Hoe dan ook zie ik het in mijn omgeving wel meer dat mensen die het Nederlands niet machtig zijn, moeilijker aan een baan komen. Hier zitten ook wat developers bij met meer ervaring. En een beetje advocaat van de duivel, als men een niet-Nederlands sprekende engineer kan aannemen, waarom dan niet iemand op afstand in een lagelonenland?
Ik heb het even in de post gezet, maar regio Utrecht. Ze verstaat Nederlands wel op B2 niveau, alleen het praten is nog op B1. En ja goed punt, maar waarom zouden bedrijven dan überhaupt nog Netherlanders aannemen, als je op afstand een goedkoper iemand kan hebben?PlasticPimple schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:07:
In welke regio woon je?
Hoe dan ook zie ik het in mijn omgeving wel meer dat mensen die het Nederlands niet machtig zijn, moeilijker aan een baan komen. Hier zitten ook wat developers bij met meer ervaring. En een beetje advocaat van de duivel, als men een niet-Nederlands sprekende engineer kan aannemen, waarom dan niet iemand op afstand in een lagelonenland?
Omdat ze dus Nederlands spreken, en omdat je op kantoor naar ze toe kunt lopen, en je ze naar klanten op locatie kunt sturen.Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:11:
[...]
waarom zouden bedrijven dan überhaupt nog Netherlanders aannemen, als je op afstand een goedkoper iemand kan hebben?
Weer je zeker dat al die sollicitaties stuk zijn gelopen op de taal? Er zijn in NL best veel bedrijven waar Nederlands echt nog nodig is, maar ook bedrijven waar het minder belangrijk is, die zijn vaak internationaler geörienteerd. Het ligt er dus wel aan waar ze solliciteert. Vraag desnoods na iedere sollicitatie waarom er een afwijzing is, van een aantal zul je echt wel bruikbare informatie krijgen.
Je legt in je verhaal verder niet zoveel uit, dus is het moeilijk om te zeggen waar het fout loopt.
Het kan zo simpel zijn als: de startersmarkt is al moeilijk, nog moeilijker als je geen Nederlands spreekt. Maar zo breng jij het hier, als je breder advies wilt, moet je wat meer informatie geven.
Je moet, als je niet enkel van de statistieken afhankelijk wilt zijn, bedenken waar jouw (vriendin haar) toegevoegde waarde zit voor een bepaald bedrijf waardoor het taalprobleem minder belangrijk wordt. Dat kan vanalles zijn, een technische vaardigheid, culturele skills die te maken hebben met Oost-Europa, andere persoonlijke eigenschappen die haar waardevol maken.
Ik kan niet opmaken uit je verhaal of het zo is, maar het klinkt nu een beetje alsof ze gewoon maar wat in het wildeweg aan het solliciteren is.
Ze snapt SAP zie ik. Waarom niet daar solliciteren, of bij een bedrijf dat er consulting op doet of het gebruikt? Ook hier weer de meeste banken etc.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In 90% van de gevallen krijgt ze te horen dat ze iemand zoeken die vloeiend Nederlands spreekt, in de overige gevallen is de reden een gebrek aan ervaring, wat ik raar vind want ze solliciteert op junior functies. Een enkele keer was ze op papier de beste kandidaat, maar vond het bedrijf dat ze niet genoeg liet merken waarom ze juist bij dat bedrijf wilde werken. Bedankt voor je suggesties, we zullen die zeker meenemen. En wat betreft het solliciteren, ja er gaan er veel de deur uit, maar wel allemaal in een relevante sector met motivatiebrief. Ik zal proberen wat meer toe te voegen aan de post.Solarsparc schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:38:
[...]
Omdat ze dus Nederlands spreken, en omdat je op kantoor naar ze toe kunt lopen, en je ze naar klanten op locatie kunt sturen.
Weer je zeker dat al die sollicitaties stuk zijn gelopen op de taal? Er zijn in NL best veel bedrijven waar Nederlands echt nog nodig is, maar ook bedrijven waar het minder belangrijk is, die zijn vaak internationaler geörienteerd. Het ligt er dus wel aan waar ze solliciteert. Vraag desnoods na iedere sollicitatie waarom er een afwijzing is, van een aantal zul je echt wel bruikbare informatie krijgen.
Je legt in je verhaal verder niet zoveel uit, dus is het moeilijk om te zeggen waar het fout loopt.
Het kan zo simpel zijn als: de startersmarkt is al moeilijk, nog moeilijker als je geen Nederlands spreekt. Maar zo breng jij het hier, als je breder advies wilt, moet je wat meer informatie geven.
Je moet, als je niet enkel van de statistieken afhankelijk wilt zijn, bedenken waar jouw (vriendin haar) toegevoegde waarde zit voor een bepaald bedrijf waardoor het taalprobleem minder belangrijk wordt. Dat kan vanalles zijn, een technische vaardigheid, culturele skills die te maken hebben met Oost-Europa, andere persoonlijke eigenschappen die haar waardevol maken.
Ik kan niet opmaken uit je verhaal of het zo is, maar het klinkt nu een beetje alsof ze gewoon maar wat in het wildeweg aan het solliciteren is.
Doe dus een master. Zorg daarbij voor een afstudeerstage bij een bedrijf. Daarmee start je vliegend een carrière in NL.
En leer gewoon Nederlands. Dat is met wat tijd en moeite op jongere leeftijd niet zo moeilijk.
Als je de post leest zie je dat ze wel Nederlands spreekt al, en uiteraard verder leert, alleen nog niet op B2. Ik weet niet of een universitaire bachelor precies niets is, zelf heb ik er geen en kom ik ook makkelijk aan een baan in de IT.Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:54:
Een universitaire bachelor is ook precies niets.
Doe dus een master. Zorg daarbij voor een afstudeerstage bij een bedrijf. Daarmee start je vliegend een carrière in NL.
En leer gewoon Nederlands. Dat is met wat tijd en moeite op jongere leeftijd niet zo moeilijk.
Thanks! Heb je wellicht wat suggesties qua bedrijven of meetups? Ze was dit jaar wel bij TNW in Amsterdam, maar dat viel nogal tegen, vooral voor de prijs.olafmol schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:58:
Vreemd, ik loop rond in de startup/scale-up scene, en daar is Engels de voertaal. Sterker nog, de meeste engineers spreken helemaal geen Nederlands. Solliciteert ze wel bij de juiste bedrijven? Ga eens naar wat meetups in de randstad.
Ligt helemaal aan op wat voor een functie je wil instappen...Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:54:
Mijn vrouw woont al 11 jaar in Nederland, begrijpt zeker op B2 maar spreekt nog met een zwaar accent en matige parate woordenschat domweg omdat ze al die tijd bij internationale bedrijven gewerkt heeft... En absoluut op haar opleidingsniveau.Doe dus een master. Zorg daarbij voor een afstudeerstage bij een bedrijf. Daarmee start je vliegend een carrière in NL.
@Kubusia het is lastig om te helpen zonder de persoon te kennen, waar interesses liggen en op welke functies en welke bedrijven al wel/niet gesolliciteerd is.
Wat hierboven al geschetst werd, bij grotere, internationale bedrijven schat ik haar kansen hoger in.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik ben werkzaam in de regio Utrecht, dus ik kan altijd kijken of er een match is bij ons. Wij hebben diverse Engelstalige collega's in dienst, dus dat vormt geen beperking.
De norm in NL ligt op een afgeronde HBO of WO studie. WO bachelor wordt daar niet toe gerekend.DropjesLover schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:02:
[...]
Ligt helemaal aan op wat voor een functie je wil instappen...
[...]
Ik ben ook niet anders gewend bij collega's, maar dat is een specifieke multinationals omgeving en vaak toch voor duidelijk gekwalificeerde mensen.Mijn vrouw woont al 11 jaar in Nederland, begrijpt zeker op B2 maar spreekt nog met een zwaar accent en matige parate woordenschat domweg omdat ze al die tijd bij internationale bedrijven gewerkt heeft... En absoluut op haar opleidingsniveau.
@Kubusia het is lastig om te helpen zonder de persoon te kennen, waar interesses liggen en op welke functies en welke bedrijven al wel/niet gesolliciteerd is.
Wat hierboven al geschetst werd, bij grotere, internationale bedrijven schat ik haar kansen hoger in.
Het is het een of het ander om er tussen te komen.
Thanks, ik stuur je een PB!Aganim schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:08:
@Kubusia heb je een samenvatting van haar CV wellicht, al dan niet via PB? Deze IT'er laat datagraaiers als LinkedIn links liggen en heeft dus geen toegang.
Ik ben werkzaam in de regio Utrecht, dus ik kan altijd kijken of er een match is bij ons. Wij hebben diverse Engelstalige collega's in dienst, dus dat vormt geen beperking.
Volgens mij is een WO bachelor gewoon een afgeronde studie, of zie jij alleen bachelor+master als afgeronde studie? Dat zou wel een beetje gek zijn namelijkRukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:12:
[...]
De norm in NL ligt op een afgeronde HBO of WO studie. WO bachelor wordt daar niet toe gerekend.
[...]
Ik ben ook niet anders gewend bij collega's, maar dat is een specifieke multinationals omgeving en vaak toch voor duidelijk gekwalificeerde mensen.
Het is het een of het ander om er tussen te komen.
Dat is helaas wel een beetje de realiteit in deze markt.Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:46:
in de overige gevallen is de reden een gebrek aan ervaring, wat ik raar vind want ze solliciteert op junior functies.
De keren dat ik zelf betrokken was bij het aannemen van mensen, vond ik het een enorm pluspunt als mensen zelf wat passieprojectjes hadden of alternatieve manieren van werkervaring hadden, bijvoorbeeld voor organisaties waar niet per sé winst wordt gemaakt. Ook vond ik het een pluspunt als iemand code kon laten zien en daarmee ook kon laten zien dat diegene het proces van code in de "echte wereld" in ieder geval al verkend had.
Die insteek zie je voornamelijk bij de bedrijven met "codegekken", dat is niet voor iedereen het carrièrebeeld wat ze voor ogen hebben, maar het kan een ingang zijn.
Voor andere typen bedrijven zijn er weer andere manieren om boven op de stapel te komen.
Jammer, misschien dooddoener, maar klinkt wel alsof ze in ieder geval heel dichtbij was. Een volgende keer heeft ze wellicht net het geluk dat ze wel voor haar gaan.Een enkele keer was ze op papier de beste kandidaat, maar vond het bedrijf dat ze niet genoeg liet merken waarom ze juist bij dat bedrijf wilde werken.
Het helpt soms om enthousiasme voor een bedrijf.. in elk geval al een beetje voor te bereiden. Niet iedereen komt heel enthousiast over en je moet je afvragen of je een match bent voor een bedrijf dat dat soort enthousiasme nogal belangrijk vindt, maar er is in bepaalde mate op voor te bereiden als ze het idee heeft dat ze haar enthousiasme on the spot niet goed over weet te brengen.
Wat uitmaakt is hoe werkgevers er tegenaan kijken. Dat ik in voorkomende gevallen aan die sollicitatietafel kan zitten is een detailKubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:14:
[...]
Volgens mij is een WO bachelor gewoon een afgeronde studie, of zie jij alleen bachelor+master als afgeronde studie? Dat zou wel een beetje gek zijn namelijk
Ik begon in eerste instantie een beetje te stuiteren bij "dat is de norm", maar hoe ik het zie, HBO-informatica geeft een redelijk beeld van de praktische inzetbaarheid en basisskills van zo iemand, bij een universitaire bachelor zouden hier in NL vakken missen waardoor het diploma minder waard is. Als haar opleiding wel die praktische elementen had, zou ik dat kort en bondig naar voren brengen in brief+CV. Werkgevers zijn vaak op zoek naar een bepaald profiel bij de functie, met een universitaire bachelor moet je iets meer moeite doen om te laten zien dat je in dat profiel past. Of het kan zijn dat ze inhoudelijk ook echt tekort komt voor dat profiel. Dan is het even de vraag of ze bij wil scholen, wil solliciteren op andere profielen of een portfolio op wil bouwen.Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:18:
[...]
Wat uitmaakt is hoe werkgevers er tegenaan kijken. Dat ik in voorkomende gevallen aan die sollicitatietafel kan zitten is een detail
Het is niet de bedoeling dat een junior zijn levenlang junior blijft. Bij een ambitieuze club willen ze je zsm richting een stap omhoog.Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:46:
[...]
in de overige gevallen is de reden een gebrek aan ervaring, wat ik raar vind want ze solliciteert op junior functies.
Dus als iemand zijn eerste junior jaar erop heeft zitten (en misschien nog wel meer jaren werkervaring heeft in andere hoeken), dan moet iemand al goed op weg zijn op het pad omhoog. In een jaar of 2-3 moet je richting medior, dus met 1 jaar achter de kiezen moet het al niet meer 'te' junior overkomen.
Als ik een junior zoek, dan zoek ik een gretige techneut die nog niet in een business setting heeft gewerkt, maar wel al laat zien dat het goed gaat komen op technisch vlak. Niet een zoekende starter die misschien nog PO of PM wil worden en na een jaar nog niks verder is gekomen.
(Hangt natuurlijk van de vacature af, maar dit zou ik op dit moment zoeken)
Dat CV kan nog wel wat overtuigender en vooral professioneler. Met name personal projects en learning bij de freelance ervaring ondermijnd het vertrouwen.
De projecten doen schools aan.
De lange lijst aan skills is ongeloofwaardig.
Er is interesse in security maar er blijkt niet overtuigend welke skills in bezit zijn.
Die SAP ervaring komt sterker over als je ze combineert.
Learning weghalen uit titel.
Theoretisch zou ze bij mij zo terecht kunnen mits technisch vaardig. Helaas geen passende positie beschikbaar. Om door de eerste filtering heen te komen zou ik wel het CV sterker maken. Een eventueel GitHub profiel kan ook helpen.
[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 14-05-2026 19:20 ]
Same here, trouwens. Dacht dat ik de enige zou zijn, maar dan onderschat ik Tweakers! Maar verklaart wellicht waarom er gevist wordt naar informatie.Aganim schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:08:
Deze IT'er laat datagraaiers als LinkedIn links liggen en heeft dus geen toegang.
Welke feedback is er gegeven in de gevallen dat het i.i.g. niet afketste op de beheersing van de NL taal?Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:30:
(...)
Echter, na ruim een jaar solliciteren, is er nog steeds geen positief resultaat behaald. In bijna alle gevallen is hierbij taal de boosdoener. (...)
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Is een consultancy toko als Capgemini geen optie? Zitten in Utrecht, hebben ontzettend veel buitenlandse (Indiase) medewerkers in dienst dus geen of geen vloeiend Nederlands is geen issue. Kan je prima als Young Professional wat vlieguren maken zodat ze later elders aan de slag kan.Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:11:
[...]
Ik heb het even in de post gezet, maar regio Utrecht. Ze verstaat Nederlands wel op B2 niveau, alleen het praten is nog op B1. En ja goed punt, maar waarom zouden bedrijven dan überhaupt nog Netherlanders aannemen, als je op afstand een goedkoper iemand kan hebben?
I have stability. The ability to stab.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
[ Voor 4% gewijzigd door MisterBlue op 14-05-2026 20:49 ]
Mijn vermoeden is eigenlijk dat het probleem meer zit in het feit dat er momenteel weinig juniors aangenomen worden met alle ontwikkelingen rond AI. En dat je dus hevige concurrentie hebt, en SAP wel wat als een niche gezien wordt voor generieke dev functies. Voel je vrij om een PB te sturen met een CV, ik verwacht dat wij ook wel weer wat juniors aan gaan nemen (is wel Den Haag maar veel remote).
Ik vind het Linkedin profiel trouwens niet bijzonder sterk, daar zou ik nog wel wat tijd insteken is nu een beetje van alles wat zonder duidelijk profiel. En maakt ze per functie waar ze op solliciteert een apart CV?
[ Voor 13% gewijzigd door curvemod op 14-05-2026 21:21 ]
Juist dat is toch les 1 bij de voorbereiding van een sollicitatie? Waarom je juist bij deze werkgever wil werken en waarom juist jij de perfecte kandidaat zijn de twee belangrijkste dingen die je als sollicitant moet communiceren in het proces.Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:46:
[...]
In 90% van de gevallen krijgt ze te horen dat ze iemand zoeken die vloeiend Nederlands spreekt, in de overige gevallen is de reden een gebrek aan ervaring, wat ik raar vind want ze solliciteert op junior functies. Een enkele keer was ze op papier de beste kandidaat, maar vond het bedrijf dat ze niet genoeg liet merken waarom ze juist bij dat bedrijf wilde werken. Bedankt voor je suggesties, we zullen die zeker meenemen. En wat betreft het solliciteren, ja er gaan er veel de deur uit, maar wel allemaal in een relevante sector met motivatiebrief. Ik zal proberen wat meer toe te voegen aan de post.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.
hier eens kijken voor Utrecht, zelfde kun je doen voor Ams, Rotterdam etc https://www.meetup.com/nl-NL/find/nl--utrecht/Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:02:
[...]
Thanks! Heb je wellicht wat suggesties qua bedrijven of meetups? Ze was dit jaar wel bij TNW in Amsterdam, maar dat viel nogal tegen, vooral voor de prijs.
Denk dat de combinatie van SAP (corporate/enterprise) en "full stack" beetje tricky is. Als ik zo snel scan krijg ik niet direct een idee of ze nou junior of meer ervaren is. En ik krijg ook geen helder beeld of ze nou met name SAP developer is, of full-stack developer, of security expert. M.a.w. kies focus, en maak zo helder mogelijk wat je hebt gedaan en kunt, en wat je wilt/zoekt. Overigens denk ik dat Engels als voertaal gebruikelijker is bij startups die meer in de fullstack hoek zoeken, dan bij bedrijven die in de SAP hoek zitten.Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:13:
[...]
Dat CV kan nog wel wat overtuigender en vooral professioneler. Met name personal projects en learning bij de freelance ervaring ondermijnd het vertrouwen.
De projecten doen schools aan.
De lange lijst aan skills is ongeloofwaardig.
Er is interesse in security maar er blijkt niet overtuigend welke skills in bezit zijn.
Die SAP ervaring komt sterker over als je ze combineert.
Learning weghalen uit titel.
Theoretisch zou ze bij mij zo terecht kunnen mits technisch vaardig. Helaas geen passende positie beschikbaar. Om door de eerste filtering heen te komen zou ik wel het CV sterker maken. Een eventueel GitHub profiel kan ook helpen.
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 14-05-2026 22:23 ]
Welke SAP-systemen?Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:30:
Hoi Tweakers,
Ik plaats dit topic namens mijn vriendin (25), die ruim een jaar geleden vanuit Albanië naar Nederland is verhuist om samen te wonen (Utrecht stad) en haar carrière hier voort te zetten. In 2022 is zij afgestudeerd met een Universitaire bachelor Software Engineering, die gelijkwaardig is aan een Nederlandse universitaire bachelor.
Echter, na ruim een jaar solliciteren, is er nog steeds geen positief resultaat behaald. In bijna alle gevallen is hierbij taal de boosdoener. Dit lijkt mij gek gezien er een tekort zou zijn in de ICT, en zij daarnaast ook nog eens een vrouw is. Engels spreekt ze vloeiend, en Nederlands is bijna op B2 niveau. Helaas mag dat allemaal niet baten, en is blijkbaar Nederlands een vereiste als software engineer. Hier kan ik mij moeilijk in vinden, vooral omdat de meeste software engineers geen klantcontact hebben, en ik daarom de noodzaak van vloeiend Nederlands niet kan zien. In de overige gevallen heeft de afwijzing te maken met een gebrek aan ervaring, wat ik ook niet snap, omdat ze solliciteert op junior functies e.g. supportdesk, software engineer, SAP consultant.
Dit alles brengt mij daarom hier, met de vraag of jullie wellicht tips hebben of bedrijven kennen die wél mensen aannemen die geen vloeiend Nederlands praten. Alle hulp is welkom! Klik hier voor haar LinkedIn CV
Mocht ik wat vergeten zijn, laat het vooral weten.
Alliander zoekt mensen, en is tweetalig (NL en EN).
werkenbij.alliander.com
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
Hoeveel sollicitaties doet ze de deur uit?
Als je in een jaar bijv. 10 sollicitaties uit de deur gooit is het geen verrassing.
Als er te weinig in omgeving is, misschien er buiten kijken?
Maak eventueel twee (of drie) CV's met een meer specifieke focus. Ik heb dit jaren geleden gedaan omdat ik werd afgewezen voor een job omdat ik te veel als projectmanager voorkwam. Wat niet het geval was maar eerder allround met klantencontact, je moet uiteindelijk de wensen van de klant kunnen vertalen en doorgeven aan andere teams. Heb die laten doorlezen bij wat vrienden en meerendeel kwam tot dezelfde conclusie, het lijkt alsof je te weinig techniek kent. Aangepast en dat heeft best geholpen.
Mijn ervaring is helaas ook dat veel van de vacatures van de grote consultancy maatschappijen meer PR en reclame zijn dan echte vacatures, totdat ze een (grote) opdracht scoren en dan opeens een bus vol consultants moeten sturen waardoor ze een backlog aan CV's gaan verwerken en alles snel moet gaan. Dat is uiteraard niet voor allen van hen.
Het is ook een ding dat juniors het nu ongelooflijk moeilijk hebben om aan werk te geraken.
Ik kan mij best voorstellen dat na een jaar solliciteren zonder resultaat dit ook mentaal doorweegt en dat onbewust bij een sollicitatie naar boven kan komen. Wat mijn vriendin (zij is de lokale taal machtig) deed was een rolspel met mij spelen. Hoewel soms oncomfortabel heeft dit best wat geholpen.
Als laatste is er eventueel nog iets dat kan overwogen worden, ik heb dit samen met mijn nicht gedaan. Zij koos voor een richting en specifieke school waarbij naast talen en wiskunde er ook een serieus pakket IT werd gegeven. Dat laatste interesseerde haar wel een beetje maar was ze niet machtig en al die theorie was haar ding niet + heeft zo'n nerdy uitstraling. En het helpt ook niet dat tot nu toe ze van die opdrachten kreeg in de trend van input x, doe y ermee en dan moet er z uitkomen als resultaat. Tja, daar wek je geen interesse mee op. Nu ze heeft wel groene vingers en ik heb haar uitgelegd dat voor een deel van IT je echt wel wiskunde (wat één van haar passie's is) nodig hebt. HA op een Raspberry pi geknald, soil meter, lichtsensor, relais, zonnepaneeltje en kleine stapmotor besteld op ali en we hebben samen een mini-serre gebouwd uit palleten en oude ramen die automatisch opengaat als het warm genoeg is, automatisch geïrrigeerd word als het te droog is, die je kan uitlezen met zigbee, kwaliteit van de grond meet, etc... En Ondertussen staan er 60 tomatenplanten klaar
Dus als jouw vriendin een passie/hobby heeft kan dat een optie zijn dat ze daar iets mee doet. Blijft ze bezig, die gedreven passie komt naar boven (ook op een sollicitatie), zet het gelijk op github of maak een blog publiek beschikbaar, of knal het op youtube. Dat zijn dingen die potentiële werkgevers gaan zien. Dat kan vanalles zijn, avoid mistake x met SQL databases, AI gedreven spul, analyse/rapportage van iets, cost control, most common security mistakes, how I made my first whatever on a budget, help een non-profit organisatie met iets. Enige limitatie is je fantasie
Succes!
Ik wil geld verdienen om een huis te kopen en jullie bieden het meeste geld.StevenK schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Juist dat is toch les 1 bij de voorbereiding van een sollicitatie? Waarom je juist bij deze werkgever wil werken en waarom juist jij de perfecte kandidaat zijn de twee belangrijkste dingen die je als sollicitant moet communiceren in het proces.
Hoeveel keer op 1e gesprek?
Hoeveel keer op 2e gesprek?
Hoeveel directe afwijzingen zonder persoonlijk contact?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Alleen in Nederland wordt een universitaire bachelor als niets gezien. In de meeste landen is het gewoon een volwaardige opleiding, daar bestaat het verschil HBO/WO niet zoals wij dat kennen. Daar ga je gewoon naar de universiteit en afhankelijk hoe lang je studeert heb je een BSc of een MSc titel. Als je van Oxford of Cambridge komt met een BSc is er niets minderwaardigs aan en kan je gewoon overal aan de slag.Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:54:
Omdat mensen in lage lonen landen een andere (werk) cultuur hebben (voorbeeld uit beleefdheid overal ja op zeggen ook als het antwoord nee is), andere werktijden, communicatie vaak lastiger is (ze spreken vaak onduidelijk Engels) en je kunt niet eventjes langslopen dus je mist oogcontact. Bij ons was de trigger ook nog eens een zo kort mogelijke doorlooptijd, dus kwantiteit boven kwaliteit.Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:11:
[...]
Ik heb het even in de post gezet, maar regio Utrecht. Ze verstaat Nederlands wel op B2 niveau, alleen het praten is nog op B1. En ja goed punt, maar waarom zouden bedrijven dan überhaupt nog Netherlanders aannemen, als je op afstand een goedkoper iemand kan hebben?
Dat is mijn ervaring.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 15-05-2026 09:27 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
En ook in de Brainport regio en de periferiek daarvan zitten voldoende bedrijven waar de voertaal Engels is. Mijn werkgever heeft expats in dienst, maar ook mensen vanuit de hele Europese unie.Sport_Life schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:29:
Er zijn in de grote steden (Amsterdam, Utrecht, Den Haag) veel internationale bedrijven waar ook expats werken, ik schat dat bij ons bedrijf ongeveer 2% expat was en geen Nederlands sprak.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Op dit moment hebben vooral starters het moeilijk. Ze worden minder aangenomen (AI ontwikkelingen en ook de economie die niet meer zo is als een aantal jaren geleden).
Als je als bedrijf dan een plekje hebt voor een starter dan kan je nu gewoon kiezen. Iemand met 0 jaren ervaring, of iemand met 2 jaar ervaring die iets meer verdient. Als je bij bedrijven werkt waar de voertaal overwegend NL is, dan is het ook logischer dat men liever iemand aanneemt die vloeiend NL spreekt. Ook al is veel in de IT in het Engels.
Ga het dus vooral proberen bij bedrijven waar meer mensen werken waar Engels "gewoon" is, probeer relevante certificaten te behalen (afhankelijk van welke richting ze op wil). En uiteraard werken aan haar Nederlands.
Wij hebben in het verleden wel developers gehad die weinig/geen NL spraken en de ervaring was ondanks dat iedereen echt zijn best deed je toch minder aansluiting had bij de groep (NL bedrijf waar de voertaal ook NL is).
Voor mijzelf is EN totaal geen probleem maar het zal je nog verbazen hoeveel mensen en IT'ers er mee worstelen. Samenwerkingen met buitenlandse concultants worden vaak ook als stroef ervaren vanwege de taal.
Kop op en er zit vanzelf een bedrijf tussen die het wel een kans geeft!
Anders maakt ze alleen kans via een kennismigrant regeling en daar staat een bepaald inkomen ( en verwachtingspatroon) tegenover en moet er een aantoonbaar tekort voor deze rol in NL worden aangetoond. En kan alleen bij bedrijven die daarvoor regelingen komen.
Dus als dit allemaal meegenomen is heb ik niets gezegd.
Dat is deels om al genoemde redenen (los van dat ons klantcontact minimaal is krijgen we wel vaak bijv. een scopedocument aangeboden waar we direct mee aan de slag moeten kunnen en moet er vaak wel direct met de klant geschakeld worden als er iets niet duidelijk is) maar voor een groot deel ook gewoon omdat ons hele team Nederlands is en Nederlands praat. Iemand die niet past binnen de manier waarin ons team communiceert past niet in ons team.
Niet om vrouwonvriendelijk te zijn, maar ik acht de kans dat een vrouw in ons team zou passen ook heel klein, tenzij ze meteen laat zien dat ze ook onze lompe boeren humor kan waarderen.
Dus dan moet je al solliciteren binnen hele grote teams waarin veel mensen uit het buitenland werken en de voertaal Engels is.
Goede reclame voor je werkgever. Wist je dat diversere teams over het algemeen beter presteren dan uniforme teams?Oon schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:32:
Heel simpel, als ik een nieuwe collega zou gaan aannemen dan is voordat we überhaupt een technisch gesprek hebben eerst een kennismaking van de orde, en daarin kijken we of we echt dezelfde taal en hetzelfde (technische) dialect spreken. Iemand die niet op héél hoog niveau Nederlands spreekt komt niet eens op het punt dat we hard skills gaan uitvragen.
Dat is deels om al genoemde redenen (los van dat ons klantcontact minimaal is krijgen we wel vaak bijv. een scopedocument aangeboden waar we direct mee aan de slag moeten kunnen en moet er vaak wel direct met de klant geschakeld worden als er iets niet duidelijk is) maar voor een groot deel ook gewoon omdat ons hele team Nederlands is en Nederlands praat. Iemand die niet past binnen de manier waarin ons team communiceert past niet in ons team.
Niet om vrouwonvriendelijk te zijn, maar ik acht de kans dat een vrouw in ons team zou passen ook heel klein, tenzij ze meteen laat zien dat ze ook onze lompe boeren humor kan waarderen.
Dus dan moet je al solliciteren binnen hele grote teams waarin veel mensen uit het buitenland werken en de voertaal Engels is.
Ons team is niet van het formaat dat dat gaat werken, en ik denk dat dat bij veel werkgevers zo is. Tenzij je bij een heel grote partij aan de slag gaat met 20+ developers is het gewoon heel lastig om een nieuw iemand aan te nemen die de taal niet spreekt.Joris748 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:41:
[...]
Goede reclame voor je werkgever. Wist je dat diversere teams over het algemeen beter presteren dan uniforme teams?
Ik heb het nog niet zozeer over de taal. Meer over de ogenschijnlijke krampachtigheid om mensen te vinden die hetzelfde zijn als de andere teamleden. Eigenlijk zijn vrouwen al een brug te ver, tenzij ze zich gedragen als halve kerels.Oon schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:28:
[...]
Ons team is niet van het formaat dat dat gaat werken, en ik denk dat dat bij veel werkgevers zo is. Tenzij je bij een heel grote partij aan de slag gaat met 20+ developers is het gewoon heel lastig om een nieuw iemand aan te nemen die de taal niet spreekt.
Is eigenlijk gewoon een vorm van discriminatie, maar daar doe je weinig tegen.
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
- De markt is wel degelijk verandert de afgelopen 12 maanden. Werkgevers hebben nu veel meer keuze dan voorheen, dus hebben developers die de NL taal machtig zijn eenmaal een streepje voor, ook al is de voertaal op de werkvloer doorgaans Engels. Dus ze doet er goed aan om zsm de taal goed machtig te zijn.
- Haar profiel is op dit moment een beetje 13 in een dozijn. Leest als redelijk junior zonder echt eruit te springen. Blijf weg van termen : learning, interested in etc.. Een werkgever vandaag de dag wil vooral zien wat je kan, waar je goed in bent. Je interesses bespreek je tijdens het sollicitatiegesprek wel. Dus wat heb JIJ gedaan, welke technologie en wat was het resultaat / impact van JOUW rol in het project.
- Ze heeft wel een positief uitzonderlijke niche ervaring; SAP en Frontend developement. Kijk welke organisaties dit gebruiken. Volgens mij oa Alliander (SAP UI en frontend).
- Start met een duidelijke titel: Software Developer specialized in Fontend, SAP & Security (bijvoorbeeld) en schrijf sterkere intro. (Chat is een goede hulp)
- Werkervaring uitschrijven op basis van impact, niet perse de chronologische volgorde binnen de werkervaring. Oftewel, ja de werkervaring moet wel in chronologische volgorde, maar daar binnenin niet. Hier kan je ook namelijk mee spelen en per vacature waar je op reageert aanpassingen doen.
- Sommige uitspraken kan krachtiger of met minder waarde oordeel:
bijvoorbeeld:
"Worked closely with senior developers to debug issues” omzetten naar -> “Collaborated in agile development teams to deliver stable and responsive React applications" -> of wellicht het hele worked closely skippen. Ben vooral geïnteresseerd wat zij heeft gedaan. Dat het in samenwerking met seniors is, komt in een gesprek wel naar voren.
Door expliciet Seniors te noemen, maakt ze zichzelf al junior, of hooguit medior. De uitdaging is vooral om het waardeoordeel, oftewel hoe goed, zwaar, belangrijk was zij hier, aan de andere kant van de tafel te laten. Wat voor haar misschien business as usual is, kan juist bij werkgever heel bijzonder zijn en visa versa.
Richt haar CV zodanig in dat ze eenvoudig aanpassingen kan doen per vacature zonder alles om te hoeven bouwen. Paar accenten verleggen werkt al goed. Functietitel aanpassen naar vacaturetitel werkt juist perfect.
Mocht je meer feedback willen, let me know
[ Voor 3% gewijzigd door Valandil op 18-05-2026 10:33 ]
wijze woorden
Maar hoe je de impasse moet doorbreken, daar heb ik geen echt antwoord op. Wellicht naar functies buiten de IT kijken om op die manier aan het werk te komen en de taal sneller machtig te maken?
All your base are belong to us!
Probeer de NS, die zitten nog vast geroest in SAP. Persoonlijk zou ik nog lieve de hele dag in een riool werken dan met SAP, maar daar zijn nog wel veel banen in te vinden.
en je cv krachtig insteken. Niks geen willing to learn. Gewoon zaken aandikken. Je hebt te concurreren met velen cv’s.
Kubusia schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:30:
***members only***
[ Voor 15% gewijzigd door Brent op 31-05-2026 16:08 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Mijn vrouw is Albanese, heeft twee afgeronde masters, welke hier door Duo (Nuffic) gewaardeerd zijn als volwaardige Masters. Spreekt 4 Talen waaronder Engels, Frans en Italiaans, was officieel vertaalster (Albanees/Italiaans, Albanees/Frans). Spreekt na 1,5 jaar inmiddels B2/C1 en volgt nu C1 opleiding.Barrycade schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:25:
Albanië is niet EER, dus heeft ze wel de juiste (werk) papieren?
Anders maakt ze alleen kans via een kennismigrant regeling en daar staat een bepaald inkomen ( en verwachtingspatroon) tegenover en moet er een aantoonbaar tekort voor deze rol in NL worden aangetoond. En kan alleen bij bedrijven die daarvoor regelingen komen.
Dus als dit allemaal meegenomen is heb ik niets gezegd.
Volledige inburgering afgerond (nog paar maanden afwachten voor we aanvraag doen voor naturalisatie. En ik denk dat dit bij @Kubusia dus ook totaal geen issue is of ze hier wel mag werken.
Wat wij hebben meegemaakt is veel erger. Bij een sollicitatie waarbij zij 3 gesprekken heeft gehad was ze bijna aangenomen. Het salaris echter was ondermaats (manager positie, salaris junior software engineer). Reden dat het niet door ging was, ze kan geen gebruik maken van Expat regeling, ze vroegen haar letterlijk toen het over salaris ging, je kan toch gebruik maken van expat regeling dan komt je netto salaris wel uit op het gewenste niveau. Toen ik ze er over belden werd dat ontkend. Ze heeft gewerkt bij een startup, om maar te werken, en daar zeiden ze min of meer het zelfde, als expat verdien je meer netto, dus hoeven ze niet zo veel Bruto te betalen.
Dus mijn conclusie is, men neemt alleen een “buitenlander” aan wanneer het goedkoper is. Verkapte discriminatie.
Wij hebben gewoon gezegd, vrouwlief gaat gewoon nog 1 of 2 masters halen, inmiddels in Duitsland ingeschreven bij een Universiteit (hier betaal je 20K per jaar, daar een K) en bij de Universiteit van Palermo (Ze spreekt vloeiend Italiaans), waar de kosten ook iets van 2K per jaar zijn.
Over iets meer dan een jaar is ze Nederlandse, en dan is er opeens geen probleem meer.
Nederland is gewoon een k** land soms.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Of om post te sorteren bij PostNL, of als schoonmaakster want dat past bij haar profiel volgens een grote uitzender.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8