Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Ik wil een kabel gaan leggen in de tuin, vanaf mijn meterkast naar de (nog aan te schaffen) laadpaal (wandbox) achter in de tuin, vanuit de meterkast door de kruipruimte.

Huidige aansluiting in huisadres: 3 x 25A. Ik heb nog geen elektrische auto

Vragen die ik heb:
  1. wat voor type kabel moet dit zijn?
  2. waar kan ik deze aanschaffen?
  3. hoe diep moet deze liggen (in de achtertuin)
  4. waar nog verder op te letten.
Dank.

Alle reacties

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 13:35
Je vergeet een belangrijk aspect, wat is de lengte van de kabel?

En heb je wellicht zelf al wat gevonden? Want je bent vast niet de enige die een kabel voor een laadpaal aan legt ;)

No Shame, only Fame!

• pastafan
  • Nu online
Marcusso schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:50:
Je vergeet een belangrijk aspect, wat is de lengte van de kabel?

En heb je wellicht zelf al wat gevonden? Want je bent vast niet de enige die een kabel voor een laadpaal aan legt ;)
maakt de lengte van de kabel uit voor het juiste type?

Het gaat om ca. 25 meter kabellengte, waarvan ca 10 meter in de kruipruimte, en ca 15 meter in de tuin moet komen te liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door pastafan op 11-05-2026 10:51 ]

• Marcusso
pastafan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:51:
[...]

maakt de lengte van de kabel uit voor het juiste type?

Het gaat om ca. 25 meter kabellengte, waarvan ca 10 meter in de kruipruimte, en ca 15 meter in de tuin moet komen te liggen.
Yes, bij een lange lengte zal de spanningsval te hoog zijn, hier bv te berekenen. Heb hem snel voor je ingevuld:
Stel, je hebt een koperen kabel van 25 meter lengte met een belasting van 16 ampère en een doorsnede van 2,5 mm².

De berekening gaat dan als volgt:

ΔU = (2 × 25 × 16 × 0,0178) / 2,5 = 5,7 V

De spanningsval is dus 5,7 volt, oftewel ongeveer 2,5% van 230 V — prima binnen de norm.
Ik zou dan voor een YMVK-as grondkabel van 4x2,5 mm2 gaan, hier zitten 4 aders in + 1x een litze van 2.5mm2 voor de randaarde. Deze is overkill voor de kruipruimte maar kan je veilig ingraven in de tuin zonder mantelbuis, op een diepte van 50cm.

Wil je voor zeker gaan zou je 4mm2 kunnen overwegen, maar dat is in principe niet nodig. (volgens mij)

[ Voor 4% gewijzigd door Marcusso op 11-05-2026 10:59 ]

No Shame, only Fame!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Marcusso
6mm2 lijkt me voor een laadpaal wat overdreven? Ik zou zoals m'n voorgaande post minimaal 2.5mm2 pakken en 4mm2 voor extra zekerheid.

No Shame, only Fame!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:29
  1. 3-fase grondkabel, ymvk-as 4x4mm2 (de aarde is het schild)
    Als je onder de 5 meter blijft kun je veilig 2.5mm2 pakken, langer is 4mm aanbevolen, nog veel langer 6mm maar daar betaal je ook naar, als je meer dan 50 meter nodig hebt even laten berekenen of dat wel kan. (dit heeft te maken met de werking van de beveiligingen, en de hoge weerstand van de lange draad)
  2. online en mogelijk bij de hornbach?
  3. volgens de richtlijnen ten minste 50cm
  4. soms leggen mensen deze in mantelbuis (dikke 5cm ribbelbuis bijv), je mag dan normale ymvk gebruiken, dat sluit iets makkelijker aan dan het aardschild.
    Soms is het handig om (twee) netwerkkabel mee te trekken, voor de smart functies / load balancing functies van laadpalen. Bloot in de grond moet dit ook een speciaal type zijn. In de mantelbuis niet, dan is normaal cat5e/cat6 solid koper prima.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 11-05-2026 12:04 ]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:44

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb een kabel getrokken voor een laadpaal. Afstand tot de meterkast was ongeveer 30 meter. Eerst een mantelbuis van 75mm (zo'n rode) aangelegd, met halverwege een 'trekputje'. Vervolgens een 5x10 kabel er doorheen getrokken, samen met een datakabel en een netwerk (UTP) kabel. Die heb ik nog niet nodig, maar kan altijd van pas komen. 5x10 is trouwens best zwaar trekken kan ik je vertellen :P

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:07

AlphaRomeo

FP ProMod
Eens met team 4x4mm2 AS kabel. Dunner zou ik niet gaan, er gaat langdurig 3x16A overheen, een te dunne kabel verliest ook gewoon warmte dan wat uiteindelijk ook rendement kost.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:38
Wokschotel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:00:
Ik heb een kabel getrokken voor een laadpaal. Afstand tot de meterkast was ongeveer 30 meter. Eerst een mantelbuis van 75mm (zo'n rode) aangelegd, met halverwege een 'trekputje'. Vervolgens een 5x10 kabel er doorheen getrokken, samen met een datakabel en een netwerk (UTP) kabel. Die heb ik nog niet nodig, maar kan altijd van pas komen. 5x10 is trouwens best zwaar trekken kan ik je vertellen :P
En die datakabel zou ik ook gewoon UTP voor gebruiken in dit geval ;)
Ik weet je hebt 4-aderige "datakabel" voor de P1 communicatie b.v. maar zou hier ook gewoon UTP (of afgeleide van) voor gebruiken, als je wat overlengte hebt/houd in die kabel kan je deze later altijd (if needed) aanpassen naar gangbaar UTP gebruik, of zelfs nu beide zijdes afmonteren als gangbaar UTP-aansluiting en er zelf even een "convertor" voor maken voor het gebruik van maar 2 of 4 aders in de 8-aderige UTP.

Bijvoorbeeld beide zijdes v/d UTP een female keystone, en dan voor beide zijdes even b.v. een stukje telefoon-kabel 4-aderig op een RJ11/12 plug (voorgemonteerd?), doormidden knippen en aan de geknipte zijde een RJ45 stekker die in de keystone kan. Adapter/convertor klaar en geen UTP kabel "vern3*kt" en goed her te gebruiken in de toekomst.

[edit]
En inderdaad hier ook mee met team 4x4 YMvK-as.
En vergeet voor de aard-litze niet even krimpkous & groen/gele-tape mee te bestellen, en mogelijk adereindhulzen om de litze af te werken.

Nog mooier is direct groen/gele krimpkous, maar die is wat lastiger te vinden, zwarte krimpkous met om de 5cm een groen/gele markering is ook afdoende

[ Voor 22% gewijzigd door Annuk op 11-05-2026 12:49 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• pastafan
  • Nu online
dank voor alle reacties!

bij nader inzien, ik denk dat ik eerst alleen de mantelbuis (met trekdraad) ga leggen, dan kan ik later de ymvk-as kabel (en netwerkkabels) er doorheen trekken, toch?

de reden dat ik nu toch wel die mantelbuis wil leggen is dat ik in een nieuwbouwwoning woon en nu de tuin wil laten betegelen. Dan ligt die mantelbuis er in ieder geval mooi onder.

Is voor een standaard ymvk-as kabel + 2 netwerkdraden 5 cm mantelbuis voldoende? Of moet dat minimaal 7,5 cm zijn?

Ik dacht deze aan te schaffen: https://www.elektramat.nl/frankische-kabuflex-r-plus-450-co2ntrol-mantelbuis-met-trekdraad-50mm-rood-rol-50-meter-19217050/

[ Voor 42% gewijzigd door pastafan op 11-05-2026 13:02 ]

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-05 22:51

Freakie1NL

Grote Baas

Ik zou hem persoonlijk 7,5 cm diameter doen. Alleen een fatsoenlijke YMVK-as (ik zou zelf voor 6mm2 gaan voor een laadpaal) is al richting de 2cm diameter. Beetje fatsoenlijke netwerkdraad x2 en het je gaat richting de 80% van 5 cm.

Maak het jezelf makkelijk en doe 75 of 63

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:44

Wokschotel

Op 6 wielen

Zo zou ik het ook doen. Ik heb een 75mm buis gebruikt maar dat was omdat ik die nog had liggen, ik denk dat dat handiger is dan 50mm want dat is krap. Zorg er wel voor dat je de mantelbuis aan beide zijden goed afdekt/dicht maakt, want je wil niet dat die buis vol loopt met water of zand (zeg ik uit eigen ervaring :X)

En waarom Ymvk-AS als je met een mantelbuis werkt die diep genoeg ligt, daar kun je ook gewoon een normale 5x4 of 5x6 doorheen trekken.

Tip: als je dan kabels gaat trekken zou ik ipv dat touwtje eerst een steviger draad er doorheen trekken en daarmee je kabels trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Wokschotel op 11-05-2026 13:13 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46
Marcusso schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:58:

Ik zou dan voor een YMVK-as grondkabel van 4x2,5 mm2 gaan, hier zitten 4 aders in + 1x een litze van 2.5mm2 voor de randaarde. Deze is overkill voor de kruipruimte maar kan je veilig ingraven in de tuin zonder mantelbuis, op een diepte van 50cm.

Wil je voor zeker gaan zou je 4mm2 kunnen overwegen, maar dat is in principe niet nodig. (volgens mij)
Het gaat om grote volumes stroom, op hoog vermogen. Dus waarom marginaal gaan zitten?
4mm² kost €1,57 de meter extra... en 6mm² nog eens €0,65 extra... dat heb je er na bar weinig kWh verlies al uit.

5,70 V of 2,48% vs 3,56 V of 1,56% vs 2,3V of 1,03%

Verschil tussen 2,5 en 6mm² is dus 1.45%. Kostenverschil is 25 x €2.2 = €55 waar je (volgens ANWB in april 2026) slechts 196kWh voor koopt. De break even tussen de kabels is dus slechts dat aan verlies.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:29
Als we zo doorgaan legt TS straks 5x35 in 100mm buis. :+

@Ronald reken dan eens uit hoeveel kWh je per jaar verliest als je er 2 MWh doorheen haalt?
Volgens miij gaat dat slechts om enkele euros en verdien je dat vrijwel niet terug.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46
@jeroen3 6 jaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1