Vraag

• ThomLeeuwarden
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-05 18:47
Mijn vraag
Ik heb een kleine anderhalfjaar geleden airco's geplaatst, nou wil het zijn dat mijn relatief smalle tussenwoning niet veel mogelijkheden bied qua fatsoenlijke plaatsing van de buitenunit. (zelf geinstalleerd inbedrijf gesteld door een F-gassen monteur)

Hier had ik mogelijk vooraf beter en meer rekening mee moeten houden... maar gedane zaken enzo.

Nu wil het zo zijn dat de buurman er niet happy mee is en dat ik dat ook wel begrijp, de airco staat praktisch op de erfgrens, nou ben ik met hem in overleg gegaan en heb mij zeer welwillend opgesteld om een oplossing te vinden. Maar dat hoefde niet zozeer en hij wou horen wat de gemeente kon adviseren. Jullie voelen de bui al hangen, en inderdaad het gebeuren voldoet niet aan de normen qua geluid (heel verassend) en ik heb nu een relatief korte periode om hier verandering in aan te brengen of ze simpelweg niet meer te gebruiken.

Ik heb voor huis een haier multisplit staan welke de beide slaapkamers boven van de nodige verkoeling voorziet aangezien 1 van de slaapkamers op het zuidoosten is. (het is hier zomaar 23+ graden in april/mei. met kleine ramen welke niet heel effectief de warmte eruit kunnen krijgen.

De afscheiding tussen onze beide huizen is een ruim 2.5m hoge laurierhaag. (er zou net zo goed niks kunnen staat) Ik had voorgesteld deze haag eruit te halen en een stevige dichte dubbelwandige schutting te plaatsen. Dit zou het geluid al enigzins moeten dempen. Ik moet hierbij wel vermelden dat zolang mijn buurman niet nogmaals bij de gemeente aanklopt met klachten de gemeente zelf niet langs komt om te controleren of te meten, of anderzijds sancties oplegt. Dus als buurman tevreden is is het goed.

De haag verwijderen en vervangen met een schutting is een heikelpunt aangezien de buurman "het zo mooi groen vind"

Ik ben dus aan het kijken naar een andere oplossing.

Momenteel staat de unit met zijn rug 40cm van de erfgrens af (haaks op het huis) , ik zou deze kunnen verplaatsen en met zijn rug tegen de gevel aan kunnen zetten en grofweg 1.5 a 2 meter van de erfgrens kunnen neerzetten. Meer bewegingsruimte is er simpelweg niet.

Dit is niet afdoende, maar zal enigzins wat schelen. Verder ben ik handig met mijn handen en heb ik het idee om zelf een bekisting te maken. Ik ben mij er terdegen bewust van dat dit niet gewenst is voor de luchtstroom en het eventueel smoren/opsluiten van de unit.

Ik heb een ontwerp gemaakt en zou graag wat input willen of dit een idee is om te proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqH_DASjiXrtodx9BoV_RQkMCt0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pz0YpFFSdiBftP0kwu3b71Xl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WemH45N1etdWe6U0uSDoAZvJQxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bE8qpN8jGUwyexuvCRQIzfa0.png?f=fotoalbum_large

Het is een ontwerp gebaseerd op afschermen van direct geluid. maar wel met nog de nodige ruimte dat de airco zijn lucht kan aanzuigen en kwijt kan. Op de zijkant zitten sleuvel van 7cm breed bij 78cm hoog. En de lamel aan de binnenkant steekt 35cm uit, de buitenste komt tegen de muur aan met compressieband om eventuele lekkage te voorkomen. de voorzijde is opgebouwd uit 2x 18mm multiplex. de bovenkant word ook dubbel 18mm. mogelijk dat ik aan de binnenzijde nog iets qua demping kan plaatsen zoals PU vlokkenschuim wat normaal gesproken in tussenwanden geplaatst wordt.

de airco zelf heeft bij het dichte deel van de behuizing relatief weinig ruimte, maar bij het achterdeel (de radiator) waarschijnlijk wel genoeg dat er frisse lucht aangezogen kan worden, en hij het voor vrij kan uitblazen. en dat hij hopelijk niet teveel gesmoord wordt.

Ik hoor graag of dit een optie is, of dat dit de moeite en tijd niet waard is. of dat ik met aanpassingen het ontwerp kan verbeteren.

[ Voor 96% gewijzigd door ThomLeeuwarden op 20-05-2026 11:33 ]

Alle reacties

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Heb je al eens gekeken bij de akoestiekwinkel? Die hebben best goede tips: https://www.akoestiekwinkel.nl/tips/geluidsoverlast-van-een-airco-of-warmtepomp-buitenunit-verminderen

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03

Yucon

*broem*

Ik heb ook wat met dit soort dingen getest, en dat schuim scheelt heel veel. Dat moet je echt direct al onderdeel van de oplossing maken.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Al eens aan de slag gegaan met de rekentool geluid van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking, om te kijken of (en hoe) je de wettelijke norm kan halen op die locatie met de betreffende warmtepomp? Dit had je natuurlijk moeten doen vóór plaatsing, maar kun je nu achteraf ook gebruiken om te kijken of je interventies enigszins zin hebben.

Ik zou trouwens niet teveel vertrouwen op het simpelweg (voorlopig) tevreden stellen van deze buurman. Je buurman kan zich best bedenken later of verhuizen en een nieuwe bewoner heeft gewoon een punt als jouw installatie de wettelijke geluidsnormen overschrijdt. Dus als je aanpassingen doet, zou ik het meteen goed doen en niet het probleem iets verminderen terwijl je nog steeds ruimschoots over de normen gaat. De enige manier om ook op langere termijn gegarandeerd geen actie vanuit de gemeente te krijgen is je aan de wet houden.

[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 20-05-2026 12:45 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ThomLeeuwarden
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-05 18:47
Gizz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:43:
Al eens aan de slag gegaan met de rekentool geluid van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking, om te kijken of (en hoe) je de wettelijke norm kan halen op die locatie met de betreffende warmtepomp? Dit had je natuurlijk moeten doen vóór plaatsing, maar kun je nu achteraf ook gebruiken om te kijken of je interventies enigszins zin hebben.

Ik zou trouwens niet teveel vertrouwen op het simpelweg (voorlopig) tevreden stellen van deze buurman. Je buurman kan zich best bedenken later of verhuizen en een nieuwe bewoner heeft gewoon een punt als jouw installatie de wettelijke geluidsnormen overschrijdt. Dus als je aanpassingen doet, zou ik het meteen goed doen en niet het probleem iets verminderen terwijl je nog steeds ruimschoots over de normen gaat. De enige manier om ook op langere termijn gegarandeerd geen actie vanuit de gemeente te krijgen is je aan de wet houden.
Ik heb de rekentool gebruikt, het is in mijn situatie zeer moeilijk om de waarde zo te krijgen dat het wettenlijk toegestaan is. ik heb ook nog een unit op het garagedak staan, deze staat vrij en 5mtr van de gevel, maar ook deze is bestempeld als te luid, 2db, en 6 db bij hoog tonaal.

Jouw opmerking dat je het niet voor deze buurman moet doen want mogelijk verhuisd hij is legitiem, ik ben mij ook bewust dat ik beter onderzoek etc had moeten doen en minder had moeten denken van "het valt wel mee". Ik zit nu alleen met deze situatie, en ik probeer nu simpelweg het beste ervan te maken. het verwijderen of niet meer gebruiken is altijd nog een optie.

De laurierhaag gaat met de tijd ook zeker wel vervangen worden voor een schutting, dan kan hij aan zijn kant er wel iets groens tegenaan zetten, hij staat op de erfscheiding dus het is ook mijn haag.
hier heb ik de inspiratie ook wel weg gehaald, staat inderdaad goede informatie en tips op!
Yucon schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:43:
Ik heb ook wat met dit soort dingen getest, en dat schuim scheelt heel veel. Dat moet je echt direct al onderdeel van de oplossing maken.
Ik zat aan dit spul te denken:

https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/isolatie/geluids-akoestische-isolatie/noppenschuim/maclean-geluidsisolatie-iso-reduce-plaat-pu-vlokkenschuim-rd-waarde-1m2-k-w-35mm-50x100cm-4-stuks/10145166

Ik weet niet wat jij gebruikt hebt of waar jij de beste resultaten mee hebt behaald?

Bedankt voor de reacties! ik ga in elk geval de ombouw zoals ik hem nu heb bouwen, ik zal iets meer rekening houden met eventueel geluidsdempende platen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb zelf een duurbetaalde kast staan en die lijkt qua constructie wel iets op dit (afgezien van dat die niet op deze manier uit elkaar kan).

@ThomLeeuwarden belangrijkste is dat je lange lamellen maakt die naar beneden wijzen en die bedekt zijn met geluidsisolerend materiaal aan de binnenzijde. En je moet zorgen dat je niet naar binnen kunt kijken (dat is dus niet goed aan het ontwerp dat bij akoestiekwinkel getoond wordt). Als je naar binnen kunt kijken, dan is er dus een direct pad waar geluid ook langs naar buiten kan komen. Maar als je van die lange lamelen maakt over de gehele breedte en hoogte en ervoor zorgt dat lucht niet opnieuw aangezogen kan worden door de airco dan zit het qua rendement wel goed. Dat laatste is echt heel belangrijk voor het rendement. Dat betekend dat je iets van een plaat moet zetten na de ventilator die ervoor zorgt dat lucht niet terug naar achter de unit kan glippen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En vergeet dat praxis spul, kijk ook gewoon bij akoestiekwinkel voor akotherm en/of merfopol.

Wise enough to play the fool

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Das leuk een sus zelfbouwkast.
Ik heb zelf al wat ervaring X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
En ik zit met veel info in het "Trillingen airco of warmtepomp dempen"

-Vraag .. waar komt het geluid vandaan,-resonantie van de behuizing ?

-Je ontwerp opstelling zorgt voor te kortsluiting in je lucht ( te grote kans dat je uitgeblazen lucht weer terug komt)
Iets beter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9NFlySfveq3_GuckL3mqmAeWwM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MUNUM2I7K9PXa3fYOTUJ4oLb.jpg?f=user_large

-Gebruik geen gewone dempende materialen.. die dempen te weinig ( in deze situatie), gebruik de rubberen terras tegels zoals vermeld in de topic Trillingen airco of warmtepomp dempen als bekleding van de wanden
-Of deze bij voldoende ruimte aan de aanzuigkant .. EN of bij te weinig ruimte aan de uitblaas kant.
(bij voldoende lengte tussen in en out lucht).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m30eYJIRSnuhqhsvki7JUaoZMZ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RJGEAuVSktBllRnSsifefcE6.png?f=user_large

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:01
De grote vraag is natuurlijk wanneer is je buurman tevreden?
Je gaat veel tijd, moeite en geld stoppen in een oplossing die wellicht nog geen tevreden buurman op gaat leveren.
Straks heb je de boel gedaan en meld de buurman het alsnog bij de gemeente en kan het weg?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

ThomLeeuwarden schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:31:
Mijn vraag

De haag verwijderen en vervangen met een schutting is een heikelpunt aangezien de buurman "het zo mooi groen vind"

Ik ben dus aan het kijken naar een andere oplossing.
Ter info. Ik heb vorig jaar een laurier haag vervangen door een schutting van 1.90
Dat deed echt niks aan het geluidsnivo van de weg die er langs liep, en ik betwijfel of dat wel iets zou doen voor het gebrom van een airco.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59
HugoStiglitz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:27:
De grote vraag is natuurlijk wanneer is je buurman tevreden?
Je gaat veel tijd, moeite en geld stoppen in een oplossing die wellicht nog geen tevreden buurman op gaat leveren.
Straks heb je de boel gedaan en meld de buurman het alsnog bij de gemeente en kan het weg?
Enkel als het normen overschrijdt natuurlijk

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:38
Ik heb in 2018 een warmtepomp geplaatst (rijtjeswoning met 2 buren), nog ruim voor de regels m.b.t. geluid voor WP/Airco zijn geïntroduceerd. Echter, als goede buur bij omwonenden gecontroleerd en iedereen had er last van.

Oplossing die ik heb uitgevoerd was een Climeleon kast er overheen. Ze beloven minstens 7dB geluidsreductie. In mijn situatie was iedereen tevreden en het geluid is echt een stuk beter, maar je hoort het buiten nog steeds duidelijk. Ik durf ook niet te zeggen of je dit helemaal volgens de geluidsregels gefixt krijgt.

Los van de geluidsreductie ziet het er best mooi uit naar mijn mening, maar het neemt flink ruimte in beslag en is aan de prijs!
Pagina: 1