Vraag

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 20:05

hamsteg

Species 5618

Topicstarter

Mijn vraag

Ik overweeg een thuisbatterij aan te schaffen om de volgende redenen:
  • We hebben reeds overproductie (ongebalanceerd gebruik), de ongebruikte energie zal in 2027 terugleverkosten kosten
  • We hebben een elektrische auto en die wil ik 's avonds met de zonnepanelen kunnen voeden
  • Saldering gaat eraf
  • We overwegen naast een batterij nog zonnepanelen toe te voegen (om de auto te kunnen volladen)
  • Stabiliteit in het huis (tijdelijk off-the-grid)
  • Voorspelbare facturering door zoveel mogelijk zelf op te wekken en te gebruiken.

Relevante hardware en contract dat ik heb

• 4 jaar oud, op puntdak, 10 gelijke panelen 400-420 Wp elk (5 oost, 5 west in hoek), Enphase IQ7+. AC output dus (veranderingen aan deze opstelling niet gewenst).
  • Meterkast twee jaar geleden compleet vervangen en omgezet naar 3x25A. Ruimte voor uitbreidingen.
  • Laadpaal Zappie (zelf aangelegd) beperkt door de auto 11 Kw
  • 15 jaar oud 12 gelijke filmpanelen 150-170 Wp elk in string (ligging zuid maar beperkt nuttig door schaduw (10:30-19:00). Deze wil ik gaan vervangen en door de schuivende schaduw ook uitrusten met micro-inverters (Enphase heeft een zware voorkeur).
  • Vast contract tot midden volgende jaar (dal en piek zijn gelijk).

Getallen en aannames

• Factuur van vorig jaar: gebruikt 7.000 kWh, terug levering 3,500 kWh
  • Door de zuid zonnepanelen vervangen verwacht ik nog extra 3,500 kWh te produceren.
  • Grote onbekende, sinds dit jaar geen gas koken maar inductie.
Overige overwegingen:
  • Terugverdientijd als uitgangspunt interesseert mij niet. Ik wil naar een voorspelbare factuur en reëel zelf-opwekken en gebruiken. Noem het: grotendeels onafhankelijk zijn. De ervaringen met mijn huidige set-ups hebben tot nu toe vertrouwen gekweekt en de grote lijnen verwachtingen overtroffen (steek ik altijd conservatief in).
  • Ik weet dat ik vanaf midden november tot midden maart van het net afhankelijk ben (te weinig zon).
  • Ik weet van laad-cyclie beperking (tegenwoordig 8k-10k) en ben mede daardoor nog niet happig op trading, ook omdat ik verwacht dat het effect bij toename van gebruik van batterijen zal dempen.
  • Overdag laden, hoe wenselijk ook, is op werkdagen geen optie.
  • Ik weet dat de omvormer (eigenlijk een extra stukje hardware) geschikt moet zijn om off-the-grid te kunnen gaan (elektrisch geen net terug levering als net 50Hz wegvalt en dus vanaf dat moment terug valt op de beschikbare batterij capaciteit).
  • Eiland-modus is een grote wens, ik verwacht de komende 10-15 jaar echt structurele problemen en uitval, als het echt te duur is kan deze afvallen, voor nu neem ik dit nog als actieve wens. Hier in de omgeving zijn al regelmatig 2-4 uur storingen .... (3 deze week, door hoge belasting is er weinig oplossingsruimte).
  • Ik weet dat er op de conversies verlies is [DC (paneel) - AC - DC (batterij) - AC], de round -trip-efficiency is in deze opstelling een wat groter verlies, zeker op de zuid-opstelling heb ik de micro inverters nodig voor maximale opbrengst, dus dan maar een paneeltje extra.

En nu?

En hier komen de vragen, eerst een disclaimer: ik ben IT-er dus kan dingen begrijpen maar ik ben geen elektricien.
De batterij
Er zijn hier verschillende enthousiaste topics van specifieke batterijen maar ik zit daar nog voor, eerst wat is nodig voordat ik naar een merk ga? Ik heb nu twee jaar laadervaring met mijn auto dat gecombineerd met een beetje rondneuzen brengt mij rond de 25 kWh, maar om dit beschikbaar te krijgen moet je rekening houden met 10% marge, batterij mag niet leeg? Dus 30 kWh batterij? Wie heeft hier de details?

Eerste intentie is plaatsing binnen maar niet in het woonhuis, ik heb al ervaring met een omvormer en dat gefluit wil je niet in je leefomgeving.
Eiland modus (off-the-grid)
Het is wetgeving dat zodra het 50Hz signaal van het net wegvalt, dan mag een producerend apparaat niet meer leveren aan het net en moet dus afschakelen (batterij, zonnepaneel, windmolen, generator). Dit is gezonder voor de onderhoudsmonteurs die storingen moeten verhelpen. Ondanks dat je zonnepanelen en een batterij hebt, valt dus je huis dus stil. Eiland modus betekent dat bij die stroomuitval, zodra de omvormer (of een extra stukje hardware/software) detecteert dat het 50Hz signaal wegvalt, de verbinding met het net wordt geblokkeerd en zich daarna zich als een intern netwerk gedraagt; de producerende apparaten zien nog steeds een 50Hz signaal en gaan vrolijk door en zolang er geleverd kan worden, blijft je woning op elektriciteit doordraaien. Bedenk wel dat als er een storing is er waarschijnlijk geen TV/internet signaal meer is dus het zal voornamelijk positief zijn voor licht en keuken; geen business as usual.

Mocht je dit overwegen als primaire doelstelling, schaf je batterij dan met een dusdanige capaciteit aan dat je tot een dag zelfvoorzienend bent. Vaak duren storingen maar 2-8 uur en is een 5-8Wph batterij meestal al meer dan voldoende. Mocht je dit overwegen om èèn gericht apparaat, overweg eerder een UPS.

Eiland modus kost geld. Dit is vaak een stukje extra hardware maar ook de installatie vergt meer. Voor de installatie betekent dit, ik ben geen elektricien dus wees lief, dat er een batterij/omvormer/relais "tussen" de hoofdaansluiting en de hoofdschakelaar(s) in de meterkast komt. De batterij en omvormer zullen vaak "elders" komen te staan (bij mij zeg 10 meter) en dat betekent dat er 10mm2 bekabeling heen en terug moet gebruiken omdat een batterij 42 A kan trekken? Zie ik dit goed? Tips?

Ondertussen geleerd: je moet twee situaties dus heel helder uit elkaar houden:
• Een eiland modus betekent dat de omvormer een pass-through heeft waarbij de AC normaal gesproken is doorgeschakeld en dus 3 fasen van het net getrokken worden via de omvormer van de batterij. Een 10mm2 is hier dus aan te raden (is gelijk aan wat via de grond binnenkomt), wat onderzoek geeft mij: hoewel 6 mm² theoretisch tot 40A kan gaan, is 10 mm² veiliger en minder warmtegevoelig in een warme groepenkast (conform NEN 1010 en); lengte tot 50 meter.
• Voor niet-eiland modus toch even de bekabeling snel bespreken: een aansluiting in de meterkast na de hoofdschakelaar, dus niet plug en play, bij voorkeur met een aparte automaat kan tot 4kW/16A met 2,5mm2, maar 6mm2 wordt eigenlijk overal aangeraden (ook in verband met uitbreidbaarheid).
Vermogen
De batterij moet naast het huis, de auto voeden en dit moet 's ochtends klaar zijn. De omvormer zal dus een minimaal vermogen moeten kunnen leveren, wat is wijsheid: 10 kW, 8kW?

Ook hier een tweedeling, bij eiland modus moet je rekening houden met groter vermogen, 8kW als ondergrens, dan bij een stopcontact/groep benadering 3kW-5kW.
Opmerking voor laden auto, dit hoeft echt niet op full-power, een auto kan heel goed 's nachts voldruppelen met 5 a 6 kW, stel dus de keuze van je ontlaad vermogen van de batterij niet gelijk aan het laadvermogen van je auto.
AC / DC input
Op ons puntdak liggen panelen met micro-inverters. Er is een belangrijke reden waarom wij microinverters hebben. Wij hebben voor de huidige zuidopstelling een omvormer, deze hangt in de schuur en bij mooie dagen fluit deze er vrolijk op los, je hoort de energie binnenkomen. Toen we gingen uitbreiden naar het puntdak, was een ding wel duidelijk, dat gefluit willen we niet in het woonhuis.

Om in de schuur te komen moest buitenlangs 35-45 meter DC bekabeling worden aangelegd (schuur staat min of meer achter het huis en de omvormer kan niet meteen aan het begin van de schuur geplaatst worden). Dit levert substantieel verlies op, ook estetisch niet mooi met allemaal buizen enzo die aan je huis hangen. De omvormer ligt dus nu effectief op het dak en we hebben er geen last van. Met 5 gaten beton boren (3x 30cm, 2x 10cm) zou ik dit misschien terug kunnen brengen naar 18-22 meter maar daar had ik toen helemaal geen zin. Zoals gezegd toch het overwegen waard, ik laat dit nog even bij mij sudderen.

De omvormer zal, na mijn zuid-opstelling update met micro-inverters, geen DC stromen kennen. Zijn Er nog do's of don'ts?
Micro inverter AP systems overwegen?

Wat denk jij, wat vergeet ik?
Veel Tweakers raden Victron aan, professioneel maar vereist wel wat doe-het-zelf.

Afko's / Begrippen

AAmpere (stroomsterkte, woningen vaak 1 x 35A of 3, 25A)
kWVermogen (snelheid van leveren)
kWhCapaciteit (opslag)
Relatie kW / A: voor 230V enkelfasig geldt: 1 kW = 4,35A, en voor 3-fasen 400V geldt: 1 kW = 1,44 A.

Updates

Ik zal deze topic start zo nu en dan updaten (in blauw) zodat ook latere zoekenden die net zo als ik geen elektrische wonderkinderen zijn, ook wat aan dit topic hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door hamsteg op 09-05-2026 14:06 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar je in ieder geval rekening mee moet houden bij de keuze voor batterij is dat deze zonder netspanning kan functioneren, en dus een omvormer aan boord heeft. Wanneer een accu netspanning nodig heeft om te kunnen werken, om zich netjes aan de 50Hz te houden, heb je er niets aan wanneer je off grid wilt.
Verder moet er bij een dergelijke accu ook nog een aparte schakelaar in je systeem komen omdat je anders het net onder spanning kunt zetten terwijl dat misschien even gepland spanningsloos gemaakt wordt. Terugleveren op een kabel die geaard is trekt behoorlijke stromen, wat je niet wilt (en de monteur van de netbeheerder of aannemer ook niet).

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-05 23:59
Leuk dat je interesse hebt in batterijen! Gaat een hele wereld voor je open.

Eerst even dubbelcheck, wil je ECHT offgrid? Offgrid is namelijk moeilijker en een flink stukkie duurder dan niet offgrid. Vooral als je het laat plaatsen. Ik lees dat je zelf je laadpaal hebt geplaatst en iter bent (zit bovenin wel goed dus!) Ik neig in jouw situatie wanneer offgrid echt gewenst is ALTIJD naar een Victron batterij toe. Dit geeft zoveel flexibiliteit in de toekomst (accu vervangen of meerdere accus etc...) dit is echt alleen te betalen als je het zelf doet. En dat is moeilijk en vereist elektrotechnisch rekenen. Er zijn nog wel wat alternatieven met stekker accus maar dit vindt ik persoonlijk onveilig en prutsen/ knutselen.

Omvormer sterkte je hebt denk ik echt niet meer dan 5 a 6kw nodig. Let op dat je auto laden vanuit accu veel netto verlies geeft door omzetting van zonnepanelen naar AC stroom dan naar DC voor de accu en terug naae AC en dan je auto in weer naar DC. In accu wereld noem je dit round trip efficiency. Probeer dus (doe ik zoveel mogelijk) op. on overschot te laden overdag. Daarbij kom ik dus weer terug op je omvormer rij je geen 3000km per week kan je je auto 80% van het jaar prima voldruppelen met 5 a 6 kw (doe ik zelf ook) met een zon overschot modus. Je bent ITer dus hopelijk al Home assistant draaien wat hier perfect voor is!

De batterij hoeft overigens niet tussen de hoofdgroep en je meterkast in, zie je meterkast meer als 1 groot stekkerblok. Hier kan je een batterij bij steken wat dan op die manier de hele meterkast voedt.

Voorje bekabeling zal 6mm2 zat zijn. Je wilt geen 3 fase omvormer nemen die meer dan 11kw (25A) kan leveren dus de 42A die je aangeeft is VEEL te hoog. Bij een 6 a 7 kw omvormer zit je op ongeveer 10A per fase.

de 15 jaar oude paneeltjes gelijk eraf die doen niet heel veel meer, kijk ook eens naar APSystems iets betaalbaarder (wel kwalitatief iets minder dan Enphase)

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Ten eerste dank dat je mijn vraag serieus neemt!
Chrisverst schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:09:

Eerst even dubbelcheck, wil je ECHT offgrid? Offgrid is namelijk moeilijker en een flink stukkie duurder dan niet offgrid. Vooral als je het laat plaatsen. Ik lees dat je zelf je laadpaal hebt geplaatst en iter bent (zit bovenin wel goed dus!) Ik neig in jouw situatie wanneer offgrid echt gewenst is ALTIJD naar een Victron batterij toe. Dit geeft zoveel flexibiliteit in de toekomst (accu vervangen of meerdere accus etc...) dit is echt alleen te betalen als je het zelf doet. En dat is moeilijk en vereist elektrotechnisch rekenen. Er zijn nog wel wat alternatieven met stekker accus maar dit vindt ik persoonlijk onveilig en prutsen/ knutselen.
Hoge wens door vervelende directe ervaring maar ook toenemende instabiliteit in direct omgeving. Afgelopen week alleen al in een straal van 20 km, drie storingen van een paar uur. Het is mijn verwachting dat dit voorlopig zeker niet beter gaat worden. Kan wel een deal breaker zij en dan afvallen, voorlopig nog op de wensen lijst.
Omvormer sterkte je hebt denk ik echt niet meer dan 5 a 6kw nodig. Let op dat je auto laden vanuit accu veel netto verlies geeft door omzetting van zonnepanelen naar AC stroom dan naar DC voor de accu en terug naae AC en dan je auto in weer naar DC. In accu wereld noem je dit round trip efficiency. Probeer dus (doe ik zoveel mogelijk) op. on overschot te laden overdag. Daarbij kom ik dus weer terug op je omvormer rij je geen 3000km per week kan je je auto 80% van het jaar prima voldruppelen met 5 a 6 kw (doe ik zelf ook) met een zon overschot modus. Je bent ITer dus hopelijk al Home assistant draaien wat hier perfect voor is!
Dit zoek ik, fijn, dank! HA tijdelijk gehad, kostte me te veel tijd toen om overeind te houden, voorlopig alles op Zigbee en de bijbehorende routines. Wie weet na deze update ;)
De batterij hoeft overigens niet tussen de hoofdgroep en je meterkast in, zie je meterkast meer als 1 groot stekkerblok. Hier kan je een batterij bij steken wat dan op die manier de hele meterkast voedt.
Bij niet off-the-grid gaan snap ik deze terugkoppeling.
Voorje bekabeling zal 6mm2 zat zijn. Je wilt geen 3 fase omvormer nemen die meer dan 11kw (25A) kan leveren dus de 42A die je aangeeft is VEEL te hoog. Bij een 6 a 7 kw omvormer zit je op ongeveer 10A per fase.
Nuttige info, verwerkt in TS.
de 15 jaar oude paneeltjes gelijk eraf die doen niet heel veel meer, kijk ook eens naar APSystems iets betaalbaarder (wel kwalitatief iets minder dan Enphase)
Deze vraag gaat mee in de offertes.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:54
Wat voor schaduw hebt je op de panelen op zuid? Als dat harde schaduw is van een dakkapel oid, dan kan je prima met een stringomvormer werken. De panelen vangen de schaduw zelf keurig netjes op en je mist geen opbrengst. Microconverters zorgt dan alleen maar voor onnodige complexiteit en je moet het dak op als er eentje stuk gaat.

Als het schaduw van bomen is, kan het anders zijn, maar in veel situaties geniet een doodgewone stringomvormer de voorkeur.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Dank voor je feedback!
Skynett schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:17:
Wat voor schaduw hebt je op de panelen op zuid? Als dat harde schaduw is van een dakkapel oid, dan kan je prima met een stringomvormer werken. De panelen vangen de schaduw zelf keurig netjes op en je mist geen opbrengst. Microconverters zorgt dan alleen maar voor onnodige complexiteit en je moet het dak op als er eentje stuk gaat.

Als het schaduw van bomen is, kan het anders zijn, maar in veel situaties geniet een doodgewone stringomvormer de voorkeur.
In deze situatie beiden, 's ochtends schuin dak, 's avonds bomen. De zuidpanelen zou ik idd ook op een hybride omvormer kunnen zetten maar de schaduwen aan beide kanten maken strings moeilijker, dan moet ik al in de buurt van 3 strings gaan denken om de schaduw maximaal op te vangen (even los van opstart spanning etc. etc.). S avonds, de bomen, is wel minder belangrijk, na 18:00 neemt de zonnekracht natuurlijk wel af.

Ben fan van Enphase met hun 25 jaar garantie en vervanging in de opstelling. Service van Enphase heeft mij al een keer heel gelukkig gemaakt - ze hebben bij mij kuddo's. Ik weet het, je betaalt ervoor maar bij dit bedrijf vind ik het waard.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:07

Met deze stelling ben ik het niet eens. Het gaat niet zozeer om totaal vermogen maar ook onbalans kunnen leveren tussen de fasen. Uiteraard ook de meterkast hier op inrichten maar toch:
een 12kW 3f omvormer zal meer onbalans kunnen leveren dan een 6/7kW omvormer. Je wilt niet dat wanneer er een storing is, de accu vol zit en je zet toch lekker even de oven aan (want energie zat) en iemand zet ook even een waterkoker aan en dit zit toevallig op dezelfde fase dat de omvormer offline gaat door overbelasting op 1 fase. Want het wil niet zeggen dat een omvormer op 1 fase zijn max vermogen kan leveren terwijl de andere 2 fasen nauwelijks belast zijn (onbalans, dus zeker iets om rekening mee te houden)

Voor wat betreft de panelen:
Ik zou je huidige micro omvormersysteem verplaatsen naar het dakdeel met schaduw en dan op het deel waar geen schaduw is de panelen gewoon met DC bekabeling naar binnen brengen en rechtstreeks aansluiten op je nog aan te schaffen hybride omvormer. Dit scheelt niet alleen een DC/AC omzetting maar ook flexibiliteit. Op het moment dat de accu's vol zitten (en dat gaat met een grote installatie qua zonnepanelen regelmatig gebeuren) kan de hybride omvormer het vermogen van de zonnepanelen niet sturen dus zal je moeten gaan knutselen aan 3 systemen om bijv 0 op de meter te houden bij negatieve prijzen. DC aangesloten op de hybride omvormer direct kan dan bijvoorbeeld teruggeregeld worden om alleen de energie af te nemen om het huis te voeden.

Ook zijn er hybride omvormers (Deye bijvoorbeeld) die hebben een directe input voor externe omvormers waarmee je ook flexibiliteit hebt. Zo simuleert de Deye in een offgrid situatie het net, zodat de externe zonneomvormer toch een netspanning ziet, blijft produceren en deze energie pikt de Deye op om het huis te voeden en de accu te laden. Wanneer de accu vol zit zal de deye de netfrequentie wat opvoeren zodat de externe zonneomvormer een net ziet dat buiten de netcode valt en dus stoppen met energie opwekken.

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:04
Ik heb ook Enphase in gebruik en ben mij ook aan het oriënteren op een batterij-oplossing.

Met de eilandwens heb ik nog niet echt andere opties gevonden dan een oplossing met Victron (veel werk/onderdelen) of van Enphase (duur) zelf.

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 31-05 00:29
Hier al 4 jaar een Victron gedeeltelijk off-grid oplossing, zelf geïnstalleerd. (ook geen elektricien maar met wat logisch nadenken kom je een heel eind).

Off-grid: ik heb 2 (twee x4 + mantelaarde 10 mm2) kabels vanuit de meterkast getrokken (10 mm2) en uiteraard wat utp kabels voor energiemeters e.d.

Waarom 2 kabels? Waarom minstens 10mm2? Je hebt een AC in (die altijd aan het net hangt via je meterkast) en een of meerdere AC uit, die off-grid kunnen. Op die manier heb je geen extra transfer switch nodig voor de groepen (misschien je hele meterkast) die je aan de AC uit kant hangt. Bij Victron systemen (eerder al gezegd dat dat de goto-oplossing is als je off-grid wilt gaan en volledig beheer van je spullen wilt hebben, wat uiteraard waar is) heb je een zgn pass-through, waarbij de AC in doorgeschakeld is naar de AC uit indien net spanning beschikbaar is. Dit kan bij het minst zware model (3000 kVA) al 32 A doorzetten, daar zou ik dan ook de kabels op dimensioneren. En uiteraard wil je wellicht een keer iets zwaarder (2e auto?) en dan is initieel 200 E extra voor 10 mm2 natuurlijk wel zinvol. Kortom, nier op bezuinigen.

De AC uit die je dan in je meterkast hebt kun je via een 4 polige schakelaar vervolgens direct aansluiten en gebruiken als de invoer van je meterkast direct na de hoofdschakelaar, de AC in komt aan de hoofdschakelaar (met een extra 3ph ALAMAT ertussen en de stroommeter) Dus 2x4 units heb je minimaal extra nodig in je bestaande meterkast.

Minimale aanpassingen meterkast(en): Bij de omvormers heb je wat extra kastruimte nodig, de AC uit kabel wil je daar beschermen en je wilt de afzonderlijke fases naar en van de omvormers met een zekering beschermen. Je kunt daar overigens een transfer switch installeren zodat je op die plek je gehele installatie met een schakelaar aan het net of aan de omvormers kunt schakelen. Ga je voor Victron, dan kin je geen gebruik malen van de p1 poort, je zult echt een modus energiemeter moeten installeren en afhankelijk van welke omvormer serie je gaat gebruiken zijn daar nog extra eisen aan.

Vermogen: Ik zie hierboven veel zaken door elkaar staan, als ik het oververmogen heb spreek ik over vermogen per fase, om het overzichtelijk te houden. Zoals aangegeven kun je via de transfer minimaal 35 A per fase direct doorgeven via de Victrons. Ook heb je zonnepanelen die nu invoeden op de AC zijde. Dit vermogen moet je op aansluiting niveau optellen bij je aansluitvermogen (in principe kun je je auto laden, warmtepomp aan hebben , koken, gamen en what not en ook nu al een groot deel van de energie uit je panelen trekken). Dit ook is weer een reden om zeer goed te kijken naar de totale vermogens die je mogelijk tegelijkertijd KUNT gebruiken los van je aansluiting. Een van de andere zaken om rekening mee te houden is peak shaving. Ik heb 3x40A op dit moment en die kosten daarvan (Enexis) zijn bijna verdubbeld in de afgelopen 2 jaar. Dat is dus ~160 Eu/maand. Neem ook dit mee in je systeem benadering en schaling, als je naar grotere vermogens gaat (tweede auto oud, uit de hand gelopen hobbies) wil je ook kunnen peak shaven. Ook zou ik niet uitsluiten dat de overheid gaat aansturen op minder dan 3x25A middels beprijzing. Voor mij lig een reden om dit jaar over te gaan op 3x6.4 of zelfs 3x8 KvA omvormers ipv de 3kVA die ik nu heb.

Solar: Laden via de omvormers is zoals je zelf aangeeft onderhevig aan verliezen. Ook zijn er nog andere addertjes onder het gras; aansluiten van de omvormers op de AC uit kant als het net er uit ligt vraagt om extra aandacht, je wilt niet invoeden met batterijen op 99% en off-grid, je systeem zal dan je omvormers moeten kunnen afschalen of uitschakelen. Invoeden aan de AC in kant lost dit op, echter heb je dan geen energie uit je solar als het bet eruit ligt. Ook belangrijk: Als de prijzen straks negatief zijn (en dat zullen ze zeker worden als teruggaaf energiebelasting er over 8 maanden vanaf gaat) wil je uiteraard niets meer terug voeden. Een oplossing is gebruik maken van solaraan de AC uit kant en de victrons de frequentie laten wijzigen bij off-grid, sommige (!) solar inverters interpreteren de netfrequentie (jou w locale net) als een signaal dat de productie moet worden teruggeschroefd. Niet allemaal echter. Let hier dus op. Andere optie is gebruik van Victron omvormers die direct de batterij laden via de DC bus. Victron heeft hier verschillende oplossingen voor die echter ook weer goed bekeken moeten worden, zeker qua max spanning (~450V).

Accu grootte: je hebt berekend dat je aan 25 kWh genoeg hebt, mooi, dan zou je uit kunnen met bijv 32 prismatische cellen van 300 Ah of meer. kost nog 2,5 kEu maar moet nog behuizing en spul bij. Zelfbouw is altijd orde goedkoper als kant en klaar. Doe er je voordeel mee. Probeer zo te schalen dat je batterijen tussen de 20 en 80% kunnen blijven en dat je <0.5C blijft, dan haal je makkelijk die 8000cycles. Je kunt beter een extra bak met cellen neerzetten als wat anders m.i., scheelt veel geld op de lange baan.

Victron DESS / ESS heeft wat onhebbelijkheden, echter hier komt ook het voordeel van een open systeem om de hoek kijken uiteraard.

Veel succes met je installatie!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:44
SMA heeft een hybride omvormer.

Draai zelf de 3fase 10kW met 12.8kW accu.

Is een degelijk stuk techniek, flexibel in accu grootte (modulair), erg efficiënt door weinig heen en weer conversies. Kan in eiland of backup.

Draait autonoom qua smart sturing ook met load balancing icm EV Charger, maar is prima uit te lezen in Home-assistant en zo nodig via Modbus aan te sturen.

Makkelijkste is wel alles van SMA nemen, vanwege de aansturing. Kostprijs hardware hoger, maar niet astronomisch. (en een stukje Deutsche Gründlichkeit)

Kijk anders een hier

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:35
Ik kijk even mee aangezien ik ook interesse heb in een nieuwe batterij. Een overweging die ik heb is om niet geheel off grid te gaan (duur) maar te kijken of een batterij een ingebouwd stopcontact heeft. Hiermee kun je niet je hele huis overnemen en gewoon door leven alsof er niks aan de hand is maar bij een langere storing zou je wel met een verlengsnoer je telefoon en koelkast kunnen laten door werken

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:50
hamsteg schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:46:
Dank voor je feedback!

[...]

In deze situatie beiden, 's ochtends schuin dak, 's avonds bomen. De zuidpanelen zou ik idd ook op een hybride omvormer kunnen zetten maar de schaduwen aan beide kanten maken strings moeilijker, dan moet ik al in de buurt van 3 strings gaan denken om de schaduw maximaal op te vangen (even los van opstart spanning etc. etc.). S avonds, de bomen, is wel minder belangrijk, na 18:00 neemt de zonnekracht natuurlijk wel af.

Ben fan van Enphase met hun 25 jaar garantie en vervanging in de opstelling. Service van Enphase heeft mij al een keer heel gelukkig gemaakt - ze hebben bij mij kuddo's. Ik weet het, je betaalt ervoor maar bij dit bedrijf vind ik het waard.
Misschien de garantie voorwaarde een keer lezen, zodat je ook weet wat het inhoud na 10-15-20 jaar. Samenvatting: veel marketing, weinig waarde.

String omvormer werkt ook prima met 'zachte' schaduw, zolang er maar genoeg panelen in een string zitten.

Heb je monitoring op je verbruik en teruglevering? Bij voorkeur per dag?

Ps. in de TS schrijf je dat je overcapaciteit hebt, dat is natuurlijk niet zo als je maar 3500 kWh teruglevert, terwijl je er 7000 uit het net trekt.

PS2. Je eisen tellen volgens mij niet helemaal op. Je maakt je zorgen over net instabiliteit, maar als de stroom uitvalt dan kan je auto toch ook een paar uur later opgeladen worden? Dus wat is nu echt het belangrijkste, die auto iedere dag met eigen PV op kunnen laden of zorgen dat je prik houdt tijdens een storing. Voor dat eerste heb je veel capaciteit nodig, voor dat tweede valt het wel mee, maar moet de installatie meer over hoop gehaald worden.

• Oilman
susscorfa schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:30:
Ik kijk even mee aangezien ik ook interesse heb in een nieuwe batterij. Een overweging die ik heb is om niet geheel off grid te gaan (duur) maar te kijken of een batterij een ingebouwd stopcontact heeft. Hiermee kun je niet je hele huis overnemen en gewoon door leven alsof er niks aan de hand is maar bij een langere storing zou je wel met een verlengsnoer je telefoon en koelkast kunnen laten door werken
Offgrid is iets anders dan noodstroom, ik denk dat je 2 begrippen verwisseld. Als je enkel de koelkast even van stroom wilt voorzien (die overigens prima een aantal uur zonder stroom kan) en je telefoon wilt opladen kan je ook een powerstation aanschaffen, daar heb je geen PiB voor nodig. Overigens vraag ik me af wie er na een half uurtje storing de plint in de keuken wegtrekt, om verlengsnoeren uit te gaan rollen, om als je klaar bent tot de conclusie te komen dat er al weer spanning is.

• Oilman
nono_einstein schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:36:
Off-grid: ik heb 2 (twee x4 + mantelaarde 10 mm2) kabels vanuit de meterkast getrokken (10 mm2) en uiteraard wat utp kabels voor energiemeters e.d.

Waarom 2 kabels? Waarom minstens 10mm2? Je hebt een AC in (die altijd aan het net hangt via je meterkast) en een of meerdere AC uit, die off-grid kunnen.

Dit ook is weer een reden om zeer goed te kijken naar de totale vermogens die je mogelijk tegelijkertijd KUNT gebruiken los van je aansluiting. Een van de andere zaken om rekening mee te houden is peak shaving. Ik heb 3x40A op dit moment en die kosten daarvan (Enexis) zijn bijna verdubbeld in de afgelopen 2 jaar. Dat is dus ~160 Eu/maand. Neem ook dit mee in je systeem benadering en schaling, als je naar grotere vermogens gaat (tweede auto oud, uit de hand gelopen hobbies) wil je ook kunnen peak shaven. Ook zou ik niet uitsluiten dat de overheid gaat aansturen op minder dan 3x25A middels beprijzing. Voor mij lig een reden om dit jaar over te gaan op 3x6.4 of zelfs 3x8 KvA omvormers ipv de 3kVA die ik nu heb.
Je realiseert je wel dat 3x40A vrij uitzonderlijk is en in 99% van de huishoudens nergens goed voor is. Om iets zinnigs over een kabeldikte te kunnen zeggen moeten we de lengte weten. Komt die accu in een schuur op 50 meter afstand te staan dan hebben we een andere kabel nodig dan als het 5 meter van de meterkast is. Als ik even snel reken dan kom je zelfs bij de schuur op 50 meter afstand nog weg met een 6mm2 kabel bij stromen tot 40A.

Dat 3x25A zwaarder belast gaat worden is nergens op gebaseerd. Paar dagen geleden zijn de plannen voor 1 januari 2029 met variabel nettarief gepubliceerd, dat staat haaks op hetgeen jij suggereert. Overigens kan een accu met de variabele nettarieven een stuk interessanter worden, maar dan moeten we wel weten wat die tarieven worden en dat zal nog wel even op zich laten wachten.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:18

Offgrid is niet duurder (ja, tov een penlite wel), de meeste accus hebben dit gewoon, zelf een simpele Marstek heeft al een backup port. Die koppen je aan je huis en, klaar, je kunt offgrid.

Ik heb zelf een Deye 3fase hybrid, ook die bakken hebben allemaal gewoon offgrid (backup/load port dus). Niet echt speciaal meer tegenwoordig... :+

@hamsteg YouTube: AC Coupled Enphase iQ8 with Deye Hybrid Inverter and 30kWh High Voltage Battery Bank

YouTube: Enable AC Coupling Mode on the Deye to Add a Battery to Any Existing Solar PV System 🚀🤯

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 08-05-2026 10:04 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:20
@hamsteg Klinkt een beetje als een soortgelijke situatie als hier. De nummer-1 reden voor aanschaf hier was de besparing op de netaansluiting vastrecht omdat 25A wat krap was met de plannen en ik dat hiermee wilde opplussen voor de pieken. Niet veel systemen kunnen dat. En mooi om gelijk nog wat meer vliegen in een klap te slaan ermee (kosten drukken verbruik met handelen onbalans is leuk/hobby, zelfconsumptie zon verhogen, etc.).

Kan je iets vertellen over de plaatsing/ruimte die je hebt? Ik heb hier een soort stenen schuur op een paar meter van de meterkast vandaan, is ideaal voor een visueel lelijke grote installatie met Victron+Pylontech en ook geen eisen qua geluid daardoor. Als je nu de plaatsing tegen de woonkamer of slaapkamer op het oog hebt houd dan rekening met geluid van de omvormers (humming/trilling en fans). In zo'n situatie is wat ik heb hangen denk ik niet geschikt tenzij er kosten voor geluidsisolatie bij mogen komen en er andere modificaties aan te pas mogen komen (trafo in omvormer ontkoppelen met schuim, fans vervangen). Als geluid/stilte belangrijk is voor je, ga eens luisteren bij iemand die een vergelijkbare omvormer heeft en laat die even op vol vermogen werken dan. De meeste mensen die hier op bezoek komen en de installatie bekijken schrikken zich een hoedje hoe het bromt, hadden geen idee.

Heb je verder nog wat te zeggen over het budget? Ik heb zelf 11k uitgegeven aan het systeem waardoor ik de 3x25A netaansluiting kan behouden ipv upgraden en daardoor alleen al het kan terugverdienen in 7 jaar kosten vastrecht. Deel zelf gedaan, anders was het 13k ongeveer. Het voelde alsnog als krankzinnig veel, maar nu het er eenmaal is voelt het als de juiste keuzes.

Dingen die ik achteraf eerder had willen weten/onderzoeken: extra standbyverbruik, kortsluitbeveiliging in off-grid/eilandmodus, noodstopvoorziening, DC werkschakelaars, AC-out zonnepanelen aansturing in on-grid modus niet via multiplussen (want volgt net dus geen frequentieverhoging), roundtrip efficiency, vermogensverdeling per fase (wel of niet kunnen compenseren tussen de fases), nadelen EV-lader op AC-out.

Met de kennis van nu had ik de 6k5 ipv 5000 multiplus gekozen en iets meer beveiliging willen hebben conform NEN 1010. Onderschat de kosten voor een goede installatie niet met omschakelingen/bypass, remautomaten en boringen+pijpen. Mijn meterkast verdubbelde. Die heb je bij elk merk wel nodig eigenlijk, al is de DC-kant bij de concurrenten van geïntegreerde batterijen natuurlijk dan anders. Reken echt op tientallen procenten van je kosten daarin. Bij mij was dat net zo veel als de doosjes met LFP.

Als IT'er die aan alle knoppen wil kunnen draaien en lokale APIs wil gebruiken zonder cloud ben ik gewoon super blij met de keuze voor Victron. Zou er niet aan moeten denken dat ik aan iets cruciaals als stroomvoorziening in huis moet lopen kutten met reverse engineered Chinese kak APIs (kijkend naar wat een collega doet, brrrr). Daarnaast is de Victron cloud (VRM) best aardig en geheel parallel aan je lokale toegang, best netjes gedaan, en dat hoor je me niet vaak zeggen van een clouddienst.

[ Voor 28% gewijzigd door gertvdijk op 08-05-2026 10:14 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• PCJR
gertvdijk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:02:
@hamsteg Klinkt een beetje als een soortgelijke situatie als hier.

Kan je iets vertellen over de plaatsing/ruimte die je hebt? Ik heb hier een soort stenen schuur op een paar meter van de meterkast vandaan, is ideaal voor een visueel lelijke grote installatie met Victron+Pylontech en ook geen eisen qua geluid daardoor. Als je nu de plaatsing tegen de woonkamer of slaapkamer op het oog hebt houd dan rekening met geluid van de omvormers (humming/trilling en fans). In zo'n situatie is wat ik heb hangen denk ik niet geschikt tenzij er kosten voor geluidsisolatie bij mogen komen en er andere modificaties aan te pas mogen komen (trafo in omvormer ontkoppelen met schuim, fans vervangen).

Heb je verder nog wat te zeggen over het budget? Ik heb zelf 11k uitgegeven aan het systeem waardoor ik de 3x25A netaansluiting kan behouden ipv upgraden en daardoor alleen al het kan terugverdienen in 7 jaar kosten vastrecht. Deel zelf gedaan, anders was het 13k ongeveer. Het voelde alsnog als krankzinnig veel, maar nu het er eenmaal is voelt het als de juiste keuzes.

Dingen die ik achteraf eerder had willen weten/onderzoeken: extra standbyverbruik, kortsluitbeveiliging in off-grid/eilandmodus, noodstopvoorziening, DC werkschakelaars, AC-out zonnepanelen aansturing in on-grid modus niet beschikbaar (want volgt net), roundtrip efficiency, vermogensverdeling per fase (wel of niet kunnen compenseren tussen de fases), nadelen EV-lader op AC-out.

Met de kennis van nu had ik de 6k5 ipv 5000 multiplus gekozen en iets meer beveiliging willen hebben conform NEN 1010. Onderschat de kosten voor een goede installatie niet met omschakelingen/bypass, remautomaten en boringen+pijpen. Mijn meterkast verdubbelde.
Goedkoper, makkelijker, sneller, efficienter is ipv 6-9 Victron kastjes 1x een Deye omvormer te hangen. Scheelt ook veel in kabels, connectors, points of error. Victron is m.i. prima spul, voor waar het origineel bedoelt is, scheepvaart. Thuis is vaak iets anders gunstiger.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 09:49
Wacht even... je hebt een elektrische auto... je hebt een "slimme" laadpaal... maar je betaalt een VAST TARIEF voor stroom?!?! 8)7 En je opent nu een topic om geld te besparen met een thuisaccu? Volgens mij zou je je prioriteiten moeten herzien. Je had al bakken met geld kunnen besparen door over te stappen op dynamisch.
Waarom zou je je auto opladen voor een hoog standaard tarief als er genoeg tijdstippen zijn waarop het tarief €0,15 kWh of lager is. Vorige week nog GRATIS de auto opgeladen omdat het tarief -€0,36 kWh was. Ja dat lees je goed... ik kreeg geld toe voor het opladen van mijn auto (1 mei). Laagste tarief vandaag is €0,19 kWh!

Ik heb zelf ook een elektrische auto met een "domme" laadpaal. Dit gekoppeld aan EVCC software. Dit zorgt er volledig automatisch voor dat je auto:
- Vollaadt op zonne overschot
- Geen zon-overschot en/of goedkope dynamische tarieven? Volknallen die auto!
- Winter: dus geen overschot en geen goedkope tarieven? Dan zorgt EVCC dat je auto altijd voor minimaal xx% gevuld is. Bij ons staat dit op 30% bijvoorbeeld zodat je in geval van extreme nood zonder laden bij het ziekenhuis kunt komen in de eerstvolgende grote stad
- Andere voordeeltjes zoals load-balancing, thuisaccu aansturen ("Top up your battery with cheap grid energy when needed") etc.

Waarom focussen op geld besparen met een thuisaccu als je de grootste verbruiker op een domme manier aanstuurt? Daar gooi je toch dagelijks geld mee weg?

Deels offtopic:
Bepalen of en welke thuisaccu perfect voor je is. Daar is Home Assistant ZO geweldig voor. Ik heb HA-MCP geïnstalleerd. Gekoppeld in claude.ai als 'connector'. Dan kun je vervolgens aan Opus 4.6 heel simpel de vraag stellen:

"Ik ben geïnteresseerd in een thuis accu van xx kWh dit gaat mij €xx kosten, kun je in mijn Home Assistant alle energie-data van de afgelopen 12 maanden uitlezen. Pak in ieder geval een willekeurig moment in de winter en zomer. Laat mij weten wat de besparing zal zijn en wat de te verwachtte terugverdientijd zal zijn. Neem in dit scenario mee dat de salderingsregeling zal stoppen en dat ik eventueel open sta om naar een dynamisch contract te gaan en mijn auto voortaan te gaan laden met EVCC software op zon-overschot en op goedkope dynamische tarieven"

AI komt vervolgens met een antwoord die op jouw realistische data volledig doorberekent wat de impact van zo'n accu was geweest. Uiteraard blijft een deel natte-vinger-werk, maar wel met realistische data op basis van jouw verbruik en overschot.

[ Voor 3% gewijzigd door Fidelity op 08-05-2026 10:42 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
@ybos , @Regul , @nono_einstein ,@doktervictor ,, @susscorfa , @Oilman ,@PCJR ,@gertvdijk ,@Fidelity

Ten eerste, dank jullie wel voor jullie tijd en kennis. Dit ga ik later vandaag er morgen even verwerken. Fijn dat mensen hun eerlijke input geven. Ik zal elk bericht proberen te beantwoorden maar geef me even tijd.

Snel geleerd eiland = off-the-grid 😀

Voordat de discussie naar contractvormen schuift: ik kan alleen maar 's avonds laden dus zolang de salderingsregeling actief is, is dit voor mij tot einde van het jaar de beste contract vorm (saldering = een impliciete batterij). Tel daarbij op dat Q1 altijd een slechte zonperiode is, dat klopt mijn 3-jarig vast contract tot juni volgend jaar redelijk goed. Omdat de batterijen nog steeds stevig zakken in prijs, wil ik zolang mogelijk wachten, ombouwen februri/maart volgend jaar, paar maanden meten en dan contract omzetten (maar nu wel regelen ivm installaties en eventuele aanpassingen aan het huis zelf).

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:43

menonv

Beunhazerij?

Dit is inderdaad voor de meeste nederlanders volgens mij de uitdaging... wil wel een elektrische auto, maarja... die staat niet thuis op het moment dat je op het werk bent.
Het hele systeem moet eigenlijk nog echt op de schop, maarja... het geld moet wel binnenstromen bij de overheid. Op dit moment is de regelgeving - wetgeving krom... oneindige belasting cirkel.
Belasting op geleverde stroom, belasting op teruggeleverde stroom, iemand anders gebruikt jou teruggeleverde stroom, betaald weer energiebelasting op geleverde stroom... voel je hem.

Anyway, offtopic.
Ik lees hier ook mee, zelfde situatie als jou TS. Zal ook hier deels het zonoverschot moeten opslaan in accu's en dan s'savonds in de auto laden.... maar wat...
Het daalt hier ook langzaam in dat het wellicht problematisch is om volledig eiland modus te hebben, maarja. Ergens... als de stroom in nederland echt langer dan 2-3-4 uur ofzo uitvalt, dan is het ook geen probleem meer om met verdeeldozen door het huis te gaan rennen. Dan zijn er ook hele andere problemen op andere plekken.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
ybos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:48:

Met deze stelling ben ik het niet eens. Het gaat niet zozeer om totaal vermogen maar ook onbalans kunnen leveren tussen de fasen. Uiteraard ook de meterkast hier op inrichten maar toch:
een 12kW 3f omvormer zal meer onbalans kunnen leveren dan een 6/7kW omvormer. Je wilt niet dat wanneer er een storing is, de accu vol zit en je zet toch lekker even de oven aan (want energie zat) en iemand zet ook even een waterkoker aan en dit zit toevallig op dezelfde fase dat de omvormer offline gaat door overbelasting op 1 fase. Want het wil niet zeggen dat een omvormer op 1 fase zijn max vermogen kan leveren terwijl de andere 2 fasen nauwelijks belast zijn (onbalans, dus zeker iets om rekening mee te houden)
Ik neem ook een deel van @nono_einstein even mee. Hier moest ik even op kauwen maar ik denk dat we twee dingen dus heel helder uit elkaar moeten houden:
  • Eiland modus betekent dat de omvormer een pass-through heeft, waarbij de AC is doorgeschakeld en dus 3 fasen van het net getrokken worden via de omvormer van de batterij. Een 10mm2 is hier dus aan te raden (is gelijk aan wat via de grond binnenkomt), wat onderzoek geeft mij: hoewel 6 mm² theoretisch tot 40A kan gaan, is 10 mm² veiliger en minder warmtegevoelig in een warme groepenkast (conform NEN 1010 en); lengte tot 50 meter.
  • Een aansluiting in de meterkast na de hoofdschakelaar, dus niet plug en play, bij voorkeur met een aparte automaat kan tot 4kW/16A met 2,5mm2, maar 6mm2 wordt eigenlijk overal aangeraden (ook in verband met uitbreidbaarheid).
Dit is mooie kennis, dank jullie wel!
Voor wat betreft de panelen:
Ik zou je huidige micro omvormersysteem verplaatsen naar het dakdeel met schaduw en dan op het deel waar geen schaduw is de panelen gewoon met DC bekabeling naar binnen brengen en rechtstreeks aansluiten op je nog aan te schaffen hybride omvormer. Dit scheelt niet alleen een DC/AC omzetting maar ook flexibiliteit. Op het moment dat de accu's vol zitten (en dat gaat met een grote installatie qua zonnepanelen regelmatig gebeuren) kan de hybride omvormer het vermogen van de zonnepanelen niet sturen dus zal je moeten gaan knutselen aan 3 systemen om bijv 0 op de meter te houden bij negatieve prijzen. DC aangesloten op de hybride omvormer direct kan dan bijvoorbeeld teruggeregeld worden om alleen de energie af te nemen om het huis te voeden.

Ook zijn er hybride omvormers (Deye bijvoorbeeld) die hebben een directe input voor externe omvormers waarmee je ook flexibiliteit hebt. Zo simuleert de Deye in een offgrid situatie het net, zodat de externe zonneomvormer toch een netspanning ziet, blijft produceren en deze energie pikt de Deye op om het huis te voeden en de accu te laden. Wanneer de accu vol zit zal de deye de netfrequentie wat opvoeren zodat de externe zonneomvormer een net ziet dat buiten de netcode valt en dus stoppen met energie opwekken.
Dit zet mij wel aan het denken. Er is een belangrijke reden die ik nog niet gedeeld had waarom wij microinverters hebben. Wij hebben voor de huidige zuidopstelling een omvormer, deze hangt in de schuur en bij mooie dagen fluit deze er vrolijk op los, je hoort de energie binnenkomen. Toen we gingen uitbreiden naar het dak, was een ding wel duidelijk, dat gefluit willen we niet in het woonhuis.

Om in de schuur te komen moest buitenlangs 35-45 meter DC bekabeling worden aangelegd (schuur staat min of meer achter het huis en de omvormer kan niet meteen aan het begin van de schuur geplaatst worden). Dit levert substantieel verlies op, ook estetisch niet mooi met allemaal buizen enzo die aan je huis hangen. De omvormer ligt dus nu effectief op het dak en we hebben er geen last van. Met 5 gaten beton boren (3x 30cm, 2x 10cm) zou ik dit misschien terug kunnen brengen naar 18-22 meter maar daar had ik toen helemaal geen zin. Zoals gezegd wel een goed idee, ik laat dit nog even bij mij sudderen.

De batterij omvormer en batterij zelf wil ik bij voorkeur in de bijkeuken hebben, afhankelijk van de vorm etc. Hier kan ik via de kruipruimte relatief eenvoudig aansluitingen maken en de kabels mooi los neerleggen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:47

de Peer

under peer review

Fidelity schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:32:
Wacht even... je hebt een elektrische auto... je hebt een "slimme" laadpaal... maar je betaalt een VAST TARIEF voor stroom?!?! 8)7 En je opent nu een topic om geld te besparen met een thuisaccu?
Niet zo dramatisch doen joh.
Hij heeft zonnepanelen, dus kan ook gewoon goedkoop/gratis laden.

Dynamisch is echt niet altijd goedkoper. leuk dat er nu net even wat leuke inkoopmomenten zijn geweest, maar dit moet je op jaarbasis bekijken, en in de winter zijn er ook regelmatig dure periodes, duurder dan vaste prijzen. Moet je dan eens in het dynamische tarieven topic kijken hoe ze aan het piepen zijn over toch maar overstappen naar vast...

Het ligt dus een stuk genuanceerder.

Slimme laadpaal + zonnepanelen zijn al een hele goede basis.

met een goed vast contract (er waren hele leuk instapmomenten afgelopen jaren) ben je sowieso veel goedkoper uit dan dynamisch.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 08-05-2026 14:02 ]

• Fidelity
de Peer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:00:
[...]
dit moet je op jaarbasis bekijken, en in de winter zijn er ook regelmatig dure periodes, duurder dan vaste prijzen.

Het ligt dus een stuk genuanceerder.
Winter is maar 1 kwartaal ("Badum tss"). Ik heb dit op jaarbasis bekeken, anders zou ik het niet roepen natuurlijk.

Ligt inderdaad een stuk genuanceerder.

Feit is dat je met een vast contract altijd voor dezelfde prijs aan het laden bent. Terwijl je met een dynamisch contract de kersen er tussenuit kunt pikken. Als extra kers op de taart; op enkele momenten krijg je geld toe.

Het is niet alleen beter voor je portemonnee, het is ook beter voor het stroomnet.

Edit:
Om mijn "dramatische comment" kracht bij te zetten, de gemiddelde dynamische prijs van de afgelopen 12 maanden. Dus ja, inclusief de winter: https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen/per-weekdag. Het gemiddelde van een vast contract ligt gewoon hoger (bron). OP geeft aan niet over te willen stappen vanwege de salderingsregeling, maar ook met een dynamisch contract kun je gewoon terugleveren. Je krijgt er niet 'niets' voor.

[ Voor 32% gewijzigd door Fidelity op 08-05-2026 14:13 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:47

de Peer

under peer review

Fidelity schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:05:
[...]

Feit is dat je met een vast contract altijd voor dezelfde prijs aan het laden bent.
Nee dat is geen feit. Als je zonnepanelen hebt laad je zo goed als gratis met je slimme laadpaal
Terwijl je met een dynamisch contract de kersen er tussenuit kunt pikken. Als extra kers op de taart; op enkele momenten krijg je geld toe.
Dat zul je ook moeten doen, om te compenseren voor de duurdere momenten. Daarnaast loop je het risico op forse prijsstijgingen. Dit risico wordt vaak niet gezien of erkend.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Ik sla voor mijn persoonlijke situatie de discussie even dood, Ik heb nu nog 6,8 cent terugleververgoeding dus het dynamische voordeel valt op dit moment zonder handel op jaarbasis tegen. Kans in groot dat na aanschaf batterij ik wel een dynamisch contract ga proberen maar die overweging neem ik pas nadat de installatie er staat.
Graag meedenken over de installatie, contractdiscussie even niet hier voeren.

• Fidelity
de Peer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:12:
Nee dat is geen feit. Als je zonnepanelen hebt laad je zo goed als gratis met je slimme laadpaal
"Zo goed als..."? Voor het deel wat je niet in je auto kunt stoppen door te weinig opbrengst betaal je? Precies. Altijd hetzelfde. Met dynamisch kun het stroomnet en je portemonnee ontlasten.

Je maakt er nu zelf een horror scenario van zonder met feiten te komen. De aller-aller-allerhoogste dynamische stroomprijzen in de historie. Je kunt je grootste verbruiker perfect sturen en zelfs Tweaken om onder de streep voordeliger uit te komen dan iemand met een vast contract.

Ik heb nu 2 factoren waarop ik de auto kan volladen: goedkoop dynamisch of zon-overschot. Bij een vast contract moet je maar hopen op een beetje zonlicht om je auto daadwerkelijk gratis op te laden.

Het is niet voor iedereen weggelegd, maar andersom een vast contract ook niet :)

• gertvdijk
hamsteg schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:52:
Eiland modus betekent dat de omvormer een pass-through heeft, waarbij de AC is doorgeschakeld en dus 3 fasen van het net getrokken worden via de omvormer van de batterij.
Volgens mij betekent eiland-modus dat je ontkoppelt van het net (geschakeld of soft disconnect zoals "inverter only" modus bij Victron). De situatie die jij omschrijft is de normale situatie (niet eiland) van een omvormer die kan 'opplussen'.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 10:31

JT

VETAK y0

@hamsteg stel dat je op de plek van die filmpanelen 3000wp gelegd krijgt dan haal je ongeveer 1400wp meer dan je nu hebt. Zeg 2000-2500 euro. Je moet de afweging maken of je die 1400wp 2000-2500 euro waard vind. Ik zou inderdaad overwegen de omvormer dichterbij te brengen.
de 15 jaar oude paneeltjes gelijk eraf die doen niet heel veel meer
Dat vind ik onzin. Ik heb diverse 12+ jaar oude panelen en die produceren met gemak 90+ procent van hun nieuwspec aan watts. Panelen van tegenwoordig zijn efficiënter en misschien kan de ts meer op het dak kwijt maar dat is wat anders dan dat de panelen niet veel meer zouden doen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
nono_einstein schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:36:
Hier al 4 jaar een Victron gedeeltelijk off-grid oplossing, zelf geïnstalleerd. (ook geen elektricien maar met wat logisch nadenken kom je een heel eind).
Nice, het delen van je ervaring wordt gewaardeerd!
De AC uit die je dan in je meterkast hebt kun je via een 4 polige schakelaar vervolgens direct aansluiten en gebruiken als de invoer van je meterkast direct na de hoofdschakelaar, de AC in komt aan de hoofdschakelaar (met een extra 3ph ALAMAT ertussen en de stroommeter) Dus 2x4 units heb je minimaal extra nodig in je bestaande meterkast.

Minimale aanpassingen meterkast(en): Bij de omvormers heb je wat extra kastruimte nodig, de AC uit kabel wil je daar beschermen en je wilt de afzonderlijke fases naar en van de omvormers met een zekering beschermen. Je kunt daar overigens een transfer switch installeren zodat je op die plek je gehele installatie met een schakelaar aan het net of aan de omvormers kunt schakelen. Ga je voor Victron, dan kin je geen gebruik malen van de p1 poort, je zult echt een modus energiemeter moeten installeren en afhankelijk van welke omvormer serie je gaat gebruiken zijn daar nog extra eisen aan.
Ik heb dit nu een paar keer gelezen en ben je kwijt, ik denk dat ik een klik mis. Ik probeer dit te visualiseren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aRs4XjBkdGb7XTZk-FF-tnjsuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QQyDvuzoaQZr4EDIQNBexPER.png?f=fotoalbum_large
Waarom zou ik in de groepenkast nog moeten uitbreiden?
Vermogen: Ik zie hierboven veel zaken door elkaar staan, als ik het oververmogen heb spreek ik over vermogen per fase, om het overzichtelijk te houden. Zoals aangegeven kun je via de transfer minimaal 35 A per fase direct doorgeven via de Victrons. Ook heb je zonnepanelen die nu invoeden op de AC zijde. Dit vermogen moet je op aansluiting niveau optellen bij je aansluitvermogen (in principe kun je je auto laden, warmtepomp aan hebben , koken, gamen en what not en ook nu al een groot deel van de energie uit je panelen trekken). Dit ook is weer een reden om zeer goed te kijken naar de totale vermogens die je mogelijk tegelijkertijd KUNT gebruiken los van je aansluiting. Een van de andere zaken om rekening mee te houden is peak shaving. Ik heb 3x40A op dit moment en die kosten daarvan (Enexis) zijn bijna verdubbeld in de afgelopen 2 jaar. Dat is dus ~160 Eu/maand. Neem ook dit mee in je systeem benadering en schaling, als je naar grotere vermogens gaat (tweede auto oud, uit de hand gelopen hobbies) wil je ook kunnen peak shaven. Ook zou ik niet uitsluiten dat de overheid gaat aansturen op minder dan 3x25A middels beprijzing. Voor mij lig een reden om dit jaar over te gaan op 3x6.4 of zelfs 3x8 KvA omvormers ipv de 3kVA die ik nu heb.
Ik heb vermogen en capaciteit in TS verbeterd, misschien dat het ergens nu nog fout staat, geef even DM maar je had 100% gelijk.

Uitgaande van mijn tekening en een intelligentie omvormer waarom zou ik moeten optellen? Er is een vraag of een levering (negatieve vraag) en de batterij-intelligentie zou hier toch rekening mee moeten houden? Die zal een soort van load ballancing doen toch? Of denk ik helemaal fout?
Solar: Laden via de omvormers is zoals je zelf aangeeft onderhevig aan verliezen. Ook zijn er nog andere addertjes onder het gras; aansluiten van de omvormers op de AC uit kant als het net er uit ligt vraagt om extra aandacht, je wilt niet invoeden met batterijen op 99% en off-grid, je systeem zal dan je omvormers moeten kunnen afschalen of uitschakelen. Invoeden aan de AC in kant lost dit op, echter heb je dan geen energie uit je solar als het bet eruit ligt. Ook belangrijk: Als de prijzen straks negatief zijn (en dat zullen ze zeker worden als teruggaaf energiebelasting er over 8 maanden vanaf gaat) wil je uiteraard niets meer terug voeden. Een oplossing is gebruik maken van solaraan de AC uit kant en de victrons de frequentie laten wijzigen bij off-grid, sommige (!) solar inverters interpreteren de netfrequentie (jou w locale net) als een signaal dat de productie moet worden teruggeschroefd. Niet allemaal echter. Let hier dus op. Andere optie is gebruik van Victron omvormers die direct de batterij laden via de DC bus. Victron heeft hier verschillende oplossingen voor die echter ook weer goed bekeken moeten worden, zeker qua max spanning (~450V).
Als ik het goed lees: let erop dat het eiland-intelligente-deel van de batterijomvormer (of extra stukje techniek) detectie moet doen, omschakelen en zelf een 50hz signaal moet creëren en eventueel nog een stukje home automation (en addtionele hardware in de groepenkast) om de solar pannelen uit te kunnen schakelen bij vol.
Victron DESS / ESS heeft wat onhebbelijkheden, echter hier komt ook het voordeel van een open systeem om de hoek kijken uiteraard.

Veel succes met je installatie!
Victron al opgeslagen in TS, een serieze optie, eerst nu alles snappen. Nogmaals dank!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Oilman schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Misschien de garantie voorwaarde een keer lezen, zodat je ook weet wat het inhoud na 10-15-20 jaar. Samenvatting: veel marketing, weinig waarde.
Ik weet dat je rationeel 100% gelijk hebt, maar gevoelsmatig was mijn eerste ervaring snel, efficiënt en behulpzaam (en het kwam mij niet maar ik werd ontzorgd).
String omvormer werkt ook prima met 'zachte' schaduw, zolang er maar genoeg panelen in een string zitten.

Heb je monitoring op je verbruik en teruglevering? Bij voorkeur per dag?
Yes, P1 monitoring.
Ps. in de TS schrijf je dat je overcapaciteit hebt, dat is natuurlijk niet zo als je maar 3500 kWh teruglevert, terwijl je er 7000 uit het net trekt.
Scherp, dit is geleverd aan het net en zal na 2026 dus worden belast. Aangepast.
PS2. Je eisen tellen volgens mij niet helemaal op. Je maakt je zorgen over net instabiliteit, maar als de stroom uitvalt dan kan je auto toch ook een paar uur later opgeladen worden? Dus wat is nu echt het belangrijkste, die auto iedere dag met eigen PV op kunnen laden of zorgen dat je prik houdt tijdens een storing. Voor dat eerste heb je veel capaciteit nodig, voor dat tweede valt het wel mee, maar moet de installatie meer over hoop gehaald worden.
Dit gaat dan niet meer om de auto, dan rijden we even niet elektrisch. Maar het net zit hier prop-vol, een keer zelf en in de directe omgeving meerdere uitvallen van uren, als ik dan toch een grote batterij moet aanschaffen houdt ik mijn ogen open voor eiland-modus want ik verwacht dat dit het komende decennium niet substantieel zal verbeteren maar velen hebben al gewaarschuwd dus kan nog steeds afvallen.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
gertvdijk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:02:
@hamsteg Klinkt een beetje als een soortgelijke situatie als hier. De nummer-1 reden voor aanschaf hier was de besparing op de netaansluiting vastrecht omdat 25A wat krap was met de plannen en ik dat hiermee wilde opplussen voor de pieken. Niet veel systemen kunnen dat. En mooi om gelijk nog wat meer vliegen in een klap te slaan ermee (kosten drukken verbruik met handelen onbalans is leuk/hobby, zelfconsumptie zon verhogen, etc.).

Kan je iets vertellen over de plaatsing/ruimte die je hebt? [..]
Bijkeuken, schuur of buiten. Niet in het woonhuis, ik heb al ervaring met de huidige zuid-opstelling omvormer en dat willen wij niet in huis.
Ik ben niet bang voor de bedragen, zolang ik er maar achter sta. Ik moet het begrijpen, keuze in maken en waarschijnlijk een stukje overwaarde belenen. Onze eerste hypotheek gaat binnenkort aflopen dus we moeten sowieso om tafel.
Dingen die ik achteraf eerder had willen weten/onderzoeken: extra standbyverbruik, kortsluitbeveiliging in off-grid/eilandmodus, noodstopvoorziening, DC werkschakelaars, AC-out zonnepanelen aansturing in on-grid modus niet via multiplussen (want volgt net dus geen frequentieverhoging), roundtrip efficiency, vermogensverdeling per fase (wel of niet kunnen compenseren tussen de fases), nadelen EV-lader op AC-out.

Met de kennis van nu had ik de 6k5 ipv 5000 multiplus gekozen en iets meer beveiliging willen hebben conform NEN 1010. Onderschat de kosten voor een goede installatie niet met omschakelingen/bypass, remautomaten en boringen+pijpen. Mijn meterkast verdubbelde. Die heb je bij elk merk wel nodig eigenlijk, al is de DC-kant bij de concurrenten van geïntegreerde batterijen natuurlijk dan anders. Reken echt op tientallen procenten van je kosten daarin. Bij mij was dat net zo veel als de doosjes met LFP.

Als IT'er die aan alle knoppen wil kunnen draaien en lokale APIs wil gebruiken zonder cloud ben ik gewoon super blij met de keuze voor Victron. Zou er niet aan moeten denken dat ik aan iets cruciaals als stroomvoorziening in huis moet lopen kutten met reverse engineered Chinese kak APIs (kijkend naar wat een collega doet, brrrr). Daarnaast is de Victron cloud (VRM) best aardig en geheel parallel aan je lokale toegang, best netjes gedaan, en dat hoor je me niet vaak zeggen van een clouddienst.
Zonnepanelen af kunnen schakelen met HA zal zeker een dingetje gaan worden, aantal (manuele of automatische) schakelaars om het huis altijd van stroom te kunnen voorzien zijn een must (bypassen van batterij). Als ik een keuze heb gemaakt neem ik dit lijstje nog eens door. Een aantal voorzieningen lijken in off-the-shelf-systemen steeds meer te worden toegevoegd maar by Victron heeft dit inderdaad extra aandacht nodig. Mogelijk dat ik dan nog even met een installateur om tafel ga voor advies (of hier op Tweakers natuurlijk).

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-05 23:59
JT schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:56:
@hamsteg stel dat je op de plek van die filmpanelen 3000wp gelegd krijgt dan haal je ongeveer 1400wp meer dan je nu hebt. Zeg 2000-2500 euro. Je moet de afweging maken of je die 1400wp 2000-2500 euro waard vind. Ik zou inderdaad overwegen de omvormer dichterbij te brengen.

[...]

Dat vind ik onzin. Ik heb diverse 12+ jaar oude panelen en die produceren met gemak 90+ procent van hun nieuwspec aan watts. Panelen van tegenwoordig zijn efficiënter en misschien kan de ts meer op het dak kwijt maar dat is wat anders dan dat de panelen niet veel meer zouden doen.
Het zijn 150wp panelen welke tegenwoordig een stuk beter met schaduw om kunnen gaan. Ja de huidige panelen zijn iets groter. Maar het opwek verschil is echt groot en alleen maar inzichtelijk door simulatie. Panelen kosten tegenwoordig geen drol meer (tenminste prijzen stijgen weer) doordat de helft van de installateurs weg gesaneerd zijn door beleid. Uiteraard moet de TS zelf zijn financiële keuze maken. Ik zou het zeker doen als je er nog zeker 10 jaar of meer blijft wonen.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
PCJR schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Goedkoper, makkelijker, sneller, efficienter is ipv 6-9 Victron kastjes 1x een Deye omvormer te hangen. Scheelt ook veel in kabels, connectors, points of error. Victron is m.i. prima spul, voor waar het origineel bedoelt is, scheepvaart. Thuis is vaak iets anders gunstiger.
Je praat dan meer over off-the-shelf oplossingen; hier keek ik eerst ook veel naar. Het probleem hier is dat de huidige speeltuin groot is en wie bestaat nog over 5 of 10 jaar? Wat is een goede hybride omvormer die ook AC balancing, AC feed, DC feed en batterij management heeft en mogelijk zelfs zonnepanelen kan uitzetten (waarschijnlijk HA nodig, maar toch).
Het hier vaak aangehaalde Victron is natuurlijk niet zomaar, het heeft een track-record, Ikzelf heb om die reden in het verleden gekozen voor Enphase, westers en heeft ook een track-record. Voor mijn gevoel is deze markt nog wel een wild-westen ...

• PCJR
hamsteg schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:44:
[...]
Je praat dan meer over off-the-shelf oplossingen; hier keek ik eerst ook veel naar. Het probleem hier is dat de huidige speeltuin groot is en wie bestaat nog over 5 of 10 jaar? Wat is een goede hybride omvormer die ook AC balancing, AC feed, DC feed en batterij management heeft en mogelijk zelfs zonnepanelen kan uitzetten (waarschijnlijk HA nodig, maar toch).
Het hier vaak aangehaalde Victron is natuurlijk niet zomaar, het heeft een track-record, Ikzelf heb om die reden in het verleden gekozen voor Enphase, westers en heeft ook een track-record. Voor mijn gevoel is deze markt nog wel een wild-westen ...
Dan hebben we een totaal andere blik en ander gevoel hierover. Mocht je twijfelen kijk maar eens in het deye forum hier, en op yt de filmpjes van deye. Denk dat je dan een ander beeld krijgt. En dat je wellicht dan ook deye toch de voorkeur gaat geven.

Maar dat is persoonlijk, ieder zn ding :)

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Chrisverst schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Het zijn 150wp panelen welke tegenwoordig een stuk beter met schaduw om kunnen gaan. Ja de huidige panelen zijn iets groter. Maar het opwek verschil is echt groot en alleen maar inzichtelijk door simulatie. Panelen kosten tegenwoordig geen drol meer (tenminste prijzen stijgen weer) doordat de helft van de installateurs weg gesaneerd zijn door beleid. Uiteraard moet de TS zelf zijn financiële keuze maken. Ik zou het zeker doen als je er nog zeker 10 jaar of meer blijft wonen.
Voor het oppervlakte leveren ze weinig op. Het enige voordeel is dat ze bijna plat liggen op mijn dak, geen last van heb en gemiddeld per dag 3,4kWh opleveren. Bijna 15 MWh over 13 jaar. Ze liggen nog niet in de weg maar als ik meer wil opwekken om de EV 's avonds te kunnen laden zal daar vervanging moeten plaatsvinden.

• gertvdijk
hamsteg schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:52:
Ik heb dit nu een paar keer gelezen en ben je kwijt, ik denk dat ik een klik mis. Ik probeer dit te visualiseren.
Wat jij beschrijft en visualiseert hier kan ik ook niet helemaal volgen eerlijk gezegd. Misschien is het handig om even wat basics te begrijpen met concrete installaties om te begrijpen wat erbij komt kijken in de meterkast en kast bij de installatie, bijvoorbeeld middels wat videootjes. Suggesties (Victron-oriented, maar wat betreft schakelzooi universeel): YT: @tobydoorn (zoals deze met kant&klare omschakelkasten waar nog niet eens de PV-meters in zetten), YT: @RobbertDIYprojects, YT: @YvesWinkel.

Nog een vraag/suggestie over je zonnepanelen. Je geeft aan dat je nu Enphase IQ7+ micro-inverters hebt, maar zijn die in een 3-fase opstelling aangesloten of 1-fase? Ik heb hier (helaas) een 1-fase micro-inverter opstelling en dacht dat dit geen probleem zou zijn ivm fase compensatie - en dat is het meestal ook niet. Echter op sommige momenten remt het wat maximale vermogen omdat het zorgt voor onbalans die het totale vermogen wat remt. In jouw geval lijkt het (afgezien van bekabeling) een stuk makkelijker om dit om te zetten naar 3-fase als dit nog niet zo is en dit meenemen in de voorbereiding als je er toch veranderingen in gaat aanbrengen.

Verder gaf je aan dat je van plan bent de auto te gaan laden uit de batterij en dat zelfs te willen doen in een off-grid situatie. Ik denk dat dit in de praktijk minder fraai wordt dan je misschien zou denken. Load-balancing voor als iemand de inductiekookplaat op boost zet of de oven op fast preheat zet is dan wel belangrijk maar zeker niet iets wat automatisch goed gaat (omdat die load balancing vaak op basis van netaansluiting is), zelfs niet als je een Victron EVCS hebt die zich bewust is van het hele systeem.

Overigens denk ik dat je met nu 4kWp zonnepanelen relatief weinig je auto kan laden ermee in de meeste maanden van het jaar. Er komt misschien netto 12kWh overschot in je batterijen, met 2x AC-DC conversie blijft er nog 8kWh over dat je auto in gaat.

Indien het laden van je auto in off-grid situaties wel echt belangrijk is zou ik ook even kijken naar Sigenergy; die hebben een DC-laadpaal in het assortiment. Heb je alleen wat aan als je je auto ook vlakbij de batterij hebt staan omdat het onderdeel is van die toren die je maakt, maar DC laden is wel een hele elegante oplossing. Sterker nog, je kan er bij een heel aantal auto's zelfs mee ontladen en zo dienst doen als thuisbatterij! :9 Voordelen DC-laden: efficiëntie, lagere laadstromen mogelijk (3-fase AC is toch minimaal 3x6A bij type2), vaker bidirectioneel. De nadelen zijn er natuurlijk ook zoals een vaste kabel met verhoogd risico op koperdiefstal, incompatibiliteit als later 800V nodig is zoals bij sommige Mercedes EVs, maar ik vind het wel erg tof.
hamsteg schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:31:
Zonnepanelen af kunnen schakelen met HA zal zeker een dingetje gaan worden
Bij voorkeur wil je deze logica in je omvormer of directe aansturing hebben en secundair via Home Assistant. Je Home Assistant kan even plat liggen en als je hem dan niet weer ingeschakeld krijgt is dat wel vervelend. Of bij sommige inverters moet je elke minuut een "ga uit" commando sturen en als dat wegvalt omdat je HA even vast zit krijg je rare dingen. Met een Victron Cerbo kan je dergelijke logica in Node Red maken en een virtuele switch/input maken die in de UI verschijnt. Integraties met PV-inverters mogelijk via modbus of HTTP APIs (zoals ik met OpenDTU). Het sluit aansturing via HA helemaal niet uit en dat vind ik wel elegant.
hamsteg schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:31:
Een aantal voorzieningen lijken in off-the-shelf-systemen steeds meer te worden toegevoegd maar by Victron heeft dit inderdaad extra aandacht nodig.
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal, eerlijk gezegd, maar wellicht mis ik iets? Off-the-shelf systemen komen niet opeens met magie die omschakelkasten voor in je meterkast overbodig maken, hebben soms juist een veel hoger standbyverbruik als geheel, hebben dezelfde boringen nodig om je AC-in/AC-out om te leiden en dergelijke. Het enige dat ik noemde in dat lijstje wat meer aandacht nodig heeft is denk ik de DC-schakelingen/aansluitingen. Bij geïntegreerde oplossingen is het vaak gewoon batterijen stapelen tot een toren met een omvormer bovenop, en die verbinden zo zelf onderling zonder dat je kabels en schakelingen hoeft te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 09-05-2026 15:21 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
gertvdijk schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:17:
[...]
Wat jij beschrijft en visualiseert hier kan ik ook niet helemaal volgen eerlijk gezegd. Misschien is het handig om even wat basics te begrijpen met concrete installaties om te begrijpen wat erbij komt kijken in de meterkast en kast bij de installatie, bijvoorbeeld middels wat videootjes. Suggesties (Victron-oriented, maar wat betreft schakelzooi universeel): YT: @tobydoorn (zoals deze met kant&klare omschakelkasten waar nog niet eens de PV-meters in zetten), YT: @RobbertDIYprojects, YT: @YvesWinkel.
Huiswerk :)

Maar wat ik niet snap is waarom ik niet voor de hoofdschakelaar, dus na de meter, een omleiding kan maken naar de batterij oplossen en deze weer kan invoeren in de hoofdschakelaar. Jij geeft aan dat ik in de groepenkas moet uitbreident, ik quote, " 2x4 units heb je minimaal nodig in je bestaande meterkast". Ik kan dit toch bij de omvormer oplossen?
Nog een vraag/suggestie over je zonnepanelen. Je geeft aan dat je nu Enphase IQ7+ micro-inverters hebt, maar zijn die in een 3-fase opstelling aangesloten of 1-fase? Ik heb hier (helaas) een 1-fase micro-inverter opstelling en dacht dat dit geen probleem zou zijn ivm fase compensatie - en dat is het meestal ook niet. Echter op sommige momenten remt het wat maximale vermogen omdat het zorgt voor onbalans die het totale vermogen wat remt. In jouw geval lijkt het (afgezien van bekabeling) een stuk makkelijker om dit om te zetten naar 3-fase als dit nog niet zo is en dit meenemen in de voorbereiding als je er toch veranderingen in gaat aanbrengen.
Ik heb twee zonnepaneel aansluitingen elk een fase.
Verder gaf je aan dat je van plan bent de auto te gaan laden uit de batterij en dat zelfs te willen doen in een off-grid situatie. Ik denk dat dit in de praktijk minder fraai wordt dan je misschien zou denken. Load-balancing voor als iemand de inductiekookplaat op boost zet of de oven op fast preheat zet is dan wel belangrijk maar zeker niet iets wat automatisch goed gaat (omdat die load balancing vaak op basis van netaansluiting is), zelfs niet als je een Victron EVCS hebt die zich bewust is van het hele systeem.
Laden tijdens een outage is voor mij geen dingetje. Ik wil de auto 's avonds kunnen laden en los daarvan bij een storing keuken en licht kunnen bedienen (de EV wacht dan maar even). De batterij wordt door het laden van de EV zo groot dat de extra kosten voor eiland optie te overwegen zijn.
Overigens denk ik dat je met nu 4kWp zonnepanelen relatief weinig je auto kan laden ermee in de meeste maanden van het jaar. Er komt misschien netto 12kWh overschot in je batterijen, met 2x AC-DC conversie blijft er nog 8kWh over dat je auto in gaat.
Ik heb twee 'velden' , even gekeken naar gisteren 18,3kWh en 7,4kWh, netto verbruik zonder laden 5-5,5kWh. Houd ik 20kWh over, *0.75 geeft geschat 15kWh. Als ik de liggende panelen vervang verwacht ik in totaal 30-32kWh te produceren, minus verbruik 25-27kWh over te houden (*0.75) en dan zit ik op 19-20kWh voor laden. Ik verwacht 40-50% van de dagen dit te kunnen doen, daarnaast laad ik ook niet elke dag dus de batterij mag rustig vol geraken na twee dagen. Gisteren was een mooie dag, niet maximaal, bij slechte dagen pak ik nu 5-6kWh, de film presteren % dan beter, genoeg voor huis compensatie.
Indien het laden van je auto in off-grid situaties [...]
Nee, misschien heb ik de verkeerde indruk achter gelaten maar zie eerdere uitleg bij normaal functioneren wil ik de EV kunnen laden vanuit de batterij, omdat ik stevig moet aanschaffen en onze omgeving niet stabiel is is het een wens om eiland-modus te hebben. Er is geen directe relatie en wensen kunnen afvallen.
[...]Bij voorkeur wil je deze logica in je omvormer of directe aansturing hebben en secundair via Home Assistant. Je Home Assistant kan even plat liggen en als je hem dan niet weer ingeschakeld krijgt is dat wel vervelend. Of bij sommige inverters moet je elke minuut een "ga uit" commando sturen en als dat wegvalt omdat je HA even vast zit krijg je rare dingen. Met een Victron Cerbo kan je dergelijke logica in Node Red maken en een virtuele switch/input maken die in de UI verschijnt. Integraties met PV-inverters mogelijk via modbus of HTTP APIs (zoals ik met OpenDTU). Het sluit aansturing via HA helemaal niet uit en dat vind ik wel elegant.
Check!
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal, eerlijk gezegd, maar wellicht mis ik iets? Off-the-shelf systemen komen niet opeens met magie die omschakelkasten voor in je meterkast overbodig maken, hebben soms juist een veel hoger standby-verbruik als geheel, hebben dezelfde boringen nodig om je AC-in/AC-out om te leiden en dergelijke. Het enige dat ik noemde in dat lijstje wat meer aandacht nodig heeft is denk ik de DC-schakelingen/aansluitingen. Bij geïntegreerde oplossingen is het vaak gewoon batterijen stapelen tot een toren met een omvormer bovenop, en die verbinden zo zelf onderling zonder dat je kabels en schakelingen hoeft te maken.
De basis verandert natuurlijk niet, AC-in en AC-out zijn brood nodig anders werkt het niet. Soms wil je ook nog handschakelaar(s) hebben om de batterij-oplossing te kunnen by-passen en beveiligingen tegen kortsluiting. De vaak duurdere Deye achtige oplossingen hebben dit geïntegreerd.

Standby-gebruik van dit soort systemen heb ik nooit bij stilgestaan. Punt van aandacht.

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:00
Ik lees ook graag mee. Het duizelt mij behoorlijk en vind het erg moeilijk om te weten wat ik nodig heb.

Op dit moment heb ik een 1-fase aansluiting (35A) maar ik heb een 3-fasen aangevraagd, Ik twijfel echter of ik deze niet moet annuleren.

Ik heb 24 zonnepanelen met een productie vorig jaar van 5,38 MWh (panelen liggen ongunstig) mijn verbruik was totaal 11,2 MWh. Ik heb een warmtepomp en het gas is afgesloten en ik heb een EV die meestal 3 dgn gebruikt wordt voor woon-werk verkeer. Tot op heden redt ik het prima met de 1-fase. Eerlijk gezegd vind ik 3-fasen voor mijn situatie wel complex worden terwijl ik dat naar mijn gevoel niet nodig heb. Maar de elektrotechniek deskundige gaf tijdens de schouw voor de meterkastrenovatie aan om maar 3-fasen te nemen.

Mijn wensen zijn om in 2027 niets meer terug te gaan leveren. Ik wil waarschijnlijk wel gebruik maken van de prijsverschillen in de stroom m.b.v. een dynamisch contract, (Ik heb tot 05-2027 een vast contract.) En mijn wens is wel om de accu te kunnen gebruiken om stroomonderbrekingen van een dag(deel) op te kunnen vangen.

off-topic: Toen ik jonger was ging je gewoon naar de kruidenier op de hoek om een muntje te kopen en klaar was kees... hoezo een batterij...

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:32
@wfveennl Misschien kun je beter een eigen topic maken en even duidelijk omschrijven wat je nu exact probeert te bereiken. Het klinkt alsof jij akkoord gaat met een laadsnelheid van 3-5kW, dan heb je met peakshaving geen 3-fase nodig. Ook voor een batterij is dit niet nodig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Op mooie zonnige dagen zou ik met mijn 1-fase 35 A aansluiting plus de zonnestroom van ca. 4,5 kW in de middag een EV ook met 11 kW kunnen laden.
Maar ik weet nog niet of laadpalen dit met 1-fase kunnen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:32
Veel wallboxen/laadpalen kunnen dit zeker, echter de onboard chargers kunnen dit vaak niet. Je moet dan een auto hebben die met 7,2 of 7,4kW kan laden (die pakt dan fase-nul intern als 2 fases, meer kan momenteel niet) en dan kom je op een handjevol auto's uit zoals een Zoë, Model S en nog wat excentrieke modellen. De enige optie is dan een DC lader (30kW) maar van die formaat en kosten wordt je niet vrolijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 09-05-2026 17:39 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
hamsteg schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:01:
[...]
Voor het oppervlakte leveren ze weinig op. Het enige voordeel is dat ze bijna plat liggen op mijn dak, geen last van heb en gemiddeld per dag 3,4kWh opleveren. Bijna 15 MWh over 13 jaar. Ze liggen nog niet in de weg maar als ik meer wil opwekken om de EV 's avonds te kunnen laden zal daar vervanging moeten plaatsvinden.
Vind je het logisch om een tweede set batterijen te kopen om dan je rijdende batterij (de ev) een paar uur later op te laden? Ik heb het idee dat je energiebalans-berekening niet helemaal klopt. Je hebt het over 3000 kwh teruglevering maar hoeveel gaat er in je ev? Hoe ver rijd je meestal op een dag? Hoeveel stroom wil je snachts in de auto stoppen per keer?

Extra: elektrisch koken kost echt geen drol qua stroom dus dat is niet je grootste onbekende ;) reken met 200 - 300 kwh op een jaar en je bent er wel.

En ik verwacht niet dat je 3500 kwh erbij krijgt qua opwek op zuid maar eerder 2000 kwh/jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 09-05-2026 18:02 ]

• Fr33z
menonv schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:04:
Dit is inderdaad voor de meeste nederlanders volgens mij de uitdaging... wil wel een elektrische auto, maarja... die staat niet thuis op het moment dat je op het werk bent.
Het hele systeem moet eigenlijk nog echt op de schop, maarja... het geld moet wel binnenstromen bij de overheid. Op dit moment is de regelgeving - wetgeving krom... oneindige belasting cirkel.
Belasting op geleverde stroom, belasting op teruggeleverde stroom, iemand anders gebruikt jou teruggeleverde stroom, betaald weer energiebelasting op geleverde stroom... voel je hem.

Anyway, offtopic.
Ik lees hier ook mee, zelfde situatie als jou TS. Zal ook hier deels het zonoverschot moeten opslaan in accu's en dan s'savonds in de auto laden.... maar wat...
Het daalt hier ook langzaam in dat het wellicht problematisch is om volledig eiland modus te hebben, maarja. Ergens... als de stroom in nederland echt langer dan 2-3-4 uur ofzo uitvalt, dan is het ook geen probleem meer om met verdeeldozen door het huis te gaan rennen. Dan zijn er ook hele andere problemen op andere plekken.
Wel een beetje beperkte blik niet? Elektrisch rijde is per km ook goedkoper EN groener als je geen zonnepanelen zou hebben. En je bent geen 7 dagen per week aan t werk hoop ik? En je zonnepanelen stoppen ook niet om 17.00 met produceren;)

Ik hoop dat je de keuze voor wel.of niet elektriwch rijden niet van dit soort triviiteiten af laat hangen in elk geval. Hier de overstap paar jaar geleden gemaakt en elke dag blij mee :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 10:31

JT

VETAK y0

Chrisverst schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Vergis je niet in het formaatverschil tussen die dunne filmpaneeltjes en de standaard maat van tegenwoordig; 100x140 vs 115x170. Die kleine paneeltjes druk je overal tussen, dat kun je niet zeggen van de huidige standaardmaat. Dus misschien kan @hamsteg hier een licht over laten schijnen in plaats van werken met aannames. Feit is wel dat je 1700wp in de prullenbak gooit. Die heb je nu en kost je niks om te houden en levert wel op. Hoe dan ook is dat een financiële verliespost. Dan is er nog de vraag van hoeveel 115x170 panelen op het dak passen. Misschien zijn het er maar 4 vanwege hoe het dak eruit ziet en win je niks. Maar goed, @hamsteg , kom er maar in :P Hoeveel van de andere soort panelen denk je er kwijt te kunnen, hoe vol ligt dat dak nu?

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 09-05-2026 21:49 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• nono_einstein
hamsteg schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:52:
[...]
Nice, het delen van je ervaring wordt gewaardeerd!

[...]
[Afbeelding]
Waarom zou ik in de groepenkast nog moeten uitbreiden?
In ons geval hebben we bedacht de bestaande groepenkast in te delen ineen deel wat in geval van uitval net moet kunnen blijven draaien en een gedeelte wat bij uitval net uit mag blijven. Normaal staaN ALLE GROEPEN IN DE METERKAST AANGESLOTWEN OPO DE HOOFDSCHAKELAAR, NU STAAN EEN AANTAL GROEPEN aan gesloten op de 'return', de AC out' van de omvormer.

In de bestaande groepenkast heb je dan dus een binnen komende kabel die naar de 'altijd aan' groepen gaat (via de bestaande aardlekschakelaars) en een kabel die vanuit de meterkast (middels een alamat ) naar de omvormers gaat.

Samen met de altijd nodige/handige stroommeter heb je dan 8 extra 'units' aan ruimte in je groepenkast minimaal nodig.

In de nieuw te plaatsen groepenkast zijde omvormer(s) heb je in geval van een installatie met Victrons minimaal per omvormer een automaat voor de inkomende en uitgaande AC nodig en een 'hoofdschakelaar' die de voeding van de hulp meterkast vanuit de hoofdkast lokaal uit kan schakelen. Puur voor onderhoudsredenen heb ik ook een 4 polige omschakelaar toegevoegd die de uitgaande kabel naar de hoofdkast of aan de omvormers kan verbinden, of rechtstreeks (dus voor de hoofdschakelaar) aan de inkomende kabel kan s=verbinden. Dit zal wellicht niet helemaal een 1010 bedoelt zijn maar geeft me wel de mogelijkheid de gehele Victron installatie los te koppellen van het net terwijl ik alle groepen in het huis via de netaansluiting nog kan blijven voeden. Het is overigens wel belangrijk om een omschakelaar te gebruiken die als laatste de nuk afschakelt en als eerste de nul inschakelt als je van net naar Victron of vice versa schakelt.

hopelijk verduidelijkt dit een en ander.
[...]
Ik heb vermogen en capaciteit in TS verbeterd, misschien dat het ergens nu nog fout staat, geef even DM maar je had 100% gelijk.

Uitgaande van mijn tekening en een intelligentie omvormer waarom zou ik moeten optellen? Er is een vraag of een levering (negatieve vraag) en de batterij-intelligentie zou hier toch rekening mee moeten houden? Die zal een soort van load ballancing doen toch? Of denk ik helemaal fout?

[...]
Als ik het goed lees: let erop dat het eiland-intelligente-deel van de batterijomvormer (of extra stukje techniek) detectie moet doen, omschakelen en zelf een 50hz signaal moet creëren en eventueel nog een stukje home automation (en addtionele hardware in de groepenkast) om de solar pannelen uit te kunnen schakelen bij vol.

[...]
Victron al opgeslagen in TS, een serieze optie, eerst nu alles snappen. Nogmaals dank!

• nono_einstein
hamsteg schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:00:
[...]
Huiswerk :)

Maar wat ik niet snap is waarom ik niet voor de hoofdschakelaar, dus na de meter, een omleiding kan maken naar de batterij oplossen en deze weer kan invoeren in de hoofdschakelaar. Jij geeft aan dat ik in de groepenkas moet uitbreident, ik quote, " 2x4 units heb je minimaal nodig in je bestaande meterkast". Ik kan dit toch bij de omvormer oplossen?
Kabels moeten aan de voedende kant tegen overbelasting beschermd worden dus de AC UIT gezien van de bestaande meterkast naar de AC-in van de omvormer (kast)(oplossing), verderop dus, moet inde bestaande meterkast afgekeerd worden, Uitgaande van 3 fases is dat dus een 4 elementen breed blokje... Inderdaad geen 8. De rest kan je in de nieuwe meterkast oplossen idd.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Fr33z schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:59:
[...]

Vind je het logisch om een tweede set batterijen te kopen om dan je rijdende batterij (de ev) een paar uur later op te laden? Ik heb het idee dat je energiebalans-berekening niet helemaal klopt. Je hebt het over 3000 kwh teruglevering maar hoeveel gaat er in je ev? Hoe ver rijd je meestal op een dag? Hoeveel stroom wil je snachts in de auto stoppen per keer?

Extra: elektrisch koken kost echt geen drol qua stroom dus dat is niet je grootste onbekende ;) reken met 200 - 300 kwh op een jaar en je bent er wel.

En ik verwacht niet dat je 3500 kwh erbij krijgt qua opwek op zuid maar eerder 2000 kwh/jaar.
Ik vermoed dat je niet alles mee hebt gekregen, het topic groeit gestaag. Ik verbruik nu 7000kWh, ik lever terug op het net 3000kWh, die 3000kWh zou met gemak in mijn auto kunnen maar ik kan overdag niet laden omdat ik werk. Mijn auto hangt om de twee dagen aan het sap (100km per dag), laadverbruik in de buurt van 25-30kWh (afhankelijk van het weer/temperatuur en daarmee samenhangende verbruik).

Vind ik het logisch? Ik weet niet hoe ik mijn zonnepanelen hemelsbreed 40km verderop de auto kan laten laden, als jij daar een werkbaar idee voor hebt hoor ik, en velen met mij, dat graag. Echter 0 cent van zonnepanelen of 25 cent* invoer via eigen net tegenover commercieel tarief van 40-70 cent is de investering gewoon waard om uitgesteld thuis te laden bij deze kilometers (en dat commerciële tarief gaat alleen maar omhoog de komende jaren).
* dynamisch nachttarief 0:00-5:00 gisteren

Ik verwacht met allerlei mitsen en maren en aannames en prijsstijgingen een 8-10k investering in 10 jaar terug te kunnen verdienen door helaas de zonnestroom via een batterij in de auto te voeden.

Je verwachting op zuid, zou wel eens kunnen kloppen, als het past wil ik 9 x 380/400 Wp. Dit is 70% meer, met microinverters hoop ik richting 75/78% tegaan. 2000 Wp conservatief insteken lijkt mij goed. Ik gok dat ik 12x wel gelegd krijg maar schaduwen worden dan echt een ding dus die kant wil ik niet op.

• Fr33z
Dus je wens is om zo omgeveer 3x per week 25-30kwh in de auto te stoppen, klopt dat? En verder nachtverbruik afdekke is niet interessant of wil je dat ook? Ik denk namelijk als je casus alleen die auto 105x per jaar laden is dat je niks opschiet met meer panelen. Want: je hebt nu al 3000 kwh teruglevering, laten we zeggen in de maanden maart t/m oktober, ofwel iets van 35 weken van t jaar. Jij wil daar dus 105x (ongeveer heh) je auto mee laden en dus je 'overschot' nuttig inzetten. Ik denk dat dat past met een 30-35 kwh accu. Maar: meer panelen geeft je weinig extra want je hebt alle ritjes in de goede maanden wel ongeveer afgedekt. En de 4 donkere maanden gaat het toch niet lukken. Maar in de mooie maanden is na een bepaald punt je auto gewoon vol en heb je dus weinig aan meer productie.

Speel voor de gein eens met www.thomasberger.be/pv/pvcalc dan kun je mooi zien hoe de kWhs over de maanden verdeeld zijn bijv.

Of jij het waard vindt is een tweede. Obv 105 keer opladen van 30 kwh tegen '0' of 25 cent/kWh zou t jaarlijks 780 euro kunnen opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 10-05-2026 23:06 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Kleine update. Ben veel aan het lezen/scrollen geweest. Bij Victron moet ik zelf veel tijd investeren dat betaalt zich natuurlijk in de prijs terug. Nu ben ik naast dat kostenplaatje ook aan het kijken naar een een andere insteek, een hoog-voltage omvormer. Omdat ik geen DC stromen heb (behalve eventueel de batterij) en de panelen AC leveren kijk ik naar Deye (dank @ybos) en Pylontec Force 25 of 30 kWh.

Er wordt geadviseerd om de batterij tussen de 20% en 80% te 'benutten', ik heb voor het laden van mijn auto 20kWh nodig (primair doel), met nog coversieverliezen zou ik dus 30kWh opslag moeten hebben? De Deye omvormer zal dus 3-phase, hoog-voltage, 12-15kW moeten zijn? (auto trekt 11kW en dat kan 's nachts). Of is mijn gedachtengang fout? Als extra wil ik eilandmodus, de omvormer en batterij installatie tussen de meter en de groepenkast.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:07
hamsteg schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:21:
Kleine update. Ben veel aan het lezen/scrollen geweest. Bij Victron moet ik zelf veel tijd investeren dat betaalt zich natuurlijk in de prijs terug. Nu ben ik naast dat kostenplaatje ook aan het kijken naar een een andere insteek, een hoog-voltage omvormer. Omdat ik geen DC stromen heb (behalve eventueel de batterij) en de panelen AC leveren kijk ik naar Deye (dank @ybos) en Pylontec Force 25 of 30 kWh.

Er wordt geadviseerd om de batterij tussen de 20% en 80% te 'benutten', ik heb voor het laden van mijn auto 20kWh nodig (primair doel), met nog coversieverliezen zou ik dus 30kWh opslag moeten hebben? De Deye omvormer zal dus 3-phase, hoog-voltage, 12-15kW moeten zijn? (auto trekt 11kW en dat kan 's nachts). Of is mijn gedachtengang fout? Als extra wil ik eilandmodus, de omvormer en batterij installatie tussen de meter en de groepenkast.
Met dit soort vermogens vallen de stromen nog wel mee (10kW is 180A). Hoog voltage is wel gevaarlijk, zeker als je nieuwsgierige kinderen in huis hebt, je weet maar nooit :X

Accu tussen 20-80% gebruiken geldt niet voor LFP. gewoon 10-100%. Die accu's doen 1 cycle per dag, en mogen 6000 cycles doen, dan heb je het over bijna 20 jaar. Waarschijnlijk koop je over 10 jaar voor een schijntje veel betere accu's dan nu (zie je nu met zonnepanelen ook). Dus je hebt meer last van "calender-aging" dan daadwerkelijk slijtage. Zeker als volgend jaar de saldering eraf is zal elke dag leegblazen naar het net een stuk minder interessant worden en neemt het aantal cycles waarschijnlijk ook af.

Hoe ga je het doen als je de auto in de nacht laadt en in de ochtend heb je spanningsuitval? dan is een beetje reserve in de accu ook wel lekker :? Wel een voordeel als je de deye 5kWh accu's pakt, daar pak je er gewoon nog eentje van bij als je denkt dat je wat in capaciteit wil stijgen.

Voor wat betreft je pylontech accu, is dat 1 grote? zo ja, hou dan rekening mee dat de BMS in de accu je beperkende factor gaat zijn. Vaak "doen" die 200A (dus even checken). Dat houdt in als je de auto met 11kW wil laden vanuit de accu dat de BMS altijd 100% staat te stampen. Ik weet niet hoe goed die BMS-en zijn. Nog een voordeeltje van modulaire 5kWh accu's parallel: die interne BMS-en doen fluitend hun werk. Maar, doordat je meerdere behuizingen/BMS-en hebt wel iets duurder. keuzes, keuzes....
Pagina: 1