Wat is écht nuttig in een smart home? Ervaringen gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

• Lagoyaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:50
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in smart home oplossingen, met het idee om deze zomer al wat voorbereidingen te doen. Ik heb ondertussen al veel gelezen, maar het gaat van heel simpel tot extreem complex, en ik ben zelf nog niet uit hoeveel tijd en budget ik hier uiteindelijk in wil steken.

De enige echte must-have op dit moment is een degelijke videodeurbel en een paar buitencamera’s. Daarnaast komen er binnenkort zonnepanelen en eventueel een thuisbatterij, al vind ik daar eerlijk gezegd veel tegenstrijdige info over qua echte meerwaarde.

Wat ik hier graag eens wil polsen bij jullie:

Wat zijn jullie absolute must-haves in een smart home die je zonder twijfel opnieuw zou installeren?

Welke zaken vonden jullie in de praktijk vooral overbodig, of waar hebben jullie achteraf spijt van (te complex, te duur, te weinig meerwaarde, …)?

Ik ben vooral op zoek naar ervaringen uit de praktijk, want online vind je vaak alleen de “perfecte demo’s”, maar minder de dingen die tegenvallen of waar je na een tijdje niet meer naar omkijkt.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Smarthome dingen die ik vrijwel dagelijks gebruik en 100% weer zou aanschaffen:

- Philips Hue lampen
- Robotstofzuigers
- Kattenvoer automatische brokkenfeeder
- Zonwering
- Homewizard P1 meter
- Thermostaat met app
- Reolink videodeurbel

De robotstofzuigers reinigen 2 tot 3x per week op een schema, weinig omkijken naar. Rolluiken gaan dagelijks op tijd X deels omhoog en op tijd Y weer naar beneden. De kattenbrokken feeder heeft ook een vast schema en knalt er brokjes uit. WC verlichting + pantry gaan aan via motion sensor, binnenverlichting met Hue schakelaars en buitenverlichting gaat X minuten na zonsondergang aan.

Leuk om mee te klooien en dagelijks plezier van :D

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb geen duurzaamheidsdingen in mijn "smart home" (eerder "connected home"), dat vooropgesteld.

Wat ik direct in mijn volgende woning ga installeren: iedere schakelaar z'n eigen connected apparaat er tussen, in mijn geval Shelly dingetjes. De meeste verlichting doe ik niet connected, op een paar bedlampjes na.

Verder: in iedere ruimte een presence sensor of een deursensor. Er leven mensen bij mij in huis die nog wel eens wat aan laten staan, dat is dan prima te automatiseren om uit te laten zetten.

En niet te vergeten: een sensor op de watermeter en ventilatorbox zodat ik mijn douchetijd kan beperken. Dat stukje is inmiddels al veelvuldig terugverdiend.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Moeite waard om te lezen: review: Maak van je huis een tweakershuis - Smarthometweaks uit de community

Een artikel waarin veel favoriete smarthome-automatiseringen van tweakers beschreven worden. Vergeet ook zeker niet de reacties ónder het artikel te lezen, want daar worden nog veel meer voorbeelden genoemd :)

En hier het topic waarin iedereen z'n steentje mocht bijdragen voor de basis van bovenstaand artikel: Je favoriete automatisering op de frontpage

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 09-05-2026 20:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32

DarkSide

theres no place like ::1

ik vind smarthome een beetje een container begrip.
Ik bedoel een lamp met een sensor is al "smart" een paar in je huis en je hebt een smart home.

Het is vooral kijken wat je wilt bereiken denk ik. En dat zo centraal mogelijk aansturen?

Zelf iig overal sensoren voor de lampen bv zodat ze aangaan op basis van licht en beweging etc.
En ook de gordijnen stuur ik aan. Op basis van tijd of lichtinval of de TV aanstaat. Zodat als ik overdag wil gamen en het is te zonnig dat ze dicht gaan bv. Of een deel dicht omdat anders de zon te vel in mijn gezicht schijnt.

Ook de stofzuiger stuur ik aan. Dat die op bepaalde dagen een routine doet. In de basis kunnen veel zaken ook in de bijbehorende app. Maar zelf heb ik alles in homey.
Zo gaat de stofzuiger bv maandag overdag zelf stofzuigen. Maar niet als ik thuis ben en beneden ben.
Maar wel als ik boven zit te werken bv.

Het geeft je iig wat meer keuzes om een aantal zaken slim te doen. En automatisch en vooral dat laatste is makkelijk.

Zelf dus een huis met

- Hue lampen en sensoren
-Robotstofzuigers
-Smartblinds
-P1 meter
-Temperatuurmeters
-Airocobediening op basis van temp
-Infraroodpaneel op basis van temp
-Google home
-Videodeurbel
- Wat energysockets om verbruik te meten en inzichten te krijgen

Zou best zonder kunnen. Maar het is wel makkelijk dat zaken gewoon automatisch gaan en verschillend kunnen reageren op basis van tijd, seizoen, presence etc.

Verder nog wat grappige dingen. Zoals de speakers die omroepen welke container er morgen buiten gezet moeten worden.
Of als de was klaar bv.
Of als er F1 is en ik ben thuis wordt dat omgeroepen dat de kwali of race zo begint en gaat de tv vast aan.

Verder heb ik wel thuisbatterij maar stuur ik nog niet via automation aan.
Gewoon standaard NOM is prima nog. Maar wel fijn dat het kan.
Kan zelf de auto niet thuis laden. Maar ook dat geeft je opties als je dat kunt automatisren bv.

Zelf nergens spijt van.
Vind het ook leuk. Maar je kunt e.e.a. ook rustig opbouwen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Smarthome is ook echt een hobby voor me, dat kan reden genoeg zijn, maar mijn succesvolste smartdingen zijn voortgekomen uit tekortkomingen van m'n huis en milde irritaties.
Voorbeelden:
- verlichting in m'n woonkamer bestaat uit meerdere schemerlampen, 1 vaste plafondlamp en wat ledstrips achter kastjes. De ontwerper van mijn huis heeft in de jaren '80 bedacht: 3 vaste lichtpunten in het plafond met elk een schakelaar bij het lichtpunt in de buurt.
Iedere dag 2x 7 schakelaars moeten omzetten was voor mij voldoende ergernis om er wat aan te doen. Nu zit alles achter 2 schakelaars, 1 bij de ingang, 1 bij de trapopgang. Bonus: het gaat automatisch aan als het donker is en uit als ik het vergeten heb uit te zetten als ik de deur uit ben. En mensen (inbrekers) denken wellicht dat ik thuis ben.
- buitenlamp: als ik door de buurt loop zie ik buitenlampen die overdag branden, buitenlampen die 's avonds niet branden, lampen die zomers te vroeg aangaan en 's winters te laat, ik zie iedereen (die überhaupt timers heeft) worstelen met seizoenswisselingen. Ik heb al jaren een Zigbee-lamp van Ikea die aangaat bij zonsondergang en uit bij zonsopgang en ik heb er nooit meer over na hoeven te denken.
Moraal van het verhaal: zoek je ergernissen 8)
Ik heb ook heel veel verlichting niet geautomatiseerd omdat ik de meerwaarde er niet van inzie. Misschien ooit wel, maar een goede sensorsetup is nog wel een kunst. Met presence is wel al veel meer mogelijk dan "vroeger" met beweging alleen, ik loop op dat vlak inmiddels wel achter. Maar een ganglicht met een schakelaar waar ik toch langsloop, weegt niet altijd op.
Ik heb ook wat luie automatisering. Verlichting keukenblad bijvoorbeeld heeft naast fysieke schakelaar ook een slimme schakelaar. Want ik plof op de bank om vervolgens te beseffen dat ik het licht niet heb uitgedaan. Is het nodig? Nope. Toch blij mee :D
Ik ben een type dat 1) lol heeft in het bekijken van grafiekjes en 2) geamuseerd is als ie een knop op z'n smartphone indrukt en er gaat 3 meter verderop een lamp aan.
Ik heb verder nog: m'n EV aan EVCC om hoofdzakelijk te laden op zonneoverschot, dat is echt een no-brainer als je de losse onderdelen er al voor hebt. Zonnepanelen lees ik uit omdat dat beter gaat dan de app van de fabrikant, maar ik schakel ze niet omdat ik nog saldeer. Tegen het einde van dit jaar kan ik dat wel binnen 5 minuten regelen als terugleveren ongunstig wordt.
Als je alles aan je smarthome knoopt, ontstaat er wel een situatie waar een verandering of toevoeging veel minder moeite kost, omdat je de bouwstenen al hebt. Of is dat verslaafdenpraat?
Ik heb geen batterij maar als die er komt, wordt dat 100% iets wat zonder verplichte cloud werkt en samenspeelt met de andere troep die ik al heb van willekeurige fabrikanten.
Pagina: 1