Stoppen van moderatierechten

Pagina: 1
Acties:

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik kreeg vannacht om 2:14 dit bericht:

Het is alweer een tijdje geleden dat je je laatste moderatie op onze frontpage deed. Jammer!

Moderatierechten worden automatisch uitgeschakeld zodra je langer dan zes maanden niet hebt gemodereerd. Dus die van jou zijn nu uitgeschakeld.

Wil je op een later moment weer modereren? Graag! Je kunt je moderatierechten weer inschakelen als jouw account aan de eisen voldoet. De eisen zijn:

- minimaal 250 karmapunten;
- een gemiddelde frontpage-reactiescore van 0,5 óf geen reacties.
-----------
Is het niet wat vriendelijker om een weekje of desnoods een dag voor ze verlopen een waarschuwing te geven dat ze bijna verlopen? Als je mensen aanmoedigt om te modereren, werkt dit niet echt het enthousiasme in de hand als je er zo bot een einde aan maakt.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36

Yucon

*broem*

Waarom worden ze om te beginnen eigenlijk uitgeschakeld? Dat voegt toch niet veel toe lijkt me?

Als iemand niet modereert dan mist hij de uitgeschakelde rechten niet. En als hij ze wel mist en je kunt ze zo weer inschakelen dan heeft het uitschakelen ook niet veel gedaan.

of ligt de drempel voor opnieuw inschakelen hoger dan bij voor de eerste keer inschakelen?

• cupra4
  • Nu online
Yucon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:45:
Waarom worden ze om te beginnen eigenlijk uitgeschakeld? Dat voegt toch niet veel toe lijkt me?

Als iemand niet modereert dan mist hij de uitgeschakelde rechten niet. En als hij ze wel mist en je kunt ze zo weer inschakelen dan heeft het uitschakelen ook niet veel gedaan.

of ligt de drempel voor opnieuw inschakelen hoger dan bij voor de eerste keer inschakelen?
Eens, het voegt eigenlijk niets toe om ze uit te schakelen. En met die 6 maanden kun je je dus nog een tijdje niet populair maken met bepaalde reacties. Zou eerder een harde grens maken van 250 punten. Zit je eronder, dan moet je gewoon even je best doen en zinnige antwoorden geven.

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Als je actief modereert gaan ze ook niet uit (tenzij je misbruik maakt en ze door een PowerMod worden uitgeschakeld).

Ik zie dus het probleem niet.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:02
Meg schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:47:
Als je actief modereert gaan ze ook niet uit (tenzij je misbruik maakt en ze door een PowerMod worden uitgeschakeld).

Ik zie dus het probleem niet.
Het "probleem" is dus dat op het moment je actief wilt modereren dit niet kan en de drempel hier toe hoger wordt. En het wordt toch weer ingeschakeld dus waarom uitschakelen?

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

morritz34 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:14:
[...]

Het "probleem" is dus dat op het moment je actief wilt modereren dit niet kan en de drempel hier toe hoger wordt. En het wordt toch weer ingeschakeld dus waarom uitschakelen?
Als je actief wilt moderen nadat ze zijn uitschakelt moet je volgens mij een klein popupje lezen en ze staan weer aan.

Dus ik zie nog steeds het probleem niet.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

morritz34 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:14:
[...]

Het kan weer worden ingeschakeld mits je aan de voorwaarden voldoet. Glip je daar onder dan kan je de mogelijkheid niet activeren. Zie de topicstart.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De vraag blijft waarom ze worden uitgeschakeld en waarom er geen waarschuwing vooraf wordt gegeven?

We hebben al te weinig moderatoren waardoor het aantal moderaties per post daalt en het aantal ongemodereerde posts stijgt. Waarom ze ook nog uitschakelen zonder dringende reden?

Het systeem lijkt vooral gericht op mensen afschrikken en wegjagen in plaats van ze warm te onthalen en proberen aan boord te houden. De basis van ons moderatiesysteem is 'wisdom of the crowd' waarbij scherpe kantjes vanzelf verdwijnen. Maar in plaats van onze crowd zo groot mogelijk te maken worden er steeds meer barrieres opgeworpen waardoor de invloed van individuele moderatoren steeds groter wordt.

Zeggen dat het een kleine moeite is om je moderatierechten in te laten schakelen mist het punt. Ook een kleine moeite is moeite. Het blijft een barriere en dus een punt waarop mensen afhaken.
We hebben een verwelkomende open voordeur nodig, geen extra barrieres.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mijn enige gedachte bij dit topic is ook: wáárom zou je iets uitschakelen wat iemand al (te) weinig doet :?

Daarmee maak je het alleen maar moeilijker om datgene te doen, waardoor de kans nog veel kleiner wordt dat de gebruiker het gaat doen.

The devil is in the details.

• Bor

Bor

Even uit mijn hoofd op deze voor mij vrije dag (dus let niet op de details), mede gezien dit al heel lang in productie is (en ik er eigenlijk vrijwel nooit tot nooit vragen over zie):

Als ik het mij goed herinner, maar dat weet @Dirk misschien, hebben we een periode van 6 maand inactiviteit aangehouden om te voorkomen dat mensen die op of rond de drempelwaarde zitten elke keer gedeactiveerd worden / hier notificaties van krijgen. Wanneer je moderatierechten 'behaalt' kan je deze gebruiken totdat je lang inactief bent (de kans dat iemand na deze lange inactieve tijd weer wil modereren schatten we niet zo hoog in) of totdat je moderatiemogelijkheid om wat voor reden dan ook wordt uitgeschakeld, bijvoorbeeld wegens misbruik.

Na 6 maand moderatieinactiviteit wordt de mogelijkheid gedeactiveerd (dit is conform het beleid dat hiervoor bedacht was) en kan er een nieuwe drempelcheck plaats vinden.

Update: Het eea staat in dit plan uitgelegd: .plan: Aanpassingen moderatiesysteem - Development-iteraties #241/242

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Maar waarom worden ze uitgeschakeld? Wat bereik je daar mee?
Die post geeft geen enkele motivatie.

• Bor

Bor

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:47:
Maar waarom worden ze uitgeschakeld? Wat bereik je daar mee?
Die post geeft geen enkele motivatie.
Dat heb ik proberen uit te leggen:
om te voorkomen dat mensen die op of rond de drempelwaarde zitten elke keer gedeactiveerd worden / hier notificaties van krijgen.
en
Na 6 maand moderatieinactiviteit wordt de mogelijkheid gedeactiveerd (dit is conform het beleid dat hiervoor bedacht was) en kan er een nieuwe drempelcheck plaats vinden.
Kortom, je hebt een nieuw peilmoment zonder mensen continu te moeten lastigvallen wanneer ze de drempelwaarde behalen terwijl ze actief modereren.

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat is geen antwoord op waarom ze uberhaupt gedeactiveerd worden? Wat is het doel?
Als je ze niet uitschakelt dan hoeven ze ook geen notificaties te krijgen.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:07
Ik ben het met @CAPSLOCK2000 eens. Dit is geen antwoord op de vraag waarom je überhaupt moderatierechten zou uitschakelen. Dat begrijp ik alleen als een individu misbruik maakt hiervan. Verder is er geen enkele reden voor zover ik kan bedenken.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Bor

Bor

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:01:
Dat is geen antwoord op waarom ze uberhaupt gedeactiveerd worden? Wat is het doel?
Als je ze niet uitschakelt dan hoeven ze ook geen notificaties te krijgen.
We hanteren een drempel voordat je kan modereren waaronder een gemiddelde frontpagereactiescore van 0,5 óf geen (gemodereerde) reacties. We gaat er namelijk (op basis van ervaring) vanuit dat iemand die de reacties van een ander wil beoordelen zelf ook in staat moet zijn om goede reacties te schrijven. Een gemiddelde reactiescore van 0.5 is zeer eenvoudig te behalen en zo filteren we de mensen waarvan de reacties niet voldoen efficiënt eruit.

Omdat we mensen niet (steeds) willen lastigvallen wanneer ze deze drempel bereiken met actieve moderatiepermissies kiezen we ervoor om die drempel na inactiviteit opnieuw te toetsen i.p.v. continue. 6 maand bleek een prima termijn te zijn om hiervoor te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 14-05-2026 12:11 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En welke drempelwaarde wordt dan exact bedoelt? :?

EDIT: Ah, de gemiddelde reactiescore.

[ Voor 76% gewijzigd door CH4OS op 14-05-2026 12:09 ]

• Bor

Bor

CH4OS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:07:
En welke drempelwaarde wordt dan exact bedoelt? :?
Dat staat in mijn reactie en het genoemde .plan aangegeven.
Eisen
Vanaf nu is aan het gebruik van het moderatiesysteem een aantal eisen verbonden. Modrechten worden niet meer automatisch ingeschakeld bij nieuwe accounts; je kunt ze zelf activeren zodra je account aan de volgende eisen voldoet:

- minimaal 250 karmapunten;
- een gemiddelde frontpagereactiescore van 0,5 óf geen (gemodereerde) reacties.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:25

- knip -
Gelieve niet te reageren wanneer je geen serieuze bijdrage levert

[ Voor 84% gewijzigd door Bor op 14-05-2026 12:12 ]

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bor schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:07:
We hanteren een drempel voordat je kan modereren waaronder een gemiddelde frontpagereactiescore van 0,5 óf geen (gemodereerde) reacties. We gaat er namelijk (op basis van ervaring) vanuit dat iemand die de reacties van een ander wil beoordelen zelf ook in staat moet zijn om goede reacties te schrijven.
Tnx, het begint me duidelijk te worden.

Dat mensen permanant worden uitgeschakeld is dus een gevolg van de regel dat je frontpagereactiescore groter dan 0.5 moet zijn, en als mensen rond de 0.5 zitten zouden ze voortdurend berichten krijgen dat ze net wel/net niet kwalificeren.
Zou het niet beter zijn om iets aan dat bericht te doen?
Ik vind het medicijn erger dan de kwaal, maar ik vind die hele ondergrens aan de frontpagereactiescore sowieso al geen goed idee.

[ Voor 5% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-05-2026 12:18 ]

• Bor

Bor

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:16:
[...]
Ik vind het medicijn erger dan de kwaal, maar ik vind die hele ondergrens aan de frontpagereactiescore sowieso al geen goed idee.
Dat kan. Zo veel mensen zo veel wensen en meningen.

We zijn bij deze wijziging niet over 1 nacht ijs gegaan natuurlijk. Het huidige beleid is opgesteld vanuit consensus tussen o.a. de product owner, community manager en de gehele FP crew.

Dit is wat het is op dit moment. Ik verwacht persoonlijk als ik eerlijk ben niet dat we hier op korte termijn iets gaan aanpassen. Het is ook niet dat we hier met regelmaat vragen of opmerkingen over krijgen (dit is het eerste topic dat ik mij herinner).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even los van reguliere gebruikers: standaard uit zetten beperkt ook de mogelijkheid voor bots en ai om te reageren. Je hebt immers een bepaalde drempel nodig om te kunnen reageren en Midden op de FP. Lijkt me niet meer dan logisch, gewoon stukje extra bescherming.

En als je zo nodig weer wilt reageren heb je ongetwijfeld voldoende karma opgebouwd om dat te kunnen doen. Dus ik zie het probleem niet zo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bor

Bor

@cupra4 Is jouw vraag hiermee beantwoord?

• cupra4
  • Nu online
Bor schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:59:
@cupra4 Is jouw vraag hiermee beantwoord?
Jawel! Begrijp waarom het gedaan wordt, het viel me alleen wat rauw op m'n dak dat je geen enkele melding vooraf krijgt. Daar kan best een week of 3 dagen of zelf een dag ervoor een melding voor worden gegeven. Maar goed, als ik weer wil modereren komt dat wel goed. Heb genoeg punten.

Bedankt voor de uitleg.
Pagina: 1