Titel: Advies gevraagd warmtepomp (6 of 8 kW?) + vloerkoelin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 01-08 17:03
Hoi allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een all-electric warmtepomp en ben benieuwd wat jullie zouden aanraden qua merk/type en vermogen.

Situatie:
  • Vrijstaande woning uit 1975
  • Energielabel A
  • Beneden circa 95 m² vloerverwarming
  • Warmtepomp moet kunnen verwarmen én actief koelen via de vloer
  • Bovenverdieping wordt verwarmd/gekoeld met airco’s
  • Badkamer krijgt elektrische vloerverwarming of misschien vloerverwarming
  • Gezin van 4 personen
  • Daarom voorkeur voor circa 300L boilervat
  • Goede isolatie / lage temperatuurverwarming
  • Comfort en stille werking zijn belangrijk
Ik twijfel momenteel tussen:
  • Vaillant aroTHERM Plus/Pro
  • Mitsubishi Ecodan R290
  • Panasonic Aquarea T-CAP
  • eventueel Daikin
  • Of ander alternatief merk
Wat zouden jullie aanraden qua:
  • merk/model
  • benodigd vermogen (6 kW vs 8 kW?)
  • wel/geen buffervat
  • ervaringen met vloerkoeling
  • betrouwbaarheid op lange termijn
  • COP/verbruik in praktijk
Ben ook benieuwd naar ervaringen met installateurs en naregeling/dauwpuntregeling bij vloerkoeling.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Hoe lang is een stuk touw?

Je geeft eigenlijk geen eigenschappen van je huis waarmee het vermogen te bepalen is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:30
Doe maar een warmtepompje!

ik ben fan van Vaillant en Mitsubishi Electric. Het vermogen moet beter bepaald worden door meer info/data. Waaronder je jaarlijkse gasverbruik en ook stookgedrag en isolatiewaardes.

• lucas7582
Vind het heel moeilijk om dit te zeggen, omdat ik de woning pas nieuw heb gekocht. Twee installateurs hier in de regio gaven beiden aan dat 8 kWh voldoende is, omdat beneden met vloerverwarming wordt verwarmd en boven met airco's, op de badkamer na.

• Ronald
Dus de installateur heeft zijn vinger in de lucht gestoken en gedacht: dit is het!

Het zou mij geen goed gevoel geven.

Je kunt er een 8kW in kwakken… 90m2 vloer kan dat aan… maar of het nodig is… niet te zeggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@lucas7582 Ik sluit me bij de bovenstaande posts aan.
Voor de beoordeling van de dimensionering is er te weinig info.
De vloerverwarming kan de 6 kW waarschijnlijk net afgeven als jullie > 24 °C prettig vinden.
Voor warmwater hangt de keuze sterk van het verbruik en het verbruikspatroon af.

P.S.: In jouw geval misschien zinvol om het faq-topic te raadplegen?

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 20-05-2026 10:21 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 18:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

En wat je ook neemt, geen elektrische vloerverwarming in de badkamer, daar loop je finaal op leeg. Buffervat is waarschijnlijk niet nodig, vloerkoeling werkt okey. Het ontvochtigt niet; verwacht geen 'airco'.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• lucas7582
Ik dacht wel uit te kunnen gaan van 8kwh omdat twee, onafhankelijk van elkaar, beiden adviseerden.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
lucas7582 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:53:
Ik dacht wel uit te kunnen gaan van 8kwh omdat twee, onafhankelijk van elkaar, beiden adviseerden.
Natte vinger werk. Niet zo handig ;) . Plat gezegd, te weinig vermogen: koud in huis. Teveel vermogen: pendelen en sub par performance.

De oplossing is een berekening laten maken, of zelf doen via heatgeek. Je bouwkundige kennis moet wel goed zijn. De andere oplossing is om je huidige ketel terug te schroeven naar minimaal vermogen (7-10kW) en de afgifte temperatuur op 45 graden zetten. Als je het dan nog steeds warm hebt in de winter dan kan je aan de warmtepomp. Je verbruik in gas geeft dan aan hoeveel kW je pomp zou moeten zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• lucas7582
Bij de koop van de woning zat er geen CV ketel, de vorige bewoners huurden deze via GEAS. Dus hier ook niet echt info over.

• asing
lucas7582 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:16:
Bij de koop van de woning zat er geen CV ketel, de vorige bewoners huurden deze via GEAS. Dus hier ook niet echt info over.
Je hebt nu dus niks zo te lezen?

Ik was overigens abuis, de website is https://heatpunk.co.uk/ .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• lucas7582
Er is vandaag iemand langs geweest voor een warmteverlies berekening. Deze adviseerde mij de Daikin Altherma 4 met 8 kW en een boilervat van 230l en in plaats van airco's op de slaapkamer de Daikin convectoren.

• Ronald
lucas7582 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:16:
Dan hangt er een gasmeter.. daar staat een fabricage datum op die een handje maanden voor de plaatsing zal zijn.

Kun je een hoop uit afleiden :-)

• asing
lucas7582 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:27:
Er is vandaag iemand langs geweest voor een warmteverlies berekening. Deze adviseerde mij de Daikin Altherma 4 met 8 kW en een boilervat van 230l en in plaats van airco's op de slaapkamer de Daikin convectoren.
Die moest ik even googlen. De Daikin "convector" is een mooi woord voor de Daikin Altherma, oftwel de binnenunit van een airconditioning systeem.

In principe is het een mix-en-match. Iedere buitenunit heeft 1 of meer aansluitingen. De mijne heeft er 3. Er zijn er zelfs met 4. Dan kan je 1 aansluiting inzetten voor je lucht-water wamtepomp binnendeel en de andere aansluitingen voor airco binnenunits. Er zit wel een dikke maar aan vast. Je kan of alleen verwarmen, of alleen koelen. Je boiler opwarmen en je huis koelen kan niet tegelijk.

Die airco units zijn verdomd goed in koelen. Verwarmen met lucht kan ook maar reken op een constante luchtstroom. Dat is soms niet prettig. Vandaar dat ik naast mijn Daikin airco ook een Daikin warmtepomp laat plaatsen. Radiatoren geven fijnere en constantere warmte.

Pagina: 1