Wapening dwars in kanaalplaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:40
Ik wil op mijn werkkamer een leiding voor internet trekken. Het idee is om diagonaal door de kanaalplaat vloer te boren. Hierdoor kom je in de gang uit. Vervolgens wil ik hier in de muur naar beneden frezen om vervolgens via de kruipruimte naar de meterkast te gaan.

Nou heb ik met een 6mm boor twee gaatjes geboord in de vloer. 1 op 10cm afstand van de muur en de andere 15cm afstand van de muur. Volgens de (beperkte) bouwtekeningen zou de kanaalplaat in de lengte langs deze muur moeten liggen. Dus mijn aanname was dat ik met het boren in een van de kanalen terecht zou komen.

Nou stuit ik met boren 2x op metaal. Bij het tweede gat is duidelijk zichtbaar dat het metaal dwars op de plaat staat. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Het zit trouwens op ongeveer 35mm diep dus precies de dikte van de dekvloer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CWOtnzo.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Troubled op 17-05-2026 18:28 ]

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik kan totaal niet zien hoe de plaat ligt op deze foto. Maar zou het een stuk koppelbewapening kunnen zijn?

• Troubled
De blauwe lijn die je zit is dwars op de kanaalplaat. De kanaalplaat loopt van onder naar boven in de foto. De buitenmuur is aan de rechterkant van de foto.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10

Vliegvlug

Flight Simple

Troubled schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:26:
Ik wil op mijn werkkamer een leiding voor internet trekken. Het idee is om diagonaal door de kanaalplaat vloer te boren. Hierdoor kom je in de gang uit. Vervolgens wil ik hier in de muur naar beneden frezen om vervolgens via de kruipruimte naar de meterkast te gaan.

Nou heb ik met een 6mm boor twee gaatjes geboord in de vloer. 1 op 10cm afstand van de muur en de andere 15cm afstand van de muur. Volgens de (beperkte) bouwtekeningen zou de kanaalplaat in de lengte langs deze muur moeten liggen. Dus mijn aanname was dat ik met het boren in een van de kanalen terecht zou komen.
Mogelijk dat die kanaal plaat verder de muur in loopt waardoor je in de bovenste wapening zit net naast de kanalen?

Willekeurig plaatje van internet dat dwarsdoorsnedes van verschillende kanaalplaatvloeren laat zien met de kanalen en wapening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TEhytoRdJNFsZeBxfnnXXQTmVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yL4WfFbWIdQuLZMwd4W7nwwE.jpg?f=user_large Bij deze platen uit het plaatje zit de wapening niet aan de zijkant maar mogelijk dat er ook kanaalplaatvloeren zijn waarbij dat wel het geval is en dan zitten ze waarschijnlijk net aan de rand tegen de muur aan.

Bekijk de bouwtekeningen nog eens goed hoe de platen liggen en waarschijnlijk staat daar ook wel op welke vloerenplaten gebruikt zijn en kan je daar de opbouw van opzoeken.

• Troubled
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ke2AtXC.png

Dit is helaas het enige relevante plaatje in de bouwtekening. Het gaat in deze afbeelding om de linkermuur waar ik 15cm vanaf zit.

• FredvZ
  • Laatst online: 19:51
Zou het een krimpnet kunnen zijn dat op de kanaalplaten ligt tbv de dekvloer?

Spel en typfouten voorbehouden

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:40
Of zit je hier op een raveelijzer van je trapgat?

• Troubled
Ik heb er net omheen geboord en het is een plaat die precies onder de gipswand zit.

• Troubled
Haboeri schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:52:
Of zit je hier op een raveelijzer van je trapgat?
Het trapgat zit twee meter naast de gipsmuur.

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:10

Vliegvlug

Flight Simple

Troubled schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:44:
[Afbeelding]

Dit is helaas het enige relevante plaatje in de bouwtekening. Het gaat in deze afbeelding om de linkermuur waar ik 15cm vanaf zit.
Dat is wel heel karig ja.

Bij mijn huis zaten er verscheidene tekeningen waaronder deze van de kanaalplaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbUxr8lhdxnZFM7Hxoti_cyEF4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eYJHjul7iXupuiGdbTnLI4GO.jpg?f=user_large

Heb je de tekeningen bij de gemeente opgevraagd of heb je die van de vorige eigenaren gekregen? Indien het laatste zou ik nog bij de gemeente navragen, kans dat die meer hebben.
Pagina: 1