Vraag

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34
Ik ben me aan het orienteren om mijn groepenkast uit te breiden/aan te passen voor oa. Warmtepomp en Laadpaal. Omdat de ruimte in de meterkast zeer beperkt is en ook de groepenkast al redelijk vol ziet, viel mijn oog op een installatie automaat van oa. SEP en GEWISS die een 3P+N automaat in een 2 positie uitvoering hebben. Mijn vraag is of jullie ervaring hebben met dergelijke "smalle" automaten en wat evt Pro's en Contra's zijn. Mijn hoofdaansluiting is 3 x 25A

Gewiss Automaat

SEP Automaat

...

Beste antwoord (via lammerts op 19-05-2026 20:34)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

lammerts schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:05:
Aardlek vervangen door Alamats is geen oplossing. Achter een 40A aardlek kan ik meerdere 16A groepen maken. Ik heb nu 3 x 40A aardlekschakelaar en die faciliteren 15 groepen (verdeeld over de Alamats en fasen). Achter een Alamat mag geen losse groep en de Alamat heeft ook de eind zekering waarde van het apparaat wat je erachter zet. In het voorstel van DexterDee ben ik op die manier veel meer ruimte kwijt en schiet ik er niets mee op. Extra nadeel... Als 1 groep eruit vliegt, dan schakelt alles op die Alamat af.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt en ik twijfel of je de definitie van een Alamat scherp hebt.

Een Alamat is een reguliere automaat en een aardlekschakelaar in één component. Je gebruikt een Alamat dus als een reguliere automaat die een groep beveiligt op bijvoorbeeld 16A en omdat deze een ingebouwde aardlekschakelaar heeft, heb je géén aparte aardlekschakelaar meer nodig over de automaat heen.

In jouw geval vervang je dus al je 15 groepen met Alamats (deze zijn ook 1 unit breed) en haal je de 3 aardlekschakelaars weg uit je kast. De vrijgekomen plaats kun je vullen met meerdere 3-fase Alamats voor je warmtepomp en Laadpaal.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Ik zou persoonlijk geen SEP kopen, is goedkoop chinees spul wat zonnepaneelboeren veel gebruiken, idd vanwege de beperkte breedte, maar vooral vanwege de prijs.
Gewiss ken ik niet, klinkt als een huismerk van een toko die groepenkasten verkoopt. Zal net zoiets zijn als EMAT wat Elektramat verkoopt, ook goedkoop spul.

Blijf liever bij A-merken als Eaton, ABB/AEG, Schneider of Hager als je kwaliteit wilt. Je gooit er flinke vermogens over, met name bij een laadpaal, dan wil je ook dat het goed is en niet in de fik gaat.

• lammerts
Voor zover ik weet hebben de gerenormeerde merken geen 2 positie oplossingen, en daar ligt net mijn probleem, gebrek aan ruimte om bv een Hager toe te passen. Alle aanwezige aardlek, automaten en hoofdschakelaars zijn wel van Hager.

PS: een EMAT, SEP ed moeten toch ook aan CE keurmerk voldoen qua veiligheid ed. voordat ze hier in NL op markt kunnen/mogen?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CE is iets wat de fabrikant er zelf op mag zetten wanneer die van mening is dat een product aan een lijst met eisen voldoet. Dat wordt dus niet centraal getest of getoetst. Pas op het moment dat een product onveilig blijkt kan het worden teruggeroepen.

• _JGC_
  • Laatst online: 01:04
@lammerts Uitbreidingskastje is niet een optie in jouw geval? Kan je ook halfbreed of halfhoog krijgen.

• Ronald
  • Laatst online: 23:54
Een 4p automaat gaat voor een laadpaal al warm worden... een 2p heeft nog minder oppervlak om die warmte kwijt te raken... En dan wil je hem ook nog in een al volle kast proppen.

De suggestie van @_JGC_ is de juiste... uitbreidingskast en knappe automaat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lammerts
Uitbreidingskastje is geen optie, tenzij ik gehele MK over de kop haal, gasmeter en gasleiding ga verplaatsen, reeds andere leidingen en kabels ga omleggen (+verlengen) enz.enz. en daar heb ik geen zin in, dat is ook de reden waarom topic is gestart. (Ruimte Zeer Beperkt). Ik heb zelfs nog gekeken of een Hager Vega kast een optie is, maar kom net 2cm breedte te kort. Wel is er technisch nog ruimte om op elke rail van de Vision kast, 2 posities vrij te maken door de eindstop op din rail plat te buigen en die ruimte gebruiken. De afdekkap moet ook even een "ge-update" worden, maar past er daarna weer normaal overheen. Ik denk dat ik die route ga volgen, levert me per rail 2 posities op.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:44
@lammerts Voor een laadpaal heb je vaak ook nog een aparte aardlek nodig. Heb je daar wel ruimte voor?

Heb je een foto van de groepenkast en de beperkte ruimte er omheen?
Wellicht dat er nog iets creatiefs te verzinnen is zonder je groepenkast fysiek te verbouwen.

Spel en typfouten voorbehouden

• DexterDee

DexterDee

Er is nog een andere optie om A merken te gebruiken in je huidige kast. Gaat wel een lieve duit kosten.

Je kunt al je aardlekschakelaars eruit gooien en al je groepen vervangen door Alamats (aardlekautomaten). Op die manier ga je wat posities winnen die je dan kan vullen met bredere 3-fase Alamats. Bijkomend voordeel is dat als er ergens een aardlek is, dat er dan maar één automaat uitvliegt en je precies weet welke groep het is ;)

• lammerts
Aardlek vervangen door Alamats is geen oplossing. Achter een 40A aardlek kan ik meerdere 16A groepen maken. Ik heb nu 3 x 40A aardlekschakelaar en die faciliteren 15 groepen (verdeeld over de Alamats en fasen). Achter een Alamat mag geen losse groep en de Alamat heeft ook de eind zekering waarde van het apparaat wat je erachter zet. In het voorstel van DexterDee ben ik op die manier veel meer ruimte kwijt en schiet ik er niets mee op. Extra nadeel... Als 1 groep eruit vliegt, dan schakelt alles op die Alamat af.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:44
Aardlek vervangen door Alamats is geen oplossing.
Het idee is dat alle eindgroepen vervangt door alamats, de aardleks komen dan te vervallen.

Zo creëer je ruimte om op de plek waar nu de aardleks zitten nieuwe 3 fase alamats te plaatsen voor je warmtepomp en laadpaal.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • Beste antwoord

• DexterDee

DexterDee

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt en ik twijfel of je de definitie van een Alamat scherp hebt.

Een Alamat is een reguliere automaat en een aardlekschakelaar in één component. Je gebruikt een Alamat dus als een reguliere automaat die een groep beveiligt op bijvoorbeeld 16A en omdat deze een ingebouwde aardlekschakelaar heeft, heb je géén aparte aardlekschakelaar meer nodig over de automaat heen.

In jouw geval vervang je dus al je 15 groepen met Alamats (deze zijn ook 1 unit breed) en haal je de 3 aardlekschakelaars weg uit je kast. De vrijgekomen plaats kun je vullen met meerdere 3-fase Alamats voor je warmtepomp en Laadpaal.

• lammerts
Ah, op die manier......... ik ging ervan uit dat de Alamat een 3 fase "blok" is van 4 posities, had niet stil gestaan bij een 1 positie unit.....

Wel een goed idee....... maar wel kostbaar. Misschien wel uitvoerbaar voor een bepaald deel. Ik ga eens tekenen en rekenen

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Je hebt bij ABB ook de unibis reeks.

• DexterDee

DexterDee

Bij ABB zitten de 1 unit brede aardlekautomaten in de System pro M compact serie. Goed te verkrijgen, maar je moet wel rekenen op ongeveer 50 euro per Alamat.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DexterDee schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:51:
Bij ABB zitten de 1 unit brede aardlekautomaten in de System pro M compact serie. Goed te verkrijgen, maar je moet wel rekenen op ongeveer 50 euro per Alamat.
Dat is de DS301C serie: https://new.abb.com/low-v...dlekautomaat/ds301c-serie ik heb ze persoonlijk hier weg: https://www.elektrototaal...m-aardlekautomaat-4183127 voor €41 per stuk.

Maar @lammerts er is hier ook een heel topic over: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 met genoeg informatie in de TS maar ook dit stukje: link wat specifiek gaat over de verschillende merken en wat inzichten en perspectieven daarin.

Gewiss is wel een grote speler, maar heeft in NL simpelweg niet zo'n super groot marktaandeel. Als ik eerlijk ben zal ik gewoon voor een ABB/Hager/Eaton gaan, waarbij ABB/Hager meestal wat goedkoper zijn dan de Eaton voor dit soort componenten.
Punt blijft dat je de ruimte er wel voor moet hebben het zijn en blijven 4-DIN elektrocomponenten. Let je daarbij ook op de warmteopwekking in je groepenkast én meterkast en dat je eigenlijk ook de 80% regel in acht kunt houden voor dit soort continu vermogens waardoor je bewust iets meer vermogen afzekert dan je gebruikt om te voorkomen dat je een erg warm component hebt.

Dat alles gezegd hebbende hoor ik veel 'nee' en 'kan niet' maar zie nog geen foto's ;) wellicht heeft iemand gebaseerd op jouw foto's nog briljante out-side-the-box ideeën.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• lammerts
ik heb nog geen definitief "nee" of "kan niet" gezegd. Ik moet alleen e.e.a. laten bezinken, uitdenken en uitrekenen. 13 eindgroepen vervangen door alamats van 41 p/stk is wel iets om over na te denken, daar komen de 3 fase alamats nog bovenop. ........ niet een geringe investering, waarbij de al gedane investering in Hager eindgroepen en aardlek's voor 80% weggegooid kan worden.

In ieder geval bedankt voor het omdenken van de alamats een mogelijkheid waar ik zelf niet direct aan had gedacht.
Pagina: 1