We hebben een huis uit 1970 gekocht en wonen er nu een aantal weken. Toen het buiten 'warmer' was, was er binnen niet veel te merken qua kou-gevoel. Nu zakt het kwik buiten en merken we iets geks. De termostaat (Toon van Eneco, samen met wat losse thermostaten) geven allemaal ongever 19 graden aan maar het voelt koud. In ons vorige huis was de temperatuur 18.5/19 en hadden we het kou gevoel niet.
Huidige woning:
Ik ben al met een lange lucifer (moet nog een kaars halen) rond gegaan en heb in de keuken (daar voelt het nog veel kouder) 2 punten gevonden die wat tocht geven en in de hal bij de voordeur (maar die moet er toch uit).
Mijn vraag is dus, waar doe ik slim aan. Is het slim om nog een laag EPS of PIR over de EPS platen te lijmen? Of misschien PIF isolatie over de EPS te doen? (heb daar een offerte voor gekregen (van de mensen die ook offerte doen voor spouwmuur), kost 2200eur voor ongeveer 60m2). Het probleem is dat een en-en voor spouw en PIF qua bankrekening momenteel even niet gaat lukken.
Ik heb al geneust in Kruipruimte vloer (na-)isoleren - Duurzame energie en installaties - GoT, maar geen idee of dit ons dus het meeste gaat brengen.
Waar kan ik nog meer naar kijken?
(edit)
Op mijn lijstje staat nog dat ik een rondje doe om de sluiting van de rubbers van de achterdeur en ramen (ook boven) te checken
Huidige woning:
- Uit 1970
- Geen spouwmuur isolatie
- De kruipruimte heeft EPS platen tegen de bovenkant zitten (7cm, had een vorige bewoner al gedaan)
- De vloer is gemaakt uit NeHoBo stenen, daar ligt een hele oude tegelvloer en daaroverheen heb ik 7mm groene platen met laminaat gelegd
- Overal dubbel glas (alleen zijlicht bij voordeur niet, maar deze gaat vervangen worden (hal is afgesloten van woonkamer met een tussendeur)) uit eind 1980
- Uit mid jaren 80
- Spouwmuur laten na isoleren met EPS parels
- Geen isolatie tegen de bovenkant van de kruipruimte
- Standaard betonvloer met 3mm groene platen en laminaat
- Dubbelglas (begin jaren 90 zover ik weet)
Ik ben al met een lange lucifer (moet nog een kaars halen) rond gegaan en heb in de keuken (daar voelt het nog veel kouder) 2 punten gevonden die wat tocht geven en in de hal bij de voordeur (maar die moet er toch uit).
Mijn vraag is dus, waar doe ik slim aan. Is het slim om nog een laag EPS of PIR over de EPS platen te lijmen? Of misschien PIF isolatie over de EPS te doen? (heb daar een offerte voor gekregen (van de mensen die ook offerte doen voor spouwmuur), kost 2200eur voor ongeveer 60m2). Het probleem is dat een en-en voor spouw en PIF qua bankrekening momenteel even niet gaat lukken.
Ik heb al geneust in Kruipruimte vloer (na-)isoleren - Duurzame energie en installaties - GoT, maar geen idee of dit ons dus het meeste gaat brengen.
Waar kan ik nog meer naar kijken?
(edit)
Op mijn lijstje staat nog dat ik een rondje doe om de sluiting van de rubbers van de achterdeur en ramen (ook boven) te checken