• korbeeck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 14:03
Een bouwproject in huis (oude gekoesterde fietsframes als kunststukken aan de muur bevestigen) en de .Geek Redactieblog: hebben 3d-printers ons verwend? door @Dennis de Vries triggerde mij om serieus een allround printer te overwegen. Ik wil dus simpele huis-tuin-en-keuken oplossingen (PLA) printen en constructies als ophangbeugels (PLEG).

Ik heb geringe ervaring met SketchUp (10 jaar terug), maar ben nu met de Personal Use-licentie van Fusion opnieuw lol aan het beleven met 3D-ontwerpen. De fablabs van weleer zijn wat schaarser, die bij ons in Eindhoven betaal je ook per uur gebruik, en eerlijk gezegd wil ik ook gewoon kort-cyclisch kunnen proberen, bijschaven en opnieuw printen.

De Redactieblog als startpunt nemend, overweeg ik de Prusa Core One+ Ja een forse investering, maar als ik de topics (met name Prusa Core One) hier lees, zorgen zij met upgrades dat je printer heel lang mee gaat. De aangekondigde INDX 4-Tool Conversion Kit voor printen met meer nozzles in meer kleuren klinkt ook interessant, als ik later ervarener ben. Mijn vragen:
  1. Ik mis hier de (goedkopere) printers van Anycubic en Flashforge – wat is hier de reden voor?
  2. Is de Core One+ inderdaad een keuze zonder nadelen, afgezien van de hoge prijs?
Want net zoals velen zag ik door de bomen het bos niet meer.

Ik maakte zelf deze vergelijking:
EigenschapPrusa Core OneBambu Lab P2SQIDI Q2Creality K2 PlusElegoo Centauri Carbon 2Anycubic Kobra S1 ComboFlashforge Adventurer 5M Pro
Reputatie fabrikant+++ Tsjechische pionier, ongeëvenaarde transparantie, open source, jarenlange community en upgradesteun [Tom's Hardware]++ Marktleider qua gebruiksgemak en snelheid; P2S ontving de Tom's Hardware Editor's Choice [Additive-X]+ Degelijke reputatie voor high-temp printers; software en multicolor-systeem was eerder storingsgevoelig++ Editor's Choice bij Tom's Hardware; sterk in de maker-community [Tom's Hardware]+ Snel groeiend merk; CC1 scoorde hoog; CC2 relatief nieuw+ Goedkoper segment; software verbetert maar loopt nog achter+ Goedkoper segment met goede support [Anton Mansson]
Levenslange ondersteuning+++ Volledig open source, onderdelen altijd beschikbaar, conversiekits, actieve firmware-updates en community wiki [Original Prusa]+ Uitstekende korte termijn; gedeeltelijk gesloten ecosysteem; langetermijn repareerbaarheid onduidelijk++ QIDI belooft levenslange technische support; onderdelen beschikbaar [3D Printers Depot]+ Goed community-netwerk en Creality Cloud; onderdelen leverbaar; deels eigen onderdelen+ Groeiend ecosysteem; onderdelen beschikbaar; kortere track record+ Onderdelen en support aanwezig; Anycubic-support moet nog beter++ Flashforge heeft goede support
Specs
   PlatformCoreXY, stalen exoskelet als structureel frame [Tom's Hardware]CoreXY, staal/kunststof/glas frameCoreXY, volledig metalen frame met lineaire geleidingsrails [3DPrintersBay]CoreXY, FOC servo-motoren op alle assen [MatterHackers]CoreXY, onafhankelijke 4260-stappenmotoren op X en Y, metalen lineaire rails [3DJake]CoreXY, dual-motor aandrijvingCoreXY ("CoXY"), volledig metalen frame
   Kamer (stationair bed, verwarming, filtratie)Bed stationair · Actieve kamerverwarming tot 55 °C · Optioneel HEPA-filtersysteem (apart verkrijgbaar) [Original Prusa]Bed stationair · Actieve kamerverwarming tot 50 °C · Actief koel- en airflowsysteem (PLA ook met gesloten deur) [Mr Resin]Bed stationair · Actieve PTC-kamerverwarming tot 65 °C · 3-in-1 filtratie: G3-voorfilter + H12 HEPA + actief kool [Amazon]Bed stationair · Actieve kamerverwarming tot 60 °C · Luchtfiltratie aanwezig [SainSmart]Bed stationair · Passieve kamer met Smart Grille (automatisch regelbare lamellen, géén actieve verwarming) · HEPA + koolstoffilter [3D Tech Valley]Bed stationair · Passieve gesloten kamer (bereikt ~40–50 °C tijdens printen; géén actieve verwarming) · Actief koolstoffilter [Tom's Hardware]Bed stationair · Passieve gesloten kamer met interne luchtsirculatie · Dubbel HEPA13 + koolstoffilter [Top3DShop]
   Extruder / hotend0,25–0,8 mm, 290 °C [Original Prusa]0,2–0,8 mm, 300 °C [Mr Resin]370 °C [QIDI US Store]350 °C [MatterHackers]350 °C [ELEGOO]320 °C [The Gadgeteer]280 °C [Top3DShop]
   Bouwvolume250 × 220 × 270 mm256 × 256 × 256 mm270 × 270 × 256 mm350 × 350 × 350 mm256 × 256 × 256 mm250 × 250 × 250 mm220 × 220 × 220 mm
Kwaliteit / VFA'sVFA's grotendeels geëlimineerd via PrusaSlicer-updates en fabrieksprofielen; vroege units hadden zichtbare VFA's die via firmware zijn opgelost [Original Prusa]Uitstekende oppervlaktekwaliteit; minimale laaglijnen; automatische kalibratie houdt kwaliteit consistent [How-To Geek[Soepele oppervlakken bij normale snelheden; printer is vrij luidruchtig [Amazon]Goede kwaliteit dankzij FOC-servomotoren; dual-camera flowkalibratie; VFA's bij maximale snelheid meldbaarGoede printkwaliteit voor de prijs; metalen frame helpt; passieve kamer begrenst resultaten bij veeleisende technische materialen [Tom's Hardware]Goede kwaliteit voor eenkleurprinten; slicer was lang een zwak punt, Orca Slicer-ondersteuning compenseert goed [Tom's Hardware]Indrukwekkende maatnauwkeurigheid (0,05 mm geteste tolerantie); CoreXY-frame dempt trillingen effectief [Flashforge]
Gemaakt inTsjechië (geassembleerd en getest in Praag)ChinaChinaChinaChinaChinaChina
Prijs (ca., incl. BTW)~€1.349 voorgemonteerd; ~€1.049 bouwpakket [Bright]~€519 standalone; ~€749 met AMS 2 Pro Combo [GadgetGear.nl]~€499 solo; ~€649 Combo (met QIDI Box) [Drucktipps3d]~€1.349 met CFS Combo [Drucktipps3d]~€389–€449 (Combo met CANVAS ingebouwd) [Drucktipps3d]~€389–€499 Combo (met ACE Pro) [Drucktipps3d]~€389–€449 standalone (geen native multicolor) [Drucktipps3d]
Samenvatting gemaakt met AI. >:)
Prusa Core OneDe enige Europees geproduceerde machine: open source, repareerbaar tot op de laatste schroef en met de langste ondersteuningshistorie in de sector – maar ook de duurste in zijn klasse.
Bambu Lab P2SBiedt de meest gepolijste gebruikerservaring met uitstekende printkwaliteit, een geïntegreerd ecosystem en nu ook actieve kamerverwarming tot 50 °C.
QIDI Q2Springt eruit met de hoogste kamertemperatuur (65 °C) en nozzletemperatuur (370 °C) voor de prijs – ideaal voor technische filamenten, al was de multicolor box wisselvallig.
Creality K2 PlusHeeft het grootste bouwvolume (350³ mm) en krachtige servomotoren, maar kost fors meer.
Elegoo Centauri Carbon 2De beste prijs, beide met een passieve (niet actief verwarmde) gesloten kamer.
Anycubic Kobra S1 Combo
Flashforge Adventurer 5M ProDe eenvoudigste keuze voor school of kantoor – stil, betrouwbaar en schoon – maar heeft het kleinste bouwvolume.

  • Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:52

Dennis de Vries

Redacteur
Ik zie dat er verder nog niemand gereageerd heeft, dus voor wat het waard is (de huidige 3d-printermarkt is niet mijn specialiteit) nog mijn input.

In de reacties onder mijn redactieblog werd veelvuldig de Snapmaker U1 genoemd als sterk alternatief. Vooral als je veel multi-material prints gaat doen met veel filamentwisselingen, lijkt dat een no-brainer te zijn. Die wisselingen duren daarop enkele seconden in plaats van een ruim een halve minuut zoals bij andere modellen.

Zelf neig ik momenteel het meest naar de Prusa Core One+ en de Qidi Q2. De voorkeur voor de Prusa omschrijf ik al in de blog, maar de nieuwste iteratie van de Q2 (met de verbeterde Box) lijkt ook een erg solide keuze te zijn. Vooral de kwaliteit van de prints en de prijs/kwaliteit lijken een sterk punt te zijn.

Sommige tweakers merkten op dat de Q2 op een lauwwarm onthaal kon rekenen omdat er wat kinderziektes in zaten, vooral bij de software en de box. Die lijken, voor zover ik kan zien, grotendeels opgelost te zijn.

Een detail dat ik aan Qidi waardeer is dat ze een tungsten carbide nozzle aanbieden. Dat is in mijn optiek (bijna) de enige soort nozzle die je voor alle materialen ooit kunt gebruiken. Een soort van 'one nozzle to rule them all' die het beste van veel verschillende types nozzles combineert.

  • korbeeck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 14:03
Bedankt voor je aanvulling Dennis. Multicolor heb ik nog niet nodig, net zoals high-tech materialen anders dan PETG/ABS, TPU (flexibel) en ASA (weerbestendiger) is natuurlijk leuk, maar weet niet of ik dat nu al nodig heb; mijn afweging tot nu toe:
  1. Prusa Core One+ – misschien de duurste en niet zo'n groot printvolume, maar wel een werkpaard wat jaren meegaat. Ook als je, want ik ben een beginner met printen, later meer wilt, zal deze n toegevoegde waarde voor allerlei printklussen houden.
    • TPU en ASA – en zelfs nylon (PA) – zouden mogelijk moeten zijn.
    • Deze community upgrade gezien, kasten geschikt voor MMS of INDX om alles netjes werkklaar op te ruimen: INBXX; Smarter Filament Management – Voxel3D (Nederlands!)
  2. Maar je kan het ook omdraaien en de Creality K2 Pro voordelig aanschaffen (nu € 799), met een wat groter printvolume (300 mm³). Je bent dan flink minder kwijt, kan al multimateriaal single-nozzle printen. Je kan dan altijd nog meer en duurder aanschaffen, als tweede printer.
    Wel Chinees, compleet geleverd (camera en filter), maar ook wat twijfel over betrouwbaarheid.
Hoe waarschijnlijk is het dat je twee printers naast elkaar in gebruik wilt nemen, is dus de vraag die ik moet beantwoorden. En daar komt nu de Snapmaker U1 bij, :) maar nu is multicolor geen vereiste, ik heb het idee dat de Snapmaker U1 en Creality K2 Pro elkaar niet zoveel ontlopen, al biedt de Snapmaker U1 net zoals de Prusa Core One+ betere ondersteuning voor high-tech materialen, wat bij de Qidi Q2 nog beter is vanwege de tungsten carbide nozzle. Oftewel de Snapmaker U1 kan alles wat de Creality en Prusa ook kunnen...

Blijft alleen de Tsjechische, sympathieke herkomst van Prusa overeind.

  • jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:47
Waarom niet gewoon een MK4s?

  • korbeeck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 14:03
Je reactie zet me aan het denken @jbhc; vind je de meerprijs (€ 330) voor de Core One+ het niet waard, om t.o.v. de MK4s:
  • Betere CoreXY implementatie zonder ‘bedslinger’ (printbed beweegt alleen in z-vlak);
  • Volledige behuizing inclusief controle van temperatuur;
  • Hierdoor mogelijkheid om meer technische materialen op hogere snelheid te printen.
Vanwege de goede multicolor-eigenschappen (wat het aantrekkelijker maakt om ermee te werken voor kinderen), en ik nu alleen PETG nodig heb voor mijn beugels, neig ik naar de Snapmaker U1. Volgens mij een hele nette printer,* die doet wat hij moet doen, en de 3D-printermarkt heeft wakker geschud wat betreft multicolor-printen.

* Bron: De beste FDM-printer van 2026 - FauxHammer (YouTube)

  • jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:47
Als je alleen simpele dingen als beugels wil printen is er eigenlijk niks mis met een "bed slinger" mijn MK3s voldoet voor dat soort dingen echt prima (en zelfs met wat complexere prints gaat het prima) en zelfs mijn AM8 (compleet verbouwde Anet A8) werkt daarvoor prima. Het is vooral de hechting aan het bed die voor problemen zorgt en dat is bij een Core XY echt niet anders. Net zoals een verwarmde behuizing. Zolang je niet exotische materialen gaat gebruiken is het niet nodig. Volgens mij is het grootste voordeel van een Core XY dat hij snel kan zijn.

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vergeet ook niet dat het multicolor aspect verder gaat dan een printje met meerdere kleuren.
Voor mij was het grote voordeel van AMS dat je vanaf de PC kunt kiezen met welke rol je wilt printen. Geen gedoe met spoelen wisselen als je een keer iets in PETG moet afdrukken.

  • WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 16:47
jbhc schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:20:
Als je alleen simpele dingen als beugels wil printen is er eigenlijk niks mis met een "bed slinger" mijn MK3s voldoet voor dat soort dingen echt prima (en zelfs met wat complexere prints gaat het prima) en zelfs mijn AM8 (compleet verbouwde Anet A8) werkt daarvoor prima. Het is vooral de hechting aan het bed die voor problemen zorgt en dat is bij een Core XY echt niet anders. Net zoals een verwarmde behuizing. Zolang je niet exotische materialen gaat gebruiken is het niet nodig. Volgens mij is het grootste voordeel van een Core XY dat hij snel kan zijn.
Het grote voordeel van een XYcore tov een bedslingeraar is dat je niet heel veel massa heen en weer laat slingeren. En dat zie je natuurlijk terug in de kwaliteit van je print. en hoe hoger de snelheid des te meer ga je dit zien.

maar goed zo als gezegd met een bedslingeraar kun je prima printen, hangt maar net vanaf of je kiest voor snelheid, kwaliteit of ease of use.

[ Voor 7% gewijzigd door WeeDzi op 27-05-2026 12:32 ]

Pagina: 1