• Deconsument
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:55
Beste gebruikers

Wij zijn bezig met een verbouwing en willen een hybride warmtepomp van remeha

Zitten te denken aan de elga ace 8kw in combinatie met een 250l hybride warmtepompboiler van remeha

Ons huis is 240m2

20 groepen vloerverwarming en willen een binnenklimaat van +- 19.5g

Komt overal hr++glas met nieuwe kozijnen

Vloer word geisoleerd, dak word geisoleerd, en overal komen voorzet wanden met isolatie.

Is dit een goede oplossing?.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Deconsument schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:30:
Beste gebruikers

Wij zijn bezig met een verbouwing en willen een hybride warmtepomp van remeha

Zitten te denken aan de elga ace 8kw in combinatie met een 250l hybride warmtepompboiler van remeha

Ons huis is 240m2

20 groepen vloerverwarming en willen een binnenklimaat van +- 19.5g

Komt overal hr++glas met nieuwe kozijnen

Vloer word geisoleerd, dak word geisoleerd, en overal komen voorzet wanden met isolatie.

Is dit een goede oplossing?.
Je hebt meer info nodig om de grootte te bepalen. Bijvoorbeeld het gasverbruik voor verwarming.

Persoonlijk zou ik zelf niet zo snel meer kiezen voor hybride, ook al heb ik dat zelf. Ik zou nu kiezen voor full-electric.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:08
Een Remeha Ace Elga gebruikt nog R32 als koelmiddel, een F-gas, oftewel freon achtige waar STEK voor nodig is om eraan te mogen werken.

R32 mag vanaf volgend jaar niet meer verkocht worden.

Onderhoud zou ingewikkelder kunnen zijn doordag STEK nodig is.

Is de nieuwe Remeha Confida niet een betere keuze? (R290 als koelmiddel, oftewel propaan)

Het zou goed kunnen dat de subsidie op een Confida een stuk hoger is dan op een Ace Elga waardoor het prijsverschil meevalt.

• Deconsument
Vorig huis was maar 105m2,

Er komt nu een werkplaats bij met schuin dak, de dakplaten worden wel 18cm dik rc waarde van 5.

In het vorige huis was het verbruik 1600m3

Als ik een full electric pak moet het minimaal 10/12 kw zijn en dan ben ik 2 a 3 keer zoveel kwijt dus het heeft ook te maken met budget

• Deconsument
De mercuria 8kw is ook een oplossing evt

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Deconsument schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:56:
Vorig huis was maar 105m2,

Er komt nu een werkplaats bij met schuin dak, de dakplaten worden wel 18cm dik rc waarde van 5.

In het vorige huis was het verbruik 1600m3

Als ik een full electric pak moet het minimaal 10/12 kw zijn en dan ben ik 2 a 3 keer zoveel kwijt dus het heeft ook te maken met budget
Hoe kom je aan 10/12kW?
Je weet voor dit huis dus geen historisch verbruik? En er komen flinke isolatie-maatregelen aan. Dan is het misschien verstandig om na het isoleren een warmteverliesberekening te laten maken.

Ik woon in een huis van ongeveer 250m2 en een inhoud van 1.000 M3 uit 1914. Met dakisolatie, HR++ glas en op de bovenverdieping voorzetwanden met isolatie. Dit huis blijft prima comfortabel met een 6kW monoblock.

Ik zou dus goed kijken naar wat voor capaciteit je nodig hebt. Het werkt niet goed als je warmtepomp in een deel van het jaar niet goed terug kan moduleren.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

even centraal houden en eigen situatie -> eigen topic

Als je al een warmtepompboiler wil, waar zitten dan precies de meerkosten van full electric? Die zie ik niet helemaal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vloerverwarming maakt hybride altijd een slechte, en overbodige keuze.

Het enige verschil met je aanbod is de 8 vs voldoende kW.
Dat hoort niet 2-3x zoveel te kosten, het kostenverschil tussen hybride en FE is juist het tapwater (en dat is nog best een kostenplaatje)... Iets wat al in je offerte zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 21-05-2026 17:04 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1