Ik heb/had het idee om een laadpaalkabel aan te gaan leggen in de achtertuin, vanaf mijn meterkast (eerste stuk in de kruipkelder, dan 50 cm onder de grond in de achtertuin, zo'n 10 meter lengte). Om zodoende op een later moment achter in de achtertuin een laadpaal/laadstation voor de auto op aan te sluiten.
Nu staan achter in de achtertuin ook de buitenunit voor de warmtepomp. Een oom van mij vertelde dat het ook mogelijk is om de stroom van die warmtepomp unit af te tappen (door te trekken) naar die voor de laadpaal. Iets zegt mij dat dat niet zo handig/verstandig is. Maar misschien heb ik het mis.
Ik ben geen expert in deze materie. Maar heb zelf al een vermoeden dat een nadeel van de "doortrek oplossing" is dat de warmtepomp en laadpaal dan niet gelijktijdig stroom kunnen afnemen. Dat zou overbelasting van de kabel tot gevolg hebben (vermoed ik)?
Voordeel van die "doortrek oplossing" is, natuurlijk wel dat ik geen 10 meter kabel 50 cm diep hoef te leggen (niet zoveel te graven), in plaats daarvan slechts 2 meter (geschat). En de aanschaf van minder kabel natuurlijk.
Zijn er nog meer voor en nadelen te benoemen van de "doortrek oplossing" vs nieuwe kabel leggen vanaf de meterkast naar de laadpaalplek (zonder aftapping dus). Ik hoor het graag.
Dit topic houdt verband met mijn andere
vraag
Laten we het dan ook gewoon centraal houden => samengevoegd
[
Voor 13% gewijzigd door
Septillion op 15-05-2026 21:31
]