Behuizing voor een Homelab server upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:30
Ik ben van plan mijn 10 jaar oude media/homelab server te gaan upgraden. Op dit moment draait deze "desktop pc" in een Fractal Design Node 804. Mooie case met veel 3.5 inch bays voor mijn HDD's.

Echter na het uitzoeken van een nieuwe CPU/moederbord kom ik op de conclusie dat ik toch een ATX moederbord wil aanschaffen, en dus ook een nieuwe case nodig heb. Als CPU heb ik nu AMD Ryzen 9 9950X3D op het oog icm Gigabyte B850 AI TOP.

Ik wil van Ubuntu wisselen naar Proxmox om daar mijn Media server + mijn eigen Docker containers op te gaan draaien (die veel CPU/memory/storage gebruiken).

Omdat ik de 6x 3,5 inch HDD's wil meenemen naar mijn nieuwe server zoek ik een nieuwe behuizing die:

- In mijn kantoortje kan staan (waar ik ook werk, dus qua geluid niet te veel lawaai kan maken)
- Genoeg HDD bays heeft
- Oogt als een server
- E.v.t. in de toekomst nog uitbreiding kan bieden voor een GPU/andere accelerator kaarten voor de workloads.

Nu heb ik in de pricewatch rond gekeken, en zie ik qua behuizingen vrijwel geen opties zoals de Fractal design node 804, maar dan met een ATX moederbord.

Ik kom echter wel veel "rack" servers tegen. Mijn vraag is dan ook; zou het praktisch zijn om gewoon een blade server te kopen en daar mijn systeem in te bouwen? Ik heb geen server rack om deze in te plaatsen, het zou ergens in een hoekje op de grond moeten komen te staan.

Aan de andere kant twijfel ik niet of ik beter gewoon een grote tower kan kopen (zoals b.v. Fractal Design North XL - Mesh Charcoal Black), en daar op een of andere manier de 6 extra HDD's in kan opnemen?

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:54
Met deze eisen kom je idd op serverracks of enorme towers, en serverracks zijn niet op stilte gebouwd, ze komen veelal met luidruchtige ventilatie. De meeste kasten die zich op thuisgebruik richten met veel plaats voor disken bieden geen plaats aan grote moederborden, je eigen kast is een goed voorbeeld, en ook bv de Jonsbo N3.

Eerlijk gezegd begrijp ik de keuze van CPU en moederbord niet. De Ryzen is in idle niet erg zuinig, de X3D cache maakt hem duur en biedt voor een server geen toegevoegde waarde, en ook het moederbord is niet direct de eerste keuze voor een server, wifi/ bt is niet nodig en kan wel wat stroom trekken, ook heeft dit bord niet veel SATA poorten. Wat is je gedachte bij deze combinatie?

[ Voor 67% gewijzigd door martyw op 13-05-2026 18:36 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:54
In sommige kasten kun je harddiskkooien bijplaatsen, bv deze Fractal Design Hard Drive Cage Kit – Type B past in een aantal kasten van hen, maar niet in degene die jij op het oog hebt, zie de website van Fractal waar ie wel past.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk eens rond in onderstaand topic voor adviezen voor zuinige hardware.

Het grote zuinige server topic - deel 3

Alle CPU’s met een chipletontwerp, dus vrijwel alle AMD desktop CPU’s en de meeste nieuwe Intel CPU’s, verbruiken fors meer stroom dan een CPU die maar één chip heeft.

Als stroomverbruik je niets uitmaakt, neem dan een non-X3D. Boeit het je wel, neem dan een mobiele AMD of Intel CPU, die kun je op de grote Chinese websites wel vinden. Kan een prima optie zijn. Zelf heb ik een i7-11700h gedraaid en dat ging best goed :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold