hebben normaal gesproken elk jaar onderhoud nodig ( meeste kan je makkelijk zelf na wat uitleg ) en eens in de zoveel tijd afhankelijk het gebruik nastelwerk nodig.

*spam*
Uiteindelijk is het vakkundig laten oplossen meestal op de lange termijn voordeliger dan zelf aan de slag gaan.

Mvg .

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 29-05-2026 11:24 ]

• zimmert
Dank je. De ijzerwinkel noemde ook een kozijnenwacht als optie. Niet alleen voor dit probleem maar ook voor afstellen en onderhoud idd.
Pagina: 1