Kabel voor laadpaal aanleggen: hoe en welke? Delen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-05 21:05
Ik wil een kabel gaan leggen in de tuin, vanaf mijn meterkast naar de (nog aan te schaffen) laadpaal (wandbox) achter in de tuin, vanuit de meterkast door de kruipruimte.

Huidige aansluiting in huisadres: 3 x 25A. Ik heb nog geen elektrische auto

Vragen die ik heb:
  1. wat voor type kabel moet dit zijn?
  2. waar kan ik deze aanschaffen?
  3. hoe diep moet deze liggen (in de achtertuin)
  4. waar nog verder op te letten.
Dank.

Alle reacties

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:17
Je vergeet een belangrijk aspect, wat is de lengte van de kabel?

En heb je wellicht zelf al wat gevonden? Want je bent vast niet de enige die een kabel voor een laadpaal aan legt ;)

No Shame, only Fame!

• pastafan
Marcusso schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:50:
Je vergeet een belangrijk aspect, wat is de lengte van de kabel?

En heb je wellicht zelf al wat gevonden? Want je bent vast niet de enige die een kabel voor een laadpaal aan legt ;)
maakt de lengte van de kabel uit voor het juiste type?

Het gaat om ca. 25 meter kabellengte, waarvan ca 10 meter in de kruipruimte, en ca 15 meter in de tuin moet komen te liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door pastafan op 11-05-2026 10:51 ]

• Marcusso
pastafan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:51:
[...]

maakt de lengte van de kabel uit voor het juiste type?

Het gaat om ca. 25 meter kabellengte, waarvan ca 10 meter in de kruipruimte, en ca 15 meter in de tuin moet komen te liggen.
Yes, bij een lange lengte zal de spanningsval te hoog zijn, hier bv te berekenen. Heb hem snel voor je ingevuld:
Stel, je hebt een koperen kabel van 25 meter lengte met een belasting van 16 ampère en een doorsnede van 2,5 mm².

De berekening gaat dan als volgt:

ΔU = (2 × 25 × 16 × 0,0178) / 2,5 = 5,7 V

De spanningsval is dus 5,7 volt, oftewel ongeveer 2,5% van 230 V — prima binnen de norm.
Ik zou dan voor een YMVK-as grondkabel van 4x2,5 mm2 gaan, hier zitten 4 aders in + 1x een litze van 2.5mm2 voor de randaarde. Deze is overkill voor de kruipruimte maar kan je veilig ingraven in de tuin zonder mantelbuis, op een diepte van 50cm.

Wil je voor zeker gaan zou je 4mm2 kunnen overwegen, maar dat is in principe niet nodig. (volgens mij)

[ Voor 4% gewijzigd door Marcusso op 11-05-2026 10:59 ]

No Shame, only Fame!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Marcusso
6mm2 lijkt me voor een laadpaal wat overdreven? Ik zou zoals m'n voorgaande post minimaal 2.5mm2 pakken en 4mm2 voor extra zekerheid.

No Shame, only Fame!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:26
  1. 3-fase grondkabel, ymvk-as 4x4mm2 (de aarde is het schild)
    Als je onder de 5 meter blijft kun je veilig 2.5mm2 pakken, langer is 4mm aanbevolen, nog veel langer 6mm maar daar betaal je ook naar, als je meer dan 50 meter nodig hebt even laten berekenen of dat wel kan. (dit heeft te maken met de werking van de beveiligingen, en de hoge weerstand van de lange draad)
  2. online en mogelijk bij de hornbach?
  3. volgens de richtlijnen ten minste 50cm
  4. soms leggen mensen deze in mantelbuis (dikke 5cm ribbelbuis bijv), je mag dan normale ymvk gebruiken, dat sluit iets makkelijker aan dan het aardschild.
    Soms is het handig om (twee) netwerkkabel mee te trekken, voor de smart functies / load balancing functies van laadpalen. Bloot in de grond moet dit ook een speciaal type zijn. In de mantelbuis niet, dan is normaal cat5e/cat6 solid koper prima.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 11-05-2026 12:04 ]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:00

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb een kabel getrokken voor een laadpaal. Afstand tot de meterkast was ongeveer 30 meter. Eerst een mantelbuis van 75mm (zo'n rode) aangelegd, met halverwege een 'trekputje'. Vervolgens een 5x10 kabel er doorheen getrokken, samen met een datakabel en een netwerk (UTP) kabel. Die heb ik nog niet nodig, maar kan altijd van pas komen. 5x10 is trouwens best zwaar trekken kan ik je vertellen :P

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP ProMod
Eens met team 4x4mm2 AS kabel. Dunner zou ik niet gaan, er gaat langdurig 3x16A overheen, een te dunne kabel verliest ook gewoon warmte dan wat uiteindelijk ook rendement kost.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:32
Wokschotel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:00:
Ik heb een kabel getrokken voor een laadpaal. Afstand tot de meterkast was ongeveer 30 meter. Eerst een mantelbuis van 75mm (zo'n rode) aangelegd, met halverwege een 'trekputje'. Vervolgens een 5x10 kabel er doorheen getrokken, samen met een datakabel en een netwerk (UTP) kabel. Die heb ik nog niet nodig, maar kan altijd van pas komen. 5x10 is trouwens best zwaar trekken kan ik je vertellen :P
En die datakabel zou ik ook gewoon UTP voor gebruiken in dit geval ;)
Ik weet je hebt 4-aderige "datakabel" voor de P1 communicatie b.v. maar zou hier ook gewoon UTP (of afgeleide van) voor gebruiken, als je wat overlengte hebt/houd in die kabel kan je deze later altijd (if needed) aanpassen naar gangbaar UTP gebruik, of zelfs nu beide zijdes afmonteren als gangbaar UTP-aansluiting en er zelf even een "convertor" voor maken voor het gebruik van maar 2 of 4 aders in de 8-aderige UTP.

Bijvoorbeeld beide zijdes v/d UTP een female keystone, en dan voor beide zijdes even b.v. een stukje telefoon-kabel 4-aderig op een RJ11/12 plug (voorgemonteerd?), doormidden knippen en aan de geknipte zijde een RJ45 stekker die in de keystone kan. Adapter/convertor klaar en geen UTP kabel "vern3*kt" en goed her te gebruiken in de toekomst.

[edit]
En inderdaad hier ook mee met team 4x4 YMvK-as.
En vergeet voor de aard-litze niet even krimpkous & groen/gele-tape mee te bestellen, en mogelijk adereindhulzen om de litze af te werken.

Nog mooier is direct groen/gele krimpkous, maar die is wat lastiger te vinden, zwarte krimpkous met om de 5cm een groen/gele markering is ook afdoende

[ Voor 22% gewijzigd door Annuk op 11-05-2026 12:49 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• pastafan
dank voor alle reacties!

bij nader inzien, ik denk dat ik eerst alleen de mantelbuis (met trekdraad) ga leggen, dan kan ik later de ymvk-as kabel (en netwerkkabels) er doorheen trekken, toch?

de reden dat ik nu toch wel die mantelbuis wil leggen is dat ik in een nieuwbouwwoning woon en nu de tuin wil laten betegelen. Dan ligt die mantelbuis er in ieder geval mooi onder.

Is voor een standaard ymvk-as kabel + 2 netwerkdraden 5 cm mantelbuis voldoende? Of moet dat minimaal 7,5 cm zijn?

Ik dacht deze aan te schaffen: https://www.elektramat.nl/frankische-kabuflex-r-plus-450-co2ntrol-mantelbuis-met-trekdraad-50mm-rood-rol-50-meter-19217050/

[ Voor 42% gewijzigd door pastafan op 11-05-2026 13:02 ]

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-05 16:22

Freakie1NL

Grote Baas

Ik zou hem persoonlijk 7,5 cm diameter doen. Alleen een fatsoenlijke YMVK-as (ik zou zelf voor 6mm2 gaan voor een laadpaal) is al richting de 2cm diameter. Beetje fatsoenlijke netwerkdraad x2 en het je gaat richting de 80% van 5 cm.

Maak het jezelf makkelijk en doe 75 of 63

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:00

Wokschotel

Op 6 wielen

Zo zou ik het ook doen. Ik heb een 75mm buis gebruikt maar dat was omdat ik die nog had liggen, ik denk dat dat handiger is dan 50mm want dat is krap. Zorg er wel voor dat je de mantelbuis aan beide zijden goed afdekt/dicht maakt, want je wil niet dat die buis vol loopt met water of zand (zeg ik uit eigen ervaring :X)

En waarom Ymvk-AS als je met een mantelbuis werkt die diep genoeg ligt, daar kun je ook gewoon een normale 5x4 of 5x6 doorheen trekken.

Tip: als je dan kabels gaat trekken zou ik ipv dat touwtje eerst een steviger draad er doorheen trekken en daarmee je kabels trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Wokschotel op 11-05-2026 13:13 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
Marcusso schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:58:

Ik zou dan voor een YMVK-as grondkabel van 4x2,5 mm2 gaan, hier zitten 4 aders in + 1x een litze van 2.5mm2 voor de randaarde. Deze is overkill voor de kruipruimte maar kan je veilig ingraven in de tuin zonder mantelbuis, op een diepte van 50cm.

Wil je voor zeker gaan zou je 4mm2 kunnen overwegen, maar dat is in principe niet nodig. (volgens mij)
Het gaat om grote volumes stroom, op hoog vermogen. Dus waarom marginaal gaan zitten?
4mm² kost €1,57 de meter extra... en 6mm² nog eens €0,65 extra... dat heb je er na bar weinig kWh verlies al uit.

5,70 V of 2,48% vs 3,56 V of 1,56% vs 2,3V of 1,03%

Verschil tussen 2,5 en 6mm² is dus 1.45%. Kostenverschil is 25 x €2.2 = €55 waar je (volgens ANWB in april 2026) slechts 196kWh voor koopt. De break even tussen de kabels is dus slechts dat aan verlies.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeroen3
Als we zo doorgaan legt TS straks 5x35 in 100mm buis. :+

@Ronald reken dan eens uit hoeveel kWh je per jaar verliest als je er 2 MWh doorheen haalt?
Volgens miij gaat dat slechts om enkele euros en verdien je dat vrijwel niet terug.

• Ronald
@jeroen3 6 jaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pastafan
is dit een goede keuze voor de kabel in mijn situatie?

https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-4x4-per-meter1/

En deze als de UTP kabel te gebruiken? (2 stuks dan):

https://www.elektramat.nl/dynamic-f-utp-cat-6-grondkabel-per-meter/

Ik heb inmiddels een kabelmantelbuis van 63mm (ca 20 meter) daarin moeten bovenstaande kabels dus in komen.

[ Voor 45% gewijzigd door pastafan op 15-05-2026 16:36 ]

• Ronald
@pastafan prima geschikt

• pastafan
Ik heb/had het idee om een laadpaalkabel aan te gaan leggen in de achtertuin, vanaf mijn meterkast (eerste stuk in de kruipkelder, dan 50 cm onder de grond in de achtertuin, zo'n 10 meter lengte). Om zodoende op een later moment achter in de achtertuin een laadpaal/laadstation voor de auto op aan te sluiten.

Nu staan achter in de achtertuin ook de buitenunit voor de warmtepomp. Een oom van mij vertelde dat het ook mogelijk is om de stroom van die warmtepomp unit af te tappen (door te trekken) naar die voor de laadpaal. Iets zegt mij dat dat niet zo handig/verstandig is. Maar misschien heb ik het mis.

Ik ben geen expert in deze materie. Maar heb zelf al een vermoeden dat een nadeel van de "doortrek oplossing" is dat de warmtepomp en laadpaal dan niet gelijktijdig stroom kunnen afnemen. Dat zou overbelasting van de kabel tot gevolg hebben (vermoed ik)?

Voordeel van die "doortrek oplossing" is, natuurlijk wel dat ik geen 10 meter kabel 50 cm diep hoef te leggen (niet zoveel te graven), in plaats daarvan slechts 2 meter (geschat). En de aanschaf van minder kabel natuurlijk.

Zijn er nog meer voor en nadelen te benoemen van de "doortrek oplossing" vs nieuwe kabel leggen vanaf de meterkast naar de laadpaalplek (zonder aftapping dus). Ik hoor het graag.

Dit topic houdt verband met mijn andere vraag

Laten we het dan ook gewoon centraal houden => samengevoegd

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 15-05-2026 21:31 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hangt er vanaf hoeveel stroom (A) ze beide kunnen trekken, wat voor mm2 kabel er ligt een hoe die is afgezekerd.
Maar lijkt mij een slecht plan dat je achteraf alleen maar kopzorgen gaat opleveren.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jeroen3
Het is technisch vast wel mogelijk als aan de juiste voorwaarden is voldaan, maar mijn vermoeden is dat je er spijt van gaat krijgen.

Is het denkbaar dat je ooit een tussenmeter voor de laadpaal wil hebben, voor fiscale redenen of om bijvoorbeeld home automations op te sturen?

En mocht er iets mis gaan met opladen of met de laadbox (bijv. water) zit je ook in de kou, of andersom.
Ik zou dit als gescheiden circuits leggen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 20:49
De meeste buitenunits zijn slechts met 1 fase / 16A aangesloten. Voor een laadpaal wil je eigenlijk meer kunnen gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

pastafan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:04:
...

Zijn er nog meer voor en nadelen te benoemen van de "doortrek oplossing" vs nieuwe kabel leggen vanaf de meterkast naar de laadpaalplek (zonder aftapping dus). Ik hoor het graag.

Dit topic houdt verband met mijn andere vraag
Dat is pas te zeggen als we weten wat voor kabel er nu in de grond ligt (hoeveel aders, dikte), hoe deze af is gezekerd en hoeveel stroom de warmtepomp kan pakken.

Alles kan stuk.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 19:16
4x4 dus op 1 fase de WP en op de andere 2 fases je auto? Is 7,5kW mag laden. Sommige zijn daar tevreden mee. Anderen vinden het te weinig.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:35
Volgens NEN1010 moet een laadpaal met een vaste aansluiting op een eigen groep in de meterkast als ik het goed heb, maar jij bent als particulier niet aan die regels gebonden als je het zelf aanlegt.
Redelijk vreemd gevolg van deze situatie is dat het wel "legaal" is als de lader met een stekker wordt aangesloten (met stekker bedoel ik hier CEE, geen "normale stekker"), terwijl dit juist een beetje minder veilig is dan rechtstreeks aansluiten, de elektriciën is er alleen niet meer verantwoordelijk voor.
Wel even checken wat je verzekering hiervan vindt.

Technisch gezien is het misschien mogelijk, zoals hierboven ook al genoemd. Het is wel een beetje verontrustend dat je blijkbaar van plan bent om dit zelf te doen, maar niet verder komt dan deze vraag hier te stellen zonder je zelf er eerst in te verdiepen.

Heeft die oom van je wél een berekening gemaakt van de vermogens en de kabel+groepenkast gecheckt, of baseert hij zijn advies alleen op het feit dat "kroonsteentjes bestaan"? In het eerste geval was het wel attent geweest als je zijn bevindingen hier ook even had gedeeld.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je een beetje leuk wilt laden trek dan lekker een 4mm2 geschikt voor driefasen. Hetzij een ymvk met mantelbuis of een as als je geen mantelbuis wil. Gezien je ook utp die kant op wilt zal er wel een mantelbuis komen dus dan heb je aan de ymvk 5x4mm2 genoeg om 11kw te kunnen laden.

Doorlussen vanuit de wp kabel zou ik persoonlijk niet doen, daar zijn genoeg argumenten voor gegeven.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:24
@pastafan zou je al je vragen over je laadpaal en het aansluiten daarvan in 1 topic kunnen bundelen? Nu kom je op meerdere plekken met kleine delen van je totale verhaal aanzetten. Dat zorgt niet altijd voor het beste advies.

Je laadpaal dient een aparte beveiliging te krijgen dus als je gaat aftakken bij je warmtepomp dien je daar een onderverdelertje te maken.

Mocht je dit pad opgaan en je krijg ooit een garantieaanvraag van je warmtepomp sta dan niet verbaasd als je aannemer geen garantie wil geven omdat je zelf aan de installatie hebt lopen hannesen. Dat risico alleen al zou ik nooit laten opwegen tegen het financiële voordeel.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor @pastafan , neem in ieder geval een 5 x en geen 4 voudige kabel als je 3-fasen wilt aanleggen voor je laadpaal.

L1, L2, L3, N + aarde = vijf aders. En geen vier... Al dan niet een UTP erbij/ernaast is altijd handig. Je weet maar nooit. CAT6 is gewoon prima.

Heb zelf recentelijk een Zaptec 2 Go aangesloten i.c.m. een Sense P1 loadbalancer. En deze kabel gebruikt: (kabel zit in een mantelbuis vanuit de meter-/groepenkast naar de Zaptec 2 Go op de buitengevel)

https://www.elektramat.nl/neopreen-kabel-h07rnf-5x4-per-meter/

werkt prima. Laadt keurig een Skoda Enyaq met 11kW.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2026 22:21 ]

Mooie Plaatjes   

• pastafan
dank voor het samenvoegen.

Kom ik (bij nader inzien) uit op de volgende geschikte / aan te bevelen kabel:

https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-5x4-per-meter/

Klopt dit?

Mijn huidige aansluiting is 3 x 25 ampere.

Vraag: Dien ik voor het laden op 11kw nog een zwaardere aansluiting oid te vragen?

• Ronald.42
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:49:
Voor @pastafan , neem in ieder geval een 5 x en geen 4 voudige kabel als je 3-fasen wilt aanleggen voor je laadpaal.

L1, L2, L3, N + aarde = vijf aders. En geen vier... Al dan niet een UTP erbij/ernaast is altijd handig. Je weet maar nooit. CAT6 is gewoon prima.

Heb zelf recentelijk een Zaptec 2 Go aangesloten i.c.m. een Sense P1 loadbalancer. En deze kabel gebruikt: (kabel zit in een mantelbuis vanuit de meter-/groepenkast naar de Zaptec 2 Go op de buitengevel)

https://www.elektramat.nl/neopreen-kabel-h07rnf-5x4-per-meter/

werkt prima. Laad keurig een Skoda Enyaq met 11kW.
Tenzij er iets veranderd is mag je neopreen niet gebruiken voor een vaste aansluiting. Verder een ymvk-as heeft een aardlitze die telt als de 5e ader voor aarde. In een mantel buis is gewone 5x4mm4 ymvk toereikend gooi je hem zo in de grond dan moet het een as zijn. Overigens kies ik ook liever voor 5 aders want dat geknoei met die litze vind ik ook wat van.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald.42
  • Niet online
pastafan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:02:

Klopt dit?

Vraag: Dien ik voor het laden op 11kw nog een zwaardere aansluiting oid te vragen?
Je kunt tot 17kw afnemen op 3x25 dus met loadbalancing is dat toereikend voor je 11kw mocht er dan een forse gebruiker bij komen dan regelt je lader terug naar je max 3x25 van de hoofdaansluiting mits goed ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 15-05-2026 22:11 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ronald.42 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:08:
[...]

Tenzij er iets veranderd is mag je neopreen niet gebruiken voor een vaste aansluiting.
Want?

Ik heb uiteraard keurig adereindhulzen gebruikt om e.e.a. te monteren.

Zo'n stugge massieve-kern kabel werkt zo lastig. Die kregen we gewoonweg niet de (haakse) bochten door in de mantelbuis.

Vanuit meterkast, naar beneden, in de kruipruimte, horizontaal een stukje kruipruimte, dan door de spouwmuur, omhoog, uitkomend in een aansluitdoos in de buitengevel. (vanuit nieuwbouw was er een lege mantelbuis aangelegd)

In totaal nog geen zes meter.

Mooie Plaatjes   

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:51
pastafan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:02:

Klopt dit?

Nee, voor een -AS kabel heb je vier aders nodig, eentje zonder AS heb je vijf aders nodig. De "aarde" kabel is in de -AS kabel de litze. En je hebt geen -AS nodig als je het in een mantelbuis legt.

• Ronald.42
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Want?

Ik heb uiteraard keurig adereindhulzen gebruikt om e.e.a. te monteren.

Zo'n stugge massieve-kern kabel werkt zo lastig. Die kregen we gewoonweg niet de (haakse) bochten door in de mantelbuis.

Vanuit meterkast, naar beneden, in de kruipruimte, horizontaal een stukje kruipruimte, dan door de spouwmuur, omhoog, uitkomend in een aansluitdoos in de buitengevel. (vanuit nieuwbouw was er een lege mantelbuis aangelegd)

In totaal nog geen zes meter.
Want dat zijn de regels, ik heb dat ook niet bedacht. Neopreen is voor losse verplaatsbare installaties en apparaten, dat is je laadpaal niet. De mijne hangt nu ook met neopreen en ook ik vind dat geen probleem, ter zijner tijd moet er een eigen groep komen en een tracé richting meterkast. Maar ja de auto komt dinsdag dus vandaag gauw de paal in de lucht en dan zien we later wel weer. Ook een Enyaq trouwen d:)b

• pastafan
Ik vind het best lastig te begrijpen (ben geen installatie technicus):

In de achtertuin wil ik de kabel (welke dan ook) in een mantelbuis leggen. Dat zal zo'n 10 meter lengte op ca. 50 cm diepte zijn.

Daarnaast nog zo'n 15 meter in de kruipruimte, om tot aan de meterkast te komen. Deze wordt dus niet ingegraven maar op de grond gelegd in de kruipkelder. Dien ik hierbij ook een mantelbuis te gebruiken en/of een andere type kabel?

[ Voor 4% gewijzigd door pastafan op 15-05-2026 22:31 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:24
Zo moeilijk is het niet. Ligt hij ergens los in de grond dan heb je een 4x4YMVK-as nodig.

Ligt hij nergens los in de grond en op de juiste diepte in een mantelbuis dan kun je met een 5x4 YMVK uit de voeten.

Op de grond in de kruipruimte letten is een slecht idee. Je zult de kabel moeten beugelen zodat deze niet heen en weer kan bewegen.

[ Voor 24% gewijzigd door Homer-Simpson op 15-05-2026 22:32 ]

• Ronald.42
  • Niet online
pastafan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:30:
Ik vind het best lastig te begrijpen (ben geen installatie technicus):

In de achtertuin wil ik de kabel (welke dan ook) in een mantelbuis leggen. Dat zal zo'n 10 meter lengte op ca. 50 cm diepte zijn.

Daarnaast nog zo'n 15 meter in de kruipruimte, om tot aan de meterkast te komen. Deze wordt dus niet ingegraven maar op de grond gelegd in de kruipkelder. Dien ik hierbij ook een mantelbuis te gebruiken en/of een andere type kabel?
Als je een mantel buis gebruikt dan heb je genoeg aan een ymvk 5x4mm2. In de kruipruimte mag ymvk gewoon op de grond liggen of je hangt hem netjes op wat je maar wil, het mag dus gewoon één lengte ymvk 5x4mm2 zijn. Voor de utp zoek een type uit met koper aders niet met cca.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:18
Ik zou als ik het zelf zou moeten doen, gewoon 5x6mm2 flex of vaste kern pakken. Heb je later iig nooit spijt.

Maar dat ben ik he

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Ronald.42
  • Niet online
PCJR schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:49:
Ik zou als ik het zelf zou moeten doen, gewoon 5x6mm2 flex of vaste kern pakken. Heb je later iig nooit spijt.

Maar dat ben ik he
Mwah ja het kan maar is het zinvol. Bij 25 meter 4mm2 tegen 6mm2.

Uitgaande van ongeveer 2000kwh op jaarbasis om het eenvoudig te houden. Dat geeft bij 4mm2 16kwh verlies en bij 6mm2 11kwh verlies. (Per jaar!!)Spanningsval is iets van 1,9 volt tegen 1,3 volt.

Als je het hebt liggen dan zou ik het er ook in gooien maar als je het moet bestellen...

Pagina: 1