Woonkamer 19 graden, maar voelt koud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:30

Griffin

Is mythical

Topicstarter
We hebben een huis uit 1970 gekocht en wonen er nu een aantal weken. Toen het buiten 'warmer' was, was er binnen niet veel te merken qua kou-gevoel. Nu zakt het kwik buiten en merken we iets geks. De termostaat (Toon van Eneco, samen met wat losse thermostaten) geven allemaal ongever 19 graden aan maar het voelt koud. In ons vorige huis was de temperatuur 18.5/19 en hadden we het kou gevoel niet.

Huidige woning:
  • Uit 1970
  • Geen spouwmuur isolatie
  • De kruipruimte heeft EPS platen tegen de bovenkant zitten (7cm, had een vorige bewoner al gedaan)
  • De vloer is gemaakt uit NeHoBo stenen, daar ligt een hele oude tegelvloer en daaroverheen heb ik 7mm groene platen met laminaat gelegd
  • Overal dubbel glas (alleen zijlicht bij voordeur niet, maar deze gaat vervangen worden (hal is afgesloten van woonkamer met een tussendeur)) uit eind 1980
Vorige woning (ter vergelijking)
  • Uit mid jaren 80
  • Spouwmuur laten na isoleren met EPS parels
  • Geen isolatie tegen de bovenkant van de kruipruimte
  • Standaard betonvloer met 3mm groene platen en laminaat
  • Dubbelglas (begin jaren 90 zover ik weet)
Het idee is dat we de spouwmuur wel willen gaan isoleren, ik vraag mij af of dit het 'kou-gevoel' gaat verhelpen. (we zijn een beetje bang dat als er een echte winter komt we megaveel moeten gaan stoken)

Ik ben al met een lange lucifer (moet nog een kaars halen) rond gegaan en heb in de keuken (daar voelt het nog veel kouder) 2 punten gevonden die wat tocht geven en in de hal bij de voordeur (maar die moet er toch uit).

Mijn vraag is dus, waar doe ik slim aan. Is het slim om nog een laag EPS of PIR over de EPS platen te lijmen? Of misschien PIF isolatie over de EPS te doen? (heb daar een offerte voor gekregen (van de mensen die ook offerte doen voor spouwmuur), kost 2200eur voor ongeveer 60m2). Het probleem is dat een en-en voor spouw en PIF qua bankrekening momenteel even niet gaat lukken.

Ik heb al geneust in Kruipruimte vloer (na-)isoleren - Duurzame energie en installaties - GoT, maar geen idee of dit ons dus het meeste gaat brengen.

Waar kan ik nog meer naar kijken?

(edit)
Op mijn lijstje staat nog dat ik een rondje doe om de sluiting van de rubbers van de achterdeur en ramen (ook boven) te checken

Alle reacties

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Heb je de luchtvochtigheid al eens nagekeken? Die heeft nogal een directe impact op de gevoelstemperatuur.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
de temperatuur is de temperatuur maar mogelijk is het apparaat wat jou die temperatuur verteld niet correct. Dus test het een smet iets anders wat temperatuur meet of er ongeveer hetzelfde staat.

Dan is er nog luchtvochtigheid, als het klam is voelt het eerder kil. Meet je de luchtvochtigheid ergens?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:27
Griffin schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:44:
We hebben een huis uit 1970 gekocht en wonen er nu een aantal weken. Toen het buiten 'warmer' was, was er binnen niet veel te merken qua kou-gevoel. Nu zakt het kwik buiten en merken we iets geks. De termostaat (Toon van Eneco, samen met wat losse thermostaten) geven allemaal ongever 19 graden aan maar het voelt koud. In ons vorige huis was de temperatuur 18.5/19 en hadden we het kou gevoel niet.

Huidige woning:
  • Uit 1970
  • Geen spouwmuur isolatie
  • De kruipruimte heeft EPS platen tegen de bovenkant zitten (7cm, had een vorige bewoner al gedaan)
  • De vloer is gemaakt uit NeHoBo stenen, daar ligt een hele oude tegelvloer en daaroverheen heb ik 7mm groene platen met laminaat gelegd
  • Overal dubbel glas (alleen zijlicht bij voordeur niet, maar deze gaat vervangen worden (hal is afgesloten van woonkamer met een tussendeur)) uit eind 1980
Vorige woning (ter vergelijking)
  • Uit mid jaren 80
  • Spouwmuur laten na isoleren met EPS parels
  • Geen isolatie tegen de bovenkant van de kruipruimte
  • Standaard betonvloer met 3mm groene platen en laminaat
  • Dubbelglas (begin jaren 90 zover ik weet)
Het idee is dat we de spouwmuur wel willen gaan isoleren, ik vraag mij af of dit het 'kou-gevoel' gaat verhelpen. (we zijn een beetje bang dat als er een echte winter komt we megaveel moeten gaan stoken)

Ik ben al met een lange lucifer (moet nog een kaars halen) rond gegaan en heb in de keuken (daar voelt het nog veel kouder) 2 punten gevonden die wat tocht geven en in de hal bij de voordeur (maar die moet er toch uit).

Mijn vraag is dus, waar doe ik slim aan. Is het slim om nog een laag EPS of PIR over de EPS platen te lijmen? Of misschien PIF isolatie over de EPS te doen? (heb daar een offerte voor gekregen (van de mensen die ook offerte doen voor spouwmuur), kost 2200eur voor ongeveer 60m2). Het probleem is dat een en-en voor spouw en PIF qua bankrekening momenteel even niet gaat lukken.

Ik heb al geneust in Kruipruimte vloer (na-)isoleren - Duurzame energie en installaties - GoT, maar geen idee of dit ons dus het meeste gaat brengen.

Waar kan ik nog meer naar kijken?

(edit)
Op mijn lijstje staat nog dat ik een rondje doe om de sluiting van de rubbers van de achterdeur en ramen (ook boven) te checken
Los van het verschil in thermostaat zelf (zou afhankelijk van merk/type en plaatsing zo een graad afwijking in kunnen zitten), zijn de belangrijkste factoren: tocht, stralingswarmte en luchtvochtigheid.

Dus:

Hoe is de ventilatie geregeld? Met roosters? Daar komt enorm veel kou door naar binnen en kan afhankelijk van grootte en locatie voor meer/minder tocht zorgen. Ook de ruimtes onder de deuren zijn belangrijk.

Hoe is de luchtvochtigheid? Droge lucht voelt kouder.

Maar waarschijnlijk de belangrijkste: de stralingswarmte uit de constructie. Die meet de thermostaat niet. Hoe meer isolatie hoe beter. Hoe meer beton, hoe beter (beton is een enorme buffer voor warmte, meer dan metselwerk).

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:47
Ik zou overwegen om al je glas te vervangen. Hoe is het dak geisoleerd trouwens?

Verder is natuurlijk belangrijk om luchtlekkages te vinden en af te dichten. Ik heb zelf een huis uit de jaren 70, en.. nouja, die hadden genoeg natuurlijke ventilatiepunten ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:58
Herkenbaar wel. Hier ook een woning uit 1970 en dat gevoel had ik ook gelijk. Zeker als er wat meer wind is, dan voel je dat gelijk. Onze woning heeft mechanische ventilatie op basis van buitenlucht, dus het gaat er eigenlijk al vanuit dat er lucht van buiten naar binnen gaat. Bijvoorbeeld via een rooster of simpelweg kieren. En dat laatste heeft / had onze woning nogal veel. De kozijnen zijn oud, bij ramen voel je tocht trekken bij ramen die open kunnen. De voordeur sluit niet netjes aan, ook daar trekt lucht doorheen. Bij de afzuiging in de keuken kan de kou naar binnen en de algemene afzuiging trekt ook wel eens als de mechanische ventilatie uit staat. Ook na douchen staat dat niet aan, raam een beetje op een kier en het wordt vanzelf droog gezogen (geen last van schimmel). Los daarvan zijn bepaalde ramen wat ouder en daar voel je kou vanaf komen.

Simpelweg is dat het nadeel van een oud(er) huis. Her en der heb ik wat 'oplossingen' aangebracht. Denk aan tochtstrips, ramen beter aan laten sluiten op het kozijn etc. maar perfect is het niet.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
De lage luchtvochtigheid die we afgelopen week hadden werkt door op de gevoelstemperatuur.
Plus dat we een aantal dagen erg warm weer (voor de tijd van het jaar) hebben gehad.
Je lichaamsthermostaat stelt zich daar op in en moet weer even 'wennen' aan de lagere temperatuur buiten.
Dan voelt het binnen ook iets kouder. Ik merkte het zelf ook. Hoort een beetje bij de tijd van het jaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-05 15:59
DoubleDot schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:49:
Heb je de luchtvochtigheid al eens nagekeken? Die heeft nogal een directe impact op de gevoelstemperatuur.
Zoals DoubleDot zegt :

Gevoelstemperatuur is, naast de feitelijke temperatuur, afhankelijk van de vochtigheid en wind.

Grotere vochtigheid zal ervoor zorgen dat je de temperatuur veel meer "voelt", maw koud zal kouder aanvoelen, warm zal als warmer/drukkend aanvoelen.

Als er wind (tocht) aanwezig is zal dit altijd kouder aanvoelen.

Tocht zou je moeten kunnen voelen (als het niet al te subtiel is).

Voor vochtigheid zou je kunnen kijken of je het kan nameten, of eens testen met een ontvochtiger, of dit het probleem verhelpt.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 13:43
Yaksa schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:00:
De lage luchtvochtigheid die we afgelopen week hadden werkt door op de gevoelstemperatuur.
Plus dat we een aantal dagen erg warm weer (voor de tijd van het jaar) hebben gehad.
Je lichaamsthermostaat stelt zich daar op in en moet weer even 'wennen' aan de lagere temperatuur buiten.
Dan voelt het binnen ook iets kouder. Ik merkte het zelf ook. Hoort een beetje bij de tijd van het jaar.
Dat is een goede inderdaad. In de winter kan 20 graden aangenaam zijn maar als je net wat warmte gewend bent, o.a. door warme en zonnige lentedagen dan kan 21 al fris voelen. De oplossing kan ook gewoon zijn de verwarming een halve graad hoger zetten.

Het zou misschien kunnen zijn dat de muren opgewarmd zijn en dat daarom mijn thermostaat de laatste tijd een iets (0,3) hogere temperatuur aangeeft dan de losse thermometer verderop.

[ Voor 11% gewijzigd door Sendak239 op 13-05-2026 12:10 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
DoubleDot schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:49:
Die is momenteel 50 a 60% (paar weken geleden was deze idd erg laag, namelijk 25 (maar bij de buren was dit ook zo).
No Hands schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:50:
de temperatuur is de temperatuur maar mogelijk is het apparaat wat jou die temperatuur verteld niet correct. Dus test het een smet iets anders wat temperatuur meet of er ongeveer hetzelfde staat.
Ik heb meerdere temperatuurmeters, ik had een losse onder de Toon gezet en die zaten 0,3 graden van elkaar af (19 om 18,7). Dat lijkt mij afronding (de Toon gaf 19 aan)
Nat-Water schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:54:
Ik zou overwegen om al je glas te vervangen. Hoe is het dak geisoleerd trouwens?

Verder is natuurlijk belangrijk om luchtlekkages te vinden en af te dichten. Ik heb zelf een huis uit de jaren 70, en.. nouja, die hadden genoeg natuurlijke ventilatiepunten ;)
Het dak is deels met glaswol geisoleerd en de andere kant heeft een wat oudere dakkapel (geen idee hoe die geisoleerd is). Maar in vergelijking met het vorige huis, die had geen dak isolatie en ervaarde we niet dit kou-gevoel. Het glas vervangen zou heel fijn zijn, maar dat is helemaal een prijzige aangelegenheid, iets waar we nu even geen ruimte voor hebben.
Die luchtlekkages moet ik idd gaan zoeken (even kijken hoe ik dat het beste kan doen)
Yaksa schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:00:
Het kou-gevoel hadden we ook toen het zo droog was, dus toen dacht ik... dit komt door lage vochtigheid. Maar het is nu nog steeds.
BBBrt schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:52:
Hoe is de ventilatie geregeld? Met roosters? Daar komt enorm veel kou door naar binnen en kan afhankelijk van grootte en locatie voor meer/minder tocht zorgen. Ook de ruimtes onder de deuren zijn belangrijk.

Maar waarschijnlijk de belangrijkste: de stralingswarmte uit de constructie. Die meet de thermostaat niet. Hoe meer isolatie hoe beter. Hoe meer beton, hoe beter (beton is een enorme buffer voor warmte, meer dan metselwerk).
In de (bij)keuken (kan afgesloten worden door een binnendeur) zit een MV die naar buiten blaast. In de voor en achterpui zitten ventilatiepunten die ik momenteel zo dicht mogelijk heb gezet. Wellicht kan ik onder de tussendeuren een strip oid gaan zetten die wat tegen houden (maar moet het gezin de deur wel dicht doen... zijn ze enorm goed in (NOT))

Verder voelt de vloer kouder aan dan in het oude huis (niet gemeten, dus echt op gevoel). In de kruipruimte was er best wat vocht, dus daar is folie op de bodem gelegd en daar is de luchtvochtigheid echt gezakt (van 90 naar 60 in een paar dagen)

Maar zoals ik het nu dus een beetje lees, eerst op zoek naar kou punten (even kijken of ik ergens een warmtecamera oid kan vinden (lenen)) en dan deze verhelpen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er is niet per se iets mis volgens mij, 19 graden kan ook koud aanvoelen. Er zijn meerdere factoren. Als de zon schijnt voelt het warmer (straling door de ramen), kou bij ramen, als je dikkere kleding aan hebt, of muren koud of warm zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Marzman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:14:
Er is niet per se iets mis volgens mij, 19 graden kan ook koud aanvoelen. Er zijn meerdere factoren. Als de zon schijnt voelt het warmer (straling door de ramen), kou bij ramen, als je dikkere kleding aan hebt, of muren koud of warm zijn.
Ook dit inderdaad, OP geeft natuurlijk aan dat ze die temperatuur in hun vorig huis als aangenaam ervaarden (ofja, niet koud), maar in m'n huis van 2006 met prima isolatie vind ik 19 graden echt wel koud. Wij prefereren zelf bv minstens 21°C, vaak zelfs 22°C (op de thermostaat).

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:57
Misschien lees ik er overheen, maar op wat voor manier verwarm je? (airco, radiatoren - zo ja wat voor soort? Vloerverwarming?)

Verder kan het ook deels gevoel zijn. Bij ons is het vaak in de winter zo'n 16C, en da's dan prima te doen, na een dag of 10 ben je daar aan gewend. Maar als het in oktober nog een paar dagen heel warm is, en dan koelt het ineens hard af, dan is het die eerste paar dagen toch weer even wennen. Kan het zijn dat je - na de zonnige dagen - wellicht ook gewoon weer even moet wennen aan de nieuwe temperatuur?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Freeaqingme schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:55:
Misschien lees ik er overheen, maar op wat voor manier verwarm je? (airco, radiatoren - zo ja wat voor soort? Vloerverwarming?)

Verder kan het ook deels gevoel zijn. Bij ons is het vaak in de winter zo'n 16C, en da's dan prima te doen, na een dag of 10 ben je daar aan gewend. Maar als het in oktober nog een paar dagen heel warm is, en dan koelt het ineens hard af, dan is het die eerste paar dagen toch weer even wennen. Kan het zijn dat je - na de zonnige dagen - wellicht ook gewoon weer even moet wennen aan de nieuwe temperatuur?
We verwarmen met radiatoren. En qua gevoel, het zou kunnen. Ik merk dat ik het niet mega koud heb maar mijn vrouw gaat er erg slecht op.

We gaan t ff in de gaten houden (heb nu 2 temp meters naast elkaar staan bij de toon, kijken of er rare verschillen zichtbaar zijn)

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:40
Koop eens een infrarood thermometer. Daarmee kun je de temperatuur van voorwerpen meten, en daarmee koude plekken in huis vinden. Bij mij was de buitenmuur (waar de bank tegenaan staat) en de vloer kouder dan de binnenmuren en meubels. Als je je hand er tegenaan legde was dat ook te voelen.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:02

Sharky

Skamn Dippy!

No Hands schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:50:

Dan is er nog luchtvochtigheid, als het klam is voelt het eerder kil. Meet je de luchtvochtigheid ergens?
Juist niet. Een hogere luchtvochtigheid zorgt ervoor dat je lichaam z'n warmte minder makkelijk kwijtraakt waardoor het warmer aanvoelt.

This too shall pass

• BBBrt
  • Laatst online: 23:27
Marzman schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:14:
En elk huis is - door al die factoren die hier genoemd zijn - gewoon anders. Qua opwarming, afkoeling, buffer, materiaalgebruik, verwarmingswijze, ventilatiewijze etc etc. Al die factoren bepalen ook hoe efficiënt je en woning kunt verwarmen en warm kunt houden.

Misschien is de makkelijkste (en mogelijk goedkoopste) methode nog wel om de thermostaat gewoon een graad (of 1,5 of 2) hoger te zetten. Die 19 van nu is gewoon niet te vergelijken met de 19 uit je oude huis. En misschien verbruik je straks netto met 20/20,5 op de teller wel net zoveel als vroeger bij 19.

[ Voor 5% gewijzigd door BBBrt op 13-05-2026 14:15 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Sharky schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Juist niet. Een hogere luchtvochtigheid zorgt ervoor dat je lichaam z'n warmte minder makkelijk kwijtraakt waardoor het warmer aanvoelt.
je hebt gelijk, ik heb dat verkeerd neergezet. Droge lucht voelt kil.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Relatieve luchtvochtigheid icm evt luchtstromen in huis. Vrijwel onzichtbaar maar dat is wat je zo laat voelen. Haal de luchtstroom weg en het scheelt al.

Inzichtelijk maken van gaatjes kan evt met warmtebeeldcamera, die gaatjes zijn meestal nadrukkelijk kouder dan de rest.

Verder: ik neem aan dat je radiatoren hebt. Typisch zitten die onder de ramen. Als die enigszins warmte afgeven stijgt dat op langs het koudere raam, en dat veroorzakt een interne luchtstroom of trek. Effect is vergelijkbaar met wat je bij een douchegordijn ervaart:
Een douchegordijn dat naar binnen waait, wordt veroorzaakt door het zogenaamde 'douchegordijneffect'. Door de stroming van het water en de opstijgende warme lucht ontstaat er een drukverschil, waardoor de luchtdruk binnen de douche lager is dan erbuiten. Hierdoor wordt het gordijn automatisch naar je toe gezogen
Zeker in de jaren 70 had je vrij grote, minder geisoleerde kozijnen of ruiten. Daardoor kan dit effect ongemerkt vrij groot zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CivLord
  • Laatst online: 13-05 14:46
Sharky schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Dat ligt aan de temperatuur. Wanneer het warm is, verhindert een hoge luchtvochtigheid dat je zweet. Dan voelt het inderdaad warmer, omdat je lichaam z'n warmte minder makkelijk kwijt kan.

Wanneer het kouder is, en je dus niet hoeft te zweten, neemt vochtige lucht de warmte van je lichaam makkelijker op, waardoor je het koud krijgt. Die vochtige lucht neemt dan in feite de rol van zweten op, terwijl het niet warm genoeg is om te zweten.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-05 16:48
- De vloer zal ondanks de isolatie nauwelijks opwarmen omdat je met radiatoren verwarmd.
- Het dubbele glas uit de jaren 70/80 zal "op" zijn, nieuwe dubbel (HR++ of beter) zal veel beter presteren.
- De MV (draait deze continu?) haalt lucht uit de woning, ook met roosters dicht want dan zuigt de MV wel door kieren en naden lucht van buiten naar binnen.
- Hoe is de CV afgesteld? Als de aanvoertempertuur voor de raditoren hoog is, vind de thermostaat al snel dat het warm genoeg is en schakelt de CV weer uit. Dan voelt het al snel weer koud.
Het is veel comfortabeler om met een lagere temperatuur veel langer (of zonder uitschakelen) te verwarmen.
- Speaking of thermostaat: hangt die op de juiste plek? Niet te dicht bij een radiator?

[ Voor 6% gewijzigd door Denman_ op 13-05-2026 15:32 ]

• Boudenoodty
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-05 15:29
de gevoelstemperatuur is +/- het gemiddelde van de luchttemperatuur en de temperaturen van de vlakken naar buiten toe.

19 graden luchttemperatuur en een buitenmuur/raam temperatuur van 14 zal een koud gevoel geven ...

Zoals eerder gezegd, met infrarood temperatuur effe de verschillende temperaturen meten en je zult al snel de koude vlakken die het koudegevoel veroorzaken kunnen identificeren ...

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Denman_ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:12:
- De vloer zal ondanks de isolatie nauwelijks opwarmen omdat je met radiatoren verwarmd.
- Het dubbele glas uit de jaren 70/80 zal "op" zijn, nieuwe dubbel (HR++ of beter) zal veel beter presteren.
- De MV (draait deze continu?) haalt lucht uit de woning, ook met roosters dicht want dan zuigt de MV wel door kieren en naden lucht van buiten naar binnen.
- Hoe is de CV afgesteld? Als de aanvoertempertuur voor de raditoren hoog is, vind de thermostaat al snel dat het warm genoeg is en schakelt de CV weer uit. Dan voelt het al snel weer koud.
Het is veel comfortabeler om met een lagere temperatuur veel langer (of zonder uitschakelen) te verwarmen.
- Speaking of thermostaat: hangt die op de juiste plek? Niet te dicht bij een radiator?
Cv moet ik even naar kijken, wel goed idee. De thermostaat hangt op een binnenmuur(naar de buren toe) in het midden van de woning (ver weg bij radiator en raam).

De mv (zenhder) staat op een laag vermogen ingesteld, gaat pas harder draaien als die vocht detecteert.

Glas kan ik een offerte voor laten maken, maar ben bang dat het momenteel te duur gaat zijn.

Verder ga ik op zoek naar een infrarood sensor of warmte camera.

Laatste update, ikheb rondom de Toon 2 losse meters gezet en ze meten allemaal het zelfde op 0.2 na.

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:52
BBBrt schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:14:
Misschien is de makkelijkste (en mogelijk goedkoopste) methode nog wel om de thermostaat gewoon een graad (of 1,5 of 2) hoger te zetten. Die 19 van nu is gewoon niet te vergelijken met de 19 uit je oude huis. En misschien verbruik je straks netto met 20/20,5 op de teller wel net zoveel als vroeger bij 19.
Wellicht zat er in het oude huis in de thermostaat wel een afwijking met de daadwerkelijke temperatuur en is de Toon in het nieuwe huis meer accuraat en voelt het daardoor kouder als hij op 19 graden staat. Mijn Toon heeft een afwijking van 2,7 graden trouwens, dus ik vind het wel bijzonder dat er ook Toon's zijn met 0,3 afwijking. Ik heb wel het eerste model Toon.

Wat bij ons goed hielp was voor de vrouwen in huis een elektrische grote fleecedeken kopen bij de Hema, die wordt hier echt dagelijks gebruikt, ziet er zeer degelijk en veilig uit, heeft 9 warmtestanden en is snel warm, is echt heerlijk (als ik de kans krijg eronder te kruipen, meestal zijn ze bezet) en ik heb nooit meer klachten over de temperatuur. De katten vinden het ook heerlijk. We hebben nu in het hele huis elektrische dekens en onderdekens, die van de Hema bevallen ons beter dan de merken die te koop zijn bij o.a. de Mediamarkt.

Temperatuur bij ons is trouwens standaard 21 ipv 19 of 20, ik wil al dat gezeur niet meer over de temperatuur, ik had er als man niet veel last van, maar de vrouwen inderdaad wel en die lieten het ook blijken.

[ Voor 9% gewijzigd door phoney870 op 13-05-2026 21:38 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, hier bij mij (appartement uit 2013) voelt bij 20 graden ook altijd fris, maar bij 20,5 graden is er niks aan de hand.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ik heb de toon ook iets aangepast, 0.4 lager qua afwijking (even kijken hoe dat gaat).

En de temp verhogen is de makkelijkste oplossing maar wil mijn maandlasten ook in de perken houden (nieuw huis dus verbruik is beetje koffiedik kijken, wil mijn vrouw niet teveel temp geven want kan ze niet meer zonder :Y)

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:52
Griffin schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:30:
Ik heb de toon ook iets aangepast, 0.4 lager qua afwijking (even kijken hoe dat gaat).

En de temp verhogen is de makkelijkste oplossing maar wil mijn maandlasten ook in de perken houden (nieuw huis dus verbruik is beetje koffiedik kijken, wil mijn vrouw niet teveel temp geven want kan ze niet meer zonder :Y)
Het kost mij 300 euro meer op jaarbasis om 1,5 tot 2 graden meer te verwarmen. CV staat wel van 08.00 tot 21:00 gewoon aan, iedereen heeft wisselende tijden, het is minder kostbaar als je beiden werkt. Inderdaad in stapjes het regelen, anders zit je eraan vast. Ik zat op + 3 graden en hem stiekem elke maand wat afgebouwd naar +2 graden (dus van 22 naar 21 gegaan). Werd me wat te gek, zat ook gewoon te zweten als ik een game aan het spelen was achter mijn bureautje in de mancave.

[ Voor 18% gewijzigd door phoney870 op 13-05-2026 22:52 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51
Verwarmen op een absolute temperatuur slaat nergens op.

Verwarmen op comfort is de kern. Eventueel begrensd door wat je kan betalen.

En comfort hangt naast temperatuur heel veel af van tocht/luchtstromen, koudevallen (glas!, koude oppervlakten), stralingswarmte (radiatoren, zoninval).

Dit is vaak het lastige seizoen voor comfort omdat er weinig gestookt hoeft te worden en het kil aanvoelt.

Kwestie van meer verwarmen voor comfort. En meer isoleren om het betaalbaar te houden. Helaas is het huis uit de topicstart volstrekt waardeloos wat betreft isolatiewaarde.

Het enige wat direct bijdraagt aan comfort en goedkoop is, is tocht bestrijden.
Pagina: 1