Vraag

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:02

hamsteg

Species 5618

Topicstarter

Mijn vraag

Ik overweeg een thuisbatterij aan te schaffen om de volgende redenen:
  • We hebben reeds overproductie
  • We hebben een electrische auto
  • Saldering gaat eraf
  • We overwegen naast een batterij nog zonnepanelen toe te voegen
  • Stabiliteit in het huis (tijdelijk off-the-grid)
  • Voorspelbare facturering door zoveel mogelijk zelf op te wekken en te gebruiken.

Relevante hardware en contract dat ik heb

• 4 jaar oud, op puntdak, 10 gelijke panelen 400-420 Wp elk (5 oost, 5 west in hoek), enphase IQ7+. AC output dus (veranderingen aan deze opstelling niet gewenst).
  • Meterkast twee jaar geleden compleet vervangen en omgezet naar 3x25A. Ruimte voor uitbreidingen.
  • Laadpaal Zappie (zelf aangelegd) beperkt door de auto 11 Kw
  • 15 jaar oud 12 gelijke filmpanelen 150-170 Wp elk in string (ligging zuid maar beperkt nuttig door schaduw (10:30-19:00). Deze wil ik gaan vervangen en door de schuivende schaduw ook uitrusten met micro-inverters (Enphase heeft een zware voorkeur).
  • Vast contract tot midden volgende jaar (dal en piek zijn gelijk).

Getallen en aannames

• Factuur van vorig jaar: gebruikt 7.000 kWh, teruglevering 3,500 kWh
  • Door de zuid zonnepanelen vervangen verwacht ik nog extra 3,500 kWh te produceren.
  • Grote onbekende, sinds dit jaar geen gas koken maar inductie.
Overige overwegingen:
  • Terugverdientijd als uitgangspunt interesseert mij niet. Ik wil naar een voorspelbare factuur en reeel zelfopwekken en gebruiken. Noem het: grotendeels onafhankelijk zijn. De ervaringen met mijn huidige setups hebben tot nu toe vertrouwen gekweekt en de grote lijnen verwachtingen overtroffen (steek ik altijd conservatief in).
  • Ik weet dat ik vanaf midden november tot midden maart van het net afhankelijk ben.
  • Ik weet van laadcyclie beperking (tegenwoordig 8k-10k) en ben mede daardoor nog niet happig op trading, ook omdat ik verwacht dat het effect bij toename van gebruik van batterijen zal dempen.
  • Overdag laden, hoe wenselijk ook, is op werkdagen geen optie.
  • Ik weet dat de omvormer geschikt moet zijn om off-the-grid te kunnen gaan (elektrisch geen net teruglevering als net 50Hz wegvalt en dus vanaf dat moment terug valt op de beschikbare batterij capaciteit).
  • Off-the-grid is een grote wens, ik verwacht de komende 10-15 jaar echt structurele problemen en uitval, als het echt te duur is kan deze afvallen, voor nu neem ik dit nog als actieve wens. Hier in de omgeving zijn al regelmatig 2-4 uur storingen .... (3 deze week, door hoge belasting is er weinig oplossingsruimte).
  • Ik weet dat er op de conversies verlies is [DC (paneel) - AC - DC (batterij) - AC], de round trip efficiency is in deze opstelling een wat groter verlies, zeker op de zuidopstelling heb ik de micro inverters nodig voor maximale opbrengst, dus dan maar een paneeltje extra.

En nu?

En hier komen de vragen, eerst een disclaimer: ik ben IT-er dus kan dingen begrijpen maar ik ben geen elektricien:
  • De batterij. Er zijn hier verschillende enthousiaste topics van specifieke batterijen maar ik zit daar nog voor, eerst wat is nodig voordat ik naar een merk ga? Beetje rondneuzen brengt mij rond de 25 kWh, maar om dit beschikbaar te krijgen moet je rekening houden met 10% marge, batterij mag niet leeg? Dus 30 kWh batterij? Wie heeft hier de details? Eerste intentie is plaatsing in-house.
  • Off the grid betekent, en nu ben ik geen elektricien dus wees lief, dat een batterij "tussen" de hoofdaansluiting en de hoofdschakelaar(s) in de meterkast komt. De batterij zal "elders" komen te staan (zeg 10 meter) en dat betekent dat ik 10mm2 bekabeling heen en terug moet gebruiken omdat een batterij 42 A kan trekken? Zie ik dit goed? Tips?
    Heb je echt de maximale power nodig bij laden auto en uitval? Zie volgend punt, 6mm2 zou moeten kunnen.
  • De batterij moet naast het huis, de auto voeden en dit moet 's ochtends klaar zijn. De omvormer zal dus een minimale capaciteit moeten kunnen leveren, wat is wijsheid: 10 kW, 8kW?
    Een auto kan heel goed snachts voldruppelen met 5 a 6 kw, bij een 6 a 7 kw omvormer zit je op ongeveer 10A per fase en is 6mm2 voldoende. Wij hebben een airco die 5kWh kan trekken, plus wat standaard verbruik zit je op 7 á 8kW?
  • De omvormer zal, na mijn zuidopstelling update met micro-inverters, geen DC stromen kennen. Zijn Er nog do's of don'ts?
    Micro inverter AP systems overwegen?
  • Wat denk jij, wat vergeet ik?

Updates

Ik zal deze topic start zo nu en dan updaten (in blauw) zodat ook latere zoekenden die net zo als ik geen elektrische wonderkinderen zijn, ook wat aan dit topic hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door hamsteg op 08-05-2026 00:51 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar je in ieder geval rekening mee moet houden bij de keuze voor batterij is dat deze zonder netspanning kan functioneren, en dus een omvormer aan boord heeft. Wanneer een accu netspanning nodig heeft om te kunnen werken, om zich netjes aan de 50Hz te houden, heb je er niets aan wanneer je off grid wilt.
Verder moet er bij een dergelijke accu ook nog een aparte schakelaar in je systeem komen omdat je anders het net onder spanning kunt zetten terwijl dat misschien even gepland spanningsloos gemaakt wordt. Terugleveren op een kabel die geaard is trekt behoorlijke stromen, wat je niet wilt (en de monteur van de netbeheerder of aannemer ook niet).

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:14
Leuk dat je interesse hebt in batterijen! Gaat een hele wereld voor je open.

Eerst even dubbelcheck, wil je ECHT offgrid? Offgrid is namelijk moeilijker en een flink stukkie duurder dan niet offgrid. Vooral als je het laat plaatsen. Ik lees dat je zelf je laadpaal hebt geplaatst en iter bent (zit bovenin wel goed dus!) Ik neig in jouw situatie wanneer offgrid echt gewenst is ALTIJD naar een Victron batterij toe. Dit geeft zoveel flexibiliteit in de toekomst (accu vervangen of meerdere accus etc...) dit is echt alleen te betalen als je het zelf doet. En dat is moeilijk en vereist elektrotechnisch rekenen. Er zijn nog wel wat alternatieven met stekker accus maar dit vindt ik persoonlijk onveilig en prutsen/ knutselen.

Omvormer sterkte je hebt denk ik echt niet meer dan 5 a 6kw nodig. Let op dat je auto laden vanuit accu veel netto verlies geeft door omzetting van zonnepanelen naar AC stroom dan naar DC voor de accu en terug naae AC en dan je auto in weer naar DC. In accu wereld noem je dit round trip efficiency. Probeer dus (doe ik zoveel mogelijk) op. on overschot te laden overdag. Daarbij kom ik dus weer terug op je omvormer rij je geen 3000km per week kan je je auto 80% van het jaar prima voldruppelen met 5 a 6 kw (doe ik zelf ook) met een zon overschot modus. Je bent ITer dus hopelijk al Home assistant draaien wat hier perfect voor is!

De batterij hoeft overigens niet tussen de hoofdgroep en je meterkast in, zie je meterkast meer als 1 groot stekkerblok. Hier kan je een batterij bij steken wat dan op die manier de hele meterkast voedt.

Voorje bekabeling zal 6mm2 zat zijn. Je wilt geen 3 fase omvormer nemen die meer dan 11kw (25A) kan leveren dus de 42A die je aangeeft is VEEL te hoog. Bij een 6 a 7 kw omvormer zit je op ongeveer 10A per fase.

de 15 jaar oude paneeltjes gelijk eraf die doen niet heel veel meer, kijk ook eens naar APSystems iets betaalbaarder (wel kwalitatief iets minder dan Enphase)

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Ten eerste dank dat je mijn vraag serieus neemt!
Chrisverst schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:09:
Leuk dat je interesse hebt in batterijen! Gaat een hele wereld voor je open.

Eerst even dubbelcheck, wil je ECHT offgrid? Offgrid is namelijk moeilijker en een flink stukkie duurder dan niet offgrid. Vooral als je het laat plaatsen. Ik lees dat je zelf je laadpaal hebt geplaatst en iter bent (zit bovenin wel goed dus!) Ik neig in jouw situatie wanneer offgrid echt gewenst is ALTIJD naar een Victron batterij toe. Dit geeft zoveel flexibiliteit in de toekomst (accu vervangen of meerdere accus etc...) dit is echt alleen te betalen als je het zelf doet. En dat is moeilijk en vereist elektrotechnisch rekenen. Er zijn nog wel wat alternatieven met stekker accus maar dit vindt ik persoonlijk onveilig en prutsen/ knutselen.
Hoge wens door vervelende directe ervaring maar ook toenemende instabiliteit in direct omgeving. Afgelopen week alleen al in een straal van 20 km, drie storingen van een paar uur. Het is mijn verwachting dat dit voorlopig zeker niet beter gaat worden. Kan wel een deal breaker zij en dan afvallen, voorlopig nog op de wensen lijst.
Omvormer sterkte je hebt denk ik echt niet meer dan 5 a 6kw nodig. Let op dat je auto laden vanuit accu veel netto verlies geeft door omzetting van zonnepanelen naar AC stroom dan naar DC voor de accu en terug naae AC en dan je auto in weer naar DC. In accu wereld noem je dit round trip efficiency. Probeer dus (doe ik zoveel mogelijk) op. on overschot te laden overdag. Daarbij kom ik dus weer terug op je omvormer rij je geen 3000km per week kan je je auto 80% van het jaar prima voldruppelen met 5 a 6 kw (doe ik zelf ook) met een zon overschot modus. Je bent ITer dus hopelijk al Home assistant draaien wat hier perfect voor is!
Dit zoek ik, fijn, dank! HA tijdelijk gehad, kostte me te veel tijd toen om overeind te houden, voorlopig alles op Zigbee en de bijbehorende routines. Wie weet na deze update ;)
De batterij hoeft overigens niet tussen de hoofdgroep en je meterkast in, zie je meterkast meer als 1 groot stekkerblok. Hier kan je een batterij bij steken wat dan op die manier de hele meterkast voedt.
Bij niet off-the-grid gaan snap ik deze terugkoppeling.
Voorje bekabeling zal 6mm2 zat zijn. Je wilt geen 3 fase omvormer nemen die meer dan 11kw (25A) kan leveren dus de 42A die je aangeeft is VEEL te hoog. Bij een 6 a 7 kw omvormer zit je op ongeveer 10A per fase.
Nuttige info, verwerkt in TS.
de 15 jaar oude paneeltjes gelijk eraf die doen niet heel veel meer, kijk ook eens naar APSystems iets betaalbaarder (wel kwalitatief iets minder dan Enphase)
Deze vraag gaat mee in de offertes.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:05
Wat voor schaduw hebt je op de panelen op zuid? Als dat harde schaduw is van een dakkapel oid, dan kan je prima met een stringomvormer werken. De panelen vangen de schaduw zelf keurig netjes op en je mist geen opbrengst. Microconverters zorgt dan alleen maar voor onnodige complexiteit en je moet het dak op als er eentje stuk gaat.

Als het schaduw van bomen is, kan het anders zijn, maar in veel situaties geniet een doodgewone stringomvormer de voorkeur.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Dank voor je feedback!
Skynett schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:17:
Wat voor schaduw hebt je op de panelen op zuid? Als dat harde schaduw is van een dakkapel oid, dan kan je prima met een stringomvormer werken. De panelen vangen de schaduw zelf keurig netjes op en je mist geen opbrengst. Microconverters zorgt dan alleen maar voor onnodige complexiteit en je moet het dak op als er eentje stuk gaat.

Als het schaduw van bomen is, kan het anders zijn, maar in veel situaties geniet een doodgewone stringomvormer de voorkeur.
In deze situatie beiden, 's ochtends schuin dak, 's avonds bomen. De zuidpanelen zou ik idd ook op een hybride omvormer kunnen zetten maar de schaduwen aan beide kanten maken strings moeilijker, dan moet ik al in de buurt van 3 strings gaan denken om de schaduw maximaal op te vangen (even los van opstart spanning etc. etc.). S avonds, de bomen, is wel minder belangrijk, na 18:00 neemt de zonnekracht natuurlijk wel af.

Ben fan van Enphase met hun 25 jaar garantie en vervanging in de opstelling. Service van Enphase heeft mij al een keer heel gelukkig gemaakt - ze hebben bij mij kuddo's. Ik weet het, je betaalt ervoor maar bij dit bedrijf vind ik het waard.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:49

Met deze stelling ben ik het niet eens. Het gaat niet zozeer om totaal vermogen maar ook onbalans kunnen leveren tussen de fasen. Uiteraard ook de meterkast hier op inrichten maar toch:
een 12kW 3f omvormer zal meer onbalans kunnen leveren dan een 6/7kW omvormer. Je wilt niet dat wanneer er een storing is, de accu vol zit en je zet toch lekker even de oven aan (want energie zat) en iemand zet ook even een waterkoker aan en dit zit toevallig op dezelfde fase dat de omvormer offline gaat door overbelasting op 1 fase. Want het wil niet zeggen dat een omvormer op 1 fase zijn max vermogen kan leveren terwijl de andere 2 fasen nauwelijks belast zijn (onbalans, dus zeker iets om rekening mee te houden)

Voor wat betreft de panelen:
Ik zou je huidige micro omvormersysteem verplaatsen naar het dakdeel met schaduw en dan op het deel waar geen schaduw is de panelen gewoon met DC bekabeling naar binnen brengen en rechtstreeks aansluiten op je nog aan te schaffen hybride omvormer. Dit scheelt niet alleen een DC/AC omzetting maar ook flexibiliteit. Op het moment dat de accu's vol zitten (en dat gaat met een grote installatie qua zonnepanelen regelmatig gebeuren) kan de hybride omvormer het vermogen van de zonnepanelen niet sturen dus zal je moeten gaan knutselen aan 3 systemen om bijv 0 op de meter te houden bij negatieve prijzen. DC aangesloten op de hybride omvormer direct kan dan bijvoorbeeld teruggeregeld worden om alleen de energie af te nemen om het huis te voeden.

Ook zijn er hybride omvormers (Deye bijvoorbeeld) die hebben een directe input voor externe omvormers waarmee je ook flexibiliteit hebt. Zo simuleert de Deye in een offgrid situatie het net, zodat de externe zonneomvormer toch een netspanning ziet, blijft produceren en deze energie pikt de Deye op om het huis te voeden en de accu te laden. Wanneer de accu vol zit zal de deye de netfrequentie wat opvoeren zodat de externe zonneomvormer een net ziet dat buiten de netcode valt en dus stoppen met energie opwekken.

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ik heb ook Enphase in gebruik en ben mij ook aan het oriënteren op een batterij-oplossing.

Met de eilandwens heb ik nog niet echt andere opties gevonden dan een oplossing met Victron (veel werk/onderdelen) of van Enphase (duur) zelf.

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:46
Hier al 4 jaar een Victron gedeeltelijk off-grid oplossing, zelf geïnstalleerd. (ook geen elektricien maar met wat logisch nadenken kom je een heel eind).

Off-grid: ik heb 2 (twee x4 + mantelaarde 10 mm2) kabels vanuit de meterkast getrokken (10 mm2) en uiteraard wat utp kabels voor energiemeters e.d.

Waarom 2 kabels? Waarom minstens 10mm2? Je hebt een AC in (die altijd aan het net hangt via je meterkast) en een of meerdere AC uit, die off-grid kunnen. Op die manier heb je geen extra transfer switch nodig voor de groepen (misschien je hele meterkast) die je aan de AC uit kant hangt. Bij Victron systemen (eerder al gezegd dat dat de goto-oplossing is als je off-grid wilt gaan en volledig beheer van je spullen wilt hebben, wat uiteraard waar is) heb je een zgn pass-through, waarbij de AC in doorgeschakeld is naar de AC uit indien net spanning beschikbaar is. Dit kan bij het minst zware model (3000 kVA) al 32 A doorzetten, daar zou ik dan ook de kabels op dimensioneren. En uiteraard wil je wellicht een keer iets zwaarder (2e auto?) en dan is initieel 200 E extra voor 10 mm2 natuurlijk wel zinvol. Kortom, nier op bezuinigen.

De AC uit die je dan in je meterkast hebt kun je via een 4 polige schakelaar vervolgens direct aansluiten en gebruiken als de invoer van je meterkast direct na de hoofdschakelaar, de AC in komt aan de hoofdschakelaar (met een extra 3ph ALAMAT ertussen en de stroommeter) Dus 2x4 units heb je minimaal extra nodig in je bestaande meterkast.

Minimale aanpassingen meterkast(en): Bij de omvormers heb je wat extra kastruimte nodig, de AC uit kabel wil je daar beschermen en je wilt de afzonderlijke fases naar en van de omvormers met een zekering beschermen. Je kunt daar overigens een transfer switch installeren zodat je op die plek je gehele installatie met een schakelaar aan het net of aan de omvormers kunt schakelen. Ga je voor Victron, dan kin je geen gebruik malen van de p1 poort, je zult echt een modus energiemeter moeten installeren en afhankelijk van welke omvormer serie je gaat gebruiken zijn daar nog extra eisen aan.

Vermogen: Ik zie hierboven veel zaken door elkaar staan, als ik het oververmogen heb spreek ik over vermogen per fase, om het overzichtelijk te houden. Zoals aangegeven kun je via de transfer minimaal 35 A per fase direct doorgeven via de Victrons. Ook heb je zonnepanelen die nu invoeden op de AC zijde. Dit vermogen moet je op aansluiting niveau optellen bij je aansluitvermogen (in principe kun je je auto laden, warmtepomp aan hebben , koken, gamen en what not en ook nu al een groot deel van de energie uit je panelen trekken). Dit ook is weer een reden om zeer goed te kijken naar de totale vermogens die je mogelijk tegelijkertijd KUNT gebruiken los van je aansluiting. Een van de andere zaken om rekening mee te houden is peak shaving. Ik heb 3x40A op dit moment en die kosten daarvan (Enexis) zijn bijna verdubbeld in de afgelopen 2 jaar. Dat is dus ~160 Eu/maand. Neem ook dit mee in je systeem benadering en schaling, als je naar grotere vermogens gaat (tweede auto oud, uit de hand gelopen hobbies) wil je ook kunnen peak shaven. Ook zou ik niet uitsluiten dat de overheid gaat aansturen op minder dan 3x25A middels beprijzing. Voor mij lig een reden om dit jaar over te gaan op 3x6.4 of zelfs 3x8 KvA omvormers ipv de 3kVA die ik nu heb.

Solar: Laden via de omvormers is zoals je zelf aangeeft onderhevig aan verliezen. Ook zijn er nog andere addertjes onder het gras; aansluiten van de omvormers op de AC uit kant als het net er uit ligt vraagt om extra aandacht, je wilt niet invoeden met batterijen op 99% en off-grid, je systeem zal dan je omvormers moeten kunnen afschalen of uitschakelen. Invoeden aan de AC in kant lost dit op, echter heb je dan geen energie uit je solar als het bet eruit ligt. Ook belangrijk: Als de prijzen straks negatief zijn (en dat zullen ze zeker worden als teruggaaf energiebelasting er over 8 maanden vanaf gaat) wil je uiteraard niets meer terug voeden. Een oplossing is gebruik maken van solaraan de AC uit kant en de victrons de frequentie laten wijzigen bij off-grid, sommige (!) solar inverters interpreteren de netfrequentie (jou w locale net) als een signaal dat de productie moet worden teruggeschroefd. Niet allemaal echter. Let hier dus op. Andere optie is gebruik van Victron omvormers die direct de batterij laden via de DC bus. Victron heeft hier verschillende oplossingen voor die echter ook weer goed bekeken moeten worden, zeker qua max spanning (~450V).

Accu grootte: je hebt berekend dat je aan 25 kWh genoeg hebt, mooi, dan zou je uit kunnen met bijv 32 prismatische cellen van 300 Ah of meer. kost nog 2,5 kEu maar moet nog behuizing en spul bij. Zelfbouw is altijd orde goedkoper als kant en klaar. Doe er je voordeel mee. Probeer zo te schalen dat je batterijen tussen de 20 en 80% kunnen blijven en dat je <0.5C blijft, dan haal je makkelijk die 8000cycles. Je kunt beter een extra bak met cellen neerzetten als wat anders m.i., scheelt veel geld op de lange baan.

Victron DESS / ESS heeft wat onhebbelijkheden, echter hier komt ook het voordeel van een open systeem om de hoek kijken uiteraard.

Veel succes met je installatie!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:44
SMA heeft een hybride omvormer.

Draai zelf de 3fase 10kW met 12.8kW accu.

Is een degelijk stuk techniek, flexibel in accu grootte (modulair), erg efficiënt door weinig heen en weer conversies. Kan in eiland of backup.

Draait autonoom qua smart sturing ook met load balancing icm EV Charger, maar is prima uit te lezen in Home-assistant en zo nodig via Modbus aan te sturen.

Makkelijkste is wel alles van SMA nemen, vanwege de aansturing. Kostprijs hardware hoger, maar niet astronomisch. (en een stukje Deutsche Gründlichkeit)

Kijk anders een hier
Pagina: 1