Water, Netwerk, Electra Mantelbuis: op welke diepte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:40

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Mijn vraag
...
Mijn aannemer heeft voor het storten van een betonvloer in huis, op mijn verzoek, een aantal leidingen naar buiten gebracht, om zo vanuit huis naar schuur een verbinding te kunnen maken.

Deze staken nu al een halfjaartje uit de grond naar boven (vloer is gestort in Januari)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

2x mantelbuizen (rood) van 70mm
1 Electra kabel, 5x6mm2, voor een eigen veldverdeler in de garage (voorbereiding op laadpaal en zonnepanelen, mogelijk batterij)
2x 20mm multilaags waterleiding: één rood (warm) en één blauw (koud), beiden voorzien van een dunne isolatie-laag.

Ubiquiti Unifi USW-24-POE en
Ubiquiti Unifi USW-16-POE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik heb van het weekend de sleuf gegraven tussen huis en schuur. Het gaat slechts om een gangetje van 2 meter, dus de afstand valt wel mee. Begonnen bij de schuur, daar onder de fundering door gegraven, 3 gaten geboord (80mm): 2 voor de mantelbuizen, één voor de combinatie water + electra.

Ik dacht, qua diepte, zal wel een halve meter diep moeten ofzo: Ik houd de diepte wel aan, waarop de leidingen vanaf binnen naar buiten komen (vanuit het huis), leg alles in een zandbed, zodat de boel makkelijk inklinkt en dat je bij eventueel graven snel genoeg ziet: Hey, zand, daar ligt iets in de grond.

Bij het huis aangekomen, blijken de leidingen slechts 5 bakstenen diep te liggen: Vanaf het maaiveld gerekend, komen de leidingen door de 6e baksten naar buiten.
Even snel gerekend: 5cm baksteen, 1cm voeg: Een krappe 35 centimeter diep: Dieper dan één spade, maar niet heel verschrikkelijk veel meer dan dat.

Ik heb de water en electra zoveel als mogelijk onder de mantelbuizen gestopt, en de twee mantelbuizen als 'afdekking' bovenop gelegd. Dus tussen schuur en huis ligt nu alles onder de 35 cm, met de waterleidingen onderop.

Binnen, in de schuur, komen de leidingen binnen via een bocht, onder de (dunne) fundering door, en aan de binnenzijde, door de vloer. Gaat om een baksteen muur, kleine luchtspouw, en daarna een beton element van een centimeter of 3 dik. De schuur is (nog) niet verwarmd, dus in de schuur zal ik iets als vorstbescherming moeten gaan fixen. Warm en koud water zijn namelijk voor een wasbak én een toilet bedoeld. Die moeten niet bevriezen, maar er is (nu nog) niet voorzien in verwarming in de schuur.

Vragen:
Hoe koppeling is de switches het best? glasvezel trekken tussen beide switches (afstand circa 30 meter van meterkast onder huis door, naar schuur) Of toch gewoon iets van UTP kabel? de 24 poort switch in huis zorgt voor alles in huis. De 16 poorts switch in de schuur zal voor Wifi, en netwerk aansluitingen moeten zorgen voor laadpaal, accu, zonnepaneel omvormer en diverse pc'tjes (homelab, in de schuur :-) )

Aangezien de afstand buiten beperkt is: Is de isolatiemantel van de meerlaagsbuis, en de ligging op circa 30 cm diepte, voldoende om vorstvrij te blijven, op de afstand van 2 meter tusssen huis en schuur?

En hoeveel isolatie is er nodig tussen de muren, om vorstvrij te blijven IN de schuur (de waterleidingen liggen daar nu nog zonder enige bescherming buiten dat stukje schuim tegen de (koude) muur))

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker