WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Welke 3D printer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• SirNixon
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-06 12:55
Goedemiddag,

Al een tijd lang interesse in een 3D printer maar door vele andere hobby's is het een beetje op een laag pitje gekomen. Tot ik vorige week de EasyThreed X1 voor 2 tientjes in mijn bezit kreeg en ik merk gewoon hoeveel lol ik er van heb. Het printen zelf vind ik leuk maar eigenlijk het hele voorgaande proces (ontwerpen, klooien met instellingen etc) vind ik ook heerlijk! Nu is de X1 natuurlijk wel vrij beperkt in de mogelijkheden dus ik wil het toch wel wat serieuzer aanpakken.

Ik twijfel of ik gelijk over wil stappen naar PETG of eerst gewoon bij PLA moet houden en daarnaast zit ik zelf aan max 250 euro te denken (is dit realistisch?). Daarnaast wil ik wel alle vrijheid hebben met het gebruik van verschillende software (ik las dat dat met Bambu niet kan?)

Ik had zelf de Anycubic Kobra 2 Pro en de Creality Ender 3 V3 gevonden maar ik krijg ontzettende veel verschillende prijzen te zien, op sommige kost ie 200 en dan ineens weer een site waar ie 350 kost...

Ik zie dus even door de bomen het bos niet meer en ik hoop dat juliie mij kunnen adviseren.

Beste antwoord (via SirNixon op 14-05-2026 20:07)

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:43
PLA en PETG printen hetzelfde. Houd er wel rekening mee dat PETG sneller vocht opneemt, waardoor je mislukte prints krijgt. Ik print voornamelijk met PLA, gezien dat voor 99% van de tijd goed genoeg is.

Verder geef ik altijd als tip mee, blijf bij de bekende merken voor filament, ofwel Sunlu, Polymaker, Prusament, FormFutura, Fiberlogy, Nobofil en Azurefilm, hier is de consistentie van de kleur iedere keer hetzelfde, terwijl dat bij de goedkopen merken soms nog wel eens kan afwijken.

Verder kun je ook altijd kijken in het topic:[3D Printen] Discussieer hier over de 3d prints hier worden vaak problemen besproken, tips gegeven etc. Mocht je geinteresseerd zijn in youtube kanalen, dan kan ik 3D Musketeers, CNC Kitchen en 3D Printing Nerd aanbevelen.

[ Voor 27% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 13-05-2026 22:18 ]

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)

Alle reacties

• SirNixon
Thanks voor die site! Verder nog tips?

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:28
Moet ik je handje ook nog vast houden , Je zou zelf ook wel een beetje kunnen opzoeken dat doen wij hier ook allemaal .Google is je beste vriend .

• SirNixon
wim62 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:16:
Moet ik je handje ook nog vast houden , Je zou zelf ook wel een beetje kunnen opzoeken dat doen wij hier ook allemaal .Google is je beste vriend .
Lekkere behulpzame reactie... Wat doe je überhaupt op dit forum als je niet wilt helpen?

Acties:
  • Beste antwoord

• BladeSlayer1000
PLA en PETG printen hetzelfde. Houd er wel rekening mee dat PETG sneller vocht opneemt, waardoor je mislukte prints krijgt. Ik print voornamelijk met PLA, gezien dat voor 99% van de tijd goed genoeg is.

Verder geef ik altijd als tip mee, blijf bij de bekende merken voor filament, ofwel Sunlu, Polymaker, Prusament, FormFutura, Fiberlogy, Nobofil en Azurefilm, hier is de consistentie van de kleur iedere keer hetzelfde, terwijl dat bij de goedkopen merken soms nog wel eens kan afwijken.

Verder kun je ook altijd kijken in het topic:[3D Printen] Discussieer hier over de 3d prints hier worden vaak problemen besproken, tips gegeven etc. Mocht je geinteresseerd zijn in youtube kanalen, dan kan ik 3D Musketeers, CNC Kitchen en 3D Printing Nerd aanbevelen.

[ Voor 27% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 13-05-2026 22:18 ]

• wim62
SirNixon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Lekkere behulpzame reactie... Wat doe je überhaupt op dit forum als je niet wilt helpen?
Klein beetje zelfstandig werken , daar leer je een hele boel van , dan alles maar voorgedragen krijgen .

Ik wil best helpen , maar je moet er zelf ook wat voor doen .

• SirNixon
wim62 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Klein beetje zelfstandig werken , daar leer je een hele boel van , dan alles maar voorgedragen krijgen .

Ik wil best helpen , maar je moet er zelf ook wat voor doen .
Volgens mij draag ik al best veel voor over wat ik wil en over nadenk. Maar joh, maar snel een andere post zoeken om te reageren. Je klinkt als een irritante betweterige ouwe vent.

[ Voor 9% gewijzigd door SirNixon op 14-05-2026 11:40 ]

• SirNixon
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:05:

Thanks. Dan blijf ik ook bij pla en ik ga even YouTube filmpjes bekijken! Met welke printer print je zelf?

• wim62
SirNixon schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:34:

Je klinkt als een irritante betweterige ouwe vent.
Dank je wel voor je vriendelijke woorden , en dat je oudere mensen zo waardeert .

• BladeSlayer1000
SirNixon schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Thanks. Dan blijf ik ook bij pla en ik ga even YouTube filmpjes bekijken! Met welke printer print je zelf?
Ik heb een Voron V0.2, en een Prusa Core one+, verder heb ik nog bij een vriend een Voron V2.4 staan die hij voornamelijk gebruikt. Op mijn werk gebruiken wij een Prusa Core one+, en een Prusa Mk3s+

En ik ben geen MOD, maar zowel @SirNixon als @wim62 laten we het gezellig houden. Als je ergens niet mee eens bent, heb je ook nog de optie om de persoon in kwestie te negeren.

[ Voor 17% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-05-2026 20:20 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik wel :+ En ook vanuit mij dat verzoek.
Ik weet ook dat er al veel info rond dit onderwerp te vinden is. Maar wat voor de ene vanzelfsprekend is is een vraagteken voor de ander, en juist daar kunnen we elkaar bij helpen.

• wim62
Maar iemand beledigen is ook niet nodig .

• SirNixon
Peace out. Ik zoek mn hulp wel elders @BladeSlayer1000 bedankt voor je hulp!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:35

Eraser127

Nijkerk

@SirNixon Ik heb zelf voor €150 een Artillery Genius vorig jaar overgenomen van een collega die overstapte naar Bambulab. Tot nu toe print ik nog alleen PLA en enkele kleur, maar voor wat ik nu print is dat nog genoeg. Ik vindt vooral de combinatie van bedenken-printen-gebruiken erg leuk. Wel merk ik dat ik af-en-toe wel de mogelijkheid mis van meer-kleuren printen.

Als je op dit forum wat rond zoekt kom je denk wel genoeg info tegen wat je kan gebruiken.

My Discogs

Pagina: 1