Vraag

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:33
Hi mede-tweakers,

Ik heb al enige tijd last van een uitvallende omvormer door over voltage. Ik ben erover in gesprek met de installateur maar ik kom er niet uit.

Ik woon in regio Utrecht, het net zit redelijk vol |:( en de installateur komt direct met een accu als oplossing ivm het probleem zelf op te pakken (in mijn ogen).

Ik wil graag jullie validatie op twee specifieke punten. Ik heb Modbus + P1 data per minuut in Grafana (ik was geïnspireerd door de HomeWizard kleuren zet, meer niet) en HomeAssistant en zie een vrij duidelijke causale relatie. Maar ik wil niet de mist in gaan met conclusies.

Omvormer: Huawei SUN2000-8KTL-M1 (3-fase, ~8,8 kWp)
Firmware: net geüpdatet naar V100R001C00SPC172
Installatie: eind 2023, 5x2,5mm² voedingskabel zolder → meterkast (~17-20m)
EV-laden: 3-fase laadpaal, variabel 4-7 kW (met Zappi eco+ laden)

Ik ben niet helemaal thuis in de opdrijving getallen, dus ik heb claude mij een beetje laten helpen in onderstaande observering.
Wat ik zie
Tijdens auto-laden (07:00-11:50): alle fases op de omvormer blijven onder 252V. Geen uitval, mooi rustig.

Zodra de auto stopt met laden (11:50) (accu zit op 80% vol): binnen minuten kruipen de omvormer-voltages naar 253-253,5V → trip → ~14 min uit → opnieuw proberen → opnieuw trip. Patroon herhaalt zich tot de auto weer gaat laden om 14:00 (ik heb de zappi even op max gezet (11kw) en daarna in de auto configure de accu op max 100% laden), en weer als hij om 15:30 definitief stopt (vond het wel genoeg).

De annotaties zijn de momenten waar de voltage de 253 raakt. Een ingezoomde grafiek hieronder geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI6KM4PuENc0-40-oWkzOlymwVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GTMnRFrVVifOR9VblsXj1Qis.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nxLlCC4FPwtZ_JwCwnm_uEGxJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qh2zQ2kuH1KzWErAnGJxjFr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XKw-o4cIWdoY4MR1qvEGVU3VhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uiYuB8BhHYwYrkdX883QENdL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjCJ_v-ujvsNx9kLAZOaKFmCntM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g726aokzNCOnJGU4bPYNc3iK.png?f=fotoalbum_large

Gap omvormer ↔ P1 op piekmoment (na controle van fase-mapping - bleek een rotatie te zijn: omvormer A ↔ P1 L2, B ↔ L3, C ↔ L1) (mogelijk nog te checken met een korte fase test):
  • Omvormer A 251,6V ↔ L2 249V → 2,6V opdrijving
  • Omvormer B 253,5V ↔ L3 251V → 2,5V opdrijving
  • Omvormer C 252,4V ↔ L1 250,2V → 2,2V opdrijving
De opdrijving over de kabel is dus uniform (~2,5V per fase) — wat ook fysisch logisch is bij gelijke kabeldoorsnede en vergelijkbare stroom. De absolute asymmetrie komt van het externe net: L3 zit structureel hoger dan L2/L1.
Mijn interpretatie
Logica: zolang de auto ~5 kW lokaal verbruikt, hoeft de omvormer maar ~3 kW het net op te duwen. Lage stroom over de kabel → lage opdrijving → geen overvoltage. Auto stopt → volledige 8 kW richting net → hoge stroom → hoge opdrijving → trip.
Reactie installateur
Op mijn vragen over firmware bijwerken, Voltage Rise Suppression en de fase-asymmetrie kwam terug:
  1. Firmware remote ge-update door de installateur
  2. VRS moet ter plaatse worden ingesteld: bezoek volgt.
  3. Asymmetrie: "Geen verklaring voor anders dan meetafwijkingen."
  4. "Bij eventueel vervangen van voedingskabel is niet gegarandeerd dat deze problematiek opgelost wordt. Daarnaast doen wij dit niet kosteloos."
Ik wil dat gesprek goed voorbereiden, vandaar deze validatie-check.
Mijn drie vragen (AI boosted)
1. Klopt de redenering dat de spanningsopdrijving over de eigen kabel substantieel lager is als een groot deel van het opgewekte vermogen lokaal verbruikt wordt (auto-laden)?

Hogere stroom door dezelfde kabel = hogere spanningsval/opdrijving. Bij 5 kW lokaal verbruik gaat 3 kW het net op (~4A per fase), bij geen verbruik gaat 8 kW het net op (~12A per fase). Bij dezelfde kabelweerstand zou dat globaal ~3× meer opdrijving betekenen. Maar ik laat me graag corrigeren als ik iets fundamenteel mis zie.

2. Hoeveel reductie van opdrijving mag je realistisch verwachten van een upgrade van 5x2,5mm² naar 5x6mm² (of 10mm²)?

Op papier: weerstand schaalt invers met doorsnede, dus 2,5 → 6mm² zou ~60% reductie geven, 2,5 → 10mm² ~75%. Bij ~2,5V huidige opdrijving zou dat 1V worden — comfortabel onder de trip. Maar mijn installateur zegt dat zelfs hun nieuwe 4mm²-standaard inmiddels niet altijd helpt. Komt dat doordat het externe net ook gewoon richting 253V kruipt en de marge te klein wordt, of zijn er andere effecten in de praktijk die de theoretische winst tegenvallen?

3. Helpt het om huishoudelijke single-fase verbruikers gelijkmatiger te verdelen over de fases, of beter: bewust te concentreren op de fase met de hoogste netspanning (L3 in mijn geval)?

Op basis van de cijfers is de kabel-opdrijving zelf uniform (~2,5V op alle drie fases), maar het externe net is wel asymmetrisch: L3 op 251V, L2 op 249V. Theoretisch zou je door zware single-fase verbruikers (oven, vaatwasser, droger) op L3 te concentreren tijdens zonpiek de netto-injectie op die fase verlagen, en daarmee de absolute spanning op de zwaarste fase iets drukken. Vraag: is het effect in de praktijk groot genoeg om de moeite waard te zijn, of valt het in de ruis weg en is dit een afleiding van het echte probleem (kabel + vol net)? Dit is ook een vraag die ik kan voorleggen aan een elektricien, maar ervaringen welkom.

Dank voor het meedenken!

Groet

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:40
Het zal inderdaad iets beter gaan met 5x10mm² maar nog zul je af en toe uitval hebben hoogstwaarschijnlijk. Jouw omvormer is aan het opboksen tegen de andere omvormers van de buren. Stel iemand stelt zijn omvormer in de buurt in op 260V ben je de pineut. Al je zonnestroom zelf verbruiken zal inderdaad de omvormer in bedrijf houden maar dit is natuurlijk een pleister voor iets wat de netbeheerder dient op te lossen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ruvetuve
Jim423 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:05:
Het zal inderdaad iets beter gaan met 5x10mm² maar nog zul je af en toe uitval hebben hoogstwaarschijnlijk. Jouw omvormer is aan het opboksen tegen de andere omvormers van de buren. Stel iemand stelt zijn omvormer in de buurt in op 260V ben je de pineut. Al je zonnestroom zelf verbruiken zal inderdaad de omvormer in bedrijf houden maar dit is natuurlijk een pleister voor iets wat de netbeheerder dient op te lossen.
Dank voor je reply. Ik dacht echter dat als de p1 meter nette voltage laat zien, en de omvormer uitvalt, dat het een omvormer probleem is en niet een net probleem?

Al klinkt het wel logischer na de test van vandaag als ik de auto aan het laden ben, het probleem komt pas aan het licht als ik al het overschot het net ga oppompen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je omvormer houdt zich gewoon netjes aan de voor NL geldende NetCode en schakelt keurig af bij een overspanning van 10% (en dus bij 253V). Kijk voor de grap eens wat de waarden van je P1 meter (Volt pet Fase) op een tijdstip midden in de nacht zijn, dit zou ergens rond de 230V per Fase moeten liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 25-05-2026 22:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Ruvetuve
Will_M schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:21:
Je omvormer houdt zich gewoon netjes aan de voor NL geldende NetCode en schakelt keurig af bij een overspanning van 10% (en dus bij 253V). Kijk voor de grap eens wat de waarden van je P1 meter (Volt pet Fse) op een tijdstip midden in de nacht zijn, dit zou ergens rond de 230V per Fase moeten liggen.
Check, ik trok die conclusie iets te snel. De omvormer doet gewoon wat hij moet doen volgens de netcode, los van waar die hoge spanning vandaan komt. Mijn punt was meer: als de p1 onder 253V blijft maar de omvormer erboven komt, dan speelt de spanningsopbouw in mijn eigen installatie ook mee, naast het net zelf. Samen zorgt dat dan voor de trip. Klopt dat beter?

Een melding bij stedin van een te hoog voltage (251V) kan geen kwaad..

Hierbij de P1 metingen van vandaag en dus ook vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpRFh2Fvba796IptlD9Q15pKF30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wkXM25BDztjieeDZOlSv8jE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Ruvetuve op 25-05-2026 21:34 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:50
In een gebied zonder problemen, waar ik zit: om 14.00 uur 230, 235, 245V.
Behalve melding Stedin, geen tijd insteken, is verloren "energie".
Want jij weet nog niet hoever de spanning zou oplopen als je omvormer niet uitschakelt.
Een test zou je kunnen doen, door hem op Oostenrijk te zetten dacht ik. Dan kan je tot 260V.
Maar als je buren dat ook doen..... vicieuze cirkel......

Een vervolgvraag is dan: Wil je dat alle apparaten in je huis worden blootgesteld aan die 260V waar ze niet voor gemaakt zijn. Kapotte oven/inductieplaat/lampen/opladers/laadpaal is dat het waard?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ervan uitgaande dat jouw auto oplader direct naar je jouw meterkast loopt: Dan is de lagere spanning die je krijgt wanneer die aan het laden is, voor veruit het merendeel door spanningsval bij het stuk van de netbeheerder. Want jouw zonnepanelen maakt het weinig uit of ze stroom terugleveren via een kabel, naar de meterkast, en dan naar het net, of via diezelfde kabel, en dan naar jouw auto.

Wel is het zo natuurlijk dat los van wat jouw auto doet, er spanningsval over die kabel is. En dat schaalt inderdaad redelijk netjes met de oppervlakte van je kabel mee. Een dikkere kabel neerleggen zal ervoor zorgen dat hij langer zijn werk doet.

De vraag is wel of dat financieel uit kan. Gebeurd dit het hele jaar door, of een paar keer per jaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 25-05-2026 21:44 ]

• Ruvetuve
Sissors schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:43:
Ervan uitgaande dat jouw auto oplader direct naar je jouw meterkast loopt: Dan is de lagere spanning die je krijgt wanneer die aan het laden is, voor veruit het merendeel door spanningsval bij het stuk van de netbeheerder. Want jouw zonnepanelen maakt het weinig uit of ze stroom terugleveren via een kabel, naar de meterkast, en dan naar het net, of via diezelfde kabel, en dan naar jouw auto.

Wel is het zo natuurlijk dat los van wat jouw auto doet, er spanningsval over die kabel is. En dat schaalt inderdaad redelijk netjes met de oppervlakte van je kabel mee. Een dikkere kabel neerleggen zal ervoor zorgen dat hij langer zijn werk doet.

De vraag is wel of dat financieel uit kan. Gebeurd dit het hele jaar door, of een paar keer per jaar?
Ik heb even terug gekeken, en dit is een voorbeeld van 9 mei. In maart komt het een stuk minder vaak voor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dj3I8cwiolzwrir34Zs9hlUwuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6T9fWCgCsiMNbuEJnItPURW.png?f=fotoalbum_large

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:16
  1. Nee
  2. Misschien 2V verschil maar ook hier ga je de strijd niet mee winnen helaas.
  3. Ja meer verbruik op fase met hoogste spanning helpt iets maar omdat je blijkbaar 3F omvormer hebt blijft t sappelen als de andere fases ook zo hoog zijn.
Het probleem.waar je tegenaan loopt zit niet in je woning maar in de straat. Teveel opwek en te weinig afname--> hoge voltages. Je hebt 2 draaiknoppen: stedin melden en vragen of ze er wat aan doen op wijkniveau door dikkere kabela te leggen bijv. En optie 2: zelf flink verbruiken en daarmee spanningsdip veroorzaken zodat er weer minibeetje ruimte ontstaat. De enige echte draaiknop is dus je auto.

• Ruvetuve
Dapdodo schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:41:
In een gebied zonder problemen, waar ik zit: om 14.00 uur 230, 235, 245V.
Behalve melding Stedin, geen tijd insteken, is verloren "energie".
Want jij weet nog niet hoever de spanning zou oplopen als je omvormer niet uitschakelt.
Een test zou je kunnen doen, door hem op Oostenrijk te zetten dacht ik. Dan kan je tot 260V.
Maar als je buren dat ook doen..... vicieuze cirkel......

Een vervolgvraag is dan: Wil je dat alle apparaten in je huis worden blootgesteld aan die 260V waar ze niet voor gemaakt zijn. Kapotte oven/inductieplaat/lampen/opladers/laadpaal is dat het waard?
Nee dat gaan we zeker niet doen haha. Blijf ik mooi vanaf. Het is een probleem gebiedt, melden ga ik doen.

Voordeel van een thuis accu (wat aannemelijk is om aan te schaffen komende jaren) is natuurlijk wel dat de spanningsval verlaagd gaat worden (zoals we zien bij auto-laden) en er minder uitval zal zijn hoop ik

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:40
Ruvetuve schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:32:
[...]

Check, ik trok die conclusie iets te snel. De omvormer doet gewoon wat hij moet doen volgens de netcode, los van waar die hoge spanning vandaan komt. Mijn punt was meer: als de p1 onder 253V blijft maar de omvormer erboven komt, dan speelt de spanningsopbouw in mijn eigen installatie ook mee,
Als je echt op een paar volt gaat kijken heb je natuurlijk ook te maken met de nauwkeurigheid van de meetwaardes. Al lijken ze vrij goed te kloppen. De omvormer zal altijd meer spanning leveren dan de P1 meet want die stroom moet teruggedrukt worden de installatie in. Hier kun je dus niet omheen. De exacte momenten wanneer je afschakelt zijn bijna niet te analyseren en hebben ook te maken met drukte op het middenspanningsnet, heldere hemel, buitentemperatuur etc.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:01
Ruvetuve schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Nee dat gaan we zeker niet doen haha. Blijf ik mooi vanaf. Het is een probleem gebiedt, melden ga ik doen.

Voordeel van een thuis accu (wat aannemelijk is om aan te schaffen komende jaren) is natuurlijk wel dat de spanningsval verlaagd gaat worden (zoals we zien bij auto-laden) en er minder uitval zal zijn hoop ik
Ik begrijp niet zo goed waarom er altijd thuis accu’s geadviseerd worden als oplossing. Volgens mij is dat namelijk maar een zeer beperkte oplossing. Een gemiddeld huishouden schaft maximaal 5kWh aan, en dat zit op een zonnige dag binnen no time vol, waarna er precies hetzelfde probleem ontstaat, namelijk een te hoge netspanning. Bovendien laden de meeste accu’s maar met 800W, en dat zal naar mijn inschatting helemaal verwaarloosbare spanningsverlaging opleveren.

Wel erg vervelend dit probleem, wij hebben geen omvormer die uitvalt, maar ik heb wel een hoop apparatuur die waarschijnlijk extra lijdt onder de hoge spanningen.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:36
jevin20 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom er altijd thuis accu’s geadviseerd worden als oplossing. Volgens mij is dat namelijk maar een zeer beperkte oplossing. Een gemiddeld huishouden schaft maximaal 5kWh aan, en dat zit op een zonnige dag binnen no time vol, waarna er precies hetzelfde probleem ontstaat, namelijk een te hoge netspanning. Bovendien laden de meeste accu’s maar met 800W, en dat zal naar mijn inschatting helemaal verwaarloosbare spanningsverlaging opleveren.

Wel erg vervelend dit probleem, wij hebben geen omvormer die uitvalt, maar ik heb wel een hoop apparatuur die waarschijnlijk extra lijdt onder de hoge spanningen.
"Stekker accu's" zijn inderdaad maar 800W. Maar TS heeft bijvoorbeeld al een 8 kW hybride omvormer waarop direct een accu kan worden aangesloten die dus met max. 8 kW kan (ont)laden zonder verlies van DC-AC-DC conversie. Dat zal zeker helpen om spanningsopdrijving te voorkomen. Dus als je die toch al wilde aanschaffen (bijvoorbeeld om de business case na afschaf saldering te verbeteren) is dat mooi meegenomen. Maar anders zou ik inderdaad in eerste instantie de oplossing bij de netbeheerder en/of de kabel zoeken.

• 101Garfield
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:30
Wat is je probleem? En wat wil je oplossen? Heb je wel eens berekend hoeveel "winst" je gaat behalen als je alles terug zou zenden naar het net? (Waarschijnlijk niets) Hoeveel tijd en daarmee geld je al gespendeerd hebt van je installateur en jezelf? (Heelveel)

Ga wat leuks doen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:35
Roekeloos schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:19:
[...]

"Stekker accu's" zijn inderdaad maar 800W. Maar TS heeft bijvoorbeeld al een 8 kW hybride omvormer waarop direct een accu kan worden aangesloten die dus met max. 8 kW kan (ont)laden zonder verlies van DC-AC-DC conversie. Dat zal zeker helpen om spanningsopdrijving te voorkomen. Dus als je die toch al wilde aanschaffen (bijvoorbeeld om de business case na afschaf saldering te verbeteren) is dat mooi meegenomen. Maar anders zou ik inderdaad in eerste instantie de oplossing bij de netbeheerder en/of de kabel zoeken.
ja maar dan nog, een accu om je nachtverbruik op te vangen is maar klein en heb je om half 11 's morgens al vol. dan heb je de rest van de dag dus niets meer aan die accu als het gaat om dat voltage omlaag krijgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MarcoVelp
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:49
De oorzaak zit vermoedelijk in de straat: veelzonnepanelen die allemaal tegelijkertijd terugleveren. Je zou op het genoemde tijdstip (en zelfde weersomstandigheden) eens kunnen kijken wat de spanning per fase doet als je jou zonnepanelen uitzet, en dan zowel met als zonder lader. Dikke kans dat je dan al dicht bij die 253 zit op een of meer fasen. 250 in de meterkast betekent dat de omvormer aan het einde van een dun kabel bijvoorbeeld 254 moet leveren ( dan slaat ie dus af) en als de kabel wat dikker is maar 252. Het gaat dus om de spanningsval over de kabel. Die kun je online berekenen met bijvoorbeel de calculator van TKF. 10mm2 is echt veel te dik. 4 of hooguit 6 voldoet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Kijk aan wat de VRS doet. De omvormer zou vermogen moeten beperken zodat hij lagere spanning gaat zien.

Verbruiker op L3 gaat helpen. Dat zie je al met de auto lader.

Zwaardere kabel gaat helpen maar dat kost je al rustig €80-100 aan kabel. 6mm2 is niet goedkoop en 10mm2 kost nog meer. Dunner dan 6 niet doen, kost te weinig minder. De terug verdien tijd gaat al niet kort zijn.

Accu gaat ook helpen, maar tenzij je actief gaat handelen is het niet terug te verdienen. Het kost teveel tegen te weinig voordeel bij passief gebruik.

Niets is garantie op succes, dus reactie installateur is correct wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:34
[quote]

5x2,5mm² voedingskabel zolder → meterkast (~17-20m)

[/Quote]

Ik zou starten met je kabels te vervangen, die zijn sowieso veel te dun en daardoor schakelt jouw set als eerste uit.

In die lengte is 6mm2 dacht ik echt wel minimaal. Anders op Sunny design je systeem neerzetten, die geeft ook het extra voltage en advies weer.

Hoe dan ook, je bekabeling is veel te dun, zeg €200 extra installatiekosten voor degelijke bekabeling had echt wel uitgemaakt op het systeem verwacht ik.

Hier ook 6mm2 met 30 panelen op ik verwacht 20 tot 30 meter. Ik hoor uitvallende omvormers om me heen met veel kleinere systemen, zie zelf het voltage regelmatig op 250V staan maar zelf nul problemen met uitvallende omvormers.

[ Voor 69% gewijzigd door Whiskey48 op 26-05-2026 07:31 ]

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:33
Zorg dat iedereen in de wijk zijn auto gaat opladen, team effort. :)

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
No Hands schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 06:34:
[...]

ja maar dan nog, een accu om je nachtverbruik op te vangen is maar klein en heb je om half 11 's morgens al vol. dan heb je de rest van de dag dus niets meer aan die accu als het gaat om dat voltage omlaag krijgen.
Op zulke dagen is je stroom ook geen bal waard en is je winst vooral dat je je eigen verbruik volledig afdekt.
De vraag is dus of het dan nog wel een probleem is dat de omvormer uit gaat.

[removed]

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Later starten met opladen auto, zodat deze rond de piek laadt ipv daarvoor.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Pagina: 1