Ik heb hier iemand die al sinds begin 2013 met onderstaande AiO werkt:
uitvoering: Dell Inspiron Dell Inspiron One 2330
Deze gebruikt hij zowel privé, als voor boekhouding van - laten we het zo noemen - een stichting.
Heeft altijd prima gewerkt, hoewel laatste jaren wel wat problemen met de GPU (driver problemen).
Maar deze ondersteunt geen Windows 11 en paar dagen geleden kregen we ineens BSOD's.
Wat wat rondzoeken m.b.v. Google leek het mij RAM-problemen, heb er wat andere RAM ingestopt en de Dell lijkt nu weer te doen. Maar het blijft uitgestelde executie.
Er moet dus wat nieuws komen. Hoewel de AiO prima is bevallen, kijk ik nu toch naar een aparte PC met monitor. Aanbod van AiO's vind ik toch wat meh, en vanuit de 'stichting' wordt gehint dat hij mogelijk een keer een laptop gaat krijgen en dan kun je - lijkt me - beter een geschikte monitor nemen waar deze met USB-C op wordt aangesloten.
Modellen van Iiyama lijken mij vooralsnog het aantrekkelijkst voor deze situatie.
Qua PC redelijk simpel; 16GB werkgeheugen en minimaal 500/512GB SSD en recente hardware.
Geen zin in een grote kast dus kijk ik voornamelijk naar de Dell Micro modellen; degelijk, staan miljoenen van in kantoren wereldwijd en mocht er in de toekomst ooit iets aan gewijzigd moeten worden (RAM, opslag etc.) is dat makkelijk te doen. Nieuw zijn die dingen echter wel bijzonder prijzig op de websites van Dell en HP, recente modellen met 14th gen of Core Ultra Intel CPU's zijn gemakkelijk €1000.
Op andere websites beginnen ze bij zo'n €700-800. Er zijn goedkopere modellen met 8GB werkgeheugen en/of 256GB SSD's maar dat is toch echt te weinig; en als je die los aanschaft ben je al weer duurder uit.
Wat zijn eventueel nog meer degelijke alternatieven? N100/N150 mini-PC's waren/zijn ook populair, maar dat is wel heel erg instap en lijkt me niet wat om daar nog járen mee te gaan werken.
Van die Chinese mini-PC's heb ik ook te veel gelezen over matige bouwkwaliteit want het moet wel gewoon degelijk werken.
Overigens, de kosten worden vanuit die 'stichting' betaalt, dus factuur nodig en dus niet een 2e-hands/refurbished van V&A of Marktplaats.
) de beste opties voor een kleine micro/mini PC met recente hardware (geen CPU's van zeg 5 jaar oud e.d.) voor standaard kantoor-taken?
EDIT: en dit speelt nu voor deze situatie. Maar ik heb in de familie nog 2 dergelijke setups die (ook grotendeels van vanwege het Windows 11 verhaal een oudere PC willen vervangen. Praktisch dezelfde eisen/wensen, alleen in hun geval waarschijnlijk een ultrawide monitor. Bij hun is het factuur verhaal niet van toepassing.
uitvoering: Dell Inspiron Dell Inspiron One 2330
Deze gebruikt hij zowel privé, als voor boekhouding van - laten we het zo noemen - een stichting.
Heeft altijd prima gewerkt, hoewel laatste jaren wel wat problemen met de GPU (driver problemen).
Maar deze ondersteunt geen Windows 11 en paar dagen geleden kregen we ineens BSOD's.
Wat wat rondzoeken m.b.v. Google leek het mij RAM-problemen, heb er wat andere RAM ingestopt en de Dell lijkt nu weer te doen. Maar het blijft uitgestelde executie.
Er moet dus wat nieuws komen. Hoewel de AiO prima is bevallen, kijk ik nu toch naar een aparte PC met monitor. Aanbod van AiO's vind ik toch wat meh, en vanuit de 'stichting' wordt gehint dat hij mogelijk een keer een laptop gaat krijgen en dan kun je - lijkt me - beter een geschikte monitor nemen waar deze met USB-C op wordt aangesloten.
Voor 2 doelen. Een is voor privé; weinig meer dan browsen, emailen, office-gebruik (Word, Excel etc.), Youtube etc. Het ander is voor - voor die "stichting" - boekhouding. Dat gebeurt overigens ook online en een apart emailadres. Weinig spannends dus, maar het moet wel een degelijk systeem zijn wat IMHO best weer een jaar of 10 mee mag gaan.Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Niet echt een maximumprijs, maar het hoeft natuurlijk niet meer te kosten dan nodig. In deze tijden is natuurlijk alles duur voor wat betreft computers.Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Toetsenbord en muis zijn al aanwezig.Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Een PC en een monitor. Qua monitor valt het nog wel redelijk te doen. Een 27" scherm, met ingebouwde speakers (ingebouwde speakers van de Dell voldoen ook prima) en USB-C voor een laptop.Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Modellen van Iiyama lijken mij vooralsnog het aantrekkelijkst voor deze situatie.
Qua PC redelijk simpel; 16GB werkgeheugen en minimaal 500/512GB SSD en recente hardware.
Geen zin in een grote kast dus kijk ik voornamelijk naar de Dell Micro modellen; degelijk, staan miljoenen van in kantoren wereldwijd en mocht er in de toekomst ooit iets aan gewijzigd moeten worden (RAM, opslag etc.) is dat makkelijk te doen. Nieuw zijn die dingen echter wel bijzonder prijzig op de websites van Dell en HP, recente modellen met 14th gen of Core Ultra Intel CPU's zijn gemakkelijk €1000.
Op andere websites beginnen ze bij zo'n €700-800. Er zijn goedkopere modellen met 8GB werkgeheugen en/of 256GB SSD's maar dat is toch echt te weinig; en als je die los aanschaft ben je al weer duurder uit.
Wat zijn eventueel nog meer degelijke alternatieven? N100/N150 mini-PC's waren/zijn ook populair, maar dat is wel heel erg instap en lijkt me niet wat om daar nog járen mee te gaan werken.
Van die Chinese mini-PC's heb ik ook te veel gelezen over matige bouwkwaliteit want het moet wel gewoon degelijk werken.
Overigens, de kosten worden vanuit die 'stichting' betaalt, dus factuur nodig en dus niet een 2e-hands/refurbished van V&A of Marktplaats.
Dell Optiplex Micro / Pro Micro of HP Prodesk/Elitedesk Mini. Zoals gezegd; degelijk, miljoenen van in gebruik wereldwijd en makkelijk nog intern aan te passen mocht dat in de toekomst nodig zijn.Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Gaat dus om zowel een PC als monitor. PC in de vorm van een micro/mini model. Monitor van 27" met USB-C voor een eventuele laptop (inclusief opladen), speakers. Ingebouwde ethernet (in de monitor) is handig, maar niet per se nodig.Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Wat zijn op dit moment (het slechts mogelijke moment om een nieuwe PC te moeten kopenWat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
EDIT: en dit speelt nu voor deze situatie. Maar ik heb in de familie nog 2 dergelijke setups die (ook grotendeels van vanwege het Windows 11 verhaal een oudere PC willen vervangen. Praktisch dezelfde eisen/wensen, alleen in hun geval waarschijnlijk een ultrawide monitor. Bij hun is het factuur verhaal niet van toepassing.
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 19-05-2026 14:45 ]