Een bouwproject in huis (oude gekoesterde fietsframes als kunststukken aan de muur bevestigen) en de .Geek Redactieblog: hebben 3d-printers ons verwend? door @Dennis de Vries triggerde mij om serieus een allround printer te overwegen. Ik wil dus simpele huis-tuin-en-keuken oplossingen (PLA) printen en constructies als ophangbeugels (PLEG).
Ik heb geringe ervaring met SketchUp (10 jaar terug), maar ben nu met de Personal Use-licentie van Fusion opnieuw lol aan het beleven met 3D-ontwerpen. De fablabs van weleer zijn wat schaarser, die bij ons in Eindhoven betaal je ook per uur gebruik, en eerlijk gezegd wil ik ook gewoon kort-cyclisch kunnen proberen, bijschaven en opnieuw printen.
De Redactieblog als startpunt nemend, overweeg ik de Prusa Core One+ Ja een forse investering, maar als ik de topics (met name Prusa Core One) hier lees, zorgen zij met upgrades dat je printer heel lang mee gaat. De aangekondigde INDX 4-Tool Conversion Kit voor printen met meer nozzles in meer kleuren klinkt ook interessant, als ik later ervarener ben. Mijn vragen:
Ik maakte zelf deze vergelijking:
Samenvatting gemaakt met AI. 
Ik heb geringe ervaring met SketchUp (10 jaar terug), maar ben nu met de Personal Use-licentie van Fusion opnieuw lol aan het beleven met 3D-ontwerpen. De fablabs van weleer zijn wat schaarser, die bij ons in Eindhoven betaal je ook per uur gebruik, en eerlijk gezegd wil ik ook gewoon kort-cyclisch kunnen proberen, bijschaven en opnieuw printen.
De Redactieblog als startpunt nemend, overweeg ik de Prusa Core One+ Ja een forse investering, maar als ik de topics (met name Prusa Core One) hier lees, zorgen zij met upgrades dat je printer heel lang mee gaat. De aangekondigde INDX 4-Tool Conversion Kit voor printen met meer nozzles in meer kleuren klinkt ook interessant, als ik later ervarener ben. Mijn vragen:
- Ik mis hier de (goedkopere) printers van Anycubic en Flashforge – wat is hier de reden voor?
- Is de Core One+ inderdaad een keuze zonder nadelen, afgezien van de hoge prijs?
Ik maakte zelf deze vergelijking:
| Eigenschap | Prusa Core One | Bambu Lab P2S | QIDI Q2 | Creality K2 Plus | Elegoo Centauri Carbon 2 | Anycubic Kobra S1 Combo | Flashforge Adventurer 5M Pro |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Reputatie fabrikant | +++ Tsjechische pionier, ongeëvenaarde transparantie, open source, jarenlange community en upgradesteun [Tom's Hardware] | ++ Marktleider qua gebruiksgemak en snelheid; P2S ontving de Tom's Hardware Editor's Choice [Additive-X] | + Degelijke reputatie voor high-temp printers; software en multicolor-systeem was eerder storingsgevoelig | ++ Editor's Choice bij Tom's Hardware; sterk in de maker-community [Tom's Hardware] | + Snel groeiend merk; CC1 scoorde hoog; CC2 relatief nieuw | + Goedkoper segment; software verbetert maar loopt nog achter | + Goedkoper segment met goede support [Anton Mansson] |
| Levenslange ondersteuning | +++ Volledig open source, onderdelen altijd beschikbaar, conversiekits, actieve firmware-updates en community wiki [Original Prusa] | + Uitstekende korte termijn; gedeeltelijk gesloten ecosysteem; langetermijn repareerbaarheid onduidelijk | ++ QIDI belooft levenslange technische support; onderdelen beschikbaar [3D Printers Depot] | + Goed community-netwerk en Creality Cloud; onderdelen leverbaar; deels eigen onderdelen | + Groeiend ecosysteem; onderdelen beschikbaar; kortere track record | + Onderdelen en support aanwezig; Anycubic-support moet nog beter | ++ Flashforge heeft goede support |
| Specs | |||||||
| Platform | CoreXY, stalen exoskelet als structureel frame [Tom's Hardware] | CoreXY, staal/kunststof/glas frame | CoreXY, volledig metalen frame met lineaire geleidingsrails [3DPrintersBay] | CoreXY, FOC servo-motoren op alle assen [MatterHackers] | CoreXY, onafhankelijke 4260-stappenmotoren op X en Y, metalen lineaire rails [3DJake] | CoreXY, dual-motor aandrijving | CoreXY ("CoXY"), volledig metalen frame |
| Kamer (stationair bed, verwarming, filtratie) | Bed stationair · Actieve kamerverwarming tot 55 °C · Optioneel HEPA-filtersysteem (apart verkrijgbaar) [Original Prusa] | Bed stationair · Actieve kamerverwarming tot 50 °C · Actief koel- en airflowsysteem (PLA ook met gesloten deur) [Mr Resin] | Bed stationair · Actieve PTC-kamerverwarming tot 65 °C · 3-in-1 filtratie: G3-voorfilter + H12 HEPA + actief kool [Amazon] | Bed stationair · Actieve kamerverwarming tot 60 °C · Luchtfiltratie aanwezig [SainSmart] | Bed stationair · Passieve kamer met Smart Grille (automatisch regelbare lamellen, géén actieve verwarming) · HEPA + koolstoffilter [3D Tech Valley] | Bed stationair · Passieve gesloten kamer (bereikt ~40–50 °C tijdens printen; géén actieve verwarming) · Actief koolstoffilter [Tom's Hardware] | Bed stationair · Passieve gesloten kamer met interne luchtsirculatie · Dubbel HEPA13 + koolstoffilter [Top3DShop] |
| Extruder / hotend | 0,25–0,8 mm, 290 °C [Original Prusa] | 0,2–0,8 mm, 300 °C [Mr Resin] | 370 °C [QIDI US Store] | 350 °C [MatterHackers] | 350 °C [ELEGOO] | 320 °C [The Gadgeteer] | 280 °C [Top3DShop] |
| Bouwvolume | 250 × 220 × 270 mm | 256 × 256 × 256 mm | 270 × 270 × 256 mm | 350 × 350 × 350 mm | 256 × 256 × 256 mm | 250 × 250 × 250 mm | 220 × 220 × 220 mm |
| Kwaliteit / VFA's | VFA's grotendeels geëlimineerd via PrusaSlicer-updates en fabrieksprofielen; vroege units hadden zichtbare VFA's die via firmware zijn opgelost [Original Prusa] | Uitstekende oppervlaktekwaliteit; minimale laaglijnen; automatische kalibratie houdt kwaliteit consistent [How-To Geek[ | Soepele oppervlakken bij normale snelheden; printer is vrij luidruchtig [Amazon] | Goede kwaliteit dankzij FOC-servomotoren; dual-camera flowkalibratie; VFA's bij maximale snelheid meldbaar | Goede printkwaliteit voor de prijs; metalen frame helpt; passieve kamer begrenst resultaten bij veeleisende technische materialen [Tom's Hardware] | Goede kwaliteit voor eenkleurprinten; slicer was lang een zwak punt, Orca Slicer-ondersteuning compenseert goed [Tom's Hardware] | Indrukwekkende maatnauwkeurigheid (0,05 mm geteste tolerantie); CoreXY-frame dempt trillingen effectief [Flashforge] |
| Gemaakt in | Tsjechië (geassembleerd en getest in Praag) | China | China | China | China | China | China |
| Prijs (ca., incl. BTW) | ~€1.349 voorgemonteerd; ~€1.049 bouwpakket [Bright] | ~€519 standalone; ~€749 met AMS 2 Pro Combo [GadgetGear.nl] | ~€499 solo; ~€649 Combo (met QIDI Box) [Drucktipps3d] | ~€1.349 met CFS Combo [Drucktipps3d] | ~€389–€449 (Combo met CANVAS ingebouwd) [Drucktipps3d] | ~€389–€499 Combo (met ACE Pro) [Drucktipps3d] | ~€389–€449 standalone (geen native multicolor) [Drucktipps3d] |
| Prusa Core One | De enige Europees geproduceerde machine: open source, repareerbaar tot op de laatste schroef en met de langste ondersteuningshistorie in de sector – maar ook de duurste in zijn klasse. |
| Bambu Lab P2S | Biedt de meest gepolijste gebruikerservaring met uitstekende printkwaliteit, een geïntegreerd ecosystem en nu ook actieve kamerverwarming tot 50 °C. |
| QIDI Q2 | Springt eruit met de hoogste kamertemperatuur (65 °C) en nozzletemperatuur (370 °C) voor de prijs – ideaal voor technische filamenten, al was de multicolor box wisselvallig. |
| Creality K2 Plus | Heeft het grootste bouwvolume (350³ mm) en krachtige servomotoren, maar kost fors meer. |
| Elegoo Centauri Carbon 2 | De beste prijs, beide met een passieve (niet actief verwarmde) gesloten kamer. |
| Anycubic Kobra S1 Combo | |
| Flashforge Adventurer 5M Pro | De eenvoudigste keuze voor school of kantoor – stil, betrouwbaar en schoon – maar heeft het kleinste bouwvolume. |