• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ik heb in september een nieuw systeem gebouwd specifiek voor Battlefield 6, omdat dat het enige spel is dat ik speel. Toch krijg ik af en toe de DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED fout, en sinds de laatste update gebeurt het steeds vaker. Ik kan nu geen enkele match meer uitspelen zonder te crashen. Soms stopt het spel ook gewoon en word ik zonder foutmelding terug naar het bureaublad gegooid.

Ik heb al veel verschillende fixes geprobeerd, zoals Bios updates en EXPO uitzetten, maar het probleem blijft af en toe terugkomen. Event Viewer laat ook geen relevante fouten zien.

Ik heb zo'n beetje alle drivers sinds september getest en altijd geïnstalleerd met ddu.

Mijn specificaties zijn:

Ryzen 7 9800X3D
RX 9070 XT
ASUS TUF Gaming B650
DDR5 Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 (QVL)
MSI MPG A850G PCIe 5

Heeft iemand een idee waar dit door kan komen? Dan kan ik bepalen welk onderdeel ik eventueel voor reparatie moet terugsturen. Sommigen zeggen dat het het ram is, en weer anderen zeggen dat het de voeding is.

Eerlijk gezegd sta ik op het punt om de gpu gewoon maar te verkopen en een rtx 5070 ti te kopen. Ik ben meer aan het troubleshooten dan aan het spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bassbounce op 17-05-2026 08:17 ]

Huidige Pc

• Apart
  • Nu online
Heb je de auto-OC functie in het AMD stuurprogramma ook geprobeerd uit te zetten? Device Removed kan ook gewoon beteken dat de videokaart opeens geen stroom meer krijgt. De MPG A-G kreeg mogelijk een stroom piek tijdens het opstarten van BF6 en kon daar niet aan voldoen, dus je zou een andere voeding kunnen proberen.

Ook lijkt dit een zeer specifiek probleem bij BF6, dat zowel op AMD en NVIDIA voorkomt, dus de kans dat het je videokaart is, is klein, en eerder door BF6 zelf wordt veroorzaakt. Ik kan voor twee zien dat versie 25.9.2 de crash bij hun niet heeft. Heb je DDU wel in Windows safe mode gebruikt?

Ook hier een heleboel dingen die je nog zou kunnen proberen, stap 11/13.

https://www.reddit.com/r/...e_fix_guide_stop_lag_fps/

[ Voor 10% gewijzigd door Apart op 17-05-2026 09:23 ]

https://ko-fi.com/apart

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:33

Format-C

Tracing Rays

Wat voor type 9070XT is het precies?

-Is het een overklokte versie? (Zo ja, misschien kan je hem omlaag clocken naar reference clocks (of een heel klein beetje meer voltage geven? )
-Is alles verder up to date qua drivers e.d.?
-Is je bios van je moederbord up to date?

Edit : ik zie in je sig dat het een Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT is? Ik neem aan dat dat een OC versie is? Misschien kan doen wat ik al eerder aangaf: iets omlaag clocken en/ of iets meer voltage geven. Misschien is ie net niet helemaal stabiel op de OC clocks

[ Voor 60% gewijzigd door Format-C op 17-05-2026 21:55 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Bassbounce
  • Nu online
Format-C schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:22:
Wat voor type 9070XT is het precies?

-Is het een overklokte versie? (Zo ja, misschien kan je hem omlaag clocken naar reference clocks (of een heel klein beetje meer voltage geven? )
-Is alles verder up to date qua drivers e.d.?
-Is je bios van je moederbord up to date?
Het is een Sapphire Pulse dus stock versie, alles is up to date inclusief bios van het moederbord.

Huidige Pc

• Bassbounce
  • Nu online
Apart schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:21:
Heb je de auto-OC functie in het AMD stuurprogramma ook geprobeerd uit te zetten? Device Removed kan ook gewoon beteken dat de videokaart opeens geen stroom meer krijgt. De MPG A-G kreeg mogelijk een stroom piek tijdens het opstarten van BF6 en kon daar niet aan voldoen, dus je zou een andere voeding kunnen proberen.

Ook lijkt dit een zeer specifiek probleem bij BF6, dat zowel op AMD en NVIDIA voorkomt, dus de kans dat het je videokaart is, is klein, en eerder door BF6 zelf wordt veroorzaakt. Ik kan voor twee zien dat versie 25.9.2 de crash bij hun niet heeft. Heb je DDU wel in Windows safe mode gebruikt?

Ook hier een heleboel dingen die je nog zou kunnen proberen, stap 11/13.

https://www.reddit.com/r/...e_fix_guide_stop_lag_fps/
Ik zal vanavond die punten nog proberen, bedankt!

Ik heb een tijdje driver 25.9.2 gebruikt en die was redelijk stabiel, maar af en toe kreeg ik ook diezelfde error. Ik heb bij elke installatie altijd DDU gebruikt.

Auto oc heb ik nooit gebruikt.

De voeding is ook nieuw. Ik zou die eventueel kunnen proberen te vervangen voor een ander, maar het lijkt me dat die voeding dit systeem makkelijk zou moeten aankunnen.

Huidige Pc

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik zit wat op internet te struinen maar draait die kaart op hogere snelheden dan een "stock" 9070XT?

Zo ja dan zou je hem zoals ik al zei een heeeeel klein beetje omlaag kunnen clocken of een heeeeel klein beetje meer voltage kunnen geven met bijv MSI afterburner oid.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Bassbounce
  • Nu online
Format-C schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:31:
Ik zit wat op internet te struinen .aar draait die kaart op hogere snelheden dan een "stock" 9070XT?

Zo ja dan zou je hem zoals ik al zei een heeeeel klein beetje omlaag kunnen clocken of een heeeeel klein beetje meer voltage kunnen geven met bijv MSI afterburner oid.
Gisteren heb ik de voltage +10 gezet en de clock - 5. 30 min later kreeg ik dxgi_error_device_removed.

Huidige Pc

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

En als je hem nog wat lager clockt?

En heeft je moederbord 2 PCI-e x16 slots? Je zou m nog even kunnen proberen in het andere slot? En voor de zekerheid alle stekkertjes nog even nalopen en aandrukken.

-zit er nog garantie op? (Neem aan van wel?)

Edit : en als het zo is wat @Apart aangeeft vaker voorkomt in BF6, zou je misschien nog kunnen proberen de game opnieuw te installeren en alle (eventuele) CFG files weggooien voordat je hem opnieuw installeert? En de door @Apart aangegeven drivers even proberen.

https://www.amd.com/en/resources/support-articles/release-notes/RN-RAD-WIN-25-9-2.html

(Edit: al gaf je zelf al aan deze geprobeerd te hebben)
Edit; en andere games draaien wel zonder crash? (Kan je eventueel nog wat andere games proberen?)

[ Voor 61% gewijzigd door Format-C op 17-05-2026 09:45 ]

• Bassbounce
  • Nu online
Format-C schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:36:
En als je hem nog wat lager clockt?

En heeft je moederbord 2 PCI-e x16 slots? Je zou m nog even kunnen proberen in het andere slot? En voor de zekerheid alle stekkertjes nog even nalopen en aandrukken.

-zit er nog garantie op? (Neem aan van wel?)

Edit : en als het zo is wat @Apart aangeeft vaker voorkomt in BF6, zou je misschien nog kunnen proberen de game opnieuw te installeren en alle (eventuele) CFG files weggooien voordat je hem opnieuw installeert? En de door @Apart aangegeven drivers even proberen.

https://www.amd.com/en/resources/support-articles/release-notes/RN-RAD-WIN-25-9-2.html

Edit; en andere games draaien wel zonder crash? (Kan je eventueel nog wat andere games proberen?)
Ik zal het vanavond eens proberen en zal het dan melden.

Bedankt voor zover!

Huidige Pc

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Misschien kan je dit ook nog proberen:

(Shader cache leeg/weggooien)

Settings > System > Storage > Temporary files. Delete the DirectX shader cache. It’ll rebuild.

• Bassbounce
  • Nu online
Format-C schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:56:
Misschien kan je dit ook nog proberen:

(Shader cache leeg/weggooien)

Settings > System > Storage > Temporary files. Delete the DirectX shader cache. It’ll rebuild.
Dit heb ik al gedaan, hielp helaas niks.

Huidige Pc

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:47

SpamLame

niks

Ter uitsluiting of het komt door BF6 of niet.

Heb je de beschikking over andere games / benchmark tools (bv furmark / 3dmark) om je GPU te belasten?
Zou je die meldingen dan ook krijgen is het niet perse aan BF6 gerelateerd.
Krijg je die meldingen dan niet, dan is de kans al kleiner dat het aan de GPU ligt.

• Bassbounce
  • Nu online
SpamLame schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:11:
Ter uitsluiting of het komt door BF6 of niet.

Heb je de beschikking over andere games / benchmark tools (bv furmark / 3dmark) om je GPU te belasten?
Zou je die meldingen dan ook krijgen is het niet perse aan BF6 gerelateerd.
Krijg je die meldingen dan niet, dan is de kans al kleiner dat het aan de GPU ligt.
Ik heb nu 3dmark met steel nomad dx12 op een loop draaien. Ik laat dit 2 uur draaien. Als dit stabiel blijft, dan lijkt het me een Battlefield 6 probleem. Maar toch vreemd, want lang niet alle 9070 gebruikers hebben dit.

Huidige Pc

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je de wifi+bt module in gebruik die bij het moederbord komt? Zo niet, zet die eens uit in het BIOS. Je zou daar overigens wel wat in de event viewer moeten zien, dat een apparaat opeens verdwijnt. Weet je zeker dat je goed hebt gekeken daar en niet alleen hebt gelet op eventuele GPU meldingen die dus niet per se van toepassing hoeven te zijn?

Oh, kan je ook je TS nog bijwerken om je GPU fatsoenlijk te melden? Van de andere onderdelen noem je wel exacte type, maar er staat nog steeds een nikszeggende '9070 XT' en met de vele AIBs is het onduidelijk welke dat is.

[ Voor 24% gewijzigd door Hero of Time op 17-05-2026 11:29 ]

Commandline FTW

• Bassbounce
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:27:
Heb je de wifi+bt module in gebruik die bij het moederbord komt? Zo niet, zet die eens uit in het BIOS. Je zou daar overigens wel wat in de event viewer moeten zien, dat een apparaat opeens verdwijnt. Weet je zeker dat je goed hebt gekeken daar en niet alleen hebt gelet op eventuele GPU meldingen die dus niet per se van toepassing hoeven te zijn?
Ik heb de normale Asus tuf gaming B650 plus zonder wifi en bluetooth.

Nee, ik kan het niet vinden in de event viewer. Dat maakt het ook zo vreemd en lastig om dit te kunnen oplossen.

Amd ziet wel degelijk wat, want ik krijg de melding dat alle waarden weer zijn teruggezet naar standaard.

Maar waardoor?

Huidige Pc

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind verschillende verhalen online. O.a. https://steamcommunity.co...ons/0/600786083350065733/ claimt de oplossing te hebben, maar laatste comment lijkt mij meer aan de orde:
Most likely placebo. I've tried every "fix" there is. The issue is with the game engine itself - The crash will happen regardless, it's just the matter of when. I've tried multiple "fixes" and no matter what It will crash eventually, whether it'd be 5 minutes in, or 3 hours.

Take this "fix" with a grain of salt.
En ook op Reddit (https://www.reddit.com/r/...tlefield_6_gpu_removed/):
Its not. Its all over the place. Check ea forums. Affects nvidia as well.
Als reactie op iemand die het 'verdacht' vind dat het op puur AMD systemen gebeurt.

De DuckAI summary die ik krijg van het EA forum beweert weer dat het komt wanneer de framerate boven 80 fps komt. Maar gezien een comment op de eerder genoemde Reddit thread de game niet eens kan starten, lijkt mij dat ook niet echt een oorzaak.

Waar men het wel over eens lijkt te zijn, is dat het puur een BF6 probleem is. Men kan alles doen wat ze willen, systeem flink belasten en gewoon door gaan. Op BF6 na.

En opeens bedenk ik mij, dat Satisfactory deze error ook heeft gehad, crash to desktop met melding dat de GPU was verwijdert. Dit is met een patch opgelost. Was de vorige BF niet een groot bugfest bij release? Mega budget game, kwaliteit bedroevend. Zou mij niks verbazen als het hier ook het geval is.

Commandline FTW

• Bassbounce
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:44:
Ik vind verschillende verhalen online. O.a. https://steamcommunity.co...ons/0/600786083350065733/ claimt de oplossing te hebben, maar laatste comment lijkt mij meer aan de orde:

[...]

En ook op Reddit (https://www.reddit.com/r/...tlefield_6_gpu_removed/):

[...]

Als reactie op iemand die het 'verdacht' vind dat het op puur AMD systemen gebeurt.

De DuckAI summary die ik krijg van het EA forum beweert weer dat het komt wanneer de framerate boven 80 fps komt. Maar gezien een comment op de eerder genoemde Reddit thread de game niet eens kan starten, lijkt mij dat ook niet echt een oorzaak.

Waar men het wel over eens lijkt te zijn, is dat het puur een BF6 probleem is. Men kan alles doen wat ze willen, systeem flink belasten en gewoon door gaan. Op BF6 na.

En opeens bedenk ik mij, dat Satisfactory deze error ook heeft gehad, crash to desktop met melding dat de GPU was verwijdert. Dit is met een patch opgelost. Was de vorige BF niet een groot bugfest bij release? Mega budget game, kwaliteit bedroevend. Zou mij niks verbazen als het hier ook het geval is.
Ik ben erg bang voor, 3dmark geeft geen problemen en belast de gpu flink.

Ook heb ik het in Windows zelf nooit meegemaakt en alleen tijdens het spelen van Battlefield 6..

Huidige Pc

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mja. Misschien proberen alsnog de game even opnieuw te installeren? Misschien is er een 1 of andere bug ontstaan bij het installeren of na wat game updates?

Als je met andere software geen problemen hebt lijkt het toch echt aan de game te liggen.

• Bassbounce
  • Nu online
Format-C schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:57:
Mja. Misschien proberen alsnog de game even opnieuw te installeren? Misschien is er een 1 of andere bug ontstaan bij het installeren of na wat game updates?

Als je met andere software geen problemen hebt lijkt het toch echt aan de game te liggen.
Ik had een undervolt van - 5 op de cores van de 9800x3d staan. Deze staat nu uit en heb al 3 matches Goldmud probleemloos kunnen spelen, expo had ik ook uitgezet deze zet ik nu weer aan.

Huidige Pc

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Sowieso zou ik als ik een probleem had ALLES zoveel mogelijk op stock laten draaien en elke vorm van OC en/ of undervolt "uitzetten". En dat als uitgangspunt gebruiken. :)

Zou mooi zijn dat dat (de undervolt van de cpu) het probleem was en dat het nu is opgelost! :)

Edit; Mocht hij nu nog een keer weer vastlopen dan kan je misschien je expo profiel even op 5600mt/s zetten ipv 6000mt/s. (Weet niet hoe je het nu hebt staan?) Ik zie dat je ram 2 Expo profielen heeft en dat die van 6000mt/s 1.4V gebruikt en die van 5600mt/s 1.25V. Dan (op de 5600mt/s setting) wordt de zooi net even wat minder belast. (Weet niet wat eventuele andere experts ervan zeggen, maar ik vind 1.4V voor het ram vrij hoog. Maar neem aan dat als dat in een expo profiel staat, kan.(Mijn gskill 6000 CL30 ram draait op 1.35V expo profiel))

Maar goed. Als je RAM op de QVL staat zou dat normaal gesproken goed moeten werken. Ook op 6000 CL30.

[ Voor 61% gewijzigd door Format-C op 17-05-2026 22:30 ]

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01
@Format-C hij heeft expo al uitgeschakeld.
Je zou een nachtje memtest86 kunnen draaien om te kijken of er niks met je RAM is.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Dekar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:22:
@Format-C hij heeft expo al uitgeschakeld.
Je zou een nachtje memtest86 kunnen draaien om te kijken of er niks met je RAM is.
Bassbounce schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:00:
[...]

expo had ik ook uitgezet deze zet ik nu weer aan.
Had hij weer aangezet. Edit: maar een nachtje memtest draaien kan nooit kwaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 18-05-2026 08:29 ]

• Bassbounce
  • Nu online
Format-C schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:28:
[...]

[...]

Had hij weer aangezet. Edit: maar een nachtje memtest draaien kan nooit kwaad.
Ik had ook de pcie link speed op auto gezet deze stond op 5. Deze had ik handmatig verzet. En terug gegaan naar driver versie 25.3.1. Nu al de tweede avond op rij stabiel. Bedankt iedereen voor het meedenken.

[ Voor 30% gewijzigd door Bassbounce op 18-05-2026 22:23 ]

Huidige Pc

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Top. Mooi om te horen.. :)

• Bassbounce
  • Nu online
Helaas, na een aantal dagen is het toch weer voorgekomen.

Wellicht een probleem met de voeding? Ik zou het anders ook niet meer weten.
Op papier zou mijn voeding het makkelijk aankunnen.

Huidige Pc

• Bassbounce
  • Nu online
Helaas, na een aantal dagen is het toch weer voorgekomen.

Wellicht een probleem met de voeding? Ik zou het anders ook niet meer weten.
Op papier zou mijn MSI MPG A850G PCIE5 het makkelijk kunnen trekken.

[ Voor 23% gewijzigd door Bassbounce op 29-05-2026 22:49 ]

Huidige Pc

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik zag in een ander topic dat je je cpu toch weer undervolt hebt? Kan het daar niet aan liggen?

Topic: 9800X3D 90 graden tijdens gamen
Bassbounce schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:18:

Gisteren was het 25 graden in de kamer en liep de cpu temperatuur na een half uur op tot 80 graden tijdens Battlefield 6 met een undervolt van -10. Volgens velen is dat prima, dus ik laat het hierbij. Iedereen bedankt voor het meedenken. Een 240 waterkoeler maakt in dit geval blijkbaar weinig verschil, aangezien ik al een goede koeler heb.
Ik zou de CPU op stock instellingen zetten, PBO uitzetten en je koeler opnieuw installeren.

• Bassbounce
  • Nu online
Format-C schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:01:
Ik zag in een ander topic dat je je cpu toch weer undervolt hebt? Kan het daar niet aan liggen?

9800X3D 90 graden tijdens gamen

[...]

Ik zou de CPU op stock instellingen zetten, PBO uitzetten en je koeler er opnieuw opzetten
Ja, daar ben ik sinds twee dagen mee begonnen. Het stond op -10, maar inmiddels staat alles weer op de oorspronkelijke waarde. Wel gek dat dezelfde foutmelding blijft terugkomen en niets in event viewer te zien is. We gaan weer testen nu voor langere tijd.

Huidige Pc

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zou ook de koeler even opnieuw installeren. Is op zich niet heel veel werk, en dan heb je dat uitgesloten. En verder alles weer op stock speeds zetten zou ik zeggen en van daaruit verder kijken.

(Wel vervelend dat het probleem "terug" is.)

Edit; ik zou ook even met HWinfo (oid) wat gaan loggen en kijken of de waardes die je voeding geven tijdens belasting OK zijn, en of er niet iets anders is wat eventueel te heet wordt of vreemde waardes geeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Format-C op 29-05-2026 23:09 ]

• Bassbounce
  • Nu online
Helaas heb ik vanavond opnieuw een crash gehad met een volledig origineel bios zonder oc of undervolt. Ik heb met Amazon besproken dat deze 9070 xt retour gaat, omdat ik sinds september al met deze problemen kamp.

Huidige Pc

Pagina: 1