Mijn vraag
Ik overweeg een thuisbatterij aan te schaffen om de volgende redenen:- We hebben reeds overproductie
- We hebben een electrische auto
- Saldering gaat eraf
- We overwegen naast een batterij nog zonnepanelen toe te voegen
- Stabiliteit in het huis (tijdelijk off-the-grid)
- Voorspelbare facturering door zoveel mogelijk zelf op te wekken en te gebruiken.
Relevante hardware en contract dat ik heb
- 4 jaar oud, op puntdak, 10 gelijke panelen 400-420 Wp elk (5 oost, 5 west in hoek), enphase IQ7+. AC output dus (veranderingen aan deze opstelling niet gewenst).
- Meterkast twee jaar geleden compleet vervangen en omgezet naar 3x25A. Ruimte voor uitbreidingen.
- Laadpaal Zappie (zelf aangelegd) beperkt door de auto 11 Kw
- 15 jaar oud 12 gelijke filmpanelen 150-170 Wp elk in string (ligging zuid maar beperkt nuttig door schaduw (10:30-19:00). Deze wil ik gaan vervangen en door de schuivende schaduw ook uitrusten met micro-inverters (Enphase heeft een zware voorkeur).
- Vast contract tot midden volgende jaar (dal en piek zijn gelijk).
Getallen en aannames
- Factuur van vorig jaar: gebruikt 7.000 kWh, teruglevering 3,500 kWh
- Door de zuid zonnepanelen vervangen verwacht ik nog extra 3,500 kWh te produceren.
- Grote onbekende, sinds dit jaar geen gas koken maar inductie.
- Terugverdientijd als uitgangspunt interesseert mij niet. Ik wil naar een voorspelbare factuur en reeel zelfopwekken en gebruiken. Noem het: grotendeels onafhankelijk zijn. De ervaringen met mijn huidige setups hebben tot nu toe vertrouwen gekweekt en de grote lijnen verwachtingen overtroffen (steek ik altijd conservatief in).
- Ik weet dat ik vanaf midden november tot midden maart van het net afhankelijk ben.
- Ik weet van laadcyclie beperking (tegenwoordig 8k-10k) en ben mede daardoor nog niet happig op trading, ook omdat ik verwacht dat het effect bij toename van gebruik van batterijen zal dempen.
- Overdag laden, hoe wenselijk ook, is op werkdagen geen optie.
- Ik weet dat de omvormer geschikt moet zijn om off-the-grid te kunnen gaan (elektrisch geen net teruglevering als net 50Hz wegvalt en dus vanaf dat moment terug valt op de beschikbare batterij capaciteit).
- Off-the-grid is een grote wens, ik verwacht de komende 10-15 jaar echt structurele problemen en uitval, als het echt te duur is kan deze afvallen, voor nu neem ik dit nog als actieve wens. Hier in de omgeving zijn al regelmatig 2-4 uur storingen .... (3 deze week, door hoge belasting is er weinig oplossingsruimte).
- Ik weet dat er op de conversies verlies is [DC (paneel) - AC - DC (batterij) - AC], de round trip efficiency is in deze opstelling een wat groter verlies, zeker op de zuidopstelling heb ik de micro inverters nodig voor maximale opbrengst, dus dan maar een paneeltje extra.
En nu?
En hier komen de vragen, eerst een disclaimer: ik ben IT-er dus kan dingen begrijpen maar ik ben geen elektricien:- De batterij. Er zijn hier verschillende enthousiaste topics van specifieke batterijen maar ik zit daar nog voor, eerst wat is nodig voordat ik naar een merk ga? Beetje rondneuzen brengt mij rond de 25 kWh, maar om dit beschikbaar te krijgen moet je rekening houden met 10% marge, batterij mag niet leeg? Dus 30 kWh batterij? Wie heeft hier de details? Eerste intentie is plaatsing in-house.
- Off the grid betekent, en nu ben ik geen elektricien dus wees lief, dat een batterij "tussen" de hoofdaansluiting en de hoofdschakelaar(s) in de meterkast komt. De batterij zal "elders" komen te staan (zeg 10 meter) en dat betekent dat ik 10mm2 bekabeling heen en terug moet gebruiken omdat een batterij 42 A kan trekken? Zie ik dit goed? Tips?
Heb je echt de maximale power nodig bij laden auto en uitval? Zie volgend punt, 6mm2 zou moeten kunnen. - De batterij moet naast het huis, de auto voeden en dit moet 's ochtends klaar zijn. De omvormer zal dus een minimale capaciteit moeten kunnen leveren, wat is wijsheid: 10 kW, 8kW?
Een auto kan heel goed snachts voldruppelen met 5 a 6 kw, bij een 6 a 7 kw omvormer zit je op ongeveer 10A per fase en is 6mm2 voldoende. Wij hebben een airco die 5kWh kan trekken, plus wat standaard verbruik zit je op 7 á 8kW? - De omvormer zal, na mijn zuidopstelling update met micro-inverters, geen DC stromen kennen. Zijn Er nog do's of don'ts?
Micro inverter AP systems overwegen? - Wat denk jij, wat vergeet ik?
Updates
Ik zal deze topic start zo nu en dan updaten (in blauw) zodat ook latere zoekenden die net zo als ik geen elektrische wonderkinderen zijn, ook wat aan dit topic hebben.[ Voor 11% gewijzigd door hamsteg op 08-05-2026 00:51 ]
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.