Wapening dwars in kanaalplaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-07 11:01
Ik wil op mijn werkkamer een leiding voor internet trekken. Het idee is om diagonaal door de kanaalplaat vloer te boren. Hierdoor kom je in de gang uit. Vervolgens wil ik hier in de muur naar beneden frezen om vervolgens via de kruipruimte naar de meterkast te gaan.

Nou heb ik met een 6mm boor twee gaatjes geboord in de vloer. 1 op 10cm afstand van de muur en de andere 15cm afstand van de muur. Volgens de (beperkte) bouwtekeningen zou de kanaalplaat in de lengte langs deze muur moeten liggen. Dus mijn aanname was dat ik met het boren in een van de kanalen terecht zou komen.

Nou stuit ik met boren 2x op metaal. Bij het tweede gat is duidelijk zichtbaar dat het metaal dwars op de plaat staat. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Het zit trouwens op ongeveer 35mm diep dus precies de dikte van de dekvloer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CWOtnzo.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Troubled op 17-05-2026 18:28 ]

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 07:45

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik kan totaal niet zien hoe de plaat ligt op deze foto. Maar zou het een stuk koppelbewapening kunnen zijn?

• Troubled
De blauwe lijn die je zit is dwars op de kanaalplaat. De kanaalplaat loopt van onder naar boven in de foto. De buitenmuur is aan de rechterkant van de foto.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:20

Vliegvlug

Flight Simple

Troubled schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:26:
Ik wil op mijn werkkamer een leiding voor internet trekken. Het idee is om diagonaal door de kanaalplaat vloer te boren. Hierdoor kom je in de gang uit. Vervolgens wil ik hier in de muur naar beneden frezen om vervolgens via de kruipruimte naar de meterkast te gaan.

Nou heb ik met een 6mm boor twee gaatjes geboord in de vloer. 1 op 10cm afstand van de muur en de andere 15cm afstand van de muur. Volgens de (beperkte) bouwtekeningen zou de kanaalplaat in de lengte langs deze muur moeten liggen. Dus mijn aanname was dat ik met het boren in een van de kanalen terecht zou komen.
Mogelijk dat die kanaal plaat verder de muur in loopt waardoor je in de bovenste wapening zit net naast de kanalen?

Willekeurig plaatje van internet dat dwarsdoorsnedes van verschillende kanaalplaatvloeren laat zien met de kanalen en wapening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TEhytoRdJNFsZeBxfnnXXQTmVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yL4WfFbWIdQuLZMwd4W7nwwE.jpg?f=user_large Bij deze platen uit het plaatje zit de wapening niet aan de zijkant maar mogelijk dat er ook kanaalplaatvloeren zijn waarbij dat wel het geval is en dan zitten ze waarschijnlijk net aan de rand tegen de muur aan.

Bekijk de bouwtekeningen nog eens goed hoe de platen liggen en waarschijnlijk staat daar ook wel op welke vloerenplaten gebruikt zijn en kan je daar de opbouw van opzoeken.

• Troubled
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ke2AtXC.png

Dit is helaas het enige relevante plaatje in de bouwtekening. Het gaat in deze afbeelding om de linkermuur waar ik 15cm vanaf zit.

• FredvZ
  • Nu online
Zou het een krimpnet kunnen zijn dat op de kanaalplaten ligt tbv de dekvloer?

Spel en typfouten voorbehouden

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:10
Of zit je hier op een raveelijzer van je trapgat?

• Troubled
Ik heb er net omheen geboord en het is een plaat die precies onder de gipswand zit.

• Troubled
Haboeri schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:52:
Of zit je hier op een raveelijzer van je trapgat?
Het trapgat zit twee meter naast de gipsmuur.

• Vliegvlug
  • Laatst online: 09:20

Vliegvlug

Flight Simple

Troubled schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:44:
[Afbeelding]

Dit is helaas het enige relevante plaatje in de bouwtekening. Het gaat in deze afbeelding om de linkermuur waar ik 15cm vanaf zit.
Dat is wel heel karig ja.

Bij mijn huis zaten er verscheidene tekeningen waaronder deze van de kanaalplaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbUxr8lhdxnZFM7Hxoti_cyEF4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eYJHjul7iXupuiGdbTnLI4GO.jpg?f=user_large

Heb je de tekeningen bij de gemeente opgevraagd of heb je die van de vorige eigenaren gekregen? Indien het laatste zou ik nog bij de gemeente navragen, kans dat die meer hebben.

• Troubled
Vliegvlug schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:40:
[...]

Heb je de tekeningen bij de gemeente opgevraagd of heb je die van de vorige eigenaren gekregen? Indien het laatste zou ik nog bij de gemeente navragen, kans dat die meer hebben.
Ik heb gisteren nogmaals alle bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente dus hopelijk komen ze met nog iets. De vorige eigenaar heeft alle tekeningen die hij had achtergelaten en daar zitten ze helaas ook niet bij.

• Troubled
Afbeeldingslocatie: https://www.scaldex.nl/sites/default/files/uploads/201020_Scaldex_Strip.jpg

Ik heb dit online nog gevonden. Misschien dat het zoiets is?

En deze

Afbeeldingslocatie: https://www.vebo.nl/hubfs/VEBO_staal_1850%20kanaalplaatvloer.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Troubled op 19-05-2026 14:42 ]

• Troubled
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGceho3YMhstvhZGGTjawgVPnkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuNW3lgUYkffEysHyDbarJU6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de plek vanuit de buitenkant gezien

• Troubled
Net op 40cm van de muur af geboord en zelfs daar kom ik het tegen.

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:10
Zo te zien staan je binnenmuren gewoon op de dekvloer, en aangezien je aangeeft dat je het op ca 35mm diep tegenkomt lijkt het het meest op een krimpnet in de dekvloer. Kan je er niet gewoon omheen?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:55
Troubled schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:26:

Nou stuit ik met boren 2x op metaal. Bij het tweede gat is duidelijk zichtbaar dat het metaal dwars op de plaat staat. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Het zit trouwens op ongeveer 35mm diep dus precies de dikte van de dekvloer.

[Afbeelding]
Ik probeer je situatie te begrijpen, maar het lukt niet. Je zegt namelijk eerst dat de kanaalplaat in de langte LANGS de betreffende muur loopt. Een post later zeg je dat de blauwe lijn (parallel aan de muur) dwars op de kanaalplaat staat en dat de kanaalplaat van boven naar beneden loopt. Dit duidt op een kanaalplaat die HAAKS OP de betreffende muur loopt.

In geval 1 zul je als je steeds verder van de muur gaat boren op een gegeven moment een kanaal tegenkomen. In geval 2 niet (als je niet op goed geluk al op een kanaal was begonnen tenminste ;) ).

Anyhow, als je het over 35 mm hebt, dan zit je waarschijnlijk nog niet in de kanaalplaat. Dit is vrij makkelijk te controleren. Met een beetje klopboor kom je prima door de deklaag heen (met een goede schroefboor misschien ook nog wel), maar écht niet door de kanaalplaat. Daarvoor heb je echt een boorhamer nodig. Het verschil tussen de deklaag en de kanaalplaat ga je dus echt goed kunnen voelen.

En als je dan hebt bevestigd dat je nog niet in de kanaalplaat zit, dan is de vraag wát je precies hebt blootgelegd ook niet meer zo belangrijk, toch? Je wilt gewoon door die kanaalplaat heen :)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:07
Het kan vanalles zijn. In kanaalplaten zitten vaak leidingsleuven waarin riolering of ventilatie kanalen worden aangebracht. Deze leidingsleuven worden soms met een wapeningsnetje bedekt en vervolgens weer dichtgestort met beton. Een andere mogelijk kan zijn dat het een strip is die de kanaalplaten onderling koppelt.

• Troubled
BBBrt schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:41:
[...]

Ik probeer je situatie te begrijpen, maar het lukt niet. Je zegt namelijk eerst dat de kanaalplaat in de langte LANGS de betreffende muur loopt. Een post later zeg je dat de blauwe lijn (parallel aan de muur) dwars op de kanaalplaat staat en dat de kanaalplaat van boven naar beneden loopt. Dit duidt op een kanaalplaat die HAAKS OP de betreffende muur loopt.

In geval 1 zul je als je steeds verder van de muur gaat boren op een gegeven moment een kanaal tegenkomen. In geval 2 niet (als je niet op goed geluk al op een kanaal was begonnen tenminste ;) ).

Anyhow, als je het over 35 mm hebt, dan zit je waarschijnlijk nog niet in de kanaalplaat. Dit is vrij makkelijk te controleren. Met een beetje klopboor kom je prima door de deklaag heen (met een goede schroefboor misschien ook nog wel), maar écht niet door de kanaalplaat. Daarvoor heb je echt een boorhamer nodig. Het verschil tussen de deklaag en de kanaalplaat ga je dus echt goed kunnen voelen.

En als je dan hebt bevestigd dat je nog niet in de kanaalplaat zit, dan is de vraag wát je precies hebt blootgelegd ook niet meer zo belangrijk, toch? Je wilt gewoon door die kanaalplaat heen :)
Die blauwe lijn loopt parallel aan de binnenmaar maar staat haaks op de buitenmuur.

Ik snap dat een dekvloer een heel stuk zachter is dan een betonnen kanaalplaat en ik heb dan ook een boorhamer, maar met een steenboor ga je echt niet zomaar door staal boren (uberhaupt de vraag of je dat wilt).

Ik heb gisteravond het aan de andere kant van de ruimte geprobeerd (~2 meter van de buitenmuur af) en daar is het inmiddels gelukt :) binnenkort dus de leidingen infrezen.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:55
Troubled schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:57:
[...]

Die blauwe lijn loopt parallel aan de binnenmaar maar staat haaks op de buitenmuur.

Ik snap dat een dekvloer een heel stuk zachter is dan een betonnen kanaalplaat en ik heb dan ook een boorhamer, maar met een steenboor ga je echt niet zomaar door staal boren (uberhaupt de vraag of je dat wilt).

Ik heb gisteravond het aan de andere kant van de ruimte geprobeerd (~2 meter van de buitenmuur af) en daar is het inmiddels gelukt :) binnenkort dus de leidingen infrezen.
Mijn idee was ook niet om door het staal te boren, maar als je hebt vastgesteld dat je nog niet in de kanaalplaat zit, dan is het voor jouw klus eigenlijk niet relevant wát het staal is. Je wilt door die vloer heen en dat is het. Dus zoek een plekje waar je het staal niet tegenkomt en boor daar. Dat heb je nu dus volgens mij gedaan ;)
Pagina: 1