• korbeeck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:41
Een bouwproject in huis (oude gekoesterde fietsframes als kunststukken aan de muur bevestigen) en de .Geek Redactieblog: hebben 3d-printers ons verwend? door @Dennis de Vries triggerde mij om serieus een allround printer te overwegen. Ik wil dus simpele huis-tuin-en-keuken oplossingen (PLA) printen en constructies als ophangbeugels (PLEG).

Ik heb geringe ervaring met SketchUp (10 jaar terug), maar ben nu met de Personal Use-licentie van Fusion opnieuw lol aan het beleven met 3D-ontwerpen. De fablabs van weleer zijn wat schaarser, die bij ons in Eindhoven betaal je ook per uur gebruik, en eerlijk gezegd wil ik ook gewoon kort-cyclisch kunnen proberen, bijschaven en opnieuw printen.

De Redactieblog als startpunt nemend, overweeg ik de Prusa Core One+ Ja een forse investering, maar als ik de topics (met name Prusa Core One) hier lees, zorgen zij met upgrades dat je printer heel lang mee gaat. De aangekondigde INDX 4-Tool Conversion Kit voor printen met meer nozzles in meer kleuren klinkt ook interessant, als ik later ervarener ben. Mijn vragen:
  1. Ik mis hier de (goedkopere) printers van Anycubic en Flashforge – wat is hier de reden voor?
  2. Is de Core One+ inderdaad een keuze zonder nadelen, afgezien van de hoge prijs?
Want net zoals velen zag ik door de bomen het bos niet meer.

Ik maakte zelf deze vergelijking:
EigenschapPrusa Core OneBambu Lab P2SQIDI Q2Creality K2 PlusElegoo Centauri Carbon 2Anycubic Kobra S1 ComboFlashforge Adventurer 5M Pro
Reputatie fabrikant+++ Tsjechische pionier, ongeëvenaarde transparantie, open source, jarenlange community en upgradesteun [Tom's Hardware]++ Marktleider qua gebruiksgemak en snelheid; P2S ontving de Tom's Hardware Editor's Choice [Additive-X]+ Degelijke reputatie voor high-temp printers; software en multicolor-systeem was eerder storingsgevoelig++ Editor's Choice bij Tom's Hardware; sterk in de maker-community [Tom's Hardware]+ Snel groeiend merk; CC1 scoorde hoog; CC2 relatief nieuw+ Goedkoper segment; software verbetert maar loopt nog achter+ Goedkoper segment met goede support [Anton Mansson]
Levenslange ondersteuning+++ Volledig open source, onderdelen altijd beschikbaar, conversiekits, actieve firmware-updates en community wiki [Original Prusa]+ Uitstekende korte termijn; gedeeltelijk gesloten ecosysteem; langetermijn repareerbaarheid onduidelijk++ QIDI belooft levenslange technische support; onderdelen beschikbaar [3D Printers Depot]+ Goed community-netwerk en Creality Cloud; onderdelen leverbaar; deels eigen onderdelen+ Groeiend ecosysteem; onderdelen beschikbaar; kortere track record+ Onderdelen en support aanwezig; Anycubic-support moet nog beter++ Flashforge heeft goede support
Specs
   PlatformCoreXY, stalen exoskelet als structureel frame [Tom's Hardware]CoreXY, staal/kunststof/glas frameCoreXY, volledig metalen frame met lineaire geleidingsrails [3DPrintersBay]CoreXY, FOC servo-motoren op alle assen [MatterHackers]CoreXY, onafhankelijke 4260-stappenmotoren op X en Y, metalen lineaire rails [3DJake]CoreXY, dual-motor aandrijvingCoreXY ("CoXY"), volledig metalen frame
   Kamer (stationair bed, verwarming, filtratie)Bed stationair · Actieve kamerverwarming tot 55 °C · Optioneel HEPA-filtersysteem (apart verkrijgbaar) [Original Prusa]Bed stationair · Actieve kamerverwarming tot 50 °C · Actief koel- en airflowsysteem (PLA ook met gesloten deur) [Mr Resin]Bed stationair · Actieve PTC-kamerverwarming tot 65 °C · 3-in-1 filtratie: G3-voorfilter + H12 HEPA + actief kool [Amazon]Bed stationair · Actieve kamerverwarming tot 60 °C · Luchtfiltratie aanwezig [SainSmart]Bed stationair · Passieve kamer met Smart Grille (automatisch regelbare lamellen, géén actieve verwarming) · HEPA + koolstoffilter [3D Tech Valley]Bed stationair · Passieve gesloten kamer (bereikt ~40–50 °C tijdens printen; géén actieve verwarming) · Actief koolstoffilter [Tom's Hardware]Bed stationair · Passieve gesloten kamer met interne luchtsirculatie · Dubbel HEPA13 + koolstoffilter [Top3DShop]
   Extruder / hotend0,25–0,8 mm, 290 °C [Original Prusa]0,2–0,8 mm, 300 °C [Mr Resin]370 °C [QIDI US Store]350 °C [MatterHackers]350 °C [ELEGOO]320 °C [The Gadgeteer]280 °C [Top3DShop]
   Bouwvolume250 × 220 × 270 mm256 × 256 × 256 mm270 × 270 × 256 mm350 × 350 × 350 mm256 × 256 × 256 mm250 × 250 × 250 mm220 × 220 × 220 mm
Kwaliteit / VFA'sVFA's grotendeels geëlimineerd via PrusaSlicer-updates en fabrieksprofielen; vroege units hadden zichtbare VFA's die via firmware zijn opgelost [Original Prusa]Uitstekende oppervlaktekwaliteit; minimale laaglijnen; automatische kalibratie houdt kwaliteit consistent [How-To Geek[Soepele oppervlakken bij normale snelheden; printer is vrij luidruchtig [Amazon]Goede kwaliteit dankzij FOC-servomotoren; dual-camera flowkalibratie; VFA's bij maximale snelheid meldbaarGoede printkwaliteit voor de prijs; metalen frame helpt; passieve kamer begrenst resultaten bij veeleisende technische materialen [Tom's Hardware]Goede kwaliteit voor eenkleurprinten; slicer was lang een zwak punt, Orca Slicer-ondersteuning compenseert goed [Tom's Hardware]Indrukwekkende maatnauwkeurigheid (0,05 mm geteste tolerantie); CoreXY-frame dempt trillingen effectief [Flashforge]
Gemaakt inTsjechië (geassembleerd en getest in Praag)ChinaChinaChinaChinaChinaChina
Prijs (ca., incl. BTW)~€1.349 voorgemonteerd; ~€1.049 bouwpakket [Bright]~€519 standalone; ~€749 met AMS 2 Pro Combo [GadgetGear.nl]~€499 solo; ~€649 Combo (met QIDI Box) [Drucktipps3d]~€1.349 met CFS Combo [Drucktipps3d]~€389–€449 (Combo met CANVAS ingebouwd) [Drucktipps3d]~€389–€499 Combo (met ACE Pro) [Drucktipps3d]~€389–€449 standalone (geen native multicolor) [Drucktipps3d]
Samenvatting gemaakt met AI. >:)
Prusa Core OneDe enige Europees geproduceerde machine: open source, repareerbaar tot op de laatste schroef en met de langste ondersteuningshistorie in de sector – maar ook de duurste in zijn klasse.
Bambu Lab P2SBiedt de meest gepolijste gebruikerservaring met uitstekende printkwaliteit, een geïntegreerd ecosystem en nu ook actieve kamerverwarming tot 50 °C.
QIDI Q2Springt eruit met de hoogste kamertemperatuur (65 °C) en nozzletemperatuur (370 °C) voor de prijs – ideaal voor technische filamenten, al was de multicolor box wisselvallig.
Creality K2 PlusHeeft het grootste bouwvolume (350³ mm) en krachtige servomotoren, maar kost fors meer.
Elegoo Centauri Carbon 2De beste prijs, beide met een passieve (niet actief verwarmde) gesloten kamer.
Anycubic Kobra S1 Combo
Flashforge Adventurer 5M ProDe eenvoudigste keuze voor school of kantoor – stil, betrouwbaar en schoon – maar heeft het kleinste bouwvolume.