Advies uitbreiden / vervangen zonnepanelen (veel schaduw)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:51
bij het aanschaffen van de woning waar we nu bijna 2 jaar wonen heb ik vorig jaar al een topic geopend wegens de lage opbrengst. zie daarvoor Opbrengst PV in aangekochte situatie "laag" ... Advies aub voor eventuele achtergrond info.

Mijn conclusie is dat ondanks de optimizers er weinig aan de bestaande situatie verder getweaked kan worden en dan ik moet dealen met de slechte omstandigheden op de Z/Z-O kant met de bomen die de eerste verdieping blokkeren.

Toch wil ik iets met de situatie en zijn we bezig om verder te verduurzamen in de woning (1974). We willen de spouw van de originele bouw laten navullen met eps parels en indien ik daarmee het gasverbruik nog verder kan drukken dan de 800m3 (koken gebeurt nog op gas en dat zal zo blijven totdat we een keer de begane gaan verbouwen) die we nu verbruiken wil ik ook een (hybride) warmtepomp overwegen. We hebben één hybride auto met een capaciteit van 11,2 kWh.

Daarnaast overwegen we om een accupakket aan te schaffen om het verbruik van de avond / nacht / ochtend te drukken. We hebben een dynamisch contract en proberen daarmee ook al echt wel in de goedkope uren alles te doen zoals de auto te laden etc.

We hebben diverse partijen laten langskomen en hebben offertes daarvan binnen. Wat me daar al opvalt is de diversiteit aan meningen / adviezen die daaruit zijn gekomen (zie offertes). Ik vraag me af wat hierin verstandig is. Alleen extra bijplaatsen (en daarmee twee systemen naast elkaar te hebben staan) of gelijk alles vervangen wetende dat de bomen veel hiervan mitigeren.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aNqNtyTagHcc29MRsBEWyGSGNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JquEZe0doBsS1utdK6TB1umW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yP2lstmc4bV-XPKN_sNpZdXlmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BAsYWxNgF5uugSCqqQ8HcHiw.jpg?f=user_large

Legenda:
groen: platte daken
lichtblauw: Balkon
oranje: geplaatste dakkapel
paars: bestaande PV installatie

De bestaande PV installatie bestaat uit 15 panelen. 6 op de zijaanbouw in de Z-ZO richting, 9 op de W-ZW richting op de aanbouw aan de achterkant van de woning.

De PV Panelen zijn in 2012 gelegd en zijn Canadian Solar CS6P-240M panelen van 240 Wp. Totaal dus goed voor een 3600 Wp. Hiervan is geen offerte / factuur aanwezig. achter elk paneel zit een Tigo TS4-A-O optimizer en er is ook een CCA/TAP van tigo aanwezig voor de monitoring

De panelen liggen in string verband in twee strings vast aan een SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-40. Deze Omvormer is in 2018 geplaatst door dezelfde partij als die de PV panelen hebben geplaatst in 2012. Hiervan is geen offerte / factuur aanwezig. De laatst voorgestelde wijziging om er één string van te maken heb ik niet doorgevoerd.

We overwegen nog om een keer (termijn 5-10 jaar) het balkon dicht te bouwen met een dakopbouw. gezien de kosten (80k+) laten we dat nog even op zich wachten. Ik realiseer me dat dit de beste plek is en dat die extra ruimte (6,3 x 2,87m) goed van pas zou komen en dat wellicht panelen op de eerste dan verwijderd moeten worden als ze gaan bouwen.
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yP2lstmc4bV-XPKN_sNpZdXlmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BAsYWxNgF5uugSCqqQ8HcHiw.jpg?f=user_large

Legenda:
groen: platte daken
lichtblauw: Balkon
oranje: geplaatste dakkapel
paars: bestaande PV installatie

afmetingen nog beschikbare ruimte is als volgt:

Plat dak zolder: 5.82 x 1.95m

dakkapel : 4.5 x 2m (de fabricant geeft hierop alleen nog garantie als het gewicht per m2 niet meer dan 35kg/m2 bevat en de garantie vervalt van het epdm. Dakkapel is in 2024 geplaatst)

boven het dakkapel is nog 5.82 x 1.2m beschikbaar

onder de dakkapel heb ik nog 5,82 x 4 dakpannen (whatever dat is).

op het schuurtje achter wil ik voorlopig niets plaatsen.
Schaduw
op de ZO kant staan veel bomen die dus invloed hebben op de bestaande installatie op de 1e verdieping. aan de voorkant van het huis op de O kant staan wel wat bomen maar komen niet echt boven de dakkapel uit. Voor meer detail zie mijn andere topic.
Jaarverbruik
Volgens de laatste afrekening hebben we 5380 kWh verbruikt. Daarvan is uiteindelijk 3350 kWh afgenomen van het net. Er wordt op de bestaande installatie 2030 kWh opgewekt. daarvan is afgelopen jaar 803 kWh teruggeleverd. Ik verwacht dat het verbruik wel hoger gaat zijn omdat we nu meer elektrisch rijden (en de airco gebruiken in de zomer en het zwembad verwarmen met een warmtepomp)

voor de accu: gemiddeld ligt een dag verbruik op een drukke dag rond de 15-20 kWh. daarvan ligt ongeveer 5-6 kWh in de avond / nacht / ochtend uren (ik probeer dit nog te drukken)
Huidige elektriciteitsaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZ8hHSp0EWHFaBNWDXRvpYZsLJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GE0OHw8b5QGi1ygPvPV6eEtv.jpg?f=user_large

3 x 25A. Er is inmiddels nog een 11de groep bijgezet voor een buitenstopcontact voor het laden van de auto.
Budget en doel
Er is geen hard budget, maar elke euro die ik kan besparen is meegenomen natuurlijk. Het doel is om het huidige verbruik + eventueel verbruik van een WP in de toekomst grotendeels te dekken. Het liefst ben ik zo min mogelijk afhankelijk van het net vandaar de wens voor een accu. Extra mooi meegenomen als deze ook off-grid kan en een black-start aankan (zijn geen must haves)
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur. Heb offertes van regionale partijen
Bijhouden van data
Ja, graag. Ben veel bezig met de data en de inzichten die daaruit voortkomen ook om het energiegebruik te optimaliseren.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCQmnx-sGVJpMv6-Aj7EKo_BlIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GEoNbZWf4YrK3JIY7MoyXeA.png?f=fotoalbum_large

de prijs per wp heb ik berekend op het offertebedrag inclusief kosten voor omvormer / EMS en installatiekosten. Dit is zonder kosten voor batterijen / bijkomende kosten. Het systeem moet minimaal batterij ready zijn. In de offertes heb ik ook prijzen voor batterijen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wn6v49UFWoXAXZV5_Vj-KFh5jtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOg9hxMs4CpBZ93IkD6sDeBc.png?f=fotoalbum_large
Regio
Breda