• Kubusia
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:46
Hoi Tweakers,

Ik plaats dit topic namens mijn vriendin (25), die ruim een jaar geleden vanuit Albanië naar Nederland is verhuist om samen te wonen (Utrecht stad) en haar carrière hier voort te zetten. In 2022 is zij afgestudeerd met een Universitaire bachelor Software Engineering, die gelijkwaardig is aan een Nederlandse universitaire bachelor.

Echter, na ruim een jaar solliciteren, is er nog steeds geen positief resultaat behaald. In bijna alle gevallen is hierbij taal de boosdoener. Dit lijkt mij gek gezien er een tekort zou zijn in de ICT, en zij daarnaast ook nog eens een vrouw is. Engels spreekt ze vloeiend, en Nederlands is bijna op B2 niveau. Helaas mag dat allemaal niet baten, en is blijkbaar Nederlands een vereiste als software engineer. Hier kan ik mij moeilijk in vinden, vooral omdat de meeste software engineers geen klantcontact hebben, en ik daarom de noodzaak van vloeiend Nederlands niet kan zien. In de overige gevallen heeft de afwijzing te maken met een gebrek aan ervaring, wat ik ook niet snap, omdat ze solliciteert op junior functies e.g. supportdesk, software engineer, SAP consultant.

Dit alles brengt mij daarom hier, met de vraag of jullie wellicht tips hebben of bedrijven kennen die wél mensen aannemen die geen vloeiend Nederlands praten. Alle hulp is welkom! Klik hier voor haar LinkedIn CV

Mocht ik wat vergeten zijn, laat het vooral weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Kubusia op 14-05-2026 18:08 . Reden: + Details ]

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:30
In welke regio woon je?

Hoe dan ook zie ik het in mijn omgeving wel meer dat mensen die het Nederlands niet machtig zijn, moeilijker aan een baan komen. Hier zitten ook wat developers bij met meer ervaring. En een beetje advocaat van de duivel, als men een niet-Nederlands sprekende engineer kan aannemen, waarom dan niet iemand op afstand in een lagelonenland?

• Kubusia
PlasticPimple schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:07:
In welke regio woon je?

Hoe dan ook zie ik het in mijn omgeving wel meer dat mensen die het Nederlands niet machtig zijn, moeilijker aan een baan komen. Hier zitten ook wat developers bij met meer ervaring. En een beetje advocaat van de duivel, als men een niet-Nederlands sprekende engineer kan aannemen, waarom dan niet iemand op afstand in een lagelonenland?
Ik heb het even in de post gezet, maar regio Utrecht. Ze verstaat Nederlands wel op B2 niveau, alleen het praten is nog op B1. En ja goed punt, maar waarom zouden bedrijven dan überhaupt nog Netherlanders aannemen, als je op afstand een goedkoper iemand kan hebben?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:48
Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:11:
[...]

waarom zouden bedrijven dan überhaupt nog Netherlanders aannemen, als je op afstand een goedkoper iemand kan hebben?
Omdat ze dus Nederlands spreken, en omdat je op kantoor naar ze toe kunt lopen, en je ze naar klanten op locatie kunt sturen.

Weer je zeker dat al die sollicitaties stuk zijn gelopen op de taal? Er zijn in NL best veel bedrijven waar Nederlands echt nog nodig is, maar ook bedrijven waar het minder belangrijk is, die zijn vaak internationaler geörienteerd. Het ligt er dus wel aan waar ze solliciteert. Vraag desnoods na iedere sollicitatie waarom er een afwijzing is, van een aantal zul je echt wel bruikbare informatie krijgen.
Je legt in je verhaal verder niet zoveel uit, dus is het moeilijk om te zeggen waar het fout loopt.
Het kan zo simpel zijn als: de startersmarkt is al moeilijk, nog moeilijker als je geen Nederlands spreekt. Maar zo breng jij het hier, als je breder advies wilt, moet je wat meer informatie geven.
Je moet, als je niet enkel van de statistieken afhankelijk wilt zijn, bedenken waar jouw (vriendin haar) toegevoegde waarde zit voor een bepaald bedrijf waardoor het taalprobleem minder belangrijk wordt. Dat kan vanalles zijn, een technische vaardigheid, culturele skills die te maken hebben met Oost-Europa, andere persoonlijke eigenschappen die haar waardevol maken.
Ik kan niet opmaken uit je verhaal of het zo is, maar het klinkt nu een beetje alsof ze gewoon maar wat in het wildeweg aan het solliciteren is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In Utrecht en omgeving zitten bedrijven zat waar de voertaal Engels is. Denk aan banken, toko's als Oracle, etc.

Ze snapt SAP zie ik. Waarom niet daar solliciteren, of bij een bedrijf dat er consulting op doet of het gebruikt? Ook hier weer de meeste banken etc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kubusia
Solarsparc schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:38:
[...]

Omdat ze dus Nederlands spreken, en omdat je op kantoor naar ze toe kunt lopen, en je ze naar klanten op locatie kunt sturen.

Weer je zeker dat al die sollicitaties stuk zijn gelopen op de taal? Er zijn in NL best veel bedrijven waar Nederlands echt nog nodig is, maar ook bedrijven waar het minder belangrijk is, die zijn vaak internationaler geörienteerd. Het ligt er dus wel aan waar ze solliciteert. Vraag desnoods na iedere sollicitatie waarom er een afwijzing is, van een aantal zul je echt wel bruikbare informatie krijgen.
Je legt in je verhaal verder niet zoveel uit, dus is het moeilijk om te zeggen waar het fout loopt.
Het kan zo simpel zijn als: de startersmarkt is al moeilijk, nog moeilijker als je geen Nederlands spreekt. Maar zo breng jij het hier, als je breder advies wilt, moet je wat meer informatie geven.
Je moet, als je niet enkel van de statistieken afhankelijk wilt zijn, bedenken waar jouw (vriendin haar) toegevoegde waarde zit voor een bepaald bedrijf waardoor het taalprobleem minder belangrijk wordt. Dat kan vanalles zijn, een technische vaardigheid, culturele skills die te maken hebben met Oost-Europa, andere persoonlijke eigenschappen die haar waardevol maken.
Ik kan niet opmaken uit je verhaal of het zo is, maar het klinkt nu een beetje alsof ze gewoon maar wat in het wildeweg aan het solliciteren is.
In 90% van de gevallen krijgt ze te horen dat ze iemand zoeken die vloeiend Nederlands spreekt, in de overige gevallen is de reden een gebrek aan ervaring, wat ik raar vind want ze solliciteert op junior functies. Een enkele keer was ze op papier de beste kandidaat, maar vond het bedrijf dat ze niet genoeg liet merken waarom ze juist bij dat bedrijf wilde werken. Bedankt voor je suggesties, we zullen die zeker meenemen. En wat betreft het solliciteren, ja er gaan er veel de deur uit, maar wel allemaal in een relevante sector met motivatiebrief. Ik zal proberen wat meer toe te voegen aan de post.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31
Een universitaire bachelor is ook precies niets.

Doe dus een master. Zorg daarbij voor een afstudeerstage bij een bedrijf. Daarmee start je vliegend een carrière in NL.

En leer gewoon Nederlands. Dat is met wat tijd en moeite op jongere leeftijd niet zo moeilijk.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:23
Vreemd, ik loop rond in de startup/scale-up scene, en daar is Engels de voertaal. Sterker nog, de meeste engineers spreken helemaal geen Nederlands. Solliciteert ze wel bij de juiste bedrijven? Ga eens naar wat meetups in de randstad.

• Kubusia
Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:54:

Doe dus een master. Zorg daarbij voor een afstudeerstage bij een bedrijf. Daarmee start je vliegend een carrière in NL.

En leer gewoon Nederlands. Dat is met wat tijd en moeite op jongere leeftijd niet zo moeilijk.
Als je de post leest zie je dat ze wel Nederlands spreekt al, en uiteraard verder leert, alleen nog niet op B2. Ik weet niet of een universitaire bachelor precies niets is, zelf heb ik er geen en kom ik ook makkelijk aan een baan in de IT.

• Kubusia
olafmol schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:58:
Vreemd, ik loop rond in de startup/scale-up scene, en daar is Engels de voertaal. Sterker nog, de meeste engineers spreken helemaal geen Nederlands. Solliciteert ze wel bij de juiste bedrijven? Ga eens naar wat meetups in de randstad.
Thanks! Heb je wellicht wat suggesties qua bedrijven of meetups? Ze was dit jaar wel bij TNW in Amsterdam, maar dat viel nogal tegen, vooral voor de prijs.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:30

DropjesLover

Dit dus ->

Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:54:
Ligt helemaal aan op wat voor een functie je wil instappen...

Mijn vrouw woont al 11 jaar in Nederland, begrijpt zeker op B2 maar spreekt nog met een zwaar accent en matige parate woordenschat domweg omdat ze al die tijd bij internationale bedrijven gewerkt heeft... En absoluut op haar opleidingsniveau.

@Kubusia het is lastig om te helpen zonder de persoon te kennen, waar interesses liggen en op welke functies en welke bedrijven al wel/niet gesolliciteerd is.
Wat hierboven al geschetst werd, bij grotere, internationale bedrijven schat ik haar kansen hoger in.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:50

Aganim

I have a cunning plan..

@Kubusia heb je een samenvatting van haar CV wellicht, al dan niet via PB? Deze IT'er laat datagraaiers als LinkedIn links liggen en heeft dus geen toegang.

Ik ben werkzaam in de regio Utrecht, dus ik kan altijd kijken of er een match is bij ons. Wij hebben diverse Engelstalige collega's in dienst, dus dat vormt geen beperking.

• Rukapul
DropjesLover schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:02:
[...]
Ligt helemaal aan op wat voor een functie je wil instappen...

[...]
De norm in NL ligt op een afgeronde HBO of WO studie. WO bachelor wordt daar niet toe gerekend.
Mijn vrouw woont al 11 jaar in Nederland, begrijpt zeker op B2 maar spreekt nog met een zwaar accent en matige parate woordenschat domweg omdat ze al die tijd bij internationale bedrijven gewerkt heeft... En absoluut op haar opleidingsniveau.

@Kubusia het is lastig om te helpen zonder de persoon te kennen, waar interesses liggen en op welke functies en welke bedrijven al wel/niet gesolliciteerd is.
Wat hierboven al geschetst werd, bij grotere, internationale bedrijven schat ik haar kansen hoger in.
Ik ben ook niet anders gewend bij collega's, maar dat is een specifieke multinationals omgeving en vaak toch voor duidelijk gekwalificeerde mensen.

Het is het een of het ander om er tussen te komen.

• Kubusia
Aganim schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:08:
@Kubusia heb je een samenvatting van haar CV wellicht, al dan niet via PB? Deze IT'er laat datagraaiers als LinkedIn links liggen en heeft dus geen toegang.

Ik ben werkzaam in de regio Utrecht, dus ik kan altijd kijken of er een match is bij ons. Wij hebben diverse Engelstalige collega's in dienst, dus dat vormt geen beperking.
Thanks, ik stuur je een PB!

• Kubusia
Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:12:
[...]

De norm in NL ligt op een afgeronde HBO of WO studie. WO bachelor wordt daar niet toe gerekend.

[...]

Ik ben ook niet anders gewend bij collega's, maar dat is een specifieke multinationals omgeving en vaak toch voor duidelijk gekwalificeerde mensen.

Het is het een of het ander om er tussen te komen.
Volgens mij is een WO bachelor gewoon een afgeronde studie, of zie jij alleen bachelor+master als afgeronde studie? Dat zou wel een beetje gek zijn namelijk

• Solarsparc
Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:46:

in de overige gevallen is de reden een gebrek aan ervaring, wat ik raar vind want ze solliciteert op junior functies.
Dat is helaas wel een beetje de realiteit in deze markt.
De keren dat ik zelf betrokken was bij het aannemen van mensen, vond ik het een enorm pluspunt als mensen zelf wat passieprojectjes hadden of alternatieve manieren van werkervaring hadden, bijvoorbeeld voor organisaties waar niet per sé winst wordt gemaakt. Ook vond ik het een pluspunt als iemand code kon laten zien en daarmee ook kon laten zien dat diegene het proces van code in de "echte wereld" in ieder geval al verkend had.
Die insteek zie je voornamelijk bij de bedrijven met "codegekken", dat is niet voor iedereen het carrièrebeeld wat ze voor ogen hebben, maar het kan een ingang zijn.
Voor andere typen bedrijven zijn er weer andere manieren om boven op de stapel te komen.
Een enkele keer was ze op papier de beste kandidaat, maar vond het bedrijf dat ze niet genoeg liet merken waarom ze juist bij dat bedrijf wilde werken.
Jammer, misschien dooddoener, maar klinkt wel alsof ze in ieder geval heel dichtbij was. Een volgende keer heeft ze wellicht net het geluk dat ze wel voor haar gaan.
Het helpt soms om enthousiasme voor een bedrijf.. in elk geval al een beetje voor te bereiden. Niet iedereen komt heel enthousiast over en je moet je afvragen of je een match bent voor een bedrijf dat dat soort enthousiasme nogal belangrijk vindt, maar er is in bepaalde mate op voor te bereiden als ze het idee heeft dat ze haar enthousiasme on the spot niet goed over weet te brengen.

• Rukapul
Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:14:
[...]

Volgens mij is een WO bachelor gewoon een afgeronde studie, of zie jij alleen bachelor+master als afgeronde studie? Dat zou wel een beetje gek zijn namelijk
Wat uitmaakt is hoe werkgevers er tegenaan kijken. Dat ik in voorkomende gevallen aan die sollicitatietafel kan zitten is een detail :+

• Solarsparc
Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Wat uitmaakt is hoe werkgevers er tegenaan kijken. Dat ik in voorkomende gevallen aan die sollicitatietafel kan zitten is een detail :+
Ik begon in eerste instantie een beetje te stuiteren bij "dat is de norm", maar hoe ik het zie, HBO-informatica geeft een redelijk beeld van de praktische inzetbaarheid en basisskills van zo iemand, bij een universitaire bachelor zouden hier in NL vakken missen waardoor het diploma minder waard is. Als haar opleiding wel die praktische elementen had, zou ik dat kort en bondig naar voren brengen in brief+CV. Werkgevers zijn vaak op zoek naar een bepaald profiel bij de functie, met een universitaire bachelor moet je iets meer moeite doen om te laten zien dat je in dat profiel past. Of het kan zijn dat ze inhoudelijk ook echt tekort komt voor dat profiel. Dan is het even de vraag of ze bij wil scholen, wil solliciteren op andere profielen of een portfolio op wil bouwen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

in de overige gevallen is de reden een gebrek aan ervaring, wat ik raar vind want ze solliciteert op junior functies.
Het is niet de bedoeling dat een junior zijn levenlang junior blijft. Bij een ambitieuze club willen ze je zsm richting een stap omhoog.

Dus als iemand zijn eerste junior jaar erop heeft zitten (en misschien nog wel meer jaren werkervaring heeft in andere hoeken), dan moet iemand al goed op weg zijn op het pad omhoog. In een jaar of 2-3 moet je richting medior, dus met 1 jaar achter de kiezen moet het al niet meer 'te' junior overkomen.

Als ik een junior zoek, dan zoek ik een gretige techneut die nog niet in een business setting heeft gewerkt, maar wel al laat zien dat het goed gaat komen op technisch vlak. Niet een zoekende starter die misschien nog PO of PM wil worden en na een jaar nog niks verder is gekomen.
(Hangt natuurlijk van de vacature af, maar dit zou ik op dit moment zoeken)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:53
Als werkgever zijnde mis ik nog de reden waarom ze na relatief kort freelancer te zijn geweest van freelance terug naar loondienst gaat. Kan ze dat op een goede manier toelichten in haar brieven/gesprekken?

• Rukapul
Dat CV kan nog wel wat overtuigender en vooral professioneler. Met name personal projects en learning bij de freelance ervaring ondermijnd het vertrouwen.

De projecten doen schools aan.

De lange lijst aan skills is ongeloofwaardig.

Er is interesse in security maar er blijkt niet overtuigend welke skills in bezit zijn.

Die SAP ervaring komt sterker over als je ze combineert.

Learning weghalen uit titel.

Theoretisch zou ze bij mij zo terecht kunnen mits technisch vaardig. Helaas geen passende positie beschikbaar. Om door de eerste filtering heen te komen zou ik wel het CV sterker maken. Een eventueel GitHub profiel kan ook helpen.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 14-05-2026 19:20 ]

• Solarsparc
Aganim schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:08:
Deze IT'er laat datagraaiers als LinkedIn links liggen en heeft dus geen toegang.
Same here, trouwens. Dacht dat ik de enige zou zijn, maar dan onderschat ik Tweakers! Maar verklaart wellicht waarom er gevist wordt naar informatie.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
persoonlijk denk ik dat haar winkansen wel sterk stijgen als ze richting data beweegt. data engineer, data modelleur, data scientist zijn rollen die nog steeds erg hot zijn, zeker bij bedrijven waar veel engels gesproken wordt. ze zou idd een master kunnen doen, data science ofzo, dan kun je zo met een afstudeeropdracht werkervaring opdoen. of gewoon meteen op die rollen solliciteren. hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat er veel internationals werken! kijk eens bij banken, het stikt ervan in Utrecht en Amsterdam!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:45

Herman

FP ProMod
Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:30:
(...)
Echter, na ruim een jaar solliciteren, is er nog steeds geen positief resultaat behaald. In bijna alle gevallen is hierbij taal de boosdoener. (...)
Welke feedback is er gegeven in de gevallen dat het i.i.g. niet afketste op de beheersing van de NL taal?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:11:
[...]

Ik heb het even in de post gezet, maar regio Utrecht. Ze verstaat Nederlands wel op B2 niveau, alleen het praten is nog op B1. En ja goed punt, maar waarom zouden bedrijven dan überhaupt nog Netherlanders aannemen, als je op afstand een goedkoper iemand kan hebben?
Is een consultancy toko als Capgemini geen optie? Zitten in Utrecht, hebben ontzettend veel buitenlandse (Indiase) medewerkers in dienst dus geen of geen vloeiend Nederlands is geen issue. Kan je prima als Young Professional wat vlieguren maken zodat ze later elders aan de slag kan.

I have stability. The ability to stab.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:59

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik werk bij een grote zbo en ik heb genoeg collega's die geen, of vrijwel geen, Nederlands spreken. En "wij" zoeken software engineers aan de lopende band. Wellicht een idee om je vriendin zich op overheid te laten focussen met solliciteren?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• DutchKel
  • Laatst online: 20:49
Ik snap de Nederlandse eis heel goed. Een senior developer hoort de wens van de klant om te kunnen zetten naar een product. Als de klant Nederlands is dan willen ze wellicht niet voor 1 developer alles in het Engels omzetten. Ik ken klanten die alles in het Nederlands doen en alles in het Engels. Op mijn opleiding lieten ze me denken dat al het development werk in het Engels is maar in de praktijk is dat dus heel anders. De meeste klanten die ik bedien zijn volledig Nederlands. Mijn ervaring is ook dat de klanten die alles Engelstalig hebben sneller partijen in India zoeken om het werk goedkoop uit te besteden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• MisterBlue
  • Laatst online: 21:17
Probeer eens bij NN op hun vacature site. SAP en React worden daar nog wel gebruikt en men is wel gewend samen te werken met mensen uit Oost-Europa.

[ Voor 4% gewijzigd door MisterBlue op 14-05-2026 20:49 ]

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:35
Ik vind het heel bijzonder dat het met name de taal is, in mijn ervaring de afgelopen 15 jaar is vrijwel overal Engels de voertaal (voornamelijk product bedrijven). Zeker in de Randstad en helemaal in Amsterdam / Rotterdam / Utrecht. Zou ook adviseren om goed naar Amsterdam te kijken omdat veel werk toch grotendeels remote is.

Mijn vermoeden is eigenlijk dat het probleem meer zit in het feit dat er momenteel weinig juniors aangenomen worden met alle ontwikkelingen rond AI. En dat je dus hevige concurrentie hebt, en SAP wel wat als een niche gezien wordt voor generieke dev functies. Voel je vrij om een PB te sturen met een CV, ik verwacht dat wij ook wel weer wat juniors aan gaan nemen (is wel Den Haag maar veel remote).

Ik vind het Linkedin profiel trouwens niet bijzonder sterk, daar zou ik nog wel wat tijd insteken is nu een beetje van alles wat zonder duidelijk profiel. En maakt ze per functie waar ze op solliciteert een apart CV?

[ Voor 13% gewijzigd door curvemod op 14-05-2026 21:21 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:36
[...]

In 90% van de gevallen krijgt ze te horen dat ze iemand zoeken die vloeiend Nederlands spreekt, in de overige gevallen is de reden een gebrek aan ervaring, wat ik raar vind want ze solliciteert op junior functies. Een enkele keer was ze op papier de beste kandidaat, maar vond het bedrijf dat ze niet genoeg liet merken waarom ze juist bij dat bedrijf wilde werken. Bedankt voor je suggesties, we zullen die zeker meenemen. En wat betreft het solliciteren, ja er gaan er veel de deur uit, maar wel allemaal in een relevante sector met motivatiebrief. Ik zal proberen wat meer toe te voegen aan de post.
Juist dat is toch les 1 bij de voorbereiding van een sollicitatie? Waarom je juist bij deze werkgever wil werken en waarom juist jij de perfecte kandidaat zijn de twee belangrijkste dingen die je als sollicitant moet communiceren in het proces.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:51
Hou in de gaten dat de oost-europese afkomst een voordeel kan zijn. Er zijn heel veel Nederlandse bedrijven die zaken doen in die regio. Probeer dus bij dat soort bedrijven binnen te komen. Toen ik klanten in China kreeg, werden er binnen een paar jaar een aantal mensen uit China aangenomen.

• olafmol
Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:02:
[...]

Thanks! Heb je wellicht wat suggesties qua bedrijven of meetups? Ze was dit jaar wel bij TNW in Amsterdam, maar dat viel nogal tegen, vooral voor de prijs.
hier eens kijken voor Utrecht, zelfde kun je doen voor Ams, Rotterdam etc https://www.meetup.com/nl-NL/find/nl--utrecht/

• olafmol
Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:13:
[...]

Dat CV kan nog wel wat overtuigender en vooral professioneler. Met name personal projects en learning bij de freelance ervaring ondermijnd het vertrouwen.

De projecten doen schools aan.

De lange lijst aan skills is ongeloofwaardig.

Er is interesse in security maar er blijkt niet overtuigend welke skills in bezit zijn.

Die SAP ervaring komt sterker over als je ze combineert.

Learning weghalen uit titel.

Theoretisch zou ze bij mij zo terecht kunnen mits technisch vaardig. Helaas geen passende positie beschikbaar. Om door de eerste filtering heen te komen zou ik wel het CV sterker maken. Een eventueel GitHub profiel kan ook helpen.
Denk dat de combinatie van SAP (corporate/enterprise) en "full stack" beetje tricky is. Als ik zo snel scan krijg ik niet direct een idee of ze nou junior of meer ervaren is. En ik krijg ook geen helder beeld of ze nou met name SAP developer is, of full-stack developer, of security expert. M.a.w. kies focus, en maak zo helder mogelijk wat je hebt gedaan en kunt, en wat je wilt/zoekt. Overigens denk ik dat Engels als voertaal gebruikelijker is bij startups die meer in de fullstack hoek zoeken, dan bij bedrijven die in de SAP hoek zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 14-05-2026 22:23 ]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:33

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:30:
Hoi Tweakers,

Ik plaats dit topic namens mijn vriendin (25), die ruim een jaar geleden vanuit Albanië naar Nederland is verhuist om samen te wonen (Utrecht stad) en haar carrière hier voort te zetten. In 2022 is zij afgestudeerd met een Universitaire bachelor Software Engineering, die gelijkwaardig is aan een Nederlandse universitaire bachelor.

Echter, na ruim een jaar solliciteren, is er nog steeds geen positief resultaat behaald. In bijna alle gevallen is hierbij taal de boosdoener. Dit lijkt mij gek gezien er een tekort zou zijn in de ICT, en zij daarnaast ook nog eens een vrouw is. Engels spreekt ze vloeiend, en Nederlands is bijna op B2 niveau. Helaas mag dat allemaal niet baten, en is blijkbaar Nederlands een vereiste als software engineer. Hier kan ik mij moeilijk in vinden, vooral omdat de meeste software engineers geen klantcontact hebben, en ik daarom de noodzaak van vloeiend Nederlands niet kan zien. In de overige gevallen heeft de afwijzing te maken met een gebrek aan ervaring, wat ik ook niet snap, omdat ze solliciteert op junior functies e.g. supportdesk, software engineer, SAP consultant.

Dit alles brengt mij daarom hier, met de vraag of jullie wellicht tips hebben of bedrijven kennen die wél mensen aannemen die geen vloeiend Nederlands praten. Alle hulp is welkom! Klik hier voor haar LinkedIn CV

Mocht ik wat vergeten zijn, laat het vooral weten.
Welke SAP-systemen?

Alliander zoekt mensen, en is tweetalig (NL en EN).

werkenbij.alliander.com

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:15
"na een jaar solliciteren"
Hoeveel sollicitaties doet ze de deur uit?

Als je in een jaar bijv. 10 sollicitaties uit de deur gooit is het geen verrassing.
Als er te weinig in omgeving is, misschien er buiten kijken?
Pagina: 1