Mijn vraag
Ik overweeg een thuisbatterij aan te schaffen om de volgende redenen:- We hebben reeds overproductie (ongebalanceerd gebruik), de ongebruikte energie zal in 2027 terugleverkosten kosten
- We hebben een elektrische auto en die wil ik 's avonds met de zonnepanelen kunnen voeden
- Saldering gaat eraf
- We overwegen naast een batterij nog zonnepanelen toe te voegen (om de auto te kunnen volladen)
- Stabiliteit in het huis (tijdelijk off-the-grid)
- Voorspelbare facturering door zoveel mogelijk zelf op te wekken en te gebruiken.
Relevante hardware en contract dat ik heb
- 4 jaar oud, op puntdak, 10 gelijke panelen 400-420 Wp elk (5 oost, 5 west in hoek), Enphase IQ7+. AC output dus (veranderingen aan deze opstelling niet gewenst).
- Meterkast twee jaar geleden compleet vervangen en omgezet naar 3x25A. Ruimte voor uitbreidingen.
- Laadpaal Zappie (zelf aangelegd) beperkt door de auto 11 Kw
- 15 jaar oud 12 gelijke filmpanelen 150-170 Wp elk in string (ligging zuid maar beperkt nuttig door schaduw (10:30-19:00). Deze wil ik gaan vervangen en door de schuivende schaduw ook uitrusten met micro-inverters (Enphase heeft een zware voorkeur).
- Vast contract tot midden volgende jaar (dal en piek zijn gelijk).
Getallen en aannames
- Factuur van vorig jaar: gebruikt 7.000 kWh, terug levering 3,500 kWh
- Door de zuid zonnepanelen vervangen verwacht ik nog extra 3,500 kWh te produceren.
- Grote onbekende, sinds dit jaar geen gas koken maar inductie.
- Terugverdientijd als uitgangspunt interesseert mij niet. Ik wil naar een voorspelbare factuur en reëel zelf-opwekken en gebruiken. Noem het: grotendeels onafhankelijk zijn. De ervaringen met mijn huidige set-ups hebben tot nu toe vertrouwen gekweekt en de grote lijnen verwachtingen overtroffen (steek ik altijd conservatief in).
- Ik weet dat ik vanaf midden november tot midden maart van het net afhankelijk ben (te weinig zon).
- Ik weet van laad-cyclie beperking (tegenwoordig 8k-10k) en ben mede daardoor nog niet happig op trading, ook omdat ik verwacht dat het effect bij toename van gebruik van batterijen zal dempen.
- Overdag laden, hoe wenselijk ook, is op werkdagen geen optie.
- Ik weet dat de omvormer (eigenlijk een extra stukje hardware) geschikt moet zijn om off-the-grid te kunnen gaan (elektrisch geen net terug levering als net 50Hz wegvalt en dus vanaf dat moment terug valt op de beschikbare batterij capaciteit).
- Eiland-modus is een grote wens, ik verwacht de komende 10-15 jaar echt structurele problemen en uitval, als het echt te duur is kan deze afvallen, voor nu neem ik dit nog als actieve wens. Hier in de omgeving zijn al regelmatig 2-4 uur storingen .... (3 deze week, door hoge belasting is er weinig oplossingsruimte).
- Ik weet dat er op de conversies verlies is [DC (paneel) - AC - DC (batterij) - AC], de round -trip-efficiency is in deze opstelling een wat groter verlies, zeker op de zuid-opstelling heb ik de micro inverters nodig voor maximale opbrengst, dus dan maar een paneeltje extra.
En nu?
En hier komen de vragen, eerst een disclaimer: ik ben IT-er dus kan dingen begrijpen maar ik ben geen elektricien.De batterij
Er zijn hier verschillende enthousiaste topics van specifieke batterijen maar ik zit daar nog voor, eerst wat is nodig voordat ik naar een merk ga? Ik heb nu twee jaar laadervaring met mijn auto dat gecombineerd met een beetje rondneuzen brengt mij rond de 25 kWh, maar om dit beschikbaar te krijgen moet je rekening houden met 10% marge, batterij mag niet leeg? Dus 30 kWh batterij? Wie heeft hier de details?Eerste intentie is plaatsing binnen maar niet in het woonhuis, ik heb al ervaring met een omvormer en dat gefluit wil je niet in je leefomgeving.
Eiland modus (off-the-grid)
Het is wetgeving dat zodra het 50Hz signaal van het net wegvalt, dan mag een producerend apparaat niet meer leveren aan het net en moet dus afschakelen (batterij, zonnepaneel, windmolen, generator). Dit is gezonder voor de onderhoudsmonteurs die storingen moeten verhelpen. Ondanks dat je zonnepanelen en een batterij hebt, valt dus je huis dus stil. Eiland modus betekent dat bij die stroomuitval, zodra de omvormer (of een extra stukje hardware/software) detecteert dat het 50Hz signaal wegvalt, de verbinding met het net wordt geblokkeerd en zich daarna zich als een intern netwerk gedraagt; de producerende apparaten zien nog steeds een 50Hz signaal en gaan vrolijk door en zolang er geleverd kan worden, blijft je woning op elektriciteit doordraaien. Bedenk wel dat als er een storing is er waarschijnlijk geen TV/internet signaal meer is dus het zal voornamelijk positief zijn voor licht en keuken; geen business as usual.Mocht je dit overwegen als primaire doelstelling, schaf je batterij dan met een dusdanige capaciteit aan dat je tot een dag zelfvoorzienend bent. Vaak duren storingen maar 2-8 uur en is een 5-8Wph batterij meestal al meer dan voldoende. Mocht je dit overwegen om èèn gericht apparaat, overweg eerder een UPS.
Eiland modus kost geld. Dit is vaak een stukje extra hardware maar ook de installatie vergt meer. Voor de installatie betekent dit, ik ben geen elektricien dus wees lief, dat er een batterij/omvormer/relais "tussen" de hoofdaansluiting en de hoofdschakelaar(s) in de meterkast komt. De batterij en omvormer zullen vaak "elders" komen te staan (bij mij zeg 10 meter) en dat betekent dat er 10mm2 bekabeling heen en terug moet gebruiken omdat een batterij 42 A kan trekken? Zie ik dit goed? Tips?
Ondertussen geleerd: je moet twee situaties dus heel helder uit elkaar houden:
• Een eiland modus betekent dat de omvormer een pass-through heeft waarbij de AC normaal gesproken is doorgeschakeld en dus 3 fasen van het net getrokken worden via de omvormer van de batterij. Een 10mm2 is hier dus aan te raden (is gelijk aan wat via de grond binnenkomt), wat onderzoek geeft mij: hoewel 6 mm² theoretisch tot 40A kan gaan, is 10 mm² veiliger en minder warmtegevoelig in een warme groepenkast (conform NEN 1010 en); lengte tot 50 meter.
• Voor niet-eiland modus toch even de bekabeling snel bespreken: een aansluiting in de meterkast na de hoofdschakelaar, dus niet plug en play, bij voorkeur met een aparte automaat kan tot 4kW/16A met 2,5mm2, maar 6mm2 wordt eigenlijk overal aangeraden (ook in verband met uitbreidbaarheid).
Vermogen
De batterij moet naast het huis, de auto voeden en dit moet 's ochtends klaar zijn. De omvormer zal dus een minimaal vermogen moeten kunnen leveren, wat is wijsheid: 10 kW, 8kW?Ook hier een tweedeling, bij eiland modus moet je rekening houden met groter vermogen, 8kW als ondergrens, dan bij een stopcontact/groep benadering 3kW-5kW.
Opmerking voor laden auto, dit hoeft echt niet op full-power, een auto kan heel goed 's nachts voldruppelen met 5 a 6 kW, stel dus de keuze van je ontlaad vermogen van de batterij niet gelijk aan het laadvermogen van je auto.
AC / DC input
Op ons puntdak liggen panelen met micro-inverters. Er is een belangrijke reden waarom wij microinverters hebben. Wij hebben voor de huidige zuidopstelling een omvormer, deze hangt in de schuur en bij mooie dagen fluit deze er vrolijk op los, je hoort de energie binnenkomen. Toen we gingen uitbreiden naar het puntdak, was een ding wel duidelijk, dat gefluit willen we niet in het woonhuis.Om in de schuur te komen moest buitenlangs 35-45 meter DC bekabeling worden aangelegd (schuur staat min of meer achter het huis en de omvormer kan niet meteen aan het begin van de schuur geplaatst worden). Dit levert substantieel verlies op, ook estetisch niet mooi met allemaal buizen enzo die aan je huis hangen. De omvormer ligt dus nu effectief op het dak en we hebben er geen last van. Met 5 gaten beton boren (3x 30cm, 2x 10cm) zou ik dit misschien terug kunnen brengen naar 18-22 meter maar daar had ik toen helemaal geen zin. Zoals gezegd toch het overwegen waard, ik laat dit nog even bij mij sudderen.
De omvormer zal, na mijn zuid-opstelling update met micro-inverters, geen DC stromen kennen. Zijn Er nog do's of don'ts?
Micro inverter AP systems overwegen?
Wat denk jij, wat vergeet ik?
Veel Tweakers raden Victron aan, professioneel maar vereist wel wat doe-het-zelf.
Afko's / Begrippen
| A | Ampere (stroomsterkte, woningen vaak 1 x 35A of 3, 25A) |
| kW | Vermogen (snelheid van leveren) |
| kWh | Capaciteit (opslag) |
Updates
Ik zal deze topic start zo nu en dan updaten (in blauw) zodat ook latere zoekenden die net zo als ik geen elektrische wonderkinderen zijn, ook wat aan dit topic hebben.[ Voor 49% gewijzigd door hamsteg op 09-05-2026 14:06 ]
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
/f/image/QQyDvuzoaQZr4EDIQNBexPER.png?f=fotoalbum_large)