Zeker kan ik dat.
Achter de spiegel heb ik een Shelly relais met een led driver. Daaraan een ledstrip die genoeg licht geeft voor ‘s nachts. (Dan hoeft er geen felle lamp aan)
De automatisering is dan ongeveer zo: wanneer het tussen 5:00 en 7:00 is op werkdagen, de waterdoorstroom minimaal 2l/minuut is voor 5 minuten én wanneer de ventilatie meer dan 2000RPM doet, dan 5 keer met het licht knipperen (tussenpozen van 0,5 seconden zodat het te zien is).
Dit is voor mij het dan dat het genoeg is, dus kraan uit. Zo bespaar ik gas en water en heb ik rustig de tijd voor mijn ochtendroutine.
Yaml voor deze automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| alias: Te lang douchen
description: Spiegellicht knippert bij te lang douchen.
triggers:
- trigger: numeric_state
entity_id: sensor.watermeter_water_consumption
for:
minutes: 5
above: 2
conditions:
- condition: time
after: "05:00:00"
before: "07:00:00"
weekday:
- mon
- tue
- wed
- thu
- fri
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.none_itho_toerental
above: 2000
actions:
- repeat:
count: 5
sequence:
- target:
entity_id: light.spiegellicht_light_3
action: light.turn_off
- delay: "00:00:0.5"
- target:
data:
brightness_pct: 100
action: light.turn_on
- delay: "00:00:0.5"
- target:
data:
brightness_pct: 100
action: light.turn_on
mode: restart |
De Hue lampen zijn redelijk aan de prijs voor wat ze doen en kunnen. Doorgaans kun je hetzelfde bereiken met iedere willekeurige connected ledlamp die kleurtjes kan maken of verschillende wittinten heeft. Hier in huis vooral IKEA lampen geplaatst. Zowel Hue als IKEA (en veel andere merken) werken met het Zigbee protocol.
Wil je echt inzicht in het verbruik dan moet je per apparaat of per groep gaan meten. Zo weet ik inmiddels dat de CV-ketel weinig elektrische energie verbruikt, ik had (veel) meer verwacht. Daarentegen doet de koelkast best wat... Meer dan ik vooraf had ingeschat.
Ook ik heb een P1 meter maar dat is alleen maar een totaalplaatje. Een connected stekker of relais met stroommeetfunctie (power monitor) kan je ook al veel helpen.
Wanneer je met meerdere mensen in een huishouden bent en iedereen heeft de Home Assistant app op de telefoon dan kun je daar best wat geld mee besparen, waaronder met het stookgedrag.
Met Sonoff geen ervaring, kan ik dus niets over zeggen. Wanneer je schakelaars connected maak probeer er dan voor te zorgen dat de fysieke schakelaar aan de muur ook nog blijft werken. Op deze manier hebben gasten niet beslist Home Assistant of een andere app nodig om toch de lichten aan/uit te kunnen doen. Bewegingssensoren zijn prima, heb ze ook in huis. Op sommige plekken is alleen een aanwezigheidssensor beter op z'n plaats omdat de PIR dan te weinig detecteert. Een sensor met PIR en mmWave gecombineerd is hier prima voor te gebruiken.
In principe doet de airco nu ook al temperatuur meten omdat die anders niet weet wanneer die moet stoppen met verwarmen of koelen. Wat het voor jezelf inzichtelijk kan maken is wat het je aan energie kost om een bepaalde temperatuur te bereiken en onder welke omstandigheden dat is.
De besturing voor je connected home hoeft niet beslist in de woonkamer te staan/liggen/hangen. Met Home Assistant bijvoorbeeld is dat zelfs niet handig omdat HA niet een directe grafische omgeving heeft op de computer (server) waar het op draait. Mijn HA draait op een Intel NUC, mini pc met alleen stroom en netwerk aangesloten. Een beeldscherm is nutteloos omdat die alleen maar
dit laat zien. Daar kun je dus niet zoveel mee.
Je zult iets nodig hebben om de server te benaderen, doorgaans met de Home Assistant Companion app op een telefoon, tablet, connected TV of AppleTV bijvoorbeeld.
Een antenne voor bijvoorbeeld Zigbee kan via het netwerk aangesloten worden en hoeft niet direct op de server te worden aangesloten. Bij mij staat de server ergens op zolder en de Zigbee antenne beneden boven de meterkast. Bedraad netwerk is belangrijk in dit soort gevallen.
Lagoyaz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:17:
Waar ik nog het meest over twijfel, is hoe ik alles best verbind en centraal beheer. Ik vermoed dat zoveel mogelijk binnen één ecosysteem houden het makkelijkst is, maar ik ben daar nog niet genoeg in thuis.
Met Home Assistant hoef je je niet te druk te maken over een ecosysteem. De hele reden waarom iemand daar mee begonnen is komt vanwege al die verschillende merken en protocollen. Home Assistant kan de meeste inmiddels wel aansturen of uitlezen. Wil je zien welke merken er allemaal worden ondersteund?
Kijk dan eens hier. De 18 merken die je daar ziet staan is maar een kleine selectie, speel maar eens met de filters bovenaan die pagina.
Tip waarvan ik nu denk "had ik dat maar meteen gedaan": bedenken hoe je al je apparaten op eenzelfde manier hun naam kunt geven. Dus vooraf daar al over nadenken zodat het niet een ratjetoe aan namen wordt terwijl iets dezelfde functie heeft.
[
Voor 81% gewijzigd door
sypie op 14-05-2026 20:35
]