Hi mede-tweakers,
Ik heb al enige tijd last van een uitvallende omvormer door over voltage. Ik ben erover in gesprek met de installateur maar ik kom er niet uit.
Ik woon in regio Utrecht, het net zit redelijk vol
en de installateur komt direct met een accu als oplossing ivm het probleem zelf op te pakken (in mijn ogen).
Ik wil graag jullie validatie op twee specifieke punten. Ik heb Modbus + P1 data per minuut in Grafana (ik was geïnspireerd door de HomeWizard kleuren zet, meer niet) en HomeAssistant en zie een vrij duidelijke causale relatie. Maar ik wil niet de mist in gaan met conclusies.
Omvormer: Huawei SUN2000-8KTL-M1 (3-fase, ~8,8 kWp)
Firmware: net geüpdatet naar V100R001C00SPC172
Installatie: eind 2023, 5x2,5mm² voedingskabel zolder → meterkast (~17-20m)
EV-laden: 3-fase laadpaal, variabel 4-7 kW (met Zappi eco+ laden)
Ik ben niet helemaal thuis in de opdrijving getallen, dus ik heb claude mij een beetje laten helpen in onderstaande observering.
Zodra de auto stopt met laden (11:50) (accu zit op 80% vol): binnen minuten kruipen de omvormer-voltages naar 253-253,5V → trip → ~14 min uit → opnieuw proberen → opnieuw trip. Patroon herhaalt zich tot de auto weer gaat laden om 14:00 (ik heb de zappi even op max gezet (11kw) en daarna in de auto configure de accu op max 100% laden), en weer als hij om 15:30 definitief stopt (vond het wel genoeg).
De annotaties zijn de momenten waar de voltage de 253 raakt. Een ingezoomde grafiek hieronder geplaatst.
/f/image/GTMnRFrVVifOR9VblsXj1Qis.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uiYuB8BhHYwYrkdX883QENdL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g726aokzNCOnJGU4bPYNc3iK.png?f=fotoalbum_large)
Gap omvormer ↔ P1 op piekmoment (na controle van fase-mapping - bleek een rotatie te zijn: omvormer A ↔ P1 L2, B ↔ L3, C ↔ L1) (mogelijk nog te checken met een korte fase test):
Hogere stroom door dezelfde kabel = hogere spanningsval/opdrijving. Bij 5 kW lokaal verbruik gaat 3 kW het net op (~4A per fase), bij geen verbruik gaat 8 kW het net op (~12A per fase). Bij dezelfde kabelweerstand zou dat globaal ~3× meer opdrijving betekenen. Maar ik laat me graag corrigeren als ik iets fundamenteel mis zie.
2. Hoeveel reductie van opdrijving mag je realistisch verwachten van een upgrade van 5x2,5mm² naar 5x6mm² (of 10mm²)?
Op papier: weerstand schaalt invers met doorsnede, dus 2,5 → 6mm² zou ~60% reductie geven, 2,5 → 10mm² ~75%. Bij ~2,5V huidige opdrijving zou dat 1V worden — comfortabel onder de trip. Maar mijn installateur zegt dat zelfs hun nieuwe 4mm²-standaard inmiddels niet altijd helpt. Komt dat doordat het externe net ook gewoon richting 253V kruipt en de marge te klein wordt, of zijn er andere effecten in de praktijk die de theoretische winst tegenvallen?
3. Helpt het om huishoudelijke single-fase verbruikers gelijkmatiger te verdelen over de fases, of beter: bewust te concentreren op de fase met de hoogste netspanning (L3 in mijn geval)?
Op basis van de cijfers is de kabel-opdrijving zelf uniform (~2,5V op alle drie fases), maar het externe net is wel asymmetrisch: L3 op 251V, L2 op 249V. Theoretisch zou je door zware single-fase verbruikers (oven, vaatwasser, droger) op L3 te concentreren tijdens zonpiek de netto-injectie op die fase verlagen, en daarmee de absolute spanning op de zwaarste fase iets drukken. Vraag: is het effect in de praktijk groot genoeg om de moeite waard te zijn, of valt het in de ruis weg en is dit een afleiding van het echte probleem (kabel + vol net)? Dit is ook een vraag die ik kan voorleggen aan een elektricien, maar ervaringen welkom.
Dank voor het meedenken!
Groet
Ik heb al enige tijd last van een uitvallende omvormer door over voltage. Ik ben erover in gesprek met de installateur maar ik kom er niet uit.
Ik woon in regio Utrecht, het net zit redelijk vol
Ik wil graag jullie validatie op twee specifieke punten. Ik heb Modbus + P1 data per minuut in Grafana (ik was geïnspireerd door de HomeWizard kleuren zet, meer niet) en HomeAssistant en zie een vrij duidelijke causale relatie. Maar ik wil niet de mist in gaan met conclusies.
Omvormer: Huawei SUN2000-8KTL-M1 (3-fase, ~8,8 kWp)
Firmware: net geüpdatet naar V100R001C00SPC172
Installatie: eind 2023, 5x2,5mm² voedingskabel zolder → meterkast (~17-20m)
EV-laden: 3-fase laadpaal, variabel 4-7 kW (met Zappi eco+ laden)
Ik ben niet helemaal thuis in de opdrijving getallen, dus ik heb claude mij een beetje laten helpen in onderstaande observering.
Wat ik zie
Tijdens auto-laden (07:00-11:50): alle fases op de omvormer blijven onder 252V. Geen uitval, mooi rustig.Zodra de auto stopt met laden (11:50) (accu zit op 80% vol): binnen minuten kruipen de omvormer-voltages naar 253-253,5V → trip → ~14 min uit → opnieuw proberen → opnieuw trip. Patroon herhaalt zich tot de auto weer gaat laden om 14:00 (ik heb de zappi even op max gezet (11kw) en daarna in de auto configure de accu op max 100% laden), en weer als hij om 15:30 definitief stopt (vond het wel genoeg).
De annotaties zijn de momenten waar de voltage de 253 raakt. Een ingezoomde grafiek hieronder geplaatst.
/f/image/GTMnRFrVVifOR9VblsXj1Qis.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uiYuB8BhHYwYrkdX883QENdL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g726aokzNCOnJGU4bPYNc3iK.png?f=fotoalbum_large)
Gap omvormer ↔ P1 op piekmoment (na controle van fase-mapping - bleek een rotatie te zijn: omvormer A ↔ P1 L2, B ↔ L3, C ↔ L1) (mogelijk nog te checken met een korte fase test):
- Omvormer A 251,6V ↔ L2 249V → 2,6V opdrijving
- Omvormer B 253,5V ↔ L3 251V → 2,5V opdrijving
- Omvormer C 252,4V ↔ L1 250,2V → 2,2V opdrijving
Mijn interpretatie
Logica: zolang de auto ~5 kW lokaal verbruikt, hoeft de omvormer maar ~3 kW het net op te duwen. Lage stroom over de kabel → lage opdrijving → geen overvoltage. Auto stopt → volledige 8 kW richting net → hoge stroom → hoge opdrijving → trip.Reactie installateur
Op mijn vragen over firmware bijwerken, Voltage Rise Suppression en de fase-asymmetrie kwam terug:- Firmware remote ge-update door de installateur
- VRS moet ter plaatse worden ingesteld: bezoek volgt.
- Asymmetrie: "Geen verklaring voor anders dan meetafwijkingen."
- "Bij eventueel vervangen van voedingskabel is niet gegarandeerd dat deze problematiek opgelost wordt. Daarnaast doen wij dit niet kosteloos."
Mijn drie vragen (AI boosted)
1. Klopt de redenering dat de spanningsopdrijving over de eigen kabel substantieel lager is als een groot deel van het opgewekte vermogen lokaal verbruikt wordt (auto-laden)?Hogere stroom door dezelfde kabel = hogere spanningsval/opdrijving. Bij 5 kW lokaal verbruik gaat 3 kW het net op (~4A per fase), bij geen verbruik gaat 8 kW het net op (~12A per fase). Bij dezelfde kabelweerstand zou dat globaal ~3× meer opdrijving betekenen. Maar ik laat me graag corrigeren als ik iets fundamenteel mis zie.
2. Hoeveel reductie van opdrijving mag je realistisch verwachten van een upgrade van 5x2,5mm² naar 5x6mm² (of 10mm²)?
Op papier: weerstand schaalt invers met doorsnede, dus 2,5 → 6mm² zou ~60% reductie geven, 2,5 → 10mm² ~75%. Bij ~2,5V huidige opdrijving zou dat 1V worden — comfortabel onder de trip. Maar mijn installateur zegt dat zelfs hun nieuwe 4mm²-standaard inmiddels niet altijd helpt. Komt dat doordat het externe net ook gewoon richting 253V kruipt en de marge te klein wordt, of zijn er andere effecten in de praktijk die de theoretische winst tegenvallen?
3. Helpt het om huishoudelijke single-fase verbruikers gelijkmatiger te verdelen over de fases, of beter: bewust te concentreren op de fase met de hoogste netspanning (L3 in mijn geval)?
Op basis van de cijfers is de kabel-opdrijving zelf uniform (~2,5V op alle drie fases), maar het externe net is wel asymmetrisch: L3 op 251V, L2 op 249V. Theoretisch zou je door zware single-fase verbruikers (oven, vaatwasser, droger) op L3 te concentreren tijdens zonpiek de netto-injectie op die fase verlagen, en daarmee de absolute spanning op de zwaarste fase iets drukken. Vraag: is het effect in de praktijk groot genoeg om de moeite waard te zijn, of valt het in de ruis weg en is dit een afleiding van het echte probleem (kabel + vol net)? Dit is ook een vraag die ik kan voorleggen aan een elektricien, maar ervaringen welkom.
Dank voor het meedenken!
Groet
/f/image/0wkXM25BDztjieeDZOlSv8jE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r6T9fWCgCsiMNbuEJnItPURW.png?f=fotoalbum_large)