WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• WLH1993
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 24-05 20:31
Hallo,

Binnenkort word het dakvervangen en we hebben spontaan er ook voor gekozen om toch ook maar zonnepanelen te plaatsen want het huis staat nu toch in de steigers dus ja.

Nu heb ik enkele vragen over wat we het beste zouden kunnen doen. Ons dak ziet er als volgt uit met een helling van 33 graden. Er is geen mogelijkheid tot schaduw op het dak, of er moet wel erg laag een F35 langsvliegen ;) Verder zijn er geen ramen/pijpjes op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OZim70NqIca_Mwh2CQdcgkOtw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iJY5v21UHjj1XgM5mxdp3K18.png?f=fotoalbum_large 1. Wat zou de beste manier zijn om de zonnepanelen te plaatsen. ik zie vooral afmetingen van 1.1m x 1.75m van zonnepanelen en dit zou als een vierkantje passen. Of is dit smaak? Ik zag ook zonnepanelen die 2.3m x 1.1m (rond de 620wp) maar kan niet echt een winkel vinden, alleen maar groothandelaren. Dan zou je 3 op boven elkaar kunnen leggen met ongeveer dezelfde hoeveelheid output.

2. Omdat de zonnepanelen op 2 kanten van het dak komen te liggen lees ik verschillende verhalen qua strings/optimizers. Sommige zeggen kan wel op 1 string maar sommige zeggen dat het op 2 strings moet. Wat is hier handig om te doen? Maakt het uit vanwege de opstartvoltage?

Tips zijn meer dan welkom.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dit gaat NOOIT als 1 string zonder optimizers onder alles... En optimizers zijn helemaal niet gratis.

Een enkelfase GoodWe DNS 3kW kan prima met strings van 2-3-4 panelen omgaan.

Niks op het 3-hoekige dakdeel (ZO?) Dat doet snel meer dan NO

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem de trinas, die hebben een hoger Vmpp
https://webshop.cedel.nl/...-Black-Glas/Glas-BiFacial

2 dakvlakken:
https://www.stralendgroen...0-1av-41-smart-connected/
of kijk op MP voor een 1AV-41 (geen 1AV-40)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34tn2kOJ18qboBWpvPHvJYMmoso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrASdPzAALaFRlXQe3sqvXH0.jpg?f=fotoalbum_large

3 dakvlakken:
https://www.stralendgroen...t-energy-hybride-omvormer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3PvhUOoiOfZnaGYJSNrDoXB790=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJoaSxCBEuVo5CyFDARQaFWF.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ronald schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:16:
Dit gaat NOOIT als 1 string zonder optimizers onder alles... En optimizers zijn helemaal niet gratis.

Een enkelfase GoodWe DNS 3kW kan prima met strings van 2-3-4 panelen omgaan.

Niks op het 3-hoekige dakdeel (ZO?) Dat doet snel meer dan NO
Met microomvormers kan het ook. Ik heb een Hoymiles microomvormer voor vier panelen en die stuurt elk paneel appart aan. Als het voltage niet te hoog wordt kun je nog wel een extra paneel per aansluiting in serie schakelen zolang je de dakdelen appart houdt. En je kan meerdere microomvormers kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 15-05-2026 13:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• WLH1993
@Ronald Mijn voorkeur gaat ook uit naar geen optimizers maar een goede omvormer. I

Het punt stuk is niet echt groot, hier zouden met geluk 3 panelen passen maar denk dat 2 realistisch is. Beter om dan 2-3 stuks op stuks op het driehoekige gedeelte te plaatsen en achterhuis op het noorden achterwege te laten? Had het liefste die op de voorkant van de woning niet maar hier staat de zon bijna de gehele dag. We zaten zelf aan rond de 8 zonnepanelen te denken, dat dit voldoende is voor ons stroomverbruik.

@AUijtdehaag Dankjewel voor de screenshots. Welke website is dat, ziet er handig uit.

Zoals ik lees van ook de andere reageerders is het sowieso meerdere strings. Ik zat ook te denken aan een hybride omvormer. Op zolder is natuurlijk wel veel ruimte (2.10m hoog) dus zouden daar in de toekomst dan ook een batterij kunnen plaatsen en hiervoor is een hybride omvormer nodig zoals ik las.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je bent NU bezig, dus leg je NU alles vol. Panelen kosten je de kop niet maar bij spijt wel. Dus nu echt volleggen en geen spijt.

diskeltische lurker

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ipv een omvormer neem je voor die 3 panelen een zendure accu. Dan heb je meteen je sluipverbruik afgedekt. Ik zou annu nu geen omvormer zonder accu kiezen (microomvormers al helemaal niet)

diskeltische lurker

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is sunnydesignweb

Een gewone omvormer met bijvoorbeeld marstek venus E gaat prima.
Hybride is nergens voor nodig en vaak onnodig duurder.

Ik stuur alles incl afschakelen van de (3) omvormers bij negatieve energie prijzen (dynamisch) via home assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqLqOzYIoRygFAYSsw-K0pw0EaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUAXYCjiEjdYOvKd6Bw9h7y1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wv-INUhUHDbRJed3daeWuc5mUUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oD9j4jLc8oJzgkeSAT9sGzp2.jpg?f=fotoalbum_large

Wil je een deftige backup oplossing, dan kost het wel knaken.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2026 14:40 ]

• Ronald
  • Nu online
@WLH1993 we leven niet meer in de tijd van salderen, dus heb je meer tekort dan teveel.

Je wil dus in principe maximaliseren. Zoek uit wat past… dan vinden we de beste omvormer oplossing er daarna wel bij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WLH1993
@technopeuter en @Ronald Jullie zeggen beide vol leggen maar gaat dat juist niet tegen het idee van geen salderen meer? ik ben overdag aan het werk en verbruik niet erg veel stroom. Dus zou logischer vinden om dan rond het verbruik of er wat boven te gaan zitten. Kan straks het stroom dat ik overdag allemaal produceer dan niet meer salderen en moet ik tegen een (misschien) negatief/laag bedrag verkopen en later die avond weer terugkopen. Zag dat de marktprijs van vandaag rond het middaguur al op 0 cent stond.

@AUijtdehaag Was ik vandaag ook naar het kijken. Heb je dit allemaal automatisch of moet je zelf nog de marktprijs in de gaten houden en dan de omvormers en dergelijke in/uitschakelen?

• WLH1993
@AUijtdehaag Zit een beetje naar de screenshot te kijken maar waar komen bijvoorbeeld de tarieven vandaan in het 2de blokje in de 2de kolom. Hier staat bijvoorbeeld om 15.00, -3,1ct. Is dit dan de terugleververgoeding die je krijgt vanuit zonneplan of is dit de prijs van stroom op dat moment?

• Ronald
  • Nu online
@WLH1993 Hoe meer PV, hoe meer direct eigen verbruik, hoe minder energiebelasting te betalen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
WLH1993 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 00:06:
@AUijtdehaag Zit een beetje naar de screenshot te kijken maar waar komen bijvoorbeeld de tarieven vandaan in het 2de blokje in de 2de kolom. Hier staat bijvoorbeeld om 15.00, -3,1ct. Is dit dan de terugleververgoeding die je krijgt vanuit zonneplan of is dit de prijs van stroom op dat moment?
Ik maak gebruik van HBC.
Dat is ontstaan om marstek venus E te besturen via midbus vanuit home assistant icm nodered
Daar zit (al bijna) alles in wat je maar kunt bedenken qua aansturing.
Ik koop en verkoop automatisch op dynamische prijzen. Rekening houdend met reserve voor NOM en met laden vanuit het net wordt rekening gehouden met de zonvoorspelling (solcast)

De programmeur maakt gebruik van cheapest hours van TheFess maar is nu bezig met eigen code om tarieven binnen te halen wn en te verwerken
Omdat er vaak 2 momenten zijn op een dag om te verkopen en cheapest hours ziet er maar 1.
Lang verhaal kort: dit is veel leuker dan een oplossing die een (chinese) fabriikant kan verzinnen. En via discord kan je je wensen kenbaar maken direct bij de programmeur. En vragen stellen.

Dus dakje vol, dynamisch gaan en bestuurbare opslag. Zo kan je blijven salderen. En swinters koop je op het goedkoopste moment in.
Ik zat gemiddeld op 23 ct afgelopen winter, Verwacht geen wonderen, maar tijdje terug was de stroomprijs historisch (zeldzaam) laag -47 ct.
Dan alle panelen uit (kies sen omvormer waar dat kan, sma bijv.) en volle bak laden.
Dat gaat bij mij via modbus tcp en home assistant (hoop het nog eens te integreren met HBC)

Wat betreft HBC. Dat is voor marstek gemaakt maar er zijn al pogingen om het geschikt te maken voor bijvoorbeeld anker. Omdat HBC heel goed werkt

• AUijtdehaag
  • Niet online
WLH1993 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 00:06:
Beide.
Al denk ik dat de teruglevering aan het eind van het jaar de btw er van wordt ingehouden. Maar dat ga ik zien.
Bedragen zijn incl btw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6Yrit5qef0s1-t2q68hRkOR53g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eYX2wibwU08qH1wftIMKGqJB.png?f=fotoalbum_large

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Qua eigen gebruik is het zuidwest dak verreweg het beste. Die 4.05, hoe heb je dat betekend? Is dat op basis van dakpannen, afmetingen woning (en heb je dan rekening gehouden met hellingshoek?

Is buitenmaat woning 8.1 x 5.6 of 7 x 5.6 (binnenlaat woning +- 7.5 x 5 meter)?

Als je woning namelijk 8.1 x 5.60 is, heb je een dakvlak van 4.67 x 5.67 , dus weer stukje extra.
Vooral belangrijk voor het puntstuk, omdat dit ervoor bepaalt of panelen met wel of net niet passen.

Dit dakvlak is namelijk een driehoek met 3.7 als hoogte en 8,1 als breedte. Als er echter rekening is gehouden met schuinte dan is breedte driehoek slechts 7 meter.

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 16-05-2026 07:50 ]

• WLH1993
@Ronald maar ik weet niet hoe ik het stroom moet opbruiken overdag. Afgelopen jaar had ik 800kwh. We koken elektrisch en hebben elektrische boiler in de keuken voor warmwater.

@99ruud99 4.05 is de lengte van het dakbeschot, afmeting van de woning is korter deze is +/-3.40 met een hellingshoek van 33 graden. Ik had inderdaad het oppervlakte van de voorkant/achterkant dak berekend dus het gaat helaas niet groter worden. De punt is inderdaad kleiner dan zoals op de afbeelding is, het is inderdaad zoals je zegt: Als er echter rekening is gehouden met schuinte dan is breedte driehoek slechts 7 meter.

Lengte middenstuk dak driehoekspunt, pythagoras (daar is hij weer): Wortel(3.2^2 + 2.2^2)=3.88m.

Ik heb het er even bijgetekend in paint. Met een beetje mazzel zouden hier 3 panelen passen maar ben bang dat het met 2 zal ophouden. Of ik moet kleinere zonnepanelen nemen, ben nu van 1.75x1.1 uitgegaan qua afmeting van een zonnepaneel. Ik wil sowieso zelfde zonnepanelen, vind verschillende formaten op een dak niet mooi (het oog wil ook wat :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE4cSZRITRYZnUAu5E8ImmIi01M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9hJ7FFmMc02GKVMvkCEwXXZr.png?f=fotoalbum_large

• WLH1993
@AUijtdehaag Dat is serieus, dan moet ik er even een zondag voor gaan zitten.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:39
WLH1993 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:02:
@Ronald maar ik weet niet hoe ik het stroom moet opbruiken overdag. Afgelopen jaar had ik 800kwh. We koken elektrisch en hebben elektrische boiler in de keuken voor warmwater.

@99ruud99 4.05 is de lengte van het dakbeschot, afmeting van de woning is korter deze is +/-3.40 met een hellingshoek van 33 graden. Ik had inderdaad het oppervlakte van de voorkant/achterkant dak berekend dus het gaat helaas niet groter worden. De punt is inderdaad kleiner dan zoals op de afbeelding is, het is inderdaad zoals je zegt: Als er echter rekening is gehouden met schuinte dan is breedte driehoek slechts 7 meter.

Lengte middenstuk dak driehoekspunt, pythagoras (daar is hij weer): Wortel(3.2^2 + 2.2^2)=3.88m.

Ik heb het er even bijgetekend in paint. Met een beetje mazzel zouden hier 3 panelen passen maar ben bang dat het met 2 zal ophouden. Of ik moet kleinere zonnepanelen nemen, ben nu van 1.75x1.1 uitgegaan qua afmeting van een zonnepaneel. Ik wil sowieso zelfde zonnepanelen, vind verschillende formaten op een dak niet mooi (het oog wil ook wat :))

[Afbeelding]
Teken je dakvlakken niet aan elkaar. Dat geeft niet het correcte beeld voor je ruimte. Het zijn vlakken de onderling onder andere hoeken staan.

Kun je dit nog een keer tekenen en iedere horizontale en veritcale lijn een maat geven? Niet van recht bovenaf bekeken, maar zodat het dakvlak vlak is. Die 5.60m kan nooit kloppen zo. Ik had verkeerd gezien dat die 5.60 de totale lengte is. Niet het tweede deel.

[ Voor 6% gewijzigd door OnTracK op 16-05-2026 12:35 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:39
Je kunt als je je panelen horizontaal legt volgens mij sowieso 3 stuks op de kopse kant kwijt. En als je de rest ook horizontaal legt ook meer afhankelijk van de exacte maten. Je kunt volgens mij zelfs naar iets grotere panelen met meer Wp per paneel.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• 99ruud99
Op het kleine dakvlak passen makkelijk 3 panelen in landscape. (2-1)
Panelen zijn bijna 1.75, dus onderste rij is 3.5m breed. Panelen zijn bijna 1.15 hoog, en wilt 30 cm van dakgoot. Hier is jouw driehoek nog +- 5 meter breed, dus die rij past eenvoudig.
Rij erboven komen bovenhoeken op 2.55 vanaf dakgoot. Hier is dak nog bijna 3 meter breed. Dus 1 paneel past ook makkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVqA4vW5mqWHJb-TUaFfxRVqvig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pl4Rvr2VlTweketO1rnjHDhn.jpg?f=fotoalbum_large

Snelle schets, je snapt dat je de panelen netjes centreert, maar je ziet dat je ver van de dakrand af blijft :)

Even snelle verhoudingstabel,
Rekenend met panelen vanaf 30 cm boven dakgoot
Panelen van 1.1m -> dak 4.3m breed - ruime marges
XL Panelen van 1.15m -> dak 4.2m breed - past eigenlijk niet met gewenste marges.
Rij 2:
Panelen 1.1m: dak 2.3m breed - ruime marges.
XL Panelen 1.15m: dak 2.15 breed - past met marges.

Mocht je toch XL panelen willen, zou ik aanraden om slechts 20 cm boven dakgoot te plaatsen. De onder-marge is minder nauw dan de nok-marge.

Zelfde rekensommetje (30 cm) voor ZO en NW:
Rij 1 : 4.44m - 2 panelen
Rij 2 : 3.52m - 1 paneel
Rij 3 : 2.6m - 1 paneel

Hier passen dus zowel XL als gewone, in landscape, dan heb je dakrond allemaal hetzelfde.

Portret:
Rij 1: 3.96m - 3 panelen
Rij 2: 2.56m - 2 panelen (eigenlijk iets te klein, advies om dakgoot marge van cm aan te houden).

Je ziet dat zij vlakken 5 panelen passen indien gewenst.

Als je puntdak portret wilt:
Rij 1: 3.13m - 2 panelen,gebruik van 20 cm onder-marge kom je op 3.30, nog steeds 2 panelen.

[ Voor 53% gewijzigd door 99ruud99 op 16-05-2026 17:22 ]

• 99ruud99
Kortom, op puntdak passen 3 panelen in landscape.
Op zijdaken passen 4 panelen in landscape of 5 panelen in portret.

In portret passen geen 5 XL panelen. In landscape zouden XL panelen kunnen op alle daken met deze aantallen.

Meestal is XL de meerprijs niet waard.

[ Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 16-05-2026 17:23 ]

• WLH1993
@99ruud99 Je hebt inderdaad gelijk dat er 3 passen op het driehoek waneer in landscape. Zou je op zoiets uitkomen met in totaal 13 zonnepanelen. Moet wel zeggen dat ik het dan wat rommelig vind lijken, zeker vanaf de straat kant. Zou mijn voorkeur uitgaan naar 4 in portrait maar dan kom je weer dicht bij de nok en dakgoot uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiGGtpxUsN7xjMNjQ5bbUvbM6-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odIInzWpQd0HgSmH86ficXeU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2J4HWj71Fhirp9S3GPggYAZmh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1UhuaF0vdgNgoFnRet0dMmt.png?f=fotoalbum_largeMaar misschien nog een belangrijkere vraag, is het het waard om zoveel zonnepanelen te doen met de afschaffing van salderen? Zou ook kunnen zeggen met 10 zonnepanelen (3 voor, 3 zijkant, 4 achter) dat het genoeg stroom is. Als ik uitreken (2027 schalen) wat het oplevert bij vattenfall/Essent, dan is het niet de moeite waard om energie terug te leveren. Bijvoorbeeld 1750kwh terugleveren
  • Vattenfal: opbrengst 217 euro (0,124), terugleverkosten 200
  • Essent: opbrengst 262.5 euro (0,15), terugleverkosten 211,32

• Ronald
  • Nu online
Het blijft gewoon feit dat je met meer panelen meer energie belasting bespaart omdat je meer momenten je eigen verbruik af dekt.

Niet vol leggen is altijd al een terugverdientijd optimalisatie geweest, nooit optimaal.

Gewoon zorgen dat het systeem negatieve prijs optimalisatie kan. Dus zero export tussen -12ct en 0, daaronder geheel uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 17-05-2026 18:06 ]

• 99ruud99
Let wel op dat je beste een kleine omvormer neemt, zoals die Ronald al aangaf. Dit zodat een string van 3 ook start. (Zijn specifieke omvormers, niet elke omvormer accepteert zon kleine string).
Dan is er nog een "beste 1 dakkant per string", als je geen optimizers gebruikt.

Als je dan maar 2 strings wilt, rest de vraag wat is beter 3 op ZW of 5 op NW of 5 op ZO.
Hiervoor moet je specifiek naar je eigen gebruik kijken. Heb jij een p1 meter? Dan kan je namelijk je verbruik over de dag zien. (En dan een patroon herkennen gemiddeld over jaar, bijvoorbeeld om 7u30 weg, om 18u thuis, dan vol verbruik tot 20u, en dan relatief rustig verbruik).

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je gaat toch geen terugleverboetes betalen zeker en je stroom gratis weggeven?

Gewoon naar zonneplan dynamisch gaan, 3 mppt omvormer, die de drie richtingen aan kan.
Of even de kat uit de boom kijken de komende maanden naar een kant en klare batterij opslag die de panelen ook aan kan
https://iotdomotica.nl/category/thuisaccu

Maar panelen alvast leggen.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2026 20:34 ]

• Ronald
  • Nu online
@99ruud99 zelfs SMA heeft nu geschikte omvormers voor dergelijke korte strings… iets duurdere oplossing, maar dan heb je maar 1 apparaat. Een 2mppt en 1 mppt GoodWe setje kan ook.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
zoek een partijtje Solar Frontier panelen op Marktplaats. Die zijn 1mx1.25m en hebben zulke hoge voltages dat je met 3 op een string elke omvormer aan krijgt. Zet lekker wat strings parallel en daar ga je.
Doen het ook nog eens top met weinig zon.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• WLH1993
Bedankt voor de vele input. Moet wel zeggen dat het toch geen eenvoudige keuze is, denk dat doen we even.

Begrijp inderdaad dat met meer zonnepanelen je meer stroom verbruik kunt opvangen door de dag heen waardoor je geen energiebelasting meer hoeft te betalen. Maar zou je met 4 op het zuid-oosten 1.6kwh (ochtend stroom), 3 op het zuid-westen 1.2kwh (middag stroom), en 4 op het noord-westen 1.2 (late middag) niet al de hele dag het stroom verbruik dekken. Begrijp dat het afhankelijk is van mijn verbruik. We wonen in een zeer goed geisoleerde woning dus de vloerverwarming is amper aan.

@AUijtdehaag Ik heb op de link geklikt met de Mppt 3 omvormer maar deze is behoorlijk prijziger dan de eerste die je aan gaf, de rode SMA sunny boy. In de tekst staat 4 strings? Is deze dan niet meer voldoende.

@Ronald Weet nu niet of ik 2 omvormers een mooie oplossing vind, hangen er 2 van die dingen op zolder. En qua kosten weet ik het ook niet of 1 duurdere omvormer beter is dan 2 goedkopere. Er is genoeg ruimte op zolder om er 2 op te hangen maar heb toch liever 1 voor het gemak.

Google zegt het volgende bij mijn vraag Omvormers met 3 of meer strings: SMA Sunny Tripower X: Biedt 3 onafhankelijke MPP-trackers. Ideaal voor complexe daken en meerdere oriëntaties (bijv. oost-west-zuid).

Zou deze omvormer dan geschikt zijn wanneer we het op alle drie dakdelen zouden doen. Komt niet in de originele doos maar dat zal mij een worst wezen. https://www.solar-outlet.nl/sma-sunny-tripower-30-omvormer.html

• WLH1993
nog kleine toevoeging; @AUijtdehaag graag geen terugleverboetes en gratis stroom maar aankomend jaar zit ik sowieso nog vast aan een vast contract bij Essent. En vind het wel interessant met uitschakelen van de zonnepanelen maar zoiets moet wel automatisch dan gaan. Moet niet elke dag straks de marktprijzen moeten checken om een reminder voor de volgende dag in te stellen om niet te vergeten om de zonnepanelen uit te zetten en later die dag weer aan te zetten.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
WLH1993 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:13:
Bedankt voor de vele input. Moet wel zeggen dat het toch geen eenvoudige keuze is, denk dat doen we even.

Begrijp inderdaad dat met meer zonnepanelen je meer stroom verbruik kunt opvangen door de dag heen waardoor je geen energiebelasting meer hoeft te betalen. Maar zou je met 4 op het zuid-oosten 1.6kwh (ochtend stroom), 3 op het zuid-westen 1.2kwh (middag stroom), en 4 op het noord-westen 1.2 (late middag) niet al de hele dag het stroom verbruik dekken. Begrijp dat het afhankelijk is van mijn verbruik. We wonen in een zeer goed geisoleerde woning dus de vloerverwarming is amper aan.
Hoeveel stroom verbruik je op 20 december? Dat is het getal wat je op moet wekken met panelen en ik kan je nu al vertellen dat je niet genoeg dak hebt om dat aantal panelen kwijt te kunnen. Je hebt dus sowieso te weinig panelen om jouw verbruik af te dekken, nog minder neerleggen dan wat je kwijt kan is daarom zonde.

Je kan heel makkelijk de omvormer een tandje terug schroeven als je jn de zomer veel te veel opwekt en meer terug levert dan je verbruikt, je kan niet in de winter de panelen een 200% boost geven omdat je te kort komt.

• Ronald
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:55:
zoek een partijtje Solar Frontier panelen op Marktplaats. Die zijn 1mx1.25m en hebben zulke hoge voltages dat je met 3 op een string elke omvormer aan krijgt. Zet lekker wat strings parallel en daar ga je.
Doen het ook nog eens top met weinig zon.
14% rendement panelen gaan het in geen enkel weer winnen van nieuwe 22% rendement panelen op een daarvoor prima geschikte omvormer...

Solar Frontier was ooit leuk, nu achterhaalde meuk.

@WLH1993
Binnen het assortiment van SMA is alleen de versie die @AUijtdehaag linkte geschikt. De rest zit ergens tussen start niet en geen schaduwbeheer... Met name die tripower... die kun je echt vergeten... die gaat niets doen met strings van 3-4.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:34
Sunpowers 400wp van marktplaats halen. Ook hoog voltage?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• WLH1993
@jadjong Ik heb even het verbruik erbij gepakt, volgens mij valt het mee toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjZAb9K9jfIsuPHWknvjubs01qU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnXkdr3hPgtC4n7Gz2AHp2eD.png?f=fotoalbum_large

@Ronald Je geeft schaduwbeheer aan. Er staan geen bomen of gebouwen rond mijn woning die schaduw geven op mijn dak, waarvoor is schaduwbeheer dan nodig? Ben het met je eens betreft oudere zonnepanelen, mijn voorkeur ook uitgaat naar nieuwe zonnepanelen.

Helaas, was mooi geweest wanneer die andere ook geschikt was. Dus zover als ik het begrijp, die duurdere omvormer of 2 losse wanneer ik ervoor zou kiezen om ook het driehoekspunt met 3 panelen vol te leggen.

• WLH1993
@timpel_800 @No Hands Mijn voorkeur gaat toch uit naar nieuwe zonnepanelen. Garantie, geen gedoe met ophalen etc..

• Ronald
  • Nu online
WLH1993 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:38:
Helaas, was mooi geweest wanneer die andere ook geschikt was. Dus zover als ik het begrijp, die duurdere omvormer of 2 losse wanneer ik ervoor zou kiezen om ook het driehoekspunt met 3 panelen vol te leggen.
Correct.

Waar het om gaat is start spanning < string spanning en Vmpp-bereik moet de string spanning omvatten.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

Reinier

\o/

timpel_800 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:41:
Sunpowers 400wp van marktplaats halen. Ook hoog voltage?
Solar Outlet had laatst Sunpower 375Wp voor €62 per stuk met ingebouwde IQ7A. Zo'n deal zou ideaal zijn voor TS.

• Ronald
  • Nu online
Die zijn op. De 405 met iq8 gaat duurder zijn dan de oplossing met de SMA 3-mppt

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
WLH1993 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:38:
@jadjong Ik heb even het verbruik erbij gepakt, volgens mij valt het mee toch?
Niet helemaal duidelijk wat de getallen betekenen, maar gok dat verbruik1 en verbruik2 bij elkaar opgeteld het dagelijks verbruik in kWh is.

Jouw vier panelen op ZO doen met een beetje mazzel 2.5kWh, die op NNW een geen halve kWh. Daarom nog vier panelen op ZW die ook krap 2kWh opwekken in december. Heb je berg af, wind mee, zes kWh opgewekt.
Pagina: 1