Wokschotel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:00:
Ik heb een kabel getrokken voor een laadpaal. Afstand tot de meterkast was ongeveer 30 meter. Eerst een mantelbuis van 75mm (zo'n rode) aangelegd, met halverwege een 'trekputje'. Vervolgens een 5x10 kabel er doorheen getrokken, samen met een datakabel en een netwerk (UTP) kabel. Die heb ik nog niet nodig, maar kan altijd van pas komen. 5x10 is trouwens best zwaar trekken kan ik je vertellen

En die datakabel zou ik ook gewoon UTP voor gebruiken in dit geval

Ik weet je hebt 4-aderige "datakabel" voor de P1 communicatie b.v. maar zou hier ook gewoon UTP (of afgeleide van) voor gebruiken, als je wat overlengte hebt/houd in die kabel kan je deze later altijd (if needed) aanpassen naar gangbaar UTP gebruik, of zelfs nu beide zijdes afmonteren als gangbaar UTP-aansluiting en er zelf even een "convertor" voor maken voor het gebruik van maar 2 of 4 aders in de 8-aderige UTP.
Bijvoorbeeld beide zijdes v/d UTP een
female keystone, en dan voor beide zijdes even b.v. een stukje telefoon-kabel 4-aderig op een RJ11/12 plug (voorgemonteerd?), doormidden knippen en aan de geknipte zijde een RJ45 stekker die in de keystone kan. Adapter/convertor klaar en geen UTP kabel "vern3*kt" en goed her te gebruiken in de toekomst.
[edit]
En inderdaad hier ook mee met team
4x4 YMvK-as.
En vergeet voor de aard-litze niet even
krimpkous &
groen/gele-tape mee te bestellen, en mogelijk
adereindhulzen om de litze af te werken.
Nog mooier is direct groen/gele krimpkous, maar die is wat lastiger te vinden, zwarte krimpkous met om de 5cm een groen/gele markering is ook afdoende
[
Voor 22% gewijzigd door
Annuk op 11-05-2026 12:49
]